میز خبر

میز خبر: از خودروهای الکتریکی در ایران تا فراخوان‌های متنوع

گویا رژه چینی‌ها برای قبضه بازار خودروهای الکتریکی ایران بی‌دلیل نبود و طیف گسترده‌ای از رقبا چشم به حضور در این بخش جدید بازار دارند. به‌تازگی خبری از قول مدیرعامل ایران‌خودرو منتشر شده که از قصد این شرکت برای تولید خودروهای الکتریکی با همکاری شرکت ال‌جی کره جنوبی خبر می‌دهد. ال‌جی قرار است به کمک ایران‌خودرو بشتابد تا برای برقی‌سازی ۶۰ هزار خودرو در ایران در یک بازه زمانی ۷ ساله همکاری نماید. بلومبرگ اعلام کرده ایران‌خودرو با شرکت ال‌جی کره برای برقی‌سازی ۶۰ هزار خودرو تا سال ۲۰۲۳ قرارداد امضاء می‌کتد.

رانا پلاگین هایبرید
در این‌باره هاشمی یکه‌زارع مدیرعامل ایران‌خودرو گفته است مذاکرات در حال انجام بوده و ممکن است اجرای این قرارداد از پاییز آغاز شود. شرکت بین‌المللی ال‌جی قرار است باطری و دیگر قطعات مورد نیاز را برای این شرکت خودروساز تأمین کند و نیز ایستگاه‌های شارژ برق را برای نصب در سطح شهرهای ایران تولید نماید و ایران‌خودرو نیز، خودروها را مونتاژ می‌کند. بنابر آنچه سخنگوی این شرکت اعلام کرده:

ال جی در حال حاضر نقشه توسعه وسایل نقلیه برقی و احداث زیربناهای شارژ برقی را در ایران انجام می‌دهد.

سخنگوی این شرکت اما از ارائه جزئیات بیشتری پرهیز نموده است. علی ایزدی نجف‌آبادی تحلیلگر در بخش مالی انرژی بلومبرگ نیز دراین‌باره گفته:

ایران قطعاً از برقی‌سازی خودرو در بخش حمل‌ونقل منتفع خواهد شد چراکه باعث کاهش تقاضا برای بنزین و نیز کاهش آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود.

به گفته وی به‌رغم منابع طبیعی فراوان ایران، ظرفیت پالایشگاهی داخلی برای پاسخ به تقاضای بنزین در کشور اندک است و ایران هم‌اکنون نیز متکی به واردات بنزین است.

206-ikco
اما خبر دیگر به چارچوب‌های اقتصادی صنعت خودروسازی ایران برمی‌گردد. بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، در حال حاضر ۱۵ میلیون دستگاه انواع خودرو در کشور در حال تردد است و نزدیک به ۸۸۵ هزار نفر در بخش تولید و خدمات صنعت خودرو ایران مشغول به کارند به گزارش اقتصادنیوز، بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، در حال حاضر ۱۵ میلیون دستگاه انواع خودرو در کشور در حال تردد است و نزدیک به ۸۸۵ هزار نفر در بخش تولید و خدمات صنعت خودرو ایران مشغول به کارند.
این گزارش حاکی از آن است که ۱۲۲ هزار نفر از این تعداد در شرکت‌های خودروساز مشغول کارند که نزدیک به ۱۱۰ هزار نفر از این تعداد در دو گروه بزرگ خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا کار می‌کنند و ماهانه نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان دریافت حقوق و مزایا دارند. آمار تولید خودرو نشان می‌دهد که روزانه بیش از ۵ هزار دستگاه خودرو در کشور به تولید می‌رسد که نشان می‌دهد هر نفر شاغل در صنعت خودرو کشور، ماهانه ۱.۳ خودرو به تولید می‌رساند.
بر اساس آماری که انجمن خودروسازان ایران در اختیار اقتصادنیوز قرار داده، ۲۶۵ هزار نفر هم‌اکنون در واحدهای قطعه‌سازی فعالیت دارند که بیشتر آنان حقوق و مزایای خود را از بخش خصوصی دریافت می‌کنند. صنعت قطعه‌سازی کشور این روزها به دلیل تکنولوژی پایین از کارگران بیشتری بهره می‌برد که در صورت ارتقای تکنولوژی علاوه بر کیفی‌سازی محصولات، از تعداد کارگران این صنعت کاسته خواهد شد.

saipa
کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که یا خودروسازان با روش بهینه و بر اساس ارتقای بهره‌وری باید به فعالیت خود ادامه دهند یا اینکه با همین تعداد کارگر و تکنولوژی کنونی به تولید خودرو بپردازند که در این صورت از رؤیای دستیابی به بازارهای جهانی ناکام خواهند ماند. بر اساس اعلام انجمن خودروسازان ایران، کارخانه‌های خودرو کشور در سال ۸۹ با نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر کارگر، اقدام به تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو کرده‌اند، اما درحال حاضر با توجه به استخدام‌های بی‌رویه در دولت قبل با ۱۲۲ هزار پرسنل، تولیدی کمتر از یک میلیون دستگاه در سال دارد.
از نظر سیاست‌گذاران صنعت خودرو کشور، بهتر است تا دولت مجوز تعدیل نیروی چند ده هزار نفری کارکنان صنعت خودرو را صادر کند تا آنان با بهره‌وری بالاتری به تولید پرداخته و حقوق و مزایایی که به طور اضافه به کارگران مازاد پرداخت می‌شود را صرف ورود تکنولوژی‌های جدید کنند.
آمار انجمن خودروسازان بیانگر آن است که در بخش صنعت قطعه‌سازی و خودرو درمجموع ۳۹۰ هزار نفر، در بخش تأمین مواد اولیه خودرو، ۳۸۰ هزار نفر و در بخش نمایندگی خودروسازان و خدمات پس از فروش حدود ۸۵ هزار نفر مشغول کارند که این تعداد درنهایت مؤید آن است کل اشتغال ایجاد شده از سوی صنعت خودرو ایران، ۸۵۵ هزار نفر است.

saipa corp
اما در روزهایی که گرمای تجارت و اقتصاد یخ‌های روابط ایران و آمریکا را آب می‌کنند، وزیر خارجه آمریکا در اظهارنظری جالب گفته است:
نظر واشنگتن نسبت به ایرانِ حامی تروریسم عوض نشده ولی «بی‌معنی» است که واشنگتن مذاکره کند و کارگران فرانسوی ایرباس به‌جای کارگران آمریکایی بوئینگ از ثمر آن بهره‌مند شوند!
به گزارش فارس، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای به نحوه استفاده از تجارت برای ایجاد تغییرات دلخواه در ایران و انگیزه‌های مالی پشت مذاکرات ایران و ۱+۵ پرداخته است و در پاسخ به سؤالی مبنی بر نحوه چشم‌پوشی آمریکا از حمایت‌های ایران از گروه‌های تروریستی و اجازه به بوئینگ برای فروش ۲۵ میلیارد دلار هواپیما به این کشور می‌گوید: “سؤال خوبی است؛ در نوع نگاه من و رئیس‌جمهور (اوباما) نسبت به ایران، تفاوتی ایجاد نشده است ولی این را در نظر بگیرید که حدود ۶۰ درصد مردم ایران زیر سی سال سن دارند؛ کسانی که به تهران رفته‌اند می‌گویند این شهر جایی است که جوانانش در کافه می‌نشینند و درباره آینده صحبت می‌کنند، آن‌ها در کشورهای خارجی تحصیل کرده‌اند و به دنبال (ساختن) شهری جدید هستند”.

najafimanesh
اما محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با اقتصادنیوز درباره حواشی برخی رسانه‌ها در خصوص قراردادهای صنعت خودرو توضیحاتی داد و خاطرنشان کرد: اخیراً برخی رسانه‌ها عنوان کرده‌اند که در قراردادهایی خودرویی کشور تبصره‌ای به نام «بند آمریکایی» لحاظ شده و بر اساس آن خودروسازان طرف قرارداد با ایران، شرط گذاشته‌اند که ادامه همکاری‌شان با خودروسازان کشورمان منوط به مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و سیاست سکان‌داران جدید این کشور است که چنین موضوعی صحت ندارد. او افزود: در انعقاد قرارداد با طرف‌های خارجی به این بلوغ رسیده‌ایم که زیر بار چنین تبصره‌هایی نرویم و طبیعتاً انتساب بندهایی این‌چنینی به قراردادهای خودرویی از اساس بی‌پایه است.
عضو هیئت‌مدیره انجمن قطعه سازان گفت:

دو شرکت رنو و پژو قراردادهای خود با خودروسازان کشورمان را اجرایی کرده‌اند و به‌زودی چند خودروساز دیگر نظیر سیتروئن نیز به این جمع اضافه می‌شوند تا برای بازار ایران و برخی بازارهای صادراتی به تولید محصول بپردازند.

نجفی‌منش افزود:

قراردادهای جدید صنعت خودرو به‌گونه‌ای تنظیم شده که فقط ۶۰ درصد از نظر تأمین قطعات به این خودروسازان وابسته باشیم و هر خودرو جدیدی که در ایران تولید می‌شود حداقل باید ۴۰ درصد آن از سوی قطعه‌سازان داخلی ما تأمین شود.

او یادآور شد:

با اجرایی شدن این قراردادها انقلاب بزرگی در صنعت قطعه‌سازی ایران رخ خواهد داد؛ به‌گونه‌ای که قطعه‌سازان ما با قطعه سازان اروپایی جوینت خواهند شد و قطعاتی را به تولید می‌رسانند که از طریق شبکه صادراتی این خودروسازان قابل عرضه در تمامی بازارهای صادراتی باشند.

همچنین در خبری مسرت‌بخش، عضو هیئت‌علمی و مدیر آزمایشگاه تحقیقاتی هیدروژن و پیل سوختی دانشگاه علم و صنعت به دلیل تحقیقات گسترده در حوزه پیل سوختی و الکتروشیمی از سوی موسسه تامسون رویترز به‌عنوان یک درصد دانشمندان برتر جهان معرفی شد.
به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر سوسن روشن‌ضمیر، دانش‌آموخته مقطع دکتری مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی شریف و زمینه کاری وی انرژی و محیط‌زیست است. این محقق از دی ماه سال ۷۸ به‌عنوان عضو هیئت‌علمی در دانشگاه علم و صنعت ایران مشغول به فعالیت شد و در حال حاضر به‌عنوان دانشیار دانشکده مهندسی شیمی این دانشگاه مشغول به فعالیت است. حوزه تحقیقاتی وی مهندسی الکتروشیمی است و فعالیت‌های علمی تحقیقاتی که از ۱۰ سال قبل تاکنون انجام داده است، این دانشیار دانشگاه علم و صنعت را در زمره دانشمندان یک درصد برتر دنیا قرار داده است.

dr-roushanzamir
الکتروشیمی، در فرآیندهای شیمیایی که جریان الکتریسیته وجود داشته باشد بکار گرفته می‌شود. این سیستم‌های الکتروشیمیایی را می‌توان در باتری‌ها، خوردگی فلزات، آبکاری و الکترولیز آب مشاهده کرد؛ چراکه وجه مشترک همه این سیستم‌ها وجود جریان الکتریکی و انتقال ذرات باردار (یون و الکترون) است. فناوری پیل سوختی، تصفیه آب و پساب، گوگردزدایی از سوخت‌های فسیلی و نمک‌زدایی از آب به روش‌های الکتروشیمیایی زمینه‌های تحقیقاتی این محقق به شمار می‌رود. روشن‌ضمیر در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا، فناوری پیل سوختی را تکنولوژی دوستدار محیط‌زیست توصیف کرد و یادآور شد: این فناوری می‌تواند با کمترین میزان آلودگی جریان الکتریسیته را با راندمان بالا تولید کند. مدیر آزمایشگاه تحقیقاتی هیدروژن و پیل سوختی دانشگاه علم و صنعت ایران با تأکید بر این که هزینه‌های تکنولوژی پیل سوختی در ۱۵ سال گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته است اما هنوز گران است، یادآور شد: جدیدترین خودرو پیل سوختی ” هیوندای توسان Fuel Cell ” از شرکت هیوندا با قیمت لیزینگ خودرو ۵۰.۸۷۵ دلار و به‌صورت اقساط ۴۹۹ دلار در ماه است.

Hyundai ix35 Fuel Cell
Hyundai ix35 Fuel Cell
اما از ژاپن خبر می‌رسد شیگهیسا تاکادا، مدیرعامل تاکاتا، سرانجام تسلیم درخواست‌ها برای کناره‌گیری شده است و اعلام نموده پس از آنکه «رژیم جدیدی» در این شرکت پایه‌ریزی شود از سمت خود استعفا می‌دهد. به گزارش رویترز، ۳۰ سرمایه‌گذار بالقوه برای حمایت مالی از این شرکت اعلام آمادگی کرده‌اند و «رژیم جدیدی» که تاکادا از آن نام برده است احتمالاً اشاره به گروهی است که پس از توافق با سرمایه‌گذاران هدایت این شرکت را به عهده می‌گیرد. تاکاتا شرکت سازنده کیسه‌های هوا که نقص آنها منجر به مرگ و جراحت افراد بسیاری شده است، برای اینکه بتواند هزینه‌های فراخوان‌های گسترده جهانی را تأمین کند، به دنبال حامی مالی می‌گردد. منابع نزدیک به این شرکت در اوایل سال‌جاری میلادی به خبرگزاری رویترز گفته بودند تاکادا از سمت خود کناره‌گیری می‌کند؛ اما در آن زمان شرکت تاکاتا اعلام کرد مدیرعامل این شرکت استعفا نمی‌دهد. از آن زمان به بعد فشارها بر شرکت تاکاتا و تاکادا، نوه بنیان‌گذار این شرکت افزایش یافته است.

Takata CEO Shigehisa Takada
همچنین گروه خودروسازی فولکس‌واگن آلمان از فراخوانی کوچک برای محصولاتی همچون گلف، جتا و پاسات واریانت ۲۰۱۶ به دلیل نقص در سرسیلندر خودرو خبر داده است و اعلام نموده این نقص مربوط به خودروهایی با پیشرانه ۱.۸ لیتری بنزینی و توربوشارژ است و لازم است دارندگان این مدل‌ها با تحویل خودروها به فرایند رفع نقص کمک نمایند. گویا این نقص به دلیل اشکال در مونتاژ سرسیلندر خودرو که در کارخانه فولکس‌واگن واقع در مکزیک رخ داده، ایجاد شده است و پیش از فراگیر شدن این نقص در سطح گسترده، توسط مهندسین این شرکت مشخص و از مرحله تولید حذف شده است.

VOLKSWAGEN JETTA
اما این روزها فراخوان‌ها دامن‌گیر بزرگان صنعت خودروسازی است و در موردی دیگر فوردموتورز آمریکا اقدام به فراخوانی سه‌گانه برای بازگشت ۴ مدل از محصولاتش ازجمله اف ۱۵۰ و گونه الکتریکی فوکوس نموده است. فورد ترانزیت که یک ون بزرگ شهری است و اکسپلورر که یک اس‌یووی فول‌سایز است دیگر محصولات شرکت فورد هستند که به دلیل نقص فنی باید به کارخانه بازگردند. فورد در پاسخ به علت اعلام این فراخوان، نقص در نحوه جوش و پرچ صندلی‌های این خودروها را عامل اصلی دانسته و اعلام نموده این نقص ممکن است در تصادفات به خطرهای جانی برای سرنشینان منجر گردد و ریسک مرگ و میر را افزایش داده است.

2016 Ford F-150
۲۰۱۶ Ford F-150
فورد در مورد فوکوس الکتریکی نیز علت فراخوان را نقص در سیستم انتقال قدرت دانسته و اعلام کرده مدل جدید جعبه‌دنده این خودرو به دلیل خطای صورت‌گرفته در مونتاژ، اصطکاک بیشتری بر روی شفت دنده و چرخ‌دنده‌ها ایجاد نموده و به همین دلیل در معرض ابتلا به سایش بیش از حد و نابودی آن‌هم به شکلی فاجعه‌بار می‌باشند. در مورد ترانزیت نیز علت فراخوان نقص در سامانه هیدرولیک ترمز این مدل بوده که درمجموع موجب نزول عملکرد سیستم ترمز و کاهش قدرت توقف خودرو شده است.

Ford_Focus_Electric_side_car
آئودی خودروساز برجسته آلمانی نیز به دلیل نقص در سامانه کنترل بالشتک‌های ایمنی مجبور به اعلام فراخوان برای مدل‌های A4، A5 و Q5 شده است. آئودی اعلام نموده ماژول کیسه هوا که توسط شرکت کانتیننتال تولیدشده دارای ایراد اساسی است و مستعد شکستگی در مواقع خطر است که در این صورت ممکن است در تصادفات موجب شود کیسه هوا هرگز باز نگردد. آئودی اعلام نموده این امر به بالا رفتن خطر مرگ و میر سرنشینان می‌انجامد از این‌رو محصولات مذکور که همگی جزو مدل‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ هستند باید برای رفع نقص به کارخانه بازگردند.

2017 Audi A4 Interior
۲۰۱۷ Audi A4 Interior
اما تازه‌ترین شکار جاسوسان صنعتی مربوط به محصولی اسپرت و پرطرفدار از کمپانی بی‌ام‌و است. به‌تازگی جاسوسان صنعتی تصاویری از آزمایش یک رودستر با سقف پارچه‌ای مشکی شکار کرده‌اند که گویا به نسل جدید بی‌ام‌و z5 که قرار است با همکاری تویوتا ساخته و پرداخته شود، مربوط است. بی‌ام‌و پیش‌تر اعلام کرده بود نسل نوین رودستر اسپرت خود را تا سال ۲۰۱۸ به بازارهای جهانی عرضه خواهد کرد و این تصاویر نشان می‌دهد بی‌ام‌و قصد دارد قصد خود را در زمانی زودتر عملیاتی نماید.

برمبنای اعلام منابع موثق از سایت خودرویی اوتوکار، نسل نوین بی‌ام‌و z5 به سیستم ۴ چرخ محرک و پیشرانه هیبریدی مجهز خواهد شد و در خط و خطوط پیرو نسل‌های قبلی خود از جمله z4 و z3 خواهد بود. نکته مهم اما احتمال عرضه این خودرو تحت برند تویوتا و به‌عنوان نسل نوین تویوتا سوپرا است که در این صورت خبری خوش برای علاقه‌مندان به محصولات خودروساز ژاپنی است. این محصول مشترک در پی قراردادی که دو شرکت برای توسعه و تولید یک خودروی اسپرت باهم منعقد کرده بودند، تولید می‌گردد. گفته می‌شود نسل نوین z5 به دو صورت با سقف آهنی ثابت و سقف پارچه‌ای متحرک تولید خواهد شد اما تویوتا سوپرا را تنها در گونه با سقف و کوپه تولید می‌نماید. تویوتا اعلام نموده سوپرا را با الهام از مفهومی FT-1 طراحی نموده و در نمایشگاه خودروی دیترویت از این مدل رونمایی خواهد کرد.

و در پایان اینکه جدیدترین تصاویر سایتهای معتبر خودرویی از قصد میتسوبیشی برای عرضه یک کانسپت مفهومی در کلاس کراس‌اوورهای بزرگ در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۱۶ که اکتبر امسال برگزار می‌گردد، خبر می‌دهند.

Mitsubishi Ground Tourer Concept
Mitsubishi Ground Tourer Concept
این مفهومی که فعلاً نام”گرند تورر کانسپت” را به خود گرفته، به نظر نمونه‌ای هیبرید پلاگین از نسل نوین محصولات میتسوبیشی است. میتسوبیشی اعلام نموده این محصول با امکاناتی گسترده، بدنه‌ای زیبا و پیشرانه‌ای پرقدرت یک سامورایی ژاپنی تمام‌عیار باشد. این اس‌یووی فول سایز که در داخل کابین با تجهیزاتی فراوان و لوکس و مجهز به تکنولوژی روز ساخته و پرداخته شده، به کمک ابزارهای مالی متنوع خرید و ۳۸۰ نمایندگی میتسوبیشی در بازارهای امریکای شمالی به فروشی گسترده چشم دوخته است.

منابع:
automoblog
autocar
leftlanenews
اقتصادنیوز
ایسنا

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. یو اس اس اینترپرایز

    ۱۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    باتشکر از دوست عزیزمون اقای شاوردی عزیز و گرامی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سعید

      ۱۳ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (222 ديدگاه)

      یعنی پراید و 405 برقی هم قراره ببینیم!!!!!
      عجبا
      خدایا این شادی ها رو از ما نگیر…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. احمد باقری

    ۱۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    باز هم یه تصمیم دیگه و این بار تولید خودروی برقی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. علیرضا4225

    ۱۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (132 ديدگاه)

    باز هم شتر گاو پلنگ دیگری از ویران خودرو مانند پژو اردی پژو وانت و ……

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. hdkaka

    ۱۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (15 ديدگاه)

    قراره این دفعه همه رو برق بگیره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. kaveh

      ۱۳ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (91 ديدگاه)

      چندسال پیش جی ال ایکسا اتیش میگرفت همه میفهمیدن
      برق بگیره خشک میشیم پشت فرمون هیشکی هم نمیفهمه مردیم یا زنده ایم
      خدابدادمون برسه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. Behzad power active

    ۱۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (20 ديدگاه)

    خیلی خنده داره !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. وحید

    ۱۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بی صبرانه منتظر پراید برقی هستم ( :

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Alirankhodro

    ۱۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (66 ديدگاه)

    اینبار مطمئن هستم ایرانخودرو موفق میشه . میخواد یه جوری جون آدما رو بگیره که زیاد درد نکشن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Nima

    ۱۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    آقاى شاوردى دست شما درد نکنه همش عالى بود.
    دیگه حرفى براى تاکاتا ندارم!!!!!
    ایشالا فراخوان ها هم به زودى حلشون میکنن تمام شرکت ها.
    اما این همه خبر! چرا خبر کوروت با موتورمیانى رو نمیزارین. ممنون میشم. البته خوندمش خودم براى اطلاع رسانى به دوستان میگم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. موكا

    ۱۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (36 ديدگاه)

    آقا میگم نکنه موتور پراید رو بردارن جاش پکیج باطری بزارن !!!!!! خدا بدوووور

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. موكا

    ۱۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (36 ديدگاه)

    آقا میگم نکنه موتور پراید رو بردارن جاش پکیج باطری بزارن !!!!!! خدا بدوووور.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. نیما ناصری

    ۱۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (336 ديدگاه)

    هزینه تعمیرات خودروی برقی بسیار زیاد خواهد بود. اگر از تشویق های دولتی استفاده نکنند بیهده خواهد بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. موكا

    ۱۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (36 ديدگاه)

    پراید برقی ؟ آره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. احسان(احسان سابق)

    ۱۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    یه مسئول بلندمرتبه گفتن خودروهای امریکایی رو خود امریکایی ها نمی خرن و شرکتاشون در حال ورشکستگیه.بهترین ماشین های برقی دنیا تو امریکا ساخته میشه(تسلا مدل اس و ایکس).اونوقت ما با این تناقض چکار کنیم؟ چطور میشه کسی رو *** قانع کرد که دنیای ما دنیای 50 -60 سال گذشته نیست و همه چیز عوض شده؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. ali a.j.g

    ۱۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (635 ديدگاه)

    از آقای محمد حسین شاوردی بابت میز خبر تشکر می کنم
    دستتون درد نکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. arash

    ۱۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (16 ديدگاه)

    ما خودمون اولین خودروساز برقی جهان رو تو خونه داریم … ما خودمون مخترع خودرو برقی رو تو کشورمون داریم … ما کلی نابقه داریم … کلی جوون بی کار داریم … کلی مهندس الکترونیک و مکانیک داریم … کلی زمین بایر داریم و کلی چیزای دیگه داریم …اونوقت رفتیم التماس ی سری کشور رو میکنیم که تا تقی به توقی میخوره با سرعت نور میزنن زیر همه چی و دست مارو میذارن تو پوست گردو…
    آدم چی بگه …. نگیم بهتره
    به قول معروف یاسین تو گوش خر خوندنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. محمد

    ۱۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (512 ديدگاه)

    واقعا شرم اوره…
    یک متخصص ایرانی به نام ارین…خودروی الکتریکی ساخته طیف بسیاری از مردم ازش استقبال کرده اند.هرکس که سوار ماشین شده..همه مهر تایید وعالی بودن رو زدن اما دریغ از یک شرکت بخواد ازش حمایت کنه…فقط دربرابرش بهونه های الکی میارن-حالا اگه ی کشور خارجی بود اووو قربون صدقه طرف میرفت واز مخش برا تولید هرچه بهتر استفاده میکرد
    ماشینی که ساخته..موتور برقی روی سمند سورن گذاشته..صفر تا صد کیلیومترش فقط 6-5ثانیه هست.-قدرت موتورش عالی -کاملا بی سروصدا-الایندگی درحد صفر-فقط 15دقیقه باتری ها شارژمیشن ودرصورت جایگاه مناسب شارژفقط 3دقیقه زمان لازمه-بایکبار شارژحدود520کیلومتر راه میره-تقریبا سیستم ترمز خودکار داره ب محض برداشتن پا از روی پدال گاز ماشین سرعتش سریعا کم میشه واحتیاج به ترمز خیلی کم هست-توی ماشینم خبری از کلاچ ودنده وجود نداره…
    واقعا عاااالی ساخته ولی تواین مملکت کسی ازش حمایت نکرده..واز کشورا دیگه میخان وارد کنند…وتولید ملی وداخلی رو نادیده بگیرن..تاز این فقط ی خودرو هست که ساخته شده مطمعنا اگه کسایی دیگه هم روش کارکنن خیلی خیلی بهتر میشه…اما تاسف باره واقعا
    …ازماست که برماست
    تصورکنید این ماشین بره توی خط تولید با دانش ایرانی..اولی اتفاقش دیگه احتیاجی به بنزین نداریم..ازدست تحریم های بنزین واین بنزینای اشغال راحت میشیم…هزینه خیلی خیلی کم سوخت..چون خودرو الکتریکی هست.الایندگی دیگه وجود نداره مخصوصا ماشینای ایرانی که واقعا توالایندگی محشرن!!!..وخیلی خیلی مزیتای دیگه که مجالی برا گفتن نیست…دراخر بازم واقعا باید تاسف خورد ….هی خدا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. Kasra

    ۱۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (202 ديدگاه)

    نون تو واردات برادر حالا مهم نیست خودمون بهترشو داریم یا نه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. Nima

    ۱۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    حرف هاى دوستان همه صحیح هست ، متاسفانه اینا هیچى سرشون نمیشه هیچ نمیان از کسى که سرش میشه استفاده کنن. راستى فقط جهت اطلاع از تاریخچه خودرو هاى برقى بگم که اولین خودرو هاى برقى سال 1906 توى آمریکا ساخته شدن که مطلبش توى سایت بود ولى واقعا فکر کنین مهندس آرین توى چندین سال پیش چى ساخته که الان داشتن با نیسان لیف مقایسه میکردن بسیار برتر بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. رحمان

    ۱۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (111 ديدگاه)

    یه سوال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    مگه این شرکتهای وارد کننده خودرو ادعا نمیکنن که وارد کننده رسمی فلان کمپانی هستن (البته ادم عاقل که میدونه اینها همه دروغ گو هستن) پس نباید تا حالا یکبار فراخوان برای تعویض ایربگهای تاکاتا داده باشن؟؟؟؟؟؟؟
    کلاه بردارها اگه نمایندگی رسمی بودین که تا حالا اون کمپانی چوب تو استینتون کرده بود که برای ایربگهای تاکاتا فراخوان نداده اید.
    ایا دلیلی از این محکم تر برای اثبات دروغگو بودن شما شرکت وارد کننده که اسم خودتون را گذاشتید شرکت …….نمایندگی رسمی محصولات……… در ایران.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. soroush

    ۱۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (45 ديدگاه)

    واقعا چه اصراریه که ایران خودش ماشین تولید کنه
    یا گمرکو کم کنن که شرکتای داخلی مجبور شن ماشین با کیفیت بسازن
    یا اصن تعطیلش کنن
    حمایت از تولید داخلی خوبه ولی نه به قیمت جون مردم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. aliqani

    ۱۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (124 ديدگاه)

    خوبه دیگه اونموقع سوار پراید ک بشیم قبل ازتصادف برق میگیرمون.. چیزی حس نمیکنیم
    واقعا عالیه که اینقد به فکر زجر نکشیدن ما هستن :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. مایکوباکتریوم توبرکلوسیز

    ۱۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (137 ديدگاه)

    هر دفعه میگم خدایا دیگه از این بدتر نمیشه ولی میبینم که نهههه بازم جا برای بد تر شدن وجود دا ه
    موتور درون سوز قطعاتش رو دزدی میکنن و درجه چند میذارن شاید خیلی مشکلی پیش نیاد و لی خودروی الکتریکی شوخی نیست یه بی دقتی کوچیک کافیه تا…!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. sh.sh

    ۱۴ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4 ديدگاه)

    خیلی ممنون از دوستان جک قشنگی بود . همینا کم داشتیم که پراید هم برقی شه ?. نمیشه که همه جاهای کار بلنگه و ما فقط بیایم خودرو رو برقی کنیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. sh.sh

    ۱۴ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4 ديدگاه)

    دیگه می تونیم یه دلیل موجه برا تصادوفا بیاریم که بگیم به علت برق گرفتگی از مسیر منحرف شد بجا خواب آلودگی ……

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. sh.sh

    ۱۴ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4 ديدگاه)

    شعار جدیدشون ( آدمو برق بگیره خواب نگیره ….)

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا