تغییرات ماشین‌های مسابقات رالی قهرمانی جهان ۲۰۱۷

برای هواداران مسابقات رالی حرفه‌ای، هیولاهای افسانه‌ای دوران خطرناک «گروه B» در دهه ۱۹۸۰ میلادی، روزهای اوج مسابقات اتومبیلرانی رالی محسوب می‌شوند. این خودروهای عظیم‌الجثه با ظاهر خشن و توربوهای مهیب خود، دارای حداقل قدرتی برابر ۵۰۰ اسب‌بخار بودند. ولی در همین حال، با هر تصادف این خودروهای سریع و تهدید جان رانندگان و تماشاگران، مقررات سختگیرانه روز به روز بیشتر شد و در نتیجه، چیزی که امروز در مسابقات رالی قهرمانی جهان می‌بینیم، خودروهایی هستند که با قدرتی برابر ۳۱۵ اسب‌بخار، قرابت زیادی با نمونه کارخانه‌ای خود دارند. امّا این شرایط به زودی تغییر می‌کند و مطابق قوانین جدید شورای جهانی موتور اسپورت، اخیراً راه برای حضور خودروهای وحشی و قدرتمند در فصل ۲۰۱۷، بیش از پیش باز شده است.

2017 FIA WRC Rally car concept
2017 FIA WRC Rally car concept

برای فصل ۲۰۱۷، خودروهای WRC اجازه دارند تا از پکیج‌های گران‌قیمت‌تر آئرودینامیک شامل اسپویلر عقب بسیار بزرگتر، پیش‌آمدگی بزرگتر در جلو و عقب و افزایش کلی طول خودرو به حداکثر ۳۸۹۹ میلی‌متر استفاده کنند. همچنین حداکثر عرض بدنه مجاز در عقب به اندازه ۵۳ میلی‌متر افزایش یافته و با توجه به استفاده از باکس فلیر بزرگ بر روی چرخ‌‌ها، عرض کلی خودرو تا ۱۸۵۴ میلی‌متر قابل‌گسترش است.

citroen-wrc
مهمتر از همه، موتورهای توربوی ۱/۶ لیتری چهار سیلندر ارتقا یافته‌اند و به لطف محدود‌کننده‌های کوچکتر توربو، قدرت آنها از ۳۱۵ به ۳۸۰ اسب‌بخار رسیده است. خودروهای WRC چابک‌تر نیز خواهند شد و به میزان ۲۵ کیلوگرم از حداقل وزن‌ آنها کاسته شده است. در همین حال، حداکثر فشار مجاز توربوها در همان مقدار 36 psi باقی مانده است.

Sebastien Ogier (FR) / Julien Ingrassia (FR) - Volkswagen Polo WRC
امّا نتیجه این تغییر و تحولات؟ خودروهای WRC فصل ۲۰۱۷ سریعتر، عریض‌تر، خوش‌قیافه‌تر هستند و هیجان بیشتری برای تماشای آنها وجود خواهد داشت. همان‌طور که قهرمان مسابقات رالی، سباستین اوژیه (Sébastien Ogier) در یک نشست خبری می‌گوید:

این موضوع از جنبه نمایشی نیز مفید خواهد بود؛ چرا که قدرت اضافی مطمئناً می‌تواند موجب تماشایی‌تر شدن رانندگی برای تماشاگران شود. بدنه عریض‌تر نیز می‌تواند ظاهر نسبتاً تهاجمی‌تری برای خودرو ایجاد کند.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

10 دیدگاه

    1. تصویر پروفایل M Power
      M Power
      سوابق: (25 دیدگاه) ,

      ارجحیت پول بیشتر رو فقط توی دوتا کارخونه و توی چند تا نمایندگی رسمی توی دنیا میتونی ببینی وگرنه حتی همین چین هم که میگیم ماشیناش مزخرفه به مصرف کننده اهمیت بیشتری میده

      پاسخ
  1. تصویر پروفایل DODGE
    DODGE
    سوابق: (113 دیدگاه) ,

    البته این طبیعیه ،بالاخره تا سال 2017 یا بیشتر نه فقط ماشین های رالی بلکه هرنوع
    خودرویی نسبت به نسل های قبلش تکامل پیدا میکنه.

    پاسخ
  2. AMIR
    سوابق: (105 دیدگاه) ,

    رالی فقط فرانسه
    پژو و سیتروئن

    پاسخ
  3. mohsen
    سوابق: (47 دیدگاه) ,

    سلام
    کسی میدونه چرا -کن بلاک- توی این مسابقات شرکت نمیکنه؟؟

    پاسخ
    1. احمد.ف
      سوابق: (463 دیدگاه) ,

      چند سری شرکت کرد ولی زیاد موفق نبود.

      پاسخ
  4. رضا
    سوابق: (1690 دیدگاه) ,

    واقعا 315 و حتی 380 اسب بخار خیلی کمه
    من فکر میکردم خیلی قدرتشون بیشتر باشه
    کاش یکم آزادی عمل بیشتری به کمپانیها بدن تا مثل چندسال قبل خودروهای سدان هم میتونستن شرکت کنن نه فقط هاچبک ها

    پاسخ
  5. american and japan
    سوابق: (96 دیدگاه) ,

    رالی فقط ژاپنی.میتسوبیشی و سوبارو…و دیگر سکوت

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.