جدال بین نینجاها: هوندا HR-V در مقابل مزدا CX-3

در کلاس کراس‌اوورها رقابت شدیدی بین دو ژاپنی محبوب یعنی هوندا HR-V و مزدا CX-3 شکل‌گرفته است. کراس‌اوور‌های هوندا HR-V و مزدا CX-3 به ترتیب در ماه‌های فوریه و مارس، ۲۰۱۵ معرفی‌شده‌اند. درست است که هردو از یک نژاد هستند، اما تفاوت‌های زیادی باهم دارند. بااین‌حال، هر دو آن‌ها در کلاس خود جز پرفروش‌ترین‌ها هستند. هوندا قصد دارد در هرماه شاهد بیش از ۸۰۰ ثبت‌نام برای HR-V باشد و مزدا هم حدود ۱۰۰۰ دستگاه را برای CX-3 پیش‌بینی کرده است.

Honda HR-V vs. Mazda CX-3
Honda HR-V vs. Mazda CX-3

این کراس‌اوورها، به‌احتمال قوی، بخشی از فروش درونی برند خود یعنی سیویک و مزدا ۳، را هم تصاحب خواهند کرد، زیرا احتمال می‌رود تمایل مردم برای خرید این خودروهای دومنظوره بیشتر باشد.

Honda HR-V vs. Mazda CX-3
Honda HR-V vs. Mazda CX-3

HR-V VTI قیمتی معادل ۲۴۹۹۰ دلار استرالیا (به‌علاوه هزینه حمل) دارد، درحالی‌که CX-3 Maxx در نسخه 2WD معادل ۲۴۳۹۰ دلار استرالیا (به‌علاوه هزینه حمل) برایتان آب می‌خورد که ۶۰۰ دلار ارزان‌تر از رقیبش است. هوندا این کراس‌اوور را تنها در سطح پایه عرضه می‌کند، درحالی‌که مزدا انتخاب‌های بیشتری را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

Honda HR-V vs. Mazda CX-3
Honda HR-V vs. Mazda CX-3

هردو برای به حرکت درآمدن به چرخ‌های جلو اکتفا می‌کنند (البته مزدا برخلاف هوندا، CX-3 را در نسخه AWD باقیمت ۲۶۳۹۰ دلار استرالیا در اختیارتان قرار می‌دهد). هردو دارای گیربکس اتوماتیک هستند، هرچند مزدا در این زمینه هم، متنوع‌تر عمل کرده و شما می‌توانید یک CX-3 با گیربکس شش سرعت دستی باقیمت مناسب‌تر ۲۲۳۹۰ دلار استرالیا تهیه کنید، درحالی‌که HR-V تنها در نسخه خودکار عرضه می‌شود.

Honda HR-V 2015
Honda HR-V 2015
2015 Mazda CX-3
2015 Mazda CX-3

هردو یک لیست مناسب و معقولی از تجهیزات استاندارد را پوشش می‌دهد و دارای امکاناتی نظیر پورت اتصال USB و AUX، اتصال به بلوتوث، صفحه‌نمایش لمسی رنگی ۷.۰ اینچی، دوربین و سنسور عقب، کروز کنترل، کامپیوتر سفر، صندلی پارچه‌ای، اسپویلر عقب و رینگ‌های آلیاژ ۱۶ اینچی، هستند.


مزدا، تنها شرکتی است که ساخت سیستم ناوبری ماهواره‌ای‌اش را خود بر عهده می‌گیرد (HR-V با یک سیستم مبتنی بر نرم‌افزار عمل می‌کند که تنها با دیوایس‌های اپل، و با استفاده از داده‌های شما کار می‌کند. مگر اینکه شما مسیر خود را با وای فای دانلود کنید، که اغلب غیرعملی است.)، همچنین مزدا دارای برنامه‌های یکپارچه ازجمله موسیقی پاندورا و پادکست استیکچر، شماره‌گیری چرخشی که شمارا یاد iDrive در ب‌ام‌و می‌اندازد، و نیازی به فشار دادن کلید ندارد. در عوض HR-V به‌طور اختصاص کنترل سیستم تهویه را بر روی صفحه‌نمایش دیجیتالی زیبایش ممکن ساخته است. بنابراین، مزدا باوجود این‌که ۶۰۰ دلار ارزان‌تر از هوندا است اما مجهزتر هم هست و بدون شک بازتابی از این واقعیت که این یک مدل پایه نیست. بنابراین پیروزی در این بخش از آن CX-3 می‌شود.


توجه داشته باشید که شما همچنین می‌توانید با این صرف جویی ۶۰۰ دلاری بخشی از هزینه خرید بسته ایمنی CX-3 را که باقیمت ۱۰۳۰ دلار عرضه می‌شود را تأمین کنید که شامل: نمایش نقاط کور، هشدار در برابر ترافیک عقب و ترمز مستقل در سرعت‌های کمتر از ۳۰ کیلومتر بر ساعت می‌شود.


هردو محصول هوندا و مزدا از یک کابین خوب و ارزنده، بهره می‌برند که شامل قسمت‌های چرمی بر روی داشبورد و روی درب‌ها و همچنین پوشش‌های کروم در برخی نقاط می‌شود.


کابین HR-V یک گام جلوتر است و هوندا در این زمینه چیزی کم نگذاشته است و از طریق کنسول بزرگ وسط فضاهای نگهداری بیشتری نسبت به مزدا در اختیار قرار می‌دهد. مزدا با ارائه سیستم چندرسانه‌ای برتر MZD، امکان اتصال ساده‌تر در هنگام حرکت را فراهم می‌کند و هدایت‌گر چرخشی آن باعث کاهش لمس صفحه‌نمایش می‌گردد. علاوه به راین رنگ قرمز اطراف دریچه‌های هوا و به‌طورکلی تزیینات داخلی اسپورت‌تر و جوان‌پسند تر از هوندا به نظر می‌رسد.


هردو شرط لازم کراس‌اوورها را رعایت کرده‌اند و موقعیت رانندگی در مقایسه با خودروهای معمولی بالاتر قرارگرفته است، هرچند که در هوندا موقعیت صندلی بیشتر به SUV ها شبیه است.
در قسمت عقب، صندلی‌های پشتی هوندا به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای راحت‌تر هستند و درمقایسه با مزدا فضای کافی برای جلوی پا و بالای سر سرنشین را فراهم می‌کند به‌علاوه پنجره‌های جانبی بزرگ‌تر آن دید بهتری را ارائه می‌کنند. همچنین صندلی‌های عقب سطح صافی دارند و صندلی وسط دارای برآمدگی نیست.

دسته‌های چرمی و جیب بزرگ درب‌ها و صندلی‌های عقب جمع‌شونده قابل تنظیم مخصوص هوندا نیز در این زمینه مزدا را به حاشیه می‌کشند. البته هیچ‌کدام در عقب دارای دریچه‌های تهویه هوا نیستند.


هوندا در قسمت بار عقب یک فضای ۴۳۷ لیتری را در اختیار قرار می‌دهد که با تا کردن صندلی‌ها به ۱۴۶۲ لیتر گسترش می‌یابد و در مقابل مزدا به ترتیب ۲۶۴ لیتر و ۱۱۶۴ لیتر را در اختیارتان قرار می‌دهد. این اعداد به یک تفاوت قابل‌ملاحظه در ظرفیت این دو اشاره می‌کنند درحالی‌که این دو ابعاد مشابهی دارند.

Honda HR-V vs. Mazda CX-3
Honda HR-V vs. Mazda CX-3

هوندا ۴۲۹۴ میلی‌متر طول، ۱۷۷۲ میلی‌متر عرض و ۱۶۰۵ میلی‌متر ارتفاع دارد، و تنها ۱۹ میلی‌متر در طول، ۷ میلی‌متر در عرض و ۵۵ میلی‌متر در ارتفاع از مزدا بزرگ‌تر است. علاوه‌براین HR-V فاصله‌ی بین دو محور ۲۶۱۰ میلی‌متری دارد که ۴۰ میلی‌متر بیش‌تر از CX-3 است.
در زیر کاپوت مزدا از یک موتور ۲.۰ لیتری بنزینی بدون توربوشارژ که از فن‌آوری اسکای اکتیو (SkyActiv) این شرکت برخوردار است، استفاده‌شده که ۶ اسب بخار قدرت بیشتر و ۲۰ نیوتون متر گشتاور بیش‌تر از موتور تنفس طبیعی ۱.۸ هوندا فراهم می‌کند. (این مشخصات مربوط به نسخه‌هایی که در استرالیا عرضه‌شده‌اند می‌باشد.)CX-3 توانی معادل ۱۴۶ اسب بخار در دور ۶۰۰۰ و گشتاوری ۱۹۲ نیوتن‌متری را در دور ۲۸۰۰، فراهم می‌کند درحالی‌که هوندا از توان ۱۴۰ اسب بخار در دور ۶۵۰۰ و گشتاور ۱۷۲ نیوتن متر در دور ۴۳۰۰ برخوردار است. این اعداد ارقام نشان می‌دهد که در این بخش مزدا پیروز میدان است. در طول آزمون ۰ تا ۱۰۰، مزدا حدود شش‌دهم ثانیه سریع‌تر از هوندا عمل کرد و شاید آن را مدیون وزن خالص ۱۲۰۰ کیلوگرمی‌اش، که ۱۲۸ کیلوگرم سبک‌تر از HR-V است.

مزدا دارای یک گیربکس مبدل-گشتاور اتوماتیک شش سرعت است، درحالی‌که هوندا دارای گیربکس بهره‌وری متمرکز CVT هست. CX-3 دارای یک دکمه اسپورت است که با فعال کردن آن تغییر در شتاب را احساس می‌کنید، درحالی‌که هوندا هم، چنین گزینه‌ای را دارد اما به نظر می‌رسد که آن تغییر چندانی ایجاد نمی‌کند.

2015 Mazda CX-3 dashboard
2015 Mazda CX-3 dashboard

باوجود این‌که در شرایط نسبی مزدا یک گیربکس و موتور اسپرت‌تر ارائه می‌دهد که مصرف سوخت در آن با صرفه‌تر هم است. هوندا رسماً ادعا کرده که HR-V از سیکل ترکیبی مصرف سوخت ۶.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بهره می‌برد اما در مقابل مزدا ۶.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزاند.

2015 Mazda CX-3 cargo
2015 Mazda CX-3

داخل هردو کراس‌اوور پرسروصدا است، به‌خصوص در سرعت‌های بالا. لاستیک 215/60 مزدا سروصدای بیش‌تری در جاده ایجاد می‌کند، درحالی‌که پیشرانه هوندا کم سروصداتر است و بیشتر، صدای برخورد باد به ستون A به گوش می‌رسد. دسی‌بل خواننده شده در هردو عددی بین ۷۰-۸۵ بود که نشان می‌دهد هردو نسبتاً پرسروصدا هستند.

Honda HR-V 2015
Honda HR-V 2015

در جاده‌های پرپیچ‌وخم، CX-3 احساس پویاتری ارائه می‌کند و از درمان‌پذیری بهتر و کنترل و هندلینگ بهتری برخوردار است که مدیون تعلیق خشک‌تر خود است. بااین‌حال، HR-V با داشتن تعلیق نرم‌تر در سرعت‌های پایین کابین راحت‌تری دارد. درزمینه برخورداری از ویژگی‌های SUV مزدا CX-3 با شکست مواجه شده است و بیشتر شبیه به یک هاچ‌بک بزرگ به نظر می‌رسد و به‌ندرت مانند یک SUV عمل می‌کند.

Honda HR-V 2015 engine
Honda HR-V 2015 engine

به‌این‌ترتیب، منصفانه است که بگوییم مزدا در رانندگی اسپورت‌تر هست ولی اگر به دنبال یک کراس‌اوور برای خانواده خود هستید هوندا، HR-V فضا بیشتر و دید بهتری از مناظر بیرون فراهم می‌کند و در دست‌اندازها کمی نرم‌تر و راحت‌تر عمل می‌کند.

2015 Mazda CX-3 side
2015 Mazda CX-3

این یک رقابت بسیار نزدیک است. اگر شما به دنبال یک کراس‌اوور جمع‌وجور هستید این دو گزینه‌های مناسبی هستند. برای کسانی که قصد خرید یک ماشین جادار و راحت برای خانواده را دارند بهتر است از بین این دو هوندا را در اولویت قرار دهند. اما اگر به دنبال رانندگی اسپورت، امکانات بروز و هندلینگ بهتر هستید مزدا را در اولویت قرار دهید.

Honda HR-V vs. Mazda CX-3
Honda HR-V vs. Mazda CX-3

جدول امتیازات (حداکثر امتیاز ۱۰ می‌باشند)

کراس‌اوور های رقیب هوندا HR-V مزدا CX-3
رتبه کلی کسب شده در این رقابت ۷.۵ ۸
مصرف اقتصادی سوخت ۶.۵ ۷.۵
فضای کابین و راحتی ۸.۵ ۷
تکنولوژی و اتصال ۷ ۸
قیمت و امکانات استاندارد ۷ ۷.۵
سواری و هندلینگ ۷ ۸

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مهرداد فراهانی

مهندس صنایع و از علاقه‌مندان تکنولوژی و خودرو هستم، قبل از پیوستن به پدال در وب‌سایت های خبری دیگر در حوضه آی‌تی می‌نوشتم و وظیفه سردبیر و مدیریت وبسایتی در زمینه آی‌تی و خودرو را هم دارم. درحال حاضر مفتخر به نویسندگی در سایت پدال هستم.

32 دیدگاه

    1. Mostafa&S
      سوابق: (318 دیدگاه) ,

      دو تاشون نسبت به قیمتشون عالین …

      پاسخ
    2. سامورایی
      سوابق: (182 دیدگاه) ,

      ژاپنیو بد؟؟؟؟؟؟؟
      غیر ممکن!!!!!!!!!!

      پاسخ
    3. Archi khan
      سوابق: (1658 دیدگاه) ,

      فکر نمیکردم مزدا اینقدر طرفدار داشته باشه !
      البته نسبت به هوندا

      پاسخ
    4. یک ایتالیایی
      سوابق: (132 دیدگاه) ,

      انتخاب من مزدا هستش.فقط مشکلم باهاش درای عقبشه که همچین یکم کوچولو موچولو و یه جوریین!
      !we are juventus#

      پاسخ
  1. محمد
    سوابق: (16 دیدگاه) ,

    گزینه ی هیچکدام هم داره؟ من هیچکدام انتخاب میکنم:)))

    پاسخ
    1. Zonda R
      سوابق: (1591 دیدگاه) ,

      @.F
      مزدا cx-3 :لاااایک
      هوندا hr-v :دیسلاایک

      پاسخ
  2. تصویر پروفایل K.MAK.MISEL
    K.MAK.MISEL
    سوابق: (2636 دیدگاه) ,

    من ظاهر بیرون و داخل مزدا رو بیشتر میپسندم
    همینطور هندلیگ و رانندگی مزدا همان طور که در بالا اعلام شد بهتر است
    فضای داخلی هوندا از مزدا بیشتر است و راحت تر
    ولی انتخاب من بین این دو مزدا است که بهتر از رقیب قدر خود است

    پاسخ
  3. Lamborghini SESTOELEMENTO
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    Lamborghini reventon قدیم اقا تو یکی از مطلب های قبلی که درباره اون شرکت لهستانی بود یکی گفت Lamborghini sestoelemento داغ دلمو تازه کرد برای همین از اون شاهکار به این شاهکار تغییر دادم.

    پاسخ
  4. h112
    سوابق: (302 دیدگاه) ,

    من که اولین باره که این مدل از هوندا رو میبینم…
    در کل به نظر من به جز فضای داخلی خودرو (که فاکتور مهمی هم هست) مزدا سر تره……

    پاسخ
  5. Mclaren
    سوابق: (398 دیدگاه) ,

    هوندا رو بیشتر میپسندم… کاری هم به اعداد و ارقام ندارم هر چند اختلاف چندانی نیست

    پاسخ
  6. Farzam
    سوابق: (105 دیدگاه) ,

    درود.
    به نظر من با اینکه همه ی کمپانی های دنیا خودرو هایشان را شبیه به هم میزنن اما مزدا دیگه یکم زیادی داره این کارو انجام میده.

    هوندا ماشین خانوادگی تریه و بیشتر به درد سن بالاتر ها میخوره( تو تخت گاز هم گفتن که هوندا مخصوص پیر ترین افراد هر رده سنی)
    – اما مزدا شبیه یه توله سگ خوشگل و با نمک.
    سرپیچ هم خوب میره ،شتاب و مصرف هم نسبتا خوبه ، مشکل دیگه من با مزدا اینه که نسبت به رقیباش (از نظر حجم موتور) کم میاره.
    (گفتما فقط و فقط موتور) مثلا مزدا با موتور ۲ لیتری توربو از موتور بدون توربو کیا و هیوندای هم کم قدرت تره و از اون بدتر موتورش از جک اس ۵ هم با همین مشخصات ضعیف تره.

    و به نظرم بهترین ماشین ژاپنی در این رده قشقایی و ای اس ایکس هستند

    پاسخ
  7. رضا
    سوابق: (1690 دیدگاه) ,

    بدون هیچ شکی مزدا رو انتخاب میکنم

    پاسخ
  8. فرهاد کرمستجی
    سوابق: (121 دیدگاه) ,

    پشت هوندا چنگی به دل نمی زنه، ولی جلوشو بیشتر دوست دارم.

    پاسخ
  9. فرید
    سوابق: (179 دیدگاه) ,

    انتخاب من bmw x1. 1.8 هر چند گرونتره ولی خب ارزش پول اضافه رو داره

    پاسخ
  10. احمد باقری
    سوابق: (4370 دیدگاه) ,

    اگر فقط ظاهر رو نگاه کنیم هوندا ابهت خاص تری نسبت به مزدا داره.

    پاسخ
  11. یک ایتالیایی
    سوابق: (132 دیدگاه) ,

    انتخاب من مزدا هستش.فقط مشکلم باهاش درای عقبشه که همچین یکم کوچولو موچولو و یه جوریین!
    !we are juventus#

    پاسخ
  12. Ehsan
    سوابق: (1252 دیدگاه) ,

    خیلی سخته بین این دو برند خوب یکی رو انتخاب کرد ولی اگر سلیقه ای انتخاب کنم بین این دو مزدا رو انتخاب می‌کنم

    پاسخ
  13. کامبیز
    سوابق: (15 دیدگاه) ,

    سلام. این مدل مزدا وارد بازار شده؟ بازار جهانی رو میگم. اگه نه کی وارد میشه؟ واسه مناطق ازاد پرسیدم. چون میدونم فعلا پلاک ملی وارد نمیشه

    پاسخ
  14. shahab
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    درود
    این مزدا رو گفتن تابستون 2015 وارد بازار میشه

    پاسخ
  15. تصویر پروفایل سعید
    سعید
    سوابق: (1481 دیدگاه) ,

    دو تا از بهترین ماشینها تو کلاس خودشون.
    طراحی کلی و نمای عقب هوندا بهتره ولی نمای جلوی مزدا خیلی قشنگتره،
    از کابین هیچکدوم خوشم نیومد ولی کابین هوندا بهتر از مزداست،چون مزدا زیادی ساده هست.
    فضای بار و جاداری صندلی های عقب برای یه شاسی بلند خیلی خیلی مهمه که اینجا هوندا کاملا برتره.
    تو بقیه موارد هم که امتیاز مزدا بیشتره.
    انتخاب از بین اینا خیلی سخته،برا من که محاله،چون هردوشون رو خیلی دوست دارم

    پاسخ
  16. علیرضا .م
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    سلام خدمت همه .
    کسی میدونید رتبه مزدا دربین خودرو های با کیفیت و با دوام چیه؟
    1-لکسوس
    2-مزدا
    3-
    ….
    هوندا
    ….
    9-کیا
    21- مرسدس بنز

    حالا فکر کنم یکم بهتر میشه درمورد مزدا صحبت کرد .
    اینکه هوندا ماشین خوبیه در اون شکی نیست .
    نمیگم خراب میشه .
    اما لابد یه چیزی بوده که رتبه مزدا ، 2 شده و رتبه هوندا پایین تر (یادم نمیاد فکر کنم 6 یا 7)
    منم تقریباً همه نظر هاتون رو قبول دارم خدایی منصفانه هست .
    اما انتخاب خودم مزدا هست . از این مسخره بازی های داشبورد هوندا بدم میاد . زیاد سنگین نیست مخصوصاً این یکی !!!!!!!!!!!!!
    داشبورد مزدا cx-3 هم خیلی راحته اما خیلی خلوت و ساده یکم باید جالب تر میشد .
    ببینید گفتم جالب تر . اما هوندا داشبورد کاربردی اما به نظر من زشتی داره .
    داشبورد نباید این قدر دکمه داشته باشه . باید راننده راحت همه چیز رو پیدا کنه . از این کار کج کردن کنسول وسط هم بدم میاد درسته راننده راحت تره اما سرنشین بغل چه گناهی کرده .
    موتور مزدا هم که قوی تره . کلاً از هر لحاظی جوان پسنده !

    پاسخ
  17. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    وای چقدر مزدا خوشگله،کلا زبون طراحی جدید مزدا حرف نداره

    پاسخ
    1. sepehr
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      RAV4 باید با CX5 مقایسه بشه.CX3 یه مینی SUV که علاوه بر هوندا HRV میتونه با رنو کپچر و فورد اکو اسپرت مقایسه بشه.مشهورترین ماشین این کلاس هم که نیسان جوک هستش.

      پاسخ
  18. hero
    سوابق: (78 دیدگاه) ,

    هر دوشون اوج و کمال مهندسی رو به نمایش میزارن!
    به افتخار هر دوشون بزن دست قشنگه رو!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.