مازراتی

نیزه‌ی شکسته! نگاهی اجمالی به مزراتی کواتروپورته 2016

اگر یک خودروی گران‌قیمت ایتالیایی را می‌رانید، نباید درباره‌اش غرولند و شکایتی داشته باشید!
خب ما می‌خواهیم قانون بالا را بشکنیم. شاید به خاطر این کار از ما متنفر شوید اما باید گفت که مزراتی کواتروپورته یک خودروی کاملاً غیر هیجان‌انگیز است.

2016 Maserati Quattroporte S Q4
۲۰۱۶ Maserati Quattroporte S Q4
قبل از اینکه ما را آماج حملات خود قرار دهید اجازه دهید در لفافه بگوییم که این خودرو خارق‌العاده است. کواتروپورته لوکس بوده و نشان عظیم مزراتی را یدک می‌کشد خب پس مشکل این خودرو کجاست؟ کواتروپورته خودروی بدی نیست اما وقتی آن را با رقبای دیگری در این سگمنت مقایسه می‌کنید، می‌بینید که آن‌ها در رده‌ی بالاتری قرار دارند و کواتروپورته نمی‌تواند به آن استانداردها برسد. این خودرو حتی استانداردهای پایین‌تری دارد و این یک مشکل بزرگ است.

2016 Maserati Quattroporte S Q4
۲۰۱۶ Maserati Quattroporte S Q4
تقریباً همه‌ی کسانی که ما می‌شناسیم شانه‌هایشان را بالا انداخته و گفته‌اند: “فقط همین؟ من انتظار بیشتری داشتم.” اگر تصور شما از خودروهای لوکس چیزی بیشتر است، خودروهای زیاد دیگری وجود دارند که دراماتیک‌تر از کواتروپورته بوده و رضایت شما را جلب خواهند کرد. این سدان حس زیادی در روی جاده ندارد و طراحی آن نیز به‌طور ویژه‌ای زیبا نیست.

2016 Maserati Quattroporte S Q4
یک مورد طراحی که واقعاً ما را عصبانی می‌کند، چرخ‌های کوچک این خودرو است. رینگ‌های ۱۹ اینچی داخل گلگیر را به‌طور کامل پر نمی‌کنند و تصویری ارزان‌قیمت از خودرو می‌سازند. تا زمانی که رینگ‌های ۲۰ یا ۲۱ اینچی در زیر خودرو نباشند، یک جای کار می‌لنگد.

2016 Maserati Quattroporte S Q4
اگر به تصویر ذهنی خود از خودرو اهمیت نمی‌دهید و یک سدان لوکس بزرگ می‌خواهید، مزراتی یک حقه‌ی بزرگ است. در نگاهی گذرا، کواتروپورته شیک و محافظه‌کار است. از طرفی این خودرو از امتیاز خاص بودن نیز بهره می‌برد چرا که مزراتی ها عموماً نایاب هستند.

2016 Maserati Quattroporte S Q4
مزراتی ها به خاطر غرش‌های عصبی پیشرانه‌های ۸ سیلندر مشهورند اما این کواتروپورته S Q4 در زیر کاپوت پیشرانه‌ای ۶ سیلندر دارد. پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربوی ساخت فراری در هنگام تخت گاز به خوبی می‌غرد اما ما متقاعد شدیم که شلبی GT350 که هفته‌ی پیش در اختیار ما بود صدای بسیار بلندتری داشت. قرار دادن خودرو در حالت اسپورت کمی اوضاع را بهتر می‌کند اما مزراتی بسیار رام و مطیع است.

2016 Maserati Quattroporte S Q4
با ۴۰۴ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتون متر گشتاور، کواتروپورته می‌تواند در زمان ۴.۶ ثانیه به تندی ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد. این خودرو سریع‌تر از آن چیزی است که می‌خواهید اما در برخی مواقع انتظارات را برآورده نمی‌کند چرا که تأخیرهای همیشگی توربو دیده می‌شود.

2016 Maserati Quattroporte S Q4
فرمان خودرو سفت و محکم است و احساس سنگینی دارد ولی کاملاً پاسخگوست اما کل تجربیات شما به‌وسیله‌ی شیفترهای بسیار بد به فنا می‌رود. این شیفترها بزرگ هستند و با چرخش فرمان نمی‌چرخند. حتی اگر از آن‌ها استفاده نکنید، باز هم شما را عصبانی خواهند کرد؛ و همین داستان درباره‌ی انتخاب‌کننده‌ی دنده‌ی جوی استیک مانند نیز وجود دارد. فیات کرایسلر که مالک مزراتی است حتی مجبور شده تا برخی خودروها را به خاطر این نوع تنظیمات فراخوان کند چون مردم نمی‌دانند چگونه از آن استفاده کنند و این به یک مسئله‌ی ایمنی تبدیل شده است. در خاتمه، سواری خودرو خاص نیست. خودرو کار خود را انجام می‌دهد اما اگر دینامیک رانندگی چشمگیری را از یک سدان بزرگ انتظار دارید، کواتروپورته بهترین انتخاب نیست.

2016 Maserati Quattroporte S Q4
کابین کواتروپورته نیز ناامیدی بزرگ دیگری است. ما چرم قرمز و تریم زگنای آپشنال را دوست داریم اما خاص نیستند. قطعات زیادی از فیات کرایسلر وجود دارند که حس ارزانی را ایجاد می‌کنند. پلاستیک ارزان همه‌جا یافت می‌شود و برخی موارد عصبانی کننده وجود دارند که نشان می‌دهند مزراتی به جزئیات توجهی نداشته است.

2016 Maserati Quattroporte S Q4
اگر نگاهی به دیگر خودروهای حاضر در این کلاس بیندازید، می‌بینید که مزراتی در بحث تجهیزات نیز عقب است. در مقایسه با ب‌ام‌و سری ۷، مرسدس S کلاس، آئودی A8 و یا RS7 و حتی پورشه پانامرا، مزراتی استخوان لختی بیش نیست!

2016 Maserati Quattroporte S Q4
هیچ‌کدام از تجهیزاتی که در این قیمت انتظارش را دارید وجود ندارد. کروز کنترل تطبیق‌پذیر وجود ندارد، هدآپ دیسپلی هم همین‌طور. نه خبری از دوربین ۳۶۰ درجه‌ای است و نه شارژ بی‌سیم تلفن همراه. چشمتان را به روی هشدار خروج از خط، ترمز اضطراری خودکار و دستیار حفظ خودرو در بین خطوط هم ببندید. برخی از این تجهیزات در هوندا سیویک هم یافت می‌شوند اما باعث خجالت است که این موارد را در یک مزراتی نمی‌بینید.

نقاط قوت اصلی کواتروپورته به نیزه‌ی سه شاخی که حمل می‌کند و پیشرانه‌ی ساخت فراری مربوط می‌شود اما غیرازآن، تقریباً چیز دیگری وجود ندارد که باعث شود این خودرو را به رقبا ترجیح دهیم. مزراتی باید روحی تازه در سدان پرچم‌دار خود بدمد تا بتواند با دیگران رقیبان مبارزه نماید.

2016 Maserati Quattroporte S Q4
شاید بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف خودرو فقدان حس خالص و نابی است که در هنگام رانندگی و پشت فرمان باید باشد، از طرف دیگر نیز اکثر تجهیزات مورد انتظار وجود ندارد. خودرویی مثل مرسدس C450 AMG سواری بهتر، صدای بهتر و تجهیزات بیشتری دارد اما فقط کسری از قیمت کواتروپورته را طلب می‌کند.

2016 Maserati Quattroporte S Q4

2016 Maserati Quattroporte S Q4
اگر قلب شما با مزراتی است، گرن توریسمو وحشی‌تر و جذاب‌تر است اما اگر چیزی کاربردی‌تر را نیاز دارید، لوانته مدرن‌تر است. اگر ما پول خرید این‌گونه خودروها را داشته باشیم، آئودی RS7 را برمی‌گزینیم.

نقاط قوت: نشان مزراتی، خاص بودن، پیشرانه‌ی ساخت فراری

نقاط ضعف: فقدان تجهیزات، قیمت بالا، مشکلات ارگونومیکی

مشخصات مزراتی کواتروپورته ۲۰۱۶

پیشرانه: ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربو

قدرت/گشتاور: ۴۰۴ اسب بخار/۵۵۰ نیوتون متر

گیربکس: ۸ سرعته ی اتوماتیک

مصرف سوخت شهری/بزرگراهی (لیتر در هر صد کیلومتر): ۱۵.۴/۷.۸

قیمت: آغاز از ۱۰۷,۹۰۰ دلار

منبع: autoguide

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. محمد حسین

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (204 ديدگاه)

    فقط به این درد می خوره که باهاش بری تو خیابون تا مردم بگن : ” وای ! مزراتی!”

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Archi KHAN

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (2167 ديدگاه)

      دقیقا
      هیچ وقت با مازراتی حال نکردم !
      هیچ توجیهی هم ندارم براش …

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. SCUDERIA - اسکودریا

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      اگه راحتی هدفه ماشینایی هستن که بدون آپشن های اضافی ، مازراتی رو با تموم آپشنای اصلی و فرعیش میخورن.
      اون خاص بودنی که بلافاصله با پیاده شدن از ماشین از بین بره به درد لای جرز دیوار میخوره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. یو اس اس اینترپرایز

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      صدای اگزوز خیلی قشنگی داره.رخش دوس دارم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. جواد

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (990 ديدگاه)

    رسما مازراتی نابود کرد رفت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. صادق

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    درود
    مرسی داش شاهین
    راستش با کامنتم نمی خوام از مازراتی طرفداری کنم، چون حقیقتش مازراتی برای کواترو جای طرفداری نذاشته
    اما یه سری مسائلی هست که یه جورایی باعث میشه آدم با این موضوعات راحت تر کنار بیاد

    اول از همه اینکه، توسعه ی یه خودروی تمام عیار مثل سری 7 یا s-class میشه گفت تقریبا از خودرو های بقیه کلاس ها هزینه ی بیشتری طلب میکنه و انصافا خواستن یه همچین چیزی برای فیات کرایسلر مثل اینکه که بگیم یه گلوله به خودت شلیک کن….!!!
    دوم اینکه این خودرو اگه اشتباه نکنم، سال 2012 بیرون اومد و تا 2017 (اگه نخوان مدت بیشتری تولید کنن) ادامه داشته و هر سال با کوچکترین تغییرات روانه ی بازار شده و میشه گفت که برای این کلاس یه خودروی قدیمی محسوب میشه و اگه مازراتی یه جورایی میومد و یه نسل جدید و All New ازش بیرون میداد اون وقت بهتر میشد در مورد توانایی مازراتی قضاوت کرد (که البته با این شرایط یکم بعیده)

    ببینیم برای نسل بعدش میخواد چیکار کنه….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. بنتلی

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    شاهین جان ممنون بابت مطلب،ولی ای کاش درمورد مدل 2017مطلب میزاشتی،باز هم ممنون بابت زحمتی ک کشیدی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ferrari

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1883 ديدگاه)

    درود… با تشکر از اقای احمد زاده.
    کواتروپورته اتومبیل جذاب و زیباییه. حیف که چنین ماشینی این تجهیزات رو نداشته باشه و در ساختش از مواد معمولی استفاده بشه.مازراتی باید بیشتر به جزئیات دقت کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. mehdi

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (61 ديدگاه)

    واقعا جای تاسفه….که این امکانات نداره…حتی این گاف های مازراتی رو خودرو های انگلیسی ندارن….این چیزها رو آدم می بینه میگه حتما الفا جولیا هم کلی مورد داره…….فیات آرم مازراتی دارع خراب میکنه…..حتی در مورد الفا هم همین طوره..به قول فولوکس واگن اگه صاحب آلفا بود تولید شو به بالای 2 میلیون می رسوند…نگاه میکنم از نظر آرم من عاشق فراری و مازراتی و آلفا هستم..ولی باید قبول کرد ایتالیا مهندسی بی نقص آلمانی نداره…فقط می خوان خاص باشن….مدل های فیات اصلا چنگی به دل نمی زنه….کلا جای تاسفه برای ایتالیا ….. این کارها رو میکنه ایتالیا که همیشه در پس انگلیس و فرانسه است….. حالا باید دید که لوانته با این همه تاخیر چه مشکلاتی خواهد داشت….همیشه فکر می کردم حداقل تو ایران اگه بخوای کل بنز و بی ام دبلیو بزنی باید مازراتی خرید اما با نقص ها ادم پشیمون میشه……

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. مهراب

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    متاسفم واسه مقاله تون
    اگه اپشن میخواید برید گرنجور بخرید
    اگه قیافه ی خاص میخواید برید بیتل بخرید
    نه این مازراتیه وحشی و زیبا که فقط واسه لذت روندنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. بنتلی

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    فیات ب تنهایی توانایی بالایی در ب گند کشیدن بقیه از جمله زیر مجموعه هاش داره،خدا ب فراری رحم کنه ک مدیرعامل فیات داره اونجارو هم مدیریت میکنه،البته قبول دارم ک برا توسعه بیشتر نیاز ب پول هس و فیات کرایسلر الان وضعیت خوبی نداره .امیدوارم لوانته بتونه حامی مالی خوبی برا مازراتی بشه مث کاین برا پورشه.البته فک کنم درآینده فروش محصولات جدید آلفا مخصوصا شاسی بلند جدیدش هم خیلی ب فیات کمک کنه.با برنامه ریزی و سیاست درست مازراتی و آلفا برا فیات میتونن مث پورشه و آئودی باشن برا فولکس.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. احمد باقری

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    مازراتی یه خودروساز بی نظیره و همیشه ماشینهای خاصی تولید کرده، ولی همیشه هم قیمت ماشینهاش بیشتر از اون امکاناتی هست که در اختیار مشتری میذاره. چنین کمپانی بزرگی باید به این موارد هم توجه کنه تا در طول سالیان مشتریان خودشو از دست نده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Mr.Hani

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مازراتی واقعآ طراحیش زیباست البته خب این نظر من هست
    من خودم حدودآ اگه 200 سال دیگه پول جمع کردم و پولم رسید به مازراتی سال 2016 ، حتمآ مازراتی میگیرم چون ترجیح میدم خیلی امکانات الکترونیکی دست و پاگیر نداشته باشه ،کلآ واسه خودش یک دنیایی داره و حسش فرق داره با بنز و بی ام و.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. امير علي

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (399 ديدگاه)

    حیف پانامرا که با این مقایسه بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. یاسین

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (91 ديدگاه)

    سلام.ممنون شاهین خان!نمیدونستم که مازراتی در این مدل تا این حد اهمال داشته!خب همه ما می دونیم خاص بودن!دست وپا گیره!اصن خاص بودن و موندن خودش نوعی سختگیری بر خودِ یک فرده!که مازراتی به عینه یه خاصِ مورد پسندِ مشکل پسندایی هس که فقط هدفشون متمایز بودنِ.و این افراد،متمایز بودنشون رو حتی با ممیز گذاشتن بر امکانات یه خودرو مثه مازراتی هم!بروز میدن!برا همینه که تا الان مازراتی داره به زندگیش ادامه میده!بذا یه مثال بزنم،مثه دیدن خرس قطبی تو قطب جنوب!البته این مواردی که در کوآترو پورته سال جاری نیس رو،مازراتی اومده در سال۲۰۱۷!اضافه کرده!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. تمدن عرب

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (120 ديدگاه)

    وقتی مطلب رو مطالعه کردم و به امکانات و آپشن اش پی بردم. واقعا برای مازراتی تاسف خوردم

    واقعا حییییییف

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. سهیل

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (220 ديدگاه)

    مازراتی یه ماشین خیلی خاصه برای کسایی که عاشق برند هستن و اسم لاکچری بودن رو میخوان یدک بکشن.توی مازراتی من دومدل رو دوس دارم اولیش که لوانته قراره بیاد دومیش هم گرندتوریزمو که سلطانه از نظر شیک بودن.عموم توی ایتالیاس و میگه هرکی که مازراتی داره خیلی خاصه و پولداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. ابی

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (8 ديدگاه)

    به غیر از موتورش اپتیماو النترا تجهیزات بیشتری داره فقط برا ملت. …. نیزه شکستش رو عشقه…!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا