250 سی‌سی‌های پلاک‌شدنی: هیوسانگ‌های غیر اسپرت

شاید اولین چیزی که با دیدن این تیتر نسبتاً عجیب غریب به ذهنتان خطور می‌کند، این موضوع باشد که با وجود قانونی بودن و پلاک شدن موتورهایی با این حجم، 250 سی‌سی‌هایی هستند که پلاک نمی‌شوند. اگر همین تصور در ذهنتان ایجاد شده، باید بگویم که دقیقاً درست است. در ایران موتورسیکلت‌هایی با حجم انجین بیشتر از 250 سی‌سی و 250 سی‌سی‌هایی که بیش از دو سیلندر دارند، اجازه پلاک شدن و تردد نخواهند داشت؛ البته اگر این موتورسیکلت‌ها قانونی وارد کشور شده و سنددار باشند، می‌توانید با عضویت در هیئت موتورسواری استانتان، و دریافت مجوز تردد، پنج شنبه – جمعه‌ها را با خیال راحت و عدم ترس از توقیف موتورسنگین خود، در مسیر خانه تا پیست رانندگی کنید.

ما هم در این مطلب سعی داریم تا در چند قسمت مختلف به بررسی کیفیت و ویژگی‌های موتورسیکلت‌هایی با حجم 250 سی‌سی که در بازار ایران موجود هستند و پلاک هم می‌شوند، بپردازیم و اطلاعات مناسبی را در اختیار خوانندگان محترم سایت پدال قرار دهیم.

Hyosung GD 250 N-EXIV
Hyosung GD 250 N-EXIV

در قسمت‌های قبل به بررسی تیپ‌های یک و دو مگلی و دایلیم250 سی‌سی و همچنین هیوسانگ‌های اسپرت 250 سی‌سی پرداختیم و همان‌طور که وعده داده بودیم در این قسمت به بررسی هیوسانگ‌های 250 سی‌سی که در طبقه‌بندی‌های دیگری غیر از اسپرت قرار می‌گیرند، خواهیم پرداخت.

8- هیوسانگ GTN 249:

شاید بیشتر جوانان و موتورسیکلت دوستان ایران، هیوسانگ را با همان مدل جی. تی. 249 آر بشناسند. اما سلیقه همه افراد در هیچ زمینه‌ای با هم یکسان نیست و برخی از موتورسواران ترجیح می‌دهند تا با موتورسیکلت‌هایی در سایر طبقه‌بندی به رانندگی بپردازند. حال اگر این افراد قصد داشته باشند که نیازهای شهری خود را با استفاده از یک موتورسیکلت با ظاهری کمی متفاوت‌تر از موتورهای خیابانی رفع کنند و از رانندگی خود نیز لذت ببرند، به احتمال زیاد به سراغ موتورسیکلت‌های نیکد خواهند رفت تا بتوانند از رانندگی با موتورسیکلتی که طراحی آن تلفیقی از موتورسیکلت‌های خیابانی و اسپرت است، لذت ببرند.

Hyosung GTN 250
Hyosung GTN 250

اولین هیوسانگی که در طبقه‌بندی نیکد و توسط کویرموتور در ایران مونتاژ و عرضه شد GTN 249 بود. موتورسیکلتی دیگر از این کمپانی کره‌ای که امروزه یکی از متنوع‌ترین کمپانی‌های حاضر در ایران بشمار می‌آید. حال شما هم اگر قصد خرید این موتورسیکلت را دارید، می‌توانید ویژگی‌های آن و دیگر نیکد این خانواده را با هم در این مقاله و در سایت پدال بخوانید و بعد تصمیم خود را برای انتخاب بگیرید.

Hyosung GTN 250
Hyosung GTN 250

انجین:
هیوسانگ در این مدل خود نیز همانند مدل جی. تی. 249 آر از یک انجین با حجم 249 سی‌سی و دو سیلندر V شکل با زاویه 75 درجه بهره می‌برد که خروجی قدرتی برابر با 20.6 کیلووات (28 اسب بخار) در 10.000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 22.6 نیوتون متر در 8.000 دور در دقیقه را برای این موتورسیکلت به ارمغان آورده است. اما تفاوت بین این دو مدل جایی به وجود می‌آید که می‌بینیم وزن این موتورسیکلت 23 کیلوگرم سبک‌تر از جی. تی. 249 آر می‌باشد و در حقیقت این اختلاف وزن موجب شده تا این موتورسیکلت شتاب و سرعت بهتری نسبت به برادر اسپرت خود داشته باشد. شتاب صفر تا صد این موتورسیکلت حدوداً 8 ثانیه است که این یعنی حدوداً 1 ثانیه سریع‌تر از جی. تی. 249 آر.

Hyosung GTN 250
Hyosung GTN 250

درست است که شتاب این موتورسیکلت کمی نسبت به هیوسانگ اسپرت جی.تی.آر بهتر است ولی باز هم باید بگوییم که این موتورسیکلت وزن نسبتاً زیادی (153 کیلوگرم) برای یک موتورسیکلت نیکد 250 سی‌سی دارد، همان‌طور که وزن 176 کیلوگرم برای یک موتورسیکلت اسپرت 250 سی‌سی زیاد به نظر می‌رسد و به همین دلیل است که قدرت انجین این موتورسیکلت نتوانسته تا شتاب خیلی خوب و قابل قبولی را برایش به همراه داشته باشد.

حداکثر سرعت اسمی هیوسانگ Gtn249 در شناسنامه آن 170 کیلومتر بر ساعت قید شده و می‌توان گفت یک هیوسانگ سرحال که مرحله آب‌بندی را با دقت و مراقبت مناسب پشت سر گذاشته است به شما امکان تجربه سرعتی بیشتر از 180 کیلومتر بر ساعت را خواهد داد.

سیستم سوخت‌رسانی: سیستم سوخت‌رسانی این مدل از هیوسانگ هم مانند مدل‌های اسپرت بررسی شده این کمپانی، کاملاً به‌روز بوده و برخلاف موترسیکلت نیکد پالس 200ns که از سیستم سوخت‌رسانی کاربراتور استفاده می‌کند، هیوسانگ Gtn249 از سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری با کنترل الکترونیک (EFI) بهره می‌برد.

سیستم خنک‌کننده:‌ هیوسانگ Gtn249 همانند جی. تی. 249 آر از سیستم مایع خنک بهره می‌برد و با روغن خنک می‌شود (انواع سیستم‌های خنک کننده در “قسمت اول” توضیح داده شده است)، البته همان‌طور که در قسمت قبل (قسمت سوم) گفتیم، هیوسانگ جی. تی. 249 آر کمی مشکل داغ شدن انجین داشت که این مشکل در Gtn249 به دلیل نبودن فلاپ و در نتیجه رد شدن جریان هوای بیشتر، کمرنگ‌تر شده است ولی اگر می‌خواهید تا کاملاً این مشکل را به فراموشی بسپارید، همچنان توصیه ما به شما همان تعویض اگزوز است.

Hyosung GTN 250
Hyosung GTN 250

طراحی ظاهری:
این موتورسیکلت در طراحی ظاهری کاملاً شبیه جی.تی.249 آر می‌باشد. این شباهت تا حدی زیاد است که می‌توانیم بگوییم اگر فلاپ جی.تی.249 آر را برداریم و چند تغییر خیلی کوچک ایجاد کنیم کاملاً به ظاهر هیوسانگ Gtn249 خواهیم رسید. مهم‌ترین این تغییرات نیز تغییر در فرم و ارتفاع فرمان است. اگر به خاطر داشته باشید در قسمت قبل گفتیم که فرمان پایین موتورسیکلت‌های اسپرت باعث مچ درد و کمردرد می‌شود اما از آنجایی که Gtn249 یک موتورسیکلت نیکد بشمار می‌رود، ارتفاع فرمان بالاتر آورده شده و در فرم آن نیز تغییراتی داده شده است تا راکب بتواند به راحتی و بدون خستگی (یا حداقل با خستگی کمتری) رانندگی کند.

در طراحی یک موتورسیکلت نیکد چیزی که خیلی مهم به نظر می‌رسد طراحی چراغ جلوست، چرا که بعد از انجام این طراحی است که اگر کار طراحان به خوبی انجام شده باشد، موتورسیکلت شمایلی زیبا و شبیه به یک موتورسیکلت نیکد را پیدا خواهد کرد و برای مخاطب جذابیت خواهد داشت؛ به نظر می‌رسد که طراحان هیوسانگ از پس انجام این کار به خوبی برآمده باشند و چراغی را طراحی کرده‌اند که هم در فرم و هم در محل و زاویه قرارگیری نسبت به بدنه، یک موتورسیکلت نیکد را تداعی می‌کند. ازجمله قسمت‌هایی هم که هیچ تغییری درونشان به وجود نیامده می‌توان به قسمت‌هایی مانند اگزوز، زین، کیلومترشمار، رینگ و لاستیک‌ها اشاره کرد که مشابه مدل جی‌تی‌آر می‌باشند.

Hyosung GTN 250
Hyosung GTN 250

نقاط قوت:

سیستم تعلیق: دقیقاً همانند هیوسانگ جی.تی.249 آر، صندلی‌های این موتورسیکلت نه خیلی سفت است و نه خیلی نرم و همین امر با توجه به سیستم فنربندی هیوسانگ Gtn249 که از ترکیب کمک‌های جلو با قطر 51 میلی‌متر به‌صورت وارونه غیرقابل تنظیم با فریم‌های فولادی از نوع کلافی (گهواره‌ای) پدید آمده و استفاده از کمک‌فنر تکی (monoshock) در تعلیق عقب، راحتی و کنترل بهتری را برای راکب فراهم می‌کند.

مهم‌ترین نقاط قوت:

  • کشش مناسب در دورهای پایین.
  • سرعت بالا.
  • ظاهری زیبا.
  • کیفیت مطلوب.

نقاط ضعف:

سیستم ترمز: اگر به خاطر داشته باشید برای هیوسانگ جی.تی.249 آر، سیستم ترمز را به دلیل وجود دو عدد دیسک 300 میلی‌متری به همراه سیلندر ترمز دو پیستونی در چرخ جلو و یک دیسک 230 میلی‌متری به همراه سیلندر ترمز دو پیستونی در چرخ عقب، در ذیل نقاط قوت بررسی کردیم اما در مورد Gtn249 باید بگوییم که علی‌رغم سرعت و شتاب بالاتر و سریع‌تر نسبت به جی.تی.249 آر، سیستم ترمز این موتورسیکلت در چرخ جلو تنها از یک دیسک 300 میلی‌متری به همراه سیلندر ترمز دو پیستونی استفاده می‌کند و همین امر موجب ضعیف شدن سیستم ترمزگیری این موتورسیکلت نسبت به سرعت و شتابش گردیده است و آن اطمینان خاطری که به هنگام رانندگی با هیوسانگ جی.تی.249 آر وجود دارد، در این موتورسیکلت وجود نخواهد داشت.

Hyosung GTN 250
Hyosung GTN 250

سایر مشخصات هیوسانگ Gt249r:

نوع انجین: دو سیلندر (V-twin)، چهار زمانه

حداکثر گشتاور: 22.6 نیوتون متر در 8.000 دور در دقیقه

دورسنج: آنالوگ عقربه‌ای

سرعت‌سنج: دیجیتال

مسافت سنج: دیجیتال

چیدمان سوپاپ‌ها: 8 سوپاپ، DOHC

سیستم خنک‌کننده: روغن خنک

جعبه‌دنده: 5 دنده

مصرف سوخت تقریبی: 2.90 لیتر در هر 100 کیلومتر

گنجایش مخزن سوخت: 17 لیتر

ترمز جلو: دیسک 300 میلی‌متری به همراه سیلندر ترمز دو پیستونی

ترمز عقب: دیسک 230 میلی‌متری به همراه سیلندر ترمز دو پیستونی

تعلیق جلو: کمک دوشاخ تلسکوپی وارونه

تعلیق عقب: کمک‌فنر تکی ((monoshock

تجهیزات کاهش آلایندگی: مبدل کاتالیست + سیستم هوای ثانوی

تایر جلو: 110/70-17, SHINKO

تایر عقب: 150/70-17, SHINKO

قیمت: در حال حاضر هیوسانگ Gtn249 با قیمت چهارده میلیون تومان بفروش می‌رسد.

9- هیوسانگ EXIV 249:

در سال 2014 کمپانی هیوسانگ موتورسیکلت جدیدی را در طبقه‌بندی موتورسیکلت‌های نیکد و با نام تجاری X-5 روانه بازارهای جهانی کرد. این موتورسیکلت در اوایل سال 1393 توسط شرکت کویرموتور در کشورمان عرضه شد. از همان ابتدا و با منتشر شدن اخبار و تصاویر این موتورسیکلت در رسانه‌ها، خیلی از علاقه‌مندان موتورسیکلت در کشورمان مشتاق حضور این موتورسیکلت در بازار ایران بودند، حالا که چندی از حضور این موتورسیکلت در کشورمان می‌گذرد با هم به بررسی ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

Hyosung GD 250 N-EXIV
Hyosung GD 250 N-EXIV

انجین:
این موتورسیکلت از یک انجین تک سیلندر چهار زمانه با حجم 249 سی‌سی بهره می‌برد که قدرت حاصل از این انجین 20.59 کیلووات (28 اسب بخار) در 9500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 24.17 نیوتون متر در 7 دور در دقیقه است. حداکثر سرعت اسمی این موتورسیکلت در مشخصات آن 165 کیلومتر بر ساعت قید شده است که با توجه به وزن 138 کیلوگرمی (15 کیلوگرم سبک‌تر از Gtn249) و تک سیلندر بودن انجین این موتورسیکلت، معقول به نظر می‌رسد ضمن آنکه شتاب صفر تا صد این موتورسیکلت حدوداً 6.5 ثانیه است که در نوع خود عالی به نظر می‌رسد.

Hyosung GD 250 N-EXIV
Hyosung GD 250 N-EXIV

سیستم سوخت‌رسانی: سیستم سوخت‌رسانی این مدل از هیوسانگ هم مانند مدل‌های اسپرت بررسی شده این کمپانی، کاملاً به روز بوده و همانند هیوسانگ Gtn249، از سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری با کنترل الکترونیک (EFI) بهره می‌برد.

Hyosung GD 250 N-EXIV
Hyosung GD 250 N-EXIV

سیستم خنک‌کننده:‌ یکی از مهم‌ترین نقاط قوت در این مدل، برخورداری از سیستم خنک‌کنندگی “آب‌خنک” است که به‌تنهایی می‌تواند مزیت بزرگی نسبت به Gtn249 به‌حساب برود. البته با وجود این سیستم، برخی از خریداران این موتورسیکلت در کشورمان از جوش آوردن‌های بی‌مورد در زمان آب‌بندی، ابراز نارضایتی می‌کنند.

Hyosung GD 250 N-EXIV
Hyosung GD 250 N-EXIV

طراحی ظاهری:
در کانسپت‌های اولیه که از سوی کمپانی هیوسانگ ارائه شد شاهد یک طراحی فوق‌العاده جذاب بودیم که مهم‌ترین نقطه قوت این طراحی را می‌توانستیم هماهنگی رنگ رینگ‌ها با رنگ بدنه بدانیم که جذابیتی خاص (مخصوصاً در رنگ قرمز) به این موتورسیکلت بخشیده بود اما بعد از به بازار آمدن، شاهد تغییراتی در طراحی این موتورسیکلت بودیم که از جذابیت آن کاسته بود. ازجمله مهم‌ترین این تغییرات می‌توان به تغییر در زوایا و شکل باک و بدنه و همچنین تغییر در کیفیت و نوع رنگ‌آمیزی اشاره کرد. اما همچنان می‌توانیم طراحی این موتورسیکلت را خاص و جدید بدانیم.

Hyosung GD 250 N-EXIV
Hyosung GD 250 N-EXIV

رنگ رینگ‌ها نیز به‌جز در رنگ بدنه سفید، هماهنگی بار رنگ بدنه ندارند و در بیشتر رنگ‌بندی‌های بدنه، رینگ‌ها با رنگ سفید ارائه می‌شوند. در حال حاضر برخی از مالکین این موتورسیکلت در کشورمان، از کیفیت پایین رنگ‌آمیزی در این موتورسیکلت، گله‌مند هستند.

Hyosung GD 250 N-EXIV
Hyosung GD 250 N-EXIV

نکته دیگری که در مورد طراحی این موتورسیکلت به چشم می‌آید طراحی اگزوز در قسمش زیرین بدنه است (اگزوز مخفی) که خیلی جذاب از آب درنیامده است.

Hyosung GD 250 N-EXIV
Hyosung GD 250 N-EXIV

مهم‌ترین نقاط قوت:

  • بهره‌مندی از سیستم آب‌خنک برای کنترل دمای انجین.
  • شش دنده بودن گیربکس.
  • انژکتور الکترونیک (EFI).
  • شتاب بالا.

مهم‌ترین نقاط ضعف:

  • تک دیسک بودن ترمز جلو.
  • وجود کمک دوشاخ جلو از نوع تلسکوپی. (خیلی بهتر بود اگر از کمک دو شاخ تلسکوپی وارونه (Upside Down) استفاده می‌شد.)

Hyosung GD 250 N-EXIV
Hyosung GD 250 N-EXIV

سایر مشخصات هیوسانگ:EXIV249

نوع انجین: تک سیلندر، چهار زمانه

حداکثر توان: 24.17 نیوتون متر در 7 دور در دقیقه

چیدمان سوپاپ‌ها: 4 سوپاپ، DOHC

گنجایش مخزن سوخت: 11 لیتر

ترمز جلو: یک دیسک 300 میلی‌متری به همراه سیلندر ترمز چهار پیستونی

ترمز عقب: دیسک 230 میلی‌متری به همراه سیلندر ترمز دو پیستونی

تعلیق جلو: کمک دوشاخ تلسکوپی

تعلیق عقب: کمک‌فنر تکی (monoshock)

تایر جلو: 110/70-17

تایر عقب: 150/70-17

قیمت: در حال حاضر این موتورسیکلت با قیمت پانزده میلیون تومان از سوی کویر موتور ارائه می‌شود.

10-هیوسانگ Aquila 249:

خیلی از علاقه‌مندان به موتورسیکلت‌های سبک کروزر، همچنان این طبقه‌بندی از موتورسیکلت‌ها را با نام برند معروف هارلی دیویدسون (Harley Davidson) می‌شناسند و شاید با بکار بردن لفظ کروزر دقیقاً متوجه منظور شما نشوند ولی به محض آنکه بگویید این طبقه‌بندی همان موتورسیکلت‌های سبک هارلی دیویدسون هستند، به خوبی متوجه منظورتان خواهند شد.

در طول سال‌هایی که از عمر موتورسواری می‌گذرد کمپانی‌های متعددی اقدام به تولید موتورسیکلت‌هایی در این طبقه‌بندی کرده‌اند که یکی از این کمپانی‌ها، کمپانی هیوسانگ کره جنوبی است. از کروزهای تولید شده توسط این کمپانی دو مدل آن در ایران موجودند که شامل آکویلا 250 سی‌سی و 650 سی‌سی می‌شوند که ما قصد داریم به بررسی موتورسیکلت هیوسانگ آکویلا 250 سی‌سی بپردازیم.

Hyosung Aquila 250
Hyosung Aquila 250

انجین:

این موتورسیکلت نیز همانند بیشتر محصولات 250 سی‌سی این کمپانی کره‌ای، از یک انجین با حجم 249 سی‌سی و دو سیلندر V شکل با زاویه 75 درجه بهره می‌برد که خروجی قدرتی برابر با 18.79 کیلووات (25.5 اسب بخار) در 9.000 دور در دقیقه‌ای و حداکثر گشتاور 20.63 نیوتون متر در 8.500 دور در دقیقه را برای این موتورسیکلت به ارمغان آورده است. نکته جالب آنجاست که وزن این مدل نسبت به هیوسانگ جی. تی. 249 آر که یک موتورسیکلت اسپرت است، 9 کیلوگرم سبک‌تر می‌باشد و این امر باز هم بر وزن نسبتاً سنگین جی. تی. 249 آر تأکید دارد.

اما همان‌طور که ذکر کردیم قدرت انجین این موتورسیکلت هم در اسب بخار و هم در حداکثر گشتاور کمتر از جی. تی. 249 آر است، پس نمی‌توان انتظار سرعت و شتاب خیلی زیادی از این موتورسیکلت داشت؛ اصولاً هم هیچ‌گاه نباید از یک موتورسیکلت کروزر انتظار چنین ویژگی‌هایی را داشته باشم چراکه برای این طبقه‌بندی از موتورسیکلت‌ها عواملی چون مصرف سوخت، راحتی سرنشینان، کشش مناسب برای جاده‌ها و مسافت‌های طولانی و هر ویژگی دیگری که مربوط به‌راحتی در سفر با یک موتورسیکلت است، مهم‌تر به نظر می‌رسد.


حداکثر سرعت این موتورسیکلت در شناسنامه آن 170 کیلومتر بر ساعت قید شده اما می‌توانیم بگوییم رسیدن به چنین سرعتی با این موتورسیکلت غیرممکن است و در تست‌های جاده‌ای تا حداکثر 130 کیلومتر بر ساعت را به خوبی طی کرده است. شتاب این موتورسیکلت نیز برای رسیدن از سرعت صفر به 100 کیلومتر بر ساعت، از مرز 10 ثانیه عبور خواهد کرد و در شرایط استاندارد 10.5 ثانیه طول خواهد کشید.

سیستم سوخت‌رسانی:‌ هیوسانگ آکویلا 250 سی‌سی نیز همانند محصولات دیگر کمپانی هیوسانگ که تاکنون بررسی کردیم، از سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری با کنترل الکترونیک (EFI) بهره می‌برد.

سیستم خنک‌کننده:‌ هیوسانگ آکویلا 250 سی‌سی از سیستم روغن خنک برای کاهش دمای انجین استفاده می‌کند که می‌توانیم بگوییم نسبت به مدل‌های روغن خنک دیگری که بررسی کردیم این عمل در آکویلا 250 سی‌سی خیلی بهتر انجام می‌شود.

hyosung aquila 250
hyosung aquila 250

طراحی ظاهری:

هیوسانگ آکویلا 250 سی‌سی از ظاهری بسیار جذاب برخوردار است و در اولین نگاه فاصلهٔ زیاد بین دو محور چرخ‌ها و ارتفاع پائین که جزو ویژگی‌های جدایی‌ناپذیر کلاس کروزر است به چشم می‌آید. ضمن آنکه رینگ‌ها از نوع آلومینیوم ریخته ساخته شده‌اند که سطح براق فلز در آن جالب توجه بوده و به همراه استفاده از دو رنگ مختلف در بدنه، زیبایی خاصی به این موتورسیکلت بخشیده‌اند و همچنین کمک دوشاخ جلو با پوشش کروم، در عین استحکام بالا جذابیت این موتورسیکلت را نیز دو چندان کرده است.

البته جذابیت ظاهر همیشه بستگی به سلیقه افراد دارد و خود من به شخصه ظاهر این موتورسیکلت را علی‌رغم تمام ویژگی‌هایی مثبتی که برشمردیم، دچار نوعی کلاسیک بودن بیش از حد می‌دانم و به نظرم آکویلا 250 سی‌سی هم می‌تواند مانند مدل 650 سی‌سی، از ظاهری مدرن‌تر و جذاب‌تر بهره ببرد.

از تمام این موارد که بگذریم، مهم‌ترین نقطه قوت در طراحی این موتورسیکلت را می‌توانیم طراحی ارگونومیک و راحت بودن حالت قرارگیری راکب بدانیم، به گونه که حتی در مسافت‌های طولانی شما احساس خستگی نخواهید کرد. وقتی لاستیک‌های پهن و تیوبلس را هم به این ویژگی‌ها اضافه کنیم، می‌بینیم که آکویلا 250 سی‌سی در زمره موتورسیکلت‌های خیلی خاص و جذاب موجود در بازار قرار می‌گیرد.

Hyosung Aquila 650 Pro
Hyosung Aquila 650 Pro

نقاط قوت:

سیستم تعلیق عقب: آکویلا 250 سی‌سی با بهره بردن از دو عدد کمک‌فنر هیدرولیک، خیال شما را از بابت تعلیق عقب راحت می‌کند چراکه این سیستم تعلیق، قدرت ضربه‌گیری و راحتی مناسبی را برای این موتورسیکلت فراهم کرده است.

نقاط ضعف:

سیستم تعلیق جلو: در تعلیق جلوی آکویلا 250 سی‌سی از کمک دو شاخ تلسکوپی استفاده شده که ضربه‌گیری مناسبی ندارد و حداقل می‌توانست از نوع تلسکوپی وارونه باشد تا قدرت و عملکرد بهتری در ضربه‌گیری داشته باشد.

سیستم ترمز: درست است که این موتورسیکلت سرعت و شتاب خیلی بالایی ندارد اما سیستم ترمز همیشه برای وسایل نقلیه مهم است، مخصوصاً اگر این وسیله نقلیه دو چرخ باشد و برای مسافرت رفتن هم طراحی شده باشد، متأسفانه این مدل از هیوسانگ با استفاده از ترمز کاسه‌ای در چرخ عقب و ترمز تک دیسک در چرخ جلو، خیلی حس امنیت را به راکب منتقل نخواهد کرد.

hyosung aquila 250
hyosung aquila 250

مهم‌ترین نقاط قوت:

  • طراحی جذاب.
  • راحتی راکب و سرنشین.
  • استفاده از سیستم سوخت‌رسانی انژکتور با کنترل الکترونیک (EFI).
  • استفاده از دو کمک‌فنر هیدرولیکی در تعلیق عقب.
  • تایرهای تیوبلس.

مهم‌ترین نقاط ضعف:

  • استفاده از کمک دوشاخ تلسکوپی در تعلیق جلو.
  • سیستم ترمز نسبتاً ضعیف.

hyosung aquila 250
hyosung aquila GV250

سایر مشخصات هیوسانگ آکویلا 250 سی‌سی:

نوع انجین: دو سیلندر (V-twin)، چهار زمانه.

حداکثر گشتاور: 20.63 نیوتون متر در 8.500 دور در دقیقه.

دورسنج: آنالوگ عقربه‌ای.

سرعت‌سنج: آنالوگ عقربه‌ای.

مسافت سنج: آنالوگ رقمی.

چیدمان سوپاپ‌ها: 8 سوپاپ، DOHC

سیستم خنک‌کننده: روغن خنک

جعبه‌دنده: 5 دنده

مصرف سوخت تقریبی: 3 لیتر در هر 100 کیلومتر

گنجایش مخزن سوخت: 14 لیتر

ترمز جلو: دیسک 300 میلی‌متری به همراه سیلندر ترمز دو پیستونی

ترمز عقب: کاسه‌ای

تعلیق جلو: کمک دوشاخ تلسکوپی

تعلیق عقب: دو عدد کمک‌فنر هیدرولیک

تجهیزات کاهش آلایندگی: مبدل کاتالیست + سیستم هوای ثانوی

تایر جلو: 110/90-16

تایر عقب: 150/80-15

قیمت: در حال حاضر هیوسانگ آکویلا 250 سی‌سی با قیمتی در حدود بیست و سه میلیون تومان بفروش می‌رسد.

Hyosung Aquila 250
Hyosung Aquila 250

پایان قسمت چهارم

در قسمت بعد به بررسی کاوازاکی نینجا 250 سی‌سی خواهیم پرداخت.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل بیژن دولت سرایی

دانشجوی رشته های حقوق و خلبانی. علاقه‌مند به دنیای خودرو و موتورسیکلت. در حال حاضر این افتخار رو دارم که به عنوان نویسنده و مترجم با تیم پدال همکاری کنم.

35 دیدگاه

  1. amir
    سوابق: (244 دیدگاه) ,

    یه سری به سایت کاوازاکی بزنید و قیمت ها رو ببینید و ببینید چه ظلمی داره به مردم ایران میشه

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل بیژن دولت سرایی
      بیژن دولت سرایی
      سوابق: (263 دیدگاه) ,

      به سایت هر کدوم از کمپانیا که سر بزنیم به همین نتیجه میرسیم…
      و فاجعه وقتی عمیق تر میشه که قیمت ها رو با سرانه در آمد مردم تو اون کشورها برسی کنیم…

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل Danial
      Danial
      سوابق: (221 دیدگاه) ,

      جالب اینکه نینجا 250 با قیمت 4.150 ارزه میشه و هیوسانگ 250 جی تی یا قیمت 4.350 حدوداً 200 دلار گرونتر اما …
      اما…
      قیمت نینجا در ایران 40 میلیون و هیو 20 میلیون اسن ی مشت روانی جمع شدن تشکیل کلونی دادن با هم …
      مملکت نیست که دیونه خونس… 😐

      پاسخ
    3. رضا
      سوابق: (72 دیدگاه) ,

      موافقم.این چه دولتیه که هرکی هر قیمتی که میخواد روی جنسش میزاره.یعنی چی یه موتور 250 که از برند معروفی هم نیست 12 میلیون قیمتشه!!؟مطمعن باشین هزینه تمام شده همچین موتوری کمتر از نصف قیمت فروشش هستش.ما هم داریم زندگی میکنیم اونوریا هم دارن زندگی میکنن.ای خدااااااا

      پاسخ
  2. تصویر پروفایل asa
    asa
    سوابق: (368 دیدگاه) ,

    اقا این هیوسانگ های ۲۵۰ و ۶۵۰ چقدر شبیه هارلی جونم هستش . راستی gd250 بدرد پیست میخوره ؟

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Danial
      Danial
      سوابق: (221 دیدگاه) ,

      داداش با سبک کروز کی میره پیست صابونی بزنه اسن نمیشه کروز فقط برای مسافرت ساخته شده مسافت های طولانی که مهد این سبک هم آمریکاس دلیلش هم فواصل بسیار زیاد بین هر استان (ایالت) هست…
      فک کن هارلی داشه باشی سر پیچ صابونی بزنی میمیری زیر موتور میشه بخوابی اما نه اونجوری … 🙂

      پاسخ
  3. تصویر پروفایل Danial
    Danial
    سوابق: (221 دیدگاه) ,

    من کاری به بخش قیمت این وسایل ندارم کلاً میون 250 های وارداتی مملکت هیوسانگ تنها موتوری هست که وقتی میرونیش حس موتور سنگین رو بهت القا میکنه من مگلی داشتم هیو داشتم دربی داشتم cbr 600 2007 داشتم gsx 750 2009 هم داشتم درسته اینا قابل مقایسه نیست اما اگر قرار باشه یک کدوم رو برای سواری انتخاب کنم (پلاک شدنی باشه) حتماً دوباره هیو رو انتخاب میکنم البته مدل نیکد رو سوار نشدم فک کنم حال بده…
    راستی پدال ی مقاله در مورد دربی هم بزار درسته 160 هست اما ارزش داره بنویسی موتور خیلی با کیفیتی هستش…
    حس موتور سنگین ینی وقتی گاز میدی جلوی موتور احساس کنی با توازن کامل به همراه پشت موتور دارن زمین رو گاز میزنن البته هیو سانگ توی دور پایین این شکلیه..

    پاسخ
    1. sajjad amin
      سوابق: (12 دیدگاه) ,

      واقعا با مطلب راجع به دربی موافقم چون موتور جالبیه و یکم عجیب و گیج کنندس اینجا..
      همه جا 125 سی سیه ولی اینجا 160
      از هرکسی هم بپرسی میگه عالیه ولی طرف خریدش نرو
      واقعا اگه راجع بهش بنویسن خیلی جالب میشه

      پاسخ
      1. سینایی
        سوابق: (2 دیدگاه) ,

        عزیزم دربی همه جا 60 سی سی هست اینجا 160 .
        125 کجا دیدی !
        D:

        پاسخ
  4. احمد باقری
    سوابق: (4263 دیدگاه) ,

    موتورهای هارلی داویدسون واقعا استایل و طراحی خاص خودشون رو دارن.

    پاسخ
  5. هادی
    سوابق: (170 دیدگاه) ,

    آقا یه سوال چرا توربوشارژ نمیزارن رو متور ها؟

    پاسخ
    1. sajjad amin
      سوابق: (12 دیدگاه) ,

      من فکر میکنم برای خطرش باشه چون توربو لک داره و وقتی اضافه میشه ناگهانی چرخ هرز گردی میکنه که حتی تو بعضی ماشین های دیفرانسیل عقب توربو اگه راننده حرفه ای نباشه این مشکل باعث در رفتن ماشین و تصادف میشه موتور که دیگه جای خود داره(البته توربوی های جدید این مشکل رو کم کردن) دلیل دیگه هم فکر کنم حرارت بالای توربو باشه که تو موتور شاید اذیت کنه

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل بیژن دولت سرایی
      بیژن دولت سرایی
      سوابق: (263 دیدگاه) ,

      از حدود دو سال پیش کمپانی های بزرگ شروع کردن و روی برخی از مدلهای جدیدشون از سوپر شارژر و توربو شارژر استفاده می کنن…

      پاسخ
      1. sajjad amin
        سوابق: (12 دیدگاه) ,

        سوپرشارژ که بله فعلا فقط h2 داره ولی توربوشارژ میشه بگین کدوم مدلهاست ک داره ??

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل بیژن دولت سرایی
          بیژن دولت سرایی
          سوابق: (263 دیدگاه) ,

          سوزوکی داره تلاش میکنه که یکی از محصولاتشو با این ویژگی تولید انبوه کنه….

  6. تصویر پروفایل Hamid...Audi
    Hamid...Audi
    سوابق: (281 دیدگاه) ,

    با تشکر از بیژن دولت سرایی عزیز!
    آقا خدا قوت با این سری اصلا جون دوباره ای به پدال دادی.
    راستی مدل های یاماها و سوزوکی هم تو این بخش معرفی میشن؟!!!!

    پاسخ
  7. mory
    سوابق: (403 دیدگاه) ,

    با کیفیت ترین رودر آخر که دوک هم توضیح دادید بگید که این سری مقاله ها تباه نشه

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل بیژن دولت سرایی
      بیژن دولت سرایی
      سوابق: (263 دیدگاه) ,

      دوک چون 250 سی سی نیست قرار شده تو قسمت دوم “بررسی موتورسیکلت های بازار ایران” برسیش کنیم…
      اینم لینک قسمت اول:
      http://www.pedal.ir/%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%B3%DB%8C%DA%A9%D9%84%D8%AA/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%B3%DB%8C%DA%A9%D9%84%D8%AA-%D9%BE%D8%A7%D9%84%D8%B3-%D9%BE%D9%88%D9%84%D8%B3%D8%A7%D8%B1-200-220/

      پاسخ
  8. میلاد کرمی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من یه هیوسانگ نیکد exive خریدم
    اصلا جوش نمیاره شتاب فوق العاده ای هم داره
    واینکه تو خیابون خیلی نظرها رو جلب میکنه
    ترمزها خیلی خوبه وصندلی نرمی هم داره تو ترافیک هم عالیه

    پاسخ
  9. بنده خدا
    سوابق: (233 دیدگاه) ,

    سلام.یادش بخیر ما هم یه زمان موتور فوق سنگین براوو و رکس داشتیم….خخخخخ

    پاسخ
  10. وحید 19.75
    سوابق: (17 دیدگاه) ,

    سلام یه سوال برام پیش امده بجز 250 های کره ای و انگلیسی و اتریشی 250 ژاپنی هم هست که مجاز باشه منظورم هندا یا یاماها یا سوزوکی هست ولی در اصل میخواستم بدونم cbr 250 هندا مجازه ؟؟ اگه مجازه حدود قیمتش چنده البته صفر کیلومتر .

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل بیژن دولت سرایی
      بیژن دولت سرایی
      سوابق: (263 دیدگاه) ,

      سلام
      از ژاپنیا هم کاوازاکی هم سوزوکی و هندا و یاماها، 250 سی سی مجاز تو ایران دارن..
      هوندا cbr 250 هم مجازه……

      پاسخ
  11. وحید 19.75
    سوابق: (17 دیدگاه) ,

    ممنون از پاسخت و امید وارم به برسی ژاپنی ها هم برسی قیمت cbr صفر هم ندادی :)) و کدوم شرکت وارد میکنه

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل بیژن دولت سرایی
      بیژن دولت سرایی
      سوابق: (263 دیدگاه) ,

      از ژاپنیا بررسی کاوازاکی نینجا رو که نوشتم تو قسمت آیندس…
      شرمنده یادم رفت
      قیمت cbr 250 رو دقیق ندارم ولی حول و حوش 8-27 باید باشه

      پاسخ
  12. Roma
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    بازم یه انشای دیگه
    هیو های مدل نیمه دوم سال ۹۰ با تعویض ecu به نام دلفی مشگل خاموش شدنش حل شد ولی شش ماه اول ۹۰همشون این مشگل دارن که ecu, موتور خاموش میکنه وقتی تو ترافیک موتور داغ میشه
    بزرگترین ضعف هیوسانگ هم سوختن مکرر شارژ هست و روشن روشن بی دلیل چراغ f1

    پاسخ
  13. حسن كوچك همه موتور بازا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام خدمت اقایان دولت سرایی روما وحید میلادوبقیه سروران گرامی با احترام به همه عزیزان من موتورای زیادی سوار شدم عشق موتورم ولی هیچ موتوری مثل سوزوکی هزار ندیدم خیلی سواریش حال میده خودم یه دستگاه مدل 1980دارم که معمولا جمعه ها سوار میشم اصلا یه ابهت خاصی داره که تو هیچ موتوری ندیدم البته خدمت دوستان جسارت نشه

    پاسخ
  14. کمال
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    سلام وارادت میشه آکویلا 250 رو با اونجر 220مقایسه کنید؟ ممنون میشم

    پاسخ
  15. کمال
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    سلام وارادت درباره آکویلا 250 بیشتر چه رنگی طرفدار داره؟

    پاسخ
  16. کمال
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    سلام پرطرفدار ترین رنگ برای آکویلا 250 کدامه؟ باتشکر

    پاسخ
  17. احمد رضا
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    سلام..بیژن خان قیمت روز gtn250 چنده؟
    یکی میگه 18 یکی میگه 16 یکی میگه14 یکی میگه 13/5 آخرش چند چندرغاز قیمتشه؟

    پاسخ
    1. احمد رضا
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      کسی نمیخواد جواب مارو بده؟این همه سوال هست این یدونه هم روش

      پاسخ
  18. امیر
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام
    من دوست دارم یه ۲۵۰ استریت بخرم که هم باهاش حال کنم‌هم رخ خوبی داشته باشه هرکی یه چیزی میگه‌. تنها موتوری که داشتم تا حالا ویو بود
    بنظرتون بنلی چطوره ؟
    یک سیلندر یا ۲ سیلندر ؟
    بنلی بهتره یا هیوسانگ ؟

    پاسخ
  19. علی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    با سلام
    میشه یه توضیح بدین که هیوسانگ اکسیو چطور با تک سیلندر بودنش اینقدر شتابش عالیه ؟؟ هرچقدر هم که قطر داخلی سیلندرش نسبت به دو سیلندر ها بزرگ تر باشه بازم به نظرم دو سیلندر با در نظر گرفتن نیروی دو برابر به نظرم یکم عجیبه و اینکه شاید به خاطر وزن کمترش باشه ولی بازم تک سیلندر به نظرم خیلی خوب جواب داده و اگر اینطوری شتاب بگیره به نظرم اصلا هم نقطه ضعفش نیست

    پاسخ
  20. غرش
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام بر دوستان گرامی و نویسنده محترم!کاش صحبتی از دیگر کروزر میدان آکویلا ۶۵۰می اومد وسط…
    آقا کمال بیشتر از همه طرح مشکی با پس زمینه نارنجی ونقره ای دست مردمه ولی بنظرم تم سرخ دیدنی تره!انشاله زندگی هممون با این کروزر های با طعم هارلی و امریکن ها رغم بخوره!
    بیشتر بگازین خصوصا ایام آخر هفته رو

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.