متفرقه

گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد (قسمت آخر)

پس‌ازاینکه از سالن خارج شدم، غرفه‌ای را دیدم که بین این سالن و سالن سایپا دایر شده بود و در آن سه خودرو وجود داشت. نزدیک‌تر که رفتم، دیدم که این غرفه متعلق به خودروسازان راین است که محصولات خود را در آن به نمایش گذاشته است. از همین فاصله دور می‌شد گفت که خودروسازان راین چندان اعتقادی به تبلیغات و جلب‌توجه ندارد. غرفه آن‌ها بدون هیچ‌گونه غرفه سازی بود و فضای غرفه هم برای سه خودرویی که در آن قرار داده بودند کوچک بود و خودروها صرفاً به‌صورت پارکینگی در کنار هم قرار گرفته بودند که این موضوع کار افرادی که می‌خواستند از داخل خودروها دیدن کنند را کمی سخت می‌کرد.

غرفه خودروسازان راین
همین موضوع نشانه ایست از خساست‌ها و کوتاهی‌های خودروسازان راین در امر بازاریابی و جذب مخاطب. چراکه باوجوداینکه یک سال از عرضه یکی از محصولات و چندین ماه از عرضه محصول دیگر این شرکت می‌گذرد، هنوز بسیاری از مردم عادی این خودروها را نمی‌شناسند و اطلاعاتی در مورد آن‌ها ندارند. در این میان هرچقدر که شرکت بخواهد با فروش اقساطی و وام خودروهایش را به مردم بفروشد، قطعاً نمی‌تواند موفقیت چندانی کسب نماید.

DSC_0717
اولین محصول خودروسازی راین، گریت وال ولکس C30 اتوماتیک است. ولکس C30 حداقل نسبت به هم‌قطاران چینی خودرو خودرویی ارزنده است و از کیفیت قابل قبولی نیز بهره می‌برد. همچنین در نسخه اتوماتیک امکانات جدیدی مثل مانیتور و صفحه کیلومتر جدید به آن اضافه شده است. برند گریت وال قطعاً شناخته‌شده‌تر و معتبرتر از سایر برندها چینی است که در این بازه قیمتی حضور دارند، اما خودروسازان راین هیچ‌گاه نتوانست این خودرو را آن‌طور که بایدوشاید در بازار ما جا بیندازد و هم‌اکنون هم این خودرو کاملاً به حاشیه بازار رانده شده است. ولکس C30 دنده‌ای با قیمت ۵۱ میلیون تومان و ولکس C30 اتوماتیک (AMT) با قیمت ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان توسط خودروسازان راین به فروش می‌رسند.

Great Wall Voleex C30
Great Wall Voleex C30
در کنار ولکس، دو محصول با برند خود خودروسازان راین قرار داشتند. این دو خودرو که در اصل از محصولات کمپانی فاو چین هستند، اکنون به کشور ما رسیده‌اند و چند ماهی است که در نمایشگاه‌های خودرو به نمایش درآمده‌اند. اولین آن‌ها راین V5 است که نام اصلی آن، Faw Vita V5 می‌باشد. این خودرو برای رقابت با تندر ۹۰ به بازار ما آمده است و یکی از نقاط قوت آن قیمت ۳۷ میلیون تومانی آن می‌باشد که آن را در بازه خودروهای داخلی قرار داده است.

راین V5
تکنولوژی موتور، گیربکس و سیستم ترمز این خودرو از تویوتا به عاریت گرفته شده است و از یک موتور ۱.۵ لیتری با قدرت ۹۷ اسب بخار و گشتاور ۱۳۵ نیوتن‌متر بهره می‌برد. سیستم فرمان این خودرو از نوع کمک برقی است و مصرف سوخت آن ۶.۱ لیتر در هر صد کیلومتر می‌باشد.

طراحی بیرونی و داخلی راین V5 کاملاً ساده و بدون هیجان است و کاملاً مشخص است که هدف طراحان و سازندگان این خودرو، ساخت خودرویی کاملاً ارزان و اقتصادی بوده است. در نتیجه از نظر امکانات نیز این خودرو دست پری ندارد و از این نظر تنها امکانات قابل ذکر راین V5 روکش صندلی‌های چرمی، سنسور پارک عقب، رینگ اسپرت و آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و راهنمای روی آینه می‌باشند.

جدیدترین محصول خودروسازان راین یک مینی کراس اور است که راین D60 نام دارد. این خودرو نیز از محصولات کمپانی فاو می‌باشد و نام اصلی آن FAW Junpai D60 می‌باشد. راین D60 با یک موتور ۱.۵ لیتری با حداکثر قدرت ۱۰۰ اسب بخار، گیربکس ۵ سرعته دستی و تجهیزات رفاهی و ایمنی قابل توجهی پا به عرصه رقابت شدید مینی کراس اور های حدوداً ۵۰ میلیون تومانی گذاشته است.

 راین D60
از نظر امکانات این خودرو مجهز به استارت دکمه‌ای و سیستم ورود بدون کلید، چراغ روشنایی روز، سیستم کنترل پایداری ESC، سامانه کنترل لغزش فعال، ترمز جلوی دیسکی خنک شونده و ترمز عقب دیسکی، سیستم کنترل کشش TCS، سامانه کمکی حرکت در سربالایی، سیستم کنترل گشتاور، آینه داخلی ضد بازتاب، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، رینگ اسپرت و … می‌باشد.

 راین D60

اما در فضای محوطه نمایشگاه، به غیر از خودروسازان راین، غرفه‌های دیگری نیز حضور داشتند که عمدتاً به خودروهای سنگین تعلق داشتند. نزدیک‌ترین غرفه، غرفه آرین دیزل بود که کامیونت‌های جک را در ایران به فروش می‌رساند. این شرکت با آوردن کامیونت‌های ۵.۶ تن، ۶ تن، و ۸.۲ تن، که آخرین آن‌ها برای اولین بار در این نمایشگاه به نمایش درآمده بود، سعی دارد که جای پای خود را در بازار خودروهای تجاری نیمه سنگین محکم سازد.

کمی آن‌طرف‌تر، ماموت کشنده‌های اسکانیا را به نمایشگاه آورده بود. این کشنده‌ها شامل مدل‌های R560، R440 و G400 بودند. حضور هر چه بیشتر این خودروهای سنگین معتبر از برندهای شناخته شده می‌تواند علاقه‌مندان به صنعت خودرو را به وجود آورد و باعث امیدواری به بهبود شرایط جاده‌های کشورمان شود.

اما هیجان‌انگیزترین اتفاق نمایشگاه درزمینهٔ خودروهای سنگین در غرفه سایپا افتاده بود. جایی که با حضور مدیرعامل سایپا از نسل جدید کشنده استرالیس محصول خودروسازی ایتالیایی ایویکو رونمایی شد. استرالیس کشنده‌ای پرقدرت، مطمئن و باکیفیت است و حضور آن در کشور ما می‌تواند مؤید خبرهای خوبی باشد. در کنار استرالیس، کامیون یوروکارگو محصول دیگر ایویکو نیز قرار داده شده بود. کامیون‌های ایویکو از محصولات زامیاد، زیرمجموعه سایپا، هستند.

DSC_0780

کمی عقب‌تر یک دستگاه ولوو FH500 هم‌ردیف سه کشنده از محصولات دانگ فنگ قرار گرفته بود و به نظر نمی‌آمد از اینکه با محصولات این برند گمنام در یک ردیف قرار گرفته است، چندان خوشحال باشد!

DSC_0789
به هر حال باید پذیرفت که بسیاری از کامیون‌داران و شرکت‌های حمل‌ونقل شاید ترجیح بدهند که به‌جای پرداخت مبلغ کلانی برای یک کشنده مدرن اروپایی، حدود نیمی از آن را برای یک کشنده چینی بدهند و به‌این‌ترتیب ظرفیت دو برابری را در اختیار بگیرند. البته این کشنده‌های چینی به علت کیفیت پایین در میان‌مدت و بلندمدت ممکن است برای رانندگان مشکلاتی را ایجاد کنند، اما در زمانی که ضعف نقدینگی شدید در بین مردم وجود دارد، شاید برای برخی این کامیون‌ها تنها انتخاب باشند.

البته راه‌های دیگری هم وجود دارند که بتوان با پرداخت مبلغی کمتر از برندهای معروف، خودروهای سنگینی با کیفیت و مشخصات فنی اروپایی خریداری کرد. محصولات آذهایتکس از این محصولات هستند که شامل برندهای ماز، ماز-مان و ولات می‌باشند. این محصولات، با همکاری برندهای اروپای شرقی و قوای فنی آلمانی ساخته می‌شوند و قیمتی پایین‌تر از محصولات مدرن اروپایی دارند. در ساخت این محصولات از پیشرانه مرسدس بنز استفاده شده است و در مقابل غرفه آذهایتکس یک عدد پیشرانه با آرم مرسدس بنز قرار گرفته بود تا ثابت کند که اصالت این پیشرانه‌ها از آلمان می‌باشد.

کمی آن‌طرف تر غرفه محصولات برند فنلاندی Siso قرار داشت که محصولات این شرکت نیز با همکاری مرسدس بنز و بر پایه مدل محبوب آکتروس ساخته شده‌اند. محصولات این برند فنلاندی با استفاده از قوای محرکه قدرتمند مرسدس بنز و قیمت کمتر نسبت به رقبای اروپایی این امکان را دارند که گزینه‌ای جدید و متفاوت برای خودروهای سنگین و تجاری کشور ما به شمار روند.

به این ترتیب به پایان گزارش نمایشگاه خودروی مشهد می‌رسیم. امیدوارم که در سال‌های بعد بتوانیم نمایشگاه‌های پربارتر با محصولاتی جذاب‌تر و برندهایی بهتر را در کشورمان شاهد باشیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. uss zumwalt DDG-1000

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    کامیون کشنده ولوو حجم باکش 1100 لیتر
    خیلی غول

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. كوروش

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    چه کامیون هایی اوردند قیمت شون هم دیدم بد نبود بخصوص fh۵٠٠ میگن رانندگیش از سواری راحت تره ، این فلان شده ها بجای این همه لگن سواری چینی اگه ٢ تا اروپایی درست می اوردند این همه بد بختی نداشتیم

    اقای رحیقی با تشکر از زحماتتان خبر دارید گشتاور ولوو چقدره قدرت ۵٠٠hp که خیلی خوبه با این قدرت چقدر گشتاور داره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ehsan

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (112 ديدگاه)

      حالا اگر fh700 وfh750 بیاد غوغا میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. كوروش

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    یه سوال توی نمایشگاه خبری از فولکس واگن نبود احتمال نداره دوباره بیاد توی ایران ماشینی مثل گل رو دوباره تولید کنه؟
    چون هنوزم که هنوزه خیلی هاشون سرپا و پر شتابه رینگ نداشتش به ١٠٠ تا ماشین می ارزه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا رحیقی

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (593 ديدگاه)

      با سلام.
      حضور فولکس واگن و همکاری این کمپانی با یکی از خودروسازان بخش خصوصی قطعی شده و به زودی شاهد اعلام رسمی این قرارداد و تولید محصولات جدید این برند در ایران خواهیم بود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Elon Musk

        ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        خدا رو شکر.
        خوبه که ایران خودرو و سایپا نیست.

        پیشنهادی داشتم حالا نمیدونم چقدر عملیه.
        نمایشگاه مشهد با همه ی خسته کنندگیش نسبت به بقیه ی نمتیشگاهدهتی دنیا تموم شد.
        ولی اگر ان شا الله از طرف سایت پدال بشه به نمایشگاه ها ی بین المللی در خارج از کشور مثل ژنو هم کسی تشریف ببره و گزارش تهیه کنه این گزارش ها ارزش سایت رو چندین برابر میکنن. میدونم سختی های خودشو داره ولی به نظر من ارزش داره. الان

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. علیرضا رحیقی

          ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (593 ديدگاه)

          ممنونم از پیشنهاد شما دوست عزیز. البته حضور در این نمایشگاهها هزینه بسیاری دارد که بدون پشتیبان مالی مناسب تامین آنها برای ما غیرممکن است. اما اگر روزی این امکان برای ما فراهم شود، حتما با تمام وجود از آن استقبال خواهیم کرد.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Elon Musk

          ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          ان شا الله پدال به جایی برسه که بتونه برای ما گزارش های دست اول از بهترین نمایشگاه های دنیا تهیه کنه.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. uss zumwalt DDG-1000

          ۱ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          به امید خدا

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. كوروش

        ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (1125 ديدگاه)

        خیلی ممنون از پاسختان
        امید وارم اینکار اونم توی رنج پایین قیمت انجام بشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. Ali.usa

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (335 ديدگاه)

    من موندم اگه چین نبود ما باید چه میکردیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. omid

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (166 ديدگاه)

      میرفتیم سراغ یه کشور دیگه مثل هند یا … !
      برای مونتاژکاران ما همیشه راهی برای پیچوندن وجود داره !

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. رضا پ

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (216 ديدگاه)

      اگه چین نبود الان ایران پر بود از ماشینای روسی ?

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. یه پسر

      ۱ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (1135 ديدگاه)

      با توجه به کاغذ پاره هایی که چن سال قبل وضع شد
      و تا الان داریم چوبشو می خوریم
      امروز اگه چین نبود نه تنها فروش محصولات ایرانخودرو با کیفیت وحشتناک تر و حتی بدون زینگیل پینگیل هایی که جدیدا روشون نصب می کنن اونم با تحویل های یک ساله عرضه میشد
      و غیر از کشور های مستکبر جهانی کشور های با تربیت و خوب دنیا که با ما ارتباط دارن هنوز به اون سطح از فناوری نرسیدن و اگه لادا های روسی رو ببینین احساس می کنین همین چند سال پیش بوده که روسا اتش رو کشف کردن و از غار نشینی بیرون اومدن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. ehsan

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (112 ديدگاه)

    حالا اگر fh750 گلوبتروتر بیاد غوغا میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مهدی

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من می خواستم بدونم این ولیکس چطور ماشینی هستش؟
    آیا کیفیتش از ماشینای چینی هم رده قیمت خودش بهتره یا نه؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. حمیدرضا

    ۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    خوبه که توی خودروهای سنگین از برندهای معتبر استفاده بشه و ورودخودروهای سنگین روسی خیلیم بد نیست شاید تکنولوژی سایراروپایی هارو نداشته باشن ولی بی کیفیتم نیستن البته دانگدفنگ هم خیلی بی کیفیت نیست ولی درمقابل ولوو اسکانیا و ایویکو واقعا هیچی نیست امیدوارم رانندگان ما انقدروضعشون خوب شه که ازماشینای دماغ دار مان استفاده کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. احمد باقری

    ۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    چه فایده.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا