آموزشموتورسیکلت

تصادفات متداول موتورسواران و راه‌های پیشگیری – جمع بندی

با توجه به اینکه بخش عظیمی از مرگ و میرها و معلولیت‌های مربوط به تصادفات رانندگی در ایران به موتورسیکلت‌ها اختصاص دارد، نیاز به افزایش سطح آگاهی موتورسواران از حوادثی که در کمین آن‌ها هستند، به شدت احساس می‌شود. از این رو در سایت پدال تلاش شد در مطلبی ۱۰ قسمتی بسیاری از حوادث و اشتباهات متداول موتورسوارن و به ویژه تازه کاران، مورد بررسی قرار گرفته و برای هر کدام از آن‌ها راه‌هایی برای پیشگیری پیشنهاد شود. امید است گامی در جهت کاهش این اتفاقات ناگوار پیموده شده و بخشی از خلأ آموزشی مربوط به این بخش کاسته شده باشد.

موتورسواری ایمن
در اینجا به منظور یادآوری و کاهش پراکندگی، مطالب ذکر شده در قالب ۱۷ نکته به صورت خلاصه جمع بندی شده است.

جمع بندی:

  1. از کلاه ایمنی مرغوب استفاده کنید
  2. با سرعت مناسب رانندگی کنید
  3. ترمز گرفتن اصولی را یاد بگیرید
  4. فاصلهٔ ایمنی را رعایت کنید
  5. اگر رانندهٔ پشتی شما فاصله ایمنی را رعایت نمی‌کند کنار کشیده و به وی اجازهٔ عبور دهید
  6. سر پیچ از ترمز گرفتن بپرهیزید
  7. همواره در حال برنامه ریزی و انتخاب مسیر مناسب برای فرار از حادثه احتمالی باشید
  8. هر جایی که از محدودهٔ دیدتان خارج است را مانع در نظر بگیرید
  9. از راندن در نقاط کور رانندگان بپرهیزید
  10. با فرض اینکه نامرئی هستید رانندگی کنید و روی جمع بودن حواس رانندگان حساب نکنید
  11. از کنار اتومبیل‌های پارک کرده عبور نکنید (آهسته عبور کنید)
  12. از خودروهای سنگین دوری کنید
  13. همیشه در حال هوشیاری کامل رانندگی کنید
  14. متناسب با شرایط جوی و جاده‌ای برانید و تغییرات لغزندگی جاده را در رانندگی خود لحاظ کنید.
  15. از تغییر لاین ناگهانی و لایی بازی بپرهیزید
  16. در ساعات شب که رانندگان خطرناک حضور پر رنگ تری دارند، دید محدودتر است و از پلیس خبری نیست دقتتان را دو چندان کنید.
  17. از سلامت بوق و چراغ‌های موتورتان اطمینان حاصل کنید

موتورسواری ایمن

موتورسواری ایمن

موتورسواری ایمن

موتورسواری ایمن

موتورسواری ایمن
در پایان خدمتتان عرض می‌شود که این مطالب با هدف بالا رفتن آگاهی موتورسواران عزیز جمع آوری شده‌اند و دلیل اینکه در این متن شما به عنوان فرد تصادف کننده مطرح شده‌اید کمک به تصور شما از موقعیت و کاهش دادن این توهم که حادثه تنها برای دیگران اتفاق می‌افتد، بوده است و شخص نگارنده خود را از هر گونه قصد و غرضی بر جان و مال شما مبری دانسته و برایتان لحظات موتور سواری بسیار شیرینی را به دور از حادثه آرزومند است!

motorcycle-accident-helmet-laws-motorcycle-injuries-infographic
در اینجا نیاز است از تمام دوستانی که در طول تکمیل این سری مطلب با ما همراه بوده و با نظرات خوب خود به تکمیل مطالب پرداخته و انگیزه بخش ادامهٔ آن بودند سپاسگزاری نمایم.

motorbike helmet
با این جمله سخن به پایان می‌برم:

موتورسیکلت امن است مادامی که سوارش بداند چقدر خطرناک است!

motorcycle driving
مروری سریع بر همه قسمت های پیشین:

  1. تصادفات و حوادث متداول موتورسواری و راه‌های پیشگیری – بخش اول: قفل شدن چرخ جلو
  2. تصادفات و حوادث متداول موتورسواری و راه‌های پیشگیری – بخش دوم: قفل شدن چرخ عقب
  3. تصادفات و حوادث متداول موتورسواری و راه‌های پیشگیری – بخش سوم: ورود با سرعت زیاد به پیچ و ترمز گرفتن در آن
  4. تصادفات و حوادث متداول موتورسواری و راه‌های پیشگیری – بخش چهارم: راننده‌ای در چهار راه، مسیر شما را سد می‌کند
  5. تصادفات و حوادث متداول موتورسواری و راه‌های پیشگیری – بخش پنجم: عبور از مسیر یا شی‌ء لغزنده در حین گذر از پیچ تند
  6. تصادفات و حوادث متداول موتورسواری و راه‌های پیشگیری – بخش ششم: اتومبیل کناری فرمان را به سمت شما می‌گیرد
  7. تصادفات و حوادث متداول موتورسواری و راه‌های پیشگیری – بخش هفتم: زیر گرفته شدن توسط خودرو
  8. تصادفات و حوادث متداول موتورسواری و راه‌های پیشگیری – بخش هشتم: باز شدن ناگهانی درب خودروی پارک شده
  9. تصادفات و حوادث متداول موتورسواری و راه‌های پیشگیری – بخش نهم: زیر گرفته شدن توسط خودروهای سنگین
  10. تصادفات و حوادث متداول موتورسواری و راه‌های پیشگیری – بخش دهم: زمین خوردن در جادهٔ لغزنده

motorcycle driving

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نیما امیری

فارغ‌التحصیل رشته مهندسی برق کنترل و علاقه‌مند به دنیای خودرو، تکنولوژی آی تی، مباحث کارآفرینی و صنایع سنگین!

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. AHMADREZA

    ۱۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    خیلی ممنون از همهی نویسندگان و دست اندر کاران پدال آقا ما هم بعد از دو سه سال داریم رفع زحمت میکنیم شاید این مشکلی که واسم پیش اومده زود تر حل شد و برگشتم دو ستدار همه ی برو بچ پدال ازجمله ( میلاد . صادق . احمد .احسان . حمیدکه یه مدته نیستش . david که آخر نشد بهش ثابت کنم ماشینم لکسوسه . کوروش و فرزندش .شاهین . جی تی آر و…)هستم خداحافظ بچه ها????????
    با تشکر (احمدرضا ب ام و ی سابق)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Hamed

    ۱۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (188 ديدگاه)

    این سری مقاله عالی بودن. بنده بعد از 13-14 سال موتور سواری چیزای جدیدی ازشون یاد گرفتم…انشالا که بازم از این دست مقالات بذارید.ممنون و خسته نباشید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. محمدرضا

    ۱۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (21 ديدگاه)

    مطالب آموزنده ای بود…

    ممنون پدال

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ahmad

    ۱۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (136 ديدگاه)

    انتشار این مطلب در شرایط فعلی حامعه ما بسیار ضروری بود و البته باید استمرار داشته باشه.
    به هر حال فرهنگ رانندگی در میهن ما بسیار پایین هست و اینجور مطالب میتونه کمک کنه حداقل بخشی از جامعه شناخت بهتری از وسیله نقلیه موتورسیکلت و خطرات پیرامون اون داشته باشن.
    این مطالب خیلی از نکات رو به من یادآوری کرد…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. سعید

    ۱۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1484 ديدگاه)

    ممنون آقای امیری،مطالب خیلی خوب و آموزنده ای بود.
    یادمه اولین بار که میخواستم سوار موتور بشم-حدودا 12 سال پیش-بابام بهم گفت وقتی سوار موتوری فرض کن که هیچکس تو رو نمیبینه(نکته 10)؛این مساله خیلی بهم کمک کرد که خداروشکر هیچوقت با موتور تصادف نکردم،فقط یکی دو بار به علت لغزیدن زمین خوردم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نیما امیری

      ۱۲ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (29 ديدگاه)

      حرف خیلی خوبی بهتون زدن
      این دستان فرض نامرئی بودن واقعا جدیه.
      هرجا یه موتوری زیر گرفته میشه، از راننده که میپرسی چی شد؟
      میگه ندیدمش!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. ALL CARS

    ۱۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (467 ديدگاه)

    سپاس از جناب نیما امیری

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. علی

    ۱۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (105 ديدگاه)

    ممنون از مطالب آموزندتون.
    جدا به درد خورد
    ممنون
    ممنون
    باز هم ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. mechanic

    ۱۵ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام
    فقط میتونم بگم
    Big like

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. آمیرزا

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    آقای امیری،بسیار متشکرم از مطالب بسیار مفیدی که جمع آوری و نگارش نموده اید،بنده که خیلی آموختم،فقط اگر ممکن است راهنمایی بفرمائید که فیلم هاراچگونه دانلود کنم، تادرگوشی داشته باشم،آیا جای دیگری هم آپلود کردید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نیما امیری

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (29 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز من، همین الان تمام 10 قسمت رو مرور کردم.
      در هفت قسمت اول در پایان مقاله یک عبارات “[دانلود ویدیو]” نوشته شده که با کلیک روی آن می توانید ویدیوی مربوطه را دریافت کنید.
      چهار ویدیوی مربوط به سه مطلب آخر هم از سایت آپارات قابل دانلود است.
      برای دانلود از سایت آپارات باید روی دکمه ی فلش رو به پایین در سمت راست صفحه کلیک کنید. موفق باشید.
      http://www.aparat.com/v/2cEGt
      http://www.aparat.com/v/SckeN
      http://www.aparat.com/v/swHY5
      http://www.aparat.com/v/ctDk8

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. آمیرزا

    ۸ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    متشکرم،آقای امیری متوجه شدم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. آمیرزا

    ۱۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    با سلام دوباره،این4ویدیو راکه لیست کردید،تونستم دانلود کنم.آن بقیه طبق راهنمایی شما عمل کردم.ارور میده.تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نیما امیری

      ۲۲ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز
      الان که چک کردم دیدم لینک دانلود ویدیوها برداشته شده!
      گوشه ی بالا سمت راست هر ویدیو یک آرم آپارات مشاهده میشود.
      با کلیک روی آن به سایت آپارات منتقل میشوید و میتوانید مانند ویدیوهای قبلی آنها را هم دانلود کنید.
      از پیگیری شما هم ممنونم!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. مصطفی

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام میکنم خدمت آقای امیری و دوستانی که نظر دادن، من از جمله موتورسوارانیم که همه ده تا حادثه رو تجربه کردم ولی علمی نمیدونستم چرا من حتی زیر اتوبوسم رفتم دی:)

    موافقم 0
    مخالفم 1
  13. مصطفی

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    راستی یه مطلبیم اضافه کنم تو جریان ترافیک سریع کند رفتن حادثه سازه و تو جریان ترافیک کند زیاد تند رفتن حداقل برا من که اینجوریه فک نکنید فقط مهارت کند رفتن مهمه مهارت تو سرعت های بالا هم مهمه کلا یه جمله میگم آگاهی از خطرات ماهرت میکنه و اینکه بدونی آگاه نباشی به استقبال اون روی سکه موتور سیکلت که خطره رفتی همونجور که آقای امیری فرمودن در واقع به جنگ با فرمولای فیزیک میری دی:)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. همایون

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دم شما گرم و پاینده و تندرست باشید , همه رو خوندیم عالی بود .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. سينا

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    ممنون از مطالب آموزنده و خوبتون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. داوود

    ۳ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (3 ديدگاه)

    واقعا عالی بود????

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا