تصادفات متداول موتورسواری و راه‌های پیشگیری – بخش پنجم

موتورسواری یکی از خطرناک‌ترین سرگرمی‌های دنیای امروزی است. طبق یک آمار تهیه شده در سال 2005 از هر 10000 موتورسیکلتِ اسپرتِ ثبت شده در آمریکا، 22 مورد از آن‌ها راکبان خود را به کام مرگ کشیده‌اند که اکثر آنان را جوانانی تشکیل می‌دهند که در پروسهٔ یادگیری هستند. از آنجایی که الگوی پیروی شده توسط بسیاری از این افراد یکسان است و همچنین بسیاری از تصادفات آن‌ها در چند قالب متداول دسته‌بندی می‌شوند، می‌توان با افزایش آگاهیِ این بخش از جوانان احتمال بروز حوادث ناگوار برای آن‌ها را کاهش داد. در ایران سالانه 5000 موتورسوار جان خود را از دست می‌دهند. از آنجا که در این کشور منبع خاصی برای افزایش دانش موتورسواری امن وجود ندارد در سایت پدال بر آن شدیم که در یک مطلب 10 قسمتی، شایع‌ترین حوادثی که گریبان‌گیر موتورسواران می‌شوند را مورد تحلیل قرار داده و گامی در جهت حفظ جوانان این مرز و بوم پیموده باشیم.

عبور از پیچ لغزنده
اگر اولین بار است که با این مجموعه آشنا شده‌اید اکیداً توصیه می‌شود مطالعه آن را از بخش اول آغاز کنید.

motorcycle-ride-photos

5. عبور از مسیر یا شی‌ء لغزنده در حین گذر از پیچ تند

در حین عبور از گردنه‌های جاده در حالی که دید خوبی ندارید، بدون هیچ اخطاری ناگهان از روی بخشی از شن، چاله، برگ یا هر شی‌ء لغزندهٔ دیگری عبور می‌کنید، چرخ جلوی شما لیز می‌خورد و پس از برخورد با زمین به لاین مخالف می‌روید، خودروی دیگری هم از روبرو در حال آمدن است و تمام.

عبور از پیچ لغزنده
هرکسی که یک بار در حین پیچیدن با موتور، از روی یک پاکت چیپس عبور کرده باشد، شهادت خواهد داد که موتورسیکلت و چیپس دوستان خوبی برای یکدیگر نیستند! قضیه به چیپس ختم نمی‌شود. هرگونه روغن ریخته شده روی زمین، شن، رنگ‌های خطوط عابر پیاده، خطوط اضطراری، نشانگر لاین‌های خیابان و بسیاری موارد دیگر، همگی گزینه‌هایی مناسب برای تمرین سُربازی هستند! مکانیزم عبور چرخ از یک شیء لغزنده، از قفل شدن چرخ‌ها در هنگام ترمز گیری درون پیچ بسیار بدتر است و در صورت پیش آمدن این مشکل تنها شانس موتورسوار در این است که قبل از زمین خوردگی از آن شیء عبور کند و این اتفاق به‌ندرت می‌افتد. می‌توان گفت که تنها راه حل این مشکل، پیشگیری از وقوع آن است.

عبور از پیچ لغزنده
راه پیشگیری: با آن برخورد نکنید! همواره باید در زمان رانندگی هر جایی که نسبت به آن دید کافی ندارید را مانع فرض کنید. بسیاری از رانندگان ما در جاده‌های گردنه‌ای صرفاً چون قادر به دیدن خودرو از پشت کوه‌ها نیستند، فرض را بر عدم وجود خودرو گرفته و با سبقت نا به‌جا حوادث تلخی را رقم می‌زنند. تصادفات این‌چنینی برای موتورسواران بسیار فاجعه‌بارتر هستند و می‌توان گفت که زمین خوردن کم خسارت‌ترین نتیجهٔ این سبک رانندگی است. بنابراین باید خود را عادت بدهید که همواره با احتیاط رانندگی کنید و همواره از بخشی از مسیر حرکت کنید که بیشترین میدان دید را داشته باشید. همچنین باید با سرعتی برانید که از لحظه‌ای که شی‌ء جدیدی در میدان دیدتان قرار گرفت زمان کافی برای واکنش داشته باشید. این یکی از کلیدهای رانندگی است که همهٔ حرفه‌ای‌ها دربارهٔ آن اتفاق نظر دارند. بد نیست این را هم بدانید که یک قانون کلی برای عبور از پیچ‌های تند، قانون ورود آرام و خروج سریع است یعنی با سرعت مطمئن وارد پیچ شوید و هنگامی‌که به پایان آن نزدیک شدید در حالی که موتور را به حالت عمودی برمی‌گردانید مجدداً شتاب بگیرید.

motorcycle-ride-photos

درباره نویسنده

تصویر پروفایل نیما امیری

فارغ‌التحصیل رشته مهندسی برق کنترل و علاقه‌مند به دنیای خودرو، تکنولوژی آی تی، مباحث کارآفرینی و صنایع سنگین!

5 دیدگاه

  1. MAMAD
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    دستت درد نکنه آقای امیری با مطالب گرانبهاتون ولی متاسفانه کو گوش شنوا

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل نیما امیری
      نیما امیری
      سوابق: (29 دیدگاه) ,

      خواهش میکنم. شما لطف دارید.
      اینقدر نا امید نباشید. بنده معتقدم گوش های شنوایی هم هستن. فقط بسیاری از رانندگان ما نیازمند کشف روشی برای کاهش اعتماد به نفس هستند!

      پاسخ
  2. تصویر پروفایل ALL CARS
    ALL CARS
    سوابق: (467 دیدگاه) ,

    توچندروزی که نبودم دوستان کلی مطلب توپ گذاشتن توپدال
    از همتون ممنون
    وهمچنین از شما نیما امیری عزیز بخاطر توجهتون به موتور سیکلت وموتورسیکلت سوارا

    امیدوارم مطالب بیشتری مربوط به موتورسیکلت تو پدال گذاشته بشه
    مخصوصا در مورد تولیدات جدید

    پاسخ
  3. armin
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    آقا دستتون درد نکنه ،
    من تازه دارم گواهینامه موتورمو میگیرم ، و به خودم قول دادم حتی با همین سی جی قاتل های خودمون ، درست رانندگی کنم . مطالبتون خیلی برام آموزنده است . ممنون

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.