متفرقه

من #بین_خطوط می‌رانم

چندی است که تب تشکیل کمپین در فضای مجازی داغ شده است و انواع و اقسام کمپین‌ها برای دعوت مردم به فعالیت‌های مختلف مدنی تشکیل می‌شود. در این میان، چند وقتی است که کمپینی در فضای مجازی اعلام وجود کرده است که یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های فرهنگ رانندگی ما را هدف قرار داده است. هدف این کمپین بسیار ساده است و مردم را به رانندگی در بین خطوط دعوت می‌کند تا نظم ترافیکی بهبود یابد.

2050895
بدون شک یکی از بزرگ‌ترین ایرادات در رانندگی ما ایرانیان بی‌نظمی در رانندگی و بی‌توجهی به خطوط جاده است. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته دنیا، تأکید بسیاری بر روی رانندگی در بین خطوط وجود دارد. اهمیت خطوط برای رانندگان غربی به‌گونه‌ای است که اگر به هر علتی، ازجمله تعمیرات در جاده، بخشی از جاده به‌طور موقت غیر قابل استفاده باشد، خطوط موقتی به وسیله برچسب‌هایی با رنگ متفاوت از خط‌های معمولی بر روی جاده کشیده می‌شود تا رانندگان تحت هیچ شرایطی از خط‌کشی‌ها خارج نشده و ترافیک منظم و روان شود.

با این وجود، در کشورمان شاهد هستیم که نه‌تنها خط‌کشی درست و اصولی از سوی شهرداری‌ها و ادارات راه و شهرسازی بر روی خیابان‌ها و جاده‌ها اعمال نمی‌گردد، بلکه بسیاری از رانندگان نیز به خط‌کشی‌ها چندان اهمیتی نمی‌دهند و مدام در حین رانندگی خط خود را تغییر می‌دهند.

احتمالاً این قسم از رانندگان تلاش می‌کنند که با تغییر پی‌درپی خط، سریع‌ترین خط را برای رسیدن به مقصد پیدا کرده و زودتر به هدف خود برسند. این در حالی است که بر اساس مطالعات علمی انجام شده، این سبک از رانندگی به‌شدت باعث کند شدن ترافیک و وقوع راه‌بندان شده و منجر به دیرتر رسیدن اکثریت قریب به‌اتفاق خودروها به مقصد می‌شود.

50cbb89b5e
به همین دلیل این کمپین در فضای مجازی شروع به کار کرده است تا همه رانندگان را به ماندن در خط‌کشی و حرکت در بین خطوط تشویق کند. برای اینکه عضو این کمپین باشید، نه لازم است که در جایی ثبت‌نام کنید و نه کار خاصی از شما خواسته می‌شود. تنها کافی است که در هنگام رانندگی بین خطوط برانید و از تغییر خط پی‌درپی خودداری کنید. شاید در ابتدا برای کسی که به این شیوه از رانندگی عادت نداشته باشد، این سبک از رانندگی دشوار باشد و مدام تمایل به رفتن به خطی را داشته باشید که خلوت‌تر است و سرعت بیشتری دارد؛ اما اگر فقط یک هفته تمرین کنید و خودتان را مجبور به ماندن در خط بکنید، به این کار عادت خواهید کرد و به‌تدریج رانندگی در بین خطوط به‌عنوان بخشی از سبک رانندگی شما ماندگار خواهد شد.

من خودم از آن دسته رانندگانی بودم که تمایل چندانی به رعایت خط‌کشی‌ها نداشتم و معمولاً اگر می‌دیدم خطوط کناری سریع‌تر هستند، بلادرنگ خط خود را عوض می‌کردم؛ اما چند وقتی است که سعی می‌کنم خودم را مجبور کنم که در خطی که هستم بمانم، حتی اگر سرعت حرکت آن بسیار کند باشد. یکی از اولین نکاتی که در سبک رانندگی جدید متوجه آن شدم این است که وقتی شما یک خط را انتخاب می‌کنید و در همان خط می‌مانید، به‌مراتب فکر شما آزادتر از زمانی خواهد بود که مداماً در حال رصد کردن خطوط مختلف برای پیدا کردن خط سریع‌تر هستید. می‌توان گفت که رانندگی در بین خطوط دغدغه‌های راننده را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، چرا که تنها کافی است که حواس راننده به خط خودش و خودروی جلویی باشد، نه سایر خطوط و خودروهای اطراف.

13098934
به شما پیشنهاد می‌کنم که سعی کنید یک هفته و تنها یک هفته در هنگام رانندگی در یک خط رانندگی کرده و از رانندگی بر روی خط یا تعویض لاین بپرهیزید. اگر عادت به این شیوه نداشته باشید، احتمالاً این نوع رانندگی برای شما کمی آزاردهنده و خسته‌کننده خواهد بود. حتی شاید فکر کنید که دارید وقت خود را تلف می‌کنید و دیرتر به مقصد می‌رسید؛ اما اگر بدانید که با این اقدام چه کمک بزرگی به روان شدن ترافیک می‌کنید، انگیزه بیشتری برای بهبود فرهنگ رانندگی خود خواهید داشت.

شاید بگویید که وضعیت ترافیکی ما آن‌قدر در هم ریخته است که یک نفر نمی‌تواند به‌تنهایی کاری انجام دهد یا اینکه حرکت بی‌نظم سایر خودروها، باعث می‌شود که شما نتوانید در خط خود بمانید؛ اما لطفاً بهانه نیاورید! شاید این جمله معروف را شنیده باشید که می‌گوید:”آن تغییری باش که می‌خواهی در اطرافت ببینی!”. اگر از بی‌نظمی و بی‌قانونی سایر رانندگان شکایت می‌کنید، پس از خودتان شروع کنید و آغازگر راهی شوید که به نفع همه است. بدیهی است که رانندگی در محلی که همه رانندگان منظم رانندگی می‌کنند و قوانین را رعایت می‌کنند، بسیار لذت‌بخش‌تر از رانندگی در شرایط فعلی و خیابان‌های شلوغ و بی‌نظم کشورمان است.

احتمالاً شما نیز همانند بسیاری دیگر از هم‌وطنانمان یا از نزدیک یا در عکس‌ها و فیلم‌ها ترافیک منظم در خیابان‌های کشورهای پیشرفته را دیده‌اید و نظم آن‌ها در رانندگی و احترام آن‌ها به خط‌کشی‌ها را تحسین کرده‌اید و آرزو کرده‌اید که‌ای کاش که در خیابان‌های کشورمان هم می‌توانستیم که این صحنه‌ها را ببینیم. پس همین حالا زمان آن فرا رسیده است که تلاش برای تغییر را آغاز کنیم. مطمئن باشید که افرادی که در آن کشورها زندگی می‌کنند از کره مریخ نیامده‌اند! بلکه آن‌ها هم مثل ما انسان هستند و هیچ تفاوتی از نظر هوش و استعداد و توانایی‌های ذاتی با ما ندارند. تنها تفاوت آن‌ها با ما این است که اهمیت نظم در زندگی و رعایت قوانین را به‌خوبی دریافته‌اند و با فرهنگ‌سازی و آموزش علمی و عملی این موضوعات را به مردمانشان آموخته‌اند. برای ما هم این مسئله امری محال نیست و ما هم اگر بخواهیم می‌توانیم در آینده بسیار نزدیک در این زمینه به آن‌ها برسیم، به شرطی که خودمان بخواهیم و همت کنیم.

به خاطر بیاورید که تا همین چند سال پیش بستن کمربند ایمنی امری غیرمعمول بود و حتی افرادی که در حین رانندگی کمربند می‌بستند، مورد تمسخر قرار می‌گرفتند، اما امروزه بستن کمربند امری کاملاً عادی و بدیهی شده است که کمتر کسی پیدا می‌شود که در برابر آن مقاومت کند. حال نوبت به تغییر سایر عادت‌های غلط در رانندگی ما رسیده است. درست است که پلیس و قانون‌گذاران در این زمینه حرکت‌های عملی قابل‌توجهی انجام نمی‌دهند، اما تغییر در فرهنگ عمومی امری است که به سود همه ماست. پس کوتاهی نهادهای قانونی دلیلی بر این نیست که ما به فکر خودمان نباشیم.

بیایید تغییرات را از خودمان شروع کنیم و برای یک بار هم که شده دست از شکایت و بهانه‌گیری برداریم. هر کس به سهم خود می‌تواند نقشی در بهبود این اوضاع آشفته داشته باشد. کافی است که به کمپین “من #بین_خطوط می‌رانم” بپیوندید و از همین امروز سبک رانندگی خود را تغییر دهید. مطمئن باشید که با گسترش این حرکت در جامعه، به‌تدریج رانندگی در بین خطوط به یک فرهنگ عمومی بدل خواهد شد. به امید آنکه بتوانیم آثار تمدن و فرهنگ غنی چند هزار ساله کشورمان را، در سبک رانندگی در خیابان‌ها ببینیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. great britain

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2751 ديدگاه)

    انشالا بعد از برداشت کامل تحریمها این مشکل هم حل میشه مگه نمیدونید این مشکلات زیر سره کشورهای تحریم کنندست!!!!خخخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. عدنان

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (19 ديدگاه)

    اقا اجازه
    اگه تو شهر ما بین خطوط بخوای راه بری باید چند بار به جدول مستقیم بری بعضی جاها یک دفعه خط کشی مسیرش رو عوض می کنه الان توی شکی خط کشی رو دنبال کنی یا جاده رو !؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. علي

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (969 ديدگاه)

    اصلا دولت هیچ هزینه ای برای گسترش فرهنگی مردم نکرده. فقط و فقط از این خلع به نفع خودشون تا دلتون بخواد دارن جریمه و مالیات میگیرن. باز ی زمانی ی کارتون انیمیشنهایی از TV پخش میشد ولی الان که ….تعطیل

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احمد باقری

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    ببینید من هم قبول دارم که باید با همکاری و همراهی همدیگه، عادتهای درست رو نهادینه کنیم، اما اصلا به این سادگی نیست، باید قبول کرد که درصد خیلی کمی از مردم که همیشه رعایت می کردند، الان هم رعایت می کنن(البته تعداد خیلی کمی از اینها هم بی خیال شدن) و اونایی که رعایت نمی کردن، الان هم رعایت نمی کنن، مطمئن باشید اگر جریمه رانندگی برای بستن کمربند ایمنی اینقدر جدی پیگیری نمی شد، الان همین کمربند رو هم نمی بستن، میدونم که این تلاشها بی تاثیر نیست و باید هم باشه، اما نمیتونید بگید که فرهنگ مردم تغییر کرده و کمربند می بندن، بلکه به خاطر جریمه نشدن، کمربند می بندن و اگه همین الان بگن که دیگه کمربند نبستن، جریمه نداره، همه اونایی که بالاجبار می بستن، خیل راحت میذارن کنار، اما در هر صورت، مخالف تلاش کردن و امید به آینده نیستم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. (*مهرداد*)

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (353 ديدگاه)

    از سایت پدال خواهش میکنم به عنوان یک سایت مرجع در زمینه خودرو پیشگام یک حرکت عظیم و یک اراده قوی در زمینه فرهنگ رانندگی در ایران بشه …هرچند که فرهنگ رانندگی از فرهنگ عمومی جامعه سرچشمه میگیره ولی این حداقل کاری هست که میشه کرد …دوستان مشکل فقط بین خطوط نیست ..در درجه اول صبر و آرامش در رانندگی و استفاده از راهنما و بوق نزدن شاید خیلی پیش پاافتاده به نظر بیاد ولی در عمل مهمترین ارکان فرهنگ رانندگی هستند ..خداوکیلی بیاین یک روز تصمیم بگیریم از بداخلاقیها در رانندگی پرهیز کنیم ..توهین نکنیم و در رانندگی صبور باشیم ..راننده ماشین جلویی یا عقبی را دشمن خودمون ندونیم …خواهشن بیاین امتحان کنیم و با دوستان خودمون هم این قرارو بزاریم …خیلی سادست فقط رعایت قوانین و با این کار در درجه اول به خودمون احترام بزاریم ..با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. محمد

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (512 ديدگاه)

    خیلی از شهرها اصلا خیابوناش خط کشی ندارن که ادم بخواد از مسیر خودش بره
    ولی دیگه وقتشه فرهنگ رانندگی ما ایرانیا یتغییری بزرگی کنه…چون رانندگی ماها در سطح جهانی و…واقعا تاسف باره باعث خجالت هست
    ی نکته..لطفا .خواهشا توی کوچها..جاهایی که منازل مسکونی هست بخصوص بخصوص توی ظهر ومخصوصا اخرشبها تاجایی که امکان داره از بوق استفاده نکنید..استفاده نابه جا ازبوق مخصوصا توی زمان های بد نمونه فقر فرهنگ رانندگی رو نمایش میده
    صدای بوق خیلی وقتا باعث ازار واذیت بسیاری از افرادمیشود هرچه که توی خیابونای ایران نمیشه ازبوق استفاده نکرد اما میشه جاهایی رعایت کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Sina

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (359 ديدگاه)

    تو ایران مشکل از راننده نیست که، از چاله های خیابونه، اینقدر چاله هست که آگه لایی نکشی باید ماهی یکبار کمک فنر ماشینو عوض کنی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. نوید جهرمی

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (3680 ديدگاه)

    من از وقتی گواهینامه گرفتم و رانندگی میکنم تا حد امکان این کارو میکردم. از تغییر خطوط و لایی کشیدن خیلی بدم میاد. همیشه دلم میخواد ماشینو جوری برونم که انگار سوار تریلی هستم خخخخ .
    حالا این کمپین خیلی خوبه و امیدوارم مثل کمپین خودرو زمین نخوره. من هم از این ب بعد بیشتر بین خطوط میرنم و بیشتر قوانین رو رعایت میکنم حتی اگر بقیه رعایت نکنن. از خودم و خونوادم میکنم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ارمان

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    روز به روز بدتر هم میشه متاسفانه امید وارم این اتفاق بیوفته یکم فقط یکم بیشتر احترام همو داشته باشیم تو رانندگی اتفاقاته خوبی میوفته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. سام

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (899 ديدگاه)

    با سلام
    از دوست عزیزم جناب رحیقی بابت درج این مطلب زیبا و کاربردی بسیار سپاسگزارم.
    ارادتمند: سام کاویانی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا رحیقی

      ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (593 ديدگاه)

      جناب کاویانی عزیز. با عرض سلام.
      بسیار خوشحال و مفتخرم که مطلب بنده مورد توجه جنابعالی قرار گرفته است.
      دوستدار شما و مقالات ارزشمند شما، علیرضا رحیقی.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. حسين

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1364 ديدگاه)

    درود.
    دوستان بجای اینکه بگیم تو ایران قانون اجرا نمیشه و پلیس باید اقدام کنه و دولت باید فرهنگ سازی کنه و … بهتره از این به بعد سعی کنیم بین خطوط رانندگی کنیم. ما توی پدال خیلی بیشتر از 2هزار نفر هستیم. 2 هزار نفر به این کمپین اضافه بشه هم خوبه.

    پی نوشت: گاهی وقتا فک میکنم خودمون باید دست بکار بشیم، کسی به فکر حفظ فرهنگِ اصیلمون و فرهنگ سازیِ درست نیست. نه فرهنگ خودمونو داریم نه اروپایی شدیم. فقط نشستیم میگیم ایرانی جماعت فلان و چنان.

    مخلص همه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. مهران

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (191 ديدگاه)

    این کمپین بسیار عالیه. ولی بعضی از ما چنان بی فرهنگی رو دوست داریم که …
    مثلا تو چند وقته گذشته تیلیغات مجازی و محیطی و … برای مصرف بهینه آب بسیار زیاد بوده ولی متاسفانه کوچکترین توجهی از طرف مردم برای مصرف درست آب دیده نشد . گویا اون قسمتی از مغز ما که برای درک درستی ها و خوبی هاست دیگه کار نمیکنه.
    ولی نمیخوام نا امید باشم. ما هم هستیم و سعی میکنیم بین خطوط برانیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. maha

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (86 ديدگاه)

    بزرگراههای تهرانو دقت کردین؟! با چهارباند شروع میشه، آخرش میبینی به جایی میرسی که یه ماشین به زور رد میشه. بعد انتظار دارن قفل نکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احسان(احسان سابق)

      ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (2872 ديدگاه)

      درسته.اما مشکل اینه که همون جایی هم 4 باند شروع میشه ماشین ها قاطی هم میرن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. amer

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (8 ديدگاه)

    من موقعی که خارج از کشور رانندگی می کنم کاملا مقررات رو رعایت می کنم وقتی که تو خیابونهای تهران رانندگی میکنم دیگه اون آدم نیستم مجبورم مثل همه خلاف رانندگی کنم دلیل شو نمی دونم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. Ali

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    بسیار عالی
    من بین خطوط می رانم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. مهدی

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4 ديدگاه)

    احسنت
    من نیز به این کمپین می پیوندم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. محمدرضا

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (211 ديدگاه)

    با این کمپین 100 % موافقم

    اما

    وجدانن همه ی دوستانی که در تهران هستن میدونن این حرف در تهران یعنی خنده دار .
    امیدوارم سامانه کنترل خودروها بین خطوط در ایران هم هر چه زودتر راه اندازی بشه تنها راه اجرای قانون در ایران ابتدا جبر و زور و بعد کار فرهنگی مثل این حرکته .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. علیرضا

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی جاهای اتوبان هست (مثلا تو بزرگراه حکیم سه چهار قسمت این اتفاق میفته) که اتوبان از چهارباند تبدیل میشه به سه باند.
    ناخوداگاه ماشینها مجبورن برن قاطی همدیگه و تردد بین لاین رعایت نمیشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. roham

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (719 ديدگاه)

    من# بین _ خطوط می رانم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. sinazx

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (10 ديدگاه)

    خدا کنه برای پیچیدن به فرعی که از قبل توی لاین مورد نظر باشیم و توجه به راهنمای خودرو از این کمپین ها بزنند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. احسان(احسان سابق)

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    خوشبختانه این جور تبلیغات نه سیاسیه نه هزینه مالی داره نه برای کسی ناراحتی داره.فقط به شعور و شخصیت خودمون برمیگرده.همین.بهتون التماس میکنم بین خطوط رانندگی کنید.تو خیابون 2 بانده دوبله پارک نکنیم.تو جاده 3 بانده 6 ردیف ماشین نذاریم.اگر به چراغ قرمز رسیدیم بدون توجه به ترافیک دقیقا بین دو خط بایستیم تا بقیه هم همینکار رو کنن.
    هیچوقت رو خط عابر پارک نکنیم و وقتی چراغ قرمزه پشت خط وایسیم.اگر پیاده هستیم موقع رد شدن از خیابون صبر کنیم تا چراغ عابر پیاده سبز بشه بعد بگذریم.خدا شاهده سبز عابر پیاده همرنگ سبز چراغ راهنما برای خودروهاس.
    نتونستیم فرهنگ چند هزار ساله خودمون رو تو اقتصاد و سیاست و فرهنگ اجتماعی نشون بدیم پس حداقل یبار به خودمون نشون بدیم میتونیم فرهنگ رانندگی رو درست اجرا کنیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا