مسابقاتموتورسیکلت

TT: جنون سرعت در جاده

حتی اگر واژه TT را تاکنون نشنیده‌اید، ولی آشنایی اندکی با مسابقات موتورسواری دارید؛ احتمالاً تلفظ این کلمه شما را به یاد مسابقات معروف و جذاب MotoGP که مخفف شده Grand Prix Motorcycle است، خواهد انداخت. اما این شباهت در تلفظ دو واژه خلاصه نمی‌شود. TT هم نوعی از مسابقات موتورسواری است که از نظر خیلی از موتورسواران حرفه‌ای و علاقه‌مندان به این ورزش، به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، خیلی جذاب‌تر و مهیج‌تر از سایر مسابقات است.

Cameron Donald TT 2010
اما TT دقیقاً چیست؟
در لغت مخفف شده واژه Tourist Trophy است و اصطلاحاً به مسابقات موتورسواری گفته می‌شود که هرساله از اواخر ماه مِی تا اوایل ماه ژوئن، به مدت دو هفته در جزیره‌ای واقع در دریای ایرلند (دریایی بین بریتانیا و ایرلند) به نام جزیره مَن (Isle OF Man) برگزار می‌شود.
در اوایل قرن بیستم، زمانی که در انگلستان حداکثر سرعت مجاز برای موتورسواران ۲۰ مایل بر ساعت (۳۲ کیلومتر بر ساعت) بود و مسابقات موتورسواری نیز کاملاً ممنوع بود؛ گروهی از افراد علاقه‌مند به موتورسواری که اشتیاق فراوانی برای تجربه سرعت‌های بالا و افزایش توانایی موتورهای خود داشتند، در جزیره مَن دور هم جمع شدند تا بتوانند کار خود را بدون محدودیت‌های قانونی دنبال کنند. سرانجام این فعالیت‌ها شکل‌گیری مسابقات TT در سال ۱۹۰۷ بود.

Isle of Man TT Course
Isle of Man TT Course
از آن سال تاکنون این مسابقات هرسال با استقبال بیشتر و گسترده‌تری از سوی شرکت‌کنندگان و هواداران مواجه شده و علاقه‌مندان زیادی خود را از سراسر جهان به این جزیره می‌رسانند ، خود را کنار جاده‌ها مستقر می‌کنند تا افتخار، شکوه و سرعت را با گوشت و پوست خود لمس کنند.

Isle of Man TT Logo
میانگین کشته‌های این مسابقات در طول ۱۰۸ سالی که از برگزاری آن می‌گذرد، حدود ۵ کشته در هر مایل است. اما علی‌رغم این آمار و خطراتی که سلامت راکبان را تهدید می‌کند و حتی مبلغ نسبتاً کم جایزه، اشتیاق روزافزونی مابین شرکت‌کنندگان برای مسابقه دادن وجود دارد. لذتی که از مسابقه دادن در مسیری شهری-‌ کوهستانی- جنگلی می‌برند آن‌هم با سرعتی که گاه از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت تجاوز می‌کند، همچنان باعث شده تا حتی کسانی که در دوره‌های قبل دچار صدمات و سوانح سنگینی شده‌اند، برای شرکت دوباره‌ی در آن لحظه‌شماری کنند.

Guy Martin 2010 - TT 2010 Crash
چگونگی مسابقات:
TT هر سال در دو نوعِ موتورهای سایدکار (Sidecar) و موتورسیکلت های معمولی، برگزار می‌شود.
موتورهای سایدکار که توسط یک راننده و یک سرنشین هدایت می‌شوند، در دو مسابقه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. راننده با کنترل فرمان و پدال‌های زیر پایش و سرنشین نیز با استفاده از جابجا کردن حالت و وزن بدن خود ، این وسیله را در مسیر مسابقه هدایت می‌کنند.

Sidecar-TT-2012
اما تعداد این مسابقات برای موتورهای دوچرخ به عدد ۷ می‌رسد و مهم‌ترین آنان شامل پنج مسابقه است که رانندگان حرفه‌ی با موتورهای سنگین خود در آنها شرکت کرده و برای کسب پنج جام قهرمانی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند که این پنج مسابقه را به ترتیب بررسی می‌کنیم:

۱- Superbike Race
این مسابقه در ۶ دور برگزار می‌شود که با توجه به مسافت تقریبی ۶۳.۴ کیلومتری در هر دور، مجموع مسافت طی شده ۳۸۰.۲ کیلومتر است. شرایط و حجم موتورهای مجاز نیز بدین شرح است:

  • بین ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ سی‌سی – ۴ سیلندر – ۴ زمانه
  • بین ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ سی‌سی – ۳ سیلندر – ۴ زمانه
  • بین ۸۵۰ تا ۱۲۰۰ سی‌سی – ۲ سیلندر – ۴ زمانه

وزن موتورها نباید کمتر از ۱۶۵ کیلوگرم باشد.
رکورد این مسابقه با زمان ۱۷:۰۶.۶۸۲ و سرعت متوسط ۲۱۲.۹۱۳ کیلومتر بر ساعت برای یک دور، در دست بروس آنیس تِی، موتور سوار چهل و پنج ساله نیوزیلندی است که در سال ۲۰۱۴ ثبت شد.

Bruce Anstey - Supersport TT 2012
Bruce Anstey – Supersport TT 2012
۲-Supersport Race 1&2
این مسابقات در ۴ دور برگزار می‌شوند که مسابقه دوم (Supersport Race1) و مسابقه چهارم (Supersport Race 2) از مجموع این پنج مسابقه را شامل می‌شوند. مسافت طی شده نیز ۲۴۲.۸۸ کیلومتر است.
شرایط و حجم موتورهای مجاز در این مسابقات بدین شرح است:

  • بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ سی‌سی – ۴ سیلندر – ۴ زمانه
  • بین ۶۰۰ تا ۷۵۰ سی‌سی – ۲ سیلندر – ۴ زمانه
  • بین ۶۰۰ تا ۶۷۵ سی‌سی – ۳ سیلندر – ۴ زمانه

حداقل وزن موتورها نیز ۱۶۱ کیلوگرم است.
رکورد این مسابقات با زمان ۱۷:۳۵.۶۵۹ و سرعت متوسط ۲۰۷.۰۶۸کیلومتر بر ساعت برای یک دور، در دست مایکل دانلاپ، موتورسوار بیست‌وپنج ساله و اهل ایرلند شمالی است که در سال ۲۰۱۳ ثبت شد.

MICHAEL DUNLOP
MICHAEL DUNLOP
۳- Superstock Race
سومین میدانی که موتورسواران در TT با هم به رقابت می‌پردازند Superstock است، در این مرحله نیز مسابقه در همان چهار دور و مسافت ۲۴۲.۸۸ کیلومتر برگزار می‌گردد.
موتورهای مجاز:

  • بین ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ سی‌سی – ۴ سیلندر – ۴ زمانه
  • بین ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ سی‌سی – ۳ سیلندر – ۴ زمانه
  • بین ۸۵۰ تا ۱۲۰۰ سی‌سی – ۲ سیلندر – ۴ زمانه

در حقیقت تنها تفاوت این مسابقه با مسابقه اول یا همان Superbike در دو دور کمتر و حداقل وزن ۱۷۰ کیلوگرمی برای موتورهاست.
رکورد این مسابقات با زمان ۱۷:۱۵.۱۱۴ و سرعت متوسط ۲۱۱.۱۷۸ کیلومتر بر ساعت برای یک دور، باز هم در دست مایکل دانلاپ است که در همان سال ۲۰۱۳ به ثبت رسید.

۴- Senior Race
آخرین شانس برای شرکت‌کنندگانی که موفق به پیروزی نشدند، مسابقه Senior خواهد بود تا حداقل یکی از کاپ‌ها را با خود به خانه ببرند. چیزی که خیلی این مسابقه را خاص می‌کند؛ این است که آخرین مسابقه و اختتامیه کل مسابقات TT در تمام کلاس‌ها خواهد بود.
مسافت طی شده همان شش دور و ۳۸۰.۲ کیلومتر بوده و رکورد آن نیز در سال ۲۰۱۵ توسط جان مک کوئینس با زمان ۱۷:۰۳.۵۶۷ و سرعت متوسط ۲۱۳.۵۶۲ ثبت شد که در حقیقت رکورد قبلی خودش را شکست و با توجه به زمان ثبت شده و رکوردهایی که مرور کردیم، باید بگوییم که رکورد کل مسابقات نیز در اختیار همین موتورسوار ۴۳ ساله انگلیسی است.
شرایط موتور نیز همان شرایط مسابقه اول بوده و تفاوتی که وجود دارد نبود محدودیت‌های انتخاب لاستیک است.

  • بین ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ سی‌سی – ۴ سیلندر – ۴ زمانه
  • بین ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ سی‌سی – ۳ سیلندر – ۴ زمانه
  • بین ۸۵۰ تا ۱۲۰۰ سی‌سی – ۲ سیلندر – ۴ زمانه
John Mcguinness
John Mcguinness
دو هفته قبل از شروع TT تمام کسانی که در آن ثبت‌نام کردند، در ایرلند شمالی جمع می‌شوند تا در مسابقه ۲۰۰ دور شرکت کرده و علاوه بر تعیین جایگاهشان در شروع TT از آخرین فرصتشان برای جذب اسپانسر هم استفاده کنند.

رکوردهای دیگر:
جویی دانلاپ (عموی مایکل دانلاپ) در سال ۲۰۰۰ و سه هفته بعد از آنکه برای سومین بار در TT هتریک کرد، در یک سانحه در مسابقه کوچک در استونی درگذشت؛ اما همچنان با ۲۶ قهرمانی رکورددار بیشترین پیروزی است. وبعد از وی جان مک کوئینس با ۲۳ قهرمانی پیشتاز است.

Joey Dunlop
Joey Dunlop
 Joey Dunlop
Joey Dunlop
Ian Hutchinson
Ian Hutchinson
یان هانچینسون ۳۵ ساله انگلیسی نیز در مسابقات سال ۲۰۱۰ توانست برای اولین بار در تاریخ رقابت‌ها در هر پنج مسابقه پیروز شده و نام خود را در تاریخ TT ماندگار کند ؛ اتفاقی که تاکنون هم تکرار نشده.


گردآوری: بیژن دولت سرایی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

بیژن دولت سرایی

دانشجوی رشته های حقوق و خلبانی. علاقه‌مند به دنیای خودرو و موتورسیکلت. در حال حاضر این افتخار رو دارم که به عنوان نویسنده و مترجم با تیم پدال همکاری کنم.

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. ALI

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (30 ديدگاه)

    ماکه در آرزوی موتور سواری واقعی مردیم
    موتور سواری مونم مثل ماشین سواری ها مونه
    فقط باید تحملش کرد

    موافقم 2
    مخالفم 0
  2. حسين

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2824 ديدگاه)

    ما مشابه‌اش رو نداریم؟
    راستی جدیدا مسابقات درگ نداشتیم؟
    لطفا یه مطلب جامع هم درباره شاسی‌بلند جدید ایرانخودرو به نام s7 بذارید!

    موافقم 0
    مخالفم 1
  3. احمد باقری

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    هیجان، اشتیاق، احساسات قبول، ولی هر چیزی یه تعادلی میخواد. اینکه طرف با وجود همه این سوانح، حاضر است برای شرکت در این مسابقات، لحظه شماری میکنه، بسی جای تامل داره، البته خب میگن عاشق این کاریم و چیز دیگری برامون مهم نیست، ولی من فکر می کنم باید یه حداقل هایی مهم باشه، الان هم حتما دوستان میگن که ما نمی فهمیم کسی که عاشق این کاره، چجوریه.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  4. mohammad 7

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (103 ديدگاه)

    فرض کنید تو ایران مسابقات برگزار بشه، همه با 125 هوندا. تو دور اول چرخ نصفشون در میاد، رکوردا هم بالای یه ساعت،

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. AHMADREZA

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    عاشق سوپر بایک هستم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. سبحان

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (49 ديدگاه)

    به عبارتی سه کشته بر کیلومتر!
    راضی می میرن ولی..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ALL CARS

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (467 ديدگاه)

    سپاس از بیژن دولت سرایی

    عالی بووود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بیژن دولت سرایی

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (263 ديدگاه)

      ممنون
      خوشحالم که که مطلب براتون جذاب بوده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. رضا

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    من قبلا این مسابقات رو دیدم.سرعتشون فوق العاده بالاست طوریکه وقتی از کنار تماشاچیا رد میشن تشخیص اینکه کدوم موتورسوار بود غیرممکنه
    و بدلیل اینکه قسمتی از مسیر داخل یه دهکده یه شهر کوچیکه و پیست که چه عرض کنم جاده از وسطش رد میشه با اون سرعت بالا اشتباه کنن یا کنترلشون رو از دست بدن فاتحشون خوندست…
    بخش دیگه مسیر هم کوهستانیه که خیلی زیباست..
    یه مستند هم درباره این مسابقات ساخته شده بنام closer to the edge (نزدیک تر به گوشه) که حول یکی از رانندگان بنام guy martin میگذره که عالیه و پیشنهاد میکنم حتما ببینین(دانلود کنین!)
    http://www.motoquest.com/content/isle-of-man-tt-guy-martin.jpg
    http://fcdn.mtbr.com/attachments/off-camber-off-topic/874752d1394087872-hawgs-all-about-bikes-thread-vol-4-122_1010_01_o-guy_martin_cheats_death-explosion.jpg
    http://media.timeout.com/images/82111/617/347/image.jpg
    http://shop.iomtt.com/images/productimages/1/N180.jpg

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Xman

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (546 ديدگاه)

      ممنون از عکسا اخریه نمای خوبی داشت با تشکر!

      موافقم 0
      مخالفم 1
    2. نوید جهرمی

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      ممنون رضا جون

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. رضا

        ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (1698 ديدگاه)

        خواهش داداش.
        کوچیک دوستان عزیزم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  9. Danial

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (466 ديدگاه)

    من عاشق موتور هستم هر کاری کنم نمیتون عشقش رو از جونم بیرون کنم …
    لذتی که موتور داره ب جون خودم مازراتی نداره من با هیوسانگ مخایی زدم که اس500 نزده :) این بخش آخر رو گفتم که فک نکنید فقط من عشق موتورم هستن دیگر افراد نیز :) خخخخخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Xman

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (546 ديدگاه)

      هیجان وسایل دو چرخ یه چیز دیگست! چون امنیتش کمتره هیجانش بیشتره!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. DK

        ۲۲ شهریور ۱۳۹۶
        سوابق: (1 ديدگاه)

        حرفت خیلی جالب بود چون امنیتش کمه هیجانش بیشتره

        موافقم 0
        مخالفم 0
  10. نیما

    ۱۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این فیلم مسابقه های tt رو از کجا میشه گیر اوارد کاناا تلگرام هست؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      تو سایتا بچرخی هست با زیر نویس.

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا