متفرقه

مناسب‌ترین خودروسازان برای همکاری در پساتحریم

با لغو تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی که نفس‌های صنعت خودروسازی کشور را به شماره انداخته و باعث افت کمی و کیفی خودروهای داخلی شده بودند، اکنون خودروسازان به تکاپو افتاده‌اند تا با انتخاب شرکایی جدید و یا عقد قرارداد با شرکای قبلی، پای محصولاتی جدید را به خیابان‌های کشور باز کرده و رکود بازار خودرو را در هم شکنند. به همین منظور هر روز نام‌های جدیدی در رسانه‌ها به‌عنوان گزینه‌های احتمالی برای شراکت با خودروسازان مطرح می‌شود. پژو، رنو، فیات، فولکس‌واگن، سوزوکی و چند کمپانی دیگر، نام‌هایی هستند که تاکنون از آن‌ها به‌عنوان گزینه‌هایی جهت همکاری‌های جدید نام‌برده شده است. اما به‌راستی کدام‌یک از این نام‌ها ارجح هستند و گزینه مناسبی برای همکاری به شمار می‌روند؟

Chinese Factory
برندهای فرانسوی از گذشته‌ای دور در کشور ما حضور داشته‌اند. این برندها سابقه همکاری‌های طولانی‌مدت با خودروسازان ایرانی داشته‌اند و حال حاضر نیز بزرگترین بخش از بازار خودروی کشور ما را به خود اختصاص داده‌اند. اما از طرف دیگر، انتقاداتی نیز نسبت به عملکرد فرانسوی‌ها وارد است. ازجمله موارد زیر:
۱. خودروسازان فرانسوی در تمام طول حضورشان در ایران از انتقال فنّاوری به ایران خودداری کرده و تنها شرکای ایرانی را به‌عنوان مونتاژکار محصولاتشان در نظر گرفته‌اند.
۲. خودروسازان فرانسوی محصولات از رده خارجشان را به کشور ما ارسال کرده و همین محصولات از رده خارج را برای چندین سال متوالی بدون کوچک‌ترین تغییری در کشور ما عرضه کرده‌اند.
۳. افت کیفیت در طول زمان در محصولات برندهای فرانسوی کاملاً مشهود بوده است و از طرف کمپانی مادر هیچ اقدام مثبتی جهت برطرف شدن ایرادات کیفی انجام نشده است.
۴. برندهای فرانسوی در تمام طول مدت حضورشان از سرمایه‌گذاری در ایران خودداری کرده‌اند. همین عدم سرمایه‌گذاری نیز باعث گردید که برندی مانند پژو با شروع تحریم‌های بین‌المللی بازار ایران را به سرعت ترک کند.

البته این موارد کاملاً درست هستند و این انتقادات به عملکرد خودروسازان فرانسوی کاملاً وارد می‌باشد. در نتیجه برخی کارشناسان و گروه‌هایی از مردم از خودروسازان درخواست می‌کنند که گزینه‌های دیگری را برای همکاری انتخاب کنند.

405 slx front
ازجمله این گزینه‌ها، خودروسازان ژاپنی هستند. خودروسازان ژاپنی در سراسر دنیا در مقوله کیفیت و قابلیت اطمینان حرف اول را می‌زنند و محصولی بادوام، کم‌مصرف، زیبا و کاربردی را عرضه می‌کنند. پس به نظر می‌آید که ژاپنی‌ها می‌توانند گزینه مناسبی برای همکاری باشند. اما باید در این راستا به چند نکته نیز توجه کرد. اول این که همکاری یک امر دوجانبه است و در نتیجه تا زمانی که طرف مقابل مایل به همکاری نباشد، هیچ شراکتی شکل نخواهد گرفت. باید در نظر بگیریم که خودروسازان ژاپنی بسیار محافظه‌کار هستند و معمولاً در همکاری‌های خود با سایر کمپانی‌ها، شرایط سختی را در نظر می‌گیرند. که البته این سیاست بسیار نیز صحیح هست و همین دقت در انتخاب شرکای تجاری باعث شده است که ژاپنی‌ها کیفیتی بی‌نظیر داشته باشند. در نتیجه در شرایط فعلی بسیار بعید می‌رسد که غیر از کمپانی درجه دومی مانند سوزوکی که در زمان پیش از تحریم‌ها نیز در کشور ما فعال بود، هیچ خودروساز بزرگ ژاپنی دیگری تمایل با همکاری با خودروسازان ایرانی در آینده نزدیک داشته باشد.

Suzuki-Grand_Vitara_2009_800x600_wallpaper_31
البته سوزوکی تنها خودروساز ژاپنی نیست که در قبل از تحریم‌ها در بازار ما حضور داشت. نیسان دیگر خودروساز ژاپنی است که خودروهایی بسیار جذاب، با کیفیت و قدرتمند تولید می‌کند و سالها در کشور ما حضور داشت. سابقه همکاری نیسان با شریک ایرانی به چند دهه قبل می‌رسد و اتفاقاً محصول این همکاری هنوز هم بر روی خطوط تولید حضور دارد: نیسان جونیور!
نیسان جونیور یا همان وانت نیسان، خودرویی است که مونتاژ آن در اوایل دهه ۵۰ شمسی آغاز شد و در تمام این سالها بدون کوچک‌ترین تغییر از نظر فنی، ظاهری و امکانات، بر روی خطوط تولید بوده است. این خودرو که آلاینده‌ترین، پرمصرف‌ترین و ناامن‌ترین خودروی داخلی است، آن‌قدر قدمت دارد که می‌توان به‌راحتی آن را پدربزرگ پژو ۴۰۵ خطاب کرد!

نیسان تیانا
نیسان تیانا
اما نیسان خودروهای بهتری نیز در ایران تولید کرده است. این خودروها در زمان عرضه همگی خودروهایی لوکس محسوب می‌شدند و قشر متوسط و ضعیف توانایی خرید هیچ‌کدام از آن‌ها را نداشتند. ازجمله خودروهای نیسان که در ایران تولید شدند می‌توان به پاترول، ماکسیما، رونیز، تیانا، مورانو و قشقایی اشاره کرد. جالب اینجاست که تولید اکثر مدل‌های فوق علیرغم علاقه طرف ایرانی، به‌صورت یک طرفه و به دلایل مختلف از طرف نیسان متوقف شد. با شروع تحریم‌ها، نیسان نیز جزو اولین خودروسازانی بود که کشور ما را ترک کرد و هنوز هم با وجود لغو تحریم‌ها، نشانه‌ای از علاقه به بازگشت به ایران نشان نداده است.

نیسان قشقایی
دیگر خودروساز ژاپنی که در سال‌های اخیر در ایران فعالیت داشته است، مزدا است. در مورد مزدا نیز داستان همکاری با شریک ایرانی شباهت‌های زیادی با هم‌وطنش نیسان دارد. چراکه مزدا ۱۶۰۰ یا همان وانت مزدا که تکنولوژی آن به سال ۱۹۷۷ میلادی تعلق دارد، هنوز هم با همان ظاهر اولیه در حال تولید است و از آن بدتر، در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای استفاده از موتور روآ بر روی آن صورت گرفته است که در نهایت به ساخته شدن وانت کارا انجامیده است.
مزدا نیز با شروع تحریم‌های بین‌المللی به سرعت بازار ایران و شریک ایرانی را رها کرد و در حال حاضر خبری از بازگشت آن به بازار ایران به گوش نمی‌رسد.

مزدا 3 نیو سدان
گزینه دیگری که برای همکاری با خودروسازان داخلی پیشنهاد می‌شود، خودروسازان کره‌ای هستند. کره‌ای‌ها نیز حضور پر سابقه‌ای در بازار کشور ما دارند. اولین سوغات کره‌ای‌ها برای بازار ما خودرویی بود که در همان زمان نیز خودرویی کاملاً از رده خارج، ناامن و بی‌کیفیت به شمار می‌رفت و در حال حاضر به‌وسیله کشتارجمعی تبدیل شده است که اگر صاحب خود را در تصادفات نکشد، قطعاً کیفیت پایین و ایرادات زیاد آن نقش زیادی در پیر شدن زودهنگام وی خواهد داشت!

پراید
پراید به‌عنوان پیشاهنگ خودروهای کره‌ای که به کشور ما وارد شده‌اند، همچنان با قدرت با همان ظاهر قدیمی تولید می‌شود و سالهاست که یک‌تنه بر جایگاه بی‌کیفیت‌ترین و ناامن‌ترین خودروی کشور تکیه کرده است.

پس از پراید، ریو نیز به بازار ما آمد که همانند سلفش، در هنگام عرضه در ایران‌خودرویی از رده خارج به‌حساب می‌آمد و درست هنگامی که استقبال از آن در کشور اوج گرفت، کیا موتورز تصمیم به قطع ارسال قطعات برای تولید آن گرفت. حاصل همکاری بعدی سایپا و کیا موتورز، تولید نسخه از رده خارج شده سراتو بود، آن‌هم دقیقاً در زمانی که مدل به‌روز آن توسط واردکننده‌ها به کشور وارد می‌شد و جایگاه خوبی در بین مردم پیدا کرده بود. اکنون که کیا موتورز قصد معرفی نسل جدیدی از سراتو را دارد، سایپا هنوز هم به تولید همان نسخه قبلی ادامه می‌دهد.
دیگر حاصل همکاری خودروسازان ایرانی با کره‌ای‌ها، مونتاژ هیوندای آوانته و ورنا بود. این دو خودرو در حال معرفی خود به‌عنوان خودروهایی خوب و ارزنده در بازار بودند که به طور ناگهانی و به بهانه تحریم‌های بین‌المللی تولیدشان توسط کمپانی مادر متوقف گردید.
داستان دوو و کرمان موتور نیز که بارها گفته شده است و دیگر نیازی به تکرار ندارد. همه به‌خوبی می‌دانند که دوو که در آن سالها به‌عنوان خودرویی کم استهلاک، کم‌مصرف، جذاب و با راحتی بالا شناخته می‌شد، با خریداری شدن سهامش توسط جنرال‌موتورز آمریکا به سرعت کشور ما را ترک کرد و دست شریک ایرانی را در پوست گردو گذاشت.

گزینه دیگری که به‌عنوان شریک تجاری آینده خودروسازان مطرح می‌شود، خودروسازان آلمانی هستند. البته باید توجه داشت که خودروهای آلمانی اغلب خودروهایی گران‌قیمت بوده و نسبت به همکلاسان آسیایی خود، هزینه‌های تعمیر و نگهداری بیشتری را نیز به مالک تحمیل می‌کنند. این امر تنها مربوط به برندهای لوکسی مانند بنز، BMW و آئودی نمی‌گردد؛ بلکه خودروی مانند فولکس‌واگن گل که در سال‌های گذشته در کشور ما تولید می‌شد و تولید آن نیز به بهانه تحریم‌ها متوقف گردید، در بین همکلاسان خود قیمت و هزینه‌های نگهداری بسیار بالاتری داشت و به همین دلیل نیز هرگز نتوانست محبوبیت خودرویی مانند پژو ۲۰۶ را داشته باشد.
در مورد برندهای زیرمجموعه گروه فولکس‌واگن نیز در این روزها شایعاتی به گوش می‌رسد. ازجمله مذاکرات ایران‌خودرو با اشکودا. اما باید در این مذاکرات دقت شود تا قضیه اسکانیا، که آن هم از زیرمجموعه‌های گروه فولکس‌واگن است و این روزها به‌عنوان یک پای ثابت بسیاری از تصادفات جاده‌ای از آن یاد می‌شود، تکرار نشود.

Skoda Superb Combi 2016
Skoda Superb Combi 2016
در چند ماه اخیر گمانه‌زنی‌هایی در رسانه‌ها مبنی بر همکاری با خودروسازان ایتالیایی و به طور ویژه فیات مطرح شده است. فیات علی‌رغم داشتن سابقه طولانی در کشور ما، هیچ‌گاه خودرویی پرطرفدار و پرفروش نبوده است و آخرین حضور جدی آن نیز به مونتاژ محدود فیات سیه‌نا بازمی‌گردد.
به نظر می‌رسید که در سفر ریاست محترم جمهوری به ایتالیا، قراردادهایی با فیات برای تولید خودروهای سواری نیز بسته شود. اما در نهایت حاصل خودرویی این سفر، مذاکرات وزیر صنعت، معدن و تجارت با فیات جهت تولید خودروهای تجاری سبک و اتوبوس بود. در نتیجه به نظر می‌رسد که باید پرونده تولید خودروهای سواری فیات را به زمانی نامعلوم در آینده موکول کنیم.

MAN R37 Bus 2014
MAN R37 Bus 2014
اگر خودروسازان آمریکایی را به دلایل سیاسی از لیست گزینه‌های احتمالی برای همکاری با خودروسازان داخلی حذف کنیم، خودروسازان چینی آخرین گزینه خواهند بود. چینی‌ها تنها خودروسازانی بودند که نه‌تنها در دوره تحریم کشور ما را ترک نکردند، بلکه روزبه‌روز فعالیت خود را گسترش داده و برندها و مدل‌های بسیاری را نیز به‌صورت مونتاژی و یا وارداتی در کشور ما عرضه کردند. خودروسازی چری جزو معدود خودروسازانی بوده است که با سرمایه‌گذاری در ایران، یک شرکت جونیت ونچر تأسیس کرد تا محصولاتش را تحت برند ام‌وی‌ام به تولید برساند.
با این وجود نگرانی‌های جدی در مورد کیفیت و قابلیت اطمینان خودروهای چینی وجود دارد. در نتیجه لازم است که در دوره پساتحریم نظارت بیشتری بر روی خودروهایی که قرار است به بازار عرضه شوند صورت بگیرد تا مشتری ایرانی بتواند اطمینان داشته باشد که محصولی که می‌خرد لااقل دارای حداقل استانداردهایی می‌باشد.

Chery E5 MVM 550
Chery E5 MVM 550
برگ برنده اصلی چینی‌ها در رقابت با سایر خودروسازان، قیمت ارزان‌تر است. درواقع در حال حاضر خودروهای چینی در یک بازه قیمتی بزرگ، عملاً رقیب جدی در برابر خود نمی‌بینند. در نتیجه می‌توان پیش‌بینی کرد که احتمالاً فعالیت چینی‌ها در بازار ایران در دوره پس از تحریم افزایش پیدا کرده و چینی‌ها جهت رقابت با رقبای جدید، استراتژی شرایط فروش و خدمات پس از فروش جدید به همراه رشد کیفی را برگزینند.

سخن پایانی:
با توجه به مطالب ذکرشده در بالا می‌توان به نکات زیر به‌عنوان نتیجه‌گیری اشاره کرد:
۱- با مروری بر عملکرد خودروسازان خارجی در ایران، می‌توان نتیجه گرفت که هیچ‌کدام از این خودروسازان عملکرد قابل قبولی را نداشته‌اند. سرمایه‌گذاری در کشور، داخلی‌سازی با درصد بالا، انتقال تکنولوژی به شریک داخلی، صادرات محصول تولیدی در ایران به بازارهای هدف کمپانی مادر، جایگزینی مدل‌های قدیمی با مدل‌های به‌روز و… مواردی بوده است که در کارنامه هیچ‌یک از خودروسازانی که تاکنون با خودروسازان داخلی همکاری کرده‌اند چه فرانسوی، چه ژاپنی، چه کره‌ای و چه آلمانی دیده نمی‌شود.
۲- کارنامه خودروسازان فرانسوی در این زمینه‌ها به‌نوعی از رقبای آسیایی و آلمانی موفق‌تر بوده است. چراکه رنو تنها کمپانی خارجی (به غیر از چری چین) بوده است که حاضر به سرمایه‌گذاری در کشور ما شد و در زمان تحریم‌ها نیز کشور ما را ترک نکرد. از طرف دیگر پژو تنها کمپانی بود که اقدام به صادرات محصولاتش در ایران، هرچند در مقیاس بسیار اندک کرد. البته قطعاً در روابط این برندها با خودروسازان داخلی ضعف‌ها و کاستی‌های غیر قابل دفاعی نیز وجود دارد و قصد ما دفاع از این عملکرد نیست. اما بد نیست که اگر انتقادی از عملکرد یک کمپانی مطرح می‌شود، به اقدامات رقبا نیز توجه کنیم تا ببینیم که کدام‌یک از این رقبا کارنامه بهتری دارند.
۳- وجود این تعداد زیاد از ضعف‌ها و نارسایی‌ها در همکاری‌های سابق خودروسازان داخلی با خودروسازان بین‌المللی بدون شک اتفاقی نبوده است و نمی‌توان تمام تقصیرات را به گردن طرف خارجی انداخت. بد نیست کمی با خود تأمل کنیم که چرا کمتر کمپانی بزرگی در طی دهه‌های اخیر اقدام به سرمایه‌گذاری در کشور ما کرده است و چرا هیچ انتقال تکنولوژی صورت نگرفته و هیچ پیشرفت ملموسی در صنعت خودروسازی ما حاصل نگردیده است. آیا تمامی این‌ها از ضعف‌های طرف خارجی بوده است و یا اینکه سو مدیریت و ضعف‌های خودروسازان داخلی نیز در این زمینه نقش داشته است؟
۴- این مسئله که شریک تجاری آینده خودروسازان داخلی کدام کمپانی باشد، شاید آن‌قدر اهمیت نداشته باشد. چیزی که بسیار حائز اهمیت است، این است که قراردادی محکم، اصولی و دوراندیشانه با شرکای جدید منعقد گردد تا بتواند باعث رشد و تعالی صنعت خودروسازی ما شود، نه اینکه خودروسازان ما همچنان به‌عنوان مونتاژکار برندهای خارجی به فعالیت خود ادامه دهند.
۵- نقش سازمان استاندارد در دوره جدید بسیار پراهمیت است. چراکه وظیفه این سازمان است که اطمینان حاصل کند که خودروهایی که در آینده به بازار عرضه خواهند شد، از نظر کیفیت، ایمنی، آلایندگی و … توانایی پاس کردن استانداردهای روز دنیا را داشته باشند و این مهم حاصل نخواهد شد، مگر با به‌روزرسانی استانداردها و انجام سخت‌گیری‌های بیشتر در این زمینه. بدون شک استانداردهای فعلی استانداردهایی ناکافی، بی‌ثمر و ضعیف هستند و نیاز به بازنگری‌های فراوان دارند.
۶- همچنین لازم است وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن فراهم آوردن شرایط مناسب جهت حمایت از تولید داخلی، قوانین لازم را جهت ارتقای کیفیت خدمات مربوط به فروش و خدمات پس از فروش خودروها انجام دهد تا مشتریان ایرانی بتوانند همانند سایر مشتریان در سراسر دنیا از حقوق طبیعی و مسلم خود برخوردار شوند. قطعاً این درشان هیچ کشوری نیست که خودرویی با تحویل ۳ ماهه ثبت‌نام گردد و پس از ۹ ماه، خودرویی دیگر برای تحویل به مشتری پیشنهاد گردد و هیچ نهادی نیز در این میان پاسخگوی حقوق از دست رفته مشتریان نباشد.

به امید رسیدن تمام مردم ایران به جایگاهی که واقعاً شأن و لیاقت آن را دارند و بهبود اوضاع خودروسازان داخلی، تا بتوانند دیدگاه شدیداً منفی مصرف‌کنندگان ایرانی نسبت به خود را تغییر داده و دوباره اعتماد آنان را به دست آورند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

مطالب مشابه

‫۶۳ دیدگاه‌ها

  1. king 918

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    هر چی میخواد بیاد از تاتا موتور گرفته تا 4 چرخه های افریقایی فقط دیگه روی نحس پژو 405 پژو پارس پراید رو نبینیم سر جدتون ………..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهیار

      ۹ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (39 ديدگاه)

      حالم از پژو بهم میخوره به نظر من بدترین شرکتی بود که میشد باهاش قرارداد بست

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امین

        ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (2 ديدگاه)

        حیف این همه پول که به جیب فرانسوی های نامرد ریخته میشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. احمد

      ۹ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (381 ديدگاه)

      متاسفانه کسی برای نظر صاحبنظران واقعی و دوستداران اتومبیل ارزشی قایل نمیشه و نخواهد شد
      به دلایل سیاسی قبل برجام ما قبول کردیم قیمت اعظم بازار خودرو خودمون رو در اختیار فرانسه بزاریم که تو سفر اخیر هم رییس جمهور قرارداد رو امضا کرد
      رنو و مخصوصا پژو بیشترین سهم رو دارند و بقبه خودرو ساز ها هم با مدل های محدود و قبمت های بالای ١۵٠ میلیون تومن میان و عملا بازار زیر ٨٠ میلیون کماکان در انحصار
      ایران خودرو و سایپاست با مدل های قبلی و چند مدل جدید رنو و پژو

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. فرید آبادان

      ۹ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (308 ديدگاه)

      مزدا که دوباره داره تولید میشه(مزدا3) ایزوزو هم همینطور

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. علی

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (261 ديدگاه)

    چه فرقی به حال ما میکنه تا وقتی که قراره تو بازار زیر چهل میلیون تا ابد پژو 405 و سمند تولید بشه حالا پراید هم که جای خودش

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احسان(احسان)

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (2872 ديدگاه)

      …به امید رسیدن تمام مردم ایران به جایگاهی که واقعاً شأن و لیاقت آن را دارند…
      جناب نویسنده محترم. به عنوان انسان حق داریم از امکانات خوب و رفاه برابر برخوردار باشیم اما اگر بخوایم بگیم چون ایرانی هستیم باید بهترین امکانات رو داشته باشیم خیلی حرف بیجایی هست. مگه تا حالا ایرانی ها چه گلی به سر خودشون یا دنیا زدن که انتظارمون این باشه همین فردا مثل امریکایی ها زندگی کنیم؟کشوری عقب مونده که مردمش فقط بخاطر نفتی که روش نشستن از گرسنگی نمی میرن.هر وقت با دست خودمون تونستیم کاری انجام بدیم که به نفع خودمون و دنیا باشه اون موقع میتونیم انتظار داشته باشیم دنیا بهمون \اداش بده

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حامد

        ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (37 ديدگاه)

        آقا احسان عزیز
        عزیز دل برادر ما میخواهیم کاری انجام بدهیم اما، آقای نعمت زاده و آقایانی که همفکر ایشان هستند و کاملا از نظر عقلی و منطقی شیوه ی ایشان را پیاده می کنند با ایشان همسو و همنظر بوده و نمی گذارند ، برادر من نمی گذارند ملت به حق و جایگاه و شان خودشان برسند.
        خودشان خوب میدانند که استفاده از یک خودروی ایمن ، کم مصرف و با قیمتی برابر با خودرو های تولیدی داخلی را به راحتی میتوان در اختیار عامه مردم قرار داد اما یا مردم باید منفعت ببرند یا اینها!!! قطعا هرکسی نفع خودش را در این بلبشوی اقتصادی طلب میکند.

        کسی که خودش را برتر از عامه مردم بداند از هر حیوانی پست تر است.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. edris

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (108 ديدگاه)

    اگه اونایی که قدرت دستشونه دست از سیاست های مسخره و تعصب های نابجاشون بردارن و اجازه ورود یا ایجاد سایت مونتاژ در ایران بشون بدن مطمئنا خودرو های شورولت و فورد و … از استقبال بالایی برخوردار میشن. ایرانیا علاقه وافری به خودرو های امریکایی دارن و این در مناطق آزاد به وضوح قابل مشاهدس.شما خداییش بین سانتافه و فورد edge کدومو انتخاب میکنی؟؟؟ همون چین کمونیست از هر لحاظ از امریکا خائن تره و به ظاهر داره خودشو دوست نشون میده اجازه واردات ماشینای آشغالشو داره ولی امریکا و انگلیس که بهترین خودرو ها رو میسازن اجازه ورود ندارن.کاری با سیاست کشوراشون ندارم و ظلمی که به کشور کرده بودند فراموش نمیشه ولی اینکه اجازه ورود به این خودرو ها نمیدن ظلمیه که خودمون به خودمون میکنیم.اینجاست که میگن تعصب باعث فلاکت میشه. اینا اگه به فکر جون من و تو بودن وضعمون این نبود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Carbonado Aventador

      ۹ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (4461 ديدگاه)

      بابا اخه چرا فقط مونتاژ…
      مگه ما چی از این کره ای ها هم داشتیم که اونا 20 سال پیش پرایدو تولید کردن الان رسیدن به سراتو و اپتیما….
      ولی ما همچنان همون پرایدو تولید میکنیم…
      داداش بعضیا از تولید پراید سود میکنن مگرنه اگه از همین امروز استارت بزنیم 10 سال دیگه کره (کیا-هیوندا) رو پشت سر میزاریم!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. edris

        ۹ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (108 ديدگاه)

        دوست عزیز تجربه نشون داده هرچی ایرانیزه شه کیفیتش به شدت افت میکنه نمونش پژو. چون مدیران حریص و طمعکار شرکتامون حاضرند از هرچیز ماشین بزنن تا سودشون بیشتر شه. واسه همین هیچ شرکتی حاضر نمیشه خط تولیدشو به ایران واگذار کنه و فقط اجازه مونتاژ میدن. واسه ما هم فقط اون پولی که کارگر میگیره و اشتغال زایی مهمه.پس مونتاژ بهترین گزینست حتی شرکت هایی مثل بنز و نیسان هم یه مدت تو ایران خط مونتاژ داشتند و کیفیت ماشین مونتاژ شده قابل قبول و استاندارد اون شرکت رو داره مثل e280 و e200 های مونتاژ ایرانخودرو مدل 89 یا نیسان تیانا

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. خسته شده

      ۹ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (623 ديدگاه)

      میشه بفرمائید انگلیس چه ماشینی داره که ما میتونیم بخریم ادریس خان من نمیدونم چرا پا بنده اسمه آمریکا انگلیسه داداشه من بنتلی و ما میتونیم بخریم یا رولزرویسو یا استون مارتینو و یا مک لارنو کدومو دقیقا میمونه مینی که اونم به نسبت گرونه همه چی و با هم قاطی نکنید خواهشا شما اگه پول داری که هیچی ولی اگه نه یکم اطلاعاتو زیاد کنی بد نیست در مورد آمریکا چرا حرفتون درسته قیمتاشون عالیه ابهت و قدرت دارن ولی کیفیت و کاریه ژاپن و ندارن گرچه اگه بیان عالی میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. sina

        ۹ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (307 ديدگاه)

        مک لارن امریکایی

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. edris

        ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (108 ديدگاه)

        بنده پابند این شرکتا نیستم فقط ناراحتم از اینکه بی دلیل اجازه ورود بشون نمیدن.اینکه قدرت خرید ما کم شده و نمیتونیم 30 هزار دلار بابت ماشین پرداخت کنیم تقصیر ماشینای اینگلیسی نیست
        ماشین انگلیسی هیچوقت نمیتونه واسه ما جای پرایدو بگیره و با قیمت پراید عرضه بشه.چون همه چیز یه ماشین ایده آل رو داره.نوش جونش گرون باشه
        من صحبتم سر محدوده قیمته بالاتره. جایی که انگلیسی ها حرف زیادی واسه گفتن دارن.
        صحبتم هم فقط راجع به کیفیت ماشینها بود نه قیمتشون.وگرنه بحث قیمت باشه همون ماشین فرانسوی مناسب خیلی از ایرانیهاست(متاسفانه)
        شورولت و فورد هم قیمتشون طوریه که میشه تو بازار ایران باقدرت خرید کم مردم رقابت کنند

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. خسته شده

          ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
          سوابق: (623 ديدگاه)

          ورودش هیچ چیزی و عوض نمیکنه مثل بقیه ماشینها تویوتا کمری که در آمریکا و جاهای دیگه عرضه میشه جز ارزون ترین ماشیناست برای خیلی ها آرزوئه داشتنش در حال حاضر و سالها بعد مشکل از جای دیگست *** این وارد بشه اون وارد نشه هیچ چیزی و عوض نمیکنه ربطی هم به سیاست نداره اگه داشت باهم سر میز شام نمیشستن حرف بزنن این همه وقت باهم مذاکره نمیکردن *** اینارو گفتم که بدونی هیچ ربطی به سیاست و ارتباط و بقیه مسائل نداره مشکل مردمن مردم باید بخوان و نخوان مردمی که پای یه کمپینی که حتی جز نیازهای اولیه و حتی دوم هم نبود وای نیستادن نمیتونن حرفشونو و به کرسی بشونن مردمی هم ارتباط نداشته باشن چنان میشه که خداوند خوشنود میشه و ماهم به رستگاری میرسیم!به دید خودمون ببخشید به نظرمم حرف های شما اصلا جالب نیست و توجیهی نداره

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. خسته شده

          ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
          سوابق: (623 ديدگاه)

          منظور من از پابند آمریکا و انگلیس بود که چرا هر وقت اسمه آمریکا میاد پشتشم انگلیس میاد ربطی نداشت به شرکتاشون

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. edris

          ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
          سوابق: (108 ديدگاه)

          حرف منم اینه ماشین ربطی به سیاست نداره.
          ولی الان بخاطر مسائل سیاسی این کشورا اجازه ورود ندارند که خیلی مسخرست
          اینکه میگی “وارد بکنن یا نکنن فرقی نمیکنه” حرف بی منطقیه :)
          شاید واسه شما فرقی نمیکنه واسه من خیلی فرق میکنه

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. مسعود

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (31 ديدگاه)

    اینکه نوشته فرانسوی ها محصولات از رده خارجشون رو برای ما ارسال کردن رو قبول ندارم.اینا همش سیاست ظالمانه مدیران ایران خودرو هست.چون اینطوری سودشون بیشتره.وگرنه واسه فرانسوی ها چه فرقی میکنه؟این همه ماشین به جاهای دیگه صادر میکنه پس چرا جاهای دیگه اینطور نیست.؟؟مدیرای منفعت طلب ،غلط بودن سیستم مدیریتی و سیاسی بودن ریاست ،متخصصای ناکارامد مارو به اینجا کشونده.وگرنه واسه فرانسه چه فرقی میکنه چه ماشینی تحویل ما بده.؟اونا اول اخر سودشون رو میکنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. lmbx

      ۹ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (287 ديدگاه)

      من هم با نظر شما موافقم.حالا بگیم پژو بده که حتما هم هست ولی نیسان یا مزدا چی اونا هم میخوان همش اشغال به ما بندازن.یه طرفه نمیشه پیش قاضی رفت چون اینجا رسانه دست دولت هست میان میگن که شرکت های خارجی محصولات قدیمی رو به ما میدن .شما بخوای بری یه فروشگاه حالا هر جنسی هم بخوای بخری مختاری که جنس خوب رو انتخاب کنی یا جنس قدیمی و به درد نخورحکایت اینا هم همینه خودشون میرن قرار داد میبندن محصولات قدیمی رو منتاژ کنن یا تولیدکه یکی از دلایل اصلیش قدیمی بودن وکهنه بودن کارخانه و وسایل تولید و مونتاٰژ هست که نیاز به سرمایه گذاری میخواد که با ذات این دزدها در تضاد است

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مهیار

        ۹ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (39 ديدگاه)

        نیسان مورانو _نیسان تیانا_مزدا3 اینا همه ماشینای خوبی هستن که مردم ازشون راضین نمیدونم چرا اینا گیر دادن به پژو

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. احسان

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (115 ديدگاه)

    از خودتون بپرسید که چرا همه شرکا حاضر نیستن با ما کار کنند یا همون شرکای آشغال همیشگی میان. چرا هیچ کس به ساختار داغون شریک تجاری اونها یعنی سایپا و ایران خودرو توجه نمی کنه. مشکل شریک ایرانیه که فقط دنبال سود خودشه. خوب وقتی ما هنوز پراید سوار می شیم، خوب برو چی باید سایپا اون رو از خطش خارج کنه؟؟؟!!!
    شرکت هایی که برای برندشون ارزش قایل هستند، مثل تویوتا، نیسان، هوندا و حتی کیا و هیوندای راضی نمی شن این محصولات آشغال که در ایران سر و تهشون رو زدن صادر کنن کشورهای دیگه. رنو، پ‍ژو و سایر تولید کننده ها هم هدف صادراتی ندارن که تو ایران می مونن. درضمن اینها بازارهاشون معمولا در دنیا محلی است و صادرات فرا قاره ای ندارن. پس ورودشون به ایران و کشورهای اطراف ایران که استاندارد بالایی هم ندارند، یه حرکت رو به جلوست.
    پس از ماست که بر ماست. تا ساختار مدیریت دولتی هست، خودروسازی هم همین است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. پویان

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (54 ديدگاه)

    تا وقتی این تعرفه های کذایی هست. عمده مردم باید برن سراغ آشغالای ایران خودرو و سایپا. امکان نداره یکی مثل نعمت زاده هم کوتاه بیاد پس حداقل تا 6سال دیگه تعرفه ها وجود داره که اگه بیشتر نشه کمتر هم نمیشه. تازه تو مناطق آزاد هم یه ماشینی مثل ریو یا اکسنت که دیگه جز ضعیفترین و کوچکترین سدانها محسوب میشن حداقل50تومن قیمتشونه که بازم اگه تعرفه ها رو بردارن مردم با این قدرت خریدشون بازم باید برن سراغ پراید و سمند و 405. مشکل اول قدرت خریده بعدش تعرفه ها. تا وقتی اینا رفع نشه هر خودروسازی هم بیاد فایده نداره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. میلاد

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (35 ديدگاه)

    از ماست که بر ماست، متاسفاته ملتی هستیم که فقط حرف میزنیم و پای عمل که میرسه همه چیو فدای منافع شخصیه خودمون میکنیم، نمونشم همین شبکه های مجازی که هر جاش میچرخی فریاد اعتراض و وامصیبتای ملت غیور از خودرو سازان تا آسمون هفتم رفته اما وقتی هر کدوم از این مونتاژ کارا هر شرایط فروشی میذاره همین ملت شریف به سرعت برق و باد صف میبندن جلو در نمایندگیا.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. پیمان احمدی

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کاش با جنرال موتورز. تویوتا. دایملر مرسدس یا فولکس واگن و البته فورد قرارداد ایجاد شرکت مشترک می بستن. با خودروسازایه شناخته شده و صاحب تکنولوژی که صنعت خودروسازی رو خلق کردن. کشور ما تکنولوژی نیاز داره و از نوع بهترینش نه از نوع چینیش….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حميد

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    بعد از این همه حمایت از خودرو سازها و تعرفه بندی وارداتها پس این خودرو سازها چیکار میکرده اند که تازه دست به دامن شرکتهای خارجی شده اند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. محمد

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (40 ديدگاه)

    به نظر من الان وقتشه بریم سراغ خودرو سازی پاکستان و نپال…
    البته شاید نتونن خودرو تولید کنند اما توی تولید گاری حرف های زیادی واسه گفتن دارند
    .
    .
    .
    خدایا خودت یه جوری حلش کن واسمون…
    الان ولوو تمام فکر و ذهنش اینه که چه کاری کنه که توی تصادفات سرنشین های ماشین هاش حتی زخمی هم نشن
    اونوقت ما نشستیم میگیم کدوم شرکت واسه آقازاده ها سود بیشتری داره اونو وارد ایران کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. خسته شده

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (623 ديدگاه)

    بلکه خودروی مانند فولکس‌واگن گل که در سال‌های گذشته در کشور ما تولید می‌شد و تولید آن نیز به بهانه تحریم‌ها متوقف گردید، در بین همکلاسان خود قیمت و هزینه‌های نگهداری بسیار بالاتری داشت و به همین دلیل نیز هرگز نتوانست محبوبیت خودرویی مانند پژو 206 را داشته باشد!!!!!! آخه تعصب اونم رویه فرانسه تا کجا فولکس واگن و پژو 206 واقعا مضحکه گرچه همه میدونن الان دولت امید و کیلد از کجا اومده و چه همکاری قراره با پژو صورت بگیره لازم نیستن حتی اسمه فولکس کنار پژو باشه چون در غیر اینصورت همین کار بزرگترین توهین به این صنعته یه بدی که من دارم اینکه راحت منظورهارو متوجه میشم خیلی راحت نوشته هارو میفهمم قصدهارو و درک میکنم جناب رحیقی بزرگوار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. احمد باقری

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    چه سودی به حال ما داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Farzad

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (180 ديدگاه)

    درود دوستان
    من خودم دیدم کفم بریدhttp://bama.ir/car/details-2-3496696/2005-lamborghini-murcielago-for-sale

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. javanmard

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (16 ديدگاه)

    واقعا برای من عجیبه که چرا تو این مملکت دقیقا رو چیزایی سرمایه گذاری میشه که هیچ استعدادی توش نداریم!!! خداییش اینقدر که تو فوتبال سرمایه گذاری کردیم اگه تو کشتی و والیبال و خیلی ورزشهای دیگه میکردیم الآن مقام و موقعیت بهتری نداشتیم؟ اگه رو صنعت نساجی چرمسازی کیف کفش فرش پارچهبافی و البته کشاورزی سرمایه گذاری میکردیم الآن وضعیتمون بهتر نبود؟ والاه بالله ما مستعد خودروسازی نیستیم. شاید قطعهسازان خوبی داشته باشیم که داریم ولی در سطح کلان خودروساز نیستیم که نیستیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. moein

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (856 ديدگاه)

    تا وقتی مردم قدرت خرید و توانایی مالی برابر با رکود کشور نداشته باشن شما بیا بهترین ماشینا رو تولید کن ( عمرا تولید کنن ) اگه مردم قدرت خرید نداشته باشن من به صراحت می گم که با دوران قبل تحریم ( ضالمانه !!!) هیچ فرقی نداره دوباره هرکس پول داشت و وضعیت مالی خوبی داشت هر ماشینی رو می خره نه تولید نشد برا خودش وارد می کنه مثل الان پورشه . لکسوز و … وارد می شن مثل آب خوردن کسی هم کنه اوضاع مالی نامناسبی داشته باشه دنبال یه پراید و 405 مدل 90 بی رنگ می گرده و اینا میشه تمام ذکر و فکرش
    دارن ما رو با تحریم گول می زنن مثلا پاترول که سال 82 تولید متوقف شد الان یه مناسبش رو پیدا کنی از یه 405 صفر گرون تره ( موضوع بد یا خوبی پاترول یا 405 نیست موضوع شرایت نابسامان اقتصادیه )
    ببخشید زیاد شد
    ارادت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. شایان

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (89 ديدگاه)

    شما عدم انتقال تکنولوژی تولید مدل های قدیمی قطع روابط در زمان تحریم ها رو از ضعف های خودرو سازی های خارجی دونستین درحالی که ریشه همشون تو کشور خودمونه اراده ای برای وارد کردن تکنولوژی وجود نداره خودروسازی های ما خودشون سفارش مدل های قدیمی رو میدن و همچنین حذف تمامی آپشن ها و فروش با قیمت بیشتر که هیچ کمپانی این تقلب ها رو قبول نمیکنه حالا پژو یکم باهاشون راه میاد در کل ما یه کشور طرد شده هستیم یکم بهتر از کهر شمالی ایم اصلا انتقال تکنولوژی معنی نداره مگه بنز میاد تکنولوژیشو بده به پژو؟! همه مستقل کار میکنن که تو کشور ما هم اجازه ی سرمایه گذاری داده نمیشه هم خطرناکه که یه شرکت بیاد تو بازار مافیایی ایران سرمایه گذاری کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۹ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (302 ديدگاه)

      اره مثلا تویوتا پاکستان خیلی معتبره که در حال حاضر داره زیر نظر تویوتا خودرو کرولا را بدون ایربگ ودر مدل فولش بایک ایربگ عرضه می کنه.!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      همین الان کرولا یی که هست در ایران سطح امکاناتش در فول ترین مدلش با 206 اتومات یکیه .از نظر ایمنی هم که دو ابربگ داره.فکر کن خودرو سازی مثل تویوتا که تو سال 2015 هنوز خودرویی با دو .یک .وحتی بدون ایربگ تولید می کنه.
      خنده داره……….
      تویوتا فقط فقط به مشتری های امریکایش احترام میزاره وبقیه مشتریاشو به…….خودش هم حساب نمی کنه.
      حتی تو مشخصات فنی مثلا :کرولا امریکایی فنر بندی عقبش مالتی لینک باکلی سطح امکانات و گیربکس 7 سرعته cvtو ایمنی بالا با 8ایربگ ولی تویوتایی که برای بازار خاورمیانه است ساخت تایوانه وفنر بندیه عقبش ترشن موج گیره بایک گیربکس 4سرعته قدیمی با دو ایربگ حتی یه نویگیشن ساده هم نداره!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شایان

        ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (89 ديدگاه)

        داداش تویوتا واسه پاکستان اون خودرو ها رو تولید میکنه چون خود پاکستانی ها سفارش ساختشو میدن بحث احترام گذاشتن نیست مردمش قدرت خرید ندارن دولتش سفارش ساخت با 1 ایربگ میده. نمیتونی بگی تویوتا به مردم آمریکا احترام میذاره دولتش اجازه ساخت ماشین با 1 ایربگ نمیده بحث احترام نیست قانونشه سطح کیفیت قطعات هم توافقی و بر طبق قانونه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. امین

        ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (58 ديدگاه)

        ولی اره واقعا خیلی جالبه،تویوتا فوق العادست ولی به نظر من خیلی هم باهوش عمل میکنه،واقعا باسه هر منطقه ای یه جور خودرو و محصولات داره،که قطعا تو امریکا بهترین عملکردش رو داره…این کاملا تو سبد محصولاتش و سطح اپشنا مشخصه و حتی میبینیم تو بعضی کلاسا که تویوتا خیلی سره،بیشترشون انحصارا مال اممریکا هستن،وبعد بازار استرالیا و اروپا و روسیه نوبت به خاور میانه میرسه که واقعا خیلی با محصولات جاهای دیگش فاصله داره… .تویوتا متناسب با نیاز و استاندارد منطقه عمل میکنه به نظرم.واین کار قطعا سود بیشتری براش داره…

        موافقم 0
        مخالفم 0
  17. Reza

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (8 ديدگاه)

    به نظر من دغدغه اصلی مردم کیفیت ماشین نیست اگه بود که نمیرفتن پراید و پژو درپیت سوار بشن
    دغدغه اصلی مردم کشورمون قیمت ماشین نمونه بارزشم همون شکست کمپین تحریم خودرو های داخلی که سر و ته اش با چندتا وام بسته شد…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۹ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (20 ديدگاه)

      پس همه مردم ایران بدن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. رامتین

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (3020 ديدگاه)

    بنظر من آلمانیها بدرد کشور ما نمیخورن، چراکه محصولات بسیار خوب، باکیفیت و با هزینه های بالا تولید میکنند. کشور ما اکثرا (حدود80%) توانایی خرید خودرو بالای70-80تومن ندارند، پس آلمان خوب نیست. ژاپن هم محافظه کار هستند و شرکتی مثه تویوتا اصلا ایران رو قبول نداره که بیاد و هیچگاه نخواهد آمد. مزدا و نیسان هم تنوع محصولاتشون کمه. ایتالیا فقط فیاتش میتونه اتومبیلهای ارزون بزنه که ظاهر خوبی ندارند و این هم رد میشه. فرانسویها هم اکثرا ناراضیند. بیشک بهترین گزینه برای ایران، کیاموتور کره است. محصولاتی با قیمت مناسب که مثلا همین ریو اگه مونتاژ بشه قیمت 105تومنی فعلیش میشه 50تومن که گزینه خوبیه. یا پیکانتو میتونه با 30-35تومن تولید شه.نظر دوستان چیه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. alex@nder

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (19 ديدگاه)

      با سلام و احترام
      تنوع محصولات نیسان کمه نمی دونستم تا حالا ……؟؟؟؟
      جی تی آر ، ماکسیما ، تیتان ، پاترول، سنترا ، لیف ،آلتیما ، ورسا ، لانیا، مورانو ، جوک ، روج ، ایکس تریل ، پولسار ، قشقایی ، پتفایندر و ….
      متشکرم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. رامتین

        ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (3020 ديدگاه)

        دوست عزیز لازم به یادآوری نیست. همین که سایت netcarshow بری و نیسان را بزنی انواع مدلهاش میاد. منظورم اینه نیسان نمیتونه خودروی زیر 50تومن بزنه اگه وارد ایران بشه. اما کیا و هیوندا محصولات ارزونتر دارند. 90%مردم ایران وضع مالیشون افتضاح شده. وگرنه کسی که پول gtr یا مورانو را داشته باشه لازم نیست از نیسان خریداری کنه. میره bmw میگیره.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  19. خسته شده

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (623 ديدگاه)

    اینقدر از این لفظ پسا تحریم بدم میاد که یه عده … به کار میبرن تموم این الفاظ مزخرف یه تاریخ مصرفی داره ولی متاسفانه جهل تمومی نداره هیچ فرقی با قبل از تحریم نمیکنه این کشور جز اینکه شیب ملایم ادامه داره و گرونی بیشتر میشه پول مملکت بی ارزش تر و ارزش انسان به پائین ترین سطح میرسه این حرفو بنده حقیر در بهمن نود و چهار زدم فقط میخوام یه لینک داشته باشم پدال عزیز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. HoSeIn

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (113 ديدگاه)

    تا وقتی که صنعت خودرو سازی در انحصار دولته وضع همینه که هست . بودن و نبودن تحریم هم مشکلی از این گره کور حل نخواهد کرد . والسلام

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. وحید

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (325 ديدگاه)

    اصلا شرکت های خارجی لولو
    چرا کم کاری و اجحاف شرکت های داخلی که از صد تا …. سر گردنه بدترن رو با پاک گردن گناه نکرده شرکت های خارجی پاک می کنید
    مدیران داخله ما هیچ وقت به فکر مردم نبودن حاضرن خودرو سی سال پیش رو تولید کنند بخاطر سود خودشون و تهش دلایل واهی بیارند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. Hamid

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    بابا جمع کنین این مسخره بازیهارو. انتخاب شرکتهای خودرو سازی برای همکاری یعنی چی؟ همه ی برندها باید بیان ایران و مردم انتخاب کنن که چه ماشینی دوست دارن سوار شن. نه اینکه چند نفر برن برای بقیه تصمیم بگیرن که مردم چی سوار بشن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. مهمان

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (54 ديدگاه)

    اسکانیا یه پای تصادف در جاده های ایرانه؟؟؟!!
    هوو و پراید و 405 و بقیه همه خوبن
    خلایق هرچه لایق

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ahmad

      ۹ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (659 ديدگاه)

      دانگ فانگ قاتل رو جا انداختی!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  24. ahmad

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (659 ديدگاه)

    آقای رحیقی با وجود اینکه زحمت کشیدن و مقاله جالبی نوشتن
    ولی خیلی سطحی و با توجیهاتی غیر منطقی به صورت غیر مستقیم به این نتیجه رسیدن که در نهایت پژو درجه دو و چری درجه سه برای همکاری بهتر هستن!
    آیا محصولات فولکس واگن که از سطح کیفی بالاتری بهره میبره و به مراتب استحلاک کمتری داره پر هزینه است؟!
    پر هزینه این محصولات چینی هستن (یا فرانسه های چینی سازی شده!) که هر ماه نیاز به مراجعه به تعمریگاه دارن، نه محصولات با استحلاک پایین و کیفی آلمانی.
    باید بررسی بشه که چرا از طرف مونتاژکاران داخلی
    با فیات ، سوزوکی و یا فولکس هیچ مذاکره جدی نشد…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۹ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (20 ديدگاه)

      نمی دونم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  25. محمد زمانلو

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (134 ديدگاه)

    می دونین مشکل اصلی کجاست؟ اونجاست که اگه آقایون خودروساز دندون طمع رو بکنن بندازن دور ، بعدش با یه همکاری تمام عیار سعی کنن نیروی جوان رواز میان جوانای خودمون انتخاب کنن تا شاید پس از دهه ها شاید ما هم خودروساز بشیم ولی گفتم که باید بالا دستی ها طمع چاپیدن پول ملت رو از سرشون بیرون . اگه واقعا بتونیم خودمون واسه خودمون خودرو بسازیم علاوه بر این که جیب همون آقایون پر پول تولید خودروی با کیفیت و حتی صادرات اون به کشورهای دیگه میشه ، میتونه چند صد هزار فرصت شغلی تو صنعت خودروسازی و صنایع وابسته به وجود بیاره که خود به خود موجب ایجاد اشتغال واسه بیشتر جوونای با استعداد خودمون بشن .حرف آخرم هم اینه که تجربه خودم به خودم ثابت کرده که وابستگی به خارج آخر عاقبت خوبی واسه ما نداشته مگر این که طرف خارجی تکنولوژی روز خودشو در اختیار ما بذاره . این حرف منو این مقاله اثبات میکنه که هیچ خودرو ساز خارجی دلش واسه ما نمی سوزه و از یه طرف هم حق داره که به فکرجیب خودش باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. استاد

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    متاسفانه نویسنده محترم. به هیچ عنوان به نقش بیکفایتی، سو مدیریت، بی وجدانی و پول پرستی مسولین خودرو سازی ایرانی هیچ اشاره ای نکرده است و تمامی تقصیر ها را گردن خودرو سازهای خارجی انداخته است که کاملا غلط و غیر قابل قبول است، طرف ایرانی با آنها قرارداد بسته است، آن هم در شرایط غیر تحریم، برای مثال پژو هم 405 از رده خارج به ما داد هم 206 که ماشین روز بود. پس این تقصیر خود مونه که 20 سال 405 تولید کردیم و ادامه هم میدیم، مشکل خودرو سازی ما سو مدیریت و ریخت و پاش و فرصت طلبی و پول پرستی خودمونه نه بدجنسی برند های خارجی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. edris

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (108 ديدگاه)

      این مدیرا ادعای مسلمونی دارن خدا میدونه اگه مسلمون نبودن چه میکردن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  27. احسان(احسان)

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    سریعترین راه برای سوار شدن به ماشین های امن:فرار از مملکت…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. آترون

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (161 ديدگاه)

    به نظر من باید به سمت شرکت های تازه مطرح شده ای مثل اشکودا جمهوری چک بریم و یا شرکت های مطرح ژاپنی مثل هوندا و مزدا….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. alex@nder

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (19 ديدگاه)

    با سلام و احترام :
    پدال جان خودت بهتر از هرکارشناسی میدونی چرا ژاپنی ها نمیان ، البته بصورت سربسته گفتی ولی بیشتر از شما انتظار داشتیم .
    یک کمپانی ژاپنی مثل نیسان در کل کارخانجات اروپا و آمریکا فقط و فقط 12 مدیر دارد و این همه محصولات متنوع (جی تی آر ، ماکسیما ، تیتان ، پاترول، سنترا ، لیف ،آلتیما ، ورسا ، لانیا، مورانو ، جوک ، روج ، ایکس تریل ، پولسار ، قشقایی ، پتفایندر و ….) و با کیفیت تولید میکند ولی شرکت ایران خودرو بالغ بر 3.000 مدیر دارد و این تولیدات (ببخشید مونتاژها) به هر حال خواهش میکنم تقصیر رو گردن مردم ایران یا فرهنگ ایرانی نیندازید .ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. علی

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    اینا به فکر افزایش کیفیت نیستن دنبال افزایش دزدی ان کره جنوبی با ما خودرو سازی رو شروع کرد الآن اون کجاست و ما کجاییم…!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا