کانسپت‌های فراموش شده: مزدا ایبوکی

اندازه‌ی کوچک و وزن کم همیشه سنت اصلی مزدا MX-5 بوده است. حتی جدیدترین مدل این خودرو یعنی MX-5 RF با سقف تاشدنی و استایل کوپه‌ی خود کوچک‌تر از مدل قبلی است.

Mazda Ibuki concept
Mazda Ibuki concept

اما در دنیای ایده آل مزدا مطمئناً MX-5 را حتی کوچک‌تر و سبک‌تر ساخته است. چنین خودرویی با فرم مفهومی ایبوکی به نمایش درآمده است. این خودرو در نمایشگاه خودروی شیکاگو 2004 به همگام معرفی گردید.

Mazda Ibuki concept
Mazda Ibuki concept

ایبوکی خودرویی منحصربه‌فرد است بنابراین الهام‌بخش نسل سوم MX-5 که در سال 2005 عرضه شد می‌باشد.

Mazda Ibuki concept
اما خودروی تولیدی احتمالاً بیشتر از هر MX-5 دیگری از کانسپت ایبوکی فاصله گرفت چراکه بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین مدل MX-5 بود. البته نسل چهارم جبران مافات نمود و از نظر اندازه و وزن به سنت‌های اصیل نسل اول این خودرو بازگشت.

Mazda Ibuki concept
مقایسه‌ی نسل چهارم MX-5 با ایبوکی چیزهای جالبی را نشان می‌دهد. کانسپت ایبوکی پیش‌نمایشی از بزرگ‌ترین MX-5 بوده و کم ارتفاع‌تر از نسل چهارم است. همچنین عرض آن نیز کمتر از MX-5 می‌باشد. ابعاد جمع‌وجور این کانسپت با استفاده از رینگ‌های 18 اینچی حتی کوچک‌تر از آنچه هست دیده می‌شود. البته رینگ‌های 19 اینچی در مدل کنونی مزدا در دسترس هستند.

Mazda Ibuki concept
به نظر می‌رسد که شکل ساده‌ی این خودرو امروزه تازه‌تر شده است. درحالی‌که خودروی کنونی مزدا به‌احتمال‌زیاد جذاب‌تر از نسل قبلی است چرا که در آن شاهد انحناهای زیبا و نسبت‌های طراحی قوی هستیم. کانسپت ایبوکی شاید بیشتر از MX-5 کنونی به یاد آورنده‌ی نسل‌های ابتدایی این خودرو است.

008-mazda-ibuki-concept

009-mazda-ibuki-concept
کابین این خودروی مفهومی نیز بسیار ساده است و صندلی‌ها به همراه شیشه‌ی جلویی که استایلی شبیه اسپیدسترها دارد این حس سادگی را بیشتر نشان می‌دهند. تمرکز مزدا بر روی توزیع و کاهش وزن در استفاده از پانل‌های بدنه‌ی پلاستیکی مشهود است و جایگیری سیستم تهویه مطبوع در بخش عقبی خودرو به منظور توازن وزن بوده است.

010-mazda-ibuki-concept

011-mazda-ibuki-concept
این خودروی مفهومی دارای پیشرانه‌ی کوچک‌تر 1.6 لیتری در مقایسه با پیشرانه‌های 1.8. و 2 لیتری مدل‌های تولیدی بوده است. این پیشرانه‌ی 4 سیلندر در بخش جلو و میانی خودرو جای گرفته که بهترین محل برای توزیع وزن است. مزدا همچنین تمایلات اولیه برای استفاده از قوای محرکه‌ی هیبریدی را نشان داده و ایبوکی از ژنراتور/پیشرانه به منظور استارت، توقف و کمک به پیشرانه اصلی سود برده است. علیرغم این موضوع، ایبوکی از گیربکس دستی استفاده کرده است.

Mazda Ibuki concept
با خواندن لیست مشخصات ایبوکی می‌توان فهمید که مزدا به روش‌ها و سنت‌های اصیل MX-5 وفادار بوده است. شاید این خودرو بهترین بخش از دهه‌ی میلادی و پیش از دیدن خودروی آینده بوده باشد اما اگر مزدا برخی از جنبه‌های این کانسپت را بکار می‌برد احتمالاً گله‌ای در این مورد نداشتیم.

Mazda Ibuki concept

منبع: evo

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

10 دیدگاه

  1. سینا
    سوابق: (121 دیدگاه) ,

    قشنگه ، فقط شکل گیری پنجره یه کم زشت شده

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3702 دیدگاه) ,

      .
      mx5 خیلی ماشین خوشگل و نازیه…
      ولی ماشین مورد علاقه ی من نیست.
      ماشین باید هیکل داشته باشه.
      در مقابل مثلا کوروت استینگری یا نیسان ماکسیما خیلی ریزه میزهدو کوچیک به نظر میاد.

      پاسخ
  2. سید مهران میرابوالقاسمی
    سوابق: (93 دیدگاه) ,

    مزدا خیلی ماشین های دوست داشتنی می سازه بی صبرانه منتظر مدل ار ایکس ویژن تو سال ۲۰۲۰ هستم واقعا تحولی تو صنعت خودرو می شود با مزدا ار ایکس.

    پاسخ
  3. a.s.m
    سوابق: (57 دیدگاه) ,

    همون بهتر که فراموش شد خیلی زشته

    پاسخ
  4. GOD BLESS AMERICA
    سوابق: (548 دیدگاه) ,

    خود این کانسپت رو بجای نسل پنجم بسازن حله.
    یه ورژن با سقف فلزی ثابت و اتاق استیشن هم برای امثال من بسازن دیگه نور علی نور میشه.

    پاسخ
  5. Bloodhound SSC
    سوابق: (64 دیدگاه) ,

    جون شما خود MX-5 نسل اوله ها !!!!!!!!!!!!!!

    پاسخ
  6. mojtabaaston
    سوابق: (156 دیدگاه) ,

    خخخخ
    خیلی جالب شده
    اگه قرار باشه برای بازی سوپر ماریو یک ماشین در نظر بگیرن صد در صد این رو انتخاب میکنن

    پاسخ
  7. محمد
    سوابق: (65 دیدگاه) ,

    یاد سمند ساحلمون افتادم فک کنم تقلیدی استادانه از این نوع طراحی بود😂😂😂😂😂😂😂

    پاسخ
  8. احمد باقری
    سوابق: (4311 دیدگاه) ,

    طراحیش قابل قبوله.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.