زوایای پیدا و پنهان نظرسنجی‌های J.D. power و Consumer Reports (قسمت دوم)

هر از چند گاهی که نتایج مختلف مؤسسات و سایت‌های نظرسنجی درباره‌ی کیفیت خودروها در “پدال” منتشر می‌شود، شاهد گفت‌وگوهای داغ و جذاب درباره‌ی برندهای مختلف هستیم. برای نگارنده بسیار جالب‌توجه است که این‌چنین علاقه و دانشی در بازدیدکنندگان سایت “پدال” وجود دارد و البته بسیار مایه‌ی فخر و مباهات همه‌ی ما است. البته برخی مواقع دیده می‌شود که برخی افراد نتایج مؤسسات و سایت‌های معتبری همچون J. D. Power و Consumer Reports را از بیخ و بن رد می‌کنند (!) و البته برخی نیز از آن‌طرف بام افتاده و هیچ نتیجه‌ی دیگری جز نتایج منابع ذکرشده را قبول ندارند! چندی پیش به پیشنهاد یکی از دوستان، متوجه مطلبی شدم که در آن به برخی از زوایا و اشکالات نظرسنجی‌های J.D. power پرداخته و منبعی دیگر نیز تفاوت‌های آماری J.D. power با Consumer Reports را بازگو کرده است. البته باید بگویم که مطلب موردنظر مربوط به چندین سال پیش است اما گفته‌های آن کاملاً با شرایط امروز مطابقت دارد و گرد زمان بر روی آن ننشسته است.

Car covered with snow.
در قسمت دوم به معرفی مختصر Consumer Reports پرداخته و دلیل برخی تفاوت‌های این مجله با J.D. power را شرح می‌دهیم.
امیدواریم که این مطلب موردتوجه شما عزیزان قرار گیرد.

J.D.-Power-Main-Art
کانسومر ریپورتز Consumer Reports مجله‌ی آمریکایی است که هرماه و از سال 1936 منتشر می‌شود. این مجله محصولات تولیدشده را در آزمایشگاه اختصاصی و مرکز تحقیقات و نظرسنجی خود آزمایش می‌کند و نتایج را منتشر می‌کند. این مجله هیچ تبلیغاتی را نمی‌پذیرد و همه‌ی محصولاتی را که آزمایش می‌کند می‌خرد. Consumer Reports حدود 7.3 میلیون مشترک دارد و بودجه‌ی سالانه‌ی این مجله برای سنجش محصولات طبق تخمین‌ها 21 میلیون دلار است.

Consumer Reports از اعتبار بالایی نزد خودروسازان برخوردار بوده و دیده‌شده که چندین خودروساز پس از تست‌های این مجله تولید خودروی خود را متوقف کرده و یا به انجام اصلاحات بر روی مدل‌های تولیدی خود پرداخته‌اند. چند مثال در اینجا آورده شده است:

  • پس از مشخص شدن امکان واژگونی خودرو در تست‌های Consumer Reports،BMW سریعاً نرم‌افزار کنترل پایداری شاسی‌بلند X5 را تغییر داد.
  • کرایسلر هم تغییراتی را نرم‌افزار کنترل پایداری انجام داد، زمانی که تست‌های Consumer Reports مشکلات مربوط به هندلینگ را در جیپ گرند چروکی 2011 نشان دادند.
  • در سال 2010 پس‌ازآنکه Consumer Reports پس از عدم موفقیت لکسوس GX 460 2010 در یکی از تست‌های ایمنی، این خودرو را در رتبه‌ی ناایمن قرارداد، تویوتا موقتاً فروش این خودرو را متوقف کرد و پس از مشخص شدن مشکل یک فراخوان داده شد و با حل شدن مشکل GX 460 توانست تست دوباره را پاس کند.

پس از ذکر این مقدمه درباره‌ی این مجله به علت تفاوت‌های بین Consumer Reports و J.D. power می‌پردازیم.
زمانی که کانسومر ریپورتز در سال 2012 نظرسنجی قابلیت اطمینان خودروها را منتشر کرد، خبر بزرگ لغزش دوباره‌ی فورد در جدول و سقوط این خودروساز به رتبه‌ی 27 از مجموع 28 شرکت بود.
خبرها همچنین بر روی جگوار هم متمرکز بودند که در انتهای لیست و برای دومین سال متوالی جا خوش کرده بود.
همه‌ی این‌ها واضح به نظر می‌رسند مگر زمانی که یک نفر با چندین مطالعه‌ی انجام‌شده توسط J.D. Power آشنا باشد.
آن یک نفر ممکن است بگوید: “یک دقیقه صبر کنید. من فکر می‌کنم که جگوار اخیراً خوب کارکرده است.”
و جگوار در یکی از آن مطالعات خوب کارکرده است! مطالعه‌ی کیفیت اولیه‌ی (IQS) J.D. Power در سال 2012 جگوار را در رتبه‌ی دوم (به همراه پورشه) پس از لکسوس قرار داده است.
اگر در پرتو مطالعه‌ی Consumer Reports این مسئله یک معما به نظر می‌آید، باید گفت که مورد عجیب‌تری هم هست و آن این است که جگوار در مطالعه‌ی قابلیت اعتماد J.D. Power در همین سال، در رتبه‌ی 28 از 32 برند قرار دارد!

Jaguar 2012 XJL Supercharged
Jaguar 2012 XJL Supercharged

مبادا کسی فکر کند که این مورد تنها برای جگوار بوده است. درباره‌ی برند جوان تویوتا یعنی سایون نیز اتفاقات عجیب کم نیست. نتایج این برند دقیقاً مخالف نتایج جگوار است: سایون در نظرسنجی قابلیت اطمینان Consumer Reports اول است اما در IQS J.D. Power در رتبه‌ی 26 قرار دارد.

Scion xD
Scion xD

تفاوت‌ها به علت این حقیقت هستند که هر نظرسنجی طبق اطلاعات رسمی گرفته‌شده از دو کمپانی، به فاکتورهای مختلفی می‌پردازد. نظرسنجی‌ها سؤال‌های متفاوتی می‌پرسند و بین مدل‌های جدید، بازطراحی شده و قدیمی تفاوت دارند.
گزارش سال 2012 Consumer Reports قابلیت اعتماد خودروهای سال 2013 (آن‌هایی که الآن در نمایشگاه‌های فروش هستند) را پیش‌بینی کرده است.
رئیس گروه تست خودرویی کانسومر ریپورتز آقای جیک فیشر می‌گوید:

آن چیزی که ما دنبالش هستیم، همه‌ی خودروهایی هستند که الآن برای فروش آماده‌اند و ما قابلیت اطمینان این خودروها را پیش‌بینی می‌کنیم. ما می‌خواهیم به شما بگوییم که اگر امروز می‌خواهید خودرو بخرید، کدام‌یک مورداطمینان است.

مطالعه‌ی کیفیت اولیه‌ی J.D. Power یک تصویر لحظه‌ای گرفته‌شده از دوره‌ی زمانی متفاوت از مطالعه‌ی Consumer Reports است و J.D. Power به کیفیت اولیه توجه می‌کند، نه به قابلیت اطمینان.
IQS به مشکلات خریداران با خودروهای جدیدشان در 90 روز اول خرید نگاه می‌کند. این مطالعه به‌طور گسترده مشکلات را به‌عنوان چیزهای که ” باعث شکست کامل یا عملکرد بد می‌شوند و یا ویژگی‌ها و کنترل‌هایی که استفاده از آن‌ها سخت است” تعریف می‌کند.
ازنظر IQS مشکلاتی که نقص محسوب می‌شوند و می‌توانند تعمیر شوند با عناصری که درست کار می‌کنند (اما مصرف‌کننده طرز کار را متوجه نمی‌شود) وزنی یکسان دارند. این مورد آخر سریعاً نمی‌تواند تعمیر و یا رفع شود.

CR-2013-Cover1
نظرسنجی Consumer Reports از پاسخ‌دهنده می‌پرسد که آیا با خودروی خود در 12 ماه گذشته به خاطر مسائل ایمنی، خرابی و… مشکلی داشته‌اند یا خیر.
مطالعه‌ی قابلیت اطمینان خودرویی J.D. Power مشکلات تجربه‌شده توسط خریداران اصلی خودروهای سه سال ساخت را بررسی می‌کند. این مطالعه می‌تواند برای خریداران خودروهای دست‌دوم ارزشمند باشد. مطالعه‌ی قابلیت اطمینان سال 2012 به مشکلات موجود در خودروهای مدل 2009 توجه دارد که صاحبانشان در 12 ماه گذشته به آن برخورد کرده‌اند.
دراین‌باره گفتنی است که مطالعه‌ی قابلیت اطمینان J.D. Power متفاوت از پیش‌بینی قابلیت اطمینان Consumer Reports می‌باشد. مطالعه‌ی J.D. Power به یک مدل از دوره‌ی زمانی سه‌ساله نگاه می‌کند درحالی‌که نظرسنجی Consumer Reports به هر سه مدل آن دوره توجه دارد، برای مثال در مورد مدل 2013 Consumer Reports هر سه مدل 2011،2012 و 2010 را موردبررسی قرار می‌دهد.

در رابطه با IQS و قابلیت اطمینان صورت گرفته توسط J.D. Power ما یک همبستگی قوی بین اینکه یک مدل چگونه در IQS ظاهر می‌شود و چگونه در مطالعه‌ی قابلیت اطمینان عمل می‌کند مشاهده می‌کنیم.

این‌ها را Raffi Festekjian رئیس مرکز تحقیق خودرویی J.D. Power می‌گوید. او می‌گوید خودرویی که از مرحله‌ی اول یعنی IQS سربلند بیرون می‌آید احتمال بیشتری دارد که در سه سال آینده کیفیت و قابلیت اطمینان خود را حفظ کند.

کلید اصلی در این دو مطالعه‌ی J.D. Power نگاه کردن به سال‌های مختلف است. مصرف‌کننده باید قابلیت اطمینان خودروی مدل 2012 را با IQS سال 2009 مقایسه کند تا بفهمد که در این سه سال آن خودرو چقدر کیفیت خود را حفظ کرده است.
درحالی‌که تفاوت‌هایی بین مطالعات Consumer Reports و J.D. Power می‌تواند وجود داشته باشد، شباهت‌هایی هم یافت می‌شود. فورد یک مثال دراین‌باره است.
فورد امسال و سال قبل در مطالعه‌ی قابلیت اطمینان Consumer Reports افت داشته است. امسال فورد در رده‌ی 27 از 28 برند آزمایش‌شده قرارگرفته است. همچنین در IQS صورت گرفته توسط J.D. Power نیز رتبه 27 از 34 برند را داراست.
طبق مصاحبه‌های صورت گرفته با محققین هر دو کمپانی، فورد به خاطر دلایل مشابهی این لغزش را داشته است: مشکلات مربوط به سیستم کنترل لمسی MyFord/MyLincoln و گیربکس اتوماتیک با تعویض‌های سخت و خشن.

2016-Ford-Fiesta-ST-front-three-quarters-02
برای مصرف‌کنندگانی که می‌خواهند این تناقضات را حل کنند، بهتر آن است که برند یا مدلی را بیابند که در هر مطالعه خوب عمل کرده باشد، هرچند که این هم ممکن است نوعی چالش باشد.

زوایای پیدا و پنهان نظرسنجی‌های جی.دی‌پاور (قسمت اول)

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

33 دیدگاه

  1. بهنام طیبی
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    از شاهین احمدزاده عزیز سپاسگزارم.مقاله زیبایی بود مرسی

    پاسخ
    1. شاهین
      سوابق: (3143 دیدگاه) ,

      خواهش میکنم بهنام عزیز
      انجام وظیفه بود.
      ارادتمندم

      پاسخ
  2. Soroosh
    سوابق: (39 دیدگاه) ,

    البته از سال بعد ژاپنی ها دیگه قول دادن رده یک تا ده رو غارت نکنن یکم جا واسه بقیه مخصوصا المانی ها بیشتر بذارن
    والا به خدا?

    پاسخ
    1. احسان ایودی
      سوابق: (81 دیدگاه) ,

      المانیام قول دادن که تکنولوژی ماشیناشون رو کمتر کنن که ژاپنیا راحتتر بتونن کپی کنن
      اخه میگن یکی از مهندسای ژاپنی وقتی داشته یه پورشه رو باز میکرده سکته مغزی کردی

      پاسخ
      1. کیان
        سوابق: (155 دیدگاه) ,

        فقط تعصب الکی !!!
        تعصب فقط باعث میشه آدم حقیقت و نپذیره (البته بعضی مواقع لازمه برای خاک ناموس و چیزای این چنینی )

        پاسخ
        1. پارسی
          سوابق: (22 دیدگاه) ,

          بهتره به جای گیر دادن به آلمانی دوست ها که اکثریت سایت هستن و اینکه احترام بذارید بهشون بهتره این لفظ تعصب و برای بقیه به کار ببری اینم بگم ما متعصب ترین متعصبین هستیم و برترین متعصب اینارو گفتم که شما زیاد تلاش بیخود نکنی چون هرکسی حرفی بزنه محکم ترشو باید ببینه و بشنوه بقیه و نمیدونم ولی این قانونه و آزادی منه از این کارمم کاملا لذت میبرم

        2. کیان
          سوابق: (155 دیدگاه) ,

          ای بابا !!
          تکنولوژی و تعصب ظاهرا در تضاد کامل با ادب و تعقل هستش
          عجیبه واقعا
          باریکلا به شماها متعصبین ، جایزه تعصب و بهت میدن حتما

      2. Soroosh
        سوابق: (39 دیدگاه) ,

        به به جناب پروفسور خسته شده
        احوال شما؟؟
        شما که استاد بزرگی در عرصه بین المللی هستی و فقط یه کلمه تکنولوژی کلا بلدی که ربطی به کیفیت و این چیزام نداره واسه ما بفرمایید این تکنولوژی المانی چی هست و کجا ها هست که از نظر شما دیگران اونو ندارن؟؟؟
        یکی دو تا مثال یکی دو تا دلیل چیزی بگو ما فیض ببریم از علم ارزنده شما

        پاسخ
        1. احسان ایودی
          سوابق: (81 دیدگاه) ,

          خوبی لوییس جان ؟
          شما جهت پی بردن به تکنولوژی المان فقط کافیه اون چادر ماشینی که قبل رونمایی بوگاتی ویرون یا شیرون روش انداخته بودن رو با کل تکنولوژی سامورایا مقایسه کنی تا بفهمی پیچیدگی اون چادر از تکنولوژی کل ژاپن به توان ده بیشتره
          موفق باشی

  3. sunmartin
    سوابق: (1430 دیدگاه) ,

    همه شرکت ها در حال پیشرفت هستن سردمداران قدرت و تکنولوژی همانا بی ام دبلیو پورشه آئودی و بنز و شرکت های آسیایی تویوتا مزدا و نیسان و هوندا هستند در کنار این آسیایی ها بلحاظ سرعت پیشرفت تکرار میکنم بلحاظ سرعت پیشرفت کیا هیوندای برترین است کره ای ها چند سالی است نامشان در کنار بزرگان سنتی مانند تویوتا و آئودی و بی ام دبلیو بچشم میخورد هر شرکت پیشرویی مانند آلمانی ها و ژاپنی یگسری تکنولوژی خاص را ارائه میدهند که پس از مدتی فراگیر میشود و سایر شرکت ها از آنها در محصولات خود سود میبرند بنده به گزارش های جی دس پاور و کانسومر ریپورتز و سرویس کاملا اطمینان دارم تشکر بابت این مقاله

    پاسخ
  4. فقط بریتانیا
    سوابق: (441 دیدگاه) ,

    انگلیسم امکانات و کیفیتو پایین میاره تا المان جرعت مقابله رو داشته باشه

    پاسخ
    1. پارسی
      سوابق: (22 دیدگاه) ,

      تویه پدال آدم جوک هایی و میشنوه که واقعا حیرت انگیزه و روده بر از کی تا حالا انگلیسم ماشین دار شد همون دو سه تا برند پیزوریشم ماله آلمانی هاست و با تکنولوژی و مالکیت اونا فعلا همین چند هزار تا رو میسازن و دارن نفسی میکشن والا تویه زباله دانه تاریخ هم جاشون نمیدادن
      راستی اسمه جدید مبارک از این به بعد سوگولیه خنده سایت شمایی مبارکه

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل (پهلوان مک لارن)new great britain
        (پهلوان مک لارن)new great britain
        سوابق: (911 دیدگاه) ,

        جنابه پارسی بریتانیا خیلی وقته خودرو تولید میکنه.(ظاهرا شما نمیدونی)
        در ضمن در مورده اون دو یا سه برند که گفتی تحت مالکیت آلمانی هاست بهتره بگم که الان بزرگترین کمپانی خودرسازی بریتانیا jlr هستش که ربطی به آلمانی ها نداره.
        پس این یعنی اینکه وقتی یک کمپانی پیشرفت میکنه ربطی به کشوره خاصی نداره.
        بستگی به تلاشه کمپانی و سرمایه گذاری داره.
        در ضمن منظورت چند ملیونه دیگه آره؟
        اون جمله ای که گفتی زباله دانه تاریخ هم میزارم به پایه تعصبه بی حد و مرزت.

        پاسخ
        1. reza ///AMG
          سوابق: (2174 دیدگاه) ,

          انگلیس خیلی وقته ماشین تولید میکنه خب آلمان خیلی وقت تره ماشین تولید میکنه!
          والا تا جایی که من میدونم کلا دو سه برند مطرح انگلیس هستن که مستقل تشریف دارن (البته اگه اون نیمه-کمپانی های ریز داخل یک گاراژ با قابلیت تولید 3 خودو در سال رو کنار بزنیم!!!!)
          همون جگوار-لندرور رو هم به لطف مهاراجه های هندیه که زنده ست وگرنه الان باید مستقل میبود که هیچ دوسه تا کمپانی هم زیر بقلش میگرفت بیاد بالا
          شما بری دوتا موتور فرمول1 بزنین دست به دامن مرسدس و هوندا و فورد نشین اون آلونسو بیچاره گناه داره تو تیم شما پوسید سوار این لگنا نمیخواد هنر و مهندسی بریتانیای کبیییییر رو به رخ ما بکشی
          تلاش کمپانی هم خیلی زیاده دیگه یه کامیون ساز داشتین سقط شد الان داف مونتاژ میکنه و بیشتر از این نیست انبوه سازاتونم یه واکسهاله که الان اوپل تغییر لوگو میده میسازه بقیشونم بزار جلو آینه بشن دوتا!!!

        2. reza ///AMG
          سوابق: (2174 دیدگاه) ,

          زباله دان تاریخم جناب پارسی به حق گفت برو آمار بگیر چقدر از همین آلمانی ها به این خودروسازان انگلیسی رسیده اگه نباشین چی می شد

  5. تصویر پروفایل حسين
    حسين
    سوابق: (1173 دیدگاه) ,

    درود. شاهین جان دیگه کم کم داشتم نگران میشدم که قسمت دوم و احتمالا سوم این مقاله کی میاد روی سایت..! دستت درد نکنه با این سری مقاله ها وضعیت آمار جی دی پاور رو تا حدود زیادی مشخص کردی. الان نسبت به قبل، دید واضح تری بهش دارم.

    پاسخ
  6. فقط انگلند
    سوابق: (441 دیدگاه) ,

    آلمان اگر می فهمید خودرو درست کنه که می رفت یه خودرو سوپر لوکس برای خودش درست می کرد که دهن رولزرویس وبنتلی سرویس کنه نه اینکه بیاد برای انگلیس خودرو بزنه ومیباخ خودشو نابود کنه اگر بلد بود یه ماشین شاسی بلند قوی تر از رنجروور درست می کرد اگر بلد بود یه سوپر اسپورت سریعتر از مکلارن P1درست می کرد و نمی ذاشت خودروهاش سوسک شن اگر بلد بود یه خودرو برقی سریعتر از nemesis می ساخت با توجه به اینکه ایقدر ادعای برقی سازیش می شه اگر بلد بود یه خودرو کوپه سوپر لوکس سریعتر از بنتلی کانتیننتالgt3r می ساخت اگر بلد بود یه خودرو اشرافی تر از رولزرویس درست می کرد بازم بگم یا کافیه بعدشم بدون بریتانیا یا انگلستان یا انگلیس یا انگلیش یا انگلند یا.. نام های انگلیس هستن وهیچ فرقی با هم ندارن فکر کنم وقتی می گن روس یا روسیه تو فکر می کنی دو کشورمتفاوت هستن

    پاسخ
    1. صادق
      سوابق: (2130 دیدگاه) ,

      آقای فقط انگلند عزیز، ببینید، این ماشینایی ک شما میگید خاصن، هزینه ی تولیدشون شرتیط خاصی رو میطلبه
      یه مثال میزنم، بی ام و میاد برای مکلارن اف یک موتور توسعه میده، که یکی از بهترین های زمان خودش (و حتی همین الان) میشه و (هست) ولی خودش خودروی سوپر اسپرت تولید نمیکنه!
      ، اینو گفتم که بدونید ماشینای خاص داستانشون متفاوته
      .
      اما نکته ی بعدی اینکه فکر کنم قبلا هم برای خوتون بود که گفتم ولی بازم میگم
      رولز رویس و بنتلی الان تحت تملک آلمانی هان، و هر پیشرفت توی فروش اونا مستقیم به خود آلمانی ها برمیگرده
      و بی ام و یا فولکس هیچ نمیان ب خاطر اینکه میباخ یه وخ دودو نشه، رولز و بنتلی رو خراب کنن
      بی ام و حتی برای خودش هم به خاطر رولوز رویس در اون سطح خودرو نمیزنه، اون وقت شما میگی بیان برا میباخ یه کاری بکنن!!
      .
      بعدشم الان نیمی از تکنولوژی های بنتلی از فولکسه، نمونش هم شاسی بلندش، تموم پلتفرمش رو فولکس توسعه داده!
      .
      ضمن اینکه ماشین های خاص زیادی هست که توی آلمان دارن تولید میشن ولی توی اینگلیس نیستن، اینکه دلیل ضعف صنعت نمیشه

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل (پهلوان مک لارن)new great britain
        (پهلوان مک لارن)new great britain
        سوابق: (911 دیدگاه) ,

        دوست عزیز صادق فقط یک نکته در کامنتت اشتباهه اونم در مورده f1 هستش.
        مکلارن f1 توسط مهندسینه خوده مکلارن طراحی شده. فقط به خاطر اینکه هزینه ساخت براشون گرون تمام میشد مکلارن وظیفه ساخت رو به بی ام و سپرد.
        فقط همینو میخواستم بگم ممنون.

        پاسخ
        1. reza ///AMG
          سوابق: (2174 دیدگاه) ,

          خب خسته نباشی اصل کاری همون هزینه ساخته وگرنه همه بلدن کمری و لندکروزر تولید کنن با همون کیفیت یا حتی بیشتر فقط هزینه ساختش سر به فلک میکشه چون توان تولید و مهندسی یاین وسایل با هزینه کم رو ندارن

    2. reza ///AMG
      سوابق: (2174 دیدگاه) ,

      آلمان نمیفهمه فقط شما میفهمی!
      پی1 حالا شده خدا مگه پورشه 918 هویجه؟؟؟ با شتاب 0-100 معادل 2.2 ثانیه (تست کار اند درایور)
      اس یو قوی تر از رنجروور میخوای (گرچه نمیدونم قویتر رو چی تفسیر میکنی) ولی جی65 با 621 اسب بخار قدرت و GL63 با 577 اسب قدرت هستن اگه قویتر دارین مرحمت کن ارائه نما خوشحال میشیم
      بنتلی کانتیننتال رو کلا مثال نمیزدی سنگین تر بودی موتور و گیربکس آلمانیشو بردار از حلزونم سریعتر نیستی پلتفرم آلمانیشم بردارن که کلا محو میشه دوتا چوب میمونه با 1 متر چرم
      بازم بگو کافی نیست

      پاسخ
  7. صادق
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    درود به بروبچ پدال
    مرسی داری شاهین جون شدید!
    .
    بازم یه متن دیگه و یه دلیل دیگه برای اینکه بگه این نظر سنجی ها بیشتر از اونکه برای کاربران عادی باشن برای خودروساز هان.
    .
    اما یه نکته ای توی کامنتای بچه ها بود، خواستم بگم، یعنی بعد از این همه که میاین پدال، دنبال صنعت خودرو رو میگیرین و احتمالا سایر مجلات رو مطالعه میکینید، بازهم میاید اینجا و میگید ژاپن إله، آلمان جیمبله؟!؟!؟!؟
    دوستان عزیز، مرز تکنولوژی خیلی باریک تر از اونِ که شما بخواید در موردش بحث کنید، اینجا فقط سیاست شرکت هاس که اختلاف ایجاد میکنه
    این شرکتها هر کدومشون سعی میکنن یه چیز خاصی رو ارائه بدن که اتفاقا همین باعث گسترش بازه ی انتخاب میشه
    پس زیاد نگید این شرکت اینو داره، اون یکی نداره، چون قانونش همینه، چیزی رو داشته باشی که اون یکی نداشته باشه، و همین نداشته ها و داشته هاس که تویوتا، میشه تویوتا، بی ام و میشه بی ام و ، فورد میشه فورد و….
    موفق باشید

    پاسخ
  8. یاسین
    سوابق: (92 دیدگاه) ,

    سلام به همه.بنده بابت مطلبی که شاهین خان گذاشتن!ازشون تشکر دارم.و همچنین از تمامی دست اندر کاران مجله مجازی پدال هم قدر دانی می کنم چون مدتی مدید بود اطلاعات وسایل نقلیه من شده بود مثه پراید که تا بوده همین بوده!ظاهرا بزرگواران پتانسیل کلنجار رفتن رو زیاد دارن مثه بوقلمون هر چیزی بگی میگه غیر قابل قبول!خخخخ!خوبه!کری خوندنم برا خودش دنیایی داره!زنده باد زالوهای خودمان سایپا و آیکو!

    پاسخ
  9. فقط انگلستان
    سوابق: (441 دیدگاه) ,

    کی گفته بی ام و در حد رولزرویس خودرو سلطنتی بزنه بنز و میباخ رقیب بی ام و و رولزرویس هستن چرا اونا نمی زنن اگر می تونن

    پاسخ
    1. reza ///AMG
      سوابق: (2174 دیدگاه) ,

      هنوز طیف محصولات مرسدس میباخ کامل نیست عجله نکن به اونجاشم میرسه فقط صرف اینکه حساب کار دستت بیاد برو مقایسه بنز 600 با رولز رویس کورنیش نمیدونم چی چی (با اون اسامی مسخره شون) تو تاپ گیر رو مشاهده بنما بعد بیا چایی در خدمت باشیم

      پاسخ
  10. تصویر پروفایل نوید جهرمی
    نوید جهرمی
    سوابق: (1472 دیدگاه) ,

    این تفکرات متعصبانه رو بریزید دور. خود آلمانا و ژاپنیا و امریکاییها هم اینقدر که ما روشون تعصب داریم،ندارن.
    عصر عصر تجارت آزاده و دنیا داره ب سمت نظم نوین جهانی میره اونوقت ما الکی نشستیم کل کل میکنیم.
    تویوتا رفته از ب ام و موتور دیزل گرفته.ب ام و این موتورو با پژو سیتروئن توسعش داده.نیسان با بنز همکاری میکنه.و کلی مثال دیگه.
    دست از این کلی گویی ها بردارین.(با خودمم هستم و کلی رو خودم کار کردم. از فرانسویا متنفر بودم. هایبریدی ها و الکتریکی ها رو نمیتونستم قبول کنم. اما دیدگاهمو عوض کردم)

    پاسخ
  11. فقط انگلستان
    سوابق: (441 دیدگاه) ,

    برای پی بردن به مشکلات زیاد خودروهای المانی به فراخوان چند صد هزارتایی هر کدام از شرکتاش توجه کنید

    پاسخ
  12. فقط انگلستان
    سوابق: (441 دیدگاه) ,

    اولا منظور من از شاسی بلند قوی اسب بخار اضافی نیست منظورم افروده که رنجروور اوله تو دنیا بعد برو تو اپارات هست که مکلارنp1از پورشه918 برده بعدم بگم که بسیاری از شرکتا از پلتفرم هم استفاده می کنن ولی این مهمه که کی بهتر بزنه که بنتلی خیلی بهتر زده وقتی بنزاس600 رو می بینم احساس می کنم داره می خنده این می خواد با رولزرویس وبنتلی رقابت کنه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.