موتورسیکلت الکتریکی آلتا رِدشیفت

آلتا موتورز که با مالکیت اریک گاوتیر (Eric Gauthier) و جینین اسمیت (Jeannine Smith) در سان‌فرانسیسکو در امریکا مستقر است، به‌تازگی اولین موتورسیکلت برقی تولیدی‌اش را با نام «رِد شیفت» ارائه کرده است. شروع به کار «آلتا» به سال ۲۰۰۷ میلادی برمی‌گردد و پرورده ذهن مارک فنینگستاین (Marc Fenigstein)، دریک دورستین (Derek Dorresteyn) و جف ساند (Jeff Sand) است.

Alta Motors Redshift electric bike
Alta Motors Redshift MX electric bike

«دورستین» و «ساند»، موتورسوارانی بودند که اشتیاق زیادی به یک موتورسیکلت با سواری نرم و یک منحنی گشتاور با واکنش مناسب داشتند؛ چیزی که در نهایت منجر به «رد شیفت» شده است؛ یک موتورسیکلت الکتریکی به سبک موتوکراس.


هسته شاسی این موتورسیکلت به «رد شیفت باکهد» موسوم است؛ قسمتی که به عنوان پوشش بیرونی موتور، مدار خنک‌کننده برای موتور و اینورتر و همین‌طور جعبه انتقال قدرت به کار رفته و در همین حال، نقش ساختاری خود را نیز برعهده دارد. این بخش همچنین سیستم تعلیق عقب، «ایر فریم»، شاسی یکپارچه و «اسکید فریم» را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد.


رد شیفت برای پیشرانه از یک موتور مغناطیس پایدار سرعت بالا استفاده می‌کند که واکنش بسیار خوبی بین دست گاز راننده و تایر عقب موتور سیکلت ایجاد می‌کند. «رتور» که یکی از دو بخش چرخان سیستم پیشرانه است، به منظور هندلینگ، اثر ژیروسکوپیک را به کمترین حالت خود می‌رساند.


آلتا مدت ۳ سال را صرف توسعه بسته باتری APK7 کرده است؛ باتری‌ای که گفته می‌شود امکان حضور تراکم بالای انرژی را در خود فراهم می‌کند. این بسته باتری، به صورت اتوماتیک و دیجیتالی، شرایط خود را بررسی و تعادل خود را برقرار می‌کند و می‌تواند ضربه‌های تا حدّ 50 G را مدیریت کند. قدرت رد شیفت به میزان پیوسته ۲۵ اسب‌بخار و حداکثر ۴۰ اسب‌بخار برآورد شده است.


دو مدل برای رد شیفت درنظر گرفته شده است؛ رد شیفت MX با قیمت کارخانه‌ای ۱۴ هزار و ۹۹۵ دلار و مدل SM که با قیمت ۱۵۹۹۵ دلار که برای حضور در جاده‌ها نیز مجوّز دارد. گفته می‌شود که دامنه این موتورسیکلت‌های برقی به ۲ ساعت رانندگی می‌رسد و حداکثر سرعت آنها برابر ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت است. هر دو مدل رد شیفت نیز وزنی برابر ۱۱۸ کیلوگرم دارند.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

5 دیدگاه

  1. sadegh
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    بخش مهمی از هیجان موتور سواری به نعره ی روح افزای اگزوز وابستست،حالا این صداش میخواد ازکجا دربیاد؟؟؟حتما با بلندگو!!

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل نوید جهرمی
      نوید جهرمی
      سوابق: (1456 دیدگاه) ,

      گذشته از این موتور مصرف سوخت آنچنانی هم نداره ک آدم راغب ب خرید نمونه برقیش بشه.
      دیگه صدام ک نده کلن تو ذوق میزنه.
      با این قیمت آدم میتونه ملی موتورسیکلت رنگ و وارنگ بگیره. خودم ک کشته ی دوکاتی استریت فایترم.

      پاسخ
  2. احمد باقری
    سوابق: (4331 دیدگاه) ,

    یه چند سال دیگه، باطریهای پیشرفته، در دنیای خودرو، غوغا می کنن، باطریهایی که حجم بسیار کم، ظرفیت بسیار بالا و ماندگاری طولانی تری خواهند داشت، اون موقع باید دید چه سر و صدایی به پا میشه.

    پاسخ
  3. alireza
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    تازه با سایتتون آشنا شدم
    سایت بسیار خوب و مفیدی دارین من که خیلی علاقه دارم به این بحثا
    من از این موتور خوشم اومد مخصوصا از میزان سرعتش با در نظر گرفتن این که با باطری کار میکنه .
    تنها مشکلش همون زمانه کمی که میتونی باهاش رانندگی کنی هست
    اگه یکی از اینا داشتم همیشه موقع برگشت به خونه باید موتورو دست میگرفتم . :دی

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.