میز خبر

میز خبر: پراید به بورس می‌رود؛ آمریکا به سیاره مشتری

در روزهایی که خبر عبور سفینه Juno از ناحیه خطر سیاره مشتری آن‌هم برای نخستین بار در جهان زلزله‌ای رسانه‌ای ایجاد نموده، ما همچنان بی‌اعتنا به جهان و مافیها روزگار می‌گذرانیم. اخبار حوزه خودرو در ایران هم بیش از هر زمان دیگری گرد رکود می‌گردد و درعین‌حال به‌تازگی خبر بسیار خنده‌داری منتشر گشت که برای علاقه‌مندان حوزه خودرو جای تأسف و برای بسیاری از نویسندگان مایه طنزپردازی درخوری داشت و البته در جای خود حاوی نکات بسیار مهمی نیز بود.

pride-2

این خبر طنز به این صورت بود که چندی پیش بحث عرضه شدن پراید از طریق بورس کالا مطرح شد و قرار بر این شد که این خودرو به دلیل اقبال بالای خریداران ایرانی و عرضه و تقاضای هیجانی آن در بورس کالا به فروش گذاشته شود. در این رابطه مدیرعامل بورس کالای ایران به‌تازگی گفته که با توجه به ابهام‌هایی که در مورد قیمت پراید وجود دارد، قرار به راین است که اظهارنظر حقوقی در مورد عرضه یا عدم عرضه پراید در بورس کالا صورت بگیرد. حامد سلطانی‌نژاد درباره احتمال عرضه پراید در بورس کالا اظهار کرد: “این‌که پراید از طریق بورس کالا عرضه شود یا خیر بستگی به قیمتش دارد و ما باید بدانیم سیستم قیمت‌گذاری آن به چه صورت است و این‌که آیا قیمت آن انعطاف دارد که بتواند در بازار ثانویه بالا و پایین شده و مورد معامله قرار گیرد”. حال اینکه پراید تا این اندازه کالایی ارزشمند است که می‌تواند در بازار بورس موجب تحریک خریداران گردد یا نه خود یک سؤال اساسی است اما مهم‌تر از آن، اهمیت یافتن چنین خودروی بی‌کیفیت و نازلی در هر محفل و بازار و شرایطی است. پراید محصول اقتصاد بیمار ایران و نمادی از برهم‌کنش نیروهای اقتصادی در کشوری است که عزمی برای حل معضلاتش ندارد.

cartoon
خبر دیگر اینکه خبرگزاری تسنیم گزارش داده در سه ماه سال جاری واردات خودروهای کمتر از ۲ هزار سی‌سی ۲۷ درصد از لحاظ ارزشی افزایش یافته و در این مدت بیش از ۱۰ هزار خودرو به‌ارزش ۲۵۵ میلیون دلار در حجم‌های موتوری مختلف به کشور وارد شده است.
به گزارش خبرنگار بخش بازرگانی خبرگزاری تسنیم، در ۳ ماه ابتدایی سال جاری واردات خودروهای کمتر از ۲ هزار سی‌سی و ۲ هزار و ۵۰۰ سی‌سی به‌ترتیب افزایش ۲۷ درصدی و ۹ درصدی داشته و در این مدت در مجموع بیش از ۱۰ هزار خودرو به کشور آمده است؛ بنابراین گزارش در این مدت ۵ هزار و ۱۲۹ خودروی خارجی ۲ هزار سی‌سی تا ۲ هزار و ۵۰۰ سی‌سی به‌جز آمبولانس و هیبریدی به‌عنوان ششمین کالای عمده وارداتی به‌ارزش ۱۳۲ میلیون دلار به کشور آمده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۹ درصدی از لحاظ ارزشی و ۵ درصدی از لحاظ وزنی داشته است. گفتنی است، در سه‌ماهه ابتدایی سال ۹۴، ۵ هزار و ۲۲ خودرو ۲ هزار سی‌سی تا ۲ هزار و ۵۰۰ سی‌سی به‌ارزش ۱۲۲ میلیون دلار خودروی وارداتی به کشور بوده است.

2016 Toyota Camry Hybrid
۲۰۱۶ Toyota Camry Hybrid

در اظهارنظری جالب اما محمدرضا نجفی منش عضو انجمن قطعه‌سازان ایران به روزنامه دنیای اقتصاد گفته است:
به شخصه چون اصلاً اعتقادی به مردمی بودن کمپین «خودرو نخرید» ندارم، طبعاً نمی‌توانم اثرگذاری آن را بر رفتار خودروسازان و بهبود کمی و کیفی خودروهای تولید داخل قبول کنم. ممکن است خیلی‌ها بگویند حرف مشتریان و خواسته آنها (در قالب کمپین خودرو نخرید) اثری روی خودروسازان نگذاشته و این اتفاق خوبی نیست؛ با این حال بنده معتقدم اصلاً حرف این کمپین حرف مردم نبوده است. آن زمان که کمپین شکل گرفت، خیلی گمان می‌کردند مشتریان با صنعت خودرو قهر کرده و به‌هیچ‌وجه حاضر نیستند خودروهای داخلی را خریداری کنند، با این حال ارائه تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی از سوی دولت نشان داد ماجرا چیز دیگری است.
وی افزود: این تسهیلات سبب شکسته شدن کمپین «خودرو نخرید» شد و در عرض مدت‌زمانی کوتاه، نزدیک به ۱۳۰ هزار خودرو به فروش رفت. درواقع این استقبال مردمی از تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی نشان داد مشتریان با بازار خودرو قهر نیستند و مشکل آنها تنها قدرت خرید پایین است. با این حساب نمی‌توان گفت کمپین موردنظر توانسته تغییری در رفتار خودروسازان داده و سبب بهبود کیفی خودروهای داخلی شود. اگر هم تغییر در سطح کیفی خودروها به چشم می‌آید، این موضوع بیشتر ناشی از برنامه خودروسازان مبنی بر بهبود مستمر کیفی محصولاتشان است نه کمپین. به اعتقاد من حتی ارائه روش‌های فروش جذاب نیز ربطی به کمپین ندارد، چه آنکه چنین روش‌هایی در گذشته نیز اجرا می‌شد و هم‌اکنون دوباره مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در مجموع معتقدم کمپین «خودرو نخرید» به‌دلیل آنکه مردمی نبود، اثری هم روی رفتار خودروسازان نداشته و اینکه شرکت‌های خودروساز تلاششان را (در حوزه کیفی) بیشتر کرده‌اند، ناشی از برنامه‌ریزی آنهاست و ارتباطی به کمپین موردنظر ندارد.

cartoon

اما چنان‌که در ابتدای متن ذکر آن رفت، کاوشگر «جونو» متعلق به سازمان فضایی آمریکا شامگاه دوشنبه سرانجام وارد مدار سیاره مشتری شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه ایندیپندنت، سفینه کاوشگر «جونو»(Juno) متعلق به «ناسا» سازمان هوا فضانوردی آمریکا، شامگاه دیشب (دوشنبه ۴ ژوئیه ۲۰۱۶) به‌وقت محلی آمریکا وارد مدار این بزرگترین سیاره منظومه شمسی شد. کاوشگر «جونو»(Juno) که در ماه اوت سال ۲۰۱۱ میلادی از پایگاه فضایی «کیپ کاناورال» در ایالت فلوریدا برای مطالعه سیاره مشتری به فضا پرتاب شده بود، دیشب پس از پنج سال سفر و پیمودن نزدیک به ۳ میلیارد کیلومتر، به مدار این پنجمین سیاره از خورشید رسید.

1395041510325890780736410
این کاوشگر قرار بود طی ۳۰ دقیقه سرعت خود را از ۲۵۸۰۰۰ کیلومتر در ساعت به ۱۹۵۰ کیلومتر در ساعت کاهش دهد تا بتواند در مدار سیاره مشتری و در ارتفاع ۴۲۰۰ کیلومتری ابرهایی که آن را احاطه کرده‌اند، قرار گیرد که این نزدیک‌ترین فاصله‌ای است که تاکنون یک کاوشگر نسبت به مشتری داشته است؛ لحظه‌ای که ناسا فقط با یک علامت رادیویی از موفقیت یا عدم موفقیت آن باخبر شد. “جونو”(Juno) که برگرفته از الهه رومیان و به معنای همسر مشتری است دارای ۹ ابزار علمی قدرتمند است که در قلب آن جای گرفته‌اند. همان‌طور که پروفسور «استن کاولی» از دانشگاه لستر انگلیس می‌گوید:”این مأموریت نتیجه ۱۵ سال تحقیق بوده است؛ درواقع آغاز مأموریت جونو به سال ۲۰۰۱ بازمی‌گردد”.

1395041510323350180736310
“جونو”(Juno) در طی بیست ماه، ۳۷ بار در مدار سیاره مشتری خواهد گشت و اطلاعاتی در مورد جو، سطح، نیروی مغناطیسی و شفق‌های قوی قطبی آن را به همراه عکس‌هایی از سیاره به زمین ارسال خواهد کرد؛ مأموریتی که در محیط بسیار نامناسبی انجام خواهد شد.” ستیو لوین” یکی از دانشمندان پروژه «جونو» می‌گوید: “سیاره مشتری بزرگترین و بدترین سیاره منظومه شمسی است؛ دارای بزرگترین میدان مغناطیسی و نیروی جاذبه و نیز وسیع‌ترین شفق قطبی و کمربند تشعشعی است؛ همه چیز در مورد این سیاره عظیم است”. به دلیل تشعشعات بسیار زیاد در جو این سیاره، دانشمندان ناسا دستگاه‌های حساس این کاوشگر را در یک گاوصندوق غیرقابل نفوذ از جنس تیتانیوم قرار داده‌اند.

«جونو»(Juno) برخلاف سفینه‌های کاوشگر دیگر که انرژی آنها از طریق سوخت «پلوتونیوم» تأمین می‌شود، با انرژی خورشیدی کار می‌کند. ناسا در نظر دارد تا در پایان یک سال مأموریت کاوشگر «جونو»، آن را در اتمسفر مشتری نابود کند تا با این کار مانع از برخورد احتمالی آن با اقمار این سیاره شود.

1395041510315048580736110

اما دو خودروساز بزرگ کشور که در سال گذشته به صخره”کمپین نه به خودروی بی‌کیفیت داخلی” خوردند و با کمک دولت توانستند از خطر ورشکستگی بگریزند، این بار و در ایام عید سعید فطر روش‌های مختلفی را برای فروش محصولات زیر ۴۰ میلیون تومانی خود در نظر گرفته‌اند تا از این طریق تقاضای انباشته شده در قشر متوسط به پایین جامعه را تحریک کنند.
به نظر می‌رسد با توجه به مثبت شدن رشد تولید خودرو در بهار امسال خودروسازان کشور در نظر دارند در حد سقف فعلی، تولید خود را نگه داشته و از تعداد آن نکاهند تا این رشد مثبت تا پایان امسال نیز حفظ شود. بر اساس گزارش اقتصادنیوز، ایران‌خودرو که با تولید ۱۲۸ هزار دستگاه خودرو در بهار امسال، به‌عنوان بزرگترین سازنده انواع خودروهای سواری در کشور شناخته شده، شرایط ویژه‌ای را برای فروش پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در نظر گرفته است به طوری که متقاضی دریافت این خودرو تنها با پرداخت ۳۴ درصد قیمت تمام شده این خودرو (۱۱ میلیون تومان) قادر است با اقساط ۳۶ ماهه مالک این خودرو پرطرفدار در کشور شود.
ایران‌خودرو به افرادی که در این طرح فروش شرکت کنند وعده داده تا نرخ سود مشارکت ۱۶ درصدی بپردازد و خودرو را ظرف مرداد و شهریور به متقاضیان تحویل دهد. این برای اولین بار در دهه‌های اخیر است که ایران‌خودرو با چنین پیش‌پرداخت کمی نسبت به قیمت تمام شده یک خودرو اقدام به فروش اقساطی یک محصول خود می‌کند. بررسی آمار تولید ۲۰۶ تیپ ۲ در بهار امسال مؤید آن است که تا پایان بهار امسال نزدیک به ۲۹ هزار دستگاه انواع ۲۰۶ به تولید رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۲ درصد کاهش تولید داشته است.

206

اما از انگلستان خبر می‌رسد جگوار-لندروور که در مالکیت تاتاموتورز هند هستند، قصد دارند به‌زودی مرکز تولید خودروهای با تکنولوژی جدید خود را که از پسوند SVO استفاده می‌کند، راه‌اندازی نمایند. این مرکز فنی که با هزینه‌ای ۲۶ میلیون دلاری در کاونتری انگلستان ساخته شده کار تولید نمونه‌های تولید محدود و سفارشی این دو برند برجسته را بر عهده خواهد داشت، از خریداران با غذاهایی لذیذ که حاصل دست‌پخت آشپز برجسته‌ای به نام گراهام ادواردز است پذیرایی می‌کند تا به‌صورتی عینی حس لوکس بودن برندهای جگوار و لندروور به خریداران القا گردد.

jlr-svo-956

نیسان خودروساز برجسته ژاپنی نیز اعلام نموده قصد دارد نمونه هیبریدی اس‌یووی پرطرفدار خود یعنی مورانو را برای بازارهای آمریکای شمالی تولید و عرضه نماید. این خودرو که برای اولین بار بیش از یک سال پیش در چین از آن پرده‌برداری شد، مجهز به موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر سوپرشارژردار و یک موتور الکتریکی است و به‌صورت ترکیبی به اتصال یافته و قدرت مورانو را تأمین می‌کنند و البته به یک جعبه‌دنده با کلاچ دوگانه نیز مجهز شده است. دو موتور روی هم رفته ۲۵۰ اسب بخار قدرت و بیش از ۳۶۰ پوند فوت گشتاور تولید می‌کند. این خودرو که به سیستم ۴ چرخ متحرک مجهز شده است، در دو رده تجهیزاتی SL و پلاتینیوم با قیمت ۴۰ تا ۴۲ هزار و ۱۰۰ دلار به فروش خواهد رسید و قرار است در مرحله اول تنها ۶۰۰ دستگاه از آن تولید و عرضه گردد.

روح فروچو لامبورگینی فقید اما این روزها به‌شدت شاد و خوشحال است چراکه از قِبَل چند دهه تلاش، اکنون شاهد رشد چشمگیر فروش شرکتی است که خود برای نخستین بار آن را برای مقابله با فراری بنا نهاد. لامبورگینی به‌تازگی اعلام نموده فروش خودروهای این شرکت در شش‌ماهه نخست امسال رکورد زده و با رشدی جالب‌توجه تا ماه ژوئن توانسته با رشدی ۷ درصدی بیش از ۲۰۰۰ دستگاه از دو گونه اوراکان و اونتادور را به فروش رساند. آنچه از سفارش‌های گرفته شده نیز برمی‌آید به ما می‌گوید لامبورگینی می‌تواند رکورد فروش سال ۲۰۱۵ به میزان ۳۲۴۵ دستگاه را بشکند و به مرز فروش ۴۰۰۰ دستگاه خودرو در سال برسد. لامبورگینی برای شش‌ماهه دوم برنامه دارد علاوه بر ارائه نمونه اسپایدر اوراکان و تولید مدل کاملاً جدید سنتناریو، نمونه‌ای تولید محدود از اوراکان با نام آویو و نسخه‌ای ارزشمند از اونتادور با نام “میورا هامیج” را راهی بازارهای در حال رشدی نماید که میل بسیاری به مدل‌های جدید نشان می‌دهند. لامبورگینی در طول چند سال اخیر رشد سریعی را پشت سر گذاشته و توانسته به‌صورت مداوم، فروش سالانه خود را از ۲۰۰۰ دستگاه به بیش ۳۰۰۰ دستگاه در سال گذشته برساند و با ارائه اس‌یووی زیبای اوروس در سال ۲۰۱۸ که از پیشرانه‌ای ۸ سیلندر سود می‌برد، برنامه‌ای گسترده برای افزایش تولید و فروش تا مرز ۶۰۰۰ دستگاه در سال تدارک دیده است.

2015 Lamborghini Huracán LP610-4

از بی‌ام‌و خودروساز آلمانی نیز تصاویری منتشر شده که گویا مربوط به یک کراس‌اوور الکتریکی و بزرگ با کد i5 است و قرار است به‌زودی راهی بازارهای جهانی گردد. این مدل که پس از i3 و i8 سومین مدل الکتریکی بی‌ام‌و است قرار است تا سال ۲۰۲۰ به بازار ارائه گردد. این خودرو که رقیب سرسختی برای تسلا مدل x خواهد بود، برخلاف دیدگاه‌های قبلی مبنی بر تولید به‌صورت هیبریدی و یا ترکیبی، قرار است به‌صورت تمام الکتریکی و با شعاع حرکتی ۳۲۰ کیلومتری به بازار ارائه گردد.

BMW i5 SUV Rendered
BMW i5 SUV Rendered

همچنین نسل جدید کوروت قرار است با قیمتی برابر ۱۵۰ هزار دلار تولید شده و از یک موتور V8 یا V6 توربو قدرت گیرد. کوروت جدید موتور وسط است و همین عامل موجب افزایش قابلیت‌های دینامیکی آن می‌شود و بدین‌گونه به حریفی مستقیم برای فراری و لامبورگینی تبدیل شود. گرچه هنوز کسی نسخه موتور وسط اسپرت محبوب آمریکایی را، شورلت کوروت در راه است یا حداقل علاقه‌مندان به صنعت خودرو این‌طور گمان می‌کنند. این حدس و گمان‌ها به لطف شایعات، اطلاعات و تصاویر درز کرده‌ای است که از آزمون‌های اخیر جنرال‌موتورز گرفته شده است. پس از یک دهه حدس و گمان درباره این اسپرت باسابقه آمریکایی اطلاعاتی که درباره نسل جدید آن داریم به شرح زیر است.

corvette mid engine 01

corvette mid engine
یکی از دلایل فروش بالای نسل فعلی کوروت قیمت مناسب آن است. قیمت پایه ۵۵۴۰۰ دلار برای C7 بدان معنی است که شما می‌توانید یک خودروی عضلانی و قدرتمند را با هزینه‌ای به‌مراتب کمتر از رقبایش خریداری کنید. البته این قیمت برای نسخه موتور وسط بیشتر است و احتمالاً خیلی بیشتر. به‌ویژه آنکه شاسی و پلتفرم جدیدی باید برای قرار دادن موتور در پشت صندلی طراحی شود. ۱۵۰ هزار دلار قیمتی است که در بیشتر محافل بر سر زبان‌ها افتاده است و این نزدیک به دو برابر قیمت سلطان فعلی کوروت‌ها، یعنی Z06 است.

اگر نسل جدید بخواهد اصالت خود را حفظ کند انتظار می‌رود به یک موتور V8 قدرتمند مجهز باشد (که احتمالاً از طراحی کاملاً جدیدی نیز برخوردار خواهد بود) اما برخی شایعات مبنی بر استفاده از یک موتور V6 توربو برای پایین‌تر آوردن قیمت نیز به گوش می‌رسد.
از آنجا که موتور در پشت کابین قرار گرفته، طراحی آن کاملاً متفاوت با نسل قبلی موتور جلو خواهد بود. عکس‌های جاسوسی که اخیراً گرفته و به کوروت C8 منصوب شده نشان می‌دهد کابین به جلوتر آمده و بخش پشت آن طولانی‌تر شده است. دو لبه کشیده در ستون‌های پشتی نیز به چشم می‌خورد که مشخصه خودروهای موتور وسط بوده و در مک‌لارن ۵۷۰S و فورد جی‌تی نیز مشاهده می‌شود.
تنها دلیل تغییر ساختار کوروت به موتور وسط بهبود عملکرد آن است. مهندسان جنرال‌موتورز دریافته‌اند که در خصوص انتقال قدرت در سوپراسپرت‌های موتورجلو و نیز قابلیت‌های آن‌ها در پیچ‌ها محدودیت وجود دارد. کما اینکه مدل فعلی Z06 به‌عنوان یک سوپراسپرت فوق‌العاده، بسیاری از قابلیت‌های خود را مدیون موتور وسط بودنش است. قرار گرفتن موتور در وسط موجب تقسیم بهینه وزن نیز شده و درنتیجه پایداری در پیچ‌ها افزایش می‌یابد.

Corvette Zora Mid Engine Platform
Corvette Zora Mid Engine Platform
و درنهایت اینکه کمپانی استون مارتین بعد از رونمایی از مدل جدید ونکوئیش زاگاتو با اختلاف دو ماه جزییات این خودرو خاص را منتشر کرد. این خودرو که تنها به تعداد محدود ۹۹ عدد ساخته می‌شود از موتوری ۵.۹ لیتری با ۵۹۲ اسب بخار قدرت به حرکت درمی‌آید تا بتواند این اثر هنری را ظرف ۳.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند. آستون مارتین اعلام نموده این مدل را در تأسیسات گایدون زاگاتو واقع در ویلا دسته در رجینای ایتالیا تولید کند و از ابتدای ۲۰۱۷ کار تحویل خودروها را به مشتریان آغاز می‌کند. این خودروی اسپرت، گران‌قیمت و زیبا از موتوری ۵.۹ لیتری و ۱۲ سیلندر به قدرت ۵۲۹ اسب بخار سود می‌برد و به‌واسطه استفاده گسترده از فیبر کربن در ساختار بدنه قادر است در ۳.۵ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد. آستون مارتین ویلا دسته زاگاتو قیمتی معادل ۱۹۰ هزار پوند خواهد داشت و با سقفی مواج و دو قوسی یکی از شاهکارهای تولید مشترک زاگاتو و آستون مارتین است.

Aston-Martin-Vanquish-Zagato-front-end

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. یو اس اس اینترپرایز

    ۲۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    عجب ماهواره ای ساخت امریکا.دمش گرم
    باتشکر از اقای شاوردی عزیز

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احسان(احسان سابق)

      ۲۰ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (2872 ديدگاه)

      …پراید محصول اقتصاد بیمار ایران و نمادی از برهم‌کنش نیروهای اقتصادی در کشوری است که عزمی برای حل معضلاتش ندارد…
      یکی از زیباترین و بهترین جمله هایی که خوندم همین بوده

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. یو اس اس اینترپرایز

        ۲۰ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        درود برشما احسان عزیز

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. رحمان

        ۲۱ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (111 ديدگاه)

        دوست عزیز به نظر شما چند درصد مردم ایران به طور تقریبا حرفه ای به خودرو علاقه نشون میدن؟؟؟؟؟
        همین پراید پر فروش ترین خودرو در ایران هستش اگه مصرف کننده ایرانی مقداری حرفه ای به خودرو نگاه میکرد محال بودکه پراید بخره با همین پول یه خودروی دست دوم دیگه میخرید که حداقل ایمنی بهتری از پراید داشته باشه.
        حتی نمایشگاه داران ایران هم حدود 99 درصدشون هیچ اطلاعات حرفه ای از خودرو ندارن فقط به خاطر دلالی که پول خوبی هم داره این شغل را انتخاب کردن.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. سعید

      ۲۱ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (222 ديدگاه)

      اصلا نگران نباشید، تا چند سال آینده پراید رو وارد مدار مشتری میکنیم…
      خیالتون راحت…

      با پراید به دنیا اومدیم، با اون زندگی خواهیم کرد و با آن خواهیم مرد و با او از پل صراط رد خواهیم شد…
      باشد که رستگار شویم…
      تازه شنیدم میگن تاکسی های بهشت پرایدن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. یو اس اس اینترپرایز

        ۲۱ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        سعید عزیز چه روحیه خوبی داری ماشالله

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. سعید

          ۲۱ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (222 ديدگاه)

          چرا همچی روحیه ای نداشته باشم، انواع اقسام ماشین های خارجی قدیم مثلا شورلت مدل 1975 نگاه میکنی گیربکس اتومات داشته ما هنوز تو سال 2016 خودروسازیمون یه کلاچ اتومات نمی تونه تولید کنه چه برسه گیربکس اتومات!!!!!!!!!
          چرا روحیه نداشته باشم!!!
          فففففففففففففقط ادعا داریم تو جهان وسلام!!!!!!!
          تبل تو خالی به معنای واقعی

          موافقم 0
          مخالفم 1
  2. مجید:فقط لامبورگینی:فقط ایتالیاوآلمان

    ۲۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    کوروت عقبش عین بوگاتی ویرونه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. علیرضا4225

    ۲۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (132 ديدگاه)

    در نظر بگیرید تو جاده دارین رانندگی می کنین یه دفعه تو آیینه یه لامبورگینی می بینی که داره بهت نزدیک میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. 창세기

    ۲۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (402 ديدگاه)

    از نظر علمی همه این شگفتیهای منظومه شمسی حاصل انفجار بیگ بنگ در 13 ملیارد سال پیش است، ولی واقا این انفجار چطور بوجود امد..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فری

      ۲۱ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (581 ديدگاه)

      بیگ بنگ یه نظریست،چون نظریه دیگه ایی وجود نداره اینو قبول کردیم!
      قبلا هم نظریه های کیک کشمشی و …. غیره بوده که رد شدن.ازکجا معلوم این درسته؟!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. محمد زمانلو

    ۲۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (129 ديدگاه)

    مثه اینکه اگه آمریکا دست از سر ایران و موشک های سپاه برداره ، انگار قرار نیست که پراید دست از سر ما برداره. بابا در هر جایی که می خواهی نبینیش ، از یه سوراخی در میاد و جلوت ظاهر میشه! نمایندگی و بازار آزاد کم بود ، بورس هم وارد عمل شد !!!
    خدا کنه که قیمتش به خاطر عرضه توی بورس و افزایش تقاضا نره بالا !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. فقط آمریکایی

    ۲۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (64 ديدگاه)

    همه ی دنیا دارن پیشرفت میکنند اما ما..؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. دانیال

      ۲۰ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (71 ديدگاه)

      و ما داریم به فنا میریم تا تجزیه و نا بودی….روزی که بزرگ ترین میلیاردر های دنیا ایرانی بشن از تاراج اموال ایران و دیگه چیزی از اون همه تاریخ و فرهنگ و تمدن باقی نمونه و به زامبی های جهان تبدیل بشیم و به زباله دان تاریخ بریم وهمش تقصیر بی توجهی خودمونه.ما ملت بی خیالی شدیم هر کی هر کاری میکنه واسه خودش و ماهم فقط نگاه میکنیم و جک میسازیم در بارش.

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. مایکوباکتریوم توبرکلوسیز

        ۲۱ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (137 ديدگاه)

        چیکار کنیم؟
        بریزیم کف خیابون؟!
        کمپین رو یادت میاد چی شد؟!
        همه که بی خیال نیستن اما همیشه یه عده…کار رو خراب میکنن

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. mohammad-fm480

          ۲۱ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (1894 ديدگاه)

          داداش مایکرو باکتریوم شاید خودت ماشین داشته باشی ولی یه نفر دیگه نداره و با این گرونی قیمت چون احتیاج داره مجبور میشه بره شرایطی با وام بخره که براش گرونتر در میاد ولی تقصیر این اقا که میخره نیس تقصیر از مسئولانه

          موافقم 0
          مخالفم 0
  7. امير علي

    ۲۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (399 ديدگاه)

    حالم از ماشینای داخلی بهم میخوره خسته شدم انقدر این فرقونای بدترکیب و دیدم ?????

    موافقم 0
    مخالفم 1
  8. مجید:فقط لامبورگینی:فقط ایتالیاوآلمان

    ۲۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    خدا روح فروچیو لامبورگینی رو قرین رحمت کناد. خیلی برای لامبورگینی خوشحالم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. احسان(احسان سابق)

    ۲۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    امریکایی ها به مشتری دست پیدا کردن و ایرانی ها همچنان دارن مشتری ها رو تیغ میزنن

    موافقم 0
    مخالفم 1
  10. رضا پ

    ۲۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (216 ديدگاه)

    انگار تو این مملکت نمیشه یه مسئول پیدا کرد که با مردم صادق باشه و حقیقت رو قبول کنه و یا دروغ نگه یکی نیست به این آقای نجفی منش بگه که آخه صد وبیست هزار ماشین فروختن اونم با هزار دوز و کلک وبا کمک پول بیت المال و مردم بیچاره که تو بانکهاست که هنر نیست این که تومملکتی که تو مسئولی تو صنعت خودروش
    و مردمش مجبورن برا ماشینهای بیست سال پیش تو صف بزنن سر و کله هم و خودرویی
    بخرن که هر روز تو تعمیرگاه باشن و بنزین
    کیفیت پائین و آشغال با حق دلالی آقازاده ها
    و خروج ارزبا پول نفت این مردم بامصرف زیاد
    تو اونا بریزن و آلودگی به مراتب چندین برابر خودروهای مشابه خارجی تولید کنن و باعث بیماری و سرطان گرفتن زنو بچشون بشن بابا هر مسئول دیگه ای جای شما ها بود با این شرایط باید سرشو میکردتو خاک بخدا اما شماها همیشه از مردم یه چیز هم طلب کارید بابا والا پر رویی هم حدی داره
    همه اینها بستگی به خودمون داره آخه بابا چی میشه یه مدتی هر کی ماشین میخواد بره دسته دوم تمیز بخره تا اینا حساب کار بیاد دستشون
    بهر حال آقایون به اصطلا ح مدیر( با اون فیشهای نجومیتون از مال بیت المال )در همیشه رو یه پاشنه که نمیچرخه بالاخره شرایط (اجبارن هم که شده) بزودی عوض خواهد شد و ظللم شما خودرو سازها به پایان خواهد رسید
    روزیرو میبینم که خودروهای جدیدتونو با التماس و دریوزگی به مردم بفروشید

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. کاوه

      ۲۱ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (51 ديدگاه)

      واقعاً اگرم فقط به خاطر کم کردن روی این نع…، نج… و… شده، مردم نباید لگن هاشونو بخرند، هنوز هم ادبیاتشون ارباب رعیتی است، انگار مشتری رعیتشونه، با این مثلاً مدیران خودرویی امیدی به اصلاح که چه عرض کنم، به بهبودش لگن سازی ایرانی ندارم، بیچاره مردم، بیچاره جوونا…

      موافقم 0
      مخالفم 1
  11. great britain

    ۲۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2761 ديدگاه)

    از اون کار جگوار لندروور خیلی خوشم میاد.
    که میخوان به مشتری غذای لذیذ بدن.معلومه به مشتری احترام میزارن.فقط این نیست که صرفا ماشین رو بدن و تمام.قشنگ میشینن با مشتری درباره ی چیزهایی که میخوان رو ماشین پیاده کنن بحث میکنن.پذیرایی میکنن و……
    مشتری با لبخند میره بیرون نه با اعصاب داغون.
    ایول………..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Archi KHAN

    ۲۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    والا هر چی گوشه و نیشه و کنایه بود همه دوستان زدن به این مدیران و … معزز
    من دیگه چی بکم !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. بنتلی

    ۲۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    محمدحسین شاوردی عزیز ممنون ب خاطر مطلب خوبتون مخصوصا قسمت اولش ک واقعا جای تاسف داره ،فک کنم قیمت نسخه تولید محدود زاگاتو 500هزار پوند باشه،ی مدت قبل مطلبی تو زومیت خوندم ک گفته بود جگوار لندرور یک شرکت فناوری مستقل هم تاسیس کرده ب اسم این موشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. ali

    ۲۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (6789 ديدگاه)

    جونم کوروت بی پایان
    کوروت باید 8 سیلندر موتور جلو باشه اما اگه جی ام این تصمیم رو گرفته عاشقان جی ام قبول میکنند

    موافقم 0
    مخالفم 1
  15. بنتلی

    ۲۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    خودرو پر طرفدار؟!!!چرا حرفی از کیفیتش نزدید؟اون 206چن سال پیش بود ک کیفیت داشت و محبوب بود ،الان هم طراحیش قدیمی شده هم کیفیتش کم! لین برای اولین بار است ک ایرانخودرو…ک چی این حرف؟وای خدا چقد خوشحال شدم برم زنبیلمو بردارم برم توصف خرید چن تایی بخرم!!! این برا اولین بار است چون دیگه راه دیگه ای برا انداختن ماشیناشون نمونده! اون تبلیغ مسخره چیه اون زیر ؟!! اون هم تو سایتی مثه پدال!!!!!! واقعا ک!!! ای کاش انبار اینا آتیش میگرفت نه پتروشیمی ماهشهر!

    موافقم 0
    مخالفم 1
  16. ایرانی

    ۲۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (612 ديدگاه)

    پراید باید بره به قبرستون… نه بورس!!!

    موافقم 0
    مخالفم 1
  17. Fakhr

    ۲۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (15 ديدگاه)

    واقعا باعث تاسفه که خودرو سازان کشور ما به فکر جیب خودشون هستن تو ذهنشون میگن مردم بمیرن، سلامتی مردم به ما چه!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. hesam

    ۲۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (17 ديدگاه)

    در یک کلام باید گفت،،،،،،،، از ماست که بر ماست،،،،،،همین

    موافقم 0
    مخالفم 1
  19. محمد

    ۲۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (40 ديدگاه)

    در ادامه 7 خودرو ارزان قیمت اروپایی را که در محدوده قیمتی 40 تا 50 میلیون تومان که برابر با قیمت دنا، تندر و.. در بازار داخلی است بررسی کرده ایم.

    1. هیوندا اکسنت 2016
    این خودرو به قیمت 14هزار و 745 دلار معادل 51میلیون و 726 هزار و 934 تومان در بازار اروپا به فروش می رسد.

    2. نیسان ورسا نوت 2016
    این خودرو به قیمت 14هزار و 230 دلار معادل 49 میلیون و 920 هزار و 263 تومان در بازار اروپا به فروش می رسد.

    3.تویوتا یاریس 2016
    این خودرو به قیمت 14هزار و 895دلار معادل 52میلیون و 253 هزار و 149 تومان در بازار اروپا به فروش می رسد.

    4.فورد فیستا 2016
    این خودرو به قیمت 14هزار و 580 دلار معادل 51میلیون و 148 هزار و 98 تومان در بازار اروپا به فروش می رسد.

    5. کیا ریو 2016
    این خودرو به قیمت 14هزار و 165 دلار معادل 49 میلیون و 692 هزار و 236 تومان در بازار اروپا به فروش می رسد.

    6. نیسان ورسا 2016
    این خودرو به قیمت 11هزار و 990 دلار معادل 42 میلیون و 62 هزار و 119 تومان در بازار اروپا به فروش می رسد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. احمد باقری

    ۲۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    اخبار خیلی جالبی بود. انصافا عجب سفینه ای بود که پنج سال سفر کرد تا بتونه در مدار مشتری قرار بگیره، واقعا دارن تک به تک، مرزهای علم و فناوری رو در می نوردند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. امیرحسین

    ۲۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (7 ديدگاه)

    ایران آخر دنیاست…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا