میز خبر

میز خبر: انبارهای خالی و یک پیروزی پوشالی

همین چند روز پیش بود که خبری از مقامات بانک مرکزی مبنی بر اتمام طرح تسهیلات خرید خودرو همگان را شوکه کرد. مقامات بانک مرکزی با اعلام تعهدات خود درباره تأمین مالی ارزان‌تر صنعت خودرو به میزان ۱۱۰ هزار دستگاه، از مدیران دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا خواست با استفاده از منابع داخلی خود مابقی نیاز مراجعین برای خرید خودرو را پاسخ دهند.
دراین‌باره مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرده است: نظام بانکی متعهد به تأمین مالی ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو است و شرکت‌های خودروساز می‌توانند از محل منابع داخلی برای فروش اقساطی خودرو یا شیوه‌های دیگر، اقدام کنند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، علی‌اصغر میرمحمدصادقی اعلام کرد: طرح فروش مدت‌دار خودروهای ساخت داخل از ابتدا با هدف تحریک تقاضا به‌منظور فروش موجودی محصولات ساخته شده شرکت‌های تولیدی هدف‌گذاری شده بود ولی شرکت‌های خودروساز علاوه بر فروش موجودی‌ها، شروع به پیش‌فروش محصولات آینده کردند که مدنظر نبوده است.

cartoon
در همین راستا سعید لیلاز کارشناس اقتصاد و صنعت خودرو دراین‌باره می‌گوید: «میزان تولید خودروسازان در یک ماه بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه است و حتی قابلیت افزایش به ۱۵۰ هزار دستگاه هم وجود دارد. بنابراین این ادله که گفته شود توقف طرح به دلیل کمبود خودرو در انبار خودروساز است،نمی‌تواند به‌هیچ‌وجه درست باشد.» وی افزود: «آنچه فروخته شده، تولید مازاد خودروسازان است و هدف دولت از این طرح شروعی برای رونق تولید و خروج از رکود است.» لیلاز با بیان اینکه توقف این طرح توسط بانک مرکزی به‌موقع انجام شد، تصریح کرد: «فروش بیشتر از این میزان خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی می‌تواند آثار تورمی داشته باشد. چون بانک مرکزی بیش از ۲ هزار میلیارد تومان نمی‌تواند به اقتصاد تزریق کند و حتماً باید مراقب آثار تورمی این طرح باشد.» این کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه اقتصاد ایران گرفتار رکود تورمی است، یادآور شد: «بسیاری از منتقدان این موضوع را در انتقادهای خود از این طرح، نادیده می‌گیرند، درحالی که این طرح موقتی است و می‌تواند شروعی برای رونق اقتصادی و اجرای بسته خروج از رکود باشد.»
البته رئیس مرکز تجارت جهانی ایران به فروش شش روزه خودرو که در قالب بسته خروج از رکود صورت گرفت واکنش نشان داد و نسبت به عواقب و خطرات این فروش ضربتی هشدار داد. به گزارش ایسنا، محمدرضا سبزعلیپور اظهار کرد: دولت به‌منظور خروج اقتصاد از رکود و روان‌سازی و سرعت بخشیدن به خرید و فروش، اقدام به ارائه دومین بسته اقتصادی خروج از رکود طی کمتر از یک سال کرد، اما یکی از مواردی که در بسته اخیر دولت به‌شدت خودنمایی می‌کرد افزایش سقف تسهیلات خرید خودرو از حدود هفت میلیون به ۲۵ میلیون تومان با نیت گره‌گشایی مشکل خودروسازان و فروش خودروهای دپو شده بود.
وی افزود: در این روزهای بی‌پولی جامعه، متأسفانه وام مذکور برای جمعی از مردم جذاب و وسوسه کننده و همین امر موجب شد که ظرف مدت شش روز بیش از ۱۰۰ هزار نفر با نیت ماشین دار شدن و یا تبدیل به احسن کردن خودرو قدیمی خود یا صاحب دو خودرو شدن، روانه نمایندگی‌های فروش خودرو شوند و چشم‌بسته، احساسی و بدون در نظر گرفتن عاقبت این بدهی (وام ۲۵ میلیونی به اضافه سود و…) اقدام به امضای اسناد و مدارک و صدور ده‌ها فقره چک کرده و خود را زیر بار بدهی سنگینی ببرند.

cartoon
البته معاون فروش و بازاریابی سایپا از نشست مشترک وزارت صنعت و بانک مرکزی خبر داد و گفت: قرار است در این نشست توافق برای اجرای مرحله دوم فروش اقساطی خودرو با تسهیلات بانکی اعلام شود رضا تقی‌زاده اظهار کرد: با رسیدن ساعات پایانی اجرای مرحله اول طرح فروش خودرو با تسهیلات بانکی، قرار است جلسه‌ای با حضور مسئولان وزارت صنعت و بانک مرکزی و هیئت دولت در مورد اجرای مرحله دوم طرح فروش اقساطی خودروها برگزار شود. وی در مورد نامه بانک مرکزی به وزارت صنعت مبنی بر تعیین سقف فروش ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو در قالب بسته خروج از رکود گفت: تاکنون به ما این مسئله ابلاغ نشده است و در حال حاضر حدود ۵۰ هزار ثبت‌نام قطعی برای فروش محصولات سایپا داشته‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت در تاریخ ۹۴/۷/۲۲ موجودی خودروهای انبار شده را به میزان ۵۱ هزار دستگاه اعلام کرد و در جریان مذاکرات بعدی در مجموع قرار شد هدف‌گذاری طرح فروش اقساطی به یکصد هزار دستگاه افزایش یابد. میرمحمد صادقی گفت: با توجه به استقبال قابل توجه هم‌وطنان در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته قبل، در پایان روز سه‌شنبه در جلسه شورای پول و اعتبار مراتب به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام شد که با توجه به سرعت نام‌نویسی باید دستورات لازم را به نحوی صادر کنید که از سقف تعیین شده، فراتر نرود.
میرمحمدصادقی افزود: با توجه به ادامه فروش در نمایندگی‌های فروش در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه مراتب به‌صورت کتبی به مدیران ذی‌ربط در وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد اما با کمال تعجب حتی روز جمعه را نیز به عنوان فروش فوق‌العاده در نظر گرفتند که به‌هیچ‌وجه به قرارهای قبلی تطبیق نمی‌کرد؛ البته در مراحل بعدی تعداد ۱۰ هزار دستگاه دیگر اضافه شد و درنهایت سقف کلی طرح به میزان ۱۱۰ هزار دستگاه از محل منابع تخصیص داده شده می‌تواند تأمین مالی شود.

cartoon
همچنین از بازار خودرو خبر می‌رسد با اعطای تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی رکود حاکم در بازار خودروهای صفر کیلومتر همچنان ادامه دارد و مردم به دلیل نیاز به نقدینگی برای شرکت در طرح فروش خودرو از طریق تسهیلات اقدام به فروش خودروهای دست‌دوم خود در چند روز اخیر کردند. به گزارش اقتصادنیوز، پیگیری‌های اقتصادنیوز نشان می‌دهد، در هفته گذشته بازار خودروهای صفر کیلومتر کماکان در رکود به سر برده تسهیلات ۲۵ میلیونی تأثیری بر بازار این نوع خودروها نگذاشته است. در مقابل بازار خودروهای دست‌دوم گرم شد به‌طوری که مردم برای فروش این نوع خودروها با مراجعه به مراکز خریدوفروش خواهان عرضه خودرو خود به مشتریان بودند.

cartoon
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی وام ۲۵ میلیون تومانی را شبیه یک قرص مسکن دانست که دولت برای نجات خودروسازان از ورشکستگی به‌کار گرفته و تأکید کرد: خودروسازی کشور نیاز به یک جراحی عمیق دارد. اگر خودروسازان به فکر اصلاح سیستم مدیریت، ارتقای بهره‌وری و کاهش قیمت محصولات خود نباشند، دیگر نه تنها مسکن درد آنها را تسکین نمی‌دهد، بلکه دوباره محصولاتشان روی دستشان می‌ماند و به‌مراتب مشکلات بزرگ‌تری در انتظار آنها خواهد بود. مؤید حسینی صدر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران، در مورد وام ۲۵ میلیونی خرید خودرو اظهار کرد: اینکه دولت تصمیم گرفته با تزریق وام بازار خودرو را تحریک کند این به نظر من کار خوبی است و صنعت خودرو را از ورشکستگی حتمی نجات می‌دهد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه این وام یک مسکن است، افزود: اگر کسی دندانش درد می‌کند مسکن می‌خورد تا دندان دردش فروکش کند؛ ولی اگر فکر کند که دیگر دردش خوب شده سر خودش کلاه گذاشته است. به این دلیل که یک جای این درد دیگر دوباره یقه او را می‌گیرد که دیگر ممکن است مسکن هم اثر نکند. این نماینده مردم در مجلس نهم با انتقاد از نحوه انتخاب هیئت مدیره شرکت‌های خودروساز کشور، گفت: وقتی برای یک کارخانه و یا شرکت هیئت مدیره انتخاب می‌شود، خبره‌ترین آدم‌های رشته و یا صنف برای این هیئت مدیره انتخاب می‌شوند که آنها بتوانند به بنگاه اقتصادی که برای هیئت مدیره آن انتخاب شده‌اند، فکر و ایده بدهند. در هیچ جای دنیا پیدا نمی‌کنیم که به طور مثال وقتی می‌بینند پسر فلانی و یا آقای فلانی پستی ندارد، پستی به او داده و ماهانه به او ۱۵، ۲۰ و یا حتی ۳۰ میلیون حقوق و در پایان سال ۱۰۰ میلیون تومان پاداش بدهند.

runna
مدیرعامل ایران‌خودرو از افزایش گارانتی خودروی رانا از دو سال به سه سال و از ۴۰ هزار کیلومتر به ۵۰ هزار کیلومتر خبر داد. هاشم یکه زارع در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که قصد داریم به سمت افزایش کیفیت خودروهای تولیدی خود برویم، اظهار کرد: در اولین حرکت خودروی رانا را انتخاب کردیم که از اسفندماه امسال هرکسی که این خودرو را تحویل بگیرد تا ۱۰ هزار کیلومتر به تعمیرگاه مراجعه نخواهد داشت مگر برای موارد مصرفی مثل تعویض روغن و غیره. وی افزود: در همین راستا همزمان با روز ملی کیفیت، گارانتی خودروی رانا از دو سال به سه سال و از ۴۰ کیلومتر به ۵۰ کیلومتر افزایش دادیم. مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان این‌که اعتقاد داریم هر محصول قبل از ورود به بازار باید به این حد کیفی قابل‌قبول خود برسد، ادامه داد: در مورد رانا این اتفاق نیفتاد و در مقطع قبلی عجله صورت گرفت، بنابراین سعی کردیم با افزایش کیفیت اطمینان روی این خودرو را افزایش دهیم. به گفته یکه‌زارع پس از خودروی رانا همین برنامه برای خودروی دنا نیز پیاده خواهد شد.
به گفته مدیر عامل ایران خودرو این شرکت همچنین در حال حاضر در حال مذاکره با چند شرکت خارجی است که زمانی که به نتیجه برسد اعلام خواهد شد. یکه‌زارع با بیان این‌که ایران‌خودرو چهار شریک دارد، افزود: یک شریک دیگر نیز به ما اضافه خواهد شد البته نه تنها پژو، بلکه هر شرکتی که با ایران کار می‌کند می‌داند که بازار ایران بسیار خوب است و در ایران تنها نیست. از سوی دیگر رویه نیز با گذشته که تنها واردات قطعات منفصله انجام می‌شد فرق کرده و این موضوع را همه باید بدانند.

وی در ادامه درباره‌ی فعالیت‌های “واو را” -طراح آلمانی- که کار خود را در ایران‌خودرو آغاز کرده است، اظهار کرد: غیر از او افراد دیگری هستند که در مرکز تحقیقات ما کار می‌کنند. تاکنون یک آلمانی دیگر به ما اضافه شده و فعالیت آنها در بخش استراتژی محصولات ماست. مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان این‌که نتایج کاری که این افراد انجام می‌دهند در سال ۱۳۹۶ دیده خواهد شد، گفت: در عین حال بهبودی که در برخی پروژه‌های قبلی ما با نقطه نظرات این فرد انجام شده ۱۰۰ درصد در پروژه‌هایی که سال آینده به نتیجه می‌رسد دیده خواهد شد. یکه‌زارع افزود: برای مثال در پروژه ۵۰۲ با نظر “واو را” تغییراتی ایجاد شد که هم برای همکاران ایران‌خودرو تجربه جدیدی بود و هم آثارش را مردم در سال آینده می‌بینند.

Lifan 620
Lifan 620
خبر دیگر اینکه مهر ماه امسال تولید سه مدل سواری در کشور متوقف شد. به گزارش ایسنا، براساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، مهر ماه امسال تولید خودروی لیفان ۶۲۰ با موتور ۱۸۰۰ سی‌سی با افت صد درصدی از ۳۳۴ دستگاه در مهر ۱۳۹۳ به صفر کاهش یافت. در این مدت تولید لیفان X60 نیز با کاهش صد درصدی از ۲۶۹۴ دستگاه در مهر ۱۳۹۳ به صفر رسید. مهر ماه امسال تولید پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز ایران‌خودرو مرکزی نیز باکاهش صد درصدی از ۲۹۵۰ دستگاه در مهر ۱۳۹۳ به صفر رسید. همچنین دو نوع مینی‌بوس نیز در ماه اخیر با توقف تولید مواجه شدند. شایان توجه است در مهرماه تولید مینی‌بوس اویکو تولیدی شرکت پیشرو دیزل آسیا با کاهش صد درصدی از یک دستگاه در مهر ۱۳۹۴ به صفر رسید. مهرماه امسال تولید مینی‌بوس (SIATR (C_140 نیز با کاهش صد درصدی از شش دستگاه در مهر ۱۳۹۴ به صفر کاهش یافت.

samand
در این هفته یک گزارش جالب هم درباره صنعت خودروی ایران منتشر شد و در آن عنوان شد وارد شدن تکنولوژی‌های پیشرفته و نبود سرمایه‌گذاری خارجی موجب شده که خطوط تولید و خودروهای تولیدی در ایران از کیفیت لازم برخوردار نباشد. به‌تازگی پایگاه خبری فایننشال اکسپرس، گزارش داده که صنعت خودرو ایران، بزرگ‌ترین بخش غیرنفتی اقتصاد ایران است. طی بیش از ۲ دهه، این کشور از تحریم‌های سخت‌گیرانه اقتصادی، تجاری و نفتی غرب متضرر شده است. وارد نشدن تکنولوژی‌های پیشرفته و نبود سرمایه‌گذاری خارجی موجب شده که خطوط تولید و خودروهای تولیدی در ایران از کیفیت لازم برخوردار نباشند.
با لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران که احتمالاً در اوایل سال ۲۰۱۶ اتفاق خواهد افتاد، انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران خارجی به ایران برگردند و رشد اقتصادی ایران شتاب بیشتری به خود بگیرد. با توجه به غیبت شرکت‌های خودروساز اروپایی و آمریکایی در بازار ایران، شرکت‌های چینی فرصت را غنیمت شمرده و ۱۷ خودرو از هر ۳۰ خودروی فروخته شده در ایران را به خود اختصاص داده‌اند. شرکت‌های فرانسوی از مدتی قبل تمایل خود را نسبت به بازگشت به بازار ایران اعلام کرده‌اند و هیئت‌های دیپلماتیک از کشورهای آلمان، اتریش و اسپانیا برای تعمیق روابط اقتصادی به ایران رفت‌وآمد می‌کنند.
بیش از نیمی از جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران زیر ۳۰ سال هستند و این نسل جدید از ایرانی‌ها ممکن است موجب افزایش تقاضا برای خودروهای جدیدی شوند که قرار است در کشور تولید شود. در سال ۲۰۱۱ تقریباً از هر هزار ایرانی ۲۰۰ نفر خودرو داشتند که این رقم بالاتر از تعداد خودروداران چینی (۱۱۳) است، اما نسبت به دیگر کشورهای منطقه نظیر ترکیه (۲۳۳)، عربستان (۳۳۶) یا لبنان (۴۳۴) پایین است. اما بازار ایران موانعی نیز برای فعالیت دارد که از آن جمله می‌توان به نرخ بالای بیکاری، نرخ بالای تورم و نرخ بهره ۲۰ درصد یا بالاتر اشاره کرد. وابستگی قابل توجه به درآمدهای نفتی که حدود ۸۰ درصد حجم صادرات کشور را تشکیل می‌دهد به آن معنا است که بازار ایران همچنان از نوسانات احتمالی در بازار انرژی متأثر خواهد بود. ایران می‌تواند بازار خوبی برای خودروهای تولیدی کشورهایی نظیر ژاپن، کره، آلمان و حتی هند باشد.

206-ikco
اخبار خارجی را با خبری از جرمی کلارکسون آغاز می‌کنیم. به تازگی تهیه‌کننده ایرلندی مجموعه «تخت گاز» از «جرمی کلارکسون» و شبکه «بی‌بی‌سی» به سبب تبعیض نژادی شکایت کرد. به گزارش ایسنا، «اویسیون تیمون» – تهیه‌کننده مجموعه برنامه‌های مهیج و پرطرفدار «تخت گاز» – که اوایل امسال با «جرمی کلارکسون» در صحنه ساخت این برنامه دچار درگیری لفظی و فیزیکی شد، حالا قصد دارد مجری معروف و اخراجی شبکه «بی‌بی‌سی» را به دادگاه بکشاند. کلارکسون» که پس از این درگیری از شبکه بی‌بی‌سی اخراج شد، مشغول ساخت برنامه جدیدی برای شبکه اینترنتی «آمازون پرایم» است.
کلارکسون» در چهارم مارس ۲۰۱۵ در هتل «نورث یورکشایر» به دلیل این‌که هیچ غذای گرمی در انتهای روز کاری برای او موجود نبود، با تهیه‌کننده مجموعه «تخت گاز» درگیر شد و وی را روانه بیمارستان کرد! تیمون» در زمان درگیری به پلیس گفته بود قصد شکایت از «کلارکسون» را ندارد، اما پس از درگیری، موجی از اعتراض‌ها در رسانه‌های اجتماعی به سمت این تهیه‌کننده روانه شد تا جایی که خود «کلارکسون» از طرفدارانش خواست که “اویسون تیمون” را تنها بگذارند؛ چراکه او در این ماجرا هیچ تقصیری نداشته است. پس از اخراج “کلارکسون”، شبکه “بی‌بی‌سی” اجرای برنامه «تخت گاز» خود را به «کریس اوانز»، چهره رادیویی و تلویزیونی انگلیسی سپرده است.

jeremy clarkson
jeremy clarkson
همچنین ولوو خودروساز سوئدی، به‌تازگی از قصد خود برای تولید دو مدل کوپه و اسپرت با نام‌های c40 و c60 پرده برداشته و اعلام نموده درحال توسعه مسیر ساخت این دو مدل است. ولوو که این مدل‌ها را از روی خودروی اسپرت و مشهور خود P1800 که در دهه ۱۹۶۰می‌سازد از ویژگی‌های مدرن خودروهای اسپرت کوپه و انگاره SPA که زبان جدید معماری مقیاس‌پذیر ولوو است بهره می‌برد. شایان توجه است که این کوپه از پیشرانه‌ای هیبرید سود می‌برد. ولوو با استفاده از موتوری الکتریکی و پیشرانه‌ای ۴ سیلندر و ۲ لیتری، کوپه اسپرت خود را به سوپرشارژر و توربوشارژر مجهز نموده کهان ترکیب قدرت بالایی ایجاد می‌کند. احتمالاً این خودرو به کانسپت استیت یا xc کوپه که از جمله مفهومی‌های اخیر ولوو هستند شباهت خواهد داشت.

کمپانی کره‌ای کیا به‌تازگی تصاویری گرافیکی از خودروی جدید نیرو منتشر نموده است. خودروی نیرو که قرار است به‌عنوان رقیبی جدی بازار خودروهایی همچون هوندا HR-V و جیپ رنگید عمل نماید از پیشرانه‌ای ۱.۶ لیتری، هیبرید و بنزینی برخوردار است که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۰۸ پوند فوت گشتاور تولید می‌نماید و در طول و اندازه از مدل اسپورتیج بزرگ‌تر است. نخستین بار این خودروی مفهومی در نمایشگاه خودرو فرانکفورت ۲۰۱۴ رونمایی شد و حال کیا اعلام نموده به‌زودی و تا اوایل ۲۰۱۷ تولید آنرا آغاز می‌کند. کیا اعلام نموده نمونه غیرهیبرید نیرو را نیز در دسترس مشتریان قرار خواهد داد.

جنرال موتورز گزارش داده در حال تلاش برای واردات مدل‌هایی از بیوک به بازار ایالات‌متحده است که در چینی ساخته شده‌اند. بیوک در چین با یک رکوردشکنی تاریخی در ماه گذشته میلادی میزان تولید خود را با رشدی ۴۲ درصدی به صد هزار دستگاه رساند که این عدد به‌مراتب از میزان فروش بیوک در امریکا که حدود ۱۸۶۶۰ بود و نشان از سه‌دهم درصد کاهش فروش داشت، بیشتر است. با کاهش قیمت بنزین و گازوئیل، فروش مدل‌های مختلف کراس‌اوور و اس‌یووی افزایش چشمگیری داشته و در این میان مدل‌های بیوک با اقبال مناسبی در چین روبرو شده‌اند.

Chinese-made Buick Envision
Chinese-made Buick Envision
همچنین این هفته و به‌واسطه برگزاری اجلاس مهم ۲۰ کشور صنعتی جهان در ترکیه، اوباما رییس‌جمهور آمریکا خودروی مشهور خود را به ترکیه آورد. این کادیلاک سیاه رنگ یک میلیون دلار قیمت دارد و از ایمنی فوق‌العاده‌ای سود می‌برد. بد نیست نگاهی هم به سایر خودروها در اجلاس G20 بیاندازیم.

و سرانجام اینکه به‌تازگی تصاویری جالب از خودروهای تولیدی کشور جدا مانده کره شمالی منتشر شده که نشان می‌دهد صنعت خودروسازی این کشور فضایی شبیه به صنعت خودروی ایران دارد. تصاویر روی بیلبوردها و تغییر لوگوی خودروهای آشنا بسیار جالب‌توجه است. در کشور کره شمالی، شرکت خودروسازی پیونگ وا موتورز (Pyeonghwa Motors) که زیر نظر رژیم کیم جونگ در حال فعالیت است، نماد خودروسازی این کشور محسوب می‌شود.
جالب اینکه درحالی‌که تبلیغ خودروهای این شرکت در بیلبوردهای سراسر کشور دیده می‌شود، اما بسیاری از مردم کره‌ی شمالی تنها می‌توانند آرزوی داشتن این خودروها را داشته باشند. چراکه نه تنها بیشتر جمعیت کره‌ی شمالی در فقر زندگی می‌کنند، رژیم حاکم نیز قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای در خصوص مالکیت خودروهای شخصی دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. ali ayat

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (716 ديدگاه)

    خب یه سوال برای من پیش اومده بود که قطعا برای خیلی از دوستان هم پیش اومده بود اونم این بود که چرا مثلا کشوری مثل ما مثلا باید یه اینجور ماشین هایی سوار باشیم یا اینجور وضعی و ساختمانی و وو هزاران چیز دیگه که جوابمو از یه استاد دانشگاه پرسیدم اونم گفت بهم خب ببین اینجور نیست که مثلا تو فکر کنی که این یه قرعه کشی بوده که ما اینجور ماشینی سوار شیم و اون ها هم اونجور ماشین هایی خب مثلا ما روزی چند تا کتاب میخونیم روزی چند بار خواستیم رو اخلاقمون فکر کنیم تا حالا شده از چیزی های بد شکایت کنیم تا حالا به حرفای مردم فکر کردیم تا حالا پشت هم بودیم یا نه منتظر حمله به یک دیگر بودیم تا حالا چندبار با عشق کاری رو انجام دادیم تاحالا چند بار شده تعهدی به کارمون داشته باشیم… خب پس دلیل سوار شدن یه اینجور لگن هایی غیر از این نیست دولت تقصیری نداره اون جوری پیش میره که مردمش بخوان اون لیاقت مردمشو میبینه ما خودمونیم که باید تغییر رو شروع کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. matin

      ۲۶ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (233 ديدگاه)

      این وام برای خودروسازان مسکن بود نه درمان و دوتا نتیجه داشت
      1- آمار 120000 خودرو در انبارخودروسازان کاملا حقیقت داشت
      2- دلیل اصلی نخریدن خودرو رکود و بی پولی مردم بوده برداشتن تحریم ها هم نمی تونه رکود رو کاملا از بین ببره یعنی تا رکود هست خودروسازان برای فروش خودرو به مشکل می خورند تا ابد که نمیشه وام داد

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. hitler

      ۲۶ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (499 ديدگاه)

      ماشیناشون که موند دستشون اومدن 2500میلیارد تومن وام دادن.
      اگه میومدن همین وام رو برای ازدواج میدادن صد هزار زوج جدید داشتیم.
      ولی خب منافع یه عده بر اکثریت ارجحیت داره.
      و در آخر ماشینای کپی شده کره شمالی شرف داره به ایران خودرو.
      من راضی ام سوار کپی پرادو،فولکس پاسات،بسترن و بنز ام ال شم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. امیر سابق

      ۲۶ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (161 ديدگاه)

      طبق آخرین اطلاعیه از سایت تابناک تمام کسانی که تو این وام ثبت نام کرده بودند ، دیگه بهشون یارانه تعلق نمیگیره.
      این یه شایعه نیست یه واقعیته لطفا به اشتراک بگذارید تا بقیه هم بدوننند

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. آرش

      ۲۶ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      آقای علی آیات، با احترام به نظر شما، این دید اشتباهه، قانونه که باید جلوی هرج و مرج رو بگیره، نه اینکه مردم خودشون رو درست کنن. توی متمدن ترین کشور ها اگه قانون سفت و سخت نباشه، فساد همه جا رو می گیره. اگه ژاپنی ها موقغ زلزله هم توی صف هستند و ایرانی ها روزهای عادیش هم نوبت رو رعایت نمی کنن، به خاطر ژن ناقص ما و نژاد برتر ژاپنی ها نیست، دلیلش اینه که اونجا قانون حاکمه و به مرور زمان توی وجود همه رسوخ کرده. قانون باعث شد که غربِ دوران وسترن، به غرب متمدن تبدیل بشه. اینکه پیشرفت رو به این موکول کنیم که هر کسی خودشو اصلاح کنه، نتیجش میشه ایرانی که داریم و روز به روز هم بدتر میشه، فقط حاکمیت قانون و اجرای درستشه(عدم فساد مجریان قانون) که مشکلات رو حل خواهد کرد. برای اون استاد دانشگاه متاسفم که فرع رو به اصل اولویت داده و به عنوان دلیل به شما گفته، امیدوارم استاد جامعه شناسی نبوده باشه وگرنه باید به حال خودش و شاگرداش گریست. تا وقتی که قوه قضائیه مستقل که همه رو در مقابل قانون یکسان بدونه و قانون رو به مصلحت ترجیح بده نداشته باشیم، وضع همینی که هست میمونه و هیچوقت هم صد درصدِ مردم خودشونو اصلاح نمیکنن و این خوش خیالیه. بعد، صنعت خودرو و هر صنعت دیگه ای توی این کشور هم درست میشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ali ayat

        ۲۶ آبان ۱۳۹۴
        سوابق: (716 ديدگاه)

        قبول دارم آقا آرش ولی میگی اجرای درستش از پلیسی که تو سراشیبی می ایسته دیگه انتظاری از قانون مداری نمیشه داشت این دزدیه یه قاضی که میگه زمین بزن به نامم تا فلان ووو اینا در جوامع ما هست که در کشور های جهان اول نیست حالا تا اینجا قبول خب حالا از کجا باید این ریشه کنده بشه از کجا باید فساد کنده بشه و از همه مهمتر چه کسانی این فساد رو از ریشه میکنن ؟؟؟کی و توسط چه کسی درست میشه؟؟ تو راه حل برای درست شدن یه منی بده که وقتی از زیر دوربین با محدودیت 80 کیلومتر در ساعت در شدم پامو رو گاز فشار ندم

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. آرش

          ۲۷ آبان ۱۳۹۴
          سوابق: (3 ديدگاه)

          با درود بر شما دوست گرامی، نمیخوام توی این سایتِ مربوط به خودرو، از چیزای کمتر مرتبط بگم، ولی به همین بسنده می کنم که هیچ کشور متمدنی به امید درستکار بودن مردمش به جایی که الان هست نرسیده و نمیرسه(قبول دارم که باید روش کار بشه، اما فرعه و اصل قضیه چیز دیگه ایه)، توی تئوریهای جامعه شناسی داریم که توی هر جمع بزرگی، هر چقدر هم افرادش آموزش دیده و تربیت شده باشن، یه عده سرکشی می کنن و می خوان بدون رعایت قانون، بالاتر از بقیه قرار بگیرن و این تعداد، هرگز صفر نمیشه. وقتی جامعه با قانون کنترل بشه، همه چیز شروع میکنه که از بنیان درست بشه ، البته مدت زیادی طول خواهد کشید تا به نتیجه برسه، ولی این همون چیزیه که جواب سوال شماست و باید یه روز تحقق پیدا کنه. فقط سر بسته میشه گفت که شروعشم با ایجاد حاکمیتیه که مردم، بدون مزاحمت انتخابش کنند تا این ایده آلها رو پیاده کنه …
          ضمناً دربارهۀ مثالتون، اگه با نرم افزار sigic یا موارد مشابهش آشنایی داشته باشید، قابلیتی داره که محل دوربینهای سرعت توی جاده ها رو به راننده اخطار میده، این نرم افزار و ایجاد قابلیتهای مشابه، روی ماشینهای امروزی هم فقط برای مردم ایران طراحی نشده! این تخلف توی کشورهای جهان اول هم در نبود ضابطه انجام میشه، قبول دارم که کمتره، چون همون قانونی که روش اصرار دارم، در طول زندگی جریان داره و استثناء هم براش قائل نمیشن و رئیس جمهورشون رو هم جریمه می کنن. اون قاضی هم باید قانون و نظارت بالای سرش باشه، نه اینکه نشه بهش گفت بالای چشمت ابروست وگرنه قدرت اونو هم به سادگی فاسد می کنه.
          با سپاس

          موافقم 0
          مخالفم 0
    5. Ashkan

      ۲۶ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (376 ديدگاه)

      من تو کفه این عکسم
      یاده دهه 60 خودمون میفتم
      http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/11/north-korean-cars-03-266×179.jpg
      البته تصاویر گویاست که صنعت خودرو سازی کره شمالی از ایران هم بهتره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. امین آریامن

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (146 ديدگاه)

    خودروسازای نامحترم ایشالا به زودی دوباره انباراتون پر میشه…
    نمیدونم ما چه گناهی کردیم که گیر شما اشغال سازها افتادیم…
    پارسال هوااپیمای ایران 140 سقوط کرد رییس جمهور دستور توقف تولید داد چون 38 نفر کشته شدن…
    اما این لگن سازها سالی 20 هزار نفر از مردم بیگناه ایران رو میکشن کسی ککش نمیگزه..
    میگن اقا تولید ملیه باید حمایت کنیم اشتغال جوانانه و فلان…
    امیدوارم یا نابود شین یا درست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۱۶ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (20 ديدگاه)

      ایشالا نه ان شا ا…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. امین آریامن

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (146 ديدگاه)

    کسایی که این وام خرید خودرو رو مناسب میدونید وازش استفاده کردید یادتون باشه همین وام بخاطر همه ی کسانی بود که به کمپین پیوستند و خودرو نخریدن…
    اگه مثل قبل ماشین میخریدین و همه چیز عادی بود این وامو میدادن؟
    حالا فکر کنید اگه به این وام هم نه میگفتید و نمیخریدید چی میشد؟
    وام می شد 25 ملیون بدون سود.
    اگه بازم حامی کمپین بودید و نمیخریدید چی میشد؟
    تولید لگنها متوقف میشد و خودروهای روز رو با وام 40 ملیونی بدون سود با اقساط 100 ماهه میخریدید.
    کسایی که ماشین خریدید کاش یکم فکر میکردید.
    شما که خریدید اما ایشالا همچنان کمپین به راهش ادامه میده و به هدف نهاییش میرسه اونوقت شمایید ک پشیمون میشین.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۲۷ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      داداش آه و افسوس ها رو آینده میبینی . همینایی ک هجوم بردن برای خرید این لگن ها با نزول 16% در آینده ن چندان دور مثل چی پشیمون میشن از کرده خودشون.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. farzad

      ۲۷ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (4 ديدگاه)

      شما خیلی رو قدرت کمپین حساب کردی. نخریدن خودرو به خاطر مسایل اقتصادی و رکوده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. nissan

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (91 ديدگاه)

    عجب مردم دست به نقدی داریم….از تو به یک اشاره***از من به 1000000دویدن**

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ali ayat

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (716 ديدگاه)

    با تشکر از آقای شاوردی و دست اندر کاران پدال که اخبار درست و حقیقی را برای روشن سازی افکار عمومی منتشر کرده و از آن حمایت میکنند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ali ayat

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (716 ديدگاه)

    من نه به مادرم رفتم نه به پدرم رفتم من به فنا رفتم…
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .

    دکتر ش…. پس از پرداخت پنج سال قسط پراید ۳۰میلیونی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. KING 918

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    ساله 2022 که بیاد جام جهانی در قطر که برگذار شه مردم دارن تو ماشین رو شیشه فوتبال میبینن ملت ما هنوز دارن قسط پراید میدن ای خدااااااااااا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. KING 918

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    خدایا اون زمان که مردم جهان همدیگرو تیکه پاره میکردن در ایران شخصی به اسم کوروش منشور حقوق بشر مینوشت کسی جلودار ایران نبود حالا این کشور با تمدن *** به این اوضاع افتاده…..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. nissan

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (91 ديدگاه)

    عجب مردم دست به نقدی داریم **از تو یک به یک اشاره**ازما به 100000 دویدن..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. سعید

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (76 ديدگاه)

    با سلام ، به نظر من یک استراتژی را باید پیگیری کرد و آن هم سعی کنیم تا جای ممکن کمترین هزینه را برای خودرو اختصاص دهیم ، شما نمی توانید خودرو نداشته باشید ولی می توانید خودرو ارزان تری را خریداری کنید و یا کمتر خودرو خود را تعویض نمایید . وقتی وام با بهره پایین و یا پایین تر می دهند اگر لازم داشتیم خودرو ارزان قیمت می خریم ولی اگر وام ارزان قیمت ندادند سعی می کنیم خودرو نخریم . کسانی که خودروهای خارجی می خرند بیشتر سیاستهای خودرویی کلان کشور را تایید می کنند ، چون اگر نخرند به احتمال قوی تعرفه واردات خودرو کاهش می یابد . وقتی نمایندگان مردم در خدمت مردم نیستند ، مردم به خودروسازان فشار می آورند که خودروسازان به وزیر فشار بیاورند و همین طور به بعد تا اینکه سیاستهای کلان کشور به سمتی سوق پیدا کند که خواست مردم را تحقق نماید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. وحید

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (325 ديدگاه)

    مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان این‌که اعتقاد داریم هر محصول قبل از ورود به بازار باید به این حد کیفی قابل‌قبول خود برسد، ادامه داد: در مورد رانا این اتفاق نیفتاد و در مقطع قبلی عجله صورت گرفت،
    یکی نیست بگه مرد حسابی وقت بی کیفیته خودت هم خبر داری چرا اصرار داری مردم بخرند
    چه رویی دارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. امیر.عارف

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (876 ديدگاه)

    اون دوستانی که به خودشون و افکار بحق مردم پشت کردن. و الان خیلی خوشحال هستند که با وام 25تومنی با پرداخت پولهای اضافه که میشه 19درصد. ماشینهای بسیاااااااار بی کیفیت خریدن. دو ماه بعد از تحویل ماشین گریهاشون بسیار سوزناک خواهد بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. ARAZ

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (14 ديدگاه)

    عجب ملتی داریم ، خوب پشت سر هم ایستادن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. محمد زمانلو

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (134 ديدگاه)

    چرا مردم باز هم طعمه ی این جماعت فرغون ساز وحقه باز شدن ؟ آخه یکی نیست بگه که قسط ماشین ،حتی اگه 4 ساله هم باشه ، قبله تموم شدنش ماشینت اوراقیه ؟! بیشتر و به احتمال زیاد همه ی اون ماشین هایی که به شما فروختن ، حداقل چند ماه یا شاید هم یکی دو سال زیر باد و بارون وآفتاب تابستون موندن ، بعد هم به عنوان خودروی صفر کیلومتره مدل 94 به شما مشتری *** می فروشن !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. great britain

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2777 ديدگاه)

    توی چین تا 30 یا 40 سال پیش سوار یه نوع گاری میشدن الان همون چینی ها دارن ایستگاه فضایی ملی خودشون رو میسازن. وکلی کارهای دیگه میکنن که فکره بعضی کشورها خطور نمیکنه.(به این میگن پیشرفت)
    تویه هند با اون همه سختی هایی که مردم کشورشون دارن ماهواره میفرستن مریخ وکلی ماهواره ی آماده به پرتاب در آینده دارن.(به این میگن پیشرفت)
    تصاویر 40 سال پیش امارات رو نگاه کنین همون کشوری که ما بهش میگم نفهم. با الان مقایسه کنین.یادمه اون روزهایی که تازه ماهواره فرستاده بودیم فضا(حالا کاری ندارم اون ماهواره ها بومی بوده یا غیربومی!!!!) یه شخص معروف میگفت ما میخواهیم فضا رو تسخیر کنیم!!!!!!!!! حال من موندم اون شخص طبق چه معیاری این حرفو زده. مگه فضا یه وجب دو وجبه!!!!!!!!!حالا چرا ما
    چرا کشورهایی که فوق پیشرفته هستن این حرف ها رو نمیزنن من موندم.کلا مردم جالب و با نمکی داریم.حالا هم بحث خودرو کمپین راه میندازیم. بعدش با یه فریب کاری خودروسازی میرم همون خودرو هایی که بهشون اعتراض داریم. میخریم. این روزها هیچکس حالش خوش نیست.
    حالا من چرا بعضی حرف های بی ربط زدم احتمالا حاله منم خوش نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. مرتضی

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    نامه یک جوان به رییس جمهور :
    سلام اقای روحانی ،خسته نباشید
    بدون مقدمه:به نظر من اگر یک جوان ماشین نداشته باشد میتواند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کند ولی اگر زن نداشته باشدنمی تواند از زنان عمومی استفاده کند چون گناه هست
    بجای اینکه وام خودرو بدهید
    همان مبلغ را وام ازداوج بدهید تا ما بتوانیم ازدواج کنیم.
    قبل از هر کاری
    کمی اگر فکر کنیم بد نیست…
    باتشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. احمد باقری

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    واقعا افسوس که همه چیز اینقدر سریع به ورطه نابودی پیش میره. از ماشین گرفته، از دانشگاههای ما گرفته و … شما همین ده سال پیش رو ببینید، کسی دانشگاه آزاد قبول میشد چون برای اون هم طرف باید کلی میخوند و تلاش می کرد، می گفتند احسنت، ولی حالا بعد از ده سال، طرف یا بدون آزمون میره یا میره سر جلسه آزمون کیک و ساندیسش رو می خوره یه امضا هم می کنه بعد هم نتیجه قبولیش میاد، واقعا باور کردنی نیست. اگر هم قرار بود چنین چیزی بشه، میگیم بعد از هشتاد، نود سال شاید باور کردنی باشه، ولی در عرض ده سال، قبولی در آزمون و درس خوندن دانشجوها از صد به صفر رسیده. واقعا شاهکاره. اوضاع ماشین هم همینجوریه، هر روز بدتر از دیروز. اوضاع مسکن هم همینجوریه، ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. سعید

    ۲۷ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    من دیگه حالم داره از این سیستم بهم میخور .شیطونه میگه برم یه برلیانس چینی بگیرم و وسلام. از طرفی دیروز نمایندگی پارس خودرو بودم یه رنو جدید هاچ بک sandero واسه نمایش گذاشته بودن تو رنج 43 قیمت جهانیشم چک کردم 7000 دلار بود . ولی باید صبر کرد .شاید چهارتا ماشین مونتاژ کردن که ارزش سوار شدن داشته باشه. شاید سر آقایون بظاهر محترم به سنگ ندامت خورده باشه (پر شدن انباری هاشون). آخه میگن آدم عاقل دوبار از یه سوراخ گزیده نمیشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. محمد

    ۲۷ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    به نظرم همه اینا سیاست بود که دولت دوباره وام به خودرو ساز ها بده تا سقف مثلا 2 میلیارد بهشون وام داد از طرفی مردم رو وسوسه کردن اسم نوشتن ماشین رو اردیبهشت بهشون دادن که حساب کنی با این جمعیتی که اسم نویسی کردن میشه تا اردیبهشت 3 میلیارد سودش وقتی تا سقف 2 میلیارد بهشون وام دادن بانک مرکزی وام دهی رو متوقف کرد و از طرفی خودرو سازان هم وام گرفتن هم خودرو های اضافی تو انبارشون رو فروختن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. ماهان گاز

    ۲۷ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (41 ديدگاه)

    دوستان از ماست که برماست!!!!!!!!!
    مردم ما چرا اینقدر وام دوستن؟
    اگه 2ماه تحمل میکردن با همین ب اصطلاح پیش پرداختها میتونستن ماشین صفربخرند دیگه قصه قسط و این دم ودستگاه رو نداشتن!!!!!!!!!!!!!!!!
    ناسپاسی از خصیصه های مردم است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. محمد

    ۲۷ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (512 ديدگاه)

    ازماست که برماست
    گیریه مشت مردم نفهم ونادان که بافقر فرهنگی وشعوری زندگی میکنن افتادیم
    ازچاه درمیان دریغاکه میفتن تو ی چاه عمیق تر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. hamid

    ۲۷ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (15 ديدگاه)

    مدیرعامل ایران‌خودرو از افزایش گارانتی خودروی رانا از دو سال به سه سال و از 40 هزار کیلومتر به 50 هزار کیلومتر خبر داد.

    ,وااای خدااااا چقد خوب.یکی منو بگیره الان سکته میکنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. ali

    ۲۷ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    من که در حال حاضر یه مگان دارم و منتظرم تا هیوندای ix35 جدید بیاد تا اونو بخرم.به درک که پراید 20 میلیونه.به جهنم که سمند 35 تومنه.درسته هیوندایی که میخوام بخرم حدود 160 تا 170 تومنه و دو سه برابر قیمت واقعیشه ولی آیا بهتر از پرایدی نیست که 4 تومن بیشتر نمی ارزه ولی در اصل 30 تومن به بالا درمیاد واسه صاحابش؟
    از این به بعد هر کی دم از سیاست اشتباه بزنه و از کیفیت پایین خودروهای داخلی ایراد بگیره دهنشو گل میگیرم.
    لایک کنید اعصابم آروم شه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. SINA-GERMANY-PORSCHE

      ۲۷ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (23 ديدگاه)

      دقیقا فاز شما چی بود؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. احسان

        ۲۷ آبان ۱۳۹۴
        سوابق: (3 ديدگاه)

        رنگی

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. علی

        ۱۶ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (20 ديدگاه)

        نمی دونم

        موافقم 0
        مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا