بی ام ومرسدس بنز

رقابت سلاطین! مقایسه مرسدس E کلاس و ب‌ام‌و سری 5

مرسدس E کلاس و ب‌ام‌و سری ۵ رقابتی طولانی برای به دست آوردن دل خریداران دارند. هر یک شخصیت متفاوتی دارد اما هر دو مستقیماً در صدر گروه قرار می‌گیرند. ما این دو خودرو را رودرروی همدیگر قرار داده‌ایم تا به شما در انتخابتان کمک کنیم.

Mercedes E-Class vs BMW 5 Series
Mercedes E-Class vs BMW 5 Series
استایل و طراحی
E کلاس جدید به‌منزله‌ی پلی است بین S کلاس لوکس و C کلاس جمع‌وجور و استایل این خودرو نیز منعکس‌کننده‌ی همین موضوع است. چراغ‌های چهارگانه‌ی جلو که در مدل‌های پیشین E کلاس به نمادی مشهور تبدیل شده بودند، حالا توسط چراغ‌های یکپارچه‌ی زیبا جایگزین شده‌اند. همچنین جلوپنجره‌ی بزرگ‌تر نیز در این مدل به چشم می‌خورد. درمجموع، نمای ظاهری این خودرو صاف و صیقلی بوده اما نمی‌توان آن را آشنا و مشهور نامید.
سری ۵ فعلی یکی از قدیمی‌ترین مدل‌های در حال تولید ب‌ام‌و است، بنابراین تعجبی ندارد که نمای ظاهری آن را اندکی سالخورده بنامیم. رینگ‌های بزرگ‌تر و پکیج انتخابی M کمک شایانی به نمای ظاهری می‌کنند اما برای بسیاری از افراد سری ۵ می‌تواند به‌طور ساده یک سری ۳ باشد.

Mercedes E-Class vs BMW 5 Series
نمای داخلی
اگرچه که مرسدس ضرورتاً گام‌های بزرگی را در راستای استایل طراحی داخلی برنداشته، اما این غول خودروسازی داخل کابین E کلاس را بسیار بهبود بخشیده است و حالا این ظاهر داخلی در میان بهترین‌های طراحی و تکنولوژی قرار می‌گیرد. سیستم اطلاعات سرگرمی COMAND که به‌روز شده اینک صفحه‌نمایش بزرگی را دارد و می‌تواند اطلاعات زیادی را نمایش دهد.
ب‌ام‌و از زمان عرضه‌ی سری ۵ به‌روزرسانی زیادی را انجام نداده است و بنابراین نمای داخلی نیز همانند ظاهر خودرو سالخورده به نظر می‌رسد. نمای داخلی سری ۵ به‌اندازه‌ی E کلاس خاص محسوب نمی‌شود و حتی سیستم عالی iDrive برای متوقف کردن خریداران از خرید رقیب این خودرو کافی نیست.

eclass5seriesseats
در بحث فضای داخلی و جادار بودن، هر دو خودرو تقریباً برابرند-مرسدس با فضای صندوق ۵۴۰ لیتری،۲۰ لیتر بیش از سری ۵ گنجایش دارد- و هر دو خودرو برای تعطیلات آخر هفته با خانواده کاملاً پاسخگو هستند. فاصله‌ی بین محورهای E کلاس بیشتر از سری ۵ است و به همین دلیل فضای سرنشینان نسبتاً بیشتری را ارائه می‌دهد. زمانی که گونه‌ی استیشن روانه‌ی بازار شود، محتمل است که در بخش گنجایش و ظرفیت از سری ۵ تورینگ پیشی بگیرد.

Mercedes E-Class vs BMW 5 Series
پیشرانه‌ها
مدل پایه‌ی E 220 d از پیشرانه‌ی کاملاً جدید ۲ لیتری دیزل برخوردار است که ۱۹۴ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و می‌تواند شتاب صفرتا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۷.۳ ثانیه‌ای را ثبت کند. مدل E 350 d هم پیشرانه‌ای ۳ لیتری و دیزل با ۲۴۵ اسب بخار قدرت دارد که سریع‌تر بوده و شتاب صفرتا ۱۰۰ کیلومتر را تنها در ۵.۹ ثانیه ثبت می‌کند. هر دو پیشرانه با گیربکسی ۹ سرعته و اتوماتیک جفت می‌شوند و تجربه‌ی رانندگی بی‌زحمت و سریع را پیشنهاد می‌کنند.
مدل‌های ۵۲۰i،۵۲۸i،۵۳۵i و ۵۵۰i از پیشرانه‌های بنزینی برخوردارند که طیف قدرت آن‌ها از ۱۸۴ اسب بخار شروع‌شده و به ۴۴۹ اسب بخار ختم می‌شود. اما پیشرانه‌های دیزل نیز از فروش خوبی برخوردارند و همگی کم‌مصرف و پاک هستند. مدل‌های ۲ لیتری ۵۱۸d،۵۲۰d و ۵۲۵d به ترتیب دارای خروجی ۱۵۰،۱۹۰ و ۲۱۸ اسب بخاری هستند. پیشرانه‌های ۳ لیتری دیزل سری ۵ نیز دربردارنده‌ی مدل ۵۳۰d 258 اسب بخاری و ۵۳۵d 313 اسب بخاری است. این مدل آخری در ۵.۳ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. همه‌ی پیشرانه‌های ۲ لیتری دیزل می‌توانند با گیربکس دستی همراه شوند اما گیربکس ۸ سرعته ی اتوماتیک آپشنال انتخاب بهتری است.

mercedes-e-class-vs-bmw-5-series-engines
تجربه‌ی رانندگی
E کلاس تمرکز خود را بر راحتی و نرمی گذاشته است. پیشرانه‌های دیزل جدید بسیار ساکت هستند و برای رانندگی در اتوبان‌ها انتخابی مناسب به شمار می‌آیند. سیستم تعلیق بادی انتخابی یک سواری نرم را ایجاد می‌کند اما حتی با سیستم تعلیق استاندارد نیز سواری بدون مشکلی خواهید داشت. این سخن بدین معنی است که E کلاس به سفتی سری ۵ نیست و خیلی موردعلاقه‌ی رانندگان حرفه‌ای نخواهد بود.
ب‌ام‌و با تمرکز بیشتر بر بحث پرفورمنس و هندلینگ، راننده را بیشتر درگیر می‌کند. فرمان تیز سری ۵ باعث توانایی این خودرو در عبور از پیچ‌ها می‌شود اما ما سفارش دامپرهای تطبیق شونده را توصیه می‌کنیم که ترکیب بهتری از سواری و هندلینگ را ارائه می‌دهد. درمجموع سواری سری ۵ نیز راحت است اما به‌پای تجربه‌ی نرم E کلاس نمی‌رسد.

altmercedes-e-class-vs-bmw-5-series-rear
ارزش در برابر پول پرداختی
مرسدس بنز برای مدل پایه‌ی E 220 d SE بهایی برابر با ۵۰۵۷۳ دلار طلب می‌کند اما حتی تریم سطح پایین این خودرو نیز از سیستم ناوبری ماهواره‌ای، دوربین عقب و سیستم پارک خودکار برخوردار است. تریم اسپورت AMG تجهیزات بیشتری را ارائه می‌کند. برای تصاحب مدل E 350 d باید ۱۲۷۸۷ دلار بیشتر نسبت به مدل پایه بپردازید اما در عوض تجهیزات بیشتری ازجمله صفحه‌نمایش بزرگ‌تر دریافت می‌کنید.
قیمت پایه‌ی سری ۵ کمتر بوده و برابر است با ۴۴۲۰۰ دلار. البته مدل پایه‌ی ۵۱۸d نسبت به E 220 d قدرت کمتری دارد و فاقد گیربکس اتوماتیک استاندارد است. برای سفارش گیربکس اتوماتیک باید ۱۶۰۰ دلار بپردازید و اگر خواهان پیشرانه‌ی قدرتمندتری هستید باید ۲۱۰۰ دلار دیگر از حساب بانکی‌تان کسر نمایید.
در کل مصرف سوخت خودروها نیز خوب بوده و اقتصادی‌ترین مدل E کلاس مصرف سوخت فوق‌العاده‌ی ۳.۲ لیتری دارد. پیشرانه‌های دیزل سری ۵ اندکی تشنه‌تر هستند و اگر شما مدل‌های بنزینی را انتخاب کنید، باید زمان‌های بیشتری را به پمپ‌بنزین مراجعه نمایید.

mercedes-e-class-vs-bmw-5-series-dead-side
قضاوت نهایی
هر دو خودرو ترکیبی از استعداد ذاتی را به نمایش می‌گذارند و انتخاب مناسبی به شمار می‌روند. ممکن است که انتخاب شما بسته به برندی باشد که ترجیح می‌دهید.
درحالی‌که سری ۵ سواری اسپورت تر و مردانه‌تری را ارائه کرده و مصرف سوخت بیشتری دارد، بسیاری از خریداران ترجیح می‌دهند که لوکس بودن و راحتی بیشتری را در E کلاس جدید بیابند.

[polldaddy poll=”9400865″]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. امیر مرادی

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (113 ديدگاه)

    هردوتاشون خوبن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. king 918

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      خیلی جالبه داخل بی ام و ها شبیه همه……. ظاهر بنز ها هم شبیه هم ……..
      اما کلا بنز یه قدم جلو تره با نهایت احترام به bmw عزیز ……….

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. کیان

        ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (1392 ديدگاه)

        یه دلیل بیار که چرا بنز یه قدم جلوتره ؟!

        تو کشور ما تعصب الکی و بدون اگاهی بیداد میکنه ، اصلا دنبال طرفداری از بی ام و یا هیچ برندی نیستم ولی واقعا میخوام بدون چرا یه قدم جلو هستش ؟!
        من فقط میدونم که امار فروش بی ام و تو آمریکای شمالی که همه برندها رو با هم مقایسه میکنن چندین ساله که بیشتر از بنز بوده !!!
        شما یه دلیل بیار که بنز “یک قدم جلوتره” ؟!!!

        باید بفهمیم این مسئله رو که هرخودروسازی فلسفه خودش و داره
        متن هم به وضوح نوشته :
        بی ام و اسپرت تر
        بنز نرم تر
        من هنوزم میخوام دلیل یه قدم جلو بودن و بدونم

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. خسته شده

          ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
          سوابق: (623 ديدگاه)

          چرا بیخود شانتاژ میکنی خب شما یه دلیل بیار که ب ام و بالاتره به جای اینکه بقیه و متهم کنی خودت ایده بده بیرون ضمنا اینکه در آمریکا فروش داشته دلیله مضحکیه چون آمریکا تنها بازار دنیا نبود و نیست دلیله بالاتر بودنه فروش در یه منطقه هیچ ربطی به برتری در عوامله مختلف نداره پرایدم در ایران پر فروشه ولی طرف اگه پول داشته باشه میره ماشینه بالاتر میخره خوشنامی اصلی ترین عامله یه برنده من نمیدوم کی این بازاره آمریکا پاشو کشوند وسط پدال انگار هرچی اونجا فروش میره پس خوبه! اتفاقا به نظرم عکسش درسته چون تفکر آمریکایی با اروپایی و حتی آسیایی خیلی فرق میکنه

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. کیان

          ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
          سوابق: (1392 ديدگاه)

          من مگه گفتم بی ام و از بنز جلوتره یه قدم یا ده قدم ؟!
          من فقط گفتم متعصبین بنز برای چی دارن میگن یه قدم جلوتره ؟!!

          مفهومه ؟!
          لیست jd power که کلا برتری مطلق لکسوس و تویوتا رو نشون میده و تو آلمانی هم پورشه صدر نشینه !!!
          تو همه محصولات دنیا بازار آمریکا بعنوان آزادترین بازار عامل قیاس قرار میگیره و بعد از اونم بازار چین هستش بخاطر تعداد زیاد مشتریهاش و خریداران دوست عزیز ، لازم دیدی تحقیق کن .

          من فقط دارم دعوت میکنم به دور از تعصب الکی و بی پایه اطلاعات غلط ندیم بهم . بر اساس منطق و شواهد ، البته همیشه تعصب رو برند وجود داشته و هست و …

          بعد سوال از خود شما تفاوت تفکر آمریکا و اروپا و آسیا در چی هست ؟!
          الان مصرف کم هزینه پایینتر پشتیبانی ملاک همه مردم دنیا شده !!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. پارسا فرهيخته

          ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
          سوابق: (52 ديدگاه)

          دوست عزیز اتفاقا فروش بنز از ب ام و بیشتره

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. king 918

          ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
          سوابق: (2493 ديدگاه)

          دوست عزیز من متعصب بنز نیستم میتونی از نام کاربری که گذاشتم متوجه بشی این دو خودرو مورد مقایسه بیشتر جنبه لوکس بودن مهمه براشون که با خوندن مطلب و مقایسه کابین هردو خودرو متوجه جلو بودن بنز میشی اصولا کابین بنز از بی ام و جلوتره میتونی مدل های دیگشون هم با هم مقایسه کنی ……….
          از ظاهر هم که سلیقه مهمه
          اتیش الکی شما برا بی ام و جای سوال داره دوست غیر متعصب …..

          موافقم 0
          مخالفم 0
        5. احسان

          ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (2 ديدگاه)

          شاید سابقه صنعت خودرو سازی بنز که ٣٠ سال بیشتر از بی ام و هست باعث بشه یه قدم جلو تر باشه ولی انصافا هردوتاشون عالی هستن و برای انتخاب ادمو توی دو راهی میندازن

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. علي

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (969 ديدگاه)

    سری ۵ هم چند وقت دیگه اتاق جدیدشو معرفی میکنه اون موقعست که باید با بنز E مقایسه بشه نه الان.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Nima

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (1658 ديدگاه)

      اتاق جدید و نسل جدیدشم دیدیم توى سرى ٧
      بازم تفاوت چندانى با نسل قبلش نداشت
      همون طورى که این نسل سرى ۵ هم با قبلیش تفاوت چندانى نداره.
      باز بنز بیشتر تغییرات میده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. جی تی ار

        ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (459 ديدگاه)

        فرقی نکرده بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. مسعود مقدم

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (22 ديدگاه)

    اخه مگه میشه این دوتارو یکیشو انتخاب کنی جفتشون عالی هستن .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. امیر

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (11 ديدگاه)

    بنز فوق العادس ولی سوال اینه که الان طراحی خارجی کلاس S و C و E چه تفاوت خاصی با هم دارن؟؟؟ اینا همشون یکی شدن!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. امير علي

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (399 ديدگاه)

    باید با سری 5 جدید مقایسه بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. h112

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (434 ديدگاه)

    بنز….. مدرن بودن و کلاسیک بودن رو با هم داره….که انتخاب رو راحت میکنه….
    انتخاب دیگه ای هم میتونست باشه…مثلا آیودی a6 یه رقیب بی ادعا …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. پارسا فرهيخته

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (52 ديدگاه)

    معلومه که بنز فوق العادست٠طراحی خارجی و داخلی عالیه علی الخصوص داخلی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. امین

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (821 ديدگاه)

    مقایستون بیش از حد غیر منطقی هستش
    چراکه نسل فعلی سری ۵ خیلی قدیمیه در حالی که کلاس E هنوز ۱ سال نیست معرفی شده

    در کل باید کمی منتظر میموندین تا نسل جدید سری ۵ که خیلی هم تا معرفیش زمان باقی نمونده رو با این مقایسه کنید

    اما خوشم اومد BMW با تمام سال خورده بودنش قد خم نکرده جلوش. مخصوصا در حوزه ی فنی و موتور

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. بهنام طیبی

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    هردو شاهکار خودروسازی المان هستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. walid

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (44 ديدگاه)

    فقططططط بنزززززز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Mohammadreza4060

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (870 ديدگاه)

    بنز استایلش از کنار مخصوصا از ستون وسط بنچره ها به عقب خیلی بدلم نمی چسبه.
    از قوس شیشه عقبش (از نیم رخ ) خشم نمیاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. بابک

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (186 ديدگاه)

    این مقایسه که درست نیست
    ولی خودتون تو خیابونا که E class و سری 5 رو میبینید مقایسه کنید
    من که با دیدن بنز E حس خاصی بهم دست نمیده ولی هر بار سری 5 رو میبینم بیشتر عاشقش میشم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. احمد باقری

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    هر دو عالین، ولی من مرسدس رو ترجیح میدم، البته نمیتونم هیچکدوم رو داشته باشم، وگرنه هر کدوم باشه، فرقی نداره، فقط باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. احسان

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (112 ديدگاه)

    چرا با روح و روان من بازی میکنی پدال، این دو تا جزو بهترینها هستند،من هر دوتاشو میخوام ،سوال خیلی سختیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. Zonda R

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    با سپاس از شاهین عزیز
    دو لبه ی برنده ی شمشیر
    هر کدوم به قلبتون گیر کنه عاشق میشید
    اول یه موضوعی رو عرض کنم کابین bmw اگر چه سادست اما تازه امسال تو کیا و هیوندا داریم پارامترهای این طراحی رو میبینیم
    اما e یا سری 5؟
    نمیشه برای این سوال جواب پیدا کرد
    جواب تو ذات و علاقه و سلیقه ی خودتون برمیگرده
    اما باید نسل جدید باید بیاد تا با e class قیاس بشه
    اما تو کابین واقعا بنز عالی داره کار میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. حسين

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1364 ديدگاه)

    درود. دوستان Eکلاس مدل 2017 هستش. این مقایسه احتمالا در آینده انجام شده. :D

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. احسان

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (314 ديدگاه)

    مصر ف سوختش ۳.۲ لیتره یعنی از تویوتا پریوس کم مصرف تره اونوخت هیبریدها که از این بیشتر میسوزونن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. یاس ی

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    سلام خدمت عزیزان پدال، راستش با اینکه خودم عشق بی ام هستم ، همیشه بین انتخاب این دو عزیز به سختی آخرش بی ام انتخاب کردم ولی چند وقته که وقتی دوباره سر این دوراهی قرار میگیرم اصولا توی رده سواری بنز ترجیح میدم، یکی از دلایل هم متاسفانه قدیمی شدن طراحی داخلی و بیرونی بی ام هستش، هیچکس نمیتونه بگه زشته اما در مقابل طراحی جدید مرسدس یکم قدیمی شده.
    شاید مرسدس طراحی سه کلاسش شبیه هم شده باشه ولی انصافا زیبا شدن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. مرتضی مهرپویا

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام خدمت همه عزیزان و تشکر از مطالب خوب و مفید سایت ، من فکر می کنم برخی از تصاویر چاپ شده به ویژه تصاویر مربوط به نمای بیرونی مربوط به کلاس C مرسدس بنز می باشد نه کلاس E .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. مرتضی مهرپویا

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام مجدد ، از همه دوستان و کارشناسان محترم عذرخواهی می کنم ، متوجه شدم که اشتباه از بنده بوده . من فیس جدید E کلاس رو ندیده بودم ، به قول دوستان و حداقل در تصویر خیلی شبیه کلاس C شده . ولی واقعا فوق العادست .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. a.h.z

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (6 ديدگاه)

    نمی شه گفت کدوم یک سرتره . این بستگی به علایق هر فرد داره .
    کسی که سواری نرم و آرامش و امنیت و مصرف پایین و می خواد باید بره دنبال بنز.همچنین باید بگم بنز مورد اعتماد ترین شرکت دنیا هست . حتی قطعات یدکی رو به تعداد خیلی کمی میزنه چون خودش ادعا میکنه که اگه شما به جایی نخوری واست آخ نمیگه !
    اما این موضوع در مورد بی ام دبلیو هم صدق می کنه . کسی که دنبال ویژگی هایی چون سواری خشک و اسپورت و جنجالی هست باید بره سراغ بی ام دبلیو . اما به نظرم بی ام دبلیو M2 انتخاب بهتری می تونه باشه . یا شایدم مرسدس بنز SLC یا اگه با بنز مشکل دارید آئودی TT .
    برگردیم سر اصل مطلب …
    همون طور که می دونید الآن بحث سر دو ماشین هست که دارای چهار در هستند و ویژگی هاشون باعث شده اونها در دسته ماشین های خانوادگی قرار بگیرند . پس اگه بحث سر ماشین خانوادگی هست دیگه ما نباید فکر اسپورت بودن و خشکی رانندگی باشیم . در اینگونه ماشین ها معمولا مصرف سوخت و سواری نرم و راحت و آرامش و امنیت و سرگرمی معیار های انتخاب هستند . پس به نظر من برتری مرسدس بنز E کلاس کاملا صحیح هست .

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا