میز خبر

میز خبر: بازار خودرو همچنان راکد… قیمت‌ها درحال سقوط

باوجود ادامه کشمکش‌ها میان خودروسازان و دولتمردان برای کاهش و یا افزایش قیمت محصولات داخلی، خبرهای موثقی از انبار شدن بیش از هشتاد هزار دستگاه خودرو در انبارهای یک شرکت ایرانی تولیدکننده خودرو به گوش می‌رسد. عدم خرید خودرو توسط مردم باعث شده است خودروسازهای داخلی با انباشت محصول در انبارهای خود مواجه شوند. به گزارش عصر ایران، مشاور ارشد رئیس‌جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی با اعلام این خبر گفت: هم‌اکنون کمبود عرضه وجود ندارد ولی به‌طور جدی با کاهش تقاضا مواجه هستیم. اکبر ترکان که در یک گفت‌وگوی زنده با رادیو اقتصاد صحبت می‌کرد، افزود: تقاضا به حدی کم است که هم‌اکنون یکی از خودروسازان مجبور شده است در انبار خود ۸۰ هزار خودرو نگهداری کند.
در هفته‌های اخیر خرید خودروهای صفر به‌طور جدی کاهش یافته است و متعاقب آن، اکثر خودروهای موجود در بازار، نسبت به ماه گذشته کاهش قیمت داشته‌اند. با این حال و به‌رغم اینکه خودروسازان با انباشت خودرو مواجه هستند، قیمت رسمی خود را کاهش نمی‌دهند و متقابلاً مردم هم تمایل سابق به خرید خودرو را ندارند.

405
این اتفاقات جالب درباره قیمت خودروها در بازار داخلی در حالی اتفاق می‌افتد که خودروسازان داخلی همچنان در خواب به سر می‌برند و رؤیای افزایش قیمت‌ها را در سر می‌پرورانند. شب گذشته میرخانی رشتی مشاور دبیر انجمن خودروسازان در مناظره با رضا شیوا رییس شورای رقابت درباره اهمیت افزایش ۲۰ درصدی در قیمت خودروهای تولید داخل صحبت نمود. وی که با لحنی توهین‌آمیز انتظار کاهش قیمت خودرو از سوی مردم را توهمی دانست گفت: انتظار کاهش قیمت خودروهای داخلی توهمی است. این توقع یا توهم است که ما قیمت خودروها را کاهش دهیم چراکه با توجه به ضرر و زیان کنونی، در صورت کاهش قیمت بیشتر متضرر می‌شویم.

تصویر ماهواره ای از خودروهای انبار شده
تصویر ماهواره ای از خودروهای انبار شده
البته با وضعیتی که هم‌اکنون در بازار خودرو به وجود آمده می‌توان به جرات گفت که حاشیه بازار برای هیچ خودرویی وجود ندارد و حتی قیمت برخی از خودروها به زیر نرخ کارخانه رسیده است. مطابق بررسی‌های انجام‌شده هم‌اکنون قیمت ۹ خودرو که برخی از آنها از پرفروش‌ترین خودروهای داخلی نیز هستند در بازار به زیر قیمت کارخانه سقوط کرده‌اند. هم‌اکنون قیمت هر دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس در بازار آزاد ۲۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز ۱۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ معادل ۲۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ معادل ۲۹۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار V8 معادل ۴۰۰ هزار تومان، رانا ال ایکس ۸۰۰ هزار تومان، سمند سورن ۹۰۰ هزار تومان، سراتو اتوماتیک سایپا ۶ میلیون تومان و سوزوکی ویتارا معادل ۸ میلیون تومان کمتر از نرخ مصوب کارخانه در بازار خریدوفروش می‌شود. همچنین تندر ۹۰ اتوماتیک ۲۰۰ هزار تومان، پژو پارس ال ایکس ۲۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ slx با ۳۰۰ هزار تومان، پارس تندر فول با ۱ میلیون تومان و لیفان X60 تولیدی کرمان موتور با ۳ میلیون تومان کاهش قیمت نسبت به هفته گذشته در بازار خریدوفروش شدند.

sales-car-iran-now
دراین‌باره علی میرزاخانی سردبیر روزنامه مشهور دنیای اقتصاد نیز در صفحه فیس‌بوک خود در پاسخ به سؤالی درباره کمپین” تحریم خودروهای داخلی ” نوشت: “بنده ضمن اینکه کیفیت خودروهای داخلی را در شأن ایرانی نمی‌دانم و همه انتقادات وارده به‌ویژه اتلاف منابع گسترده در خودروسازی‌های داخلی را تأیید می‌کنم ولی درعین‌حال، این کمپین را در شرایط فعلی به نفع اقتصاد ملی نمی‌دانم؛ به این دلایل:
١- نقطه شروع این کمپین را مشکوک می‌دانم. مخصوصاً که رقیب خودروهای داخلی از نقطه‌نظر کارشناسی، خودروهای چینی است نه همه خودروهای وارداتی. نکته عجیب آنکه حدود چند هفته قبل از آغاز این کمپین، انتقادات وسیعی نسبت به خودروهای چینی مطرح شد که سقوط قابل‌تأمل قیمت خودروهای چینی را در پی داشت. اما در یک چشم‌بندی عجیب و به یک‌باره، این کمپین جایگزین انتقاد از خودروهای چینی شد که به‌هرحال داستان را کمی پیچیده می‌کند.
٢ – این نوع کمپین‌ها معمولاً موقعی نتیجه‌بخش است که کیفیت کالایی به‌صورت ناگهانی افت کند یا اینکه قیمت آن به نحوی غیرمنطقی در یک بازه زمانی کوتاه فراتر از نرخ تورم بالا رود. اما در مورد خودروی داخلی مسئله بی‌کیفیتی یک معضل مزمن است که باید در یک بازه زمانی معقول حل و فصل شود و فشار کوتاه‌مدت روی این صنعت جز نابودی آن و تحمیل تبعات ویرانگر به اقتصاد ملی نتیجه‌ای به دنبال نخواهد داشت. درباره افزایش قیمت هم باید گفت که این گرانی در دوره اخیر فراتر از نرخ تورم نبوده است و گرانی خودرو هم مثل بقیه کالاها معلول افزایش شدید تورم در سال‌های اخیر بوده است و افزایش تورم هم معلول چاپ پول بدون پشتوانه در دولت سابق.
٣- اعتقاد بنده این است که خودروسازی‌های داخلی باید به برندهای معتبر جهانی فروخته شوند و این تنها راه نجات صنعت خودروی داخلی بدون آسیب زدن به اقتصاد ملی است.
اما در شرایطی که گفته می‌شود رکود بازار، خودروسازان داخلی را با مشکل مالی روبه‌رو کرده است، یکی از فعالان صنعت قطعه از واگذاری خودروهای چینی به‌جای طلب قطعه سازان خبر داد. فرهاد به‌نیا با اشاره به اینکه در حال حاضر مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان نسبت به گذشته افزایش یافته، گفت: برخی از شرکت‌های خودروساز در ازای پرداخت بدهی خود، خودرو به قطعه‌سازان تحویل می‌دهند، با این حال مشکل اینجاست که خریداری برای خودرو وجود ندارد و این راه‌حل نیز پاسخگو نبوده است. به نیا اما خبر از تولید سه خودرو جدید در کشور داد و گفت: این خودروها شامل پژو ۴۰۹، سمند ۵۰۲ و پژو ۳۰۷ می‌شوند. وی در ادامه به این موضوع نیز اشاره کرد که دادگاه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری، مجمع انتخاباتی اول مرداد ۹۳ انجمن قطعه‌سازان کشور را باطل اعلام کرده است. به‌نیا، اما مطرح شدن بحث همکاری با خودروسازان خارجی را عاملی برای رکود بیشتر در بازار خودرو دانست و گفت: این مسئله باعث شده تا بسیاری از خریداران برای خرید خودرو دست نگه دارند، در حالی که هنوز هیچ قراردادی با خودروسازان خارجی امضا نشده است. به گفته این قطعه‌ساز، پرداخت وام‌های با بهره مناسب از سوی شرکت‌های لیزینگ باعث رونق فروش خودرو در کشور خواهد شد.

Apple iCar imagined
Apple iCar imagined
همچنان که در ماه‌ها و هفته‌های اخیر از دو غول نیآوری جهان یعنی اپل و مایکروسافت خبرهای متعددی درباره ورود به عرصه خودرو شنیده می‌شود به‌تازگی تصاویر یا رندرهایی از خودروی iCar اپل منتشر شده که بسیار جالب توجه‌اند. این تصاویر نه توسط جاسوسان صنعتی به سرقت رفته و نه از استودیو طراحی اپل به بیرون درز یافته بلکه طراحانی گمنام حدس‌های خود را به‌صورت تصویری درباره شکل و شمایل «آی کار»، یا همان خودروی اپل، این‌گونه که در تصاویر می‌بینید، کشیده‌اند.

از فرانسه خبر می‌رسد رنو به فکر ارائه نسلی نوین از مگان اسپید افتاده است و هم‌اکنون در آلمان در حال آزمایش این مدل پرطرفدار است. جاسوسان صنعتی مجلات خودرویی آلمان به‌تازگی تصاویری از این هاچ بک داغ منتشر نموده‌اند که نسل نوین این خودرو را در زیر لایه‌ای از پوشش شطرنجی نشان می‌دهد. بر اساس اعلام یک وب‌سایت هندی، نسل جدید مگان در ظاهر به خط‌مشی جدید رنو در طراحی محصولاتش وفادار است و احتمالاً به تالیسمان شباهت‌هایی داشته باشد. مگان جدید از موتورهای ۱.۲ و ۱.۶ لیتری بنزینی و موتورهای ۱.۵ و ۱.۶ لیتری توربودیزل بهره می‌گیرد. به‌احتمال فراوان این مدل در نمایشگاه‌های خودرویی که در ماه سپتامبر ۲۰۱۵ برگزار می‌شوند معرفی و بلافاصله برای فروش آماده می‌گردد. گفته شده مدل استیت یا استیشن این مدل نیز تا اواسط ۲۰۱۶ به بازارهای جهانی عرضه می‌گردد.

Renault Megane spy-photo
Renault Megane spy-photo
کمپانی فورد آمریکا از فراخوان کامیونت‌های سری F به دلیل نقص در سیستم کمربند ایمنی این مدل‌ها خبر داده است. به گفته فورد این فراخوان که شامل نقص در مدل‌های F-650 و F-750 تولیدی ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ و مدل‌های ۲۰۱۵ می‌گردد ممکن است موجب بروز خطراتی برای سرنشینان گردد و در تصادفات باعث آسیب رسیدن به افرادی گردد که از این کمربندها استفاده می‌کنند. دامنه این فراخوان گسترده نیست و شامل ۲۵۰۰ دستگاه از این کامیونت‌ها در آمریکا و ۴۰۰ دستگاه در کانادا می‌باشد. فورد اعلام نموده هنوز از صدمات احتمالی این نقص به خریداران آگاه نیست. مدل‌های F-650 و F-750 تولیدی فورد در کارخانه اوهایو مونتاژ می‌گردند.

Ford F-650
Ford F-650
از آلمان خبر می‌رسد مدل جدید فایتون که یکی از خودروهای نه چندان موفق فولکس‌واگن به شمار می‌رود آماده تولید است اما این خودروساز در تلاش برای بهبود سوددهی فایتون، قصد دارد تولید و هزینه‌های قطعات این سدان لوکس را کاهش دهد از رو معرفی آن را به تعویق خواهد انداخت.

VW Phaeton Rendering
VW Phaeton Rendering
به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش بلومبرگ به نقل از منابع آگاه، هزینه تولید فایتون سه برابر سدان اندازه متوسط پاسات است. فایتون ۸۹ هزار و ۶۵۰ یورویی که پروژه مورد علاقه فردیناند پیچ، رییس هیئت مدیره سابق فولکس‌واگن بود، در میان مدل‌های سدان، هاچ بک و شاسی‌بلند این خودروساز غیرمعمول به شمار می‌رود. این خودرو در یک تسهیلات ویژه در درسدن آلمان توسط تکنسین‌هایی که یونیفرم و دستکش‌های سفید دارند، به‌صورت دستی مونتاژ می‌شود. در طراحی داخلی این مدل روکش چوبی خاص و صندلی‌هایی استفاده شده‌اند که به ۱۸ شکل مختلف قابل تنظیم هستند. معرفی مدل جدید فایتون این پیام را می‌رساند که فولکس‌واگن از دوران پیچ فاصله می‌گیرد و به سودآوری توجه بیشتری پیدا می‌کند. در مقایسه با حاشیه سود پنج درصد برای رقیبی مانند پژو سیتروئن، سود عملیاتی برند فولکس‌واگن برابر در نیمه اول امسال با ۲.۷ درصد فروش برابر بود. هربرت دیس که از ژوئیه هدایت برند فولکس‌واگن را به‌دست گرفته است، مأموریت دارد سودآوری بزرگ‌ترین واحد گروه خودروسازی فولکس‌واگن را بهبود ببخشد. توانایی او برای بهبود پروژه‌هایی مانند فایتون آزمون کلیدی برای وی به‌عنوان یکی از نامزدهای جانشینی وینترکورن به عنوان مدیرعامل خواهد بود. در گذشته اقداماتی که برای تغییرات در فایتون انجام گرفت، به بهای شغل مدیران فولکس‌واگن تمام شده بود. تصمیم ولفگانک برنهارد برای خارج کردن این خودرو از بازار آمریکا در سال ۲۰۰۶ که به دلیل تقاضای ضعیف برای آن بود، در برکناری وی از مدیریت برند فولکس‌واگن نقش داشت.

VW Phaeton Rendering
VW Phaeton Rendering
و اینکه جاسوسان صنعتی با انتشار تصاویری اعلام کرده‌اند خودروی کراس اووری را دیده‌اند که در کوه‌های اطراف کالیفرنیای آمریکا توسط تیمی متخصص در حال آزمایش بوده است و به‌شدت به محصولات مزدا شبیه بوده است. به نظر می‌رسد این مدل همان نسل جدید خودروی مزدا CX9 باشد که در روزهای گذشته نیز تصاویری از آن منتشر شده بود. این خودرو که بر اساس فلسفه طراحی کودو ساخته شده و از شمایلی نوین برخوردار است حاوی زبان طراحی جدیدی است که مزدا در محصولاتش به کار می‌گیرد. در این مدل با به‌روزرسانی چراغ‌ها و همچنین اتصال چراغ‌های کناره به تیغه کرومی جلوپنجره مواجهیم. مزدا با ابتکاری نو در دماغه CX9 از یک جلوپنجره توری و ۵ ضلعی استفاده کرده است. این خط‌مشی پیش از این در شیوه طراحی مزدا ۳،۶ و CX5 نیز رعایت شده بود. باآنکه از فضای داخلی این مدل نیز اطلاعاتی در دست نیست اما مقامات مزدا از تغییر کامل داشبورد و طراحی داخلی خبر داده‌اند. موتور مورداستفاده در این مدل همان پیشرانه ۲ لیتری اسکای اکتیو است که به توربو مجهز شده است. با آن که این مدل بر روی پلاتفورم جهانی CD3 ساخته شده و خواهرخوانده فورد فیوژن و لینکلن MKZ است اما به احتمال فراوان دوره همکاری مزدا و فورد در ارائه مدل‌هایی با پلاتفورم مشترک به‌زودی به سر خواهد آمد.

2017 Mazda X-9
۲۰۱۷ Mazda X-9

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۱۱۶ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۲ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (38 ديدگاه)

    خودروسازای کشور به شعور مردم توهین میکنن
    مردم حق دارند انتقاد کنند
    چندین ساله که ساکت بودیم و هیچی نگفتیم
    واقعا که.
    بهتره یکم فکر کنیم
    اگه واقعا به فکر اقتصاد کشور هستن اول خودشونودرست کنن و بهونه نیارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ایرانی

      ۴ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      حتی اگه قیمتارو پایین آوردن باز هم نباید خودرو بخریم تا زمانی که کیفیت هم خوب بشه
      چه کسی حاضره غذای فاسدی رو که رایگان عرضه میشه، به خورد خانوادش بده و اونارو راهی بیمارستان‌ کنه
      کدوم منطقی این رو قبول میکنه؟
      خودروهای داخلی ما حکم همون غذای فاسد رو دارن که با جون خانوادهامون بازی میکنن
      اونایی که ماشین بی کیفیت داخلی میخرن و میگن عمر دست خداست مثل این می مونه که خودشونو از بلندی پرت کنن پایین و همین جمله رو بگن
      مگه خدا به ما عقل نداده
      سوار شدن به این خودروها مثل خودکشی محضه
      پس این خودروها مفتشون هم برامون گرون تموم میشن
      ایرانی عزیز اگه واسه جون خودت و خانوادت ارزش قائلی تا زمانی که کیفیت خودروی داخلی خوب و قیمت ها واقعی نشده این صنعت خائن رو تحریم کن.

      ” در حقیقت‏خدا حال قومى را تغییر نمى‏دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند ”
      (قرآن کریم)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. asad

    ۲ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام به دوستان. آقا کیفیت خودرو ها که افتضاحه. قیمتها رو هم کم نمیکنن. مردم خودشون باید تو بازار قیمتاشون رو با نخریدن بیارن پایین. من تو کار ماشینم تو 1 ماه گذشته 3 تا تندر پارس خودرویی صفر فروختم رفت. وضعیت موتوریش خوب بود. اما وضعیت رنگ افتضاح بود. قیر زیر بدنش و داخل گلگیرش همش ترک ترک بود. تازه تو دست انداز بدنه صدا قرچ قروچ می کرد.میگفتن از آب بندی بدنهشه. نمیدونم چیکار دارن میکنن اون تو با بدنه ها. من یه پیکان 75 دنده هیلمنی کلکسیونی هم دارم که هنوز قیر زیر بدنش تکون نخورده.مریی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Sektor

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حالا که قدرت همبستگی مردم مظلوم ایران را دیدند خیلی زیرکانه میگن این جنبش مشکوک و وابسته به خارج است! نه! این فرصتی تکرار نشدنی برای اعتراض به وضعیت موجود است! دریایی از نفت و گاز فروخته شد،سطح کیفی زندگی ایرانی باید پراید 22 میلیونی باشه!؟؟ من که پولمو از ایران خودرو بیرون آوردم.خرید خودروی صفر یعنی خیانت به خودمان،یعنی زدن مهر تایید به حماقتمان!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. محمد

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (512 ديدگاه)

    کاش خودروسازهای زاپنی بیان ایران…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. علی آقا

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام
    من هم موافقم فقط ماشین های ژاپنی به درد ایران میخورند مصرف پایین استهلاک فوق‌العاده پایین
    در تلویزیون همیشه در مناظره های پایش از مردم نظر میگیرن اما در مورد خودرو سلیقه ای وسود محوری به نفع خود من که اصلاً ماشین ایرانی سوار نمیشم حتی اگه یه پیچشم بسته باشند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. علی آقا

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام
    من هم موافقم فقط ماشین های ژاپنی به درد ایران میخورند مصرف پایین استهلاک فوق‌العاده پایین
    در تلویزیون همیشه در مناظره های پایش از مردم نظر میگیرن اما در مورد خودرو سلیقه ای وسود محوری به نفع خود من که اصلاً ماشین ایرانی سوار نمیشم حتی اگه یه پیچشم بسته باشند
    وسلام

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. محمد جواد

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (45 ديدگاه)

    حدود2سال پیش یه مگان 2000ثبت نام کردیم بعد از کش و قوس های فراوان یکسال پیش3خودروی ال90 و یک پراید با قیمت روز بهمون دادن
    واقعا نه خودروهاشون کیفیت دارن
    نه شرایطشون مناسبه
    نه تنوع رنگ دارن
    نه امکانات درستی برا ماشیناشون میزنن
    حالا…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. حسام

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان
    در مورد مشکل asad ;; تنها راه این که بری شکایت مشتری همون خودروساز,
    من خودم کارمند یکی از همین خودروسازیها هستم ,,استفاده از قطعات و … بی کیفیت خیلی زیاد شده ;;
    شاید با. شکایت شما و سایر هموطنان گرامی در کنار کمپین نخریدن خودرو ,,کمپین کیفیت هم تشکیل بشه و مردم از خودروهای بی کیفیت شکابت کن بلکه کیفیت خودبوها هم باله بره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. بهنام تهرانی

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تا زمانی که تعرفه های ورود خودرو بطور کامل حذف نشه و فضای رقابتی ایجاد نشه هیچ اتفاقی نمیافته
    دولت هم حاضر نیست از تعرفه ها بگذره و همه فشار بر دوش مردم هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. omid

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1323 ديدگاه)

    کلا قیمتا بیاد پایین همین لگن های بی ریشه که معلوم نیست چی هستن از نظر کیفیت هم که در حد گاری هم نیست و چن وقت تو انباراشون بوده و حتما هم کیفیت نداشته رنگشونم خیلی اومده پایین و چن وقت انبار شده بودن رو دوباره باید بخرین کلا این مثلا خودروها رو نباید خرید واقعا ارزش خرید ندارن هر کی بخره به خاک سیاه میشینه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. شهروند

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان…نداشتن کیفیت و بالا بودن قیمت واقعا درسته..اما مساله جدیدی هست؟! در عجبم..که چرا موقع گران شدن بیشتر به بازار هجوم میبریم و با شنیدن اولین خبر خوب بازار رو تحریم میکنیم..نه فقط برای خودرو…برای سایر بازارها هم همینطور تورم ایجاد کردیم..الان فقط خودرو نیست که سه برابر میخریمش..مسکن..لوازم خانگی..مواد غذایی..پوشاک..همه چیز…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. رضا

    ۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستمون اینو خوب اومد :””حالا که قدرت همبستگی مردم مظلوم ایران را دیدند خیلی زیرکانه میگن این جنبش مشکوک و وابسته به خارج است””
    من خندم میگیره از اون خبرنگار ک اظهار نظر کرده این توطئه خارجی هاس
    مرگ بر جهالت
    ببخشید مرگ بر حماقت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. علی

    ۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خودرو ایرانی مفتش هم گرونه من از چند سال پیش میتونستم خودرو داخلی بخرم ولی نخریدم به خونوادم هم گفتم هیچ وقت ماشین ایرانی نمیخرم باور کنید من خودم خیلی وقته تحریم کردم اینا رو، الان درسته پول خرید خودرو خارجی ندارم ولی ترجیح میدم ماشین نداشته باشم ولی آشغال هم نداشته باشم من خودم خیلی وطن پرست هستم ولی احمق نیستم برای کالای بی کیفیت کسانی که مردم را احمق فرض میکنند وقت بگذارم چندسال پیش هم که ازدواج کردم بیش از 90درصد لوازم خانگی ام رو جنس خارجی گرفتم تا پولم برای جنس آشغال هدر نره ، به خدا فقط خودرو نیست خیلی چیزهای دیگه باید تو این مملکت تحریم بشه از محصولات گران و بی کیفیت لبنی و مرغ هورمونی و منجمد گرفته تا…….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. solat

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (143 ديدگاه)

    مردم عزیز ما همین روند نخریدن رو ادامه بدن مطمئنم که مزد صبرشون رو میگیرن و در واقع ثابت میکنن که با همدلی میشه اونا رو مجبور کرد به خواسته هاشون احترام بزارن و اشغال تحویل مردم ندن اونم با قیمت بی حساب و کتاب

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. امین

    ۲۹ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کم این ملتو با نداشتن علم افتضاحتون تیغ زدین وجدان نیست که وجدان داشتن خودروهای ی به این افتضاحی رو انقد به مردم گرون نمیفروحتن خدا یاور مظلومانه امام علی میگه توان زورگویی زوتر از ههه ظلم ها گرفته میشه من هیچ وقت خوردور نمیخرم با خر میرم همه جا

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا