بررسی میتسوبیشی لنسر اولوشن ۲۰۱۵

به ندرت اتفاق می‌افتد که نام یک مدل خودرو در حالی که هنوز در مرحله تولید قرار داشته باشد، به صورت طعنه‌آمیز جلوه کند. ولی با این حال برخی استثنائات در این زمینه وجود دارند؛‌ به عنوان مثال، مدل اسپایر (Aspire) از فورد که به معنای «بلند‌پروازی» است، در هنگام خروجش از تولید حالت نسبتاً طعنه‌آمیزی داشته است. همین‌طور شورولت مونت‌کارلو که اثری از نام اشرافی خود در خیابان‌ها نداشت. سرانجام به میتسوبیشی لنسر اولوشن X می‌رسیم که با داشتن عنوان تکامل (evolution)، در وهله اول انتظار می‌رود که با خودرویی روبرویی باشیم که برای انطباق با محیط اطرافش، پیوسته بهبود یافته و نسل به نسل بهتر شود. ولی در همین حال، می‌دانیم که این مدل به پایان خود نزدیک شده است؛ همانند یک پلنگ تیزدندان که تنها و غمگینانه به طرف استراحتگاه ابدی خود پیش می‌رود.

2015 Mitsubishi Lancer Evolution X MR
2015 Mitsubishi Lancer Evolution X MR

البته این خودرو مراحل زیادی را نیز پشت‌سر گذاشته است. امریکایی‌ها برای دیدن مدل اولوشن از نزدیک، تا نسل هشتم این مدل در حدود یک دهه پیش صبر کردند؛ خودرویی که با طراحی گیرا، یک موتور توربوی چهار سیلندر قدرتمند، دو دیفرانسیل و یک گیربکس دستی در دل خیلی از مشتریان جای گرفت.

2015 Mitsubishi Lancer Evolution X MR
2015 Mitsubishi Lancer Evolution X MR

در حالی که اوو همیشه برجسته‌ترین مدل در بین «سه‌گانه کاذب» رالی بوده (اوو، سوبارو WRX STI و فولکس‌واگن گلف R)، ولی در دنیای واقعی همیشه از طراحی داخلی خسته‌کننده رنج برده است. البته یک کابین کاربردی با عملکرد‌های مناسب همیشه جای تقدیر دارد، ولی وقتی در یک خودروی ۴۰ هزار دلاری، سطح تریم و پلاستیک‌ها آن‌قدر ارزان‌قیمت هستند که از استفاده از خودرویتان در قرارهای مهم، شرم دارید، این جنبه کاربردی‌بودن نیز به حاشیه خواهد رفت. در همین حال، میتسوبیشی برای آخرین سال این مدل، استفاده از گزینه صندلی‌های «ریکارو» را در اختیار قرار داده است. صندلی‌های راحت اوو در نسل‌های قبلی نه‌تنها در کلاس خودرو زبانزد بوده‌اند، بلکه در سراسر صنعت خودرو نیز شناخته شده‌اند. صندلی‌های ریکاروی نسل جدید نیز با عرض بیشتر، از تطبیق‌پذیری مناسبی برخوردارند. لازم به ذکر است که در مدل ۲۰۱۴، صندلی‌های ریکارو به عنوان بخشی از پکیج آپشن ۱۹۰۰ دلاری MR عرضه شده بود. در همین حال، در خودروی تست خبری از صندلی‌های ریکارو نبود و این موضوع را زمانی متوجه شدیم که در پیچ بر اثر نیروی چانبی به کنار صندلی کشیده شدیم. به‌علاوه، در صندلی‌های استاندارد لنسر، نقطه H بالا آورده شده و در واقع، شما بر روی قله صندلی می‌نشینید، نه در آن. البته در مجموع، وضعیت هندلینگ به‌خوبیِ گذشته است و با آپشن صندلی‌های ریکارو بهتر نیز خواهد شد.

2015 Mitsubishi Lancer Evolution X MR
2015 Mitsubishi Lancer Evolution X MR

سیستم کنترل شروع حرکت در لنسر اولوشن باعث می‌شود تا این خودرو در ۴/۹ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد و فاصه یک‌چهارم مایل را نیز در ۱۳/۷ ثانیه طی کند؛ اعدادی که کاملاً مطابق با عملکرد اوو ایکس MR های گذاشته هستند. هنگامی که این خودرو در سال ۲۰۰۸ به بازار آمد، گیربکس‌های اتوماتیک دو کلاجه، دیفراسیل عقب گشتاور برداری و حتی سیستم کنترل شروع به حرکت نیز از جمله ویژگی‌های نامتعارفی بودند که در دیگر مدل‌های بازار کمتر دیده می‌شود. یکی از نمونه‌هایی که از این لحاظ با لنسر اوو برابری می‌کرد، مدل R35 از نیسان GT-R بود که البته دو برابر آن نیز قیمت داشت.

2015 Mitsubishi Lancer Evolution X MR
2015 Mitsubishi Lancer Evolution X MR

اگر طراحی داخل کابین را کنار بگذارید، به‌راحتی نمی‌توان تشخیص داد که اولوشن با لنسر دیفرانسیل جلو اشتراک‌هایی نیز دارد. واکنش سیستم فرمان به هر ورودی بسیار سریع است و همین‌طور، بازخورد از سطح جاده دارای حسّ بسیار مناسبی است. در کنار این، یک موتور توربوی ۲ لیتری چهار سیلندر با قدرت ۲۹۱ اسب‌بخار را داریم که با اعتماد به نفس تمام به سمت خط قرمزش پیش می‌رود. البته مدل اولوشن به شرایط ترافیک شهری چندان عادت ندارد و بیشتر مخصوص، پیست‌ها و جاده‌های کوهستانی ساخته شده است.

2015 Mitsubishi Lancer Evolution X MR
2015 Mitsubishi Lancer Evolution X MR

شنیدن خبر توقف چنین خودروی جذاب و هیجان‌انگیزی واقعاً ناراحت‌کننده است. متأسفانه در بازار صنعت خودرو، نه احساسات، بلکه دلارها حرف اول را می‌زنند. در غیر این صورت، ما هنوز هم بایستی از وجود مدل‌های مزدا با موتور وانکل و لوتوس الیس بهره‌مند می‌بودیم. میتسوبیشی هزینه لنسر اولوشن را صرفه‌جویی خواهد کرد و آن را برای خودروهای کاربردی با پیشرانه‌های هیبریدی درنظر خواهد گرفت؛ با این امید که چند هزار دستگاه دیگر بر آمار فروشش افزوده شود.

2015 Mitsubishi Lancer Evolution X MR
2015 Mitsubishi Lancer Evolution X MR

مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
  • قیمت مدل تست: ۴۱۸۰۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۹۸۰۵ دلار).
  • نوع موتور: DOHC۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی،بلوک و رویه آلومینیومی، پورتانژکتور سوخت.
  • گنجایش: ۱۹۹۸ سی‌سی.
  • قدرت: ۲۹۱ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۴۰۶/۷ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه با حالت شیفت دستی.

2015 Mitsubishi Lancer Evolution X MR
2015 Mitsubishi Lancer Evolution X MR

ابعاد:

  • فاصله محوری: ۲/۶۴۹ متر.
  • طول ماشین: ۴/۴۹۶ متر.
  • عرض: ۱/۸۱۱ متر.
  • ارتفاع: ۱/۴۸۱ متر.
  • وزن کلی: ۱۶۵۵ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۹ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۴ ثانیه.
  • صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۳۲/۲ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵/۷ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۳/۷ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۹/۳ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (با محدودیت دراگ): ۲۴۱/۴ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۷/۲۴۴ متر.
  • چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 93g.

مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا: ۱۳/۸ لیتر در شهر و ۱۰/۷ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • مصرف سوخت در تست: ۱۴/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

38 دیدگاه

    1. Mahdi
      سوابق: (63 دیدگاه) ,

      واقعا این ماشین حیفه که دیگه تولید نشه
      چرا میتسوبیشی داره این کارو میکنه؟
      من که تو دنیای واقعی تا الان دستم بهش نرسیده ولی توی بازی ها مثل need for speed همیشه یکی از
      دوست داشتنی ترین ها برام بوده

      پاسخ
      1. RETOLEX
        سوابق: (1407 دیدگاه) ,

        با وجود افرادی مانند (ع….ا) میتسو مجبور شد این کار رو انجام بده
        مجبور…….

        پاسخ
    2. آرمااااان
      سوابق: (335 دیدگاه) ,

      لنسر ازون مدل های ماندگاره که واقعا فراموش نمیشه،تو رنج قیمتش تو ایران واقعا بینظیره چون الان با 80 تومن فقط میتونی چینی بخری

      پاسخ
  1. تصویر پروفایل mahdi-ms
    mahdi-ms
    سوابق: (42 دیدگاه) ,

    اگه دیگه لنسری تولید نخواهد شد حداقل امیدوارم میتسوبیشی توی همین سبک یه ماشین دیگه تولید کنه.

    پاسخ
    1. RETOLEX
      سوابق: (1407 دیدگاه) ,

      اگه لنسر برای همیشه تولید نشه صد در صد جانشینی هم نخواهد داشت
      اگه همه چی برای میتسوبیشی خوب پیش بره تا چند سال اینده همه مدل های قدیمی این کمپانی برمیگردن

      پاسخ
  2. کامیار
    سوابق: (30 دیدگاه) ,

    یکی از معدود ماشین هاییه که از عقب هم خشمگینه
    گفتن اوو به جای اوولوشن رو اعصاب بود

    پاسخ
  3. شاهین
    سوابق: (3142 دیدگاه) ,

    من که سوارش نشدم ولی یه دل سیر از نزدیک دیدمش.
    بی حاشیه و سر به زیره کلا! ولی قطع به یقین زرق و برق رقبای خودشو نداره واسه همین رفتنی شده…

    پاسخ
  4. احسان آرسنالی
    سوابق: (1108 دیدگاه) ,

    چه خبره!!!!! 14.7 لیتر واسه یه 4 سیلندر 2 لیتری!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟ رام1500 با موتور 3.6 لیتری و دوبرابر وزن این همه مصرف نداره

    پاسخ
    1. ابراهیم
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      توربوشارژر یعنی مصرف بالا و قدرت خفن وگرنه همین ماشین بدون توربوشارژر مصرف ترکیبی اش 7/3 هست اگه اشتباه نکرده باشم

      پاسخ
  5. lmbx
    سوابق: (189 دیدگاه) ,

    از اون ماشین هایی که واقعا عاشقشم.مخصوصا مدل MR .حیف شد ان شاءالله میتسوبیشی تواین کلاس یه ماشین تولید کنه.
    این ماشین به نظرم یه جورایی هم راننده میخواد هم رانندت میکنه!دنده دستی با کلاج یعنی واقعا ماشین رو خودت باید برونی!

    پاسخ
  6. تصویر پروفایل RETOLEX
    RETOLEX
    سوابق: (1407 دیدگاه) ,

    اگه میتسو به دوران اوج برگرده لنسر و گالانت برمیگردند
    مدیران میتسوبیشی هنوز امید دارن . اینو میشه از روی کانسپت هاشون فهمید

    پاسخ
  7. شنتیا فراریه
    سوابق: (46 دیدگاه) ,

    این ماشین در کل هیچ تغییری نکرده فقط داخلی اتوموبیل یذره تغییر کرده.

    پاسخ
  8. شنتیا فراریه
    سوابق: (46 دیدگاه) ,

    این ماشین در کل هیچ تغییری نکرده فقط باید یذره ارتقا پیدا کنه.

    پاسخ
  9. RETOLEX
    سوابق: (1407 دیدگاه) ,

    اقای سردبیر ……
    پدال مشکل پیدا کرده !!!!
    همه چیز حذف شده
    همش از حساب کاربریم خارج میشم
    پیج پروفایل هیچ کس باز نمیشه
    جریان چیه!؟

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل ALL CARS
      ALL CARS
      سوابق: (467 دیدگاه) ,

      سردبیر محترم به حرف دوستمون RETOLEX عزیز توجه کنین چون همین اتفاق برای من هم چندباری پیش اومده

      سپاس

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل سردبیر
      سردبیر
      سوابق: (354 دیدگاه) ,

      سلام. ضمن پوزش از همه کاربران گرامی، انشاالله تا چند روز آینده با ارتقای سرور این مشکلات نیز برطرف گردند.
      ممنون

      پاسخ
  10. Archi khan
    سوابق: (1658 دیدگاه) ,

    شتاب 4/9 خیلی خوبه ،
    اما اکثرا از ماشین های ژاپنی توقع مصرف معقول دارن نه صدی 14 !!!!
    در کل میتسو کمپانیه خیلی خوبیه ، من ASX سوار شدم واقعا عالی بود ( البته نسبت به قیمت اش)

    پاسخ
  11. afish
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    با عرض ادب و تشکر از آقای انیس حسینی حیف شد تو ایران هم زیاد ازش استقبال نشد شاید اگر نسخه اولوشن با قیمت مناسب تو بازار ایران عرضه میشد جوون ها و افرادی که دنباله هیجان و شتاب و سرعت هستن استقباله خوبی ازش میکردن

    پاسخ
    1. رضا
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      عزیز دل این ماشین فقط مدل به درد نخور 1800 توی ایران اومد. اگر مدل evo میومد کلا آزرا و جنسیس کوپه رو میفرستاد توی گاراژ. به نظرم برای همین نیومد

      پاسخ
  12. mehdi
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    من که با این همه مصرف سوخت حتی حاضر نیستم نگاهش کنم الان موتور 6سینلدر صدی 6 او 7 میسوزنه

    پاسخ
    1. میلاد
      سوابق: (208 دیدگاه) ,

      جناب جسارتا کدوم موتور 6 سیلندر صدی 6.7 لیتر می سوزونه؟!

      پاسخ
  13. تصویر پروفایل sky watcher
    sky watcher
    سوابق: (89 دیدگاه) ,

    بعد از audi r8 و benz sls این خط سوم علاقه من رو تشکیل میده به مظر من واقعا برند میتسوبیشی یک برند با ابهتی است ..

    پاسخ
  14. ارمان
    سوابق: (997 دیدگاه) ,

    اقا یه مسعله ای سوبارو wrx sti جدید 2015 اونم داخلش خیلی جالب به نظر نمیاد .

    پاسخ
  15. american and japan
    سوابق: (96 دیدگاه) ,

    اقا خواهشا تصحیح کنید مدل 2015 یعنی نسل اخر موتور تقویت شده و 470 اسب بخار قدرت تولید میکنه و شتابش هم حتما خیلی بهتر شده

    پاسخ
  16. american and japan
    سوابق: (96 دیدگاه) ,

    دوستان اوولوشن توقف تولید شد فقط ن بقیه ی نسخه ها.ولی ای کاش برعکس بود و بقیه متوقف میشدن تا این.ولی حتما میتسوبیشی لنسر جدید رو وارد دستور کارش میکنه چون لنسر مثل لندکروز برای تویوتا یا اصلا پاجرو برای خود میتسو میمونه و ماشینش رو با اصالت خاصی از همون اولای کارش تقریبا تولید میکرد و همراه میتسو بوده این مدل در نسل های مختلف

    پاسخ
  17. امیر
    سوابق: (88 دیدگاه) ,

    تبریک به خودش
    تبریک به همه
    تبریک به ما

    پاسخ
  18. امیر
    سوابق: (88 دیدگاه) ,

    فدایییییییییییی داریییییییییییییی

    پاسخ
  19. ehsan
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    لنستر 1.8 که با قیمت 120 میلیون ایران بیاد نیاد بهتره!
    یکی ازخوبی های لنستر تو بازار جهانی قیمت مناسبش هست که تو ایران همه چی ضرب در3 میشه تا به دست مردم برسه واقعا ناراحت کننده هست!

    پاسخ
  20. مجتبي
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    اوو یه ماشینه کاملا اسپرت و حذفش یه اشتباه بزرگ پس همه حرفا واسه راحتی سرنشیناش بهانه ست واسه سوده بیشتر با این ماشین فقط باید گاز داد.
    اگرم این دوستمون با مصرفش مشکل داره باید بگم تا حالا شده بدون استرس با رم 1500 بری یه مسافرت و اگر رفتی دستتا تا آخر سفرت تمیز بوده

    پاسخ
  21. rolenz
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من همیشه آرزوی داشتن این ماشینو داشتم بخاطر اصالتش بخاطر هندینگش بخاطر طراحیش حالت های مختلف رانندگی که از روی فرمون قابل کنترله و اون ساب ووفر گنده ی صندوق عقبش که رو دیواره سمت چپ صندوقش بطور فابریک هست باعث تاسفه که سربریدنش امیدوارم قطعاتش تولید بشه چون هنوز امیدوارم استوکشو بخرم…

    پاسخ
  22. سینا
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    تولید چنین ماشیین هایی پول اضافی می خوان.هر شرکتی هم به فکر فروش و سود خود خواهد بود الان دورانی است که کره با ماشین های کاربردی کلی سود می کنه و المان ها هم نگرانن میتسو هم کار خوبی کرده هزینه این افسانه رو صرف تولید ماشین های کاربردی می کنه و وقتی جایگاهی که شایسته اش هست رو توی سود و امار فروش پیدا کرد قطعا افسانه های جدیدی خلق خواهد کرد چون ثابت کرده.
    این هم اضافه کنم نسخه نهایی اوو الان 473 اسب قدرت داره و خیلی فرق داره با متن این مقاله

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.