میز خبر

میز خبر: سایپا گران می‌کند یا تیشه به ریشه خود می‌زند؟

سایپا مونتاژکار ایرانی که در روزهای گذشته از افزایش ۸ تا ۱۰ درصدی قیمت محصولات سالخورده‌اش خبر داده بی‌شک بمب خبری هفته اخیر را ترکاند و در میانه سبقت‌گیری اروپایی‌ها از هم برای حضور در تهران و دیپلماسی اقتصادی و مملو از خبر دولت و زدوخوردهای دلواپسان و موافقان توافق در کنگره آمریکا، جالب‌ترین خبری بود که می‌شد خواند و در آن تأمل کرد.
معاون بازاریابی و فروش سایپا از افزایش قیمت محصولات این شرکت در صورت تصویب شورای رقابت خبر داده و گفت: مرحله بعدی تغییر قیمت‌ها بر اساس نرخ تورم و بر مبنای فرمول مشخص شده و تأیید مراجع ذی‌صلاح خواهد بود. رضا تقی‌زاده اظهار کرد: پیگیری ۱۶ ماهه گروه خودروسازی سایپا در حال به نتیجه رسیدن است و مجوزهای لازم برای افزایش ۸ تا ۱۰ درصدی قیمت خودرو صادر خواهد شد.

آیا انحصار در ایران با رضایت مصرف کننده همراه است؟
آیا انحصار در ایران با رضایت مصرف کننده همراه است؟
البته درباره بازار خودروی داخل اخبار کاملاً امیدوارکننده است و گویا همه شرایط دست‌به‌دست هم داده تا با انحصار تاریخی خودروسازان داخلی مقابله کند. دنیای اقتصاد روزنامه مطرح و پرتیراژ کشور، دیروز در صفحه اقتصادی‌اش دراین‌باره نوشت: همسو با افت ۵۵ درصدی واردات خودرو در چهار ماه گذشته، بازار هم‌اکنون شاهد تخفیف‌های ویژه برخی واردکنندگان به‌منظور جلب نظر مشتریان است. کاهش میلیونی قیمت برخی خودروهای وارداتی به دلیل رکود بازار در حالی منجر به تغییر استراتژی واردکنندگان شده است که بعد از توافق هسته‌ای مشتریان در شرایط انتظاری برای کاهش قیمت‌ها و ورود خودروهای جدید به‌سر می‌برند.

2014 Mitsubishi Mirage
Mitsubishi Mirage
در همین حال برخی از واردکنندگان معتقدند که تخفیف‌ها ویژه برای خروج بازار از رکود است. به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت حداقل قواعد بازی در حوزه واردات در حال تغییر است و قیمت‌ها رو به نزول. جالب این است که بازار خودروهای وارداتی این روزها از هیچ قاعده و مکانیسمی پیروی نمی‌کند، به‌طوری‌که باوجود کاهش ۵۵ درصدی واردات، تقاضا برای خودروهای یاد شده نیز به طور چشمگیری کاهش یافته است. معمولاً در چرخه کسب‌وکار، هر کالایی با تقاضاکنندگان و عرضه‌کنندگان آن کالا روبه‌رو است؛ بنابراین اگر در بازاری به هر دلیل عرضه و تقاضا باهم برابر نباشند؛ یعنی بازار در تعادل نیست.

Kia Sportage 2015
خبر دیگر اینکه برخلاف روند رشد تولید خودرو در ماه‌های اخیر، تولید این محصولات در تیر ماه امسال نزولی شد. به گزارش خبرنگار ایسنا، بر اساس جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودرو در تیر ماه امسال با کاهش ۱۰.۱ درصدی از ۱۰۲ هزار و ۸۱۵ دستگاه در تیر ۱۳۹۳ به ۹۲ هزار و ۴۵۷ دستگاه در تیر ۱۳۹۴ کاهش یافت. در این مدت تولید انواع سواری با کاهش ۳.۳ درصدی از ۸۷ هزار و ۵۵۵ دستگاه در تیر ۱۳۹۳ به ۸۴ هزار و ۶۶۱ دستگاه کاهش یافته است. تیر ماه امسال تولید انواع وانت نیز با کاهش ۴۹.۱ درصدی از ۱۳ هزار و ۸۱۷ دستگاه در تیر ۱۳۹۳ به ۷۰۳۷ دستگاه کاهش یافت.
تیر ماه امسال تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس در کشور با رشد ۱۲۱.۷ درصدی از ۲۳ دستگاه در تیر ۱۳۹۳ به ۵۱ دستگاه افزایش یافت. در این مدت تولید انواع اتوبوس با افت ۵۱.۷ درصدی از ۸۹ دستگاه در تیر ۱۳۹۳ به ۴۳ دستگاه کاهش یافته است. در این مدت تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده نیز با کاهش ۵۰ درصدی از ۱۳۳۱ دستگاه در تیر ۱۳۹۳ به ۶۶۵ دستگاه کاهش یافته است. اما در چهارماهه نخست امسال تولید انواع خودرو در کشور با رشد ۸.۴ درصدی از ۳۲۸ هزار و ۵۱۵ دستگاه در چهارماهه نخست سال گذشته به ۳۵۶ هزار و ۲۳۹ دستگاه افزایش یافته است.

خط تولید دنا
خط تولید دنا
چهارماهه نخست امسال تولید انواع سواری با رشد ۱۷.۶ درصدی از ۲۷۹ هزار و ۸۵۲ دستگاه در چهارماهه نخست سال گذشته به ۳۲۹ هزار و ۵۵ دستگاه افزایش یافته است. در این مدت تولید انواع وانت با کاهش ۴۸.۹ درصدی از ۴۴ هزار و ۸۵۴ دستگاه در چهارماهه نخست سال گذشته به ۲۲ هزار و ۹۰۵ دستگاه کاهش یافته است. تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس نیز با رشد ۱۲۹.۶ درصدی از ۷۱ دستگاه در چهارماهه نخست سال گذشته به ۱۶۳ دستگاه افزایش یافته است. تولید انواع اتوبوس نیز با کاهش ۱۸.۸ درصدی از ۲۹۸ دستگاه در چهارماهه نخست سال گذشته به ۲۴۲ دستگاه کاهش یافته است. تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده با رشد ۱۲.۶ درصدی از ۳۴۴۰ دستگاه در چهارماهه نخست سال گذشته به ۳۸۷۴ دستگاه افزایش یافته است.

وانت آریسان ایران خودرو
وانت آریسان ایران خودرو
جالب‌ترین نکته این روزهای بازار خودروی ایران هم علاوه بر کاهش ۵ درصدی قیمت خودروهای وارداتی، کاهش ۱۵ درصدی قیمت خودروهای چینی در بازار است. رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران و نماینده کمیسیون تخصصی خودروی ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان کاهش قیمت در خودروهای چینی گفت: خودروهای چینی نسبت به خودروهای داخلی و وارداتی بیشترین افت قیمت را داشته‌اند به‌طوری‌که کاهش قیمت در این خودروها ۱۵ درصد بوده است. وی در گفتگو با عصر ایران در مورد اینکه چرا خودروهای چینی کاهش قیمت بیشتری را نسبت به خودروهای دیگر بازار داشته‌اند؟ گفت: به نظر من با توجه به خبرهای مطرح شده درزمینهٔ ورود خودروسازان اروپایی به ایران، خریداران خودرو منتظر ورود این خودروها به بازار هستند و لذا در این زمینه اقبال به استفاده از خودروهای چینی کاهش یافته است.

Geely GX7 2012
خبر دیگر اینکه مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا طی حکمی سیدمهدی آستانی را به سمت مدیرعامل و عضو موظف هیئت‌مدیره شرکت گروه سرمایه‌گذاری سایپا منصوب و از زحمات محمدرضا صباغی، مدیرعامل پیشین این شرکت تقدیر کرد. دکتر آستانی دارای فوق‌لیسانس MBA و دکترای مدیریت مالی است و سابقه مدیرعاملی در شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان، معاون خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران و معاون مالی بانک صنعت و معدن را دارد، وی همچنین به مدت ۳۰ سال در حوزه مطبوعات کشور فعالیت مستمر داشته است.

astani-saipa
تصاویر جاسوسی‌ای که از آزمایش‌های فراری منتشر شده نشان می‌دهد مدل f12 اسپچاله یا GTO که گونه تولید محدود و ارتقا یافته از مدل پایه است به‌زودی با ظاهر و جزئیاتی متفاوت با گونه اصلی به بازار عرضه می‌شود. این مدل که قرار است در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت نمایش داده شود با ارتقایی ۳۰ تا ۷۰ اسبی در موتورش نسبت به F12 برلینتا قوی‌تر است و از موتور V12 که ۶.۳ لیتر حجم دارد، بهره می گیرد. علاوه بر این اسپچاله از ۲۰۰ کیلوگرم کاهش وزن نیز سود می‌برد که می‌تواند به چابک شدن هرچه بیشتر این مدل کمک کند. به نظر می‌رسد در برخی از قسمت‌ها مانند برآمدگی که در گلگیر جلو مشاهده می‌شود از فیبر کربن استفاده شده و این قضیه به رکاب‌ها و پایین درهای خودرو نیز کشیده شده است. جالب‌ترین قسمت در مدل اسپچاله سه حفره آبشش مانند است که بر روی گلگیر عقب خودنمایی می‌کنند.

چندی پیش شنیدیم که کنسرسیومی از سه خودروساز غول آلمانی یعنی BMW، Audi و شرکت مادر Mercedes Benz یعنی دایملر واحد Here نوکیا که واحد مربوط به نقشه‌های دیجیتال این شرکت است را به قیمت ۳ میلیارد دلار خریداری کرده‌اند. حال چرایی این کار در دست بررسی است و بنابر گزارش سایت تابناک مدیرعامل شرکت دایملر گفته است: نقشه‌های دیجیتال با دقت بسیار بالا در آینده تبدیل به بخش مهم و اساسی از قابلیت نقل مکان و تحرک هستند. «دیتر زتش» اشاره کرده: با خرید اشتراکی سهام Here از نوکیا در صدد هستیم تا برای تمامی خودروسازان، فروشندگان و مشتریان در سایر صنایع، استقلال این خدمات اساسی و بنیادین را حفظ کنیم. همچنین در یک بیانیه، هر سه خودروساز آلمانی اهمیت این خدمات مبتنی بر نقشه را برای آینده صنعت خودروسازی تأیید کرده‌اند. در این بیانیه آمده: نقشه‌های Here دربردارنده بنیادهای اساسی برای نسل بعدی خدمات مبتنی بر محل و موقعیت است. این موضوع برای صنعت خودروسازی مبنایی برای سیستم‌های یاری‌گر و اتومبیل‌های خودران است؛ خدماتی که برای ایجاد امنیت جاده‌ای بیشتر و تسهیلات بالاتر اهمیت دارد. بنا بر گزارش‌ها، این قرارداد قرار است در فصل اول سال میلادی آتی یعنی سال ۲۰۱۶ نهایی شود.

here map
خبرها و تصاویر منتشر شده از جاسوسان صنعتی نشان می‌دهد که بنتلی بنتِیگا (بِن تِی گا) همچنان در حال آزمایش است. پس از اینکه جاسوسان صنعتی عکس‌هایی از این مدل در آب‌وهوای سرد و یخ‌زده و گل‌ولای و بیابان را منتشر نمودند، حال تصاویر جاسوسان صنعتی این بار بنتِیگا را در حال عبور از مسیرهای پر سنگلاخ نشان می‌دهد. گویا بنتلی به‌هیچ‌وجه علاقه‌ای به معرفی نمایشی یک کراس‌اوور ندارد و از حضور در بازار شاسی بلندهای لوکس اندازه کامل نیت دقیقی دارد. این مدل که توانایی فوق‌العاده‌ای در آف‌رود دارد و به یک موتور W12 مجهز است به‌احتمال فراوان در نمایشگاه‌های آینده خودرو معرفی خواهد شد. کارشناسان قیمت این مدل را چیزی در حدود ۲۰۰ هزار دلار عنوان کرده‌اند. ویدئوی حاضر بنتِیگا را در شمال اسپانیا نشان می‌دهد. این ویدئو نخستین تیزر رسمی این مدل فوق‌العاده است.

تصویر هفته

فولکس پولو در مسابقات رالی جهانی
فولکس پولو در مسابقات رالی جهانی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۶۸ دیدگاه‌ها

  1. Arash-zr

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (26 ديدگاه)

    16 ماه تلاش کردن که گرون کنن ؟! چه خوب که خودشون رو با این حرفاشون لو میدن و مردم رو روز به روز متنفر تر از خودشون میکنن، این نشون میده که فقط میخوان شکم خودشونو بزرگ کنن.
    عصر ارتباطات دوستان لطفا تا میتونید توی شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی و روشنسازی کنید.
    بزارید این غده های سرطانی کثیف نابود بشن.
    جا خوش کردن به اصطلاح comforte zone درست کردن .جای فعلیشون توی مملکت جای راحتیه باید اینجا رو براشون جهنم کنیم این خیانت کارهای گاری ساز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. من

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (249 ديدگاه)

    تو این 16 ماه اگه جای افزایش قیمت ؛ روی ماشین هاشون کار میکردن الان باید یه مدل جدید میدادن بیرون مثلا پراید کراس اور

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا