بررسی مزدا 3 مدل ۲۰۱۶

بررسی اجمالی
در غیاب مزدا 2 که در بازار امریکا با برند سایون iA و توسط تویوتا فروخته می‌شود، مزدا 3 مدل سطح پایین این شرکت و یکی از بهترین خودروهای جمع‌وجور محسوب می‌گردد. مزدا 3 مانند رقیبش فولکس‌واگن گلف، جزو لیست ۱۰ خودرو برتر caranddriver است. حتی مدل پایه سدان آن با موتور ۲.۰ لیتری و توان ۱۵۵ اسب بخار، قادر به ارائه رفتاری دل‌انگیز و پویا، کیفیت ساخت خوب و مصرف سوخت قابل‌ملاحظه است. با انتخاب مدل 3 S، یک موتور چهار سیلندر ۲.۵ لیتری با توان ۱۸۴ اسب بخار، ویژگی‌های استانداردی مانند صندلی‌های چرم و گزینه‌های در دسترس که شامل ویژگی‌های ایمنی فعال است، انتظار شما را می‌کشند. گزینه‌های قابل انتخاب شامل گیربکس خودکار یا دستی و انتخاب مدل چهار درب سدان یا هاچ‌بک است.

2016 Mazda 3 2.0L sedan
2016 Mazda 3 2.0L sedan

مدل 3 i سدان اتوماتیک که ما اخیراً پشت آن نشستیم قطعاً مدل مورد علاقه ما از بین مدل‌های مزدا 3 نیست، اما ما می‌دانیم که برخی ترجیح می‌دهند یک خودرو امن‌تر داشته باشند چیزی که با یک هاچ‌بک نمی‌توان کاملاً فراهم کرد. البته ساکنان شهرها، توجه داشته باشد که مدل سدان مزدا ۳ نزدیک به ۱۳ سانتی‌متر طویل‌تر از هاچ‌بک آن است بنابراین اگر شما در خیابان‌های شلوغ، مشکل پارکینگ دارید این اختلاف مهم است.

2016 Mazda 3 2.0L sedan
2016 Mazda 3 2.0L sedan

خبرهای جدید
در مدل ۲۰۱۶ مزدا ۳ چند تغییر صورت گرفته است، اما گویا مزدا لزومی ندیده که در طراحی نسل سوم که به‌عنوان مدل سال ۲۰۱۴ معرفی شده تغییر ایجاد کند. همه مدل‌ها با یک دوربین عقب عرضه می‌شوند؛ اغلب مدل‌های تورینگ و گرند تورینگ نیز با سانروف، برف‌پاک‌کن مجهز به حسگر باران، چراغ‌های اتوماتیک، و آینه‌های جمع شونده خودکار عرضه می‌شوند. بسته‌های انتخابی جدید برای مدل‌های 3 i اسپرت، 3 i تورینگ و 3 S گرند تورینگ شامل کنترل اتوماتیک تهویه، یک سیستم پخش به‌روزشده با رادیو ماهواره‌ای و ویژگی‌های ایمنی فعال مانند هشدار نقاط کور و هشدار ترافیک هستند.

2016 Mazda 3 2.0L sedan
2016 Mazda 3 2.0L sedan

آنچه ما دوست داشتیم
در دو کلمه: خیلی چیزها. در سگمنتی که تحت سلطه موتورهای توربوشارژ کوچک قرار دارند، مزدا هنوز با پیشرانه تنفس طبیعی پا به عرصه می‌گذارد و در عین حال مزدا 3 همواره مصرف سوخت هم‌تراز و یا گاهی اوقات حتی بهتر از بسیاری از رقبای خود داشته است. این تکنیک بزرگ به دلیل استفاده از زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها در عملیات کارآمد چرخه اتکینسون (متداول در خودروهای هیبریدی)، با کاهش برخی از قدرت‌های میانی، زمانی که شما تخته‌گاز نمی‌روید، صورت می‌گیرد. خوشبختانه، هنگامی‌که شما پایتان را بر روی گاز فشار می‌دهید، کارکرد موتور تبدیل به عملیات چرخه اتو معمولی می‌شود و حداکثر قدرت را در اختیارتان قرار می‌دهد. مدل ۲.۵ لیتری مزدا ۳ می‌تواند ۰ تا ۹۶.۶ کیلومتر بر ساعت را زیر ۷ ثانیه پر کند البته مدل ۲.۰ لیتری چنین شتابی ندارد. مزیت بزرگ موتور ۲.۵ لیتری گشتاور بیشتر در دورهای پایین‌تر است.

2016 Mazda 3 2.0L sedan
پویایی مزدا 3 در جاده‌ها، این ماشین را تبدیل به یک خودرو ارزشمند در بین رقبای زیر ۲۰ هزار دلار کرده است. تنظیمات فوق‌العاده سیستم تعلیق مزدا ۳ یک تعادل استادانه بین کنترل و راحتی ایجاد کرده است. چیزی که در خودروهایی که دو یا حتی سه برابر گران‌تر هستند می‌توان یافت.

2016 Mazda 3 sedan
در نهایت، مدل هاچ‌بک بسیار کاربردی است: صندلی‌های تاشو عقب، فضای حمل بار را از ۵۶۶ لیتر به ۱۳۳۰ لیتر افزایش می‌دهد. در حالی که مدل سدان تنها ۳۴۰ لیتر فضای حمل بار دارد!

2016 Mazda 3 sedan
آنچه ما دوست نداریم
در یک کلمه: کم. فرمان مزدا ۳ بیش از حد سریع به نظر می‌رسد و اگر هنگامی‌که در بزرگراه‌ها تخت گاز می‌روید به سرعت تغییر لاین دهید ممکن است هر چیزی اتفاق بیافتد. متأسفانه، تمام مدل‌های ۲.۵ لیتری تورینگ عرضه شده به صورت استاندارد مجهز به گیربکس شش سرعته اتوماتیک هستند (برای بقیه مدل‌ها با پرداخت ۱۰۵۰ دلار)، در نتیجه ۵۰ دلار گران‌تر از مدل گرند تورینگ گیربکس دستی می‌باشند. فضای پا صندلی‌ها برای سرنشینان بزرگسال عقب تنگ است. و نسخه مورد علاقه ما، 3 S هاچ‌بک گرند تورینگ، گران‌ترین مدل است. با پولی که بابت مزدا ۳ می‌پردازید، می‌توان یک هاچ‌بک سریع‌تر، پویاتر و لطیف‌تر به نام فولکس‌واگن GTI خرید، ماشینی به همان اندازه لذت‌بخش برای رانندگی‌های روزانه.

2016 Mazda 3 sedan
حکم:
مزدا 3 احساسی همانند ۲۰ سال پیش ب‌ام‌و القا می‌کند: این فقط به‌اندازه کافی سریع است، هرگز بیش از حد نرم و قطعاً هرگز بیش از حد خشک نبوده است. بنابراین یک مدل نزدیک به کامل در بین خودروهای کوچک محسوب می‌شود.

2016 Mazda 3 sedan

مشخصات مزدا 3 مدل 2016

نوع خودرو:
موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ نفره، سدان ۴ درب یا هاچ‌بک ۴ درب

قیمت پایه:
3 i سدان اسپرت، ۱۸۶۸۰ دلار
3 i هاچ‌بک اسپرت، ۱۹۳۸۰ دلار
3 i تورینگ سدان، ۲۰۸۸۰ دلار
3 i تورینگ هاچ‌بک، ۲۱۵۸۰ دلار
3 i گرند تورینگ سدان، ۲۳۳۸۰ دلار
3 i گرند تورینگ هاچ‌بک، ۲۴۰۸۰ دلار
3 S تورینگ سدان، ۲۵۶۳۰ دلار
3 S گرند تورینگ سدان، ۲۵۵۸۰ دلار
3 S گرند تورینگ هاچ‌بک، ۲۶۲۸۰
3 S تورینگ هاچ‌بک، ۲۶۳۳۰

نوع موتور:
DOHC اتکینسون ۴ سیلندر خطی ۲.۰ لیتری، ۱۶ سوپاپ، ۱۵۵ اسب بخار، ۲۰۳ نیوتن‌متر
DOHC اتکینسون ۴ سیلندر خطی ۲.۵ لیتری، ۱۶ سوپاپ، ۱۸۴ اسب بخار، ۲۵۰ نیوتن‌متر

گیربکس:
۶ سرعته دستی، ۶ سرعته اتوماتیک با امکان شیفت دستی

ابعاد:

فاصلهٔ بین دو محور: ۲۷۰۰ میلی‌متر
طول: ۴۴۶۰-۴۵۸۰ میلی‌متر
عرض: ۱۷۹۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱۴۵۵ میلی‌متر
فضای مسافران: ۲۶۹۰ تا ۲۷۱۸ لیتر
فضای حمل بار: ۳۴۰ تا ۵۶۶ لیتر
وزن: ۱۳۱۵ تا ۱۳۸۳ کیلوگرم

مصرف سوخت:
اندازه‌گیری سازمان حفاظت محیط‌زیست، شهری / بزرگراه: 9.4 تا 7.8 / 6.7 تا 5.7 لیتر

نتایج آزمون‌های مزدا ۳ i گرندتورینگ ۲.۰ لیتر، گیربکس دستی، سدان
صفر تا ۹۶.۶ کیلومتر بر ساعت: ۷.۵ ثانیه
صفر تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت: ۲۱.۱ ثانیه
صفر تا ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت: ۳۶.۰ ثانیه

شتاب در حال حرکت:
تخته‌گاز، از ۸ تا ۹۶.۶ کیلومتر بر ساعت: ۸.۱ ثانیه
تخته‌گاز، از ۴۸ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت: ۱۴.۲ ثانیه
تخته‌گاز، از ۴۸ تا ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت: ۱۳.۸ ثانیه
پیمودن مسیر ۱۱۳ متر: ۱۶.۰ ثانیه @ ۱۴۳ کیلومتر بر ساعت
حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت
خط ترمز، از ۱۱۲ تا ۰ کیلومتر بر ساعت: ۵۳.۳ متر
شتاب جانبی: ۰.۸۶ G

وزن: ۱۳۰۷ کیلوگرم
مصرف سوخت طی آزمایش: 8.1 لیتر


منبع: caranddriver

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مهرداد فراهانی

مهندس صنایع و از علاقه‌مندان تکنولوژی و خودرو هستم، قبل از پیوستن به پدال در وب‌سایت های خبری دیگر در حوضه آی‌تی می‌نوشتم و وظیفه سردبیر و مدیریت وبسایتی در زمینه آی‌تی و خودرو را هم دارم. درحال حاضر مفتخر به نویسندگی در سایت پدال هستم.

34 دیدگاه

  1. احسان 021
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    چرا پس بهمن خودرو مدل قدیمیشو قالب مردم میکنه چرا مردم باید 115 ملیون پول بدن مدل قدیمی سوار شن واقن متاسفم

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل سامان اذری
      سامان اذری
      سوابق: (1461 دیدگاه) ,

      چون قیمت مزدا 3 قدیمی براشون خیلی ارزونتر از 18 هزار دلار قیمت پایه نسل جدید در میاد

      به بعضی ها پول بده یه پس گردنی بزن چون پول گرفتن اخ نمیگن

      پاسخ
    2. ارش
      سوابق: (143 دیدگاه) ,

      داداش تو این مملکت هیچ کس درست و خدا پسندانه کار کردن معنی نداره همه میخوان یه جوری همو سرکیسه کنن.

      پاسخ
      1. یو اس اس اینترپرایز
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        ارش عزیز دیگه کسی ساده نیست و همه به فکر هودشونن

        پاسخ
    3. رحمان
      سوابق: (94 دیدگاه) ,

      بله مدل جدیدش حدود 65 تومنه بعد اینجا این از خدا بیخبرا؟؟؟؟؟؟؟؟
      حالا میگی خودروهای وارداتی بهش گمرکی میخوره که با این قیمت میدن.
      پس چرا مدل مونتاژیشو با این قیمتها میدن اونم چه ماشینی که یه مانیتورم روی اون قرار ندادن بع میدن 115 تومن؟؟؟؟؟؟
      حالا اگه بهمن بیاد واین مدل جدیدشو مونتاژ کنه ببینید دیگه با چه قیمتی میدن حداقل 200 تومن شایدم 300 تومن.

      پاسخ
  2. سید مهران
    سوابق: (93 دیدگاه) ,

    مزدا خیلی با راننده ارتباط برقرار می کند وتین یعنی یه چیز خیلی فوق العاده من مزدا را خیلی دوست دارم.

    پاسخ
  3. احسان آرسنالی
    سوابق: (1108 دیدگاه) ,

    کلا حارجی ها همشون خوبند چون متوسط ها و بدها حذف میشند پس نیایم بیخودی ایراد بگیریم. نمونه متوسط ها ساب یا هولدن استرالیا یا … بودند که از گردونه رقابت حذف شدند. البته هولدن رو جنرال موتورز نبسته بلکه ماشینهای خودش رو تحت نام هولدن تو استرالیا میفروشه

    پاسخ
  4. David
    سوابق: (35 دیدگاه) ,

    کاش وارد میشد ! چرا واردش نمیکنن ؟؟؟ نه واقعا چرا ؟؟؟ آقای بهمن خودرو اگر نمیخوای مونتاژش کنی پس اجازه بده یکی نمایندگی بگیره مستقیم وارد کنه !!!!!!! ماشین به این خوبی به خدا اگر وارد میشد خودم اولین نفر میخریدم !!!

    پاسخ
  5. هاشمی
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    اگه بیاد حدود دویست و سی میلیون عرضه میشه واسه رقابت با هوندا. یعنی چیزی حدود سه برابر قیمت واقعی. واقعا من از طرفای همه ی *** محترم از شما مردم عزیز عذر خواهی میکنم…..

    پاسخ
  6. احمد باقری
    سوابق: (4268 دیدگاه) ,

    به این میگن ماشین.

    پاسخ
  7. Hosein
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    از خودرو های مزدا زیاد خوشم نمیاد
    جایی که تویوتا و هوندا باشه دیگه مزدا ؟!

    پاسخ
    1. سجاد
      سوابق: (184 دیدگاه) ,

      پس تا حالا مزدا سوار نشدی!

      پاسخ
    2. Ashkan
      سوابق: (312 دیدگاه) ,

      مزدا سوار شو دیگه نمیخوای پیاده شی بارها خودم میخواستم برم خونه میگفتم بذار یه دور دیگه بزنم میرم همین 1 دور منو تو خیابون یکی دوساعت سرگرم میکرد
      فرمون مزدا 3 نیو دستت نگرفتی بیشتر شبیه فرمون ماشین اسپورته نه یه ماشین سدان یا هاچ بک چنان چینش دکمه ها عالیه که آدم تیک عصبی میگیره باهاش بازی کنه

      پاسخ
    3. یو اس اس اینترپرایز
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      چه ربطی داره؟؟؟؟؟؟

      پاسخ
  8. TTRS
    سوابق: (26 دیدگاه) ,

    به نظرمن طراحی پشتش بیشترشکل ماشینای کره ای

    پاسخ
  9. sunmartin
    سوابق: (1424 دیدگاه) ,

    مزدا 3 رقیب اصلی سراتو و شورولت کروز هست که بلحاظ طراحی هرسه این خودرو واقعا زیبا هستند مزدا 3 خودروی کاملی هست که نیازهای یک خانواده 4 نفره بخوبی برآورده میکنه و امکانات خوبی هم داره
    لینک معرفی شورولت کروز در پدال
    http://www.pedal.ir/شورولت/شورولت-کروز-۲۰۱۶/

    پاسخ
  10. Archi KHAN
    سوابق: (1653 دیدگاه) ,

    جان ؟!!
    مزدا 3 مدل سطح پایین این شرکته !

    ای کجایی ببینی همین ماشین سطح پایین شرکت مزدا ، توی ایران مال از ما بهترونه ه ه …

    پاسخ
  11. Mahmood
    سوابق: (162 دیدگاه) ,

    تو این سگمنت به نظر من بهترین انتخاب ها اول سیویک و بعد مزدا 3 هستند البته اگر کسی براش نرمی و آسایش و راحتی خودرو مهمه باید سیویک بگیره ولی اگر دینامیک رانندگی و هندلینگ و یک رانندگی اسپورت با یک قیمت مناسب براش مهمه بهتره مزدا 3 بگیره.

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      میتسوبیشی لنسر،…
      گزینه ای که نمیشه نسبت بهش بی تفاوت بود

      پاسخ
  12. Kasra
    سوابق: (20 دیدگاه) ,

    عید امسال رفته بودیم رشت خونه فامیلا یه مزدا ۶ داشتن وقتی سوار شدم واقعا همه چیزش عالی بودواقعا خیلی سرتر از اپتیما بود

    پاسخ
  13. کامبیز
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    نه از طراحی بیرونیش خوشم اومد نه از طراحی داخلیش !! اصلا به روز و آینده نگر نیست !!

    پاسخ
  14. تصویر پروفایل Enzo
    Enzo
    سوابق: (123 دیدگاه) ,

    اتفاقا به نظرم تمام ویژگی های بارز یه سدان معمولی رو به خوبی داره . مزدا همیشه کارش درسته

    پاسخ
  15. امیر حسین
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    به نظرم فولکس واگن گلف از این بهتره ولی حیف که فولکس اصلا تو ایران نمیاد

    پاسخ
  16. shahin
    سوابق: (121 دیدگاه) ,

    من الان نیو مزدا دارم.خدایی هم دوسش دارم.سوناتا و سیویک هم داشتم. معدل بگیرم از همه نقاط ضعف و قوتشون مزدا بهتره از اون دوتا. حالا این مزدا که دیگه شاهکاره. زیر بیست هزار دلاره.یعنی اونجا یه ماشینه مفت حساب میشه. خوش به حالشون

    پاسخ
  17. احمد شاهین لو
    سوابق: (80 دیدگاه) ,

    می ایسته ببینه هیوندا چی تولید میکنه همونو با مقداری تغییر تولید میکنه بدون شک سدان مزدا تقلیدی از سوناتا شاسی بلند تقلیدی از سانتافه کلا دستگاه کپی

    پاسخ
    1. کاوه آهنگر
      سوابق: (99 دیدگاه) ,

      احمد آقا حال شما خوبه ؟!!

      پاسخ
  18. حسین
    سوابق: (67 دیدگاه) ,

    من الان با خوندن این مطلب و قیمتهای مزدا در ایران یه کم برای خودرو سازی معظم بهمن نگران شدم ، میگم یه وقت ضرر نکن ! طفلکیا گناه دارن بخدا …

    پاسخ
  19. احسان
    سوابق: (78 دیدگاه) ,

    خودروهای مزدا همیشه امکاناتی فراتر از قیمت فروش خود ارایه می دهند.

    پاسخ
  20. مانی.الف
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    سلام به همۀ کاربران عزیز.‏
    من چهل و سه ساله و استاد دانشگاه تهران هستم و بد یا خوب، عاشق ‏رانندگی‌ام. یک پرشیای ای.ال.ایکس (معروف به موتور زانتیا) مدل 1390 ‏دارم که به نسبت ماشین‌های قبلی‌ام (پژو 405، سمند و دویست‌وشش) ‏ازش خیلی راضی‌ام و البته با حقوق کمتر از چهار میلیون تومان در ماه بعید ‏می‌دونم هیچ‌وقت بتونم خودروی بهتر و گرون‌تری بخرم.‏
    سؤالم از دوستان اینه که آیا کیفیت، لذت و آسایش رانندگی در خودروهایی ‏مثل سراتو، مزدا 3 و ماکسیما (که عاشقش‌ام اما هیچ‌وقت نشد پشت‌اش ‏بشینم) خیلی بیشتر و بهتر از تولیدات معمولی ایران‌خودرو مثل همین ‏ماشین منه؟
    منظورم اینه که وقتی مثلاً از پشت پراید سوار پرشیای ای.ال.ایکس ‏می‌شوید، تفاوت کیفیت، آسایش سرنشین، شتاب و سرعت، فرمان‌پذیری، ‏امنیت، و . . . کاملاً محسوسه و اصلاً اینها رو نمیشه با هم مقایسه کرد. ‏آیا همین میزان تفاوت بین ای.ال.ایکس با سراتوی 2000 یا مزدا 3 وجود ‏داره؟ و آیا از تجربه کردن رانندگی لذت‌بخش و واقعی محروم مانده‌ام؟
    ممنون می‌شوم صادقانه و به‌دور از تعصب نظرتون رو بفرمایید.‏

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل نوید جهرمی
      نوید جهرمی
      سوابق: (1443 دیدگاه) ,

      بستگی به نوع رانندگی و دریافتتون از ماشین داره. ما زانیتا داریم و داییم پارس موتورزانیتا و پسر عمم زانتیای موتور 1800. سه تاشون شبیه همن. اما برای من متفاوت.
      اما خودروی گرون تر الزاماً بهتر یا با لذت بیشتر نیست. مثلا همین پسر عمم که زانتیا داشت الان ماکسیما گرفته اما از رانندگی زانتیا خیلی بیشتر تعریف میکنه.
      برای امثال بنده تفاوت زیاده. اما یکی مثل عموی بنده هیچ فرقی بین اینا نمیبینه و هر دوسال یه سمند میخره(در حالی که پول ماشین های وارداتی رو هم داره و مثل شما استاد دانشگاهه)
      الحمدلله کارتون که خوبه. نیاز به حسرت خوردن نیست. اگر عشق ماشین هستید دوراه هست(حتی با درامد خیلی کم تر از شما) یکی ماشین دست دوم خوب بگیرید.
      یکی دیگه این که یه شرکت لیزینگی معتبر پیدا کنید و ماشینتون رو از طریق لیزینگ بخرید.
      برای پیداکردن خودروی مناسب هم باید الویت و نیازهاتون رو مشخص کنید.

      پاسخ
  21. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ماشین بعد از مزدا حرومه. ما مزدا داریم هر روز که سوار ماشین میشم دل نمیکنم ازش پیاده شم . یه روز اینقدر دور دور کردم که آخرش تصادف کردم و ماشین رو تا شیشه جمع کردم 😟😓😯😯😯😢

    پاسخ
  22. امیر
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    به نظرم ظاهر جدیدش از مدل قبلیش ضعیف تر و زیاد به دل نمیشینه.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.