بررسی مزدا 6 اسپورت NAV مدل 2016

سدان نونوار شده‌ی مزدا 6 از تکنولوژی جدید G-Vectoring و تجهیزات جدید بهره می‌برد و هنوز هم یکی از خوش‌تیپ‌ترین خودروهای کلاس خود است.

Mazda 6 Sport 01
نسل جدید مزدا 6 شاید نسبتاً تازه به نظر بیاید اما در حقیقت هم‌اکنون بیش از سه سال است که در بازار حضور دارد. در کلاس سدان‌ها و استیت‌های بزرگ که رقابت فشرده است و رقبایی چون فورد موندئو، فولکس‌واگن پاسات و اشکودا ساپرب حضور دارند، اوضاع می‌تواند برای مزدا در صورت تعلل وخیم شود. به‌منظور تلاش برای قرار گرفتن در صدر، این برند ژاپنی به‌روزرسانی‌هایی را برای این خودرو تدارک دیده است.

Mazda 6 Sport 02
ما سال گذشته اولین نسخه‌ی فیس لیفت شده‌ی مزدا 6 را راندیم اما به‌روزرسانی‌های این مدل 2017 روی آسایش کابین، تکنولوژی و شاسی تمرکز بیشتری دارد. در نمای بیرونی مزدا تغییرات کمتری را انجام داده و آینه‌های جانبی متفاوت تنها تغییری است که خواهید یافت. مشکلی نیست. در چشمان ما مزدا 6 به عنوان یکی از تیزترین خودروها از نظر ظاهری در کلاس خود مطرح است.

Mazda 6 Sport 03
در داخل کابین بهبودهای مناسبی صورت گرفته است. طراحی غربیلک فرمان تغییر کرده و صفحه نمایش رنگی 4.6 اینچی و نیز هدآپ دیسپلی گرافیک هوشمندانه‌تری دارند. البته کروم احاطه کننده‌ی اطراف اهرم تعویض دنده در این کلاس معمول هستند. بزرگ‌ترین به‌روزرسانی مزدا 6 پنهان بوده و آن استفاده از دوربین جلو برای استفاده در سیستم ترمز اضطراری خودکار است. مدل‌های فول مزدا 6 هم‌اکنون غربیلک فرمان گرم شونده، صندلی‌های حافظه‌دار و آینه‌های برقی را ارائه می‌کنند.

Mazda 6 Sport 05
کابین خودرو مکانی مناسب است و شاهد موقعیت رانندگی راحت و سوئیچ‌های خلاقانه به خصوص دکمه‌ها و اهرم‌های مربوط به سیستم اطلاعات سرگرمی هستیم. درحالی‌که کیفیت مواد بکار رفته در کابین نسبت به رقیبی همچون پاسات کمتر است اما مزدا طراحی جذاب‌تری در داشبورد دارد. جای تعجب و البته شرمساری است که مزدا قابلیت استفاده از ارتباط اپل کارپلی را فراهم نکرده است. فضای کابین بد نیست اگرچه که فضای سر مدل سدان در مقایسه با مدل تورر محدود شده است. هیچ‌یک از این دو نسخه نیز در بحث فضا صندوق‌عقب در صدر کلاس خود قرار ندارند.

Mazda 6 Sport 04

Mazda 6 Sport 09

Mazda 6 Sport 08
اما موارد مهم‌تر زیر پوست خودرو قرار دارند. مزدا سیستم شاسی الکترونیکی جدیدی را در این کلاس معرفی نموده است. این سیستم که G-Vectoring Control (GVC) نامیده می‌شود بر پایه‌ی چرخش فرمان گشتاور پیشرانه را تنظیم می‌کند و به خودرو اجازه می‌دهد تا با سیالیت بیشتری در راه‌های پرپیچ‌وخم حرکت نماید. از نظر تئوری، خودرو در رانندگی‌های معمولی پایدارتر و راحت‌تر خواهد بود و هندلینگ آن نیز افزایش خواهد یافت. مزدا با ارائه‌ی ویدئوها و نمودارهای زیادی سعی در اثبات اثرات این سیستم داشته اما ما برای حس اثرات سیستم موردنظر در طول آزمایش تقلا می‌کردیم. فرمان خودرو مستقیم و دقیق بوده و وزن آن به خوبی توزیع شده است. کنترل حرکات بدنه به خوبی صورت می‌گیرد و البته تعویض دنده‌ها نیز با لذت خاصی صورت می‌پذیرد. راحتی سواری مزدا 6 بسیار خوب است اگرچه که این خودرو در ناهمواری‌های بزرگ می‌تواند ناراحت شود و البته در شهر نیز کمی سفت‌تر از رقبا احساس شود.


ما پرفروش‌ترین مدل 6 یعنی مدل مجهز به پیشرانه‌ی 2.2 لیتری دیزل 148 اسب بخاری را آزمایش کردیم. این مدل به گیربکس 6 سرعته ی دستی مجهز بود. سیستم تعلیق خودرو بدون تغییر باقی مانده اما به جای آن مزدا روی آسایش و رفاه خودرو بیشتر تلاش نموده و آب‌بند بهتر درب‌ها و مواد ایزوله کننده‌ی بیشتری را در 6 بکار برده است. مزدا می‌گوید که با دست‌کاری پیشرانه‌ی دیزلی خودرو آسایش و پاسخ بیشتری را به ارمغان آورده است. به نظر می‌رسد که اثر این موضوع قابل مشاهده است و مزدا 6 نسبت به قبل در دورهای بالا سروصدای کمتری دارد. پیشرانه همچنین قوی و منعطف است و نسبت به پیشرانه‌ی موندئو با قدرت مشابه قدرت آنی‌تری را ارائه می‌کند. صدای جاده و باد نیز کمتر از گذشته به داخل کابین راه پیدا می‌کنند اما از این حیث هنوز هم پاسات گوی سبقت را از مزدا 6 می‌رباید.

2017 Mazda6
بهای خودرو با وجود تغییرات صورت گرفته بدون تغییر باقی مانده است. مدل فول آپشن NAV حاضر در آزمون بهایی زیر 28 هزار پوند دارد و نسبت به رقبایی چون پاسات یا موندئو با قیمت بالای 30 هزار پوند ارزش بیشتری را نشان می‌دهد. حتی مدل SE-L NAV ارزش بیشتری نیز دارد چراکه با وجود رینگ‌های کوچک‌تر، اکثر تجهیزات موردنیاز را داراست.


مزدا 6 بهترین گزینه‌ی همه‌کاره در کلاس سدان های خانوادگی نیست اما هنوز هم کالایی با ارزش با بهایی معقول به شمار می‌رود. اکثر جذابیت‌های مزدا 6 به استایل زیبا و جذابیت‌های رانندگی مربوط می‌شود اما راحتی و آسایش این خودرو نیز به رقبای تازه‌وارد کلاس نزدیک شده است.

مشخصات مزدا 6 SKYACTIV-D Sport Nav manual

قیمت: 26395 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر 2.2 لیتری توربودیزل
قدرت/گشتاور: 148 اسب بخار/380 نیوتون متر
گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت: 9 ثانیه
حداکثر سرعت: 211 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 4.1 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

22 دیدگاه

  1. امیر
    سوابق: (226 دیدگاه) ,

    امید است فروش بیشتری پیداکنه وتمام ویژگیاشم داره همه جوره

    پاسخ
  2. تصویر پروفایل O /\/\ I D
    O /\/\ I D
    سوابق: (164 دیدگاه) ,

    همچنان متاسف از اینکه چرا همچین ماشینی رو باید پلاک ملیش رو نبینیم و گه گداری به دیدن پلاک منتطقه آزادش باشیم !!

    پاسخ
      1. YAS
        سوابق: (18 دیدگاه) ,

        معتبر ترین مجله ها و برنامه ها همیشه مزدا 6 رو با کمری سونوتا و اپتیما مقایسه کردن و تو همین پدال مقاله ای بود که سونوتا رو بهتر از مزدا 6 دونستن ولی شما همچنان میگید مقایسه این ها اشتباهه و بدون حتی دیدنشون از نزدیک و روندنشون (هر دوی این ماشین ها)نظراتی میدید که واقعا ادم نمیدونه چی بگه

        پاسخ
        1. uss zumwalt DDG-1000
          سوابق: (4441 دیدگاه) ,

          چی اپتیما از این بهتره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. تصویر پروفایل نوید جهرمی
      نوید جهرمی
      سوابق: (1443 دیدگاه) ,

      توی منطقه ی آزاد تو این کلاس به نظرم از همه قشنگتر بود. واقعا از هر زاویه ای بهش نگا میکنی زیباس.
      فورد فیوژن رو البته هنوز ندیدم.

      پاسخ
  3. سید مهران میرابوالقاسمی
    سوابق: (93 دیدگاه) ,

    این ماشین هیچی کم نداره واز همه لحاظ برتری داره تو کلاس خودش.واقعا که الهه زیباییه.

    پاسخ
  4. فرهاد كرمستجی
    سوابق: (121 دیدگاه) ,

    سلام دوستان، اقا من امروز اومدم پدال که بگم یم مزدا سیکس پلاک ملی دیدم، چنین چیزی امکان داره؟
    جالبه دیدم که اینجا مطلب گذاشتن درباره مزدا سیکس. من این اتاقشو ندیده بودم خیلی شیکه و جالبترش با اینکه سدان بزرگیه ولی خیلی ظریفه. واقعا برام جالب بود.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل سامان اذری
      سامان اذری
      سوابق: (1463 دیدگاه) ,

      چرا امکان نداره
      تو کشوری که بنتلی و هامر بنز اس ال اس و فراری 458 پلاک ملی وجود داشته باشه
      مزدا 6 که موتورش هم پایبنتر از 2.5 لیتری هست چرا پلاک نشه ؟؟؟؟

      پاسخ
      1. uss zumwalt DDG-1000
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        دیگه ی خودرو دیدن امکان داشتن و نداشتن نداره
        خیلی چیزها امکان داره

        پاسخ
  5. Masoud
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    از مدیریت سایت پدال درخواست نظرسنجی برای آزاد سازی یا به همین منوال موندن صنعت خودرو کشور رو داریم

    پاسخ
    1. MaZi Zo0M Z0oM
      سوابق: (32 دیدگاه) ,

      اینکار فایده و نتیجه ای در بر نداره.حتی اگر 99.8% از مردم کل کشور رأی به آزاد سازی بدهند نتیجه ای نداره.چرا که تصمیم نهایی رو اون 0.2% باقی مانده میگیرند!

      پاسخ
  6. حمید
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    مم این ماشین رو‌تو منطقه آزاد اروند دارم
    باید بشینین پشت فرمون تا تفاوت رو احساس کنید.
    فیس جلوش هم حرف نداره

    پاسخ
  7. کریمی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام به همه دوستان
    بنده مزدا 6 مدل 2014 دارم .منطقه آزاد اروند هستیم هرچند که ساکن اهوازیم .ماشین بسیار خوب و اسپورتی است مصرف عالی دارد.فقط کمی خشک بوده و در اسفالت ناهموار تکان های بدی دارد. در کل یک سوگردن از مدل ههای کره ای بالاتره.قبل از این مزدا هم توسان 2015 داشتم.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.