خداحافظی با مک‌لارن P1

در چند سال اخیر به لطف ظهور مثلث طلایی صنعت خودرو، یعنی فراری لافراری، مک‌لارن P1 و پورشه 918، شاهد افزایش بی‌مهابای پرفورمنس در خودروها بوده‌ایم. همه می‌دانیم که هر ضلع این مثلث، به نوعی شهرهٔ عام و خاص می‌باشد، اما همگی در یک چیز مشترک‌اند؛ اینکه نگرانی‌های مربوط به خودروهای برقی و سوخت‌های پاک، به این معنی نیست که دوران خودروهای با عملکرد بالا به پایان رسیده است.

 McLaren builds the last P1 hybrid supercar
McLaren builds the last P1 hybrid supercar

اما از سویی باید گفت که دوران تولید این 3 ابرخودرو روبه پایان نهاده است. فراری و پورشه که مدت‌ها قبل تولید خودروهای ویژهٔ خود را به پایان رسانده بودند، و حالا نیز آخرین مک‌لارن P1 از درهای این کارخانه خارج شد. پیش از این، مک‌لارن اعلام کرده بود که از این گوهر گران‌بها، فقط 375 عدد خواهد ساخت و قابل‌توجه است که همگی آن‌ها پیش از تولید اولین P1 به فروش رسیدند! و در این مدت، کمپانی فقط مشغول تولید پیش سفارش‌ها بوده است.

First and last McLaren P1
First and last McLaren P1

 McLaren builds the last P1 hybrid supercar
McLaren builds the last P1 hybrid supercar

P1 اولین بار در قالب یک مدل مفهومی در سال 2012 در نمایشگاه پاریس رونمایی شد، و در سال 2013 نسخهٔ تولیدی آن در نمایشگاه ژنو به نمایش همگان درآمد. تولید این ابرخودرو در بهار سال 2013 در کارخانهٔ مک‌لارن واقع در انگلیس، بر روی یک خط اختصاصی شروع شد، که تولید هرکدام از این زیباروها، حدود 17 روز زمان لازم داشت.

paris-2012-mclaren-p1-design-study-028
مک‌لارن P1 که قدرتمندترین خودروی جاده‌ای مک‌لارن محسوب می‌شود، از یک موتور 3.8 لیتری توئین توربو با آرایش v8 و یک موتور الکتریکی بهره می‌برد که مجموعاً 903 اسب بخار و 664 پوند فوت (900 نیوتون متر) گشتاور تولید می‌کند، که این اندازه از گشتاور و قدرت، این هیولا را در عرض 2.8 ثانیه به 62 مایل بر ساعت (100 کیلومتر بر ساعت) می‌رساند. و همچنین حداکثر سرعتی معادل 217 مایل در ساعت یا 349 کیلومتر در ساعت را برای این خودرو رقم می‌زند. لازم به ذکر است که موتور الکتریکی، علاوه بر افزایش گشتاور و قدرت و کاهش گازهای آلاینده، تاخیرات گشتاور موتور بنزینی را نیز جبران می‌کند، تا P1 شتاب سریع‌تر و پایدارتری را به دست آورد.

Mclaren P1 MSO
Mclaren P1 MSO
Mclaren P1 MSO
Mclaren P1 MSO
Mclaren P1 MSO Interior
Mclaren P1 MSO Interior
Mclaren P1 MSO
Mclaren P1 MSO

Mclaren P1 MSO
Mclaren P1 MSO

P1 از یک شاسیِ Monocage ساخته شده با فیبر کربن بهره می‌برد. این شاسی به‌گونه‌ای طراحی شده که راکبان این اسب تیزپا به بخشی از ساختار شاسی تبدیل می‌شوند. همچنین استفاده از فیبر کربن باعث شده تا وزن خودرو کاهش یابد، مک‌لارن نیز در تأیید این سخن، وزن خشک خودرو را 3196 پوند (1449 کیلوگرم) عنوان کرد. گفتنی است که ظاهر ظالمانهٔ این هیولا فقط برای نمایش نیست، این خودرو در حالت “RACE” توانایی آن را داراست که چیزی نزدیک به 600 کیلوگرم نیروی رو به پایین (Downforce) ایجاد کند!


اما درحالی‌که آفتاب نسخهٔ استاندارد P1 در حال غروب کردن می‌باشد، کمپانی مک‌لارن هنوز مشغول تولید سفارش‌های نسخهٔ ویژهٔ P1 یعنی P1 GTR می‌باشد. این خودرو که به افتخار F1 GTR، قهرمان مسابقات لمانر ساخته شده است، اجازهٔ حرکت در خیابان و جاده‌های عمومی را ندارد، اما برای به رخ کشیدن 986 اسب بخار و توانایی‌های بهبود یافتهٔ این خودرو، باید آن را در پیست به حرکت درآورید. لازم به ذکر است که مک‌لارن انتظار دارد تولیدات P1 GTR نیز در سال 2016 به اتمام برسد.

McLaren P1 GTR
2016 McLaren P1 GTR

ترجمه: صادق رحمانی
منبع: digitaltrends

24 دیدگاه

  1. نيما
    سوابق: (796 دیدگاه) ,

    جلوپنجره با تورى الکیش رو کاش توى مدل هاى نهایى درست میکردن.
    یعنى چى پلاستیک همینجورى بدون فایده بزارى!

    پاسخ
    1. pouya
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      آقای نابغه اون مدلی که بخشی از توری جلوپنجره پلاستیک بود، ۶۵۰ اس یا ۶۷۵ ال تی هست. این مدل پی وان جلو پنجرش فرق داره

      پاسخ
    2. رضا
      سوابق: (31 دیدگاه) ,

      باشه باشه میگم درست کنن
      شما خیلی حرص نخور …
      ضمناً مهندسای مکلارن اصرار دارند که خودتون حضوری تشریف ببرید و توجیه شون کنید

      پاسخ
  2. mds
    سوابق: (266 دیدگاه) ,

    داش slr چیزی برات باقی نموند همشونو رو هوا زدن..
    راستی مثل قدیما میخوام بهت یه هدیه بدم، اینم عشق منه امیدوارم بتونم قبل از مرگم یدونه رنگ سفیدشو بخرم
    http://8pic.ir/images/t1jcnx0gl069l6syjrzx.jpg

    پاسخ
    1. شاهین
      سوابق: (3141 دیدگاه) ,

      داداش حدس میزنم شناختمت ؛)

      پاسخ
      1. mds
        سوابق: (266 دیدگاه) ,

        خو داداش BMW در اولویتم نیست چیکار کنم دست من نی، به قول شما باید دید دل چی میگه.. البته ماشینای آلمانی خصوصا بی ام و رو عاشقشم بعد آئودی و بنز

        پاسخ
        1. شاهین
          سوابق: (3141 دیدگاه) ,

          نه! از لحاظ خودرویی نگفتم! 🙂

        2. mds
          سوابق: (266 دیدگاه) ,

          آره درست حدث زدی خودمم :mrgreen:

    2. mohsen
      سوابق: (901 دیدگاه) ,

      الهم اخرج من الناس
      عاشق شدن شما شبیه مجنونه که گفتن لیلی چی داره واقعنم چیزی نداش اینم چیزی نداره

      پاسخ
    3. Slr722
      سوابق: (1351 دیدگاه) ,

      Mds عزیز خدا نکنه… ایشاالله میخری…

      پاسخ
  3. بنتلی
    سوابق: (1045 دیدگاه) ,

    نیما آخه نظرت چ ربطی داشت ب موضوع مقاله؟!هرچی باشه مهندسا و طراحاش از شما بیشتر اطلاعات دارد،اگه کمک خواستن میگم حتما با شما تماس بگیرن
    خواهشا متعصبین عزیز دوستدار خودرو آلمانی دوباره نیان اینجا رو هم ب گند نکشن،بسه دیگه

    پاسخ
    1. خسته شده
      سوابق: (623 دیدگاه) ,

      چطور شما حق داری بیای پست ماشین های آلمانی به گند بکشین آلمانی دوست ها حق ندارن نظرشونو بگن نیما اتفاقا داره درست میگه شما و اون متوهم مع الغیر بس کنید که جز توهم چیزی ندارید به قول جوشکار خسته مقداره طلبتونو بگید چقدره بهتون بدیم

      پاسخ
      1. mds
        سوابق: (266 دیدگاه) ,

        چطور آلمانی دوستا حق دارن بیان پست ماشینای کره ای به گند بکشن اونم چه گندی.. اما کره ای دوستا حق ندارن نظرشونو بگن
        متوهم!!!

        پاسخ
      2. تصویر پروفایل (پهلوان مک لارن)new great britain
        (پهلوان مک لارن)new great britain
        سوابق: (845 دیدگاه) ,

        این جمله بدجور سنگین بود: پیش از این، مک‌لارن اعلام کرده بود که از این گوهر گران‌بها، فقط 375 عدد خواهد ساخت و قابل‌توجه است که همگی آن‌ها پیش از تولید اولین P1 به فروش رسیدند! و در این مدت، کمپانی فقط مشغول تولید پیش سفارش‌ها بوده است.
        خداحافظ اسطوره ی تکرار نشدنی.به امید این که آفتاب هیچ وقت در درون ابر شرکت تو تو ای مکلارن هیچ وقت غروب نکند.هیچ وقت……

        پاسخ
    2. نيما
      سوابق: (796 دیدگاه) ,

      طرف حسابم شما نیستى.کل کسایى هستن که گفتن به من فلان و فلان.
      من واقعا از همه معذرت میخوام چون این ٢ ماشین رو اشتباه گرفتم.واقعاااا ببخشید.
      اما:اولا من متعصب نیس و از نظر خودم (گفتم اشتباه گرفتم) ایرادات ماشین رو گفتم.فقط همین.
      مورد دوم این که من اصلاااا آلمانى باز نیستم.شما ١٠-١١ تا از پستاى منو ببینى میفهمى که من آمریکایى باز هستم.
      ولى به تمام خودرو ساز ها غیر از داخلى احترام میزارم.

      پاسخ
  4. امیرحسین
    سوابق: (326 دیدگاه) ,

    دوست گرامی,کسی پست های ماشین های کره ای رو به گند نمیکشه بلکه خود شما کره ای سوارها هستین که با نظرات مشعشع و حیرت انگیز زمینه رو برای مضحکه شدن کره ای ها فراهم می کنید
    مک لارن همیشه عالی بوده و هست.مهندسی عالی و طراحی زیبا و عملکرد بالا رو با هم ترکیب کرده

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل Erfan
    Erfan
    سوابق: (246 دیدگاه) ,

    خداحافظ زیبای خندان
    از ماشینایی هست که هیچ وقت فراموشش نخواهم کرد. مثل اس ال اس برام عزیزه

    پاسخ
  6. احمد باقری
    سوابق: (4331 دیدگاه) ,

    واقعا ماشین معرکه ای بود. مکلارن و فراری، واقعا چند برابر پورشه، ارزش دارن.

    پاسخ
  7. sina
    سوابق: (309 دیدگاه) ,

    این مدل خیلی بیشتر از مکلارن های دیگه توش روح و جذابیت بود

    پاسخ
  8. خسته شده
    سوابق: (623 دیدگاه) ,

    مطمئنا مک لارن پائین تر از فراری و پورشست چون مهندسی آلمانی و ایتالیایی بالاتر از انگلیسه گرچه من مطمئنا مک لارن با اون زیر سپر لاکیش هم کار خود انگلیسی ها نیست و کشورهای دیگه اینارو راهبری کردن والا آلمان کجا انگلیس کجا بالاخره اربابی گفتن همین مهندسیشونم از آلمانی ها دارن همونطور که آمریکائی ها خیلی از چیزاشونو از آلمانی ها و نبوغشون دارن و ابر قدرتیشونو مدیون آلمانی ها هستن مخصوصا در صنعت هوا فضا و ساخت جنگنده های فوق سریع این یه واقعیته که برای بعضی ها خیلی تلخه و همش در حال توهم زدن هستن اینارو گفتم که یه سری از توهم دربیان اگر لازم باشه در بطن کار هم میرم چیزهای زیادی برای روشن کردن دارم برای کاربران عزیز مطمئنا جالبه

    پاسخ
    1. England
      سوابق: (63 دیدگاه) ,

      و باز هم نظرات هر بار ترول پدال :)) این آقا رو میبینم کلی میخندم.

      پاسخ
  9. Ali.Q
    سوابق: (97 دیدگاه) ,

    این مدل یه اسطوره بود و طراحی جدید و فوق العاده ای داشت …اما به نظر من تولید مدل های بعدی مکلارن با عناصر مشترک زیاد بین همدیگه ،خاص بودن این مدل هم تحت تاثیر قرار داد و از اون کاسته شد
    به هر حال جدا از بحث ظاهر؛ بیشتر.، قلب خودرو و لذت رانندگی با اون مد نظر هست که همه این خودرو ها در اون عملکرد عالی داشتند و روز های اوج مکلارن رو رقم زدند…

    پاسخ
  10. OMID
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    بدشد اگر این ها سه مثلث کنار هم باشند و اگر یک نفر جدا شود گروه متلاشی میشوند و مثلث برمودا از هم می پاشد

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.