موتورسیکلت

اِسکالی : زیبا، ایمن، باهوش

شاید با دیدن عکس کلاه‌کاسکت و وصف باهوش در این تیتر، پیش خود بگویید که یک کلاه‌کاسکت هم می‌تواند زیبا باشد و هم ایمن اما وصف باهوش از کجا آمده؟ حق با شماست این توصیف کمی عجیب به نظر می‌رسد؛ من هم وقتی برای اولین بار در حدود یک سال و نیم پیش در یک سایت اروپایی که اخبار فناوری را پوشش می‌دهد، مطلبی راجع به یک کلاه‌کاسکت موتور دیدم، کاملاً جا خوردم اما بعد از مطالعه آن مطلب فهمیدم که این خبر اصلاً بی‌ربط به موضوعات تحت پوشش آن سایت نیست.
حالا بعد از گذشت یک سال و نیم از دیدن آن مطلب، قصد دارم که در متن پیش رو، به برسی کامل ماجرای اِسکالی بپردازم تا شما هم به دلیل باهوش نامیدن این کلاه کاسکت پی ببرید.

skully-helmet-1-970x647-c
ماجرا از کجا شروع شد؟
ماجرا از روزی شروع شد که مارکوس وِلِر (Marcus Weller) آمریکایی سوار بر موتورسیکلتش در خیابان‌های بارسلونا در حال گشت و گزار بود اما چون دقیقاً با مسیر آشنایی نداشت، تمام حواسش را متوجه تابلوها و علائم راهنمایی کرده بود تا مبادا مسیر را گم کرده و یا مرتکب نقض قانون شود. اما در یک لحظه که نگاهش را به یکی از این تابلوها دوخته بود، متوجه ترمز کردن خودروی جلویی نشده و به شدت با آن برخورد داشت تا یک تصادف نسبتاً سخت را تجربه کند.
این صحنه تلخ به قدری ذهن او را مشغول کرده بود که شب‌ها خوابش نمی‌برد. مدام به آن فکر می‌کرد و برای چند ماه هر شب کابوس آن را می‌دید. یک شب در خواب دید کلاهی ایمنی به سر دارد که نقشه مسیریاب شهر را در برابر چشمانش به نمایش می‌گذارد و وی لحظه به لحظه موقعیت خود را روی نقشه می‌بیند. ساعت ۴ صبح حیرت‌زده از خواب پرید و ساعت‌ها در اینترنت به دنبال چنین کلاهی گشت، اما تلاش او بی‌فایده بود، زیرا در نهایت دریافت که چیزی حتی نزدیک به کلاهی که در خواب دیده بود اصلاً وجود ندارد. یک هفته نکشید که ایده‌اش را ثبت کرد و برای آن حق اختراع گرفت. مارکوس تصمیم جدیدی گرفته بود و قصد داشت کلاه ایمنی هوشمندی تولید کند که همچون یک مسیریاب مکان مورد نظر موتورسوار را روی نقشه به وی نشان دهد. او نام آن را اِسکالی (Skully) گذاشت.

Skully Helmet
Skully Helmet
اقدامات اولیه:
نخستین اقدام مارکوس بعد از ثبت ایده‌اش، انجام تحقیق برای عملی کردن آن از طریق جستجو در اینترنت بود. اما تمام اطلاعات لازم و مورد استفاده را او از طریق اینترنت به دست نیاورد چرا که او قبلاً و در بدو ورودش به دانشگاه، تحقیقاتی را در مورد سیستم‌های هوشمند حمل و نقل انجام داده و بعدها تحصیلاتش را در رشته روان‌شناسی صنعتی ادامه داده بود و دست آخر هم دوره‌های علوم اعصاب را با موفقیت پشت سر گذاشته بود که در آنجا با نحوه درک انسان از محیط پیرامونش، به طور کامل و دقیق آشنا شد و البته هیچ‌گاه فکرش را هم نمی‌کرد که دروس و دوره‌هایی که گذرانده، روزی به کارش بیایند و او را در ساختن وسیله یاری دهند که به شهرت جهانی برسد.

Skully Helmet
Skully Helmet
نخستین شریک و یار مارکوس در مسیر عملی کردن این ایده بزرگ، برادرش بود که علاقه زیادی به موتورسیکلت‌ها و رانندگی با آن‌ها داشت. مارکوس باید از فناوری نمایشگر جلوی سر یا HUD کمک می‌گرفت تا نقشه مسیر برای راننده به نمایش گذاشته شود. شاید اولین تصویری که این فناوری در ذهن همه ما زنده می‌کند، چهرهٔ رابرت داونی جونیور باشد زمانی که در نقش مرد آهنی (در فیلمی به همین نام) لباس و تجهیزات آهنینش را از طریق صفحه‌ای در مقابل صورتش و با حرکات چشم و حرف زدن کنترل می‌کرد.

Skully Helmet
Skully Helmet
مارکوس به یاد می‌آورد برای استفاده از چنین نمایشگری در جلوی چشم باید از لیزر استفاده کند ولی اندازه‌گیری دقیق فاصله کانونی به‌درستی انجام نمی‌گرفت. پس از کمی تحقیق مارکوس متوجه شد که کسی پیش از او از این فناوری استفاده نکرده است، درواقع سختی کار باعث شده بود کسی دنبال آن نرود. حدود یک ماه طول کشید و مارکوس به این نتیجه رسید که دیگر راهی وجود ندارد، اما ناگهان ایده‌ای به ذهنش رسید و با مشورت با یک متخصص راه‌حل را پیدا کرد.
پس از پشت‌سر گذاشتن مراحل مختلف ساخت کلاه هوشمند، نوبت به مرحله‌ای رسید که باید محصول نهایی آماده می‌شد تا به تولید انبوه برسد و وارد بازار شود. ساخت و تولید چنین وسیله‌ای با مشکلات بسیاری همراه بود؛ تولید یک قطعه‌ای کوچک حتی اگر کوچک‌ترین مشکلی داشته باشد در نهایت موجب ضرر زیادی برای تولیدکننده خواهد شد و بعد هم باید کار کاملاً از سر گرفته شود.

Skully Helmet
Skully Helmet
افزودن ظرافت و سهولت استفاده بر روی کلاهی که می‌خواست هم محافظ باشد و هم یک محصول تکنولوژیک، به‌علاوه ساخت یک وسیله برای اولین بار، مرحله تولید اسکالی را به یکی از دشوارترین طراحی‌ها برای ساخت تبدیل کرده بود. کوچک‌ترین نقص، ضرر هنگفتی را روی دست مارکوس می‌گذاشت. اگر می‌خواست مطابق رسم معمول عمل کند باید نمونه اولیه‌ای را می‌ساخت، آن را روانه بازار می‌کرد و پس از دریافت بازخوردها و نحوه استقبال از محصول، سراغ تصحیح آن می‌رفت. او به‌جای این راه از همان ابتدا دائم با آدم‌های مختلفی در ارتباط بود و کلاه را به آن‌ها نشان می‌داد و نظراتشان را جویا می‌شد. با این راهکار سازنده نه نیازی به پیشروی با حدس و گمان داشت و نه نیاز به برگزاری کلی تحقیق و پژوهش. روش مارکوس این بود که به مردم اجازه بدهد محصول را از ابتدای پیدایش آن ببینند و نظراتشان را بدهند تا در نهایت چیزی ساخته شود که آن‌ها می‌خواهند.
به همین دلیل مارکوس نمونه اولیه کلاه ایمنی خود را که «Skully P1» نام‌گذاری کرده بود در نمایشگاه پاییزه فناوری‌های نوظهور سال ۲۰۱۳ که در “سیلیکون ولی” آمریکا برپا شده بود به نمایش گذاشت. از مهم‌ترین ویژگی‌های این کلاه می‌توان به یک لیزر سه‌بعدی که در این کلاه تعبیه شده تا از قرار گرفتن مناسب کلاه بر روی سر کاربر اطمینان حاصل کند و یک دوربین مجهز به لنزی با زاویه بسیار باز برای دید پشت سر کاربر، اشاره نمود.

Skully Helmet
Skully Helmet
با کمک این دوربین کاربر می‌تواند از هر آنچه که در پشت سر و اطرافش روی می‌دهد، تصویر ویدئویی زنده دریافت کند که این به معنای دید کامل ۱۸۰ درجه‌ای است و این تصویر بر روی نمایشگری که بر روی لبه داخلی کلاه قرار دارد نشان داده می‌شود و همین ویژگی به‌تنهایی می‌تواند متحول کننده بازار کلاه‌کاسکت باشد. این فناوری به‌ویژه برای دوچرخه‌سواران کاربردهای قابل‌توجهی دارد چرا که دوچرخه‌سوار برای حفظ تعادل دوچرخه به جلو خم می‌شود و به همین دلیل شانه و آرنج‌اش مانع دید آینه می‌شود.
اما علاوه بر آینه‌های مجازی، این نمایشگر، هشدارها و پیام‌های تلفن هوشمند را مانند تماس‌های وارده و پیامک‌ها نشان می‌دهد و همچنین به فهرست موسیقی دستگاه نیز دسترسی داشته و می‌تواند عملکرد هندزفری نیز داشته باشد.

Skully Helmet
Skully Helmet
در سال ۲۰۱۳ مارکوس از داوطلبان کمک گرفت تا Skully P1 را تست کنند و با دادن نظرات خود، به بهبود روند ساخت این کلاه کاسکت کمک کنند.
ظاهراً روش مارکوس جواب داد، چرا که شرکت Skully Helmets در سال ۲۰۱۴ از طریق وب‌سایت ایندیگوگو به شکل رسمی فعالیت خود را پس از تست‌های اولیه در سال ۲۰۱۳ آغاز کرد. این سایت در حقیقت سایتی است برای جمع‌آوری اعانه‌های مردمی از طریق ایجاد کمپین‌های مختلف، مارکوس طرح کلاه را روی آن به اشتراک گذاشت و توانست طی ۴۵ ساعت یک میلیون دلار برای پروژه خود جمع کند که در نوع خود بی‌سابقه است.

مارکوس توانست در سال ۲۰۱۴ کلاه ایمنی هوشمند مدنظرش را تولید و تعداد بسیاری از آن را به قیمت هرکدام ۱۵۰۰ دلار پیش‌فروش کند و امیدوار بود تا محصول نهایی‌اش هرچه زودتر روانه بازار شود. تاریخی که او برای فروش و عرضه عمومی کلاه کاسکتش وعده داده بود، می ۲۰۱۵ بود که با توجه به مشکلات و ایرادهایی که در تست‌های گسترده‌تر عیان شد، این عرضه به عقب افتاد و همچنان نیز انجام نشده است. مهم‌ترین این مشکلات، سردرگمی کاربران به هنگام استفاده از سیستم مسیریابی کلاه است و کسانی که کلاه را در مسیرهای طولانی تست کرده‌اند، مجبور بودند تا چندین بار در طول مسیر برای تنظیم و چک کردن این سیستم، در کنار جاده توقف کنند.

Skully Helmet
Skully Helmet
اما این مدل نهایی چه نام دارد و ویژگی‌های برجسته‌اش چیست؟
مدلی که هم‌اکنون خیلی‌ها در انتظار عرضه آن به بازار هستند، Skylly AR-1 نام دارد.
Skully AR-1 تنها کلاه ایمنی پیشرفته‌ای نیست که در حال حاضر تولید می‌شود، اما AR-1 قابلیت‌هایی دارد که آن را از بقیه نمونه‌ها متمایز می‌کند؛ چنین قابلیت‌هایی باعث شده رسانه‌ها از آن به‌عنوان «هوشمندترین کلاه ایمنی دنیا» یاد کنند. مضاف بر اینکه تولید آن برخلاف نمونه‌های مشابه کلید خورده و مرحله پیش‌فروش خود را نیز با استقبال و موفقیت خوبی پشت سر گذاشته است.

Skully Helmet
Skully Helmet
اما چه چیزی Skully AR-1 را این‌چنین خاص کرده است؟ نخستین چیزی که باید در یک کلاه ایمنی جستجو کرد ایمنی و استحکام آن است. این کلاه ایمنی تاکنون تست‌های بسیار سختی را از سوی سازندگان خود از سر گذرانده تا به کسب گواهینامه‌های مهمی چون DOT و ECE دسترسی پیدا کند. وزن سبک، پوسته فایبرگلاس آئرودینامیکی و پوشش‌های داخلی خاص آن نیز Skully AR-1 را به یکی از راحت‌ترین کلاه‌های ایمنی در شرایط سخت مبدل کرده است.

Skully Helmet
Skully Helmet
در AR-1 یک صفحه‌نمایش شفاف HUD قدرت گرفته از سیستم‌عامل اندروید در سمت راست کلاه ایمنی ظاهر می‌شود. سنسورهای درون کلاه شامل یک دوربین دید عقب با دید ۱۸۰ درجه که به راننده اجازه کنترل بسیار دقیقی بر روی وضعیت خود در جاده می‌دهد، سرعت‌سنج، ژیروسکوپ، دماسنج و قطب‌نما می‌شود.
صفحه‌نمایش HUD می‌تواند وضعیت مسیر حرکت راننده را طبق اطلاعات جی‌پی‌اس نشان دهد، نقشه‌ها را برای وی ترسیم کند و با یک بلوتوث تعبیه شده در کلاه به اسمارت فون متصل شده و به انتقال و نمایش اطلاعات بپردازد. جی‌پی‌اس کلاه ایمنی در دو حالت اطلاعات را نمایش می‌دهد؛ مدلی ساده برای دور زدن‌های معمول و دیگری که در شرایط سخت جاده‌ای به یاری راننده می‌شتابد. تمامی این تعاملات با کلاه ایمنی بدون نیاز به دست است و با صوت امکان‌پذیر است.
Skully AR-1 را می‌توان یک گردهمایی بی‌نظیر از امنیت، عملکرد و ظاهر شیک توصیف کرد. در دنیایی که تصادفات به شکل عجیبی بالاست و ایمنی یک وسیله دوچرخ بسیار کمتر از نمونه چهارچرخی است، نیاز به یک کلاه ایمنی که حداقل شما را از انجام بعضی خطاها دور نگه دارد، بسیار مبرم و حیاتی به نظر می‌رسد.

سخن آخر:
مارکوس محصور نکردن خود به چیزهایی که بلدیم و نترسیدن از تجربه مراحلی که رسیدن به هدف آن سخت به نظر می‌رسد را عامل موفقیت خود می‌داند. او معتقد است برای پیروزی نباید ناامید شد و باید راه‌های مختلفی را امتحان کرد. ما هم امیدواریم تا روزی در کشور عزیز خودمان، شاهد پیشرفت در همه زمینه‌ها ازجمله موارد مربوط به ایمنی باشیم. البته قبل از آن که ابراز امیدواری برای حضور این کلاه کاسکت در بازارهای جهانی و ایران داشته باشیم، امیدواریم که ابتدا شاهد جا افتادن فرهنگ استفاده از کلاه کاسکت در میان موتورسواران ایران باشیم تا همان‌گونه که در “کلاهی برای زندگی” گفتیم، در هر سال حدود ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ نفر از هم‌وطنان عزیزمان فقط به دلیل استفاده نکردن و یا استفاده از کلاه کاسکت‌های نامناسب جان خود را از دست ندهند.

Skully Helmet
Skully Helmet

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بیژن دولت سرایی

دانشجوی رشته های حقوق و خلبانی. علاقه‌مند به دنیای خودرو و موتورسیکلت. در حال حاضر این افتخار رو دارم که به عنوان نویسنده و مترجم با تیم پدال همکاری کنم.

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. HELL CAT

    ۸ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (196 ديدگاه)

    آینده اینجاست خیلی جالبه با تشکر ازآقای دولت سرایی بابت مطلب زیباشون

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. سامورایی

      ۸ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (182 ديدگاه)

      وسیله ای عالی ولی خطرناک
      چه باید کرد

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. amin

      ۸ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (46 ديدگاه)

      می دونم نظرم رپتی به این پست نداره
      اما ایرانخودرو گفته کاهش خودرو امید واهی به کمپینم کاری نداریم
      پس معلومه این کمپین اثر داشته خوب چند هفته دیگه هم صبر کنیم قیمت میاد پایین
      اونایی که نیاز به ماشین دارن برن دست دو بخرن
      به اونایی هم که خبر ندارن تو gp های وایبر تلگرام … خبر بدن
      به امید اون روز که حسرت خودرو با کیفیت نداشته باشیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. reza

    ۸ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (38 ديدگاه)

    مثله عینک گوگل ، طولانی مدت باعث سردرد میشه ، اما تکنولوژی در حاله پیشرفته

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حامد

      ۲۲ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (37 ديدگاه)

      احتمالا بخاطر همون رعایت کردن فاصله کانونی چشم این خستگی بوجود میاد

      اما مهمترین نکته ای که توی این مقاله بایددر نظر بگیریم اینه که
      این آقا شب خواب دیده ، یک ایده به ذهنش رسیده، رفته ثبت کرده، خلاص
      اینقدر هم امکانات جورواجور دور و برش بوده راحت رفته تحقیق کرده

      خداییش خیلی از اطرافیان رو که نگاه میکنم کله شون پر از ایده هاییکه که خیلی میتونه به بشر کمک کنه
      اما جایی نیست برای تحقیق ، باید از زندگیش بزنه توی این شرایط اقتصادی گل و بلبل
      چندسال وقت حروم کنه آخرش بگن خارجیش بهتره

      چرا این طرز فکر ما که » ما ایرانی ها نمی تونیم » نمی میره راحت شیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. ALL CARS

    ۸ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (467 ديدگاه)

    سپاس از آقا بیژن دولت سرایی

    خیلی عالی و کاربردی
    aprilia rsv4 هم که داشته باشیم با این کلاه دیگه عالی میشه (تصویر اول)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حسین

    ۸ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    از بخش خودرو های سنگین نمایشگاه مشهد یه مقاله بزارید، لطفا!
    مخصوصا تاریخچه برند‌ها و قیمتشون!
    برند ماز رو هم معرفی کنید.
    ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. AHMADREZA

    ۸ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    از وقتی بچه بودم همیشه همین فکرو داشتم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. h112

    ۸ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (434 ديدگاه)

    لطفا درباره موتور سیکلت های 250 سی سی در ایران هم مطلب بگذارید..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بیژن دولت سرایی

      ۸ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (263 ديدگاه)

      سلام
      حدود 10 روزی میشه که شروع کردم به برسی 250 سی سی های موجود در بازار
      و تا حالا 2 قسمتش منتشر شده که میتونید تو لینک های زیر ببینید:
      قسمت دوم>
      http://www.pedal.ir/%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%B3%DB%8C%DA%A9%D9%84%D8%AA/250-%D8%B3%DB%8C%E2%80%8C%D8%B3%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D9%84%D8%A7%DA%A9-%D8%B4%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%85-250/
      قسمت اول:
      http://www.pedal.ir/%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%B3%DB%8C%DA%A9%D9%84%D8%AA/250-%D8%B3%DB%8C%E2%80%8C%D8%B3%DB%8C%E2%80%8C-%D9%85%DA%AF%D9%84%DB%8C/
      انشاا.. قسمت سوم هم به زودی منتشر میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. hossein

    ۸ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    اره داداش جالب اینجاست که کسی نیست از فکر های ما حمایت کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. روح سوار

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این کلاه رو از کجا باید خرید؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بیژن دولت سرایی

      ۲۳ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (263 ديدگاه)

      سلام
      توی متن اشاره کردم که فعلا فقط توی آمریگا پیش فروش شده و هنوز به بازار نیومده…

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا