TT: جنون سرعت در جاده

حتی اگر واژه TT را تاکنون نشنیده‌اید، ولی آشنایی اندکی با مسابقات موتورسواری دارید؛ احتمالاً تلفظ این کلمه شما را به یاد مسابقات معروف و جذاب MotoGP که مخفف شده Grand Prix Motorcycle است، خواهد انداخت. اما این شباهت در تلفظ دو واژه خلاصه نمی‌شود. TT هم نوعی از مسابقات موتورسواری است که از نظر خیلی از موتورسواران حرفه‌ای و علاقه‌مندان به این ورزش، به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، خیلی جذاب‌تر و مهیج‌تر از سایر مسابقات است.

Cameron Donald TT 2010
اما TT دقیقاً چیست؟
در لغت مخفف شده واژه Tourist Trophy است و اصطلاحاً به مسابقات موتورسواری گفته می‌شود که هرساله از اواخر ماه مِی تا اوایل ماه ژوئن، به مدت دو هفته در جزیره‌ای واقع در دریای ایرلند (دریایی بین بریتانیا و ایرلند) به نام جزیره مَن (Isle OF Man) برگزار می‌شود.
در اوایل قرن بیستم، زمانی که در انگلستان حداکثر سرعت مجاز برای موتورسواران 20 مایل بر ساعت (32 کیلومتر بر ساعت) بود و مسابقات موتورسواری نیز کاملاً ممنوع بود؛ گروهی از افراد علاقه‌مند به موتورسواری که اشتیاق فراوانی برای تجربه سرعت‌های بالا و افزایش توانایی موتورهای خود داشتند، در جزیره مَن دور هم جمع شدند تا بتوانند کار خود را بدون محدودیت‌های قانونی دنبال کنند. سرانجام این فعالیت‌ها شکل‌گیری مسابقات TT در سال 1907 بود.

Isle of Man TT Course
Isle of Man TT Course

از آن سال تاکنون این مسابقات هرسال با استقبال بیشتر و گسترده‌تری از سوی شرکت‌کنندگان و هواداران مواجه شده و علاقه‌مندان زیادی خود را از سراسر جهان به این جزیره می‌رسانند ، خود را کنار جاده‌ها مستقر می‌کنند تا افتخار، شکوه و سرعت را با گوشت و پوست خود لمس کنند.

Isle of Man TT Logo
میانگین کشته‌های این مسابقات در طول 108 سالی که از برگزاری آن می‌گذرد، حدود 5 کشته در هر مایل است. اما علی‌رغم این آمار و خطراتی که سلامت راکبان را تهدید می‌کند و حتی مبلغ نسبتاً کم جایزه، اشتیاق روزافزونی مابین شرکت‌کنندگان برای مسابقه دادن وجود دارد. لذتی که از مسابقه دادن در مسیری شهری-‌ کوهستانی- جنگلی می‌برند آن‌هم با سرعتی که گاه از 300 کیلومتر بر ساعت تجاوز می‌کند، همچنان باعث شده تا حتی کسانی که در دوره‌های قبل دچار صدمات و سوانح سنگینی شده‌اند، برای شرکت دوباره‌ی در آن لحظه‌شماری کنند.

Guy Martin 2010 - TT 2010 Crash
چگونگی مسابقات:
TT هر سال در دو نوعِ موتورهای سایدکار (Sidecar) و موتورسیکلت های معمولی، برگزار می‌شود.
موتورهای سایدکار که توسط یک راننده و یک سرنشین هدایت می‌شوند، در دو مسابقه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. راننده با کنترل فرمان و پدال‌های زیر پایش و سرنشین نیز با استفاده از جابجا کردن حالت و وزن بدن خود ، این وسیله را در مسیر مسابقه هدایت می‌کنند.

Sidecar-TT-2012
اما تعداد این مسابقات برای موتورهای دوچرخ به عدد 7 می‌رسد و مهم‌ترین آنان شامل پنج مسابقه است که رانندگان حرفه‌ی با موتورهای سنگین خود در آنها شرکت کرده و برای کسب پنج جام قهرمانی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند که این پنج مسابقه را به ترتیب بررسی می‌کنیم:

1- Superbike Race
این مسابقه در 6 دور برگزار می‌شود که با توجه به مسافت تقریبی 63.4 کیلومتری در هر دور، مجموع مسافت طی شده 380.2 کیلومتر است. شرایط و حجم موتورهای مجاز نیز بدین شرح است:

  • بین 750 تا 1000 سی‌سی – 4 سیلندر – 4 زمانه
  • بین 750 تا 1000 سی‌سی – 3 سیلندر – 4 زمانه
  • بین 850 تا 1200 سی‌سی – 2 سیلندر – 4 زمانه

وزن موتورها نباید کمتر از 165 کیلوگرم باشد.
رکورد این مسابقه با زمان 17:06.682 و سرعت متوسط 212.913 کیلومتر بر ساعت برای یک دور، در دست بروس آنیس تِی، موتور سوار چهل و پنج ساله نیوزیلندی است که در سال 2014 ثبت شد.

Bruce Anstey - Supersport TT 2012
Bruce Anstey – Supersport TT 2012

2-Supersport Race 1&2
این مسابقات در 4 دور برگزار می‌شوند که مسابقه دوم (Supersport Race1) و مسابقه چهارم (Supersport Race 2) از مجموع این پنج مسابقه را شامل می‌شوند. مسافت طی شده نیز 242.88 کیلومتر است.
شرایط و حجم موتورهای مجاز در این مسابقات بدین شرح است:

  • بین 400 تا 600 سی‌سی – 4 سیلندر – 4 زمانه
  • بین 600 تا 750 سی‌سی – 2 سیلندر – 4 زمانه
  • بین 600 تا 675 سی‌سی – 3 سیلندر – 4 زمانه

حداقل وزن موتورها نیز 161 کیلوگرم است.
رکورد این مسابقات با زمان 17:35.659 و سرعت متوسط 207.068کیلومتر بر ساعت برای یک دور، در دست مایکل دانلاپ، موتورسوار بیست‌وپنج ساله و اهل ایرلند شمالی است که در سال 2013 ثبت شد.

MICHAEL DUNLOP
MICHAEL DUNLOP

3- Superstock Race
سومین میدانی که موتورسواران در TT با هم به رقابت می‌پردازند Superstock است، در این مرحله نیز مسابقه در همان چهار دور و مسافت 242.88 کیلومتر برگزار می‌گردد.
موتورهای مجاز:

  • بین 750 تا 1000 سی‌سی – 4 سیلندر – 4 زمانه
  • بین 750 تا 1000 سی‌سی – 3 سیلندر – 4 زمانه
  • بین 850 تا 1200 سی‌سی – 2 سیلندر – 4 زمانه

در حقیقت تنها تفاوت این مسابقه با مسابقه اول یا همان Superbike در دو دور کمتر و حداقل وزن 170 کیلوگرمی برای موتورهاست.
رکورد این مسابقات با زمان 17:15.114 و سرعت متوسط 211.178 کیلومتر بر ساعت برای یک دور، باز هم در دست مایکل دانلاپ است که در همان سال 2013 به ثبت رسید.

4- Senior Race
آخرین شانس برای شرکت‌کنندگانی که موفق به پیروزی نشدند، مسابقه Senior خواهد بود تا حداقل یکی از کاپ‌ها را با خود به خانه ببرند. چیزی که خیلی این مسابقه را خاص می‌کند؛ این است که آخرین مسابقه و اختتامیه کل مسابقات TT در تمام کلاس‌ها خواهد بود.
مسافت طی شده همان شش دور و 380.2 کیلومتر بوده و رکورد آن نیز در سال 2015 توسط جان مک کوئینس با زمان 17:03.567 و سرعت متوسط 213.562 ثبت شد که در حقیقت رکورد قبلی خودش را شکست و با توجه به زمان ثبت شده و رکوردهایی که مرور کردیم، باید بگوییم که رکورد کل مسابقات نیز در اختیار همین موتورسوار 43 ساله انگلیسی است.
شرایط موتور نیز همان شرایط مسابقه اول بوده و تفاوتی که وجود دارد نبود محدودیت‌های انتخاب لاستیک است.

  • بین 750 تا 1000 سی‌سی – 4 سیلندر – 4 زمانه
  • بین 750 تا 1000 سی‌سی – 3 سیلندر – 4 زمانه
  • بین 850 تا 1200 سی‌سی – 2 سیلندر – 4 زمانه

John Mcguinness
John Mcguinness

دو هفته قبل از شروع TT تمام کسانی که در آن ثبت‌نام کردند، در ایرلند شمالی جمع می‌شوند تا در مسابقه 200 دور شرکت کرده و علاوه بر تعیین جایگاهشان در شروع TT از آخرین فرصتشان برای جذب اسپانسر هم استفاده کنند.

رکوردهای دیگر:
جویی دانلاپ (عموی مایکل دانلاپ) در سال 2000 و سه هفته بعد از آنکه برای سومین بار در TT هتریک کرد، در یک سانحه در مسابقه کوچک در استونی درگذشت؛ اما همچنان با 26 قهرمانی رکورددار بیشترین پیروزی است. وبعد از وی جان مک کوئینس با 23 قهرمانی پیشتاز است.

Joey Dunlop
Joey Dunlop
 Joey Dunlop
Joey Dunlop

Ian Hutchinson
Ian Hutchinson

یان هانچینسون 35 ساله انگلیسی نیز در مسابقات سال 2010 توانست برای اولین بار در تاریخ رقابت‌ها در هر پنج مسابقه پیروز شده و نام خود را در تاریخ TT ماندگار کند ؛ اتفاقی که تاکنون هم تکرار نشده.


گردآوری: بیژن دولت سرایی

درباره نویسنده

تصویر پروفایل بیژن دولت سرایی

دانشجوی رشته های حقوق و خلبانی. علاقه‌مند به دنیای خودرو و موتورسیکلت. در حال حاضر این افتخار رو دارم که به عنوان نویسنده و مترجم با تیم پدال همکاری کنم.

14 دیدگاه

  1. ALI
    سوابق: (30 دیدگاه) ,

    ماکه در آرزوی موتور سواری واقعی مردیم
    موتور سواری مونم مثل ماشین سواری ها مونه
    فقط باید تحملش کرد

    پاسخ
  2. حسين
    سوابق: (1165 دیدگاه) ,

    ما مشابه‌اش رو نداریم؟
    راستی جدیدا مسابقات درگ نداشتیم؟
    لطفا یه مطلب جامع هم درباره شاسی‌بلند جدید ایرانخودرو به نام s7 بذارید!

    پاسخ
  3. احمد باقری
    سوابق: (4379 دیدگاه) ,

    هیجان، اشتیاق، احساسات قبول، ولی هر چیزی یه تعادلی میخواد. اینکه طرف با وجود همه این سوانح، حاضر است برای شرکت در این مسابقات، لحظه شماری میکنه، بسی جای تامل داره، البته خب میگن عاشق این کاریم و چیز دیگری برامون مهم نیست، ولی من فکر می کنم باید یه حداقل هایی مهم باشه، الان هم حتما دوستان میگن که ما نمی فهمیم کسی که عاشق این کاره، چجوریه.

    پاسخ
  4. mohammad 7
    سوابق: (95 دیدگاه) ,

    فرض کنید تو ایران مسابقات برگزار بشه، همه با 125 هوندا. تو دور اول چرخ نصفشون در میاد، رکوردا هم بالای یه ساعت،

    پاسخ
    1. بیژن دولت سرایی
      سوابق: (263 دیدگاه) ,

      ممنون
      خوشحالم که که مطلب براتون جذاب بوده

      پاسخ
  5. رضا
    سوابق: (1690 دیدگاه) ,

    من قبلا این مسابقات رو دیدم.سرعتشون فوق العاده بالاست طوریکه وقتی از کنار تماشاچیا رد میشن تشخیص اینکه کدوم موتورسوار بود غیرممکنه
    و بدلیل اینکه قسمتی از مسیر داخل یه دهکده یه شهر کوچیکه و پیست که چه عرض کنم جاده از وسطش رد میشه با اون سرعت بالا اشتباه کنن یا کنترلشون رو از دست بدن فاتحشون خوندست…
    بخش دیگه مسیر هم کوهستانیه که خیلی زیباست..
    یه مستند هم درباره این مسابقات ساخته شده بنام closer to the edge (نزدیک تر به گوشه) که حول یکی از رانندگان بنام guy martin میگذره که عالیه و پیشنهاد میکنم حتما ببینین(دانلود کنین!)
    http://www.motoquest.com/content/isle-of-man-tt-guy-martin.jpg
    http://fcdn.mtbr.com/attachments/off-camber-off-topic/874752d1394087872-hawgs-all-about-bikes-thread-vol-4-122_1010_01_o-guy_martin_cheats_death-explosion.jpg
    http://media.timeout.com/images/82111/617/347/image.jpg
    http://shop.iomtt.com/images/productimages/1/N180.jpg

    پاسخ
    1. Xman
      سوابق: (546 دیدگاه) ,

      ممنون از عکسا اخریه نمای خوبی داشت با تشکر!

      پاسخ
  6. تصویر پروفایل Danial
    Danial
    سوابق: (221 دیدگاه) ,

    من عاشق موتور هستم هر کاری کنم نمیتون عشقش رو از جونم بیرون کنم …
    لذتی که موتور داره ب جون خودم مازراتی نداره من با هیوسانگ مخایی زدم که اس500 نزده 🙂 این بخش آخر رو گفتم که فک نکنید فقط من عشق موتورم هستن دیگر افراد نیز 🙂 خخخخخخ

    پاسخ
    1. Xman
      سوابق: (546 دیدگاه) ,

      هیجان وسایل دو چرخ یه چیز دیگست! چون امنیتش کمتره هیجانش بیشتره!!!!!

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.