موتور دوار توربوی مزدا برای سال ۲۰۱۷ آماده می‌شود

مزدا RX-8 تا سال ۲۰۱۲ به مدت ۹ سال تولید می‌شد، و پس‌ازآن تولیدش متوقف شد، طرفداران این خودرو هنوز در انتظار جایگزینی درخور برای این مدل افسانه‌ای با موتور وانکل یا دورانی هستند.

Mazda RX-VISION Concept
Mazda RX-VISION Concept

بااین‌حال، تا زمانی که یک جانشین برای این ماشین اسپرت رونمایی شود، تنها می‌توان به تأیید خبر توسعه یک موتور دوار جدید توسط مزدا اکتفا کرد. این پروژه چند سالی هست که آغازشده و در حال حاضر خبر جدید این است که Motoring در یک گزارش جدید، به نقل از منابع نزدیک به مزدا، ادعا می‌کند قرار است در سال ۲۰۱۷ پرده‌برداری شود.

Mazda RX-8 Spirit R special edition
Mazda RX-8 Spirit R special edition

در هیئت رئیسه این پروژه گفته‌شده:

برای آماده شدن تأمین کننده قدرت این ماشین، شما باید تا سال ۲۰۱۷ صبر کنید. این سال، پنجاهمین سالگرد موتورهای دوار ما است.

اگر در آینده مدل جدید مزدا RX-7، رونمایی گردد، در زیر کاپوت آن انجینی با کد 16X وجود خواهد داشت. انتظار می‌رود موتور جدید درحال‌توسعه بیش از ۴۰۰ اسب بخار همراه خود داشته باشد و احتمال می‌رود به جهت توزیع وزن، این قدرت از طریق یک گیربکس یکپارچه با اکسل، به چرخ‌های عقب منتقل شوند.

1991 Mazda RX-7
1991 Mazda RX-7

همچنین گفته می‌شود موتور جدید از یک سیستم توربو دو مرحله‌ای برخوردار خواهد بود، که “توربو الکتریکی کمکی”، در دور کم درگیر می‌شود، درحالی‌که توربو استاندارد کار خود را در دورهای بالاتر آغاز می‌کند.

نمایشی ساده از سیکل موتور ونکل
نمایشی ساده از سیکل موتور ونکل

یکی از منابع داخلی مزدا می‌گویند:

مهندسان از یک ذخیره‌ساز برق برای موتور دوار استفاده کرده‌اند، که بی‌ثباتی، در دور کم را برطرف می‌کند، و هنگامی‌که فشار افزایش یابد، یک توربو شارژر استاندارد برای حفظ جریان قدرت درگیر خواهد شد.

انتظار می‌رود نسل جدید RX با الهام از کانسپت RX-Vision، که ماه گذشته در توکیو پرده‌برداری شد، طراحی گردد. اعتقاد بر این است که وزن این مدل را زیر ۱۴۰۰ کیلوگرم حفظ کنند. این احتمال وجود دارد که RX جدید پلت فرم مشترکی با MX-5 جدید داشته باشد، که البته از استحکام بیشتر برخوردار خواهد بود، به‌طوری‌که افزایش قدرت بر روی هندلینگ آن تأثیر نگذارد.

Mazda RX-VISION Concept
Mazda RX-VISION Concept

منبع: carscoops

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مهرداد فراهانی

مهندس صنایع و از علاقه‌مندان تکنولوژی و خودرو هستم، قبل از پیوستن به پدال در وب‌سایت های خبری دیگر در حوضه آی‌تی می‌نوشتم و وظیفه سردبیر و مدیریت وبسایتی در زمینه آی‌تی و خودرو را هم دارم. درحال حاضر مفتخر به نویسندگی در سایت پدال هستم.

15 دیدگاه

  1. مهدی
    سوابق: (31 دیدگاه) ,

    فکر کردم پروژه ی موتور دوار مزدا منتفی شده

    در کل شرکت مزدا رو دوست دارم، تو کردستان عراق تجربه ی رانندگی با مزدا 6 رو داشتم.
    بعضی ماشین ها رو باید از نزدیک دید و تست کرد.
    در کل کیفیت زندگی کالاهای لوکس نیست، وقتی با سطحی درآمد بشه کالایی تهیه کرد که بشه از اون لذت برد به تامین “خلق لذت” کمک کرده.

    انشالله نسل جدید ماکسیما و مزدا 6 رو بشه تو کشورمون با قیمت معقول تهیه کرد (هرچند میدونم نمیشه?)

    ببخشید کمی به بیراهه رفتم
    جیباتون پرپول اهالی پدال

    پاسخ
  2. تصویر پروفایل ali ayat
    ali ayat
    سوابق: (719 دیدگاه) ,

    دوستان پدال کسی از عیب های موتور دوار میدونه بهم بگه ؟؟؟؟مثلا موتورچهارزمانه چون تو قسمت نقطه مرگ پایین زاویه میل لنگ 90 درجه میشه و نیروی زیادی از دست میره

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Reza :: Deutschland :: Mercedes
      Reza :: Deutschland :: Mercedes
      سوابق: (2173 دیدگاه) ,

      از چیزی که میگم خیلی مطمئن نیستم اما حدسم همینه
      در علم مواد و بحث مقاومت مواد موضوع ساده ای هست به اسم تمرکز تنش که در سازه ها بسیار خطرناکه و باید کنترل بشه
      وجود نقاط تیز و زاویه دار در اجسامی که در اثر حرارت منبسط میشن بعضا سبب میشه تمرکز تنش در نقطه بالا بره (به همین دلیل سیلندر ها رو کاملا گرد و بدون شکستگی و زاویه میسازن) حالا اگه به موتور وانکل دقت کنی میبینی در قسمت دوار مرکزی، گوشه های زاویه دار باعث تمرکز تنش در اون نقاط میشوند و که در مرور زمان سبب از بین رفتن اون نقاط میشه
      مرز بین فضاهای ایجاد شده از بین خواهد رفت پس عملکرد و چرخه ترمودینامیکی موتور به هم خواهد خورد

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل احسان آرسنالی
      احسان آرسنالی
      سوابق: (1108 دیدگاه) ,

      اصلی ترین عیب موتورهای دوار مصرف روغن زیاد و آلودگیشون هست. در عوض سیکل سوختن خیلی ساده ای دارند که باعث شده بیشتر کشتی های تجاری موتور دوار داشته باشند.
      یه عیب دیگه موضوع سرمایش این موتورها هست که تو بحث خنک کاری خیلی پیچیده هستند و چون تو کشتی مستقیما با منبع عظیم آب در ارتباط هستند مشکلی لیجاد نمیکنه.
      مریت دیگه شون گشتاور زیادی هست که تولید میکنند در عوض تو نقاط اتصال به دیواره سیلندر استکاک زیادی دارند به طوری که اگه روغن زیادی استفاده بشه هم از نظر آلودگی مشکل داره و هم از نظر اقتصادی اگه روغن کم مصرف بشه خیلی زود مستهلک میشند.

      پاسخ
  3. Archi KHAN
    سوابق: (1658 دیدگاه) ,

    تصویر چهارم خیلی ساده و زیبا عملکرد موتور دوار را نمایش داده.
    ممنون مهرداد عزیز

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل سامان اذری
    سامان اذری
    سوابق: (1472 دیدگاه) ,

    چه شود
    خود مزدا گفته میخوام با پول یه کامارو یا ماستنگ (25 هزار دلار ) کوروت رو له کنم

    پاسخ
  5. احمد باقری
    سوابق: (4331 دیدگاه) ,

    فناوری خیلی خوبیه که میتونه تاثیر به سزایی درفروش مزدا داشته باشه.

    پاسخ
  6. تصویر پروفایل ALL CARS
    ALL CARS
    سوابق: (467 دیدگاه) ,

    سپاس از مهرداد فراهانی

    سلام دوستان
    به تیتر این لینکی که گذاشتم خیلی دقت نکنین( چون فقط تو قسمت آخر این مصاحبه در حد یک جملهء کوتاه این حرفو زده ) و وبخونینش چون یک فرد مسلمان شدهء ژاپنی حرف های جالبی درمورد ژاپن وژاپنی ها زده که فکرنمیکنم جایی شندیه یا خونده باشین

    http://www.yjc.ir/fa/news/5393661/%D8%A2%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A2%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%86%D9%82%D8%A7%D8%B4%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

    پاسخ
      1. تصویر پروفایل ALL CARS
        ALL CARS
        سوابق: (467 دیدگاه) ,

        نوووکرتم

        هراز چندگاهی مطالب و تصاویری که بنظرم میتونه برای بعضی از دوستان عزیز پدالیم مفید باشه رو ، لینکشو میزارم تا برن و ببینن

        پاسخ
    1. تصویر پروفایل ALL CARS
      ALL CARS
      سوابق: (467 دیدگاه) ,

      خواهش علی آقا
      خوشحالم مورد قبول شما وبعضی دوستان دیگه واقع شده

      پاسخ
  7. تصویر پروفایل shahab
    shahab
    سوابق: (646 دیدگاه) ,

    موتور وانکل خیلی جالبه
    امیدوارم مزدا نتیجه تلاششو بگیره و یه وانکل افسانه ای بسازه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.