یادی از مرد کوچک: مینی کوپر S نسخه Mark II

کلاسیک و کلاسیک بازی! چیزی که در دنیای خودرو هرگز قدیمی نمی‌شود.

1967-1971 BMC Mini Cooper S
1967-1971 BMC Mini Cooper S

مردمان بسیاری هستند که علاقه شدیدی به این مقوله دارند و هیچ‌وقت کلاسیک موردعلاقه خود را با نوادگان امروزی‌اش یا دیگر خودروهای پیشرفته عوض نمی‌کنند. عده‌ای این‌طور فکر می‌کنند که یک خودرو با سن حدود 30 سال یا حتی بیشتر اصلاً ارزشی ندارد و باید اوراق شود، چه برسد به این‌که بخواهیم به آن عشق بورزیم! این‌گونه افراد دودسته‌اند: دسته اول آن‌هایی که در کل علاقه خاصی به خودرو ندارند و جز یک وسیله نقلیه بودن چیز دیگری در آن نمی‌بینند، دسته دوم هم آن‌هایی که حس و علاقه متفاوتی به خودرو دارند (از کمترین تا بالاترین حد) اما کلاسیک‌ها را پیر و از رده خارج می‌دانند و ارزشی برایشان قائل نیستند. گروه اول که هیچ، اما در پاسخ گروه دوم خیلی مختصر و مفید می‌توان گفت کاملاً در اشتباهند و مشکل از آن‌هاست که کلاسیک‌ها را درک نمی‌کنند!
سخن را کوتاه کرده و به سراغ موضوع اصلی می‌روم: یک مینی کوپر S خاص متعلق به سال‌های 1967 تا 1971.

1967-1971 BMC Mini Cooper S
1967-1971 BMC Mini Cooper S

مینی کوپر S از همان سال 1967 که پا در بازار آمریکا گذاشت کارش بالا بردن انتظارات بود و هنوز هم بعد از گذشت چند دهه می‌تواند غافلگیرتان کند. کمتر کسی می‌توانست حس خاص رانندگی با این کوچولوی دمدمیِ دیفرانسیل جلو را پیش‌بینی کند، به‌طوری‌که همه (حتی طراحانش) از میزان محبوبیت آن در تعجب بودند! ازآنجایی‌که مینی از ابتدا آن را خودرویی برای تمامی افراد و اقشار ساخته بود، طراحش “اَلِکساندر ایسیگونیس (Alexander Issigonis)” ابتدا با ایده‌ی ارتقا دادن برای مسابقات مخالفت شدیدی می‌کرد، اما بالاخره بعد از مشاهده نمونه پروتوتایپ ساخته‌شده توسط آقای جان کوپر (John Cooper) که در آن زمان سازنده خودروهای مسابقه‌ای بود، تسلیم شد.

1967-1971 BMC Mini Cooper S
1967-1971 BMC Mini Cooper S

تولید کوپر S سال 1963 آغاز شد. از 1967 تا 1971 هم مدلی تحت عنوان Mark II به تعداد 6,329 دستگاه روی خط تولید رفت که پیشرانه 1.3 لیتری long-stroke با کارایی بالا زیر کاپوت داشت. شاید برایتان جالب باشد که کوپر S در موتوراسپورت هم خوش‌نام به‌حساب می‌آمد، برای مثال سال‌های 1964، 65 و 67 توانست پیروز رالی مونت‌کارلو شود.

1967-1971 BMC Mini Cooper S
1967-1971 BMC Mini Cooper S

یکی از ویژگی‌های نادر که در بعضی خودروهای مینی دیده می‌شد سامانه تعلیق هیدرولاستیک بود که فقط از 1964 تا 1971 مورداستفاده قرار گرفت؛ از آنجایی هم برای انجام تعمیرات بدقلق بود اکثر مالکانِ وسواسی تعلیق Rubber-cone را به آن ترجیح می‌دادند.

1967-1971 BMC Mini Cooper S
1967-1971 BMC Mini Cooper S

نمونه‌ای که در تصویر مشاهده می‌کنید یک Mark II مدل 1969 است. به جزئیاتش دقت کنید: نشان موریس (Morris)، جلوپنجره و چراغ عقب متعلق به Mark I، تریم داخلی مشکی‌رنگ متعلق به Mark II، دریچه کوچک مثلثی شکل پنجره‌ها، رینگ‌های 10 اینچی فولادی، درپوش کرومیِ دو خروجی باک بنزین و سرعت‌سنج دایره‌ای بزرگ در مرکز کنسول جلو همه و همه در کنار هم جذابیت خاصی به آن بخشیده‌اند. تفاوت ظاهری چشم‌گیری با مدل‌های دیگر ندارد و فقط فرمان از راست به چپ منتقل‌شده است که آن‌هم برای ورود به بازارهای خارج انگلستان امری عادی و درعین‌حال ضروری تلقی می‌شود.

1967-1971 BMC Mini Cooper S
1967-1971 BMC Mini Cooper S

پشت فرمان شاید راحتی کافی نداشته باشید و با قدرت 76 اسب بخاری و گشتاور 107.1 نیوتون‌متری احساس کنید چیزی در چنته ندارید، اما اگر به یاد بیاورید که این کوچولوی تیزوبز تنها 647.7 کیلوگرم وزن دارد حس بهتری خواهید داشت و می‌توانید از تجربه رانندگی لذت‌بخش آن در خیابان‌های شهر لذت ببرید.

1967-1971 BMC Mini Cooper S
1967-1971 BMC Mini Cooper S

کلام آخر
درمجموع تعداد 5,387,862 دستگاه مینی در سراسر دنیا (تا اکتبر سال 2000) ساخته شد. ورودش به میان انبوهی از انواع مختلف خودروها یک جسارت بزرگ در ابعادی کوچک بود که دست‌آخر به کسب جایزه Dewar Trophy به خاطر اقتصادی بودن ازنظر فضا و مصرف سوخت انجامید؛ زمان زیادی هم نگذشت که بین بسیاری از مردم به‌عنوان مثالی از خودروهای اقتصادی آینده شناخته شد. حالا هم طبق مندرجات شرکت بیمه هاگِرتی (hagerty.com) بعد از گذشت چند دهه تقریباً چیزی از قیمت آن کم نشده و نمونه‌های دست‌اول و اصطلاحاً تمیز حداقل 13,000 دلار می‌ارزند.

1967-1971 BMC Mini Cooper S
1967-1971 BMC Mini Cooper S

مشخصات فنی
پیشرانه: 4 سیلندر خطی 1.3 لیتری OHV
حداکثر قدرت: 76 اسب بخار در 5,800 دور بر دقیقه
بیشینه گشتاور: 107.1 نیوتون‌متر در 3,000 دور بر دقیقه
جعبه‌دنده: 4 سرعته دستی
محور محرک: جلو
سامانه تعلیق (جلو/عقب): بازوهای کنترلی، هیدرولاستیک/بازوهای عقبی، هیدرولاستیک
ترمز: دیسکی
وزن خشک: 1,428 پوند (647.7 کیلوگرم)
قیمت اصلی: 2,461 دلار (NADA*)
قیمت کنونی: 31,500 دلار (متوسط اعلام شده توسط NADA)

منبع: automobilemag

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امین قوام‌ صفری

نویسنده و مترجم اخبار و مقالات خودرو.

23 دیدگاه

    1. ارشیا.فقط ژاپن. فقط لکسوس
      سوابق: (19 دیدگاه) ,

      صندوق عقبش تو حلقم.♥♡♥♡

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل rapbaz
      rapbaz
      سوابق: (51 دیدگاه) ,

      تو زیر اسمان شهرم یدونشو داشت
      پشتش نوشته بود:میازار موری ک دانه کش است!!!

      پاسخ
    3. مصطفی
      سوابق: (213 دیدگاه) ,

      تو پاراگراف اول خوب افرادو تقسیم کرده مخصوصاُ با جواب گروه دوم خیلی حال کردم
      عاشق قیافه ی نازشم و اون صندوق عقب قشنگش
      دو طرف هم دره باک داره خیلی جالبو کاربردیه.
      ممنون از انتخاب موضوعات.

      پاسخ
    4. سجاد
      سوابق: (72 دیدگاه) ,

      اگه مسئولین سایپا حیا کرده بودن همون دهه اول تولید پراید ، اون رو با یک مدل جدیدتر جایگزین کرده بودن ،
      الآن پراید هم خاطره شده بود برای ما . . . یک خاطره خوب!

      پاسخ
  1. تصویر پروفایل بابک
    بابک
    سوابق: (139 دیدگاه) ,

    خیلی زیباست منو یاد ماشین مستر بین انداخت
    قبلا خیلی به کلاسیک ها علاقه نداشتم ولی وقتی سوار یه کلاسیک امریکایی شدم دیدم نه مثل اینکه کلاسیک ها یه ایطور چیزایی تو خودشون دارن

    پاسخ
  2. HILUX
    سوابق: (222 دیدگاه) ,

    (((قیمت کنونی: 31,500 دلار (متوسط اعلام شده توسط NADA))))
    31,500؟؟؟
    اشتباه نشده؟؟؟

    پاسخ
      1. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
        سوابق: (811 دیدگاه) ,

        شاید زیاد به نظر بیاد برای همچین خودروی قدیمی اما ارزشی که این خودرو برای کلکسیونر ها داره اون قدر زیاده که حاضرن ده ها برابر این قیمت هم براش خرج کنن.
        واقعاً اتومبیل دوست داشتنی است.چیز دیگه ای در توصیفش نمیتونم بگم…

        پاسخ
  3. alireza
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    با سلام خدمت شما
    یه سوال بی ربط داشتم
    آیا تراکم هوا (منظورم در موتور خودرو نیست) حد ندارد و میشود هوا را تا بی نهایت متراکم کرد ???

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل بابک
      بابک
      سوابق: (139 دیدگاه) ,

      از لحاظ تئوری میشه کل اجسام رو تا حجم صفر متراکم کرد
      در دمای صفر کلوین حجم اجسا به صفر میرسه
      هوا رو هم چون یه گازه میشه خیلی متراکم کرد و تواکم پذیری گاز ها بالاست

      پاسخ
      1. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
        سوابق: (811 دیدگاه) ,

        بله دقیقاً.
        حتی تا کمتر از صفر هم هوا رو میشه متراکم کرد و اجزاش رو جدا کرد.
        معمولاً از این کار برا جداسازی گازها استفاده میکنن مثلاً اکسیژن مایع رو به یک صورت و نیتروژن مایع رو به صورتی دیگه به مصرف میرسونن.
        بستگی داره شما چه استفاده ای بخواید بکنید و هدفتون از متراکم کردن هوا چی باشه.
        اما فکر نکنم تکنولوژی امروزه ی بشر در حدی باشه تا هوا را تا بی نهایت متراکم کرد.

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل احمدرضا خواجه زاده
          احمدرضا خواجه زاده
          سوابق: (1029 دیدگاه) ,

          باربد وقتی نظرات رو می بینم بیش از بیش عاشق gm و کامارو میشم دمت گرم
          الان من بعد از بنز و آوودیgm رو بهترین می دونم

        2. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
          سوابق: (811 دیدگاه) ,

          قربانت AHMADREZA جان.
          من کوچیک شما هم هستم.خوشحالم که نظراتم تونسته مفید واقع بشه.
          GM هم عزیز دله و مرسدس و آوودی هم که همیشه دوستشون داشتم.
          به ویژه آوودی رو خیلی دوست دارم.
          ارادتمندم

  4. رضا
    سوابق: (1690 دیدگاه) ,

    حدود 15 سال پیش بود(سال اول دبیرستان بودم) با دوستم که مدرسه میرفتیم سر رامون همیشه یکی ازینا کرم رنگ پارک بود. من و دوستم حسرتشو میخوردیم و نگاش میکردیم که کاش مال ما بود و باهاش میرفتیم مدرسه بجای اتوبوس! یادش بخیر

    پاسخ
  5. محمد
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    خیلی دلم یکی ازینا میخواد..
    توی شیراز یه دونه نارنجیشو گذاشته 30 میلیون!

    پاسخ
  6. وینسنت پرایس
    سوابق: (584 دیدگاه) ,

    تا چند سال پیش هیچ علاقه ای نسبت به مینی نداشتم . ولی همون زمان با مطالعه مطلبی درباره تاریخچه مینی نظرم ۱۸۰ درجه نسبت به این خودرو تغییر کرد و تا الان عاشق نمونه های کلاسیک مینی و مدلهای مختلفش هستم . ای کاش مطلبی هم درباره طراح نسل اول این خودرو و آقای جان کوپر در پدال گذاشته میشد .

    پاسخ
  7. behdad
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    1969 از حجم 1.3 لیتر 76 اسب بیرون کشیدن اما الان پراید با گذشت این همه سال از همین حجم 63 اسب گرفتن ………………………………………………………..خودتون بهش فکر کنید چ فاجعیه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.