اولین لباس ایربگی جهان برای موتورسواران [ویدئو]

اگر هوندا Gold Wing را نخستین سیکلت جهان بدانیم که از سال 2006 به ایربگ موتورسوار (بصورت سفارشی) مجهز شد حالا هم باید دوکاتی مولتی استرادا را نخستین سیکلت جهان بنامیم که با لباس ایربگ دار عرضه می شود . . .

[jwplayer mediaid=”84236″]

این لباس ایربگ دار D-Air نام دارد که توسط کمپانی ایتالیایی DAINESE S.P.A و در دو مدل استریت و ریسینگ ساخته شده؛ این کمپانی که بیش از 15 سال در ساخت و طراحی انواع لباس های مسابقه ای فعالیت دارد نخستین تلاش هایش را در سال 2008 میلادی انجام داد.

در آن سال کمپانی سیستمی مفهومی به نام D-Air Racing را برای مسابقات موتورسواری معرفی کرده بود که هرچند با کمک موتورسوارانی مانند Simone Giorgi و Michael Ranseder و Marco Simoncelli در دو کلاس 125cc و 250cc چندین بار در والنسیا آزمایش کرد اما تا به تولیدانبوه رسیدن این محصول راه زیادی مانده بود.

ولی امروز دیگر انتظارها برای D-Air به پایان رسیده؛ مدلهای 2014 دوکاتی مولتی استرادا 1200S Touring هم اکنون به این ایربگ مجهزند. این لباس به کمک داده هایی که از سنسورهای شتاب و ژایرویی که بر روی دوکاتی نصب شده با پیشی بینی افتادن موتورسیکلت یا برخورد آن بصورت وایرلس فعال می شود. البته امکان غیرفعال شدن ایربگ های D-Air نیز برای موتورسواران حرفه ای درنظر گرفته شده است.

یکی از نکات منفی ایربگ گلدوینگ مقید بودن آن به موتورسیکلت بود؛ یعنی اگر موتورسوار از روی موتورسیکلت به طرفین پرتاب می شد دیگر وجود یا عدم وجود ایربگ اهمیتی نداشت!
یکی از نکات منفی ایربگ گلدوینگ مقید بودن آن به موتورسیکلت بود؛ یعنی اگر موتورسوار از روی موتورسیکلت به طرفین پرتاب می شد دیگر وجود یا عدم وجود ایربگ اهمیتی نداشت!
dair-racing-block
این D-Air مدل Racing است و همانند اسمش تنها مختص استفاده در پیست هاست؛ همانطور که مشاهده می کنیم بیشترین محافظت از ناحیه کتف و دور شانه ها شده. این مدل مجهز به سه شتاب سنج و سه ژایروسکوپ است. ایربگ ریسینگ در 15 میلی ثانیه فعال و حداکثر تا 30 میلی ثانیه تماما باز میشود.
dair-street-block
این D-Air مدل Street است که برای استفاده شهری موتورسوارها ساخته شده؛ در این مدل بیشترین حفاظت از ناحیه قفسیه سینه، دور گردن و کمر موتورسوار شده. ایربگ استریت حداکثر در 45 میلی ثانیه تماما باز می شود.

ویدئوی زیر نحوه عملکرد لباس D-Air مدل استریت را هنگام برخورد با آئودی A3 به خوبی نشان می دهد. آنطور که در این ویدئو می بینیم دوکاتی ایربگ D-Air را برای سرنشین (یا به قول خودمان ترک عقب) مولتی استرادا را هم درنظر گرفته است.

[jwplayer mediaid=”84237″]

همچنین جالبست بدانیم که یک پلک زدن کامل تقریبا 400 میلی ثانیه طول می کشد اما بیشترین زمان برای بازشدن کامل این ایربگ های D-Air حداکثر 45 میلی ثانیه است. ناگفته نماند که کیت الکترونیکی ایربگ های DAINESE توسط کمپانی اسرائیلی Merhav APP تامین می شود.

 

15 دیدگاه

  1. فرید
    سوابق: (42 دیدگاه) ,

    صحنه پرتاب شدن رو به عقب نفر ترک موتور نشسته دیدنی میشه با اینا…

    پاسخ
  2. Ahmad
    سوابق: (142 دیدگاه) ,

    کمک بزرگی به صنعت موتور سیکلت کرده چون نظر مردمو در مورد سوار شدن موتور عوض میکنه هرچند بازم موتور سواری خطرات خودشو داره و البته همه به این ایربگ ها نمیتونن دسترسی پیدا کنن.

    پاسخ
  3. datsun
    سوابق: (595 دیدگاه) ,

    خیلی جالبه قبل از برخورد با زمین عمل میکنه موتور سوار رو در برابر شکستگی گردن قفسه سینه محافظت میکنه

    پاسخ
  4. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
    سوابق: (811 دیدگاه) ,

    خیلی چیز باحالیه مخصوصا” برای همچین کسایی.
    راستی دوستان اون وبلاگ رو که احمد جان (Ahmad F12) معرفی کرد فکر کنم نویسندش نظرات پدال رو خونده و سریع وبلاگش رو حذف کرده.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل K.MAK.MISEL
      K.MAK.MISEL
      سوابق: (2636 دیدگاه) ,

      حذف؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟مطمینی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      خدا کنه…
      برم ببینم

      پاسخ
  5. ماسل کار
    سوابق: (180 دیدگاه) ,

    خوبه ولی بازم امنیت ماشین رو نداره
    Just Muscle Cars

    پاسخ
  6. ASTON MARTin
    سوابق: (830 دیدگاه) ,

    توی مسابقات که از این گونه لباس ها استفاده میشد! نمیشه گفت اولین!! :O

    پاسخ
  7. مرتضی
    سوابق: (849 دیدگاه) ,

    حداقل دوازده سیزده سال قبل برنامه ای رو دیدم که یه شرکت تایوانی یا تایلندی(دقیق یادم نیست) کیسه هوارو برای موتور سیکلت سوارا به کار گرفته بود منتهی نه در داخل موتور بلکه داخل یه وسته که یه سیم یا بند داشت وصل میشد به فرمون موتور وقتی ترمز شدید میشد و طرف پرت میشد بند کشیده میشد و وسته(جلیتغه!!) باد میشد و طرف هیچ بلایی سرش نمیاومد البته عیبش این بود که فکر کنم برای استفاده مجدد باید 15 دلار رد میکردی میرفت!! اما واقعا کار آمد بود پس چیز تازه ای نیست!!!!

    پاسخ
  8. صادق
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    کلا موتور هر چی باشه خطرناکه، چه با ایربگ و چه بدون ایربگ

    ولی به هر حال با این ترفندا میشه جلوی صدمات شدید رو تا حدی گرفت

    اونجا میخوان از صدمه دیدن یه آدم روی موتور جلوگیری کنن
    اینجا مردم با جا تو هواپیما نفله میشن و هیچ کسی هم پاسخگو نیست

    خوبه والا…

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Ahmad..F12
      Ahmad..F12
      سوابق: (2517 دیدگاه) ,

      صادق جان باهات موافقم
      موتور سوار هر چقدر هم وارد باشه یکی دیگه میاد میکوبه بهش لهش میکنه..

      ولی خب فناوری جالبیه
      دوکاتی همیشه ایمنی رو سرلوحه قرار داده بعد به بقیه چیزا فکر کرده

      پاسخ
  9. ماهان
    سوابق: (27 دیدگاه) ,

    خط تولید مولتی استرادا رو که نشون میداد چهار موتور در 1 موتور ecuداشت که متناسب باجاده سیستم تعلیق و قدرت موتور تغییر میکرد

    پاسخ
  10. مجتبی (ساروی)
    سوابق: (551 دیدگاه) ,

    دوستان به نظر شما به کاپشن خلبانی خودمون میرسه ؟؟؟؟فکرنکنم

    درضمن نمیشد واسه تست ایر بگ ائودی رو نفله نمیکردن؟.اقا ما در ایران توانایی به القوه ای داریم در تولید و صادرات ماشینایی که فقط به درد تست تصادق میخورن اقا باور کنید هیچ کشوری تو دنیا نمیتونه رو دستمون بلند بشه درعرض شش ماه کل بازار دنیا رو قبضه میکنیم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.