دنده عقبمیتسوبیشی

یادی از میتسوبیشی اکلیپس، سامورایی جذاب و خاطره‌انگیز

میتسوبیشی قرار قصد دارد در آینده کراس‌اوور جدیدی را با نام اکلیپس به بازار عرضه کنده که نخستین نمایش آن در نمایشگاه ژنو صورت خواهد گرفت. هنوز بسیاری از جزئیات این خودرو مشخص نیست اما برفرض که این کراس‌اوور بسیار جذاب باشد، آیا این واقعاً شایسته است که میتسوبیشی از نام پرافتخار اکلیپس برای یک کراس‌اوور استفاده کند؟ به نظر ما حتی اگر این کراس‌اوور از همه لحاظ عالی باشد بازهم استفاده از نام اکلیپس برای آن توهینی به این کوپهٔ اسپرت خاطره‌انگیز محسوب می‌شود؛ بنابراین پیش از معرفی اکلیپس کراس‌اوور جدید، قصد داریم در این مطلب یادآوری داشته باشیم از تاریخچهٔ پرافتخار میتسوبیشی اکلیپس تا مشخص شود که چرا به خاطر تبدیل شدن اکلیپس به یک کراس‌اوور تأسف می‌خوریم.

نسل اول ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۴

mitsubishi-eclipse-1990

نسل نخست میتسوبیشی اکلیپس در سال ۱۹۹۰ و به همراه برادران خود یعنی پلیموث لیزر و ایگل تالون (پس از خرید شرکت AMC توسط کرایسلر، این شرکت برند جدیدی را بنام ایگل به‌عنوان جایگزین AMC تأسیس کرد. همچنین در آن سال‌ها گروه کرایسلر با میتسوبیشی همکاری داشت و محصولات مشترکی تولید می‌کردند) معرفی شد. اکلیپس کوپه‌ای کامپکت با ظاهری جذاب و قیمتی مناسب بود اما این کوپهٔ الماس‌نشان ژاپنی یک ویژگی دیگر هم داشت و آن برخورداری از دو آپشن پیشرانهٔ توربوشارژ و سیستم چهارچرخ محرک بود. اکلیپس در دوران طلایی کوپه‌های اسپرت ژاپنی متولد شد و لذت رانندگی بالایی داشت.

نسل دوم ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹

mitsubishi-eclipse-1997

دو نسل اول میتسوبیشی اکلیپس فقط خودروهای هیجان‌انگیزی نبودند بلکه آن‌ها پیشگامانی برای خودروهای عملکردی ژاپنی در بازار آمریکایی شمالی در دههٔ ۹۰ میلادی بودند. مهندسین میتسوبیشی ویژگی‌های دوست‌داشتنی موتور توربو و انتقال قدرت چهارچرخ محرک را همچنان در نسل دوم اکلیپس هم حفظ کردند درحالی‌که نمای بیرونی آن از نو طراحی شده و بسیار جذاب بود. همچنین ارائهٔ نسخهٔ کانورتیبل، شیرینی‌ها و ویژگی‌های مثبت نسل دوم اکلیپس را دوچندان می‌کرد. علاوه بر این، این کوپهٔ کوچک ژاپنی به افسانهٔ تیونینگ هم تبدیل شد. در پایان دههٔ ۹۰، اکلیپس پای ثابت مسابقات غیرقانونی شبانه در آمریکا تبدیل شد و پس از درخشش در فیلم سریع و خشن، پوسترهای آن به روی دیوار اتاق کودکان رفت.

نسل سوم ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵

mitsubishi-eclipse-2003

می‌توان نسل سوم را آغازی بر پایان اکلیپس دانست. غیر از طراحی شیاردار روی درها که از پونتیاک گرند ام کپی‌برداری شده بود، میتسوبیشی هر دو آپشن موتور توربو و سامانهٔ چهارچرخ محرک را از اکلیپس حذف کرد یعنی دو چیزی که بهترین ویژگی‌های اکلیپس بودند. البته در این نسل جهت ارائهٔ قدرت بیشتر، یک پیشرانهٔ V6 هم برای اکلیپس در نظر گرفته شد، اما این کوپهٔ ژاپنی بزرگ‌تر شده بود و با بالا رفتن سنش از دوران طلایی خود فاصله گرفته بود. بااین‌حال اکلیپس هنوز هم یک کوپهٔ اسپرت دیفرانسیل جلو بود که با گیربکس دستی و در نسخهٔ کانورتیبل هم عرضه می‌شد. هرچند اکلیپس شکوه گذشتهٔ خود را از دست داده بود اما هنوز هم طرفداران وفادار خود را داشت.

نسل چهارم ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲

mitsubishi-eclipse-2007

در اواسط دههٔ ۲۰۰۰ علاقه‌مندان میتسوبیشی بیشتر به مدل Evo این شرکت توجه داشتند اما اکلیپس هم در آن سال‌ها بی‌سروصدا به نسل چهارم خود وارد شد. طراحی مجدد این نسل از اکلیپس با الهام از نسل دوم انجام گرفته و جذاب‌تر از نسل سوم شده بود درحالی‌که با ارائهٔ یک پیشرانهٔ V6 با ۲۶۳ اسب بخار قدرت (۲۶۵ اسب بخار در سال‌های بعد)، این نسل به سریع‌ترین اکلیپس تاریخ تبدیل شد. البته این ماشین، کوپهٔ فوق‌العاده راحتی نبود اما زمانی که در سال ۲۰۱۲ خداحافظی کرد، همچنان عملکرد بالای خود را حفظ کرده بود. هرچند نسل چهارم میتسوبیشی اکلیپس هنوز هم شکوه دو نسل اول خود را نداشت اما قطعاً خودروی خسته‌کننده‌ای نبود.

بااین‌حال به‌زودی این کوپهٔ پرافتخار به یک کراس‌اوور تبدیل خواهد شد. کراس‌اووری که مطمئناً هیچ نشانی از دوران طلایی اکلیپس نخواهد داشت؛ اما این حقیقتی است که چه بخواهیم و چه نه باید آن‌را بپذیریم درحالی‌که همیشه روزهای اوج اکلیپس را به یاد خواهیم داشت.

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. BMW E9

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (398 ديدگاه)

    عکس های کراس اوور جدید میتسوبیشی اکلیپس کراس بیرون اومده، که بنظر خودم اصلا جالب نیست.
    https://www.netcarshow.com/mitsubishi/2018-eclipse_cross/

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. امیر

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (5 ديدگاه)

      پشتش عجیب هست ولی باحاله طراحی داخلشم خوب عوض کرده فکر کنم امکانات خوبی داره خدا کنه موتورش درست حسابی باشه ولی دمش گرم داره میکشه بالا رنو-نیسان روش تاثیر گذاشته

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. فرامرز

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1595 ديدگاه)

    خدایی حداقل از نظر طراحی تو دو نسل آخر خیلی پسرفت داشته

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mahdi DODGE

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (1477 ديدگاه)

      خصوصا نسل 3 که زشت ترینشه

      موافقم 3
      مخالفم 0
  3. Madjid R8 V12 TDI Le Mans

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    نسل ۱ ، ۲ و ۴ خیلی خوب بودن. ۳ حداقل از نظر طراحی افتضاح بود. حذف توربو و سیستم4WD هم که بدترش کرد.

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. راستین شفیعی

      ۲۲ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      نسل 3 از همه س
      قشنگ تر بود اتفاقا

      موافقم 2
      مخالفم 1
  4. Danial

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (466 ديدگاه)

    ما سال 70 یا 71 حدوداً دو سال این ماشین رو البته نسل اول این ماشین رو خریده بودیم من اون موقع خیلی کوچیک بودم 5 سالم بود ولی خیلی از این ماشین خاطره دارم دقیقاً همین رنگ قرمزشم بود اگ عکساشو پیدا کنم از روشون عکس میگیرم میزارم بچه ها ببینن البته ما ماشین رو به صورت خیلی خاص از کویت آورده بودیم.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  5. فرشاد سجادیان

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    چند سال پیش یه اکلیپس GT 2010 گذرموقت زرد رنگ رو برای نشریه خودروامروز با مشخصات زیر تست کردم، واقعا خوشم اومد ازش. یه مسی رنگ پلاک شدش هم همون سال‌ها شیراز بود.
    موتور : شش سیلندر
    حجم موتور : 3800 سی سی
    قدرت : 265 اسب بخار
    شتاب 0 تا 100 : شش ثانیه
    قیمت پلاک شده در شیراز : 70 میلیون تومان
    قیمت پلاک شده در کویت : 27 میلیون تومان

    موافقم 2
    مخالفم 0
  6. حمیدرضا

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    میتسوبیشی داره تمام محصولات پرافتخارش رو خراب میکنه از پاجرو تا لنسر و حالا اکلیپس گالانت هم که دیگه وجود نداره چرا انقدر داره تغییر رویه میده نمیگم ماشین ها بد شدنا اتفاقا خیلی هم عالی بودن مخصوصا که تو نمایشگاه داخل همشون نشستم و انصافا یه سروگردن بالاتر از کره ای ها بودن ولی خوب درست نیست سابقه خودروهاش رو این طوری تغییر بده قبلا دوج چارجر رو از ماسل تغییر داد به چهاردر ولی هیچ وقت کراس نکردش در هر صورت امیدوارم این برند بازهم به شکوه گذشته برگرده

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. USA & JAPAN

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (216 ديدگاه)

    هرموقع نسل چهارمشو میبینم منو یاد بهترین بازیه تاریخ سونی 2 midnight club3 میندازه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. adel

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (171 ديدگاه)

    متاسفانه الان دیگه خبری از اسطوره های میتسوبیشی نیست.
    اکلیپس، evo ، گالانت که یه ماشین خاص بود و ….
    نمیدونم برنامه میتسوبیشی چی هست که اینقدر داره فاصله میگیره از بهترین تولیداتش ، تازه لنسر هم که برای اکثر کشورها تولیدش متوقف شده…

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا