چه کسی مسئول تصادف خودروهای خودران است؟

به نظر می‌رسد که خودروهای کاملاً خودران به چیزی بیشتر از بررسی جاده نیاز دارند چراکه شرکت‌های بیمه می‌توانند به تشخیص مقصر تصادف خودروهای خودران امید داشته باشند.

study-who-pays-driverless-crash-1
طبق گفته‌های Thatcham Research تشخیص مسئولیت تصادفات یکی از کلیدی‌ترین چالش‌های خودروهای خودران در آینده خواهد بود.
به عبارت دیگر بدون دانستن اینکه چه کسی در زمان تصادف کنترل خودرو را بر عهده داشته (راننده یا خودرو) باعث خواهد شد تا بحث‌های بیمه‌ای و پرداخت خسارت بسیار سخت شود.

autonomous-car
پیتر شاو مدیر اجرایی Thatcham Research می‌گوید:

قانون‌گذاری‌های آینده به حمایت از مصرف‌کننده محتاج هستند بنابراین در یک تصادف، مسئولیت پرداخت خسارت باید سریعا مشخص شود. آیا تصادف نتیجه‌ی خطای راننده بوده یا نقص سیستم رانندگی خودکار؟ این موضوع تنها زمانی می‌تواند رخ دهد که شرکت بیمه‌گر به داده‌های کلیدی تصادف دسترسی داشته باشد. ما دوست داریم همکاری کارخانه‌ها و قانون‌گذاران را با شرکت‌های بیمه‌ای و به منظور توسعه‌ی چارچوب کاری تشخیص چنین مسائلی ببینیم.

در حال حاضر شرکت‌های بیمه‌ای در حال لابی برای تنظیم استاندارد داده‌ای در سطح بین‌المللی هستند. این داده دربردارنده‌ی چگونگی عملکرد خودرو در زمان تصادف (به‌صورت خودران یا موارد دیگر) می‌باشد.

toyota-autonomous-driving
شاو اضافه می‌کند:

موضوع توانایی اثبات حقایق به‌صورت سریع مورد علاقه‌ی همه افراد بوده و پیشنهادهایی برای استانداردسازی داده‌ها توسط شرکت‌های بیمه‌گر مطرح شده است.

جدای از اثبات مسئولیت و مقصر، این اطلاعات همچنین می‌تواند برای تحقیقات سرویس‌های اضطراری استفاده شود. همین امر ادعاهای بیمه‌ای را کاربردی‌تر کرده و به ساخته‌های شرکت‌ها به منظور بهبود محصولاتشان کمک می‌کند.

Audi Self-Driving Car
با داشتن داده‌های 30 ثانیه قبل از تصادف و 15 ثانیه بعدازآن، بیمه‌ها می توانند به داده‌های GPS و مکان تصادف و حالت رانندگی و بسیاری از موارد دیگر دسترسی پیدا کنند.

منبع: carscoops

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

8 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل جواد
    جواد
    سوابق: (319 دیدگاه) ,

    اگه بخوان بحث مقصر بودن خودرو پیش بکشن اونوقت ظاهراخودروسازها هم باید تو تصادفات خسارت بدن که گزینه جالبی برای اونها نیست

    پاسخ
  2. تصویر پروفایل ASA
    ASA
    سوابق: (174 دیدگاه) ,

    یادمه گفته بودم تکنولوژی خودران بالاخره به حضور انسان نیاز داره، همه گفتن مگه ایرانه که همیشه یه نفر باید حواسمون رو داشته باشه یا مثلا میگفتن مگه ایرانه که مردم بی فرهنگ باشن ویا امثال این حرفا که فقط زده میشه و عمل نمیشه. از دید اول خیلی منطقی بود. ولی اگه دقت کنید اگر یک حادثه شکل بگیره، دیگه ماشین که نمیره شهادت بده یا دفاع کنه.
    امیدوارم روشنفکران یکمی فکر کنن و سریع جبهه گیری نکنند.

    پاسخ
  3. GOD BLESS AMERICA
    سوابق: (548 دیدگاه) ,

    من تو یه ماشین هوشمند که امکان شنود و تصویربرداری از کابین آن وجود دارد احساس امنیت نمیکنم چه برسه به آن که یه دوجین شرکت و کمپانی هم بتونن به چنین اطلاعاتی دسترسی داشته باشند.(البته با کلی بهانه مختلف)

    قربون ماشینهای دهه 60 میلادی برم.

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل سامان اذری
    سامان اذری
    سوابق: (1463 دیدگاه) ,

    من اگه خدا بهم عمر بده و ماشینهای خودران به این بیاد حاضر نیستم تا 45 سالگی از ماشین خودران استفاده کنم و تا 35 سالگی هم دوس دارم ماشینم دنده دستی باشه نه اتومات
    البته این نظر شخصی بنده هست

    پاسخ
  5. امپراتور لامبورگینی
    سوابق: (3673 دیدگاه) ,

    چقدر سیستم اقتصادی دنیا خراب شده.

    تو این هفته شاید 5 بارکلمه ی لابی در سطح جهانی رو دیدم و شنیدم.

    پاسخ
  6. من
    سوابق: (192 دیدگاه) ,

    جعبه سیاه خودرو! چیز جالبی میشه

    پاسخ
  7. احمد باقری
    سوابق: (4283 دیدگاه) ,

    اینم یه مشکلیه.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.