میز خبر

میز خبر: اخم به فرانسوی‌ها، رکود در بازار داخلی

این روزها با حال و هوای دیپلماتیکی که تهران پس از توافق به خود گرفته است، بازار خودرو هم منتظر گشایش است و خبرهای خودرویی به‌شدت رنگ و بوی سیاسی پیدا کرده است. عصر امروز خبرگزاری ایسنا به نقل از رویترز خبری منتشر کرد که بسیار جالب‌توجه بود. رویترز از قول کارلوس تاوارس، مدیرعامل گروه خودروسازی پژو سیتروئن نوشته است: پژو پیشنهادات جدیدی برای شریک تاریخی خود ایران‌خودرو دارد اما انتقادات نسبت به مواضع سخت فرانسه در طول مذاکرات هسته‌ای میان تهران و کشورهای گروه ۱+۵ مانع پیشرفت مذاکرات شده است.

آینده خودروسازان فرانسوی در ایران
آینده مبهم خودروسازان فرانسوی در ایران
تاوارس گفت: مذاکرات در فضای غیردوستانه‌ای نسبت به فرانسه انجام می‌شود زیرا نقشی که این کشور در زمان تحریم‌ها داشت، موردانتقاد قرار گرفته است. وی در ادامه افزود: پژو سرگرم مذاکره با سایر شرکای ایرانی (غیر از ایران‌خودرو) است. جالب‌تر اینکه این اتفاق همزمان با حضور لوران فابیوس وزیر امورخارجه فرانسه در تهران و دعوت رسمی وی از رییس‌جمهور روحانی برای حضور در فرانسه اتفاق افتاده است. به نظر می‌رسد فرانسوی‌ها میل شدیدی به حضور مجدد در بازار خودرو ایران دارند و پس از خبرهای خرید بخشی از سهام پارس‌خودرو توسط گروه رنو و پیشنهاد همکاری پژو و ایران‌خودرو این خواست رنگ و بوی دیگری گرفته است.

وزیر امور خارجه فرانسه
وزیر امور خارجه فرانسه
اشتیاق و تمایل تلویحی وزیر خارجه فرانسه به حضور مجدداً خودروسازان فرانسوی در ایران در حالی است که خودروسازان متعدد شامل شرکت‌های آلمانی، ژاپنی و آمریکایی برای حضور در ایران ابراز تمایل کرده‌اند. در این شرایط و با توجه به تمایل گسترده خودروسازان بزرگ بین‌المللی برای حضور در بازار ایران، دو خودروساز فرانسوی به دنبال پیشی گرفتن از رقبا و بازگشت سریع‌تر به ایران هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آمارهای منتشر شده از عملکرد ماهانه خودروسازان نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان رضایت آن‌چنانی از خودروسازان داخلی ندارند. در این شرایط کارشناسان معتقدند که با توجه به تمایل خودروسازان بزرگ جهانی برای حضور در ایران، زنگ‌های خطر برای ایران‌خودرو و سایپا به صدا درآمده است؛ به‌گونه‌ای که این شرکت‌ها اگر نتوانند در آینده نزدیک کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند بخشی از بازار خود را به رقبای خارجی واگذار خواهند کرد؛ اتفاقی که در چند سال اخیر نیز در مواجهه خودروسازان داخلی با خودروسازان چینی رخ داده است.

207i
در این زمینه عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید:” متأسفانه مدت مدیدی است که ایران‌خودرو و سایپا خودروهای فعلی را با قیمت دلخواه تولید کرده و بدون توجه به خواست، نیاز و حقوق مصرف‌کنندگان، عرضه می‌کنند”. علی خاکساری تصریح می‌کند:” سیاست‌گذاران اقتصادی کشور باید دو خودروساز بزرگ را وادار کنند که از تحریم مصرف‌کنندگان دست برداشته و به انحصار در این صنعت پایان دهند”.

206-ikco
از دیگر سو خبرهای بسیاری از بازار خودرو به گوش می‌رسد که از رکود شدید بازار و امتناع ایرانیان از خرید خودروی نو حکایت دارد. به نظر می‌رسد انتظارات حاصل از توافق ایران و جامعه جهانی بر سر برنامه اقدام مشترک باعث شده تا مردم با احساس رسیدن روزهای بهتر و قیمت‌های ارزان‌تر از خرید خودرو پرهیز کنند. روزنامه دنیای اقتصاد در شماره دیروز خود از قول فعالان بازار خودرو نوشت: مشتریان تمایلی برای خرید خودرو ندارند و قیمت‌های موجود را بالاتر از توان خود می‌دانند. به دلیل همین رکود، قیمت بسیاری از خودروهای داخلی در هفته جاری با کاهش قیمت مواجه بوده است. کاهش قیمتی که فعالان بازار علت آن را بی‌رونقی بازار عنوان می‌کنند؛ به‌طوری‌که قیمت برخی خودروها کاهش ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی داشته است. به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، علت رکود موجود در بازار افزایش امید مشتریان به رفع تحریم‌ها و سروسامان گرفتن وضعیت خودروسازی در کشور با مناسب سازی قیمت‌ها است. این امید به‌اندازه‌ای در میان مردم رشد کرده است که هیچ قدرت رسانه‌ای دیگری نمی‌تواند نظر مشتریان را تغییر دهد.

auto-shop
جالب‌تر از همه اما اظهارات هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران‌خودرو بوده که جای تأمل دارد. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو جدیداً گفته است: نه تنها اعتقاد ندارم که قیمت خودروهای داخلی کاهش می‌یابد بلکه اطمینان دارم قیمت خودرو افزایش می‌یابد. احتمال دارد جریان‌هایی پشت طرح کاهش قیمت خودرو در بازار باشد و شاید عده‌ای در بازار غیرواقعی تلقین می‌کنند که قیمت خودرو به سمت و سویی دیگر می‌رود. دولت درپی ثبات نرخ ارز است و وقتی ثبات ایجاد شود واحدهای تولیدی به‌تدریج فعال می‌شوند و درپی رونق تولید و اشتغال قدرت خرید افزایش می‌یابد اما اعتقاد ندارم کاهش قیمتی در حوزه خودروهای داخلی رخ دهد.

هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو
هاشم یکه زارع، مدیرعامل جدید گروه صنعتی ایران خودرو
خبر تلخ دیگر به تصادفات رانندگی و آمار بالای مرگ‌ومیر در جاده‌های ایران مربوط می‌شود. بنا بر گزارش صدای اقتصاد ایران بیشترین تلفات جاده‌ای ممکن در جهان را دارد و خودروهای ناایمن، راه‌های غیراستاندارد و شیوه رانندگی نامناسب باعث شده تا ما شاهد مرگ ۲۲۰ هزار ایرانی در تصادفات ۱۰ سال اخیر باشیم. دراین‌باره رییس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران می‌گوید: «موتورسیکلت با ۴ هزار و ۴۱۶ (۲۴.۸ درصد)، پراید با ۲ هزار و ۴۵۴ نفر (۱۳.۶ درصد) و پژو با هزار و ۸۳۲ نفر (۱۰.۱ درصد) مرگ‌بارترین وسایل نقلیه ایران در سال ۹۲ به شمار رفته‌اند. به گفته رحمت‌الله حافظی، سهم این خودروهای سواری در تصادفات منجر به مرگ ۶۹.۴ درصد است که خودروهای مرگ‌بار نام گرفته‌اند.

تصادف سمند
از آن سوی آب‌ها خبر می‌رسد کمپانی آمریکایی شورلت در نظر دارد تا با همکاری شرکت سایک موتور چین سرمایه‌گذاری بزرگی به میزان ۵ میلیارد دلار را برای طراحی و تولید خودروهای کوچک و خانوادگی انجام دهد. این سرمایه‌گذاری با هدف حضور در بازارهای نوظهور و ارائه مدل‌هایی جذاب برای مشتریان مشتاق این دست بازارها انجام می‌گیرد. شورولت پیش‌بینی کرده در صورت انجام صحیح برنامه‌ها، از این اقدام سود هنگفتی به‌دست آورد. خودروهای حاصل از این پروسه جایگزین مدل‌های موجود در بازارهای درحال گسترشی همچون برزیل، چین، هند، مکزیک و سایر بازارهای جهانی می‌شوند. این برنامه که قرار است تا سال ۲۰۱۶ اجرایی شود پیش‌بینی نموده تا سالانه بالغ بر دو میلیون دستگاه به ظرفیت تولید جنرال موتورز اضافه نماید. تولید خودرو به شکل منطقه‌ای به شورولت کمک می‌کند تا در عین کاهش هزینه‌ها، درآمد و سود بیشتری عاید جنرال موتورز نماید.

گروه صنعتی رنو نیسان با همکاری شرکت دایملر بنز در مکزیک کارخانه می‌سازد. این کارخانه که در نزدیکی تأسیسات نیسان در مرکز مکزیک احداث خواهد شد به صورت مشترک توسط نیسان و دایملر ساخته خواهد شد و ۱ میلیارد دلار نیز هزینه خواهد داشت. مالکیت این کارخانه که دو شرکت اسم آن را آگواکالینتیس نهاده‌اند به‌صورت ۵۰/۵۰ میان دو شرکت تقسیم می‌شود. این کارخانه قرار است محصولاتی از دو برند اینفینیتی و مرسدس بنز را تولید نماید. این تأسیسات که توانایی تولید سالانه ۲۳۰ هزار دستگاه خودرو را تا سال ۲۰۲۰ خواهد داشت قادر است بیش از ۳۶۰۰ شغل مستقیم در مکزیک ایجاد نماید. نیسان و مرسدس بنز امیدوارند با سرمایه‌گذاری در منطقه اقتصادی NAFTA بتوانند سهم بیشتری از بازارهای این منطقه را به‌دست آورند.

nissan-mexico
خبر دیگر اینکه به‌زودی نسل جدید خودروی جذاب ولوو V40 در ایالات‌متحده آمریکا عرضه می‌گردد. این هاچ بک مشهور در نسل جدید خود شاهد تغییرات گسترده‌ای خواهد بود و به‌شدت به بازار آمریکا توجه دارد. این خودرو به‌احتمال فراوان برای اواخر ۲۰۱۷ و اوایل ۲۰۱۸ به بازار خواهد آمد. در این خصوص الاین ویسر مدیر بازاریابی ولوو در گفتگو با روزنامه تلگراف اظهار داشته است: “ولوو برای کسب سود بیشتر و رقابت با بزرگان بازار باید در کشورهاوبازارهای مختلف محصولاتش را در طیف وسیعی به فروش برساند”. نسل جدید خودروی V40 قرار است بر روی پلاتفورم مشترک با شرکت جیلی که مالک ولووی سوئد است تولید گردد. منابع نزدیک به ولوو از تولید یک کراس آور کامپکت خبر می‌دهند که طراحی نزدیکی به V40 دارد و فعلاً XC40 نام‌گذاری شده است. گفته شده ولوو قصد دارد در همه مدل‌های خود یک رده هیبریدی ایجاد کند. این منابع خبر داده‌اند که V40 به‌احتمال فراوان در گونه هیبریدی از یک موتور دیزلی و یک موتور الکتریکی بهره خواهد برد. گونه پولستار این مدل نیز برای مقابله با آئودی RS3 به خوبی مهیا شده است.

Volvo V40
Volvo V40
با توجه به اینکه نظرسنجی هیوندای موتورز از مخاطبان در رابطه با وانت‌بار سانتاکروز فراتر از انتظار و مثبت بوده، گویا این شرکت در انتظار چراغ سبز برای تولید وانت سانتاکروز است، تراکی که چندی پیش نسخه مفهومی آن در نمایشگاه خودرو پاریس معرفی گردید. دیو زاچوفسکی مدیر اجرایی این شرکت با بیان اینکه پروژه سانتاکروز باید سرعت بگیرد و به‌زودی تولید شود از قول هیئت‌مدیره هیوندای کره گفته است: هیوندای مترصد چراغ سبز برای تولید این وانت‌بار در ماه نوامبر است. نزدیک‌ترین رقیب سانتاکروز مدل ریجلاین هوندا است و به نظر می‌رسد طراحی متفاوت سانتاکروز بتواند با اقبال مناسبی روبرو گردد. هیوندای که در تعریف سانتاکروز از عبارت ماجراجوی شهری استفاده کرده، می‌خواهد از سیستم چهارچرخ متحرک و یک موتور دیزلی دولی‌تری و توربو با قدرت ۱۹۰ اسب بخار و ۳۰۰ پوند فوت گشتاور برای مدل پایه استفاده نماید. در صورت تولید این مدل، هیوندای احتمالاً یک موتور قدرتمند بنزینی برای آن در بازار ایالات‌متحده آمریکا نظر خواهد گرفت.

Hyundai Santa Cruz Crossover Truck Concept
Hyundai Santa Cruz Crossover Truck Concept
برند دوج در یک اقدام بی‌سابقه از کنسل نمودن ۹۰۰ سفارش برای خرید مدل “هلکت” برای سال ۲۰۱۵ خبر داد. این شرکت البته قول داده است تا تولید مدل‌های مختلف خود با پسوند SRT Hellcat را در سال ۲۰۱۶ دو برابر نماید. مدل‌های ۲۰۱۶ هل‌کت البته قیمتی گران‌تر خواهند داشت اما به‌صورت استاندارد از تجهیزات بیشتری ازجمله چرم لاگونا، رادیو ماهواره‌ای سیریوس ایکس‌ام و سیستم ارتباطی Uconnect بهره می‌برند. دوج در مدل‌های ۲۰۱۶ از چرم لاگونا که ساخته شرکت المو سوئد است در اقصی نقاط داخل خودرو استفاده کرده است. دوج در سال ۲۰۱۵ بیش از ۴۰۰۰ دستگاه از رده SRT Hellcat را برای مدل‌های چارجر و چلنجر تولید نموده است.

2015 Dodge Charger SRT Hellcat
۲۰۱۵ Dodge Charger SRT Hellcat
و دست‌آخر اینکه روز گذشته یک دستگاه خودرو آستون مارتین DB5 در اطراف فرودگاه لندن دچار سانحه شد. به گزارش خبرآنلاین، این خودرو لوکس که قیمت آن دست کم ۱.۵ میلیون دلار تخمین زده می‌شود، تقریباً در این تصادف از بین رفت و دو سرنشین آن به بیمارستان منتقل شدند. این خودرو پیش از این در فیلم جیمز باند “گلد فینگر” توسط شون کانری استفاده شده بود.

تصویر روز:

تبلیغ ژیان 1349
تبلیغ ژیان ۱۳۴۹

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۵۶ دیدگاه‌ها

  1. ماشين دوست

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فرانسه فقط عطر ادکلناش خوبه ، در واقع فرانسه صنعتی نداره ، ماشینایه فرانسویی نمیتونن از فیلترایه ورود به امریکا بگذرن، این همه چیو نشون میده ، ماشین فرانسویی یعنی اصتحلاک ، فقط واسه یدک فروشا خوب شد این چند سال
    کره ژاپن المان امریکا ایتالیا سوئد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. enzo

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1586 ديدگاه)

    نظر شما نشون میده که از کل صنعت خودروسازی فرانسه فقط 405 دهه 80 رو میشناسین.عزیزم فرانسه رو به عنوان مهد صنعت دنیا میشناسن بعد شما میگی فرانسه صنعتی نداره؟؟! شاید توی این یک دهه شرکتی مثل پژو محصول خیره کننده ای نداشته باشه ولی کل صنعت فرانسه مساوی با پژو نیست!همین الان رنو جز سرامدان تکنولوژی توی دنیاست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا