متفرقه

یادداشتی در باب نمایندگی‌نماهای فروش خودرو در کشور

در این نوشتار می‌پردازیم به جنبه‌ای از وضعیت حاکم بر نمایندگی‌های (یا شاید بهتر بگویم، نمایندگی‌نماهای!) برندهای مختلف در کشور که هرکدام با رنگ و لعاب متفاوت و مورد ترجیه خود، در سطح تهران و نیز برخی از دیگر شهرها پخش شده‌اند.

Toyota2
اما پیش از هر چیز، برای ادامه ماجرا به دو سؤال اساسی پاسخ می‌دهیم: تست درایو چیست؟ تست درایور کیست؟!
تست درایو یا آزمایش رانندگی در همه‌جای دنیا مقوله‌ای جاافتاده و بسیار تأثیرگذار است. تقریباً تمامی خودروسازان در فاز پیش از تولید توجه ویژه‌ای روی آزمایش رانندگی دارند که توسط رانندگان آزمایش اختصاصیِ خودشان صورت می‌گیرد. پس از ورود محصول به بازار نیز رسانه‌های خودرویی آن را مورد بررسی قرار می‌دهند که در این‌یکی، راننده آزمایش از دست‌اندرکاران خود نشریه است. حتی بسیاری از نمایندگی‌های فروش، به‌عنوان مثال عوامل فروش مجاز رنو در پاریس و سایر شهرهای فرانسه، امکان آزمایش رانندگی را برای کسانی که قصد خرید دارند فراهم می‌کنند؛ آن‌هم با روی باز و برخوردِ بسیار بسیار مردم‌پسندانه!!

به سراغ بحث خودمان برویم. چند روز پیش همراه یکی از دوستان خودرویی در یکی از نمایندگی‌های فروش ایرتویا (نماینده رسمی تویوتا) مشغول بررسی محصولات و نگاهی نزدیک‌تر به هرکدام بودیم. جدای از این‌که عکاسی از خودروها ممنوع بود و (به‌اصطلاح) فروشنده‌ها تأکید بسیار مصرانه‌ای روی این مورد داشتند، طی صحبت‌هایمان با یکی از آقایان شیک‌پوش (!) مجموعه، جملات جالبی ردوبدل شد. هنگامی که دوست بنده پرسید: شما تست درایو ندارید؟ چهره آن مرد گرفته شد (!) و با لحنی خشک‌تر پاسخ داد: تست درایو برای چی داشته باشیم! اینجا ایرانه ها! آقا مگه کجا داری زندگی می‌کنی!

Test-Drive-A-Car
این جملات حقیقتاً مرا چند ثانیه‌ای مبهوت کرد! لحن این دوست تویوتایی دقیقاً به‌گونه‌ای بود که گویی ما دو پسربچه نوجوانیم که تازه پشت لبمان سبز شده، به‌قول‌معروف ماشین‌باز هستیم و با این حربه می‌خواهیم خودروی مورد نظر را حداقل برای یک دور هم که شده برانیم! به‌راستی که فرهنگ آزمایش رانندگی، و پیش‌تر و مهم‌تر از آن، ارتباط با پایگاه‌های اطلاعاتی خودرو و نشریات، اصلاً در کشورمان جا نیفتاده است. آیا چنین برخورد تمسخرآمیز و مُستهزِآنه‌ای با دست‌اندرکاران خودرو (کوچک‌ترین)، درست و به‌جاست یا زشت و نکوهش‌شده! این طرز فکر که انگار شما لفظ بزرگ تست درایو را بهانه‌ای برای رانندگی و کیف کردن قرار می‌دهید از کجا آمده و چه زمانی تصحیح خواهد شد! چطور و طبق کدامین منطق، نمایندگی یک برند بین‌المللی فقط در بحث قیمت‌های گزاف و احمقانه نمایندگی می‌کند و سؤالاتی همچون ” آقا مگه کجا داری زندگی می‌کنی!” از شما نمی‌پرسد، اما به ارائه خدمات و حقوق ساده مشتری که می‌رسد کار به اینجا می‌کشد. چرا یک عامل رسمی فروش باید نسبت به ارتباطات سازنده با نشریات و مطبوعات این‌قدر بیگانه و نادان باشد و حتی پس از این‌که از هویت شما مطلع شد چنین برخورد زننده‌ای بکند! متأسفانه در فضای واردات و احداث عاملیت‌های فروش، جدیت تنها درزمینهٔ زرق و برق شوروم‌ها و کارکنان و نیز ترسیم توجیه‌های منطقی برای قیمت‌های عمیقاً غیرمنطقی است و عملاً هیچ توجهی به بسیاری از جنبه‌های مهم دیگر، ازجمله حقوق اولیه مشتری و متصل بودن با جامعهٔ خودرویی کشور نمی‌شود؛ عملاً همه‌چیز بیشتر تجاری است تا خودرویی!

Test-Drive
قضیه به اینجا ختم نشد، به پیشنهاد بنده سری هم به طبقه زیرزمین و شوروم رنو زدیم. خوشبختانه این بار عکاسی بلامانع بود و از این نظر آرامش روانی داشتیم. اما هنگامی که درخواست برنامه فروش مدل سیمبل را (نسل جدید L90 خودمان) از خانم مسئول فروش کردم، رقم ۸۳ میلیون تومانی مدل فول چشم‌هایم را گرد کرد. جالب اینجاست که یک ساعت قبل‌تر، (بی‌خبر از تازه‌ترین قیمت‌های رنو) از قیمت بیش از ۶۰ میلیونی همین سیمبل انتقاد می‌کردم و آن را غیرمنطقی می‌دانستم.

Renault-Symbol-2013-02
هنگامی که بنده در حال مطالعه بروشور بودم، دوستم بین صحبت‌ها خطاب به همان خانم گفت که عجیب است برندهای پیشتازی همچون رنو هیچ تلاشی درزمینهٔ تست درایو یا سایر خدمات موجود نمایندگی‌های دیگر کشورها، برای بازار ایران انجام نمی‌دهند. اینجا هم برخورد ایشان کاملاً نشان از بیگانگی نسبت به موضوع بود، انگار که حرف‌های سادهٔ خودرویی ما را متوجه نمی‌شدند! نه این‌که بخواهیم خودمان را بزرگ کنیم، اما این سطح از بی‌اطلاعی برای کسی که در نمایندگی فروش یک خودروساز نام‌آشنا مشغول به کار است واقعاً جلوه ناامیدکننده‌ای دارد!

Renault Symbol
پس از فراغت از خواندن، پرسیدم: این قیمت‌ها واقعی‌اند؟ واقعاً ۸۳ میلیون؟ و پاسخ بانوی هم‌میهن ما را به دومین نقطه اوج آن روز رساند: بله! رنو یک برند پیشتاز است دیگر، مگر خودتان نگفتید (با لبخند رضایت)! دیگر تاب نیاورده و با خنده گفتم فرق می‌کند که در چه چیزی پیشتاز باشد! علاوه بر این‌که متوجه شدم وی اصلاً منظور همکار بنده از “برندهای پیشتاز” را متوجه نشده بود، به ذهنم آمد که چقدر مشتری ایرانی مظلوم است! وقتی بحث ارائه خدمات در سطح جهانی می‌شود پیشتاز بودن رنو را نادیده می‌گیرد، ولی در مورد قیمت‌های گزاف و “توهین‌کننده به شعور انسانی”، همان پیشتازی را به دلیل قانع‌کننده‌ای مبدل می‌سازد!

toyota
بدبختانه، وضعیت کنونی بازار خودرو بس آشفته و اسفناک است. به‌خصوص در نمایندگی‌های واردکننده، تمرکز اصلی روی زرق و برق بوده و تلاش می‌کنند ارباب رجوع را با تجملات ظاهری در مضیقه حیثیتی قرار دهند تا قیمت‌های پیشِ رو ناخودآگاه در ذهنشان عادی جلوه کند. این مسئله در نمایشگاه‌ها نیز دیده می‌شود. آشنایی با ارتباطات چندوجهی درون جامعهٔ خودرویی در حداقل خود بوده و در بسیاری از موارد یک نویسنده خودرو، درواقع یک احمق فرصت‌طلب قلمداد می‌شود که به خیال خودش خیلی زرنگ است!
باشد که روزی، همه بدانیم “پیشتاز” واقعی یعنی چه!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امین قوام‌

گزارشگر و راننده آزمایش وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۶۸ دیدگاه‌ها

  1. Parker

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    هه…… .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کیان

      ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (1412 ديدگاه)

      من میدونم که در حق مردم انصاف رعایت نمیشه ، کلی اجحاف و …
      نمایندگی خودرو چه داخلی چه خارجی و… هیچ کدوم واقعا مسئولیت خاصی گردن نمیگیرن ، با در نظر گرفتن اینکه هزینه های سرویس رو هم خیلی بالاتر میگیرن
      پس سوال من از دوستانی که میرن صفر از به اصطلاح نمایندگی میخرن برتریش چیه ؟!
      بدون هیچ شکی تحویل با تاخیر
      مطابق نبودن آپشن و … با چیزی ک بهتون میگن
      عدم مشتری مداری و …

      خودم عقیدم به خرید خودروی دست 2 تمیز هست که زحمت داره یکم و یا اگر کسیم نمخواد زحمتش و بکشه یکم بالاتر گرونتر بخره دست 2 رو

      نه میخواد صفر بخره حتما ، این همه صفر واردات شخصی ، خیلا هم همون گارانتی بی مصرف رو دارن که هزینش پرداخت شده

      خودرو میبینی ، آپشن ها رو مطمئن میشی ، همون لحظه سوار میشی و پلاک میکنی

      پس خودمون داریم به نمایندگی های به اصطلاح نمایندگی اجازه میدیم که اینطور کنن با هامون

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حمید

        ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (61 ديدگاه)

        تو ژاپن یک مثلی هست میگن مشتری خداست.اینجا دقیقا برعکسه فروشنده خداست.من تو ایران فقط یک بار برخورد درست با مشتری را دیدم اون هم در یک رستوران در رامسر که هنوز بعد از پانزده سال از یادم نرفته

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. Xman

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (254 ديدگاه)

    ما نه از خودرو سازامون شانس اوردیم ونه از نمایندگی های شرکتای دیگه!
    خدایا کی این کابوس تموم میشه؟!؟!؟!؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Nima

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (10 ديدگاه)

    توی امارات خیلی راحت شرکت الفطیم که نماینده تویوتا هستش میتونی از سایتش درخواست تست درایو کنی.و بعد وقت برات تعیین میکنه میگه این روز بیا.حتی اگه نخوای ماشین رو بخری .می تونی تست درایوش کنی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. saeed

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    درود بر شما مطلب خوبی بود و متاسفم برای همه این نمایندگی نما ها که نه تنها بویی از صداقت و احترام شرکت های مادر نبرده اند بلکه همچون شرکت های خودرو ساز نابسامان داخلی صرفاً در صدد خالی کردن جیب مردم با حربه های گوناگون هستند و با رفتارشان شعور مخاطبانشان را به سخره میگیرند!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حميد

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    تست درایو حق مسلم هر خریداری هست منتهی این نمایندگی ها فقط سود شخصی خودشون رو میبینند أصلا مشتری أهمیتی نداره به امید رقابتی شدن خودرو به نفع خریدار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. بیژن

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (255 ديدگاه)

    بنده از شرکت توان خودرو یک دستگا اپل موکا خریدم.بدرستی این مقاله حق مطلب رو ادا کرد. وچقدر مشتری ایران مظلوم…. نتنها یکماه باتاخیر خودرو تحویل گرفتم بدلیل تفاوت آپشنها آنچه در قرارداد بود با آنچه که تحویلی بود.مجبور به تحویل خودروی موجودبا شرایط تحمیلی شدم.حالا بیش از یکماه هنوز پلاک خودرو بدلیل احمال کاری شرکت مذکور صادر نشده وخودرو گوشه پارکینگ افتاده…! اینها همه در شرایطی هست که هیچ تشریفاتی در اداره تحویل خودرو برگزار نشد.بیاد دارم سالها قبل شرکت ایران خودرو یک دستگاه پژو206 وی8 را باتشریفات جالبی تحویل بنده داده بودند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. عباس هیوندا

      ۲۰ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اهمال درسته نه احمال…ای خدا پولدارای ما دو باش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. جواد

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (990 ديدگاه)

    با این که مخالف بودم پدرم یک سمند خرید همین دیروزم تحویل گرفت هیچ اپشنی که نداره موقع فروش اون نماینده احمق هیچ راهنمایی هم در این مورد نکرد همه به کنار وقتی ماشین تحویل گرفتیم کف ماشین موکت بود همین موکت خونگی واقعا دزدی تا کی حالا مجبور شدیم 110 بدیم برای ماشین صفر کفپوش نصب کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. xan

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (52 ديدگاه)

    واقعا زیبا بود نوشتتون و ای کاش میشد همه چیز رو گفت … :(

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ahmad

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (659 ديدگاه)

    نمایندگی های انحصاری بردن های خارجی دراین دقیقا مثل مونتاژ کنندگان انحصاری داخلی هستند که سعی میکنند از انحصار ایجاد شده بیشترین بهره را برای ظلم در حق مشتری ایرانی ببرند!
    یعنی انحصار برند را ابزاری قرار میدن برای کاهش کیفیت خدمات پس از فروش (تا بیشتری حد ممکن) و افزایش سطح قیمت ها و تلاش بیشتری برای خوردن حق مصرف کننده در شرایط غیر رقابتی و انحصاری!

    به عنوان مثال کافیه یکبار سر و کارتون با یکی از این نمایندگی ها بیوفته تا یه دونه برف پاک کن رو به قیمت چهار برابر بهتون بندازن و تازه کلی تاخیر هم برای ارائه اون بهتون تحمیل کنن و شما هم هیچ آلترناتیوی در برابر این ظلم نماینده انحصاری و رسمی نداشته باشید!

    کلا خدمات و سرویس ها توی بازار خودرو کشور ما در حد صفر مطلق…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. كوروش

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    من وقتی برای دیدن mg به نمایندگی مدیا موتور توی شریعتی رفتم با اینکه اصلا دید خوبی به خودرو های چینی نداشتم اما حدود ۴٠ دقیقه مسئول فروش بسیار مودبانه و بدون بی حوصله گی به سوال های من پاسخ دادند که واقعا من قانع شدم مدل ٣ رو بگیرم (البته شرایطش خیلی مناسب بود) البته معلوم نیست در اینده شبیه دیگران شوند
    حالا همین ارتویایی …… با پدرم رفتیم نمایندگی دقیقا همین برخورد رو با ما کردند اخراش من سوال کردم برامون مهمه اپشن هاش همین باشه و تغییر نکنه (تحربه قبلی از خرید کرولا از همین نامردا که ٣ تا اپشن اساسی نداشت)با بی ادبی تمام گفت همینه که هست چرخش می ارزه به کلی ماشین !!!!!!گذشت و پدر من به دلیل علاقه وافر به کرولا همین رو نوشتیم ….. از بد قولی و ١ ماه روز تاخیر می گذریم روز تحویل اصولا نمایندگی ها یک نفر رو توی شماره گزاری قرار می دهند تا به کار های شما رسیده گی کنند ، زمانی که رفتیم خدمت ایشان فقط خیلی خیلی لطف می کردند جواب سوال مان رو دادند همون روز پدر من با نماینده نمایندگی دعواش شد و تا مسئول فروش ایرتویا رو کشاندیم تعویض پلاک بگذریم چون اشنا داشتیم با اون و نمایندگی برخورد کردند حالا جدا مردم بیچاره که با کلی بد بختی پول ٢ برابرقیمت اصلی به حلقوم این ….. ها می ریزند اینها حتی یک برخورد درست هم بلد نیستند یعنی واقعا همه چیمون باید به هم بیاد
    ببخشید زیاد شد و با تشکر از مقاله خوبتان

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حميد

      ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (1724 ديدگاه)

      امیدوارم به موقع ماشین رو بهتون بدهند

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. كوروش

        ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (1125 ديدگاه)

        خخخخخ عزیز این قضیه مال سال پیشه بازم ممنون

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. xan

      ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (52 ديدگاه)

      واقعا برای تویوتا دلیلی نمیبینم از نمایندگی خرید کنم با اینکه شهرمون کوچیکه و مرزی هم هست ولی همه وسایل اصلی ( با اطمینان صد در صدی میگم ) موجود هست و لازم نمیبینم پول مفت به نمایندگی محترمش بدم ، متاسفانه تنها خودرویی که این شرایط رو داره همین تویوتاس و در غیر اینصورت باید با انحصار طلبی نمایندگی به سر بریم :(

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. كوروش

        ۲۰ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (1125 ديدگاه)

        بله اگر شرایطش موجود باشه که عالیه می دونی لااقل توی شهر های بزرگ ریسک خرید از نمایشگاهی اینه که اصلا ادم نمی تونه اطمینان کنه بخصوص سر اپشن های فیک که توی دبی نصب شده

        موافقم 0
        مخالفم 0
  11. me84

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    این نوع برخورد رو من تو خیلی جاها دیدم. تو اصناف مختلف. از بانکها و اداره جات گرفته تا فروشنده ها و … . وجالب اینکه خود این افراد هم توی همین جامعه دارن زندگی میکنن و خیلی دیدم که خودشون هم از این طرز برخورد تو موقعیتهای مختلف ناراحت و شاکی میشن. در کل بحث ارتباطات و فروش در ایران یک مسئله خیلی غریبیه که ظاهرا اصناف نیازی نمیبینند که بخوان تو این زمینه تخصصی و حرفه ای ظاهر بشن. طرف با مشتری اینقدر سطحی و مبتدی حرف میزنه که انگار نه انگار که مثلا یه فروشنده است. مشخصات یه فروشنده خوب تو ایران :
    1_ در درجه اول شیک پوش باشه
    2_ سرزبون دار باشه و بتونه مخ طرف رو سریع بزنه
    3_به مشتری زیاد رو نده
    4_تمام هم و غمش فقط و فقط فروش باشه نه آگاهی دادن.
    5_ …………………………………….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. khoravi

      ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (6 ديدگاه)

      واقعا نظرت کامل و عالی بود.ممنون.
      فقط یک نکته برام موند. آیا شرکت اصلی در مورد مشکلات مطرح شده نویسنده هیچگونه نظارتی بر عملکرد نماینگی خود در ایران و یا نظرسنجی ندارد؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. Sina

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (15 ديدگاه)

    من موندم کجاش مسخرس یعنی خدا شاهده رک و پوسکنده چینیای 90 میلیونی به این سیمبل میارزن؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد جواد

      ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (45 ديدگاه)

      این ماشین فرقش با ال نود اتومات چیه؟؟؟؟؟؟؟؟یه مانیتور؟؟دو تای اون قیمت خورده برا چی؟؟85 میلیون بدی برا گیربکس 4 دنده؟؟خیلی عذر میخوام.ولی وقتی تو خیابون میبینم کسی اینو به یه ام جی 6 در حد صفر ترجیح داده به عقلش شک میکنم!!!به عمره من 20 ساله که فک نکنم قد بده.ولی دعا میکنم یه روزی حداقل وضع خودرو تو این مملکت درست شه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ِDeveloper

      ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (117 ديدگاه)

      دوست عزیز چه دلیلی داره یه خودروی 8 هزار دلاری رو هشتاد و پنج میلیون بخری ؟ چون برندش فرانسویه و معتبره ؟ یعنی اون برند فرغون هم بسازه شما باید صد میلیون پول براش بدی چون معتبره؟
      محمدجواد راست میگه والا ، من اگه تو خیابون ببینم کسی این ماشین رو خریده و به یه ام جی 6 یا النترا و سراتو در حد ترجیحش داده کاملا به عقلش شک میکنم (که البته بدبختانه این از این آدما تو کشورمون زیاده

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. sina

        ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (15 ديدگاه)

        اصلا توفاز بازار نیستینا اولا اینو از نزدیک دیدم کیفیتش ارتقا پیدا کرده خیلی نه به اندازه به اندازه ای مه بگیم مثل تندر مونتاژ شه 60 قیمتش باشه
        ولی خوب سر بدبختیه دیگه امجی 6 130 تا 140 میلیون از کجا بیارم اهل خرید کارکرده هم نیستم میخواستم برم ساندرو بگیرم قیافشو دیدم حالم بهم خورد.
        ولم من حرفم این بود این اشغال ام وی ام x33s که رونمایی شد 76 میارزه یا تیگو 5 95 میارزه؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. sina

      ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (15 ديدگاه)

      من نمیفهمم شما چی میگی الان سیمبل تو بازار 76 میلیونه با گارانتی نگین ام جی 6 صفر 130 میلیون النترا 125میلیونه
      و اکسنت 107 میلیونه از کجا بیارم انتخاب دیگه ای دارین بگین ام وی ام x33s نه یا پژو 2008 وایستم بیاد؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. xan

        ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (52 ديدگاه)

        شما دقیقا مشکلت اینه فکر میکنی خرید خودرو دست دوم کابووسه !
        در حالی که اصلا اینطوری نیست خصوصا خودروهای خارجی که نمایندگیشون در قبالش مسئوله و به راحتی میشه فهمید وضعش چطوره و احتیاج به پارتی و سر رشته و آشنا و معلومات و هیچیم نیست !

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. محمد جواد

        ۲۰ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (45 ديدگاه)

        دوست عزیزم الان با 80 تومن میتونی ام جی 6 ورداری.اونم با کمتر از 10 هزار تا کارکرد!!!!!!!حالا مدلش 2012 باشه!چه فرقی داره؟؟ماشین صفره و کاملا هم مشخصه.انقد هم نمایندگیش خوب کار میکنه ک بفهمه کارکرد واقعیه ماشین چقدره!واقعا باید خدا رو شکر کرد که همچین برندی هست که 50 تومن افت میکنه ماشینش

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Sina

          ۲۰ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (15 ديدگاه)

          محمد جواد حرفتون درسته ولی من یکی نمیتونم زیر باز خرید ماشین دست دوم اونم ام جی برم چیکار کنم وقتی انتخاب نباشه خوب میرم یکی صفر الکی میخرم سر تعصباتم روی ماشین صفر وقتی رفتم بازار سر زدم دیدم چقدر کارکرده ها درب و داغونن عقم گرفت دیدمشون واقعا تو ام رسید به خرید بازم خودت باشی اطمینان نیکنی به دست بقیه ؟ باز قوم و خویش باشه یه چیزی چیکار کنم ذاتم اینه نمیتونم به دست دوم پول بدم یه دونه سیمبل 200 تا کارکرده اورده بودن گفتم نمیخوام باید کارکردش زیر 50 باشه! صبر میکنم بیاد

          موافقم 0
          مخالفم 0
  13. احسان(احسان سابق)

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    یعنی بدترین توجیه ملت برای کم کاری خودشون: اینجا ایرانه فکر کردی تو اروپا زندگی می کنیم؟!
    طرف سبقت غیر مجاز میگیره، لایی میکشه، اختلاص می کنه، دزدی می کنه، تو زندگی شخصی مردم سرک میکشه، با مشتری بد برخورد می کنه، بد دهن و فحاشه خلاصه هر چی بگی از پس بعضی از این مردم برمیاد و آخرش سینه سپر میکنه و با قیافه حق بجانبی می گه اینجا ایرانه و اینجور کارا آزاده!
    آخه این حرف مضخرف یعنی چی؟ یعنی انقدر عزت نفس جمعی ما پایینه که فکر می کنیم ارزش بزرگ بودن و باوقار بودن رو نداریم؟ وقتی به عکس این ژاپنی ها نگاه می کنم واقعا لذت می برم. مسئولیت و اعتبار از سر و روی این عکس میباره. کی قراره به خودمون بیایم تا ببینیم کجای کاریم؟
    دیروز با دوستم پشت چراغ عابر که قرمز بود ایستاده بودیم تا ماشین ها رد بشن که دو تا پسر با دیدن ما گفتن بچه سوسولا! فکر می کنم بخش زیادی از فقر اقتصادی و سیاسی ما به فقر فرهنگی ما برمی گرده. صنعت خودرو فقط بخش کوچکی از این بدبختی و نشون دهنده ی عزت نفس جمعی پایین ماست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. محمد

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (63 ديدگاه)

    من اینجایی که رفتین رفتم. خود فروشنده هاش 206 دارن.خخخ. من پرسیدم چراغ جلوی کمری دونه ای چنده؟ نمی دونست. اصلا نمی دونست خدمات پس از فروش یعنی چی. یه کراوات زده بود فقط مراقب بود ما چیزی ندزدیم از توماشین. تازه سردنده ها رو برداشته بودن قبلش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. علی آقا

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (572 ديدگاه)

    حرف نویسنده درست. من هم قبول دارم اما خوبه منصف باشیم و یه نگاه هم به جامعه بندازیم اونجوری میفهمیم که اون فروشنده خیلی هم بیراه نگفته.
    من معمولا بررسی های مهندس انصاری فرد در مجله ماشین رو دوست دارم ایشان در دانمارک خودروها را برای تست در اختیار می گیرد و گزارش را در مجله ماشین می نویسد. حالا بیایید فرض کنیم همان تسهیلات دانمارک در ایران (یا هر کشور جهان سومی دیگر) فراهم شود. یعنی خودروساز شرایط تست آزمایشی را برای همه متقاضیان فراهم کند. به نظرتان چه اتفاقی می افتد؟ آیا مردم ایران مانند دانمارکی ها، سوئدی ها، آلمانی ها یا… متمدنانه و فقط هنگامی که واقعا قصد خرید آن خودرو را دارند به نمایندگی مراجعه خوهند کرد؟؟؟؟؟؟ تو کشوری که در ایام محرم مردم برای خوردن چایی رایگان (که الحمدلله تو هر خونه ای موجوده) خیابون رو بندمیارن! آیا میشه تست درایو تویوتا کرولا برگزار کرد؟؟؟؟ تویوتا به کنار به نظر من تست درایور پراید هم نمی توان گذاشت که اگر بگذارند صف چند کیلومتری جلوی نمایندگی ایجاد می شود (البته در ایران صف تشکیل نمی شود بلکه آشوب می شود).
    این مختص ایران نیست.
    حتی در کشورهای اروپایی هم برای هر خودرویی تست درایو وجود ندارد مثلا شما نمی توانید به نمایندگی فراری یا لامبورگینی برای تست درایو مراجعه کنید چون همان مشکل ایران در آنجا هم البته برای لامبو و فراری رخ میدهد.
    در کشور ما خیلی ها آرزوی یک ساعت سواری با کرولا را دارند بنابراین مسئله گفته شده رخ میدهد و در اروپا در سطحی بالاتر برای فراری و لامبو و آستین مارتین و… این مشکل بوجود خواهد آمد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4500 ديدگاه)

      دوست عزیز حرف های شما صحیح؛ اما واقعا باید همیشه اینجوری نگاه کنیم که “اگه این کارو بکنیم اونجوری میشه؟!” شاید در ابتدا این گونه که شما گفتین بشه اما باید از یه جایی شروع کنیم.توی هر جامعه ای فرد خوب هست بد هم هست؛ اما به مرور جا میفته :)
      ضمنا گفته ی شما دلیلی بر شونه خالی کردن نمایندگی از ارائه ساده ترین خدمات نیست.
      دوستم پراید صفر کیلومتر خریده بود،برای سرویس اولیه رفتیم نمایندگی،نمیدونم چه بلایی سر ماشین آورد که تا امروز هم چراغ چک روشن مونده! طرف هم جای عذرخواهی و درست کردن مشکلی که پیش آورده میگه چیزی نیست همینجوری برونین ان شالله چیزی نمیشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ِDeveloper

      ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (117 ديدگاه)

      دوست عزیز رک بگم این توهم خود شماست که اینجوری فکر میکنین. به عنوان مثال مگه یارو مغز خر خورده که کار و زندگیشو ول کنه از اونور شهر بزنه بیاد اینور شهر که یه دور با تویوتا کرولا بزنه ؟ دیگه مردم انقدر هم گشنه و ندیده نیستن ، مردم جامعه ما هم با تموم فقر فرهنگی که وجود داره ولی زامبی که نیستن بیان ماشین رو بخورن ، آدمن.
      تازه مثلا مدیا موتورز(نمایندگی ام جی) تست درایو گذاشته دیگه چرا مشکلی پیش نیومده ؟ چرا ملت اونجا حمله نکردن ؟ تازه حالا این برخوردهای مزخرف هم نداشتن و تا جایی که من دیدم برخوردهای کارکنانشون بد نبوده تا الان.
      در آخر بگم هر کاری میکنید فقط تو رو خدا گندکاریاتون رو با جمله اینجا ایرانه توجیه نکنید ، اینجا سومالی هم باشه دلیل نمیشه قانون رو زیر پا گذاشت.
      ممنون که خوندین

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. كوروش

        ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (1125 ديدگاه)

        خدا خیرت بده دقیقا درست می گی

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. علی آقا

        ۲۰ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (572 ديدگاه)

        دارم میگم برا چایی رایگان خیابونو بند میارن (قبول نداری یه ماه دیگه محرمه خودت ببین) شما میگی زامبی نیستن؟! همین تویوتا هم تست درایو داره اما ثبت نامی و انتخابی هست برا همین مشکلاتی که من گفتم رخ نمیده.
        البته منم که گفتم حرف نویسنده را قبول دارم اما نظرم این بود که اون ور قضیه رو هم باید دید.
        راستی اگر حرف من توهینه، خود این نوشته و حتی نظر شما هم توهینه چون داره به بخشی از اجتماع و هموطنای خودمون که تو نمایندگی های خودرو کار میکنن توهین میکنه!!!
        من میگم ما مردم بی ظرفیتی هستیم چون ۱- اگر کارمند نمایندگی باشیم به هموطن خریدار خودمون احترام نمیذاریم ۲- اگر مشتری باشیم گاهی بیجنبه ایم و لیاقت خدمات رو نداریم.
        کلا از ماست که بر ماست

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. حسن

          ۲۰ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (52 ديدگاه)

          نمیدونم چرا شما انقدر اصرار داری که ایرانی ها بی ظرفیت هستند و همینطور از واژه “ما” استفاده می کنید و همه رو جمع می بندید؟!
          و چرا فکر میکنیدکه باید این طرز تفکرتون رو تعمیم بدید؟
          دلیل شما برای اینکه چایی یا شربت محرم نشونه بی ظرفیتی هست اینه که چون مجانی میدن! در صورتی که اصلا اینطور نیست و اون ریشه اعتقادی داره. و این قیاس شما نیز درست نیست. خودرو مجانی نمیدن، برای تست در اختیار میگذارند.
          در نهایت هرکسی اونطور که خودش رو میبینه و ارزشی که برای خودش قائله دیگران رو میبینه. بیاید برای خودمون ارزش و احترام و شخصیت قائل باشیم.

          موفق باشید

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. علی آقا

          ۲۰ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (572 ديدگاه)

          با این طرز تفکر امیدوارم شما بنز وارد بکنی و بدست مردم برسونی تا تست درایو کنن!!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. حسن

      ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (52 ديدگاه)

      زمانی بود که شما نمیتونستید یک گوشی موبایل رو قبل از خرید بیرون از جبعه و از نزدیک ببینید. ولی یکم بعدش این امکان فراهم شد .اما ایندفعه نمیتونستید گوشی رو روشن کرده و با سیستم عامل و رابط کاربری اون کار کنید. و الان مشاهده میکنید که نمونه های سمپل و استند های بسیاری رو قرار دادند برای این منظور و دیگه هیچ فروشنده ای نمیترسه که طلای گوشیش بریزه! و حتی نمایندگان برندها شما رو به زور هم که شده دعوت میکنند تا از نزدیک گوشی رو مشاهده کرده و باهاش کار کنید.
      این مورد درمقوله پوشاک و لباس ها هم صادق هست.قبلا بسیاری از البسه امکان پرو نداشتند و یا اگر چند عدد پیراهن رو تست میکردید و نمیپسندیدید، با چشم غُره مغازه دار روبرو می شدید و اینکه آقا مشتری نیستی. اما حالا بسیاری از برند های مطرح حتی به پروسه تست کردن لباستون هم کاری ندارند، و فقط بعدا برای مرتب کردن لباس های تست شده اقدام می کنند.
      مدتی قبل به یکی از نمایندگی های ام وی ام رفته بودم. نکته جالب اینجا بود که درب تمامی خودرو ها باز بود و بدون اینکه شخصی متعرض شما بشه میتونستید داخل خودرو نشسته، و در صورت وجود آپشن ورورد بدون کلید برای مدل هایی مثل تیگو، سیستم های برقی اون رو نیز تست کنید. در یکی از این تست ها و بازدید ها ، هنگام خروج دستم رو بر روی فرمان گذاشته بودم که ناخواسته بوق رو فشار دادم و صدای بلندی در سالن پیچید. یا در مورد دیگه ای وقتی سیتم صوتی رو روشن کردم صدای ضبط که از قبل بلند بود شروع به پخش شدن کرد. ولی در هیچکدوم از این دو موردحتی منشی هم از پشت شیشه نگاه نکرد که قضیه از چه قراره.
      شما تصور کنید که عده ای برای تفریح هم که شده بخوان سوار ماشین بشن، ولی این امکانی هست که خود شرکت در اختیاز گذاشته و براش شرطی نداره!
      و در ثانی ما که نمیتونیم به همه مردم یاد بدیم چکار باید بکنند و یا تربیتشون کنیم.به فرض اینکه عده ای نیز نخاله باشند، این اصل قضیه رو زیر سوال نمیبره!

      و نکته ای که راجب مقاله برام جالب بود این هست که اتفاقا ایرتویوتا پیشگام در تست درایو های عمومی و هفتگی بوده و خیلی جای تعجب هست که چرا به نگارنده محترم و همراهشون گفتند که تست درایو نداریم اینجا ایرانه!

      با تشکر

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. ارمان

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    دوستان به دور از تعصب تا بحال به ۳ نمایندگی ارین موتور سر زدم از برخوردشون خیلی خیلی رازی بودم اما در نظر داشتم دی لایت ها رو روشن کنن تا ظاهر نهایی ماشین رو ببینم که گفتن به دلیل نبود فضای باز امازه روشن کردن خودرو رو نداریم و قوین روش پا فشاری کردن اما مجموعا در دو شهر رفتار مناسبی داشتن و در همین حد هم جای شکرش باقیست
    نمایندگی تووتا اصا یه وضی یارو مارو انداخته بیرون میگه یه ربع دیگه میخوایم تعطیل کنیم ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. كوروش

      ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      ارین موتور هم بخوردشون شنیدم خوبه
      البته فکر کنم روشن کردن دی لایت نیازی به روشن کردن خودرو نداره با یک بار فشار دادن کلید استارت باید روشن بشه البته روی میتسوبیشی نمی دونم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ارمان

        ۲۰ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (1307 ديدگاه)

        لنسر اینتور نبود چون کی لس نیست واسه همین باید اتارت میخورد

        موافقم 0
        مخالفم 0
  17. reza

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یه نمایندگی یا یه شو روم تو فلکه دوم صادقیه هست که کلا ماشینای کره ای داره. بعد من راجع به سورنتو باهاشون صحبت کردمو پرسیدم با این که همه چیو میدونستم بعد طرف جوری از کیا و سورنتو تعریف کرد که اصن یه لحظه فکر کردم کیا رو دست بنتلی و بنز و… بلند شده! میگفتم راجع به اصطلاک و اینا بعد گفت این ماشین گارانتی داره ولی قول میدم تا ۵ سال دیگه خرابی نداره بعد گفت کیو دیدی تاحالا از گارانتی استفاده کنه؟! (خب لامصب اصن گارانتی مگه معنی میده تو ایران آخه!) میگفت کیا تو آمریکا رتبه ی اول رضایت مشتریو داشته که من دیگه شاخ درآوردم (همه دیدیم که تو این چند ساله اخیر همیشه لکسوس تو این زمینه اول شده طبق نتایج) بعد من گفتم ولی دیدم که انگار لکسوس اوله و اینا بعد میگفت خب پس همینه که شما میگی! خدا وکیلی مراقب حرفهای این دوستان(!) باشید و امیدوارم حداقل حرف حق بزنند و فقط دنبال فروش محصولاتشون نباشن و رفتارشون رو درست کنن.
    یا علی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. Zippo

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (248 ديدگاه)

    ببخشید با این ادبیات حرف میزنم
    همون اقای اول توی ایر تویا بهترین جواب رو داده : این جا ایرانه
    و این رو هم یاد اور شم که هیچ کدوم از ابن نمایندگی هایی که شما رفتید نماینده رسمی نیستند فقط دلال هایی هستند که ادعای نماینده بودن دارن

    این جا ایرانه خیلی معنی میده
    اولینش اینه که میگه اینجا مشتری هیچ حقی نداره نه حق اعتراض نه حق نظر دادن و نه حق هیچ چیز دیگه

    ققط هم توی خودرو هم اینطور نیست همه جا همینه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Developer

      ۲۰ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (117 ديدگاه)

      پس نتیجه میگیریم امثال شما حقشه که تو سری بخوره و حقشو بهش ندن و بهش بگن اینجا ایرانه، چون خودش هم این مساله رو قبول داره.
      اما خواهشا این مساله رو به بقیه تعمیم ندین ، خیلیا مثل شما نیستن و طرز فکرشون اینطوره که اینجا دور افتاده ترین نقطه کوچه های خارطوم هم که باشه رعایت قانون و انصاف لازمه و حق قانونیشون رو هم جایی که لازم باشه میگیرن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سياوش

        ۲۰ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (185 ديدگاه)

        چه فرقی میکنه
        شما با این دیدگاه نمیتونی چیزیو عوض کنی
        چون شرایط محیطی اینه
        شمام چه بخوای چه نخوای توسری رو میخوری حتی شدید تر از من و امثال من
        خیلی وقت ها با سیستم های سازمان یافته نمیشه جنگید و حق رو گرفت
        الان شما چه طوری میخوای با سیستمی که داره خودرو رو با کمترین خدمات و ٢ تا ٣ برابر قیمت به ایرانی ها میده بجنگی و حقتو بگیری ؟
        کدوم قانون ؟
        قطعا شما هم تو سریو میخوری فقط اعصاب خودتو خورد تر میکنی
        الان برو ١ پراید ٧ ملیونی رو بخر ٢۵ میلیون بعد برو حقتم بگیر از قانون توی این مراحل اونقدر تو سری میخوری که عقل از کفت میره

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. sina

          ۲۰ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (15 ديدگاه)

          من خودم تو جریان افراموتور که پدر اون بنده خداهایی که xc90 خریده بودن باید 4 ماهه تحویلشون میداد دیدم بیش از 9.5 ماه شده تازه به تعداد کمی تحویل دادن!
          چرا چون داور از سوی اینا تعیین میشد نه خریدار شرلیط با اینا بود فقط کسایی که با مساعل حقوقی اشنا بودن و زرنگ بازی تو نوشتن قرارداد در اوردن و وکیل و… بودن اونم از ترسشون که کارشون ساخته نشه
          موفق شدن 6 ماهه بگیرن وگرنه بقیه کارشون ساخته شد حتی برخورد خوبیم با هاشون نداشتن خلاصه میخواستم بگم یکم حقوق بلد باشین چندان بدنیست اگه قانون حممایت مصرف کننده رو بدونین 10 صفحم بیشتر نیست
          اگه ایننو بدونین برخوردشون باهاتون 180 درجه تغییر میکنه جدی میگم
          البته ما ایرانی هستیم و از همه چی اگاهیم نیازی به مطالعه نداریم

          موافقم 0
          مخالفم 0
  19. وحید

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (325 ديدگاه)

    نویسنده محترم آقای قوام صفری خسته نباشید بابت مقاله جامع و کامل
    در ضمن ما از شما نسبت به کم بودن شعور نمایندگی ها عذرخواهی می کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. پرهام

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (200 ديدگاه)

    من هم مثل شما تاکید زیادی روی احمقانه بودن این قیمتها و هم چنین کلا فلسفه فروش خودرو دارم . متاسفانه اینجا وقتی شرایط اقتصادی به هم میریزه مثلا همین 3-4 پیش که همه قیمت ها یه شبه 2 برابر و بعدا 3 یا 4 چهار برابر شد خیلیها شرایطو بدتر هم کردن و در کمال تعجب همیشه استقبال هم میشد . در کل من اینارو چه خودروسازش و چه مثلا نمایندش فقط دلال میدونم که دلالیشون در ابعاد کلانه و به نظر من یک مشت کلاه بردارن .
    ولی از طرفی هم تو جامعه ای که این همه دزد و کلاه بردار در کنار هم با خوبی و خوشی زندگی میکنن متاسفانه آگاهی در پایین ترین سطح ممکنش قرار داره و نادان زیاده .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. اميــر

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا متاسفم
    هم از نوع برخوردی که با شما نویسنده محترم شد
    هم از نوع نگاهی که به ما داره میشه
    وقتی کسی که فقط در داخل مشغوا به فروش یک خودرو به هموطنانش است اینگونه به ما نگاه میکنه واقعا برای این مملکت باید تاسف خورد…
    متاسفم که مردمم و خودم هر روز شاهد همین نوع برخوردیم اما کاری نمیکنیم، تا کی سکوت باید کرد؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. محمدحسین

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (109 ديدگاه)

    آفرین امین عزیز
    درود بر این نوشته و سطح فهمت
    عالی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. امیرحسین

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (337 ديدگاه)

    تناقض سر تا پای مردم ایران رو ورداشته
    تا اعتراض منطقی میکنیم میگن ” اینجا ایرانه” یعنی کشوری بی نظم که هر کاری در اون آزاده ولی همین که کسی تو خارج کشور این مسائل رو به رخ ما میکشه رگ گردن ایرانیان بیرون میزنه که ما تمدن 2500 ساله هستیم و کوروش و داریوش داشتیم و….
    اقاجان,ما مردمی جهان سومی هستیم که بسیار پرمدعا هم هستیم.مردمی متعصب که حاضر به پذیرش این واقعیت نیستن که عامل همه گرفتاری ها خودمان هستیم.چرا بریتانیا یا آمریکا نتوانستند ژاپن رو استعمار کنن؟؟؟چرا هند و چین که زمانی مستعمره بودن حالا جزء ده قدرت اول اقتصادی دنیا هستن؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. تمدن عرب

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (120 ديدگاه)

    در تابستان امسال شهریورماه سال 95 در طی سفر به شمال کشور در استان گیلان به یک مورد عجیب روبرو شدم .
    در شهر رشت وقتی در حال گشت زنی در خیابانها بودم وقتی به اون سمت خیابان نگاه کردم تابلوی بزرگ نمایندگی کیاموتورز رو دیدم که بجای گذاشتن محصولات کیا، اقدام به فروش پراید، پژو و سمند کرده بود و جالب اینجاسنت که این مسئله به اینجا ختم نمیشه و چند صدمتر بالاتر نمایندگی ایرانخودرو ، رو دیدم که اقدام به فروش مرسدس بنز میکرد که این نوع عملکرد خیلی برام تعجب اور بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. TTRS

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (36 ديدگاه)

    همه میدونیم توی ایران یه ماشین 100 تومنی سوار شدن نشونه خیلی خصایص خوب و کسب امتیازات زیاد در بعد خیابانی و اجتماعی است. البته در دیگر نقاط دنیا فقط صاحب یک اتومبیل هستید و بس .پس اینجا ایرانه و میتونی ایرانی حال کنی !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. احمد

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    وقتی کلی خودت رو به حماقت مى زنی و بعد از مدت ها کلنجار رفتن با انواع و اقسام خودرو ها بالاخره تصمیم مى گیری یکی رو بخری، قراردادی پیش روت مى ذارن که احمقانه تر از همه ی چیز هاییه که تا الان دیدی، و بعد می بینی علیرغم اینکه اسم طرح فروش ، فروش فوریه اما باید ٣٠ روز صبر کنی و بعد ٣٠ روز که پیگیر مى شی،پشت تلفن خیلی ساده بهت مى گن با راهنمایی رانندگی مشکل داریم و ماشین ها فعلا شماره گذاری نمى شن، و تو کاری جز سکوت نمى تونی بکنی.
    واقعا هیچ تفاوتی نداره که منتظر خودروی ٢٠٠ میلیونی هستی یا منتظر تحویل گرفتن یه ماشین بی کیفیت که به خاطر بی پولی مجبوری سوار شی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. کامبیز

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (19 ديدگاه)

    درود
    آفرین به نویسنده مطلب و این نقد بسیار عالی .. یک چالش فرهنگی است این قضیه …
    و جای بس تاسف !
    شما فکر می کنید صاحب این نمایندگی خود در چه سطح آگاهی هست ؟!
    به قول معروف : همه چیزمان به همه چیزمان می آید !!

    متن خیلی تاثیر گذار است چون کاملا مشخص هست از دل نویسنده با اندوهی از غم نگاشته شده . نقد را که خواندم کاملا حس بهم منتقل شد و ازین بابت خیلی دلگیر شدم که مگر ایران کجاست ؟!
    چرا براستی با این دید حقیرانه بهم نگاه میکنیم ؟! چرا تا به کمترین حقی اشاره میشه زود باید با این جمله ی ناپسند مواجه بشویم ؟!
    چرا باید بابت همچین خودروهایی اینچنین رقمهایی بپردازیم و هیچگونه خدماتی من جمله از بدیهی ترین آن احترام به همدیگر را رعایت نکنیم ؟!!

    براستی بسی جای تاسف است …
    گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من / آنچه به جایی نرسد فریاد است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. javanmard

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (16 ديدگاه)

    اون داستان یکی روبهی دید بی دستُ پای رو یادتونه. حالا این بدبختای مفلوک هم از تولیدات تویوتا و رنو و امثالهم نون میخورن. اینا بدبختن بابا! شما چه انتظاراتی دارین!!! بعدشم مگه خودروسازان داخلی تست دارن که اینا داشته باشن. تا وقتی هم عطش داشتن خودرو در این ملت وجود داره همیینه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. علی

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    نکته اول اینکه ایرتویا نماینده رسمی نیس..چون تو سایت تویوتا اسمش نیس…اسم اسان موتور و اطلس خودرو نیس‌‌..فقط در سایت هیوندا اسم شرکتی هست که نماینده دیزل هیوندا هست…..
    نکته خنده دار اینه ایرتویا کمری هیبرید سفارش امریگا گارانتی نمیکنه .حتی اگه از خود شرکت بخری..

    نکته بدتر اینه الان قیمت تویوتا با گارانتی اگه از وارد کننده بخری از نمایندگی خیلی ارزونتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. مصطفی

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (132 ديدگاه)

    یک مشکل اصلی به نظر من نماینده رسمی نبودن این نماینده نما هاست. تو سایت تویوتا ایران تو لیست کشورهای داراینمایندگی نیست چرا؟ عراق هست ایران نیست، ایرتویا فقط به عنوان یه شرکتی که باهاش کار میکنه ثبت شده نه نمایندگی رسمی، این برای کیا و هیوندا و خیلی های دیگه هم هست متاسفانه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا