موتورسیکلتهوندا

معرفی خودروی الکتریکی و موتورسیکلت جدید هوندا در CES

در سالن نمایشگاه CES در لاس‌وگاس امریکا، هوندا مجموعه‌ای از ایده‌های حمل‌ونقلی جدید را ارائه کرده که احتمالاً در سال‌های آینده آنها را در محصولات این کمپانی خواهیم دید؛ از جمله یک موتورسیکلت که خودش می‌تواند به وضعیت پایداری‌اش رسیدگی کند، یک ابزار جدید هوش‌مصنوعی که موجب بهبود سیستم‌های خودران در اتومبیل‌ها می‌شود و یک وسیله نقلیه شخصی که قطعه‌ای هوشمند از تکنولوژی برای جابجایی است.

honda-riding-assist
اولین ارائه هوندا در نمایشگاه، موتورسیکلتی جدید با تکنولوژی «رایدینگ اسیست» است که برخلاف موتورسیکلت‌های دیگر با قابلیت پایدارشوندگی، بر عملکرد ژیروسکوپ‌ها برای ایجاد یک رانندگی متعادل تکیه ندارد. بلکه هوندا تشخیص داده که ژیروسکوپ‌ها بسیار سنگین هستند و یک تجربه نسبتاً عجیب برای موتورسواران ایجاد می‌کنند. بر این اساس، هوندا بر روی یک تکنولوژی مبتنی بر وسیله نقلیه شخصیِ دیگر این کمپانی، موسوم به UNI-CUB تکیه کرده است؛ سیستمی که با تنظیم زاویه مایل فرمان در جهت حرکت و افزایش زاویه دوشاخه جلو در هنگامی که موتورسوار در مسیر نسبتاً مستقیم رانندگی می‌کند، موجب بهبود پایداری موتورسیکلت می‌شود. [دانلود ویدئو]

ارائه بعدی هوندا، اتومبیل NeuV است که «نیو-وی» خوانده می‌شود و مخفف عبارتی در انگلیسی به معنای «وسیله نقلیه الکتریکی جدید شهری» است. در واقع، کانسپت نیووی تصوّری است که هوندا از آینده اتومبیل‌ها دارد.

honda-neuv-concept-front-three-quarter
بسیاری از خودروهای شخصی در حدود ۹۶ درصد از طول عمر خود را به صورت ساکن و پارک‌شده سپری می‌کنند؛ این ایده‌ای که هسته اصلی کانسپت نیووی را تشکیل می‌دهد. این کانسپت در جستجوی راهی برای ارزش بیشتر خودروهای شخصی، با تبدیل آنها به وسیله برای حمل‌ونقل اشتراکی به صورت اتوماتیک است و در هنگامی که مالک خودرو از آن استفاده نمی‌کند، جابجایی مسافران در مسافت‌های کوتاه و محلی را برعهده می‌گیرد. این موضوع باعث می‌شود که شخص در مواقع حضور در محل کارش، از این طریق نیز کسب‌درآمد داشته باشد. مایک تی‌سِی (Mike Tsay)، مدیر طراحی در تحقیقات و توسعه هوندا در امریکا، در این زمینه می‌گوید:

ما نیووی را به گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که با بهینه‌سازی و بهره‌وری وسیله نقلیه در زمان‌های مُرده، ارزش بیشتری برای مالکش ایجاد کند.

honda-neuv-concept-rear-three-quarter
البته این تنها ویژگی جالب‌توجه نیووی محسوب نمی‌شود. مطابق گفته هوندا، نیووی از یک سیستم دستیار هوش مصنوعی بهره می‌برد که دارای یک «موتور احساس» با نام هانا (HANA) است. هانا که مخفف عبارتی به معنای «دستیار شبکه خودکار هوندا» است، از یک مجموعه حسگر و دوربین برای تشخیص احساسات راننده و سرنشین استفاده می‌برد  و پس از تلاش برای درک قضاوت‌ها و تصمیمات، به آنها در انتخاب گزینه‌ها و پیشنهادهای بهتر کمک می‌کند. در واقع و اساساً، «هانا» مادری هشیار برای شماست که همیشه می‌خواهد از حداکثر پتانسیل زندگی‌تان اطمینان حاصل کند.

honda-neuv-concept-features-and-specifications

نیووی همچنین دارای یک پنل نمایشگر بزرگ لمسی است که هم به راننده و هم به مسافران این امکان را می‌دهد که با سیستم‌های خودرو تعامل داشته باشند و در همین حال، به صفحات وب دسترسی پیدا کنند. علاوه بر این، دو صندلی با یک محفظه کوچک وسایل در عقب درنظر گرفته شده که شامل یک اسکیت‌بورد برقی برای «جابجایی در آخرین مایل» نیز می‌شود. نکته دیگر اینکه، در این کانسپت، اثری از سقف، پنجره، در و یا شیشه جلو دیده نمی‌شود و بیشتر شبیه به یک جیپ روباز است.

honda-neuv-concept-infographic
هوندا نیووی برای پیشرانه از یک موتور ۵۵ کیلووات‌ساعت استفاده می‌کند و بُرد مسافتش برای هر بار شارژ در حدود ۱۶۰ تا ۳۲۰ کیلومتر است. البته شاید هیچکدام از این کانسپت‌ها به این شکل که در CES معرفی شده‌اند، در خط تولید حضور نیابند، امّا احتمالاً تکنولوژی مورد استفاده در آنها را در وسایل نقلیه هوندا، در آینده‌ای نزدیک خواهیم دید؛ به‌ویژه در دهه‌های آینده که خودروسازان سرمایه‌گذاری زیادی بر روی خودران‌ها و هوش مصنوعی خواهند داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. حسين

    ۲۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1364 ديدگاه)

    دورد.

    الان یه ماشینو تست میکنن میگن گیربکسش گاهی تو انتخاب دنده درست، اشتباه میکنه و این حرفا. اما ماشینای الکتریکی که سیستم مکانیکی پیچیده ای ندارن.

    فردا ماشینا رو تست میکنن میگن هوش مصنوعیش تو تشخیص احساسات راننده گاهی اشتباه میکنه. مثلا من غمگین بودم بهم آهنگ شاد پیشنهاد داد. یا مثلا فلان کارو قرار بود امروز انجام بدم، یادش رفت بهم یاد آوری کنه!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Mohamad

    ۲۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (812 ديدگاه)

    درود بر هوندا
    شرکتی که در دنیای خودرو، موتورسیکلت و هواپیما و.. یه قدرت بلامنازع محسوب میشه.
    و من چقدر دوست دارم که از محصولات هوندا استفاده کنم.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Viper ACR

      ۲۰ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      ربات … ربات هاش رو نگفتی.
      اکثر ربات های انسان نمای ژاپنی که تو اخبار گاهی نشون میده کار دستی هوندا هستند.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. محمد

    ۲۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1488 ديدگاه)

    خدا وکیلی ادم اینارو میخونه هم خوشحال میشه هم ناراحت واقعا چقدر ما تو علم و سطح زندگی و فرهنگ کار و تلاش از اونا عقبیم خیلی دوست دارم ببینم واکنش دانشمند های هوندا به سی جی ١٢۵ چهل سال پیششون که هنوزم با قدرت اینجا تولید میشه چیه

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ahmad

      ۲۱ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (659 ديدگاه)

      البته سی جی 125 اینجا تولید نمیشه!
      از چین با فرقون میارن اینجا زیر راه پله ها سرهمشون میکنن!!!

      (انصافاً ببین چطور مملکتمون تبدیل شده به آشغالدونی از وسایل نقلیه یک قرن پیش!)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. hossein

    ۲۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (9 ديدگاه)

    خدایی و بعضیا هم فکر میکنن هندا 200 ایرانی 160 تاهم میره.من برای موتور خودم شخصیت قائل میشم حالا اینو دیدم دارم دیوونه میشم.
    مشخصاتش هنوز نیامده؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. نوید جهرمی

    ۲۱ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (3683 ديدگاه)

    اونا کجان و ما کجا. اونا نسبت به آینده و جهان چه دیدگاهی دارن ما چ دیدگاهی.
    آه از نهادم وا نهاد….

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا