میز خبر

میز خبر: عقد پژو و ایران‌خودرو، استاندارد پراید و رکود صنعت خودرو

در هفته‌ای که گذشت یکی از مسئولان سازمان استاندارد ایران اظهار نظر جالبی نمود و با اشاره به اینکه استاندارد و کیفیت دو مفهوم جدا از هم هستند، اظهار کرد: استاندارد در داخل خود کیفیت را تعریف می‌کند اما این کیفیت ممکن است که باب میل همه مصرف‌کنندگان آن کالا نباشد. معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران ضمن بیان اینکه پراید برای راننده غیرعصبی می‌تواند ماشین مناسبی باشد، اعلام کرد: پراید یک خودروی استاندارد است، ولی کیفیت لازم را ندارد؛ چراکه سرعت ۱۲۰ کیلومتر برای این وسیله نقلیه طراحی شده اما نمی‌تواند با این سرعت حرکت کند. نکته جالب اما کامنت های اعتراضی بازدیدکنندگان بود که از صد مورد فراتر رفته بود و در همه آنها انتقاد شدیدی به گفته این مقام مسئول وارد آمده بود.

pride-1
همچنین شرکت ایران خودرو که پس از توافق غرب و ایران بر سر برجام دست به کار شده تا با بزرگان صنعت خودروی جهان شراکت نماید سرانجام با شرکت پژو به توافق رسید. هفته گذشته در شرایطی جنگ لفظی میان ایران‌خودرو و پژو در رسانه‌های ایران و فرانسه درگرفت که دو طرف حالا مواضع نرم‌تری در قبال یکدیگر اتخاذ کرده و حتی از روند مثبت مذاکرات، صحبت به میان می‌آورند. جرقه این جنگ لفظی را پایگاه خبری چلنج فرانسه با حمله به ایران‌خودرو زد و مدعی شد پژو می‌خواهد به اقدامات تحریک‌آمیز این شرکت (ایران‌خودرو) پایان دهد. به فاصله کوتاهی از این اتفاق، مدیرعامل ایران‌خودرو پاسخ فرانسوی‌ها را داد و تأکید کرد که پژو به‌دلیل آنکه هنوز نتوانسته فعالیت دوباره‌اش در ایران را آغاز کند، از سوی سهامداران خود تحت‌فشار بوده و از همین رو چنین موضعی را علیه ایران‌خودرو گرفته است. هرچند با توجه به مواضع دو طرف، گمان می‌رفت ایران‌خودرو و پژو از یکدیگر دور شوند، اما با توجه به اظهارات جدید مقامات این دو شرکت، به‌نظر می‌رسد فضای مذاکرات تلطیف شده است. آن‌طور که روزنامه فیگارو فرانسه به نقل از ژان فیلپ کمار، معاون مدیر منطقه آفریقا و خاورمیانه گروه پژوسیتروئن عنوان کرده، پژو امیدوار است دوباره به بازار ایران بازگردد و در حال حاضر نیز آمادگی لازم برای امضای توافق با ایران‌خودرو را دارد.

2014 peageut 301 badge
مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل عمومی و خدمات شهری از عرضه کامیون شش تن آرنا در آینده نزدیک به بازار خبر داد که این محصول هم‌اکنون در حال طی مراحل آزمون‌های کیفی خود است. به گزارش ایکو پرس، غلامرضا رزازی همچنین در ادامه با اشاره به مذاکرات انجام شده با شرکت مرسدس بنز از عرضه نسل جدید کامیون کشنده اکتروس در سال آینده به بازار و حضوران در نمایشگاه‌های آتی این شرکت خبر داد. وی در خصوص مراحل مذاکرات این شرکت با مرسدس بنز نیز خاطرنشان ساخت که روابط ما با این شرکت به‌سرعت در حال بهبود و پیشرفت است و در آینده نزدیک شاهد ورود چند محصول جدید از این شرکت به سبد محصولات ایران‌خودرو دیزل خواهیم بود.

Iran Khodro Diesel Arna
Iran Khodro Diesel Arna
مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای استفاده از فناوری و دانش فنی روز شرکت مرسدس بنز در محصولات شرکت ایران‌خودرو دیزل از توافق صورت گرفته برای استفاده از موتور جدید سری ۹۰۰ مرسدس بنز بر روی کامیونت آرنا خبر داد که هم‌اکنون این محصول در حال طی مراحل آزمون کیفی خود است. وی افزود: موتور جدید سری ۹۰۰ مرسدس بنز که از توان و استاندارد بالاتری نسبت به موتورهای موجود برخوردار است، قرار است در شرکت ایدم به تولید رسیده و در مینی‌بوس آرین نیز جایگزین موتور فعلی شود. غلامرضا رزازی همچنین از طراحی مینی‌بوس هفت متری دو در جدید با ظرفیت بیشتر مسافر خبر داد و تأکید کرد که اتوبوس شهری ۱۲ متری و ۱۸ متری طراحی شده توسط کارشناسان شرکت ایران‌خودرو دیزل هم‌اکنون نمونه‌سازی شده و در مرحله آزمون است. وی افزود: دولت به‌کارگیری تولید ۱۷ هزار دستگاه اتوبوس گازسوز را در خطوط اتوبوس‌رانی کشور در دست اجرا دارد و قرار است موتور جدید سری ۹۳۶ مرسدس بنز که پایه گازسوز است بر روی این اتوبوس‌ها نصب شود که تا دو ماه آینده آزمون‌های آن انجام خواهد شد.

اتوبوس جدید ایران خودرو دیزل
خبر جالب دیگری که به وضعیت فساد در حوزه خودرو ابعاد تازه‌ای افزود پرده برداری از فساد جدیدی بود که گویا توسط مدیران دولت دهم و با سوءاستفاده از رانت‌های اداری و سیاسی صورت گرفته بود. دراین‌باره رییس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو جزییات جدیدی از واردات خودرو با ارز دارو در سال ۱۳۹۱ مطرح و از صدور کیفرخواست این پرونده در دادسرای قضایی کارکنان دولت خبر داد. میثم رضایی در نشستی خبری اظهار کرد: موضوع واردات خودرو با ارز دارو موضوعی سیاسی است. در یک مقطع سه یا چهار ماهه در سال ۱۳۹۱ این اتفاق افتاد که البته جلویش را گرفتند. وی در پاسخ به این‌که واردات خودرو با استفاده از ارز دارو از سوی نمایندگی‌های رسمی واردکننده خودرو صورت گرفت یا واردکنندگان غیررسمی اظهار کرد: به یک عده خاصی این ارز را دادند که هم شامل نمایندگی‌های رسمی و هم واردکنندگان غیررسمی شد. وی با بیان این‌که پرونده این موضوع در دادسرای قضایی کارکنان دولت مطرح شده است، خاطرنشان کرد: کیفرخواست این پرونده نیز صادر شده است و می‌توانیم جزییات آن را از دادسرای قضایی کارکنان دولت پیگیری کنیم. رضایی در پاسخ به این‌که چرا پرونده در دادسرای قضایی کارکنان دولت مطرح شده است، اظهار کرد: تخلف از سوی تعدادی از کارکنان دولت بوده که ارز دارو را به واردات خودرو اختصاص داده بودند. مرضیه دستجردی – وزیر وقت بهداشت و درمان – در سال ۱۳۹۱ از تخلف صورت گرفته مبنی بر واردات خودرو با استفاده از ارز دارو خبر داده بود. به‌تازگی نیز با صدور کیفرخواست پرونده واردات خودرو با ارز دارو، شرکت‌های واردکننده خودرو متخلف در یک قدمی محاکمه قرار گرفته‌اند.

دیوار بلند تعرفه
دیوار بلند تعرفه
تولید انواع کامیون در شهریورماه امسال در سه خودروساز به صفر رسید. به گزارش ایسنا، شهریور امسال تولید انواع کامیون در ارس خودرو دیزل از ۱۶۳ دستگاه در شهریور پارسال به صفر رسید. در این مدت تولید انواع کامیون در شرکت رایان فن گستر دیزل نیز از ۱۸ دستگاه در شهریور ۱۳۹۳ به صفر کاهش یافت. شهریور ماه امسال همچنین تولید انواع کامیون در شرکت ماموت از ۷۰ دستگاه در شهریور پارسال به صفر رسید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه درزمینه خودرو با شرکای سابق از فرانسه و همچنین شرکت فولکس‌واگن آلمان و فیات ایتالیا در حال مذاکره هستیم گفت: علاقه‌مندیم شرکت‌های خودروساز ژاپنی نیز در این زمینه با ایران همکاری اساسی داشته باشند. پیش‌تر وزیر صنعت به شرکت‌های ژاپنی گفته بود: توصیه می‌کنم که حداقل یک یا دو شرکت خودروساز ژاپنی به‌صورت فعال در زمینه ساخت عمده قطعات در ایران و برای تعداد بالا مثلاً بالای ۷۰ هزار خودرو در سال با ایران مشارکت کنند. بنابراین امیدواریم در غالب سیاست صنعتی ایران بتوانیم فعالانه شرکت کنید و نگران تحریم‌ها نیز نباشید که ازلحاظ ما و ژاپن این تحریم‌ها تمام شده است و توافق نهایی در یکی دو ماه آینده حاصل می‌شود.

cartoon-02
در طول هفته‌های گذشته خبرهای متعددی از افزایش تولید و فروش خودرو در اروپا و امریکا مخابره شد با این حال در چین که یکی از بزرگترین بازارهای فروش خودرو در جهان است اوضاع چندان بر وفق مراد نیست. به‌تازگی خبر رسیده درپی کاهش تقاضا، فروش خودروهای سواری در چین با کندترین آهنگ از سال ۲۰۱۲ تاکنون رشد کرد. این مسئله دولت را وادار کرده است به‌منظور تحریک تقاضا در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان، مالیات بر خرید خودرو را کاهش دهد. به گزارش دنیای اقتصاد، فروش خودروهای شاسی‌بلند، سواری و چندمنظوره، در دوره ژانویه تا سپتامبر ۵.۸ درصد رشد کرده و به ۱۴.۴ میلیون دستگاه رسیده است. به این ترتیب کندترین رشد فروش طی سه سال گذشته رقم خورده است. براساس این گزارش فروش خودرو در ماه سپتامبر ۲.۵ درصد رشد کرده است. در ماه سپتامبر خودروهای شاسی‌بلند تنها گروه از خودروهایی بودند که با رشد فروش روبه‌رو شدند. فروش این خودروها ۶۰ درصد جهش کرد و به ۵۴۸ هزار و ۵۰۸ دستگاه رسید. اما فروش خودروهای سدان، خودروهای چندمنظوره و خودروهای تجاری سبک همگی دچار کاهش شدند. فروش جنرال موتورز در چین در ماه سپتامبر برای پنجمین ماه طی شش ماه گذشته کاهش یافت، اما فروش این شرکت طی ۹ ماه امسال ۶ درصد افزایش یافت. در روزهای گذشته در سایت پدال اخباری مبنی بر بهبود شرایط فروش خودرو در امریکا و اروپا داشتیم. گویا اوضاع اقتصاد چین چندان مناسب نیست و برخلاف افق مناسب برای اقتصادهای غربی، کشورهایی همچون چین از وضعیت ناپایداری در حوزه اقتصادی برخوردارند.

Europe's-car-market
فورد موتور برای تصاحب سهم بیشتری از بزرگترین بازار خودروی جهان، ظرف پنج سال آینده برای توسعه تحقیقات و توسعه در چین ۱۱.۴ میلیارد یوان (۱.۸ میلیارد دلار) سرمایه‌گذاری خواهد کرد. به گزارش ایسنا، این خودروساز آمریکایی در چند سال گذشته با تلاش برای در نظر گرفتن سلیقه مشتریان چینی در خودروهایی که در چین به فروش می‌رساند، به سرعت سهم بازارش را افزایش داده است. فورد موتورز پنجمین خودروساز خارجی بزرگ در چین پس از جنرال موتورز، فولکس‌واگن، هیوندای موتور و نیسان موتور است. مارک فیلدز، مدیرعامل فورد در رویدادی در شانگهای اظهار کرد: این شرکت پلاگین هیبریدی “سی مکس” و مدل هیبریدی “موندئو” را سال آینده در چین معرفی خواهد کرد. وی گفت: این شرکت تا سال ۲۰۲۰ به مشتریان چینی خود انواع مدل‌های هیبریدی، پلاگین هیبریدی و برقی را عرضه خواهد کرد. بر اساس گزارش رویترز، پکن برای مبارزه با آلودگی هوا در تلاش برای ترویج استفاده از خودروهای برقی بیشتر است اما پیشرفت در این زمینه به دلیل نبود زیرساخت به‌کندی انجام می‌گیرد.

Ford C-MAX Solar Energi Concept
همچنین شرکت فورد از کمبود صندلی‌های موردنیاز برای تولید مدل f150 خبر داده و گفته درحال تلاش است تا با اضافه کردن به خط تولید یا مذاکره با تولیدکنندگان جدید، این مشکل را برطرف نماید. با به وجود آمدن این مشکل، فورد در حال برنامه‌ریزی در راستای تأمین قطعات تراک‌های پرطرفدار خود است. مشکل اصلی در این راستا قاب صندلی‌هاست که به گفته برخی منابع فورد در حال مذاکره با تأمین کنندگان جدیدی است که گویا فعلاً نهایی نشده است. همچنین قرار است با اضافه‌شدن ساعات بیشتری به خط تولید، برخی از مشکلات مرتفع گردد. فورد اعلام نموده هنوز نتوانسته بر کمبود قطعه در این زمینه فائق آید. فروش سری F150 به دلیل مشکلات موجود در مسیر تولید در طول ۸ ماهه نخست سال به نسبت مدت مشابه در سال گذشته کاهش یافته اما گویا از سپتامبر و با حل شدن برخی از این مشکلات فروش این مدل از نو افزایش یافته و تا ۱۶ درصد رشد داشته است.

2015 Ford F-150
۲۰۱۵ Ford F-150
شرکت آلمانی پورشه به دلیل نقص در سیستم سوخت‌رسانی برخی مدل‌های ماکان اقدام به فراخوان برخی از گونه‌ها از جمله مدل S و توربو S ماکان نموده است. پورشه اعلام نموده تعداد خودروهای این فراخوان در سرتاسر جهان ۵۹ هزار دستگاه است. این شرکت هشدار داده نقص فنی در سیستم سوخت‌رسانی ممکن است باعث نقص در نحوه کارکرد موتور شود. سیستم سوخت‌رسانی جدید ماکان مشکل افت فشار دارد و این نقص موتور ۳ لیتری و نوع توربو آن را دچار مشکل نموده است. شرکت در بیانیه‌ای که توسط یکی از مسئولان پورشه خوانده شده اعلام نموده:
” این اقدام کاملاً احتیاطی است، تاکنون هیچ گزارشی از حادثه و یا صدمه به سرنشینان یا خودروهای موردنظر به‌عنوان یک نتیجه از این نگرانی گزارش نشده است ”
گرچه پورشه رسماً اعلام نکرده چه خطری مدل‌های ماکان را تهدید می‌کند اما نشت سیستم سوخت‌رسانی ممکن است به آتش‌سوزی یا خطرهای مشابه منجر گردد. پیش از این مدل ماکان برای نقص در سیستم ترمز و بوسترهای ترمز عقب به کارخانه فراخوان شده بود. این نقص به سرعت کشف شد و همه ۲۵۰۰ عدد ماکان دارای ایراد تعمیر و به مشتریان تحویل گردید.

2014 Porsche Macan S
۲۰۱۵ Porsche Macan S
همچنین اتحادیه کارگران صنعت خودرو آمریکا از برنامه جنرال موتورز برای بستن کارخانه‌های تولید SUV از جمله کارخانه جینسویل در ویسکانسین برنامه دارد. پایگاه خبری اتوموتیو نیوز این سند را افشا نموده و از این حرکت جنرال‌موتورز ابراز شگفتی نموده است. تعطیلی این کارخانه باعث اخلالی بزرگ در روند زندگی ۶۴۰۰۰ نفر از ساکنان جینسویل که عمده‌شان از کارکنان این کارخانه هستند، می‌شود. پایگاه خبری اتوموتیو نیوز اعلام نموده مشخص نیست چرا جنرال‌موتورز می‌خواهد این کارخانه را که ۹۶ سال سابقه تولید خودرو دارد ببندد. این کارخانه نخستین بار محل تولید تراکتور بود و بعدها و در سال ۲۰۰۸ محل تولید دو شاسی‌بلند فول‌سایز جمس یوکان و شورولت تاهو شد. جنرال‌موتورز اعلام نموده به‌دلیل افزایش سرسام‌آور در قیمت گاز مجبور به تعطیل کردن این کارخانه است و چون توان کافی برای مدرن سازی این کارخانه و رساندنان به استانداردهای روز را ندارد فعلاً این کارخانه را می‌بندد.

gm janesville assembly line
gm janesville assembly line
و دست آخر اینکه با وجود گذشت ۶۲ سال از کودتای تلخ ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که به سقوط مردمی‌ترین دولت تاریخ معاصر ایران به رهبری دکتر محمد مصدق منجر شد، هنوز هم اخبار مربوط به ان دوره و شخص دکتر مصدق بسیار مورد پیگیری است. به‌تازگی عکسی توسط سایت تاریخ ایرانی منتشر شده که خودروی مورد استفاده دکتر مصدق را در وضعیتی اسفناک نشان می‌دهد. خودرویی که علاوه بر ارزش تاریخی، هویت و اعتبار بالایی از صاحبش به ارث برده است. گویا پس از انقلاب برخی افراد با مشاهده این خودرو دست به کار شده و این پونتیاک ۱۹۴۸ را از نو بازسازی نموده‌اند. با درود به روح بلند دکتر محمد مصدق شما را به دیدن این تصاویر دعوت می‌کنیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۴۰ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۱۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1678 ديدگاه)

    مصدق
    این اسم منو یاد شوروی میندازه
    یاد خیانت
    و …

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mostafa&M-D

      ۱۲ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (318 ديدگاه)

      انگار ایران خار داره نباید روی خوش ببینه
      کاش کوروش پا میشد میدید کشورشو به چه روزی انداختن درست بشو هم نیست…

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. یاشار

      ۱۲ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (31 ديدگاه)

      چی؟!!!! اصلا شما دکتر مصدق رو میشناسین؟
      آیا می دونید که دکتر مصدق بعد از اینکه نفت رو ملی کردن دو سال کشور رو بدون نفت اداره کردن چون نفت ایران رو تحریم کرده بودن ، چه دولتی همچین کاری میتونه انجام بده؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. Abbas

      ۱۳ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (93 ديدگاه)

      آقا محمد شما بهتره تاریخ ایران رو یه نگاهی بندازی دکتر مصدق نه غربی

      بود نه شرقی وبا کودتای آمریکایی ها و چراغ سبز شوروی دولتش سرنگون

      شد چون دست شرق و غرب از نفت مفت ایران کوتاه شده بود … یا حق

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. حسین

    ۱۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (24 ديدگاه)

    من دائیم پژو 407 همون اوایل که اومد خرید به نظرم ماشین قشنگ و خوبی میامد ولی پس از مدتی دیدم که ماشین رو فروخته و هیوندا آزرا خریده. می گفت ماشین خوبی بود ولی خیلی ظریف و حساس بود و قطعاتش گرون و کمیابه.
    …………………………………………………………..
    ولی دوستان توجه کنند چه فایده داره که بیایند ماشین های روز دنیا رو مونتاژ کنند و اون رو به قیمت 10 برابر جهانی به ما بدهند مهم این که ما خودمون خودرو ساز بشویم نه مونتاژ کا صفر که بعد از 70 سال خودرو سازی هنوز نتونیم پیکان و پراید بزرایم کنار.
    ما همه با هم باید متحد بشویم که ماشین صفر نخریم تا پیشرفت کنیم و بچه های ما به ما افتخار کنند(البته اون موقع اونها نمی فهمند.خخخ) تا بعداز سی سال تولید پراید و پژو به قیمت ماشین های روز جهان و کیفیتی که الان مطمئنا از تمامی دنیا پایین تر هست با پرویی تمام نیایند بگویند پراید استاندارد است.
    (راستی هزار راه برای نخریدن پراید وجود داره ولی مردم نمی دونم چرا خودشان می خواهند بخرند)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهیار

      ۱۳ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (15 ديدگاه)

      نیازی نیست ما تو هر صنعتی وارد بشیم , ما توانایی و خلاقیت طراحی و تولید خودرورو نداریم ( به دلایلی ) پس بهتره این صنعت بذاریم به عهده بزرگانش که بیان تو مملکت ما کار کنن , که هم واسه ما جوونا اشتغال زایی بشه به صورت مستقیم و غیر مستقیم هم اینکه ملت ماشین استاندارد و با کیفیت سوار بشن , حالا بعدها شاید ماهم تونستیم به این صنعت ورود کنیم و خودمون صاحب سبک بشیم و بتونیم ماشینایی با اصالت ایرانی تولید کنیم , اما بعدها خیلی وقت دیگه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. AliZeus

    ۱۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (420 ديدگاه)

    فی الواقع اوضاع بس خراب است…
    در سرزمینی زندگی میکنیم که مسائل ( در همه ابعاد) بسیار پیچیده و درهم تنیده شده… *** و *** بی تفاوت و ناشنوا…دست مردم هم از امور کوتاه… :(
    خدا هم قربونش برم سرنوشت هر قومی رو به خودشون واگذار کرده :/

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. yahya

    ۱۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (214 ديدگاه)

    به نظر شما آیا همکاری دو کمپانی منفور خودروسازی ایران ، با شرکای خارجی ، اعتماد از دست رفته ی مردم رو برمی گردونه ؟ آیا کیفیت درشکه های تولیدی رو افزایش می ده ؟ آیا قیمت های نجومی رو منصفانه می کنه ؟ آیا خصوصی سازی و برداشتن تعرفه ها و تسهیلات و ایجاد بازار آزاد از جانب دولت ، تنها راه نجات این دومین صنعت عظیم کشور و کوتاه کردن دست یک مشت حرام لقمه نیست ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهیار

      ۱۳ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (15 ديدگاه)

      حالا فکر کنیم همه چیم درست میشه!
      اون همه لوازمی که تو انباراشون هست و دپو شده رو چیکار کنیم!!!!!اونارو نمیریزن تو دریا که!میفروشن به ما
      فکر کنم بچه ی من شاید بتونه با خیال راحت یه باکیفیتش از کمپانی بخره و سوار شه…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. امير علي

    ۱۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (399 ديدگاه)

    این سرنوشت هر قومی و به خودش واگذار کرده خوب بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. محمد زمانلو

    ۱۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (134 ديدگاه)

    چرا ما در کشوری زندگی می کنیم که با قاطعیت می تونیم بگیم که کیفیت خودرو های داخلی بالاست و همه ی خودروساز ها دارن در زمینه ی کیفیت و احترام به حقوق مشتری رقابت سازنده می کنن وقیمت ها هم در اثر رقابت داره کم کم پایین میاد و طیف وسیعی از محصولات به بازار عرضه می شه ؟ واقعا چرا؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. king 918

    ۱۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    ای بابا دوباره بازم تولید بیشتر پژو پارس و 405 ای خداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
    یعنی حالم از اینا به هم میخوره من حاضرم لاک پشت گالا کاپوس سوار بشم دیگه اینا رو نبینم ای خدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ali ayat

    ۱۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (716 ديدگاه)

    دوستان یه مسئله تو شهر ما (یزد)بازار کار خیلی خرابه (از دید مسئولین سرده سوت و کوره نمیان)شهر شماها چی اونم اینجوره؟!همه بیکارن همه ندارن چه دارا چه ندار

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مایکو باکتریوم توبرکلوسیز

      ۱۲ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (137 ديدگاه)

      تو ارومیه هم وضعیت عین شهر شماست حتی شاید بدتر،مردم پول ندارن لباس و کالای اساسی بخرن اونوقت این…میان25میلیون وام خودرو میدن؛واقعا که

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. javad

        ۱۴ آبان ۱۳۹۴
        سوابق: (15 ديدگاه)

        الان متوجه بشید که برای دولت کدوم مهمتره:
        برا خود من خیلی جالب هست
        3 میلیون وام ازدواج یا
        25 میلیون وام خرید خودرو
        خودتون قضاوت کنید.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. نوید جهرمی

      ۱۳ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (3685 ديدگاه)

      وضعیت جهرم ما بحرانیه. نرخ بیکاری شهر من توی استان فارس اوله.
      توی چند سال پیش مخصوصاً پاییز و زمستان ک فصل برداشت از باغات هست نیروی کار کم داشتیم و از روستاها و شهرهای اطراف هم میومدن جهرم برای کار. اما الان برای خودمون هم کارنیست.
      تمام قشر تحصیل کردمون یا میرن کارمند بشن (اونم با سفارش و پارتی) یا راهی شهر و دیارهای دیگه . یا برن مغازه بزنن. صنعتی اینجا نداریم.
      وضعیت اقتصادی و معیشت مردم هم درهمه ایران ریخته ب هم.
      امیدی ب دولت ها نیست. خودمون باید دست ب دست هم بدیم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. شایان

      ۱۳ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (89 ديدگاه)

      داداش یزد تازه قدم به قدم کارخونست ما تو گیلان همه از دم بیکاریم به ظاهر توریست میاد ولی توریستا انقدر بی پولن که حتی شبا تو خیابون چادر میزنن میخوابن گیلان بیشترین بیکار کشور رو داذه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. فرزاد

    ۱۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (201 ديدگاه)

    انقدر زیاد بود نخوندم … چیزی که مربوط به ایرانخودرو باشه ارزش خوندن نداره..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. امیر.عارف

    ۱۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (876 ديدگاه)

    ببین چه گند گنده ای تو قرارداد با پژو که تو دنیا به زدوبند معروفه زده شده که با یه تهدید کوچولو مدیران ما کاملا جا زده و قراردادی که ماه ها رو زمین مونده بود امضا شد و دوباره ماشینهای از رده خارج فرانسوی اومدن تو خط تولید ما و پژو سود خودشو از این تهدید به جیب خواهد زد و مردم دوباره…. اینقدر اینا سوتی دست اونا دارند که هر طرف که اونا دلشون میخواد طناب مدیران ما را میکشند. خیلی بی لیاقتین

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شایان

      ۱۳ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (1355 ديدگاه)

      بعدم میگن ایران مستقله!!!!!!! این تازه مشتی از خرواره آقا امیر در قراردادهای نفت و گاز اگر بدونی چه چیزهایی صورت میگیره از خیلی چیزها بدت میاد

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امیر.عارف

        ۱۳ آبان ۱۳۹۴
        سوابق: (876 ديدگاه)

        یه چیزایی میدونم شایان جان. کار به جایی رسید که گفتم دیگه نمیخوام چیزی بشنوم. اینها ایران و ایرانی را به لجن کشیدن. فقط بخاطر نفع شخصی

        موافقم 0
        مخالفم 0
  11. ارمان

    ۱۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    یاد اوری میکنم خودرو ایران خودرو و سایپا رو نخرید
    خودرویی که عملا توهین به یه موجود زندست و رسما به شما میگه که از تکنولوژی 20 سال پیش استفاده کن حرف هم نباشه
    نخرید اقا نخرید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. محمد ب

    ۱۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (210 ديدگاه)

    ایران خودرو و پژو با هم عقد نکردن ایران خودرو صیغه پژو شده باز هم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۱۳ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (3685 ديدگاه)

      والا صیغش هم شده بود حق و حقوقی داشت.مگه این که از همون روز اول همه چی رو بخشیده باشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. صادق

    ۱۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    “هم‌اکنون این محصول در حال طی مراحل آزمون کیفی خود است.”

    یعنی آزمون کیفی هم دارن؟؟؟؟!؟!؟!؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۱۳ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (3685 ديدگاه)

      آره دیگه . کلی آزمون های پیچیده و سخت دارن.
      مگه ندیدی از این آزمون های دشوار کیفی پراید نمره استاندارد رو میگیره؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. صادق

        ۱۳ آبان ۱۳۹۴
        سوابق: (2124 ديدگاه)

        میگم چرا پراید اینقد با کیفیته ها!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. نوید جهرمی

          ۱۳ آبان ۱۳۹۴
          سوابق: (3685 ديدگاه)

          :)

          موافقم 0
          مخالفم 0
  14. امیرحسین

    ۱۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (337 ديدگاه)

    اینکه دکتر محمد مصدق ایراداتی داشت بحثی نیست و اتهام خیانت و مزدوری از آن جوک های خنده داریست که تنها از زبان یک بیسواد تهی مغز گفته میشه،روح بلندت شاد مصدق
    نکته جالب اینجاست که سازمان استاندارد ادعا میکنه که تشخیص استاندارد بودن ماشین های ساخت آمریکا بدلیل تضاد در معیارها ممکن نیست!!!!ولی پراید استاندارد هست!!!گویا خانم رییس فراموش کردن که سخت ترین استاندارد مربوط به آمریکاست و رسوایی فولکس‌واگن توسط کارشناسان آمریکایی فاش شد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. رافال

    ۱۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (108 ديدگاه)

    جریان این اتوبوسه چیه؟!
    ایران خودرو آرم خودش رو روش زده…عین اتوبوس های شهری اسکانیا و مان هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. سروش

    ۱۳ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (47 ديدگاه)

    دادا شهر ما سنندج ه که با این اقتصاد تبریز و یزد مثل لوس آنجلس ه
    من حامی تحریم ها هستم ولی اگه واقع بین باشیم 80 درصد رکود بخاطر وضعیت بد اقتصادی مردمه، پس اگر بهترین وجدیدترین ماشینای پژو رو بیارن عمرا اگه فروش داشته باشند
    اون سری از مردم که پول دارن تو این شرایط عمرا اگه ماشین ساخت ایران رو سوار بشوندد
    لب کلام. تحریم هنوز ادامه دارد، البته خیلی ها هم هستند که پول دارند و ماشین نمیخرند
    40درصد پول ماشین خریدن ندارند
    30درصد خودرو ساز ها رو تحریم کردند
    20درصد بیتفاوتند
    10 درصد باقیمانده از ما بهترون هستند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. Farshad

    ۱۳ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    آى ملت ایران خوابید ؟؟؟؟؟
    یا اینکه خودتونو زدید به خواب
    اى کوروش آسوده نخوااااااااااااااااااب

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. MjM

    ۱۳ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (718 ديدگاه)

    …..!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. Archi KHAN

    ۱۳ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    زنده باید دکتر مصدق …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. Archi KHAN

    ۱۳ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    ﺩﻛﺘﺮ ﻣﺤﻤﺪ ﻣﺼﺪﻕ ﺩﻭ ﭘﺴﺮ ﻭﺳﻪ ﺩﺧﺘﺮ ﺩﺍﺷﺖ. ﺩﻭﺗﺎ ﺍﺯ ﺩﺧﺘﺮﻫﺎ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﯾﻜﯽ ﻫﻤﺴﺮ ﺩﻛﺘﺮ ﺍﺣﻤﺪ ﻣﺘﯿﻦ ﺩﻓﺘﺮﯼ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺩﺭﺣﺎﺩﺛﻪﯼ ﻫﻮﺍیی اﯾﺮﺍﻥ ﺍﯾﺮ ﻧﺰﺩﯾﻚ ﺗﻬﺮﺍن درﺑﻬﻤﻦ ۱۳۵۸ ﭘﺮﻭﺍﺯﻣﺸﻬﺪﺗﻬﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﻟﺸﮕﺮﮎ ﺍﺯﺑﯿﻦﺭﻓﺖ، ﺩﻭﻣﯽ ﺿﯿﺎﺀ ﺍﺷﺮﻑ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩﺍﯼ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺳﻮﻣﯽ ﺧﺪﯾﺠﻪ ﺍﺳﺖ. ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺫﻛﻮﺭ ﺩﻛﺘﺮﻣﺼﺪﻕ ﻏﻼﻣﺤﺴﯿﻦ ﻭ ﺍﺣﻤﺪ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﻏﻼﻣﺤﺴﯿﻦ ﻣﺘﺨﺼﺺ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﻮﺩ ﻭﺍﺣﻤﺪ ﺗﺎ ﻣﻌﺎﻭﻧﺖ ﺭﺍﻩ ﺭﺳﯿﺪ ﻭﺍﻣﺎ ﺳﺮﮔﺬﺷﺖ ﺧﺪﯾﺠﻪ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻛﻮﺩﺗﺎﯼ 28 ﻣﺮﺩﺍﺩ ﺩﭼﺎﺭ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﺭﻭﺣﯽﺷﺪﯾﺪ ﺷﺪ.
    ﺩﻛﺘﺮﻣﺼﺪﻕ ﺗﺎ ﻭﺍﭘﺴﯿﻦ ﺩﻡ ﺣﯿﺎﺕ ﻧﮕﺮﺍﻥ ﺧﺪﯾﺠﻪ ﺑﻮﺩ ﻭﺑﻪ ﺑﭽﻪﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺗﻮﺻﯿﻪ ﻛﺮﺩ ﻛه ﻣﻮﺍﻇﺐ ﻭﯼ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺗﺎﻣﻮﻗﻌﯽ ﻛﻪ ﺩﻛﺘﺮﻏﻼﻣﺤﺴﯿﻦ ﻭ ﺍﺣﻤﺪ ﭘﺴﺮﺍﻥ ﻭﯼ ﺣﯿﺎﺕ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ، ﻣﻮﺍﻇﺐ ﺍﻭ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭﻫﺰﯾﻨﻪﯼ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﺍﻭ ﺭﺍﺗﺎﻣﯿﻦ ﻣﯽﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭﻟﯽ ﺍﻛﻨﻮﻥ ﺩﺧﺘﺮ ﺩﻛﺘﺮ ﻣﺼﺪﻕ،ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻧﺨﺴﺖ ﻭﺯﯾﺮ ﻣﻠﯽ ﻭ ﻗﻬﺮﻣﺎﻥ ﺍﯾﺮﺍﻥ،ﺗﻨﻬﺎ ﻭﻓﺮﺳﻮﺩﻩ ﻭﻓﻘﯿﺮ ﺩﺭﮔﻮﺷﻪ ﯾﻜﯽ ﺍﺯ ﺁﺳﺎﯾﺸﮕﺎﻩﻫﺎﯼ ﺩﻭﻟﺘﯽ ﺳﻮئیس ﺩﺭﻣﯿﺎﻥ ﻋﺪﻩﺍﯼ ﺑﯿﻤﺎﺭﺍﻥ ﺭﻭﺍﻧﯽ ﺑﺎﻫﺰﯾﻨﻪ ﺩﻭﻟﺖ ﺳﻮﯾﺲ ﺑﻪ ﺳﺮﻣﯽﺑﺮﺩ، ﺯﻫﯽ ﺗﺄﺳﻒ.
    ﯾﻜﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺩﺧﺘﺮ ﺩﻛﺘﺮ ﻣﺼﺪﻕ ﺩﯾﺪﺍﺭﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﺩﺭﻧﺎﻣﻪﺍﯼ
    ﻣﯽﻧﻮﯾﺴﺪ :
    ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﯾﻚ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺩﻟﺴﻮﺧﺘﻪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺁﺳﺎﯾﺸﮕﺎﻩ ﺑﺎﺯﺩﯾﺪ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﻧﺰﺩﯾﻚ ﺑﺎ ﺧﺪﯾﺠﻪ ﺑﻪ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ،ﺑﻪ ﺷﺮﺡ ﺍﯾﻦ ﺩﯾﺪﺍﺭ ﻣﯽﭘﺮﺩﺍﺯﻡ.
    ﺩﺭﺟﺴﺘﺠﻮ ﺑﺮﺍﯼ ﯾﺎﻓﺘﻦ ﺧﺎﻃﺮﻩﻫﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﻣﺼﺪﻕ،ﺩﺭ ﺳﻮﯾﺲ ﺧﺎﻧﻪﺍﯼ ﺭﺍﭘﯿﺪﺍﻣﯽﻛﻨﻢ ﻛﻪ ﻣﺼﺪﻕ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﯾﯽ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺩﺭﺁﻥ ﮔﺬﺭﺍﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻣﯽﻛﻮﺷﻢ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﻛﺴﺐ ﻛﻨﻢ ﻛﻪ ﻣﯽﺷﻨﻮﻡ ﺩﺧﺘﺮ ﻭﯼ ﺧﺪﯾﺠﻪ ﻣﺼﺪﻕ،ﺁﺧﺮﯾﻦ ﻭﺗﻨﻬﺎ ﺑﺎﺯﻣﺎﻧﺪﻩ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻗﻬﺮﻣﺎﻥ ﻣﻠﯽ،ﺳﺎﻟﻬﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﺳﺎﯾﺸﮕﺎﻩ ﺑﯿﻤﺎﺭﺍﻥ ﺭﻭﺍﻧﯽ ﻧﻮﺷﺎﺗﻞ، ﺑﻪ ﻫﺰﯾﻨﻪﯼ ﺩﻭﻟﺖ ﺳﻮﯾﺲ ﺩﺭﻧﻬﺎﯾﺖ ﻓﻘﺮ ﻭﺗﻨﮕﺪﺳﺘﯽ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻣﯽﺩﻫﺪ.
    ﺑﺎﻻﺧﺮﻩ ﺑﺎ ﺁﺳﺎﯾﺸﮕﺎﻩ ﺑﯿﻤﺎﺭﺍﻥ ﺭﻭﺣﯽ ﺗﻤﺎﺱ ﻣﯽﮔﯿﺮﻡ. ﺑﺎ ﺑﯽ ﺍﻋﺘﻨﺎﯾﯽ ﭘﺮﺳﺘﺎﺭﯼ ﻣﻮﺍﺟﻪ ﻣﯽﺷﻮﻡ ﻛﻪ ﻣﯽﭘﺮﺳﺪ:”ﭼﻪ ﻧﺴﺒﺘﯽ ﺑﺎ ﻭﯼ ﺩﺍﺭﯾﺪ؟ ” ﻣﯽﻛﻮﺷﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﻭﯼ ﺗﻮﺿﯿﺢ ﺩﻫﻢ ﻛﻪ “ﭘﺪﺭ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﻧﻮﯼ ﺳﺎﻟﻤﻨﺪ ﻧﺨﺴﺖ ﻭﺯﯾﺮ ﻣﻠﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﻭﺧﺪﻣﺎﺕ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻛﺸﻮﺭﺵ ﻫﺮﮔﺰ ﺍﺯﺧﺎﻃﺮ ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ ﻫﺎ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻧﻤﯽﺭﻭﺩ ﻭﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﻢ ﺩﺧﺘﺮ ﻭﯼ ﺭﺍ ﺑﺒﯿﻨﻢ “. ﭘﺮﺳﺘﺎﺭ ﺑﺎ ﻟﺤﻨﯽ ﺍﺳﺘﻬﺰﺍﺀ ﺁﻣﯿﺰ ﻣﯽﺧﻨﺪﺩ ﻭ ﺍﺯ ﭘﺸﺖ ﺗﻠﻔﻦ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ ﭘﺲ ﭼﺮﺍ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺩﺧﺘﺮ ﻗﻬﺮﻣﺎﻥ ﻣﻠﯽ ﺳﺮﺍﻍ ﻧﻤﯽﮔﯿﺮﻧﺪ ﻭﺑﺎﻻﺧﺮﻩ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﭘﺰﺷﻚ ﻣﻌﺎﻟﺞ ﻭﯼ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺑﮕﯿﺮﻡ. ﭘﺲ ﺍﺯﭼﻨﺪ ﻟﺤﻈﻪ ﺍﺟﺎﺯﻩﯼ ﻣﻼﻗﺎﺕ ﻣﯽﺩﻫﺪ. ﻣﯽﭘﺮﺳﻢ ﭼﻪ ﭼﯿﺰ ﻫﺎﯾﯽ ﻻﺯﻡ ﺩﺍﺭﺩ ﺗﺎ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﺗﻬﯿﻪ ﻛﻨﻢ ﻭﻗﺮﺍﺭ ﺳﺎﻋﺖ 5 ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻇﻬﺮ ﺭﺍﻣﯽﮔﺬﺍﺭﻡ.
    ﺩﺭ ﻭﻗﺖ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪﻩ ﺑﻪ ﺁﺳﺎﯾﺸﮕﺎﻩ ﺳﺎﻟﻤﻨﺪﺍﻥ ﻣﯽﺭﻭﻡ. ﺑﻪ ﺩﻓﺘﺮ ﻣﯽﺭﻭﻡ ﻭ ﻣﯽﮔﻮﯾﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻼﻗﺎﺕ ﭼﻪ ﻛﺴﯽ ﺁﻣﺪﻩﺍﻡ. ﺩﻛﺘﺮ ﺑﻪ ﭘﺮﺳﺘﺎﺭ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺗﯽ ﻣﯽﺩﻫﺪ
    ﭼﻨﺪﻟﺤﻈﻪ ﺑﻌﺪ ﭘﺮﺳﺘﺎﺭ ﺑﺎ ﺑﺎﻧﻮﯾﯽ ﺳﺎﻟﺨﻮﺭﺩﻩ ﻛﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﯿﻦ 60ﺗﺎ 70 ﺳﺎﻝ ﺩﺍﺷﺘﻪﺑﺎﺷﺪ،ﻭﺍﺭﺩ ﻣﯽﺷﻮﺩ. ﺑﻪ ﻃﺮﻓﺶ ﻣﯽﺭﻭﻡ ﻭﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﺩﺍﯼ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﻣﯽﻛﻨﻢ. ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻣﯽﻛﻨﻢ ﺍﯾﻦ ﺍﺩﺍﯼ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ ﻫﺎ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺗﻘﺪﯾﻢ ﻣﺼﺪﻕ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﻫﻨﻮﺯ ﺧﺎﻃﺮﻩﯼ ﻓﺪﺍﻛﺎﺭﯼﻫﺎﯼ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻧﻜﺮﺩﻩﺍﻧﺪ. ﭘﺮﺳﺘﺎﺭ ﻣﯽﭘﺮﺳﺪ: “ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﯿﺪ ﺩﺭ ﺍﺗﺎﻗﺶ ﺻﺤﺒﺖ ﻛﻨﯿﺪ ﯾﺎﻫﻤﯿﻦ ﺟﺎ؟” ﭘﺎﺳﺦ ﺭﺍﺑﻪ ﺍﻭ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ ﻣﯽﻛﻨﻢ. ﺧﺪﯾﺠﻪ ﺩﺧﺘﺮ ﺩﻛﺘﺮﻣﺼﺪﻕ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ ﻫﻤﯿﻦ ﺟﺎ. ﺩﺳﺘﻪ ﮔﻠﯽ ﺭﺍﻛﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻭ ﺁﻭﺭﺩﻩﺍﻡ ﻣﯽﮔﯿﺮﺩ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﯽﮔﻮﯾﻢ ﻛﻪ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻫﺴﺘﻢ ﻭﺍﮔﺮ ﻛﺎﺭﯼ ﺩﺍﺭﺩ ﺣﺎﺿﺮﻡ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻢ. ﺍﻣﺎﻓﻘﻂ ﺗﺸﻜﺮﻣﯽﻛﻨﺪ. ﭘﺲ ﺍﺯ ﭼﻨﺪﻟﺤﻈﻪ ﺑﯽآﻧﻜﻪ ﭼﯿﺰﯼ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﯾﺎﺣﺮﻓﯽ ﺯﺩﻩﺑﺎﺷﺪ،ﻓﻘﻂ ﯾکﺑﺎﺭ ﺩﯾﮕﺮ ﺗﺸﻜﺮﻣﯽﻛﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﺗﺎﻕ ﺑﯿﺮﻭﻥ میرﻭﺩ. ﻭﻗﺘﯽ ﺷﻤﺎﺭﻩ ﺍﺗﺎﻗﺶ ﺭﺍ ﻣﯽﭘﺮﺳﻢ،ﻣﯽ ﺍﯾﺴﺘﺪ ﻭﺷﻤﺮﺩﻩ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ “ﺻﺪ ﻭﻫﻔﺪﻩ “. ﺑﻌﺪ ﺧﺪﺍ ﺣﺎﻓﻈﯽ ﻣﯽﻛﻨﺪ ﻭ ﺩﺳﺘﻪ ﮔﻞ ﺭﺍ ﭘﺲ ﻣﯽﺩﻫﺪ. ﻣﯽﭘﺮﺳﻢ “ﻣﮕﺮ ﮔﻞ ﺩﻭﺳﺖﻧﺪﺍﺭﯾﺪ؟ ” ﭘﺎﺳﺨﺶ ﻓﻘﻂ ﺗﺸﻜﺮ ﺍﺳﺖ. ﺑﻪ ﻋﻘﯿﺪﻩ ﻣﻦ ﺍﯾﻦ ﺩﺭﺳﺖ ﺗﺮﯾﻦ ﭘﺎﺳﺨﯽ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺩﺍﺩ.ﺯﯾﺮﺍ 49 ﺳﺎﻝ ﺍﺯ ﺍﺣﻮﺍﻝ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺎﺯﻣﺎﻧﺪﻩ ﯼ ﻣﺼﺪﻕ ﻗﻬﺮﻣﺎﻥ ﻣﻠﯽ ﺑﯽ ﺧﺒﺮ ﺑﻮﺩﻩﺍﯾﻢ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺭﻫﺎ ﻛﺮﺩﻩﺍﯾﻢ ﻭﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﯾﻚ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺷﺶ ﻛﺮﺩﻩﺍﯾﻢ “.
    ﺑﺎ ﺑﻐﻀﯽ ﺟﺎﻧﺴﻮﺯ ﺩﺭ ﮔﻠﻮ ﺑﻪ ﺩﻓﺘﺮ ﺁﺳﺎﯾﺸﮕﺎﻩ ﺑﺮﻣﯽﮔﺮﺩﻡ،ﺩﺳﺘﻪ ﮔﻞ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﺮﺳﺘﺎﺭ ﻣﯽﺩﻫﻢ. ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ “: ﭼﻪ ﺷﺎﻧﺴﯽ “!
    ﺍﺯﻋﻠﺖ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﺍﺵ ﻣﯽﭘﺮﺳﻢ ﻭ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﯽﺷﻨﻮﻡ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻏﺎﺭﺕ ﻣﻨﺰﻝ ﺩﻛﺘﺮ ﻣﺼﺪﻕ ﺩﺭ 28 ﻣﺮﺩﺍﺩ 32 ﻭ ﺯﻧﺪﺍﻧﯽ ﺷﺪﻥ، ﭼﻮﻥ ﺩﺧﺘﺮ ﺑﺴﯿﺎﺭﺣﺴﺎﺳﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﻭﭘﺪﺭﺵ ﺭﺍ ﺧﯿﻠﯽ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻪ،ﺩﭼﺎﺭ ﺍﺧﺘﻼﻝﺭﻭﺍﻧﯽ ﻣﯽﺷﻮﺩ.
    ﺍﺯﺍﯾﻦ ﭘﺮﺳﺘﺎﺭ ﻣﯽﭘﺮﺳﻢ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯾﺶ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﺩ؟
    ﭘﺎﺳﺦ ﺍﻭ ﻣﺜﻞﭘﺘﻜﯽ ﺑﺮ ﺳﺮﻡ ﻓﺮﻭﺩ ﻣﯽآﯾﺪ.ﻫﯿﭻ ﻛﺲ ﺑﺮﺍﯼ ﻭﯼ ﭘﻮﻟﯽ ﻧﻤﯽﻓﺮﺳﺘﺪ “. ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻋﻀﺎﯼﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﯼ ﺍﻭ ﻣﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﻣﺎﺑﻪ ﺳﻔﺎﺭﺕ ﺍﯾﺮﺍن اﻃﻼﻉ ﺩﺍﺩﯾﻢ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺧﻮﺍﺳﺘﯿﻢ ﻛﻪ ﻣﺨﺎﺭﺝ ﻭﯼ ﺭﺍ ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻛﻨﻨﺪ،ﻭﻟﯽ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﻜﺮﺩﻧﺪ ﻭﭘﺎﺳﺨﯽ ﻧﺪﺍﺩﻧﺪ. ﺩﺭﺣﺎﻝ ﺣﺎﺿﺮ ﺁﺳﺎﯾﺸﮕﺎﻩ ﺑﺮﺧﻼﻑ ﺭﺳﻢ ﺟﺎﺭﯼ ﺧﻮﺩ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺗﺤﻤﻞ ﻣﺨﺎﺭﺝ ﻭﯼ ﻣﺎﻫﺎﻧﻪ ﺣﺪﻭﺩ ﺻﺪ ﻓﺮﺍﻧﻚ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻭﯼ ﻣﯽﭘﺮﺩﺍﺯﺩ ﺗﺎ ﺍﮔﺮ ﭼﯿﺰﺧﺎﺻﯽ ﻻﺯﻡ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﻬﯿﻪﻛﻨﺪ “. ﭘﺮﺳﺘﺎﺭ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﻣﯽﻛﻨﺪ ﻣﻦ ﺗﻌﺠﺐ ﻣﯽﻛﻨﻢ ” ﺍﯾﺮﺍﻥ ﯾﻚ ﻛﺸﻮﺭﺛﺮﻭﺗﻤﻨﺪ ﺍﺳﺖ ﻭﻫﻤﯿﻦ ﺣﺎﻻ ﻫﻢ ﺩﻭﻟﺖ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺩﺍﺭﺩ ﯾﻚ ﺭﺳﺘﻮﺭﺍﻥ 6 ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ ﻓﺮﺍﻧﻜﯽ ﺩﺭ ﮊﻧﻮ ﻣﯽﺳﺎﺯﺩ،ﻭﻟﯽ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﯼ ﯾﻚ بیماﺭ ﺭﺍ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﺩ. ﻣﮕﺮ ﺷﻤﺎ ﻧﻤﯽﮔﻮﯾﯿﺪ ﭘﺪﺭ ﻭﯼ ﻧﺨﺴﺖ ﻭﺯﯾﺮ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟”!
    ﺑﺎ ﻗﻠﺒﯽ ﭘﺮ ﺍﺯ ﺍﻧﺪﻭﻩ ﺍﺯ ﺁﺳﺎﯾﺸﮕﺎﻩ ﺧﺎﺭﺝ ﻣﯽﺷﻮﻡ. ﻛﻨﺎﺭ ﺩﺭﯾﺎﭼﻪ ﺑﻪ ﺳﺎﺣﻞ ﭼﺸﻢ ﻣﯽﺩﻭﺯﻡ. ﺑﻪ ﯾﺎﺩ ﻣردی میهن پرست. مردی که نفت را ملی کرد…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. صادق

      ۱۳ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (2124 ديدگاه)

      ممنون داش آرچی

      بعضی وقتا میگم کاش نفت رو ملی نکرده بودن
      باز اگه ملی نبود و میدزدیدنش، میگفتیم که اجنبی ها دارن میبرنش
      اما حالا چی بگیم؟؟ بگیم خودمون داریم جیب خودمون رو میزنیم؟؟؟

      “هرکس به طریقی دل ما میشکند / بیگانه جدا، دوست جدا میشکند
      بیگانه اگر میشکند حرفی نیست / از دوست بپرسید که چرا میشکند”

      موافقم 0
      مخالفم 0
  21. Archi KHAN

    ۱۳ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    در پی عدم توافق کمیته نامگذاری شورای شهر تهران ، برای نامگذاری خیابان یا میدان یا بلوار و فلکه ای بنام دکتر محمد مصدق..
    دبیر کمیته نامگذاری شورای شهر تهران اعلام کرد کارشناسان این کمیسیون پس از تحقیق و پژوهش به این جمع بندی رسیدند که “” دکتر محمد مصدق از ویژگی های مورد نظر برای نامگذاری برخوردار نیست.!!””
    بنازم به این کمیسیون والا منصب..
    بنازم به این کمیته اندیشمند و فرهیخته..
    بنازم به این کارشناسان محقق و با ذکاوت..
    خداوندا اینهمه هوش و ذکاوت را از اصحاب عالی مقام کمیته نامگذاری نگیر.!!
    چه تحقیقی ، چه کمیسیونی.!؟
    چه ویژگی ها و چه شرایطی.!؟
    چه کنگره و چه شایستگی و چه تصمیمی.!؟
    همین نکته را بگویم و ختم کلام..
    دکتر جمال عبالناصر رهبرفقید مصر در مبارزه با استعمار انگلیس در فصل شروع کتاب خود میگوید..
    هنگام اعلام ملی کردن کانال سوئز همگان از من میخواستند این کار را انجام ندهم و میگفتند انگلستان یک شیر با یال و کوپال است باید ترسید و جانب احتیاط را نگه داشت..
    لحظه ای که کانال سوئز را از سیطره بریتانیا خلاص میکردم و آن را ملی اعلام می نمودم ، با خود گفتم من امروز دم شیر را آنچنان قطع خواهم کردد تا زمانیکه تاریخ پابرجاست عبرتی برای جهانیان باشد…
    هنگام بریدن دم شیر دیدم تکانی نمیخورد ، فهمیدم که انگلستان شیری مرده است و قبل از من کسی آنرا کشته است..
    بله.. دریافتم که پیش از من استادم دکتر محمد مصدق از ایران در هنگام ملی کردن نفت کشورش این شیر پر یال و کوپال را از پای درآورده و نابود کرده است.!!
    ……
    و الان سالهاست که نام زیباترین و گرانترین خیابان قاهره مزین بنام دکتر محمد مصدق است.!
    کارشناسان تحصیلکرده و کمیته والا شعور نامگذاری شورای شهر تهران فقط میگویم مایه ننگ و خفت این ملت هستید و بس…
    نام دکتر محمد مصدق ابرمرد تاریخ ایران در اذهان و قلوب یکایک ما ایرانیان حکاکی شده است نه بر روی حلبی های شما نوشته…
    دکتر مصدق چراغ روشن و جاودانه آزادمردی و وطن پرستی و پایمردی ایران و ایرانیان است… نه یک نام نوشته نشده بر روی تکه حلبی بی مقدار شهرداری تهران…….

    لطفا به احترام مصدق،این بزرگ مرد میهن پرست کپی کنید تا نشون بدیم بر خلاف مسئولان میهن فروش، او یک ابرقهرمان ملی است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمدحسین شاوردی

      ۱۳ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (109 ديدگاه)

      در آینه دوباره نمایان شد
      با ابر گیسوانش در باد
      باز آن سرود سرخ اناالحق
      ورد زبان اوست
      تو در نماز عشق چه خواندی ؟
      که سالهاست
      بالای دار رفتی و این شحنه های پیر
      از مرده ات هنوز
      پرهیز می کنند

      نام تو را به رمز
      رندان سینه چاک نیشابور
      در لحظه های مستی
      مستی و راستی
      آهسته زیر لب
      تکرار می کنند
      وقتی تو
      روی چوبه ی دارت
      خموش و مات
      بودی
      ما
      انبوه کرکسان تماشا
      با شحنه های مامور
      مامورهای معذور
      همسان و همسکوت ماندیم
      خاکستر تو را
      باد سحرگهان
      هر جا که برد
      مردی ز خاک رویید
      در کوچه باغ های نیشابور
      مستان نیم شب به ترنم
      آوازهای سرخ تو را باز
      ترجیع وار زمزمه کردند
      نامت هنوز ورد زبان هاست

      شعر مشهور استاد شفیعی کدکنی در رثای دکتر محمد مصدق

      موافقم 0
      مخالفم 0
  22. sina

    ۱۳ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (103 ديدگاه)

    یه عده مون خوابیمممم یه عده مون خودمونو زدیم به خواب یه عده مونم کلاااا تو کمائیم
    خدا بداد ما جوونا برسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. محمد

    ۱۳ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (512 ديدگاه)

    منکه فکرنمیکنم اینا بذارن پای کسی به این مملکت باز بشه…والا
    فقط جیب براشون مهمه…پای کسیم بیاداینورا اینقدر توماشیناشون دزدی میکنن وگرون میندازن به مردم که….!!!
    کل صنعت خودرو ایران یاباید از ریشه یه تغییر بزرگ واساسی کنه یا درشو باید گل بگیرن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا