مسابقات

آیا روسی از سردرگمی در فصل جدید رهایی یافته؟

والنتینو روسی، موتورسوار ایتالیایی تیم یاماها از برترین موتورسواران تاریخ این رشته ورزشی است. کارنامه ورزشی او سرشار از مقام‌ها و مدال‌های رنگارنگ و عناوین بزرگ جهانی می‌باشد.

rossi-01
این موتورسوار باتجربه، فصل ۲۰۱۶ را با مقام دوم به پایان رساند تا برای هفتمین فصل متوالی در کسب قهرمانی تاریخ‌ساز خود ناکام بماند. روسی در صورت کسب یک قهرمانی جهان بالاتر از هم‌وطن خود؛ جیانو آگوستینی به‌عنوان پرافتخارترین موتورسوار تاریخ دست خواهد یافت. دکتر (این لقب به خاطر خونسردی روسی و چند دلیل دیگر، به او اطلاق شده) که در اولین ماه‌های ۳۸ سالگی قرار دارد و بسیار خونسردتر از گذشته و خندان، مسابقات را دنبال می‌کند؛ نتوانست در تمرینات پیش فصل با موتور جدید تیم یاماها به‌خوبی هماهنگ شود. برخلاف او، هم‌تیمی جوان و تازه به یاماها آمده‌اش، ماوریک وینیالز در تمرینات پیش فصل با همین موتور عملکردی رؤیایی داشت و در تمام تمرینات در جایگاه اول قرار داشت.

rossi-02
در ادامه روسی که هنوز نتوانسته بود تمرین خوبی داشته باشد به این نتیجه رسید که کلاً با تمرین نمی‌تواند به شرایط مطلوب برسد و منتظر مسابقه دادن در شرایط واقعی است. چون در آن شرایط می‌تواند بهتر پتانسیل‌های موتور خود را شناسایی کند و محدودیت‌هایش را بشناسد. کار با اولین مسابقه در قطر شروع شد. جایی که روسی در تایم گیری و تعیین خط همانند دورهای تمرینی در جایگاه خوبی قرار نگرفت و مسابقه را به‌عنوان نفر دهم آغاز کرد؛ اما با تکیه بر تجربه و مهارت خود، دورهای سریعی زد تا در نهایت در جایگاه سوم قرار بگیرد و روی سکو رود.

rossi-05
البته هم‌تیمی سابق او، خورخه لورنزو در مورد روسی در مسابقه قطر گفت:

ادامه دادن موتورسواری در این سن برای والنتینو کار آسانی نیست. او ۳۸ ساله است و مسن‌ترین فرد بعد از او ۳۲ سال سن دارد. فکر می‌کنم در ۳۸ سالگی، هر فصل نسبت به فصل قبل بسیار سخت‌تر می‌شود و این را خود روسی هم می‌داند. مخصوصاً درصورتی‌که هم‌تیمی قوی و برجسته‌ای همچون وینیالز در کنار اوست

لورنزو همچنین اعلام کرد که روسی از شرایط بد جوی قطر و تأخیر شروع مسابقه نهایت استفاده را کرده و تجربه او در مقابل تجربه کمتر بقیه موتورسواران در این شرایط بد باعث موفقیتش در مسابقه آغازین فصل شده و او قابلیت مدیریت این شرایط را بهتر از هر موتورسواری دارد.
روسی می‌دانست که بازگشتن به موتور سال قبل یاماها امکان‌پذیر نیست و باید خود را با موتور جدید که شرکت آن را نسبت به سال قبل بهبود بخشیده بود مسابقه دهد ولی مشکل اصلی او با موتور جدید احساس بدی بود که از قسمت جلو موتور دریافت می‌کرد و به همین دلیل نمی‌توانست در ورودی پیچ‌ها، سرعت مناسبی داشته باشد.

rossi-04
او بعد از مسابقه قطر گفت:

ما تنظیمات موتور را تغییر دادیم، به‌خصوص تنظیمات قسمت جلویی موتور را تا ثبات خوبی در ورود به پیچ داشته باشم. همچنین تیم من اصلاحات مناسبی را بر روی قسمت جلوی موتور اعمال کرد. در ابتدای کار، با موتور ۲۰۱۶ حس بهتری داشتم ولی یاماها خواهان استفاده از موتور جدید است. همچنین وینیالز توانایی خوبی با موتور جدید دارد؛ شاید من زمان بیشتری نیاز دارم تا با موتور جدید خو بگیرم. نتیجه مسابقه برای هر دو ما خوب بود؛ هم از نظر احساسی هم فنی چون بعد از آن چیزهای بسیاری از موتور خود یاد گرفتیم.

rossi-03
از طرفی دیگر، روسی گفت که تمرینات بسیاری را برای موفقیت با موتور جدید انجام داده تا به این موفقیت در قطر دست یافته ولی این، تازه شروع کار در سال جدید است.

او همچنین عنوان کرد:

من سن بالایی دارم و در این شرایط که انگیزه کم می‌شود و فشار مسابقه حس نمی‌شود، مسابقه دادن بسیار سخت‌تر است. ولی معتقدم آخر هفته و مسابقه مهمی را پشت سر گذاشتم

Rossi
روسی که با وجود تمام مشکلات، شروع بهتری را نسبت به فصل قبل داشته امیدوار است امسال دهمین مقام قهرمانی خود را جشن بگیرد و به هدف خود یعنی برترین موتورسوار تاریخ شدن دست یابد.

بابک محبی، دانشجوی مهندسی مکانیک

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

Babak

دانش‌آموخته‌ی مهندسی مکانیک، عاشق خودرو، نویسنده و مترجم پدال

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. moein

    ۱۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (856 ديدگاه)

    نتاسفانه یا خوشبختانه من خواندم راضی نبودن که گواهی نامه موتور روبگیرم تا این یه سال پیش (تو جمع دوستان همه شوخی با طعم مسخره کردن که تو پایه یکم داری اما نمیتونی یه گواهی متور بگیری )
    اینوگفتم که بگم ازمتور فقط باد زدن تایرشو بلدم
    توفکرشم یه متورم بگیرم اگه بزارن
    به نظر شما متور چی خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Parsa

      ۱۷ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (167 ديدگاه)

      توصیه میکنم اول گوشیتو عوض کن کیبوردش خوب نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. moein

        ۱۷ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (856 ديدگاه)

        خخخ جایی که من هستم آب به ندرت گیر میاد کیبورد از کجا بیارم
        درضمن گوشی همراهم نیست با یه کروم بوک دارم برات کامنت میزارم
        شانس بیاریم اینجا نمیریم کیبوردد پیشکش

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. ahmad

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1170 ديدگاه)

    خیلی دوست داشتم واله به قهرمانی دهم دست پیدا کنه .ولی اینقدر جوان با انگیزه و با استعداد تو موتو جی پی هستش که شانسش داره کمتر میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا