اسپرت سه‌چرخ! معرفی و مقایسه واندرهال لاگونا با رقبا

اکثر ما با شنیدن نام خودروی سه‌چرخ یاد وانت‌های مزدا که در دهه 40 شمسی در کشورمان مونتاژ می‌شدند می‌افتیم و یا نهایتاً خودروی انگلیسی رلاینت رابین را به‌عنوان خودروی سه‌چرخه می‌شناسیم. به دلیل اینکه بیشتر خودروهای سه‌چرخه خودروهایی ضعیف، کوچک و ناپایدار هستند شاید مفهوم خودروی اسپرت سه‌چرخ دور از ذهن به نظر برسد اما شرکت مورگان با معرفی مدل 3 Wheeler به‌عنوان خودرویی اسپرت در سال 2011 این رویکرد را عوض نمود. مورگان درگذشته خودروهای سه‌چرخ زیادی تولید می‌کرد و 3 Wheeler جدید را نیز با ظاهری کلاسیک و شبیه به سه‌چرخه‌های قدیمی خود عرضه کرد. این خودرو به دلیل خاص و جالب بودن طرفداران زیادی پیداکرده و از فروش خوبی برخوردار شد. به همین دلیل شرکت‌های دیگری هم به فکر ساختن خودروهای اسپرت سه‌چرخ افتادند که ازجمله آن‌ها می‌توان به پولاریس Slingshot اشاره کرد.

Vanderhall Laguna
Vanderhall Laguna

به‌تازگی شرکت آمریکایی «واندرهال» نیز اسپرت سه‌چرخه‌ای را بانام «لاگونا» برای رقابت با مورگان عرضه کرده است. در ادامه به معرفی و بررسی این سه‌چرخه جدید و مقایسه آن با مورگان 3 Wheeler و پولاریس Slingshot می‌پردازیم.

Vanderhall Laguna
Vanderhall Laguna

درحالی‌که مورگان با نگاه به گذشته و به‌صورت کلاسیک طراحی‌شده است، لاگونا طراحی کاملاً مدرنی دارد. فریم این خودرو از جنس آلومینیوم و بدنه و سقف آن از فیبر کربن است که موجب کاهش وزن آن تا تنها 700 کیلوگرم شده است.

Vanderhall Laguna
Vanderhall Laguna

واندرهال لاگونا ترکیبی از موتورسیکلت و خودرو محسوب می‌شود و می‌توان آن را «اتوسیکلت» نامید ولی به‌عنوان موتورسیکلت مجوز گرفته اما برای رانندگی با آن نیازی به داشتن گواهینامه رانندگی موتورسیکلت نیست و با گواهینامه رانندگی خودرو هم می‌شود با آن رانندگی کرد چراکه این وسیله مجهز به شیشه جلو، کمربند ایمنی و میله‌های ایمنی پشت صندلی‌هاست که ایمنی رانندگی با یک خودرو را برای آن فراهم می‌کند.

Vanderhall Laguna
Vanderhall Laguna

این سه‌چرخه اسپرت مجهز به پیشرانه 4 سیلندر 1.4 لیتری 14 سوپاپ توربو با 200 اسب بخار قدرت و 271 نیوتن متر گشتاور است (متعلق به اوپل) که شاید قدرت زیادی برای خودرویی اسپرت به نظر نرسد اما وقتی در کنار وزن کم آن قرار می‌گیرد باعث می‌شود که خودرو بسیار قویی‌تر ازآنچه هست احساس شود و ظرف فقط 4.5 ثانیه به‌سرعت 96 کیلومتر در ساعت دست یابد. انتقال این نیرو توسط گیربکس اتوماتیک 6 سرعته پدل شیفت صورت می‌گیرد و حداکثر سرعت آن نیز به‌صورت الکترونیکی بر روی 235 کیلومتر در ساعت محدودشده است که سرعت فوق‌العاده‌ای برای یک سه‌چرخه محسوب می‌شود.

Vanderhall Laguna
Vanderhall Laguna

هرچند ممکن است با نگاه از بیرون، واندرهال لاگونا خودرویی کوچک و تنگ به نظر برسد اما وقتی وارد آن می‌شوید تا حد تعجب‌برانگیزی جادار است و حتی اشخاصی با قد بیش از 180 سانتیمتر هم در آن احساس تنگی نمی‌کنند. این خودرو به‌صورت استاندارد رودستر و بدون سقف است اما امکان سفارش نمونه سقف دار نیز وجود دارد که در کنار گرم‌کن صندلی‌ها امکان رانندگی در آب‌وهوای بارانی و سرد را هم فراهم می‌کند. البته سقف به‌صورت دستی قابل برداشتن یا نصب کردن است. در داخل نیز از قطعات محصولات جنرال موتورز مانند شورلت اسپارک و اوپل آسترا استفاده زیادی شده است.

Vanderhall Laguna
Vanderhall Laguna

سواری با این خودروی سه‌چرخ بسیار سرگرم‌کننده است به‌طوری‌که رانندگی در بزرگراه‌ها بسیار لذت‌بخش است و حتی ماندن در ترافیک هم با آن قابل‌تحمل می‌شود. بعلاوه برخورداری از مرکز ثقل پایین و طراحی منحصربه‌فرد موجب شده که قدرت مانور بالایی داشته باشد. لاگونا ظاهر جالبی دارد که در خیابان جلب‌توجه زیادی می‌کند و بسیاری آن را خودرویی جذاب می‌دانند.

Vanderhall Laguna
Vanderhall Laguna

اما این سه‌چرخه باقیمت 77 هزار دلار در ایالات‌متحده، به‌هیچ‌عنوان خودروی ارزانی نیست و در قبال این قیمت فقط امکاناتی چون تهویه مطبوع دستی، گرم‌کن صندلی‌ها و سیستم صوتی 600 واتی استریو باقابلیت اتصال به بلوتوث دریافت می‌کنید که آن را در برابر خودرویی چون کاترهام به‌عنوان رقیب مستقیم قرار می‌دهد؛ اما چرا بجای خرید یک مزدا MX-5 باقیمتی به‌مراتب کمتر باید سراغ لاگونا رفت؟ جواب فقط جلب‌توجه است!


واندرهال لاگونا در برابر مورگان 3 Wheeler و پولاریس Slingshot
ابتدا از مورگان به‌عنوان قدیمی‌ترین شرکت‌کننده شروع می‌کنیم. این سه‌چرخه مجهز به پیشرانه 2 سیلندر V شکل 2 لیتری متعلق به هارلی دیویدسون است که 116 اسب بخار قدرت و 180 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. قدرت این پیشرانه که هواخنک بوده و در بیرون از خودرو نصب‌شده است توسط گیربکس 5 سرعته دستی مزدا منتقل می‌شود. هرچند این خودرو با 575 کیلوگرم وزن سبک‌ترین خودروی این رقابت محسوب می‌شود اما کمترین قدرت را داشته و به همین دلیل در شتاب صفرتا 96 کیلومتر با 6.0 ثانیه کندترین عضو گروه است. مورگان قیمت پایه‌ای برابر با 52 هزار دلار دارد که به‌طور قابل‌توجهی کمتر از لاگونا است.

morgan 3-wheeler
morgan 3-wheeler
morgan 3-wheeler
morgan 3-wheeler

پولاریس اما ظاهری تهاجمی دارد که آن را تا حدودی به موتورسیکلت‌ها شبیه کرده است. هرچند که به KTM X-Bow هم شباهت دارد. این خودرو از یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ 2.4 لیتری متعلق به پونتیاک سولستیس نیرو می‌گیرد که 173 اسب بخار قدرت و 225 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. هرچند وزن آن با 794 کیلوگرم سنگین‌تر از لاگونا است اما در شتاب صفرتا 96 تقریباً یکسان با آن عمل کرده و عدد 4.6 ثانیه را به ثبت می‌رساند. انتقال نیرو هم بر عهده گیربکس 5 سرعته دستی است. پولاریس Slingshot در نمونه پایه 20 هزار دلار قیمت دارد که این رقم در مدل فول به 24 هزار دلار می‌رسد که بازهم بسیار کمتر از دو رقیب دیگر است.

Polaris Slingshot
Polaris Slingshot
Polaris Slingshot
Polaris Slingshot

اگرچه لاگونا 130 کیلوگرم سنگین‌تر از مورگان است اما قدرت بیشترش این اضافه‌وزن را جبران می‌کند تا بتواند حتی شتاب بیشتری از آن داشته باشد. برخلاف مورگان که لاستیک‌های جلوی بسیار باریکی دارد، لاگونا مجهز به لاستیک‌های پهن‌شده است به‌طوری‌که در جلو رینگ‌های 19 اینچی با لاستیک‌های 235 بکار گرفته رفته است و برای تک‌چرخ عقب هم از رینگ 20 اینچی به همراه لاستیک 315 استفاده‌شده است که این امر پایداری آن را تضمین می‌کند. تفاوت عمده لاگونا با پولاریس و مورگان در این است که دو خودروی مذکور دیفرانسیل عقب بوده و قدرت موتور توسط تسمه به تک‌چرخ عقب منتقل می‌شود اما در لاگونا نیرو به چرخ‌های جلو انتقال میابد.

Vanderhall Laguna
Vanderhall Laguna
Vanderhall Laguna
Vanderhall Laguna

جدول مشخصات فنی

Morgan 3 Wheeler Polaris Slingshot Vanderhall Laguna
قیمت پایه 52 هزار دلار 20 هزار دلار 77 هزار دلار
پیشرانه 2 سیلندر 2 لیتری 4 سیلندر 2.4 لیتری 4 سیلندر 1.4 لیتری
قدرت 116 اسب بخار 173 اسب بخار 200 اسب بخار
گشتاور 180 نیوتن متر 225 نیوتن متر 271 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی 6 سرعته اتوماتیک پدل شیفت
محور محرک عقب عقب جلو
شتاب صفرتا 96 کیلومتر 4.5 ثانیه 4.6 ثانیه 6 ثانیه
حداکثر سرعت 185 کیلومتر در ساعت 210 کیلومتر در ساعت 235 کیلومتر در ساعت
وزن خالص 575 کیلوگرم 794 کیلوگرم 700 کیلوگرم

منابع:
carbuzz
gizmag
gearheads
caranddriver
caranddriver

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

6 دیدگاه

  1. كاپيتاليسم
    سوابق: (114 دیدگاه) ,

    این کلاس خودرو- موتور برای افرادی که به قابلیت های موتور سیکلت علاقه دارند اما از ایمنی پایین اون هم هراس دارند بسیار مناسبه
    از بین این سه هم قیمت لاگونا و مورگان یکم غیر منطقیه
    پولاریس با حدود یک چهارم قیمت لاگونا و امکانات مناسب انتخاب ارزنده ای به نظر میرسه
    ای کاش این خودرو ها هم با توجه به حجم موتور پایینشون و لذت رانندگی بالاشون با قیمت منطقی وارد بشند

    پاسخ
  2. یاسین
    سوابق: (46 دیدگاه) ,

    سلام.گفتید سه چرخه یاده مستر بین افتادم که همیشه با اون‌ خودروی سه چرخه آبی رنگ مشکل داشت!بگذریم.اتوسیکلت واقعا خودرویِ جالبیه!فقط قیمتش بالاست و اون نسخه انگلیسی کلاسیکه نسخه آمریکایی خوبه ولی جلو پنجره سادس و کا تی ام هم خصومت تو چهرش داد میزنه اما فک نکنم مثه آمریکایی اینقد دم و تشکیلات داشته باشه!در کل چیزای جالبی ساختن!میشه گفت تا ۵یا۶ساله آینده اکثر شرکتهای دنیا شروع به ساخت این سه چرخه ها خواهد کرد.با تشکر از دستگردی.بابت ترجمه!

    پاسخ
  3. Barbar
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    طرف چقد باید پول اضافه داشته باشه بده بابت اینا کامارو ss با اون هیکلش 0-60 مایلو تو 4 ثانیه میره تازه قیمتم از دو تاشون ارزون تره

    پاسخ
  4. احمد باقری
    سوابق: (4311 دیدگاه) ,

    دیگه طرف باید خیلی علاقه مند باشه و بخواد خودی نشون بده که بره اینا رو بگیره.

    پاسخ
  5. Nima
    سوابق: (794 دیدگاه) ,

    انجین هر ستاشون آمریکایی هست.
    پونتیاک
    هارلی دیویدسون
    اوپل ( میدونین که زیر مجموعه GM هست)

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.