کاکپیت شفاف برای خودروهای فرمول یک

برنامه فرمول یک برای یک اتاقک بسته کاکپیت موسوم به «هالو» قرار است در سال ۲۰۱۷ عملی شود. در این کابین، احتمال استفاده از یک پنل شفاف برای محافظت بیشتر از راننده در درازمدت درنظر گرفته می‌شود. جورجو پیولا (Giorgio Piola) در طراحی مفهومی‌اش، یک اِلمان اضافی از یک متریال شفاف (احتمالاً از جنس پلاستیک شفاف پرس‌پکس یا شیشه ضدّ گلوله) را نشان می‌دهد که به‌راحتی می‌تواند در پیرامون کابین برای کمک به در امان ماندن راننده از برخورد اشیاء مختلف، استفاده شود.

closed cockpits
در یک نسخه از طراحی «پیولا»، این پنل شفاف را می‌بینیم که کاملاً به دور راننده کشیده شده و این در حالی است که در نسخه دیگر، مشکلات احتمالی دید راننده تا حدودی رفع شده‌اند و این پنل تنها در کناره‌ها دیده می‌شود.

closed cockpits
این ایده، همین‌حالا نیز بحث‌های زیادی را در بین تیم‌ها برانگیخته است و در عین حال، به تست‌های بیشتر برای اطمینان از کارآیی آن نیاز است. ارزیابی این پنل تنها زمانی آغاز می‌شود که کانسپت «هالو» اولین مرحله خود را پشت‌سر گذاشته باشد.

closed cockpits
مسلماً طراحی سیستم محافظت کابین هالو فرمول یک در همایش بعدی مقررات فنی (TRM) دچار تغییر و اصلاح خواهد شد. در آخرین همایش TRM در ۲۹ ژانویه، FIA اعلام نمود که پس از تست موفقیت‌آمیز ایده «هالو»، دلیلی برای منتظر ماندن برای ارائه یک راه‌حل مناسب در مسئله حفاظت کاکپیت وجود ندارد. در این دیدار که بین چارلی ویتینگ (Charlie Whiting) و رؤسای ۱۱ تیم مختلف صورت گرفت، مشخص شد که FIA دارای یک عزم جدی برای معرفی «هالو» برای سال ۲۰۱۷ است. به عبارتی، بحث بر سر چگونگی پذیرفتن «هالو» نبوده و به شکلی ساده‌تر، موضوع چگونگی بکارگیری آن مطرح بوده است.

closed cockpits
FIA و تیم‌ها قبول کرده‌اند که «هالو» بهترین شیوه برای حل مشکلات ایمنی تاکنون است، ولی احتمالاً در آینده نیاز به یک نوع پوشش احساس خواهد شد. در میان‌مدت، بحث‌هایی سر استفاده از ماده شفاف در «هالو»، مطابق آنچه در طرح گرافیکی در اینجا مشاهده می‌شود، وجود داشته، ولی هنوز ماده‌ مناسبی به این منظور شناسایی نشده است. بنابراین، «هالو» در حال حاضر، فقط یک کانسپت است که تا «معرفی» در سال ۲۰۱۷ فاصله زیادی دارد.

McLaren MP4-X concept
McLaren MP4-X concept

این مسائل احتمالاً‌ بین FIA و مدیران فنی بیشتر به بحث گذاشته خواهد شد و موضوعاتی مانند طراحی ساختاری «هالو» و وزن نیز بیشتر بررسی می‌شوند. یکی از اعضای TRM به وب‌سایت Motorsport گفته است که «هالو» می‌تواند ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم به وزن خودرو اضافه کند؛ این در حالی است که FIA به دنبال روش‌های بیشتر برای کاهش وزن می‌گردد. ضمن اینکه چرخ‌های پهن‌‌تر، از هم‌اکنون به وزن پکیج ۲۰۱۷ افزوده‌اند.

McLaren MP4-X concept
McLaren MP4-X concept

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

5 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل حسين
    حسين
    سوابق: (1167 دیدگاه) ,

    درود. یکی از مشکلاتی که در این زمینه روش بحث میشه، شکست نوره. شیشه های منحنی باعث انحراف بیشتر در تصویر میشن و این مسئله برای خودروهای فرمول 1 که گاهی با فاصله چند میلیمتری هم قرار میگیرند خیلی اهمیت داره. از طرف دیگه وزن خودرو و پیش بینی راهی برای خروج سریع راننده در مواقع اضطراری اهمیت زیادی دارند.

    پاسخ
  2. احمد باقری
    سوابق: (4288 دیدگاه) ,

    اینجوری خیلی خوب میشه.

    پاسخ
  3. vahid956
    سوابق: (241 دیدگاه) ,

    این چیزی که من میبینم جلوی دید راننده رو میگیره که

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.