میز خبر

میز خبر: هجوم برای انصراف از پیش‌خرید خودروهای داخلی

هجوم مردم برای انصراف از پیش‌خرید خودروهای داخلی واقعیت دارد.

cartoon-car-2
در طول دوهفته اخیر اتفاقات بسیاری در حوزه صنعت خودروی ایران نیفتاد! مردم و کمپینی که راه انداخته‌اند همچنان بر حق مسلم خود برای داشتن خودروهایی باکیفیت و قیمت مناسب تأکید می‌کنند و خودروسازان هم در یک روند سینوسی گاه عاجزانه از مردم عذرخواهی می‌کنند و گاه با ابزار تهدید از افزایش قیمت و پشیمانی کسانی که از خرید خودرو در مقطع کنونی امتناع می‌کنند خبر می‌دهند. در این میان نیز دولت مستأصل تر از همیشه هیچ برنامه‌ای برای مدیریت شرایط حاضر و پاسخ به مطالبه به‌حق مردم ندارد. تنها در آخرین اظهارنظر بود که محمدباقر نوبخت با سؤال خبرنگاری در این زمینه روبرو شد که از آقای سخنگو پرسید: آیا دولت قصد ندارد از تولید داخلی حمایت کند؟ که با پاسخ جالب نوبخت مواجه شد. نوبخت گفت:

هرچند در اقتصاد مقاومتی تأکید بر حمایت از کالای تولید داخل است، اما به این بهانه نباید هر خودرویی را دست مردم داد

یکی از جالب‌ترین نتایجی که کمپینی تحریم خودروی داخلی به همراه داشته سردرگمی در اردوگاه متمایلان! به اقتصاد دولتی و انحصار است تا جایی که در طول یک ماه گذشته با انبوهی از اظهارنظر، تکذیبیه، عذرخواهی و انتقادها مواجه بوده‌ایم که توسط مسئولانی از بدنه دولت و صنعت خودرو ابراز شده است. برای مثال چندی پیش در حرکتی دیرهنگام مدیرعامل نورسیده سایپا از مردم بابت کیفیت اندک محصولات شرکت متبوعش عذرخواهی نمود و داد بسیاری ازجمله نعمت‌بخش را درآورد. نعمت‌بخش این عذرخواهی را نتیجه جوانی و بی‌تجربگی مدیرعامل سایپا دانسته و تأکید کرده است که نباید این عذرخواهی صورت می‌گرفت! این در حالی است که چندی پیش در جریان نقص فنی محصولات تویوتا در ژاپن این شرکت بارها مجبور به عذرخواهی از مردم ژاپن شد و حتی در برابر چشم میلیون‌ها بیننده در برابر دوربین‌های تلویزیونی از مردم عذرخواهی و به آنان تعظیم کرد.

Toyota CEO Apologizes
جالب‌تر از همه اما رابطه وزیر صنعت با دولت تدبیر و اظهارنظرهای دوطرف است که هرروز بیش‌ازپیش تناقض‌های موجود در سیاست‌گذاری دولت را عیان می‌نماید. وزیر صنعت که زمانی خود ایده نخریدن کالاهای بی‌کیفیت را در یک برنامه زنده تلویزیونی ارائه داده بود پس از مواجهه اخیر خودروسازان با کمپین، طرفداران کمپین را مشتی ضدانقلاب و خائن توصیف کرده بود و مشاورانش نیز در روزنامه‌های هم‌کیش، مردم را مگس و متوهم قلمداد کرده بودند. جالب آنکه همزمان قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته بود که خودروسازان باید بتوانند خودشان را با خواست مشتریان تطبیق دهند و نظام تولید و فروش را بر اساس خواست مصرف‌کننده تنظیم کنند.
بعد از این و به فاصله چند روز، در یک چرخش ۱۸۰ درجه صحبت‌های نعمت زاده رنگ و بوی دیگری گرفت و وزیر پیر صنعت معدن و تجارت رویکرد نرم‌تری در قبال کمپین و مردمی که به خودروهای بی‌کیفیت داخلی نه گفته بودند اتخاذ کرد. گویا تشر مقامات بالایی دولت نعمت زاده را مجبور به عقب‌نشینی نمود. همه این سردرگمی‌ها اما باعث نشده تا رکود حاکم بر بازار خودروهای صفر داخلی کاهش یابد و بالعکس مردم را در عزم خود برای تأدیب مونتاژکاران وطنی و چینی و به ثمر نشاندن خواسته‌های به‌حق خود مصرتر از پیش نموده است.
در این راستا و بنا به گزارش سایت خبری تحلیلی جماران کمپین تحریم خودروی داخلی این روزها رنگ و بوی دیگری گرفته و ابعاد تازه‌تری پیداکرده به‌گونه‌ای کار از عدم ثبت‌نام و یا پیش خرید خودروهای صفر جلوتر رفته و ثبت‌نام کنندگان پیشین با مراجعه به دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا به انصراف از خرید محصولات این دو شرکت اقدام کرده‌اند که البته مسئولان خودروسازان وطنی این روند را کاملاً طبیعی ارزیابی کرده‌اند..
بنا به نوشته سایت جماران علی‌رغم همه آمارهایی که از رکود بسیار شدید در بازار خودرو حکایت می‌کند، آمارهای مشابهی نیز وجود دارد که نشان از انصراف‌های گسترده مردم از پیش ثبت‌نام خودرو دارد. البته به نظر می‌رسد خودروسازان در راستای سیاست‌های نادرست گذشته خود سعی کرده‌اند که انصراف‌های شکل گرفته را عادی نشان دهند و در اظهارنظرهایی همه‌چیز ازجمله اینکه این انصراف‌ها به کمپین “خرید خودرو صفر ممنوع” مربوط باشد را تکذیب کرده و بر این امر تأکید می‌کنند که انصراف از خرید همیشه در پیش‌فروش‌ها امری طبیعی است. به نظر می‌رسد با وجود گذشت چند ماه از حرکت ملی تحریم خودروهای بی‌کیفیت داخلی، عزمی در دولت جهت مدیریت شرایط کنونی وجود ندارد، شرایطی که اگر ادامه پیدا کند قطعاً بزرگ‌ترین بازنده آن دولت است.

cartoon-03
اما در ادامه روند تلخ تلفات جانی در تصادفات جاده‌های ایران، در هفته اخیر نیز صفحات روزنامه‌های داخلی و سایت‌های خبری پر بود از تصادفات دل‌خراشی که خودروهای بی‌کیفیت داخلی یکی از عمده‌ترین دلایل آن بودند، تصادفاتی که گرچه نقش جاده، راننده و عوامل محیطی در آن پررنگ است اما به دلیل سطح بسیار پایین ایمنی خودروهای وطنی غالباً به جراحت‌های شدید و کشتار هموطنانی که ناچار به خرید محصولات داخلی هستند منجر می‌گردد. هم‌وطنانی که هریک امید خانواده‌های خود هستند و هزینه‌های گزافی جهت آموزش، سلامت و مهارت‌های شغلی‌شان صرف شده و به‌سادگی هرچه تمام‌تر در یک سانحه رانندگی جان می‌بازند. آنان که به ادبیات توسعه آشنایی دارند به خوبی درک می‌کنند که دال مرکزی نظریه‌های توسعه امروزی بر شانه‌های انسان و نه سرمایه یا تنولوژی استوار است. سرمایه انسانی امروزه مهم‌ترین عامل در رشد و پیشرفت جوامع بشری است و هرگونه اهمال در به هدر دادان این منبع گران‌بها نمادی از عقب‌ماندگی و توسعه‌نیافتگی است.
کیفیت نامناسب خودروهای داخلی و افزایش تصادفات و آمار مجروحان به دلیل کیفیت پایین خودروهای داخلی صدای وزیر بهداشت را هم درآورد. سیدحسن هاشمی با تأکید بر لزوم همکاری بین‌بخشی دستگاه‌ها در بخش بهداشت گفت:

تولید خودروی غیراستاندارد سبب افزایش تصادفات شده و دغدغه‌ها را در حوزه بهداشت در کشور افزایش می‌دهد.

وزیر بهداشت با اشاره به تولید خودروهای غیراستاندارد گفت:

مگر می‌شود خودروی غیراستاندارد تولید کنیم و انتظار تصادفات جاده‌ای نداشته باشیم. ما هرچقدر که اورژانس را گسترش دهیم اما به وضعیت استاندارد جاده‌ها توجه نکنیم نتیجه‌ای به‌دست نمی‌آوریم.

۳۵ سال است که خودروی ملی می‌سازیم اما هنوز با وضع مطلوب فاصله داریم، این در حالی است که بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی طی سال‌های ۸۴ تا ۹۲ در حوادت جاده‌های و تصادفات حدود ۲۰۲ هزار نفر کشته شده‌اند و در این مدت دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیز مجروح شده‌اند و همچنین در سال ۹۳ نیز بر اساس آمارهای اعلامی حدود ۱۷ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای کشته شده‌اند که درمجموع آمارها نشان می‌دهد که در سال گذشته درمجموع چهل و نه هزار و ۸۶۶ تصادف فوتی و جرحی در بخش برون‌شهری رخ داده که ۳۰۴ هزار و ۴۸۵ نفر در سر صحنه تصادفات مصدوم شده‌اند.

accident
مرگ ۴ سرنشین پراید در همدان و ۳ سرنشین سراید در محور زنجان یا کشته شدن چندین نفر در سانحه اتوبوس در شاهرود و انبوهی دیگر از این تصادفات همه و همه اثباتی بر این ادعا است که خودروهای تولیدی در وطن عامل رفاه نیستند بل مأموران عذاب و مرگ‌اند که جان می‌گیرند و تلخی میفشانند.

accident
اما با گذر از اخبار همیشه تلخ داخلی باید به مهم‌ترین خبر این روزهای صنعت خودروسازی جهانی بپردازیم. در روزهای گذشته نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۵ افتتاح شد و خودروسازان کوچک و بزرگ از ۴ گوشه عالم هر آنچه در چنته داشتند در معرض دید علاقه‌مندان گذاردند. نمایشگاه امسال پر بود از خودروهای جدید، طراحی‌های جذاب، کانسپت های جسورانه و تکنولوژی‌های جدید بود.
نمایشگاه فرانکفورت در کنار نمایشگاه‌های پاریس و ژنو یکی از سه نمایشگاه بزرگ خودروی اروپاست و به لحاظ زمانی بعد از این دو نمایشگاه برگزار می‌شود. این نمایشگاه همچنین آخرین نمایشگاهی است که امسال در اروپا برگزار می‌شود و پس از آن نمایشگاهای بین‌المللی خودرو در ماه اکتبر راهی توکیوی ژاپن و در ماه نوامبر رهسپار لس‌آنجلس آمریکا می‌شوند. در سال ۲۰۱۳، شعار نمایشگاه فرانکفورت «بیشترین نمایش خودرو در جهان» بود و امسال نیز از همین شعار استفاده شده است.

Frankfurt motor show 2015
Frankfurt motor show 2015
نمایشگاه خودروهای سواری (IAA) فرانکفورت از تاریخ ۱۷ تا ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۵ برابر با ۲۶ شهریور تا ۵ مهرماه ۱۳۹۴ در شهر فرانکفورت برگزار می‌گردد. این نمایشگاه دوسالانه بوده و در دوره قبلی این نمایشگاه در سال ۲۰۱۳، ۱۰۹۸ غرفه گذار در فضائی به وسعت ۲۳۰ هزار مترمربع پذیرای ۸۸۱ هزار و ۱۰۰ بازرگان و بازدیدکننده متخصص از سراسر دنیا بوده‌اند.

Frankfurt auto show
Frankfurt auto show
نمایشگاه امسال که تاکید ویژه‌ای بر به‌کارگیری ارتباطات در خودروهای تولیدی داشت شاهد معرفی مدلهای متعددی از خودروسازان مطرح و البته گمنام نیز بود. پورشه با ای میشن، فراری با ۴۸۸ اسپایدر، رنو با مگان جدید، سیتروئن با ام کاکتوس و DS4 جدید، مرسدس با کانسپت نوآورانه”اتومبیل هوشمند آئرودینامیک”، پژو با هاچ بک فراکتال، اپل با فیس لیفت آسترا و ویوارو، آئودی با ای ترون کواترو، تویوتا با کانسپت سی-اچ‌آر، بوگاتی با کانسپت ویژن گرن توریزمو، فولکس‌واگن با تیگوآن جی‌تی‌ایی و گلف جی‌تی‌ایی، سانگ یانگ با XAV-ADVENTURE، هیوندای با کانسپت N ۲۰۲۵، نیسان با کانسپت وحشی گریپز، خودروساز تایوانی تاندر پاور با مدل تمام الکتریک رِیسر، جگوار با مدل اف پیس و اینفینیتی با مدل کیو ۳۰ توانستند بسیاری از نگاه‌های بازدیدکنندگان گسترده این نمایشگاه را به خود و محصولات خلاقانه‌شان جلب کند. در این میان و بدون شک ستارگان نمایشگاه امسال دو خودروی آلمانی و الکتریکی پورشه‌ای میشن و آئودی ای ترون کواترو بودند که موردتحسین گسترده بازدیدکنندگان و کارشناسان قرار گفتند.

خبر دیگر اینکه که گویا جنرال موتورز پذیرفته است بابت یک پرونده قضایی ۹۰۰ میلیون دلار غرامت بپردازد. آسوشیتدپرس نوشته است: جنرال موتورز با پرداخت این مبلغ باعث حل‌وفصل پرونده جنایی مربوط به استفاده این شرکت از سیستم سوئیچ جرقه‌زنی معیوب در وسایل نقلیه خود خواهد شد. در این پرونده که مربوط به یک دهه پیش است نقص در سوئیچ‌های جرقه‌زنی محصولات GM موجب چند حادثه مرگبار شد. حال دادگاه عالی فدرال امریکا با صدور این رأی به اتمام این پرونده کمک نموده است. البته جنرال موتورز علاوه بر این مبلغ با یک دوره نظارت فشرده و سه ساله بر محصولاتش توسط دولت موافقت کرده است.

gm-recalls-more-vehicles-over-similar-ignition-switch-defects
از ایتالیا هم خبر می‌رسد فراری تلاش‌های خود را برای تولید خودروی اسپرت و شش سیلندر خود دینو که مدت‌های مدیدی است درصدد تولید آن است شروع نموده است. همچنین یک رندر از نمای جلوی دینو نیز توسط وب‌سایت های تاپ اسپید منتشر شده که نشان می‌دهد دینو برخلاف گفته‌های پیشین شباهتی به کانسپت سرجیو ندارد. پیش از این گفته شده بود دینو براساس کانسپت سرجیو که سال ۲۰۱۳ در نمایشگاه فرانکفورت عرضه شده بود ساخته خواهد شد. این مدل که قرار است نخستین محصول برند دینو به عنوان زیرمجموعه فراری باشد از یک موتور شش سیلندر و ۲.۹ لیتری توربو سود خواهد برد و قرار است با مبلغ کمتری به مشتریان عرضه گردد.

ferrari-dino-rendering
همچنین گوگل به‌تازگی اعلام نموده قصد ندارد به جرگه خودروسازان بپیوندد. این برند معظم که مدت‌های مدیدی است اخبار متعددی از آن درخصوص تولید خودرو به گوش می‌رسد در نمایشگاه اخیر فرانکفورت و توسط فیلیپ جاستوس مدیر اروپای مرکزی و شرقی گوگل به رویترز اعلام نمود: هرچند کمپانی متبوعش خودروی بدون راننده را طراحی و مورد آزمایش قرار داده، اما این بدان معنا نیست که آن‌ها قصد دارند به‌عنوان سازنده در بازار مطرح شوند.

Google Self-Driving Car
Google Self-Driving Car
همچنین خبرگزاری ایسنا در خبری از مذاکرات میان تویوتا بزرگ‌ترین خودروساز جهان ازنظر میزان فروش و ب‌ام‌و از بزرگترین لوکس سازان جهان خبر داده است. این همکاری در شرایطی انجام می‌گیرد که صنعت خودروی جهان با ظهور فناوری جدید و افزایش فشار رگولاتوری برای کاهش آلایندگی و معرفی امکانات ایمنی جدید، با تحول روبروست. تویوتا و ب‌ام‌و پیش از این برای طراحی فناوری خودروی پیل سوختی همکاری کرده‌اند و اخیراً نمونه اولیه‌ای را نشان داده‌اند که یک ب‌ام‌و سری ۵ با موتور هیدروژنی است. فردریش آیشنر، مدیر مالی ب‌ام‌و در حاشیه نمایشگاه خودروی فرانکفورت به خبرنگاران گفت: هر دو شرکت علاقه‌مند به گسترش همکاری‌شان هستند اما به تبادل سرمایه فکر نکرده‌اند.

2014_bmw_5-series
تحت‌فشار فزاینده برای سرمایه‌گذاری در فناوری جدید و رشد کندتر صنعت خودرو، چنین اتحادهایی اهمیت روزافزون پیدا کرده‌اند. سرجیو مارچیونه، مدیرعامل فیات کرایسلر اتوموبیل ماه‌هاست در جست‌وجوی شریک بوده و مصرانه به جنرال موتورز پیشنهاد همکاری می‌دهد اما این خودروساز آمریکایی از آن سرباز می‌زند. بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، دایملر که رقیب آلمانی ب‌ام‌و است، با رنو- نیسان برای ساخت خودروهای لوکس اتحاد دارد. آیشنر گفت: هیچ نشانه بهبودی در چین نمی‌بیند. این کشور زمانی سریع‌ترین نرخ رشد را داشت اما فروش خودرو همزمان با کندی رشد اقتصادی، رو به کاهش گذاشته است.
و سرانجام کاریکاتوری در باب کیفیت خودروهای وطنی که جالب‌توجه است.

cartoon

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۷۳ دیدگاه‌ها

  1. کاکو

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (14 ديدگاه)

    حاجی چه ربطی داره ماشین های چینی نخرید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احسان آرسنالی

      ۲۹ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (1887 ديدگاه)

      منظورت چیه؟
      یعنی ماشین چینی بخریم ولی ماشین داخلی نخریم؟
      خوب همشون یه جور آشغالند؟ من هربار که میرم بنگاه یا تعمیرگاه یکی رو میبینم که به دیگری توصیه میکنه ماشین صفر نخرند آخه ترمز abs جدیدا تو ترمز گیری شدید، ترمز رو رد میکنه و به اصطلاح (خالی میکنه ) یعنی باید پات رو برداری و دوباره ترمز بزنی که اونوقت 10000000% تصادف میکنی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. کاکو

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (14 ديدگاه)

    ماشین های ایران وچین به درد نمی خوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ali

      ۲۹ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (969 ديدگاه)

      وکره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. amir

        ۲ مهر ۱۳۹۴
        سوابق: (137 ديدگاه)

        تا حالا بالا تر از پراید سوار شدی که از کره بد میگی؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. محمد

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (512 ديدگاه)

    حیف پول که به پای ماشین اشغااااال ایرانی وچینی ادم بده….مفتش اشغاله اشغال

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. sunmartin

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1918 ديدگاه)

    در جواب بعضی ها که از سر باد معده حرف میزنن بهتر هست سکوت اختیار کرد عمو اسم کره چرا کنار چین میاری ..یا واقعا نمیفهمی یا خودتو به اون راه میزنید
    چهارمین خوددوساز جهان برترین کیفیت به نقل از سایت آئوتو کار 2014 و 2015 برترین خودروی کم مصرف و بادوام استرالیا و انگلیس جز 5 خودرو پر فروش آمریکا دارای تست های 5 ستاره یورو انکاپ و بزرگراه های آمریکا جوایز برتر جی دی پاور 2015 برنده 4 دوره پیاپی طراحی فرانکفورت و اخرین افتخار کیا هیوندای جذاب ترین خودروی نمایشگاه فرانکفورت هیوندای N شناخته شد
    حالا با این تفاسیر چین کجای معادله قرار میگیره
    بنجل سازی..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ارمان

      ۲۹ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (1307 ديدگاه)

      همه چیزمون رادیکالیه دیگه تفکرمون به این صورت شکل گرفته
      عمل مقایسه هم واسه اکثر دوستان غیر ممکن به نظر میرسه همین چیزا تقریبا عامل عقب موندگیمونو توجیه میکنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. من

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (249 ديدگاه)

    به نظرم گوگل هم اگه وارد خودروسازی بشه موفق میشه؛ میتونه با خودروسازان بزرگ دنیا همکاری کنه
    البته نه اینکه سدان با موتور بنزینی تولید کنه بلکه ماشین های دو نفره یا چهار نفره با موتور الکتریکی و با قابلیت منحصر به فرد رانندگی اتوماتیک (بدون نیاز به راننده)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. کاکو

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (14 ديدگاه)

    منفی برای ماشین های چینی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا