مزدا

محک مزدا MX-5 RF جدید

مزدا MX-5 همیشه یک رودستر دو نفره ی سقف نرم با عملکردی مثال‌زدنی بوده است؛ اما این امر مزدا را از ارائه‌ی مدل‌های گوناگون، کانسپت و نسخه‌های مخصوص باز نداشته است. برای اولین بار در ۱۰ سال گذشته این کمپانی ژاپنی نسخه‌ای کوپه و کانورتیبل را ارائه کرده که MX-5 RF نامیده می‌شود. حروف RF به Retractable Fastback اشاره دارد که اساس یک خودرو با سقف سخت بوده که به‌صورت الکتریکی باز و بسته می‌شود.

Mazda MX-5 RF 2017
ایده‌ی معرفی RF از همان ابتدای تولید خودرو مطرح بوده و ازآنجایی‌که ۸۰ درصد فروش نسل قبلی MX-5 در انگلستان از نوع رودستر کوپه بوده بنابراین تولید این خودرو چندان جای تعجب نبوده است.

Mazda MX-5 RF 2017
زمانی که سقف بسته باشد خودرو شبیه یک کوپه است اما با گذشت ۱۳ ثانیه شما یک خودروی اسپورت روباز و زیبا خواهید داشت. فرایند انجام این کار یک رویداد واقعی بوده و نگاه کردن به آن لذت خاصی دارد.

Mazda MX-5 RF 2017
برخلاف سقف نرم شما مجبور نیستید تا با دست سقف را از شیشه‌ی جلوی جدا کنید تا فرایند باز شدن سقف شروع شود. این فرایند کاملاً خودکار بوده و حتی در حال حرکت نیز می‌توان آن را انجام داد البته نباید از سرعت ۱۰ کیلومتر در ساعت فراتر روید!

Mazda MX-5 RF 2017
به علت مکانیسم این سقف حدود ۴۵ کیلوگرم به وزن خودرو اضافه شده اما در تبدیل مدل سقف نرم به سقف سخت تغییرات چندانی صورت نگرفته است. به عنوان نتیجه RF یک خودروی چابک و لذت‌بخش باقی مانده و مطمئناً هر کسی را شیفته‌ی سواری خود خواهد کرد.

Mazda MX-5 RF 2017
داخل کابین شاهد همان موقعیت رانندگی نسبتاً عجیبی خواهید بود که در مدل سقف نرم می‌بینید. برای مثال غربیلک فرمان را نمی‌توان تنظیم نمود و از سویی فضای سر برای راننده‌های قدبلند در هنگام بسته بودن سقف محدود خواهد بود. معماری پایه‌ی کابین نیز با مدل سقف نرم یکسان است اگرچه که RF به منظور آرامش داشتن بیشتر نسبت به MX-5 طراحی شده است بنابراین شما می‌توانید روکش چرم جدیدی را برای داشبورد سفارش دهید.

Mazda MX-5 RF 2017
دیگر تغییر کوچک RF گزینه‌ی استفاده از گیربکس اتوماتیک است که به‌طور معمول آن را در برادر سقف نرم نمی‌بینید. هرچند هنوز هم گیربکس ۶ سرعته ی دستی با پیشرانه‌ی قدرتمندتر ۲ لیتری ۱۵۸ اسب بخاری همراه است. استفاده از گیربکس اتوماتیک حدود ۲ هزار پوند دیگر را به بهای خودرو اضافه می‌کند.

Mazda MX-5 RF 2017
همان‌گونه که می‌دانیم، قوای محرکه‌ی این خودرو عملکرد مناسبی دارد. در دورهای بالای ۳ هزار پیشرانه روی دیگر خود را نشان داده و شما را به فشار بیشتر روی پدال گاز تشویق می‌کند. اضافه وزن اندک خودرو تاثیری جزئی روی کارایی خودرو دارد (شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۷.۴ ثانیه‌ای) اما اگر کسی این را به شما نگوید هرگز آن را نخواهید دانست.

Mazda MX-5 RF 2017
یک تغییر واضح بین مدل RF و سقف نرم در بزرگراه دیده می‌شود. اگرچه که بخش عقبی سقف شاید جزئی از آن به نظر آید اما در سرعت‌های بالا این بخش تلاطم زیادی را ایجاد می‌کند به گونه‌ای که برای صحبت با سرنشین کناری باید صدای خود را بالا ببرید و در نهایت هم تصمیم می‌گیرید که سقف را ببندید. در این حالت فضای آرامی خواهید داشت.

Mazda MX-5 RF 2017
اما یک خودروی اسپورت در راه‌های پرپیچ‌وخم خود را نشان می‌دهد. به منظور خنثی کردن اضافه وزن فرمان خودرو بازنگری و سیستم تعلیق سفت‌تر شده اما هنوز هم کاملاً نرم و لذت‌بخش است. همانند MX-5 استاندارد با رسیدن به پیچ شاهد تکان‌های زیاد بدنه خواهید بود اما همین امر به شما اجازه می‌دهد بفهمید که دقیقاً چسبندگی خودرو تا چه حد بوده و چه مقدار می‌توان آن را تحت فشار گذاشت.

Mazda MX-5 RF 2017
از نظر کاربردی RF محدودتر از نسخه‌ی استاندارد است. صندوق‌عقب ۱۳۰ لیتری خودرو عمیق بوده اما پهنای زیادی ندارد و کابین نیز از نظر فضاهای ذخیره‌ای نامناسب ارزیابی می‌شود.

تنها شرکتی که به فرمولی جدید در بحث رودسترها اعتماد کرده و با مدلی برنده پای به میدان گذاشته مزدا است. MX-5 RF همان چابکی و درگیر کنندگی مدل استاندارد را دارد. شاید ۲ هزار پوند اضافی‌تر نسبت به مدل سقف نرم بهای کمی به نظر برسد و البته همین‌گونه هم هست چراکه در هنگام بسته بودن سقف فضای آرام‌تری نصیب شما می‌شود.

مشخصات مزدا MX-5 RF

قیمت: ۲۵۶۹۵ پوند
پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری بنزینی
قدرت/گشتاور: ۱۵۸ اسب بخار/۲۰۰ نیوتون متر
گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل عقب
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۷.۴ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۱۵ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: ۶.۹ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. SRR

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (45 ديدگاه)

    من نمیفهمم چرا این همه ماشین ارزون خوب تو این سگمنت هست وارد کشور نمیشه تا قشر متوسط هم بتونن کابریو سوار شن همه که پول پورشه بی ام و ندارن شاید اونجا پول بیشتری جیب میزنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (88 ديدگاه)

      واقعا معلوم نیست چرا قبلا هم قراربود یه مدل کابریو تو ایران مونتاژ بشه که انگار اجازه تولید بهش ندادن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. shahin

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    25 هزار پوند!!!!!! خدایی مُفته.من اونجا بودم بدون شک میخریدم.در کنارش هم یه تویوتا یا هوندا شاسی بلند میگرفتم.جفتش با هم ۵٠ هزار پوند میشه که بازم مُفته

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. SRR

      ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (45 ديدگاه)

      پوند چهار هزارو هفت صد تومنه پنجاه هزار ش میشه دویست میلیون تومان ***

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فقط تویوتا و هوندا

        ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (571 ديدگاه)

        دوست عزیز اول کامنتو کامل بخون بعد نظر بده. دوستمون گفت اگه اونور بودم میخریدمش. واقعیت هم همینه که تو اروپا و آمریکا میشه با حقوق کمتر از یه سال خریدش که واقعاً عالیه. به عنوان مثال قیمتش تو آمریکا حدود 33 هزار دلاره. حقوق متوسط تو آمریکا هم حدود 3 تا 4 هزار دلاره. پس با حقوق 10 ماه میشه این ماشین دوست داشتنی رو خرید. پس واقعاً مفته. حداقل از دید ما ایرانی ها مفت حساب میشه. چون اگه این بیاد ایران چیزی حدود 250 میلیون یا حتی بیشتر میشه. چون راوفورهم حدوداً قیمت دلاریش با این یکیه و الان 260 تومنه(البته فولش ). پس تو ایران اگه حقوق متوسط رو در بهترین شرایط 2 میلیون بگیریم (که قطعاً از این کمتره)، با حقوق 120 ماه یا 10 سال میتونی این ماشینو بخری. تازه اونم اگه کنار بذاریش و هیچی باهاش نخری :) . پس تو آمریکا با حقوق 10 ماه میتونی بخری، تو ایران با حقوق 10 سال. یعنی 12 برابر قیمت واقعیش. یا به عبارتی 1100 درصد افزایش قیمت!!! پس به نظر شما آیا اونور دنیا و تو بلاد کفر این ماشین فوق مفت نیست؟؟؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Sina

        ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (359 ديدگاه)

        لطفا با دقت بخون کامنتشون رو گفته آگه اونور بود… اونجا با پول ایران که خرید نمیکنی!!!!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. سامان اذری

        ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (3193 ديدگاه)

        مزدا میاتا قیمت پایه اش 24 هزار و خورده ای دلاره امریکاست

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. VIPER ACR

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    میاتا رو فقط واسه این که سقف نداشت دوست نداشتم ، حس امنیتش کم بود
    الان این نسخه ی RF به نظر میاد همونی باشه که میخواستم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. #ali.m#

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    دوست داشتنی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. یاسین

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (658 ديدگاه)

    بدون شک یکی از زیباترین ماشین های تاریخه ویکی از برگ های برنده مزدا چقدر دوسش دارم و امیدوارم بزودی یه نفر دست به کار بشه برای حداقل واردات مزدا به ایران

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. سید مهران میرابوالقاسمی

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (64 ديدگاه)

    این کمپانی مزدا خیلی به دل میشینه خیلی دوست داشتنیه اگه این ماشین بیاد ایران حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ تومن می ارزه وخیلی بهتر از پورشه باکستر که ۴۰۰ میلیون قیمت داره.مزدا از بس خوبه کارشناسا توی رقابت ها سوم وچهارمش میکنن جون لج افتادن باهاش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. تقي

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (7 ديدگاه)

    اگه اونجا ماهی ۴ هزار دلار کار میکنن، خرجشونم بالاست، شما خرجشون رو حساب نکردین، همه درامدشون که پس انداز نمیشه، اگه بتونن نصف درامدشون رو هم پس انداز کنن، شاهکار کردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Omid622

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (744 ديدگاه)

    خیلی حیفه که مزدا وارد نمیشه اونم با این همه مدل جذاب از قبیل همین ماشین و سدان و هاچبک و کراس اور نمیدونم این ثروتمندان تهرانی دارن با این همه پول چکار میکنن حداقل بیان نمایندگی مزدا رو بگیرن هم کمکی به ثروتمندان دیگه میکنن که محصولات با کیفیت مزدا سوارشن هم خودشون سودهای کلان رو به جیب بزنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حسین وی

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (463 ديدگاه)

    بهترینه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا