آیا پایان عصر آینه‌های جانبی خودروها نزدیک است؟

به تازگی ژاپن قانونی را تصویب کرده که در آن دوربین‌های عقب می‌توانند جایگزین آینه‌های خودروها شوند. آیا این کار می‌تواند شروعی بر پایان عصر آینه‌ها باشد؟

2016 Alfa Romeo 4C Spider
از سال 1978 میلادی قانونی در انگلستان تصویب شده که همه‌ی خودروهای فروخته شده در این کشور باید حداقل یک آینه‌ی داخلی و یک آینه‌ی بیرونی داشته باشند. ژاپن هم اولین کشوری است که استفاده از دوربین عقبی به جای آینه را تصویب کرده و گفته که این تکنولوژی نسبت به آینه‌های مرسوم برتر، قابل‌دوام و جایگزین است.

Ferrari Laferrari 2014
پیش‌ازاین تنها خودرویی که در اروپا بجای آینه‌ی بغل از دوربین‌ها استفاده کرده خودروی بسیار کم‌مصرف فولکس‌واگن XL1 بوده است. به علت تولید محدود این خودرو، فولکس قادر بوده تا از معافیت‌های اتحادیه‌ی اروپا برخوردار شده اما در حال حاضر قوانین می‌گویند که مدل‌های تولیدی نرمال باید آینه‌های فیزیکی داشته باشند. قانون تصویب شده در ژاپن می‌تواند به کل نقاط جهان تسری یابد و به‌طور بالقوه پایانی بر آینه‌های خودرو باشد.

2013 Volkswagen XL1
استفاده از آینه‌هایی که پشت سر را نشان می‌دهند به سال 1909 میلادی بازمی‌گردد که در آن زمان خانمی به نام دوروتی لویت استفاده از آینه را برای چک کردن پشت سر در کتاب خود به نام زن و خودرو پیشنهاد کرده بود. از آن زمان تاکنون این آینه‌ها ویژگی ایمنی هر خودرویی بوده‌اند. آینه‌های مدرن از نمونه‌های ابتدایی خود بسیار متفاوت‌تر و جلوتر هستند و اغلب گرم شونده بوده و به‌صورت الکتریکی تنظیم می‌شوند و برخی از نمونه‌ها نیز در صورت وجود خودرویی در نقطه‌ی کور به شما هشدار می‌دهند.

Side mirror
اما این آینه‌ها نیز نقاط ضعف خاص خود را دارند. در زمانه‌ای که مصرف سوخت کم بسیار اهمیت یافته، این آینه‌ها به بدنه‌ی مستقیم خودرو چسبیده‌اند و به‌صورت یک مهمان ناخوانده در برابر باد مقاومت می‌کنند. آینه‌ها همچنین تولیدکننده‌ی صدای باد هستند.

Lotus-Exige-LF1-mirror
آینه بغل‌ها یکی از آسیب‌پذیرترین بخش‌های خودرو هستند و البته در کارواش‌های اتوماتیک نیز می‌توانند صدمه ببینند. بدتر اینکه با پیشرفت تکنولوژی هزینه‌ی جایگزینی این آینه‌ها زیاد خواهد بود. حتی هزینه‌ی تعویض آینه بغل یک خودروی خانوادگی نسبتاً معمولی رقمی حدود 500 پوند است.

Suzuki S-Cross concept
خب با این تفاسیر دوربین‌ها مزیت‌هایی دارند. سطح وسیعی که این دوربین‌ها پوشش می‌دهند تقریباً هیچ نقطه‌ی کوری را باقی نمی‌گذارد. دوربین‌ها هر جا که دوست داشته باشید تمرکز می‌کنند و به‌طور بالقوه دید 360 درجه‌ای را از صندلی راننده فراهم می‌کنند. دوربین‌های پشتی خودروهای فول آپشن نیز در هنگام پارک خودرو و حرکت در مکان‌های تنگ بسیار کارآمد هستند.

Exterior Side Camera
دوربین‌ها فضای بسیار کمی می‌خواهند. این سیستم‌ها ضریب درگ خودرو را به همراه صدای باد کاهش داده و البته باعث بهبود مصرف سوخت نیز می‌شوند.

Exterior Side Camera
بسته به اینکه دوربین‌ها کجا قرار بگیرند و چه مکانی را نشان دهند، می‌توانند باعث بهبود ایمنی نیز شوند. در حال حاضر راننده‌ها برای دیدن آینه‌ها سر خود را برمی‌گردانند اما اگر دوربین در محل مناسبی نصب شود راننده کمتر نگاه خود را از جاده بر خواهد داشت.

bmw-side-view-camera-concept-car-ces-2016
البته لنز دوربین باید تمیز نگه داشته شود و از طرف دیگر نیز با وجود تکنولوژی‌های بی‌شمار در خودروهای مدرن، هرگونه اختلال در کار این سیستم‌ها هزینه‌ی گزافی خواهد داشت.

volkswagen-xl1-concept-side-view-camera
در حال حاضر ژاپن تنها کشوری است که مجوز استفاده از دوربین بجای آینه‌های مرسوم را داده است بنابراین مدتی طول می‌کشد تا این سیستم را در خودروها ببینیم. پتانسیل‌های بالقوه‌ی این سیستم‌ها و استفاده‌ی روزافزون خودروهای مفهومی از این دوربین‌ها پیشنهاد می‌کنند که خودروسازان زیادی در فکر استفاده از این دوربین‌ها هستند.

A002_C027_052610
اگر تکنولوژی پیشرفت کند و عملکرد قابل‌اطمینان و امن این دوربین‌ها اثبات شود در آینده می‌توانیم شاهد عرضه‌ی خودروها بدون آینه‌های جانبی باشیم.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

17 دیدگاه

    1. NEMESIS
      سوابق: (31 دیدگاه) ,

      تو سرعت بالا دوربین کیفیتشو حفظ میکنه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل سامان اذری
        سامان اذری
        سوابق: (1463 دیدگاه) ,

        دوربین های ساخت ژاپن اره
        (کانن نیکون سونی فوجی ) غولهای تولیدکننده لنز دوربین همگی متعلق به ژاپن هستند

        پاسخ
        1. uss zumwalt DDG-1000
          سوابق: (4441 دیدگاه) ,

          ژاپن که کارش درست شکی نیست

        2. مجتبی
          سوابق: (18 دیدگاه) ,

          قابل توجه بعضی از دوستان کارشناس نما، دوربین های بسیار های تکی که الان برای دی ای سی (digital image correlation)
          مورد استفاده قرار میگیره، مجموعه لنزاش ساخت المان و امریکا هست و ژاپن تکنولوژیش رو نداره
          قیمت این دوربینا در مدلای اشغالش به 200 هزار دلار میرسه و تو موردای خوب تا یک میلیون هم میره
          خود ژاپن تو دانشگاهاش برا دی ای سی از دوربینای المانی استفاده میکنه،بعد یکی ازدوستان بادیدن یه دوربین سونی به این نتیجه رسیده لنزای ژاپن بهترن

        3. The R
          سوابق: (34 دیدگاه) ,

          البته غول های لنز مال آلمان هستن مانند کارل زایس و لایکا، و دوربین هم مال آلمان و سوئیس (لایکا آلمان و هاسلبلاد سوئیس) که البته این برندها فوق حرفه ای هستن. حتی برای دوربین های کنون و نیکون هم عکاس های فوق حرفه ای از لنزهای زایس استفاده میکنن که از لنزهای کنون و نیکون خیلی گرونتر هستن.
          ژاپن غول سنسور دوربین و دوربین های همه کاره هست و رو دست نداره.
          سنسور لایکا تو نصف مدل هاش ژاپنی هست. جالبه که سنسور دوربین نیکون هم ساخت سونی هست. البته برند سیگما و ریکو رو هم اضافه کنید به غول های دوربین ژاپن که چون خیلی حرفه ای هستن تو ایران شناخته شده نیستن.

    2. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      حالا باید دید جواب میده یا ن

      پاسخ
  1. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    اینه اخه هیچ وقت خراب نمیشه دوربین بگیر نگیر داره

    پاسخ
  2. تصویر پروفایل حبیب
    حبیب
    سوابق: (172 دیدگاه) ,

    خیلی زودتر میتونستن دوربینو جایگزین آینه کنن در کل تکنولوژی بسیار عالی هست

    پاسخ
  3. peyman.german
    سوابق: (79 دیدگاه) ,

    بنظر من اینه بسیار ارزان تر و ساده تر و بهتر از دوربینه،دوربین مخارج جانبی بسیار زیادی داره،بعدشم تصویر الکتریکی هیچوقت مث تصویر زنده ای که باچشم خودت میبینی نمیشه،بعدشم،مانیتورش رو کجا بزارن هم یه مشکل دیگست

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Das Beste Oder Nichts
      Das Beste Oder Nichts
      سوابق: (163 دیدگاه) ,

      اتفاقا خیلی بهتره.
      سیستم هایی مثل افزایش کنتراست/ روشن کردن تصویر یا هشدار هایی برای خودروهای کناری اگه اضافه بشه خیلی بهترم میشه.

      پاسخ
    2. احسان(احسان سابق)
      سوابق: (2211 دیدگاه) ,

      از کجا میدونی؟باید اینه الکترونیکی رو تجربه کرد بعد نظر داد

      پاسخ
  4. Bmw
    سوابق: (21 دیدگاه) ,

    بنظرم نباید نگران طراحیه ماشینا بود درسته با آینه قشنگترن اما مطمئنن زمانی که این قانون تو همه دنیا استفاده بشه طراحایه خودرو ها هم ماشینشونو طوری طراحی میکنن که شاید تصور کردن آینه رو اون ماشینا باعث زشترشدنشون بشه تا زیباترشدنشون

    پاسخ
  5. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2211 دیدگاه) ,

    تکنولوژی اگر کاربردی باشه راه خودش رو باز می کنه.حتما موفق میشه

    پاسخ
  6. تصویر پروفایل نوید جهرمی
    نوید جهرمی
    سوابق: (1443 دیدگاه) ,

    وقتی ماشینای خودران دارن میان دیگه شاید نیازی به آینه نباشه. دوربین دید وسیع تری رو فراهم میکنه با نقاط کور کم تر. چه بسا قابلیت زوم کردن هم داشته باشه و بدرد تشخیص وقایع رو داشته باشه مثل رادار. به نظرم که باید زودتر از این حرفا دوربین میومد استفاده میشد.

    پاسخ
  7. mohammad-fm480
    سوابق: (175 دیدگاه) ,

    1.بنظرم کاملا مضخرف و زشت هستن 2. همین دوربین ها خیلی خرج داره و باید مراقبشون بود

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.