۵۰ سال اُواز بوخانکا

۵۰ سال پیش، اولین ون «بوخانکا» از کارخانه مونتاژ اُواز (UAZ) در اولیانوفسک روسیه بیرون آمد و تا به امروز که سال ۲۰۱۵ میلادی است، همچنان مدل‌های جدید آن ساخته می‌شود. بوخانکا یک ون با طراحی جعبه‌ای با حال‌وهوایی کاملاً متعلق به دوره اتحادیه جماهیر شوروی است که پس از گذشت این مدت از معرفی‌اش در سال ۱۹۶۵، همچنان ساختار اولیه خود را حفظ کرده است. در ادامه، نگاهی کوتاه به مدل های ۲۰۱۵ این ون آفرود خواهیم داشت.

Bukhanka Combi Van Exterior
Bukhanka Combi Van Exterior

UAZ-3909 کومبی یا «فارمر» ون مسافری/باربری، به نظر می‌رسد که تمام ویژگی‌های کاربردی را در یک بوخانکای جدید جمع‌آوری کرده است. ارتفاع بالا از سطح زمین، سیستم دیفرانسیل چهار چرخ متحرک (با نسبت توزیع متناسب) و گیربکس ۵ دنده دستی، بوخانکا را تبدیل به وسیله‌ نقلیه‌ای ایده‌آل برای سفرهای دسته‌جمعی به کوهستان کرده است.

Bukhanka Interior
Bukhanka Interior

فضای داخلی بوخانکا از زمان دبیر کلی «لئونید برژنف» در کمیته مرکز حزب کمونیست شوروی، تغییر چندانی به خود ندیده است. هدف از این تراک، توسعه و بهینه‌سازی مداوم آن در طول سال‌ها نبوده، بلکه یک «تراک روسی» مدّ‌نظر بوده که بتواند در مسیرهای سخت حرکت کرده و به صورت ایمن، خود را به نقاط دور از دسترس برساند.

Bukhanka School Bus Exterior
Bukhanka School Bus Exterior

بوخانکا (Bukhanka) در روسی به معنای «قرص نان» است و در همین حال، به عنوان «اتوبوسی برای بچه‌ها» شناخته شده است. اواز انواع مختلفی از «نسخه‌های ویژه» بوخانکا را به فروش می‌رساند. نسخه «اتوبوس مدرسه» بوخانکا، یکی از نمونه‌های آن است که شاید برای مدارسی که در نقاط صعب‌العبور قرار دارند، کاربرد داشته باشد.

Bukhanka Paddy Wagon Exterior
Bukhanka Paddy Wagon Exterior

همچنین اُواز نسخه‌ای از بوخانکا برای حمل افراد بازداشت‌شده ارائه می‌کند.


داشتن این ون، مانند این است که یک نمونه تازه تولید از جیب FC ون مدل ۱۹۶۵ داشته باشید. همان‌طور که در فیلم دیده می‌شود، به نظر می‌رسد که روس‌ها خاطرات زیادی با این خودروی قدیمی داشته باشند.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

23 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل سامان اذری
    سامان اذری
    سوابق: (1462 دیدگاه) ,

    چند سال پیش رفته بودیم گردش تو یکی از روستا های اطراف
    اونجا یه رودخونه بود کفش پر از سنگهای بزرگو کوچیک بود
    4 نفر بودیم داشتیم برمیگشتید یه اواز شاسی بلند سفید همونهایی که شبیه جیپ هستند سوارمون کرد تا خروجی روستا برسونه
    انداخت وسط رودخونه حدودا 2 کیلومتری راه رفتیم
    اونجا بود که فهمیدم چه ماشین جون سختیه
    بخدا یه سنگهایی رو رد میکرد که من فک میکردم الانه که ماشین از وسط نصف بشه ولی مثل قاطر جلو میرفت هیچیشم نمیشد از صاحبش پرسیدم گفت هروز این مسیر رو میره و میاد

    پاسخ
    1. AMIN
      سوابق: (89 دیدگاه) ,

      احتمالا منظورت پاتریوت باشه

      پاسخ
  2. امید برتر
    سوابق: (106 دیدگاه) ,

    این ماشین قضیش مثل پیکان ما ایرانی هاست!

    پاسخ
    1. سجاد
      سوابق: (16 دیدگاه) ,

      این ماشین بخاطر لیاقت خودش ماندگار شد ، اما پیکان بخاطر بی لیاقتی برخی از افراد . . .

      پاسخ
      1. سجاد
        سوابق: (16 دیدگاه) ,

        اون یک دیسلایک رو احتمالا یکی از مدیران اسبق ایرانخودرو گذاشته!

        پاسخ
  3. فرید
    سوابق: (179 دیدگاه) ,

    تا حالا اسمشو نشنیدم کاش یک برادر خوشزوق بیاد از کمپانی های روسی مطلب بزاره

    پاسخ
    1. E 36
      سوابق: (753 دیدگاه) ,

      کلا صنعت خودروشون آش دهن سوزی نیست

      پاسخ
      1. Hitler
        سوابق: (460 دیدگاه) ,

        چی ؟جوک میگی؟
        بیا با دوتا مثال نشون بدم آش دهن سوز یعنی چی
        یکی از آشنا هانزدیک سی سال پیش یه لادا نیوا خریده.اونم زمینی خودش از روسیه آورده.ازاون موقع تا حالا هر هفته بلا استثنا میره شکار(آفرود)
        تنها خرجی که کرده واسش اینه منجیتشو عوض کرده.لادا نیوا با موتور 1600سی سی چیزی حدود 85اسب قدرت داره.موتوری که در 1979طراحی و ساخته شده.یعنی تکنولوژِی چهل سال پیش اون قابل رقابت با تکنولوژی خودروهای امروزیه.
        مثال دوم:
        کارخونه ای هست به نام کاماز.علاوه بر اینکه تریلی هاش تو ایران به خوش ساختی و سگ جونی مشهورن تو مسابقات آفرود همیشه مقام میاره.خودروهایی بدون تیونینگ چندان زیاد.کافیه یه سرچ بکنی از قابلیتاش
        اینجور بگم روس ها عقیدشون تو خودروسازی این هس:
        به اسب بخار و گشتاور نجومی برای انجام کار ها نیاز نداریم،چیزی که ما میخوایم دوام و استفاده منطقی از توان موتور و هماهنگی شون با بقیه اجزاش.
        به راحتی میتونی ببینی لادا نیوا چه آفرودایی با موتور 1600سی سی و گاها(1300 سی سی)میره.
        اینم بگم از خاطرات بچه های تیونینگ تاک هس راست و دروغشه بر گردن صاحب قول هس:
        میگف یکی با لادا زده بود نیسان گاوی،جلوی نیسان داغون شده بود ولی لادا سپرش رفته بود تو،میگف طرف پیاده شد بود گریش گرفته بود از اینکه راننده نیسان مرده و خندش میگرف از اینکه چطور این کار ممکنه.

        پاسخ
        1. امیر
          سوابق: (368 دیدگاه) ,

          هیتلر من لادا سوار شدم 2سال.خیلی مقاوم بی صدا وبی آزار بود کف ماشین 20سانت یونولیت داشت خیلی خیلی خیلی محکمند

        2. Hitler
          سوابق: (460 دیدگاه) ,

          دوستان نمیدونم این دیسلایکایی که دادین دلیلش چیه.با واقعیت مشکل دارین؟

      2. تصویر پروفایل ALL CARS
        ALL CARS
        سوابق: (467 دیدگاه) ,

        درسته در حد خودروهای اروپایی وامریکایی خودرو مطرحی ندارن اما اینطوری هاهم که شما میگین نیست
        منمم مثالی براتون میزنم اما بادیدن پیج های زیر میتونینی ببینین که صفرتاصدش 3.2 وموتورv6 3.5 لیتری وحداکثر سرعتش 190 مایل که فکرکنم 305 یا 304 کیلومتردرساعت میشه
        http://www.topspeed.com/cars/others/2012-marussia-b2-ar129211/pictures.html
        و
        https://blog.telemati.ca/Russian-Marussia-B1-and-B2-Supercars/
        و تصاویر بیشتر:
        https://www.google.com/search?q=marussia+supercar&biw=1273&bih=771&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=9FGRVfuxFYSdsgG5_7wo&ved=0CBwQsAQ

        پاسخ
  4. h112
    سوابق: (301 دیدگاه) ,

    رنگ رخساره خبر می دهد از سر درون…کلا از قیافه ماشین معلومه که برای جاده های کوهستانی و گل و لای ساخته شده….در کل به قول دوستمون حکم پیکان رو برای ما داره هم تاکسی هم ماشین پلیس .و…..

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل mahdi-ms
    mahdi-ms
    سوابق: (42 دیدگاه) ,

    از این ماشیناس که جون میده بدی دست هندی ها همینجور چیز بهش وصل کنند ماشین میشه رنگین کمان:) ضایع است طراحیش مال چه زمانیه. از ماشین های جنگ جهانی طراحیش گرفته شده

    پاسخ
  6. رضا
    سوابق: (1690 دیدگاه) ,

    اسمش خیلی باحاله 🙂
    کلا صنعت خودروسازی روسیه وضعش از ما خیلی بدتر بود ولی تو 7-8 سال اخیر با اجرای سیاست های درست شروع به همکاری با خودروسازان بزرگ جهانی کردن و مردمشون میتونن خودروهای مناسبی سوار شن

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل متین
    متین
    سوابق: (183 دیدگاه) ,

    سلام …
    ماشین باحالی … خیلی باهاش حال کردم … به قول دوستان مثه پیکان برای اونا میمونه …
    روز خوش …

    پاسخ
  8. بنتلی
    سوابق: (1023 دیدگاه) ,

    هیتلر جان و ‏all cars‏ عزیز من هم با شما موافقم
    روس ها خودرو های نظامی پرقدرت و با دوامی میسازن ک قدرت آفرود زیادی داره مثل کاماز کراز ماز و…
    البته باید حمایت بیشتری از بخش غیرنظامی صنعتشون بکنن‎ ‎

    پاسخ
  9. شوقی
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    روسها علاوه بر این بوخاکا یه خودروی خیلی خوب به اسم تایگر دارن که البته هر چی هم بهشون بگی این شبیه هامر هستش با قیافه حق به جانب میگن نه این تایگره اصلا شبیه اون نیست!! کلاً ماشینهای خوب هم دارن فقط چون برای شرایط آب و هوایی خودشون هست باید یه سری مواظبتهای خاص از خودروهاشون مثلا تو کشور ما بشه. مثل ون های غزال یا همون گازل شرکت گاز که وقتی وارد ایران شد تا 6 ماه دلیل جوش آوردن خودرو معلوم نبود که دست آخر معلوم شد بدلیل نوع سینی زیر موتور که صیقلی و انعکاسی بود و گرما رو به موتور برمیگردوند و همچنین سیستم خنک کننده ضعیف این ون بوده.

    پاسخ
  10. hero
    سوابق: (78 دیدگاه) ,

    ماشین عجیبیه!
    ولی کاملا کاربردیه!

    پاسخ
  11. پاترول سوار
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    والاه گیربکس و دفر پاترول قوی تره پاترولو تو جنگ جهانی دو در ژاپن استفاده می کردند

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.