احمد جمشیدی: در گذشته شاهد رشته مقالاتی در مورد موتورسیکلتهای کلاس ریس و استریت ۲۵۰ سیسی پلاک شدنی ایران در مجله پدال بودیم.
حال بنده تصمیم دارم طی یک رشته مقاله موتورسیکلتهای ۲۵۰ آفرودر تریل (که در ایران با نام موتور پرشی هم شناخته میشوند) را بررسی کنم.
البته موتورسیکلتهای تریل در حجمهای ۶۵۰، ۴۵۰ و ۴۰۰ سیسی هم در ایران موجود هستند ولی تصمیم بر این است که صرفاً موتورسیکلتهای پلاک شدنی را بررسی کنیم و ببینیم برای آفرود روی دو چرخ چه گزینههای مجازی پیش رویمان هست.
موتورسیکلتهای با حجم کمتر از ۲۵۰ سیسی (مثل کلاس ۱۲۵ و ۱۵۰ سیسی) اساساً توان آفرود نداشته و ارزش بررسی ندارند بنابراین فقط کلاس ۲۵۰ سیسی و بهترین گزینههای ممکن مدنظر خواهند بود.
ابتدا لازم است مختصر توضیحی در مورد موتورسیکلت کلاس تریل خدمتتان عرض کنم.
کلاس تریل که با عنوان آفرود یا پرشی شناخته میشود، در واقع شاسیبلند موتورسیکلتهاست.
همانطور که اتومبیلها روی شاسیهای مختلف ارائه میشوند موتورسیکلتها نیز شاسیهای متفاوتی دارند.
یک موتورسیکلت شاسیبلند طبیعتاً مؤلفه طراحیاش به قابلیت آفرود، سواری نرم و توانایی عبور از مسیرهای سخت برمیگردد.
موتورسیکلتهای کلاس تریل با فلسفه وزن سبک، چرخهای بزرگ و قدرت گشتاور انجین بالا تولید میشوند و برخلاف کلاس ریس، حجم ۱۰۰۰ سیسی یا بالاتر ندارند. (موتور هزار نیستند!)
تریل ها معمولاً در سطح حرفهای حجم انجین ۶۵۰، ۴۵۰، ۴۰۰ و ۲۵۰ سیسی داشته و بهصورت تک سیلندر طراحی میشوند.
برخلاف تصور رایج عمومی، موتورسیکلت تریل دو سیلندر نداریم و همگی تریل ها بهصورت غالب تک سیلندر طراحی میشوند تا با تمرکز نیروی یک پیستون، قدرت گشتاور بالاتر و درنتیجه نیروی بهتری برای دنده سنگین فراهم کنند. (دو تا اگزوزی که روی برخی تریلها میبینید صرفاً برای خروج گازهای همان یک سیلندر تعبیه شدهاند!)
تریل ها موتورسیکلتهای قدرتی هستند و نه سرعتی!
سرعت بالا برای آنها تعادل را مشکل میکند و در فلسفه آنها بجای تاپ اسپید، بیشتر روی قدرت عبور تمرکز شده.
همانطور که از یک خودرو شاسیبلند انتظار تاپ اسپید ویژه ندارید ولی انتظار پیمودن شیبهای سخت را دارید. تریل هم همینطور است!
در کلاس تریل معمولاً خبری از فلاپهای درشت یا لاستیکهای تیوپلس و رینگ آلومینیومی اسپرت نیست چون برای آفرود هیچکدام اینها به درد نمیخورند.
اما با گذر از این توضیحات بهتر است برویم سراغ بخش جذاب داستان و ببینیم هوندا برای این کلاس چه جانوری در آستینش پرورش داده.
هرجا نام برند هوندا در میان باشد قطعاً میتوان به آنچه از خط تولید بیرون آمده اعتماد کرد و جز کیفیت از آن انتظار دیگری نداشت.
هوندا محصولات کلاس آفرودر خود را با کد CRF تولید میکند.
بهترین گزینه پلاک شدنی هوندا در ایران CRF 250L است که هم برای تردد در جادههای شهری و برونشهری و هم آفرود، امکانات مناسبی در اختیار قرار میدهد.
این موتورسیکلت با شعار “بهترین دوست تو در جاده” توسط هوندا معرفی شده.
طراحی بدنه
هوندا سی بی آر به شاسی فولادی بسیار محکمش در بین موتور بازها معروف است.
شاسی فولادی مخروطی که به بهترین شکل طراحی شده و با ضخامت بخش مرکزی و فرم دو شاخه سینه انجین، فشارهای سنگین و شوکهای ناگهانی را جذب میکند.
میتوانید با این موتورسیکلت هرچقدر دلتان خواست جامپ بزنید، زمین بخورید و بالا و پایین بپرید و نگران ترک خوردن شاسی نباشید!
وزن کلی موتورسیکلت ۱۴۴ کیلوگرم بوده که با توجه به سبک بودنش، کنترل محور، مهار و تک چرخ زدن با آن ایدهآل خواهد بود.
طراحی کلی، رنگآمیزی و طرح استیکر سی آر اف ۲۵۰ از روی برادر بزرگتر ۴۵۰ سیسیاش الگوگیری شده.
کمکهای جلو بهصورت وارونه طراحی شده و بسیار نرم هستند. تک کمک پرولینک عقب نیز با قطر ۴۰ میلیمتری مقاومت بالایی دارد.
طراحی کله چراغ و فلاپها آئرودینامیک بوده و مجموع گلگیرها و کاور روی کمکها جلوی نفوذ گل و خاک به سطح متحرک کمک یا روی سطح زین و باک را میگیرند.
فلاپهای کنار انجین هم به گونهای طراحی شدهاند تا از تجمع گل روی بدنه جلوگیری کنند و همینطور در صورت زمین خوردن موتور از شکستگی فلاپ تا حد امکان پیشگیری شود.
صفحه سینی فلزی زیر انجین ضخامت نسبتاً خوبی دارد و از انجین در برابر برخورد با موانع محافظت میکند. هرچند میشد این صفحه را با میزان مقاومت بیشتری طراحی کرد.
زین موتورسیکلت نیز کوچک و با روکش چرمی طراحی شده. (معمولاً موتور تریل زین کوچکی دارند.)
این زین مقداری خشک بوده ولی جنس خوب چرم آن جلوی تعریق بدن راکب را میگیرد و با توجه به نرمی شاسی میتوان خشکی آن را تحمل کرد.
همچنین کشیده شدن انحنای زین روی باک یک مزیت در طراحی است.
برای سی آر اف یک صفحه کیلومتر تمام دیجیتال جمعوجور پیشبینی شده که میتوانید میزان سرعت، دور موتور، حجم سوخت و هشدارهای فنی ECU را روی آن مشاهده کنید.
ایمنی
برای سی آر اف دو دیسک ۲۹۶ میلیمتری برای ترمزهای عقب و جلو پیشبینی شده که توسط پمپهای دو پیستون مهار میشوند.
سیستم ترمز آن مجهز به ABS است.
البته خیالتان راحت باشد! این ویژگی صرفاً برای تردد در جاده است و هنگام آفرود با فشردن یک کلید میتوان ABS را غیرفعال کرد و بهصورت ایدهآل به آفرود کنترل دستی ترمز در مسیرهای ناهموار پرداخت.
مشخصات فنی
قلب سی بی آر ۲۵۰ یک انجین چهار زمانه DOHC است که در مجموع ۲۴.۵ اسب بخار قدرت به محور پمپاژ میکند. انجین ۱.۸ لیتر روغن در خودش جای میدهد.
این انجین تک سیلندر بهصورت شش دنده بوده و ۲۲.۶ نیوتنمتر گشتاور در ۶۷۵۰ دور در دقیقه فراهم میکند که نیرویی بسیار مناسب برای آفرود به نظر میرسد.
انجین ۲۵۰ سیسی CBR روی دندههای سنگین عملکرد خوبی از خود نشان میدهد و تا حد امکان از بازماندن چرخها روی شیب جلوگیری میکند.
حداکثر سرعت اسمی نیز ۱۴۰ کیلومتر در ساعت توسط کمپانی اعلام شده.
انجین هوندا از سال ۲۰۱۷ با استاندارد آلایندگی یورو ۴ تولید میشود.
سی آر اف در مدلهای قدیمی صرفاً با هندل روشن میشد. ولی از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ سیستم استارت الکتریکی در کنار هندل عرضه شد. از مدل ۲۰۱۷ به این سو هندل نیز از سیستم آن بهصورت کامل حذف شده و در مدلهای جدید تنها بهوسیله استارت روشن میشود.
سیستم خنککننده انجین نیز از نوع رادیات آب خنک بوده که قاب آن به ضربهگیر مجهز شده و برای عبور در محیطهای گرمسیری مثل کویر این سیستم خنککننده مزیت ویژهای خواهد بود.
جمعبندی نهایی
هوندا سی آر اف ۲۵۰L گزینه مناسبی برای آفرود است.
این موتورسیکلت قدرت شیب زنی و جامپ خوبی دارد و مهمتر اینکه استهلاک و درنتیجه مخارج نگهداری آن در مقایسه با دیگر برندهای بزرگ کمتر است.
طراحی آن در کلاس خودش زیباست و استاندارد آلایندگیاش برای محیطهای شهری ایدهآل است.
اگر به دنبال یک موتورسیکلت آفرود قابل اطمینان برای استفاده در سطح شهر و آفرود هستید، سی آر اف هوندا با اتکا به برندی که میتوانید به آن اعتماد کنید انتخاب خوبی است البته اگر با قیمت آن مشکلی نداشته باشید!
در بازار پر التهاب کشور ما در حال حاضر قیمت هوندا CRF250l در حال حاضر حدود ۸۶ میلیون تومان میباشد.
سخن تکمیلی
خانواده هوندا CRF دو کلاس دیگر نیز در این حجم دارند.
یکی هوندا CRF Rally (رالی) که در واقع یک موتورسیکلت تریل آپشنال اسپشیال است و با امکانات راحتی نظیر تلق جلو، چراغهای مه شکن دوقلو، محافظ دست کربنی، صندلی نرم و طراحی با وزن و تعادل بیشتر تولید شده. (۱۳ کیلو سنگینتر) قیمت سی آر اف ۲۵۰ رالی در حال حاضر در ایران حدود ۱۰۰ میلیون تومان میباشد.
دیگر عضو این خانواده CRF 250R بوده که فاقد چراغ و سیستمهای ایمنی استاندارد جادهای و صرفاً برای پیستهای آفرود تولید میشود. (این مدل قابلیت پلاک شدن ندارد)
با سپاس از وقتی که برای خواندن این مقاله گذاشتید. در آینده محصولات کمپانیهای دیگر این کلاس را بررسی خواهیم کرد و تا شناخت بیشتری از این غزالهای وحشی دوچرخ کسب کنیم و گزینههای آفرودر را بهتر بشناسیم.
نویسنده: احمد جمشیدی
محسن
۱۲ بهمن ۱۳۹۷دوستان کسی میدونه چرا کلاه هلمت آفرود جلوی دهنش اینقدر بیرون اومدس برعکس هلمتهای معمولی
محسن
۱۲ بهمن ۱۳۹۷تا جایی که من میدونم واسه جلوگیری از برخورد فک به فرمون موقعی که پرس میزنی و فرود میایی
ahmad.j
۱۲ بهمن ۱۳۹۷این مدل کلاه کاسکت به کلاه موتوکراس معروف هست.
چون این کلاه طلق نداره و باید باهاش عینک استفاده بشه، بصورت کشیده طراحی میکنن تا با وجود استفاده از عینک بازم فضا برای عبور وسیع جریان هوا و جلوگیری از عرق کردن سر راکب (که فعالیت زیادی موقع آفرود دار) بشه.
سایه بان بالای کلاه هم برای جلوگیری از تابش مستقیم خورشید به چشم و همچنین جلوگیری از نفوذ خاک یا فرود آمدن گل روی عینک هست.
از طرفی امنیت بیشتری هم داره.
حسین
۱۲ بهمن ۱۳۹۷چه گرون! هر چند به دلار ارزونه!
حسین
۱۳ بهمن ۱۳۹۷من crf کراس داشتم واقعا برای پیست بینظیره هیچ کدوم از رقیباش در کلاس خودش حریفش نیستن تو پیست از هندلینگ گرفته تا پایداری و جواب موتور به دستورات راکب
عالیه واقعا
مهدی
۱۳ بهمن ۱۳۹۷ولی من سی ار ام انجین طلا داشتم ۳۷ اسب بخار بود
Mohamad
۵ مرداد ۱۳۹۸چون دو زمانه بودش.
حمیدرضا
۱۳ بهمن ۱۳۹۷خیلی وقت بود منتطر خواندن یه همچین متنی در پدال بودم به نویسنده خسته نباشید میگم واقعا مقاله خوبی بود
متاسفانه لذت سواری این سبک موتور ها هم از خیلی از اقشار با توجه به قیمت فضایی سلب شده و نیاز هست که واقعا یه فکری برای واحد پول ملی ما بشه
احمد شاه
۱۴ بهمن ۱۳۹۷من دارم فوق العاده موتور نرم و بیصداس بدون اینکه خسته کنه من بارها باهاش چالوس رفتم و لذت بردم فقط صفر که میخرید باید لنت های عقب جلوشو تعویض کنید چون اصلا خوب کار نمیکنه من مارک گلد انداختم ترمزاش عاااالی شد
علیرضا
۴ تیر ۱۳۹۸باسلام
این موتور ساخت ومونتاژکشورهندوستان هست.واصلاارزش خریدن ندارد.بااین پول میشود ktmخرید خیلی موتور خوب وازلحاظ فنی وطراحی عالی
Mohamad
۵ مرداد ۱۳۹۸هر کسی یک برند رو میپسنده. اما تو تریل هوندا سر تر هستش
محمد
۶ تیر ۱۴۰۱دقیقا درست میفرمایید…یکی از دوستان بنده داره فوق العاده موتور چرتیه…فقط ب درد جاده میخوره نمیتونی ی شیب درست بزنی..سنگین و مضخرف من روان ۲۰۰ بهتر از این میدونم با توجه ب قیمتش
حسین
۲۵ تیر ۱۳۹۸فروشنده نداریم خریدارم
علی
۲۶ تیر ۱۳۹۸فروشنده هستم مدل 97 ای بی اس دار و صفحه دیجیتال جدید به همراه دیلایت سند شرکت کویر
امیر
۸ فروردین ۱۴۰۰سلام موتور موجوده
قیمت چند فرمودید؟
متين
۱۸ آذر ۱۳۹۸بإسلام خدمت دوست عزیز.
بنده قصد خرید موتور تریل رو دارم و همچنین هدف از خرید آن مسافرت است.و به صورت دائم در جلده چالوس خواهم رفت.میخواستم بدونم که میشه شماره تلفن از شما داشته باشم و بتونم کمک و مشورت بگیرم.
Mohamad
۲۵ مرداد ۱۳۹۸هوندا crf تو دنیا نه تو ایران معروفه که شکستن یا ترک انداختن شاسیش غیر ممکنه اونایی که دارن میدونن چی میگم روی جوش کاریهای خود کارخونه دقت کنین ببینین جوش زدنهای چند مرحله ای روی هم جوری دقیق انجام شده که حتی اگه شاسی دچار خمیدگی هم بشه از جای جوش باز نمیشه
شهرام
۲۴ آذر ۱۳۹۸سلام.من هم فروشنده ام،مال من طرح هست.خیلی موتورخوبیه.الانم پول لازمم که قصدفروش دارم
وحید
۶ فروردین ۱۴۰۲سلام قیمت موتور چند
Mr_boss
۲۷ آذر ۱۳۹۸مقایسه بین موتورها هم بزارید
مرسی :)
محمد
۲۸ دی ۱۳۹۸بین سی ار اف ۲۵۰ و کاواساکی کی ال ایکس ۲۵۰ کدوم مناسب تر هست؟
شاهین
۱۱ بهمن ۱۳۹۸کا ال ایکس بی نظیره
سعید
۱۵ بهمن ۱۳۹۸کی ال ایکس اصلا در برابر سی ار اف حرفی واسه گفتن نداره
باید سوار شی تا بفهمی
مازیار
۱۹ خرداد ۱۳۹۹فقط مترادف آفرود توی موتور سواری اندرو میشه
حامد خيرخواه
۲۹ مرداد ۱۳۹۹سلام موتور تریل جفت سیلندر خیلی هست نمونش ایکس ار هوندا که از٢٠٠سی سی داره تا٧۵٠سی سی موتورV
Yas
۲۲ شهریور ۱۴۰۰سلام..
فرق سی ار ام با سی ار اف با سی بی ار چیه !؟
محمدی
۱۹ بهمن ۱۴۰۰دوست خوبم crm محصول قدیم و دوزمانه ومعروف به انجین طلا در نوع خودش بی رقیب بود و crf از سال ۲۰۱۴ به بعد عرضه شد وچهارزمانه هست که دومدل ال چراغدار وآر بی چراغ داره و یه مدل رالی اسپیشیال هم داره که مناسب جاده هست وسنگینتر والبته در ایران قطعات یدکی درحد صفر ودر آخر سی بی آر منظور همون مدلهای اسپرت و کورسی شرکت هونداس
حامد خيرخواه
۲۹ مرداد ۱۳۹۹بهترین تریل crm هست با۴٠اسب قدرت تقریبا دوبرابر crf
شیبهای تند رو دوترک راحت بالامیره واقعا معرکس
سام
۲۴ تیر ۱۴۰۰سلام. لطفا در مورد دو مدل crf شاسی کوتاه و شاسی بلند هم توضیح بدید. خیلی سرچ کردم ولی چیزی دستگیرم نشد. ممنون
محمدی
۱۹ بهمن ۱۴۰۰با سلام بنده دیروز یکدستگاه از این موتور مدل ۱۴۰۰ وارداتی از اندونزی ۳۰۰ سی سی سند ۲۵۰ سی سی به قیمت ۲۸۰ ملیون خریدم که شخصا احترام زیادی برای سبک تریل و شرکت هوندا قایل هستم بسیاری از اصلاحات خوب انجام شده مثل وزن کمتر و دی لایت وغیره و موندم شرکت کویر که البته تو خدمات ممتازه چرا همین محصول وارداتی رو ۱۰۰ ملیون بیشتر قیمتگذاشته امیدوارم لذت خریدوسواری این وسیله رو همه جوانان نمونه ایرانی تجربه کنن چراکه در اولویت بنیان مملکت هستن وبه حمایت نیاز دارن موفق باشید
سينا
۲ اسفند ۱۴۰۰درود بر همه دوستان
تریلی از شرکت هندا قصد خرید دارم و چون در شمال زندگی میکنم هدفم از خریدش هم آفرود هست هم در شهر میخام استفاده کنم.
سوالم اینه که بهترین گزینه برای من سی آر اف ال هست با سی آر اف رالی؟
علیرضا یگانه
۱۴ شهریور ۱۴۰۱مطلب عالی و کاملی بود، سپاس
محمد رضا حیدری
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲خوب بود عالی تر بود
Alirezam
۴ خرداد ۱۴۰۲سلام و وقت بخیر ، سپاس از نویسنده عزیز بابت این گزارش خوب و دقیق، سوال داشتم از خدمتتون ؛ اینکه در مدل شاسی کوتاه و شاسی بلند تفاوت در ابعاد اسکلت بندی موتور متفاوت هست یا فقط نوع کمک فنر عقب متفاوته؟ و سوال دیگه اینکه در برخی مدل های این موتور ترمز ای بی اس یا سی بی اس وجود داره؛ میخواستم بدونم راه تشخیص بودن یا نبودن این سیستم ها از چه طریقی هست؟ و سوال آخر اینکه این موتور ها فاقد کارت سوخت هستند؟
اسحاق
۸ تیر ۱۴۰۲من آرزومه موتور تریلCRF250 داشته باشم،. ولی متاسفانه هیچ وقت به آرزوم نمیرسم،. خیلی گرونه همیشه تلاش کردم و خفن کار کردم پولمو جمع کنم بگیرم ولی هی گرون میشد تا اینکه ایندفعه خیلی گرون شده حدودا بین 500 میلیون تومان هستش، 😔 الان واقعا دیگه برام آرزوم خاطره شده 😁
محمد
۶ مرداد ۱۴۰۲من یک هفته هست بعد اینکه سال ها عشق هندا داشتم بالاخره تونستم crfl250مدل 97شاسی بلند و ABsبگیرم بسیار کمکار و مرتب .دوستان واقعا از صمیم قلب برای همه ارزو میکنم یروزی لذت داشتن این موتور تجربه کنید واقعا موتور بسیار نرم با ابهت و نازیه…واقعا من که لذت میبرم هر لحظه