10 مزدای برتر طول تاریخ

احساس مطمئن; اشتیاق برای جاده; استارت بزن، حرکت کن، لذت ببر چرا که رانندگی اهمیت دارد.
این‌ها شعارهایی است که کمپانی مزدا در طول این سال‌ها به کار برده است. شعارهایی که خودروهای مزدا را جالب و لذت‌بخش معرفی می‌کند. هرچند تمام خودروهای خط تولید کمپانی مزدا سرگرم‌کننده نبوده است (درست مثل نسل اول مزدا MPV) اما این خودروساز کوچک ژاپنی تا حدود زیادی به این شعارها پایبند بوده است. با این حساب به نظر شما بهترین خودروهای تولیدی این کمپانی کدام خودروها هستند.

Top 10 Best Mazdas of All Time
Top 10 Best Mazdas of All Time

در ادامه 10 خودروی برتر مزدا در طول تاریخ را معرفی می‌کنیم.

10. مزدا کارول (1962-1970)
مزدا R350 اولین خودروی واقعی تولیدی مزدا بود اما خودروی 4 نفره P360 کارول خودرویی بود که مزدا را وارد بازار کرد. این خودرو که در کلاس ویژه خودروهای سبک‌وزن (کلاس کی) به تولید می‌رسید از مزایای بیمه و مالیات سود می‌برد. P360 کارول خودروی کوچکی بود که تنها 3 متر طول و 525 کیلوگرم وزن داشت. موتور چهار سیلندر و 358 سی‌سی این خودرو هم در قسمت عقب خودرو قرار گرفته بود.

Mazda Carol 1962-1970
Mazda Carol 1962-1970

این خودرو از روبرو چهره‌ای معمولی و ساده داشت اما شیشه‌ی عقب این خودرو شیبی معکوس داشت که وجهه‌ی خودرو را کاملاً متمایز می‌کرد. درنهایت چند سال بعد از مدل اولیه در دهه‌ی 60 میلادی، تریم قوی‌تر این خودرو با نام P600 کارول وارد بازار شد.

9. مزدا سری-B پیکاپ دوار (REPU)
در سال 1974 کمپانی مزدا دیوانه‌ی موتورهای دوار بود و در آن سال تصمیم گرفت تا این موتور را بر روی پیکاپ تراک سری B سوار کند. ایده‌ی استفاده از موتور گشتاور پایین در خودروهای کار عجیب به نظر می‌رسید، درنهایت با این کار REPU بیش‌تر شبیه به یک تراک اسپرت شد تا یک کشنده‌ی سنگین.

Mazda B-Series Rotary Pickup - REPU
Mazda B-Series Rotary Pickup – REPU

در موتور دوار 13B-ای که بر روی تراک ها سوار شد تغییراتی دیده می‌شد که سر سیلندرهای بزرگ‌تر مهم‌ترین قسمت آن بود. مزدا برای این‌که این تراک را از تراک های سری B متمایز کند راحت‌ترین راه را انتخاب کرد و عبارت “Rotary Power” را بر روی درب عقب حکاکی کرد.

8. مزدا اسپید 6/ آتنزا
کمپانی مزدا بین سال‌های 2005 تا 2007 مدل ویژه‌ای از مزدا 6 سدان را تولید کرد که فراتر از یک تریم و رنگ بدنه‌ی خاص اش بود. این خودرو که در آمریکا مزدا اسپید 6 یا آتنزا نامیده می‌شد از موتور اصلی مزدا 6 بهره می‌برد موتوری توربوشارز، چهار سیلندر و 2.3 لیتری که 274 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. این موتور با گیربکس شش سرعته دستی جفت می‌شد.

Mazdaspeed6/Atenza
Mazdaspeed6/Atenza

کمپانی مزدا سیستم انتقال قدرت AWD را برای این خودرو در نظر گرفت. با این سیستم 50 درصد گشتاور تولیدی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد و در نتیجه عملکرد بهتری را رقم می‌زد.طراحی جلو و عقب مزدا اسپید 6 هم با مزدا 6 معمولی متفاوت بود، این طراحی ظریف چهره‌ی خودرو را منحصربه‌فرد نشان می‌داد.

7. مزدا RX-3/ساوانا
RX-3/ساوانا بر اساس خودروی مزدا گرند فامیلیا/808 ساخته شده بود. این خودروی چهار سیلندر با موتور دوار، اسپرت تر از سری‌های قبل بود و در مدل‌های کوپه، سدان و واگن به تولید می‌رسید.RX-3 کوچک‌تر از RX-2 بود اما در بعضی بازارها موتور دوار 12A خودروی RX-2 را زیر کاپوت خود می‌دید. البته در حالت استاندارد این خودرو با موتور دوار کوچک‌تر 10A به تولید می‌رسید.

Mazda RX-3/Savanna
Mazda RX-3/Savanna

درست مثل تمام خودروهای موتور دوار مزدا، هدف ساخت RX-3 شرکت در مسابقات بود، این خودرو هم با شرکت در مسابقات موفقیت‌های بسیاری کسب کرد.

6. مزدا RX-8
مزدا RX-8 آخرین خودروی موتور دوار کمپانی مزدا بود. این خودروی زویایی که در سال 2004 معرفی شد موتور دواری 1.3 لیتری داشت که 247 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد.
برخلاف سری موفق RX-7، مزدا توربوشارژی برای سری RX-8 در نظر نگرفت. البته مزدا برای این خودرو 2 صندلی دیگر در نظر گرفت تا RX-8 خودرویی 4 نفره نامیده شود. درب‌های نیمه‌ای عقب هم در این خودرو فضای بیشتری برای ورود و خروج سرنشینان عقب فراهم کرده بود.

Mazda RX-8
Mazda RX-8

اما قسمت هیجان‌انگیز RX-8، لذت سواری آن بود. دور موتور باورنکردنی 9000rpm در کنار فرمانپذیری شگفت‌انگیز و شاسی‌های متعادل سواری لذت‌بخشی را در جاده‌های کوهستانی پیچ‌درپیچ فراهم می‌کرد.

5. مزدا اینوس کازمو
مزدا با معرفی اینوس کازمو در سال 1990، یک پرچم‌دار لوکس گرند تورینگ را به مجموعه‌ی خود اضافه کرد. اینوس کازمو که تنها با گیربکس 4 سرعته اتوماتیک ارائه می‌شد یک کوپه دیفرانسیل عقب چهارنفره بود. مزدا توربوشارژر را به‌صورت آپشن برای موتور دوار آن در نظر گرفته بود.

Mazda Eunos Cosmo
Mazda Eunos Cosmo

تریم سطح بالای این خودرو یک پیشرانه 2.0 لیتری متشکل از سه موتور دوار داشت که 300 اسب بخار نیرو و 402 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. اینوس کازمو ویژگی‌های منحصربه‌فرد دیگری هم داشت که آن را از سایر خودروهای 1990 متمایز می‌کرد، سیستم مسیریابی GPS و یک صفحه‌نمایش لمسی رنگی!

Mazda Eunos Cosmo
ایونس کازمو که خودرویی سریع، نرم و لوکس بود خودرویی بسیار پرمصرف و گران‌قیمت بود.

4. مزدا اتوزام AZ-1
خودروهای کلاس کی، خودروهایی با هدف مشخص هستند که به‌منظور رفت‌وآمد‌ها و کارهای روزانه ساخته شده‌اند. مزیت این خودروها در ژاپن معافیت از مالیات و حق بیمه است؛ اما در زمان معرفی اتوزام AZ-1، مزدا تمام معادلات را برهم زد و اهمیتی برای این ویژگی‌ها قائل نشد. این خودرو که در کلاس کوپه‌ی دو درب قرار می‌گرفت در اصل توسط سوزوکی به تولید می‌رسید و با ساختاری موتور وسط و دیفرانسیل عقب بیشتر از آن که کاربردی باشد رنگ و بویی اسپرت داشت. این خودرو 720 کیلوگرمی موتوری سه سیلندر و توربوشارژ داشت که 63 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. مزدا مدل سطح بالای این خودرو را با نام مزدا اسپید وارد بازار کرد، این خودرو با دیفرانسیل لغزش محدود، سیستم تعلیق ارتقا یافته و کیت بدنه‌ی آئرودینامیک اسپرت تر از قبل به نظر می‌رسید.

Mazda Autozam AZ-1
Mazda Autozam AZ-1

درواقع می‌توان گفت برای کسانی که توان خرید هوندا NSX را نداشتند اتوزام AZ-1، مدل کوچک‌شده‌ی هوندا NSX بود.

3. مزدا کازمو L10A/L10B
کازمو آغازگر نسل خودروهای موتور دوار کمپانی مزدا بود. بعد از تست نمونه آزمایشی در یک دوره گسترده، در سال 1967 تولید اولیه این کوپه‌ی دیفرانسیل عقب آغاز شد. نسل اولیه این خودرو پیشرانه‌ای 1.0 لیتری داشت که از دو موتور دوار تشکیل می‌شد و 110 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد.

Mazda Cosmo L10A/L10B
Mazda Cosmo L10A/L10B

قدرت تولیدی در نسل دوم کازمو به 128 اسب بخار رسید، شاید این میزان نیرو شگفت‌انگیز نباشد اما وزن محدود 900 کیلوگرمی کازمو این رویه را تغییر می‌داد. کازمو مثل سایر خودروهای ژاپنی آن زمان استایلی لیز و دینامیک داشت که با چراغ‌های جلوی آئرودینامیکی تکمیل می‌شد.

2. مزدا MX-5 میاتا
اگر از علاقه‌مندان دنیای خودرو باشید حتماً نام این خودرو را شنیده‌اید. خودرویی که تولید آن از سال 1990 آغاز شد حالا وارد بیست و ششمین سال تولیدش شده است. MX-5 میاتا در چهار نسل تبدیل به پرفروش‌ترین رودستر تمام زمان‌ها شد. خودرویی ساده و بدون سقف که لذت رانندگی را دو جندان کرد.

Mazda MX-5 Miata
Mazda MX-5 Miata

فرمول موفقیت میاتا درست مثل نسل اول است، بدنه‌ای سبک‌وزن در غالب یک رودستر نرم با یک موتور چهار سیلندر قوی که نیرو را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند.

2016 Mazda MX-5 Miata
2016 Mazda MX-5 Miata

باوجود مدل‌های ویژه‌ی بی‌شماری که طی این سال‌ها به تولید رسیده انتخاب مدل برتر کمی سخت است؛ اما طرفداران این سری مدل مزدا اسپید MX-5 که به‌صورت استاندارد مجهز به توربوشارژ است را بیشتر می‌پسندند. دلیل اصلی قرار گرفتن MX-5 در جایگاه دوم حضور موفق آن در بازارهای جهانی و تثبیت موقعیتش در جهان است. البته شاید این مسئله به مذاق هر کسی خوش نیاید.

1. مزدا RX-7
خودرویی که بالاتر از همه و در صدر لیست قرار می‌گیرد باید یک ویژگی خاص به همراه داشته باشد.RX-7 واقعاً برازنده‌ی این عنوان است. نسل اولیه‌ی RX-7 در سال 1978 معرفی شد و تا 25 سال به تولید رسید. 25 سال بقا برای یک خودروی اسپرت واقعاً شگفت‌انگیز است و این موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانید این خودرو در تمام دوران تولیدش موتوری زیر کاپوت داشت که باور رایج و معمول در مورد خودروها را به چالش می‌کشید.

Mazda RX-7 Savanna
Mazda RX-7 Savanna

استفاده از انواع مختلف موتورهای دوار با تنفس طبیعی و یا توربوشارژ مزدا نه‌تنها باعث بقای RX-7 شد بلکه باعث رشد و شکوفایی این خودرو شد.RX-7 نسبت به رقیبانش وزن و بالانس مناسب‌تری داشت و همین ویژگی هندلینگ این خودرو را افزایش می‌داد به ‌طوری که هندلینگ این خودرو با هندلینگ بیشتر خودروهای مسابقه‌ای گران‌قیمت برابری می‌کرد.

1991 Mazda RX-7
1991 Mazda RX-7

امروزه تنها میراثی از RX-7 باقی مانده و شایعات بازگشت و احیای این سری خودرو در آینده به گوش می‌رسد.

منبع: autoguide

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مهدی نیک سیرت

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، نویسنده و مترجم اخبار و مطالب دنیای خودرو در سایت پدال

19 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل سامان اذری
    سامان اذری
    سوابق: (1485 دیدگاه) ,

    خیلی با این پست حال کردم
    تشکر از اقای نیک سیرت
    مزدا واقعا عالی بود مخصوصا با موتورهای دوار
    کاش مزدا هم مثل هوندا و تویوتا و نیسان یه برند لوکس واسه خودش تولید کنه

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل سامان اذری
      سامان اذری
      سوابق: (1485 دیدگاه) ,

      منم یه چیزهایی شنیدم
      ولی نگهداری موتورهای دوار خیلی سخته و مصرف سوخت و الایندگیش یکم بیشتر
      من یه جایی خوندم که مزدا میخواد یه موتور دوار برا 2017 با مصرف سوخت بهینه و با کاتالیزور خوب الایندگیش رو بیاره پایین
      باید صبر کنیم ببینیم چی میشه
      الانشم موتورهای اسکای اکتیو مزدا خیلی خوب جواب داده براش

      پاسخ
      1. رضا
        سوابق: (31 دیدگاه) ,

        آقا سامان میشه یه توضیح مختصر از ساز و کار این تکنولوژی اسکای اکتیو بدید ؟؟
        توضیحات مبسوطش در سایت بود ، ولی من زیاد چیزی متوجه نشدم !!!
        مرسی

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل سامان اذری
          سامان اذری
          سوابق: (1485 دیدگاه) ,

          مزدا با استفاده از تجربیات خودش یه موتوری ساخته که سوخت به طور کامل درون موتور میسوزه و تمام انرژیش تو موتور تبدیل قدرت میشه و مصرف سوخت و الایندگی به گفته مزدا حدود 30 درصد میاد پایین
          الان اکثر موتور های مزدا از هم کلاسهای خودش از نظر حجم موتور کوچیکتره ولی بازهی موتور و مصرف سوختش خیلی عالیه
          الان موتور 1.5 لیتری مزدا میاتا بدون سیستم پرخوران (توربو )حدود 130 اسب بخار قدرت تولید میکنه با مصرف 4.7 لیتر. بنزین در کنار استفاده از شاسی بسیار سبک و مستحکم
          وزن کلی ماشین رو زیر 1 تن پایین اورده
          در نتیجه یکی از بهترین و اقتصادی ترین رودستر دنیا رو ساخته
          الان موتور1.8لیتری سمند ایرانخودرو(پژو ) با قدرت 99 اسب بخار
          شتاب 12.5 ثانیه حدود 10 لیتر مصرف داره
          فرقشون اینقدره

  2. Archi KHAN
    سوابق: (1660 دیدگاه) ,

    روند شکل گیری مزدا را مثلا با شورولت / بنز / حتی هیوندا و کیا مقایسه کنین تو ذهن تون
    بعد …

    پاسخ
  3. MJ.Pro
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    وای که چقدر این مزدا دوس داشتنیست !
    بیشتر از هر چیز عاشق طراحی های مزدا هستم . با این که بعضی وقت ها هموطنای مزدا توی طراحی واقعا بد عمل می کنن مزدا همیشه طراحی های درجه یکی داره .
    بنظرم اگر نسل جدید مزدا ۳ یا مزدا۶ یا cx3 – cx5 وارد بازار ایران میشدن بی برو برگشت توی سگمنت خودشون موفق میشدن و احتمالا بازار کره ای ها کساد میشد .

    پاسخ
  4. امیر/007????
    سوابق: (30 دیدگاه) ,

    کلا با مزدا حال می کنم هر چی باشه چه وانت مزدا و چه RX_7و8 .???? کره ای ژاپنی فرقی نداره ماشین باید با ابهت خوب و برو باشه کشور و قدمت فرقی نداره من یه مزدا سه داشتم خیلی خوووب بود حیف فروختمش

    پاسخ
  5. احمد باقری
    سوابق: (4379 دیدگاه) ,

    کار مزدا خوبه، ولی باید به پیشرفت و طراحیش توسعه بده تا از بقیه عقب نمونه.

    پاسخ
    1. آرماااان
      سوابق: (335 دیدگاه) ,

      مزدا و میتسو درسته از بقیه هموطناشون کمی کوچیکترین،ولی مزدا طراحی های به روز و فوق العاده ای رو داره،من که عاشق مزدا ۶ م
      یکی از بهتریناست توی کلاس و رنج قیمت خودش

      پاسخ
  6. امیدبرتر
    سوابق: (106 دیدگاه) ,

    منظورتون از موتور دوار چیه؟

    پاسخ
  7. vincent price
    سوابق: (236 دیدگاه) ,

    آقای مهدی نیک سیرت دستت درد نکنه
    از هر نظر عالی بود
    در برخی نشریات گفته شده مزدا کازمو L10A/L10B
    توسط ایتالیاییها طراحی شده . آیا این حرف درسته ؟؟

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل مهدی نیک سیرت
      مهدی نیک سیرت
      سوابق: (17 دیدگاه) ,

      سایت پترولیشس یکی از سایت های معتبر خودروهای کلاسیکه، طبق گفته ی این سایت طراحی این خودرو برخلاف مدل های هم دوره ای دیگه مثل تویوتا 2000GT بدون کمک خارجی طراحی شده و طراح اون Heiji Kobayashi بوده. البته میشه گفت این طراحی از طراحی های معروف اون دوره الهام گرفته ، خودروهایی مثل فورد تاندربرد و مخصوصا فراری 400 سوپرآمریکا که طراحی اون تو پینینفارینا انجام شده.
      شاید این شباهت باعث شده که شک و شبهه ایجاد بشه.
      http://www.petrolicious.com/driven-by-design-mazda-cosmo-110s

      پاسخ
      1. vincent price
        سوابق: (236 دیدگاه) ,

        آقای نیک سیرت بابت توضیحات و ارائه لینک دستت درد نکنه
        بالاخره شباهت طراحی و الهام گرفتن بین خودروهای مختلف وجود دارد

        پاسخ
  8. تصویر پروفایل نوید جهرمی
    نوید جهرمی
    سوابق: (1472 دیدگاه) ,

    خیلی خیلی حیفه شرکتی ک نامش از اهورا مزدای سرزمین ما هس تو کشورخودمون جایگاهش اینطوریه. کاش همه محصولاتش با کیفیت و قیمت واقعیش عرضه میشد.

    پاسخ
  9. میلاد
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    مزدا در خیلی از مواقع چند سال از زمان خودش جلوتره.

    پاسخ
  10. Ashkan
    سوابق: (312 دیدگاه) ,

    یه چیزی که خیلی تو مزدا موج میزنه این طراحیشه که عینه میمیک صورت میمونه
    اکثرآ تو مدل های این چند نسل گذشته هم یا لبخند زده یا اخم کرده

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.