ژرمن در برابر سامورایی؛ جدال آئودی R8 با نیسان GT-R

اگر به دنبال یک سوپر اسپرت باشید که بتوانید از آن به‌صورت روزانه هم استفاده کنید، انتخاب‌های شما نسبتاً محدود خواهد بود. در 10 سال گذشته یکی از بهترین گزینه‌ها در این زمینه آئودی R8 بوده است که در حال حاضر نسل دوم آن قوی‌تر از همیشه به بازار آمده است. در سوی دیگر نیسان GT-R قرار دارد که همان عملکرد را با قیمتی ارزان‌تر ارائه می‌کند. ما در اینجا این دو سوپر کار را باهم مقایسه کرده‌ایم تا انتخاب برتر از میان آن دو مشخص گردد.

160626-001

طراحی خارجی

نسل اول آئودی R8 یکی از بهترین و چشم‌نوازترین طراحی را در بین محصولات آئودی داشت و حتی مدل TT هم دنباله‌روی آن بود. به همین دلیل آئودی در طراحی نسل دوم این خودرو رویکرد تکاملی را بکار گرفته است. چراغ‌های جلوی LED و جلوپنجرهٔ شش‌ضلعی، ظاهری فوق‌العاده‌ به R8 جدید بخشیده است که در جاده‌ها فقط توسط فراری و لامبورگینی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

r8gtrstyling

نیسان GT-R برای نزدیک به 10 سال است که به بازار عرضه‌شده و در این سال‌ها تقریباً بدون تغییر باقی‌مانده است. هرچند GT-R به لطف به‌روزرسانی‌های جزئی و به‌کارگیری فیبر کربن و رینگ‌های آلیاژی تا حدودی سعی در جدید نشان دادن خود دارد اما در برابر طراحی نوین و زیبای آئودی حرفی برای گفتن ندارد. بااین‌حال GT-R هنوز هم یک ماشین مطلوب است.

r8gtrverdict

طراحی داخلی

شهرت آئودی به ساخت فضای داخلی زیبا است که این رویه در R8 هم رعایت شده است. کابین این خودرو راننده محور بود و از مواد باکیفیتی در ساخت آن استفاده‌شده است که واقعاً حس کیفیت را منتقل می‌کند. در این خودرو سامانهٔ اطلاعاتی-سرگرمی MMI آئودی به همراه صفحه آمپر دیجیتال مجازی وجود دارد. هنگامی‌که وارد کابین GT-R می‌شویم می‌بینیم که فضای داخلی آن هرگز به مدرنی بسیاری از خودروهای این کلاس نیست. هرچند پوشش داخلی چرمی در این خودرو بکار رفته است اما در کل کابین آن بسیار ساده بوده و احساس پریمیوم را مانند رقبای خود ندارد.

r8gtrinterior

نگرانی اکثر خریداران سوپر اسپرت‌ها، کاربردی بودن آن‌ها است که هر دو خودروی مورد مقایسه ما کاربردی‌تر از بسیاری از رقبای خود هستند. R8 از شیوهٔ موتور وسط استفاده می‌کند و این بدین معنا است که در آن صندوق بار سنتی وجود ندارد؛ اما در این خودرو 112 لیتر فضای بار در جلو و 226 لیتر در عقب در پشت صندلی‌ها وجود دارد که برای بسیاری از خریدهای روزانه و سفرهای آخر هفتهٔ کوتاه کافی است. این در حالی است که GT-R برخلاف R8، موتور جلو بوده و ظرفیت حمل 4 نفر را دارد. در این خودرو یک صندوق بار 315 لیتری وجود دارد که بزرگ‌تر از صندوق بار فورد فوکوس است.

r8gtrengines

رانندگی

آئودی R8 به‌صورت استاندارد با سامانهٔ چهارچرخ محرک کواتروی آئودی ارائه می‌شود که سطح فوق‌العاده‌ای از توانایی‌های حرکتی را برای آن فراهم می‌کند. این سیستم به همراه موتور خشن و شتاب فوق‌العاده، همواره شما را به سریع‌تر رفتن تحریک می‌کند. حتی در پیش‌پاافتاده‌ترین سفرها. وجود سیستم تعلیق قابل تنظیم و حالات رانندگی گوناگون نیز یعنی هر وقت که بخواهید می‌توانید R8 را به پیست ببرید. در GT-R نیز سیستم چهارچرخ محرک به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود بنابراین خودرو تقریباً در هر آب و هوایی وظیفهٔ خود را به‌خوبی انجام می‌دهد. همچنین در این خودرو امکان تنظیم حالات رانندگی، سیستم تعلیق و هندلینگ وجود دارد و می‌توانید تنظیمات موردنظر خود را انتخاب کنید. R8 احساس سبک و سریعی دارد درحالی‌که GT-R سنگین‌تر احساس می‌شود اما ترکیبی از قدرت بالا و گیربکس اتوماتیک سریع، این ضعف را جبران می‌کند.

r8gtrdriving

پیشرانه

آئودی R8 مجهز به یک پیشرانهٔ 5.2 لیتری V10 دست‌ساز است که به‌صورت استاندارد 533 اسب بخار و در نسخهٔ پلاس 602 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. موتور پایه، خودرو را در تنها 3.5 ثانیه از صفر به‌سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رساند درحالی‌که در نسخهٔ قدرتمندتر این رقم 0.3 ثانیه کمتر است. هر دو مدل مجهز به گیربکس 7 سرعتهٔ DSG اتوماتیک هستند که عملکرد روان و سریعی را ارائه می‌کند. در هر دو نمونه از تکنولوژی‌های کاهش مصرف سوخت استفاده‌شده است اما اگر خواهان موتور کوچک‌تری هستید باید تا زمان عرضهٔ R8 با یک پیشرانهٔ V6 توربوشارژ 450 اسب بخار که شایعه شده در سال 2018 عرضه می‌شود صبر کنید.

نیسان GT-R نیز مجهز به یک پیشرانهٔ دست‌ساز 3.8 لیتری V6 با توربوشارژر دوقلو است که در نسخهٔ استاندارد 542 اسب بخار و در مدل نیسمو 591 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. با توجه به اعداد و ارقام ممکن است GT-R کندتر از R8 به نظر برسد اما به لطف نسبت دنده‌های کوتاه و سامانهٔ چهارچرخ محرک قدرتمند، نسخهٔ استاندارد این سامورایی توانمند شتاب صفرتا صد باورنکردنی 2.7 ثانیه را ثبت کرده که آن را به یکی از سریع‌ترین خودروهای حال حاضر دنیا مبدل نموده است. نسخهٔ نیسموی GT-R رسماً آزمایش نشده است اما شایعه شده که این خودرو شتاب صفرتا صد کمتر از 2.5 ثانیه دارد. انتقال نیرو در GT-R نیز توسط یک گیربکس 6 سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه صورت می‌گیرد.

ارزش در برابر قیمت

جای تعجب نیست که هیچ‌یک از این دو خودرو قیمت ارزانی ندارند اما بااین‌حال آن‌ها مبلغ کمتری را از شما در مقایسه با سوپر اسپرت‌هایی از برندهای دیگر مطالبه می‌کنند. ارزان‌ترین R8 استاندارد قیمتی معادل 119,520 پوند دارد و نسخهٔ پلاس آن نیز 134,520 پوند قیمت دارد. بااینکه این مبلغ زیادی است اما همچنان کمتر از قیمت یک پورشه 911 توربو S است. در مقابل نیسان GT-R گزینه‌ای بسیار وسوسه‌برانگیز است. هرچند ممکن است در این خودرو برخی از مواد ممتاز و باکیفیت بکار نرفته باشد و سیستم‌های سرگرمی فوق‌العاده و با تکنولوژی بالا را نداشته باشد اما می‌توانید آن را با قیمت مناسب 80 هزار پوند خریداری کنید که تقریباً هم‌اندازهٔ قیمت یک ب‌ام‌و  M4است.

البته پکیج نیسموی آن 45 هزار پوند قیمت داشته و قیمت کلی خودرو را به 125 هزار پوند افزایش می‌دهد که اصلاً ارزان نیست اما با پرداخت این مبلغ خودرویی به دست می‌آورید که سریع‌تر از بسیاری از خودروهای مسابقه‌ای واقعی است. مصرف سوخت این خودروها طبیعتاً بالا است به‌طوری‌که آئودی R8 مصرف سوختی معادل 11.4/12.3 لیتر در صد کیلومتر در مدل‌های V10/V10 Plus دارد درحالی‌که مصرف سوخت GT-R از سوی نیسان 11.8 لیتر در صد کیلومتر اعلام‌شده است.

نتیجه

در حال حاضر تقریباً هیچ نیسانی توانایی به چالش کشیدن یک آئودی را ندارد بعلاوه که R8 اشتراکات فراوانی با لامبورگینی اوراکان دارد. بااین‌حال با سامانه‌های چهارچرخ محرک، موتورهای قدرتمند و فناوری‌های رانندگی، این دو خودرو بسیار نزدیک به هم عمل کرده و هر دو گزینه‌های شایسته‌ای برای خرید هستند. اگر فقط سرعت و عملکرد را می‌خواهید، نیسان GT-R گزینهٔ مناسبی برای شما است اما اگر ظاهر یک سوپر اسپرت واقعی و یک برند ارزشمند را ترجیح می‌دهید، آئودی R8 را انتخاب کنید. بااین‌حال در کل آئودی R8 با اختلاف اندکی توانست در این جدال پیروز شود.

r8gtrvalueformoney

امتیازات کلی
آئودی R8 9.2
نیسان GT-R 9.1

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

86 دیدگاه

  1. Nissan...japan
    سوابق: (93 دیدگاه) ,

    من کاری به نحوه نوشتن این متن توسط نویسنده ندارم که واقعا یک جانبه حرف زده… کاری به شتاب و هندلینگ رویایی نیسان که r8 به گردش نمیرسه هم ندارم…ولی برخلاف نظر نویسنده که میگه طراحی نیسان جلوی ائودی قدیمیه و بهش نمیرسه کااااملا مخالفم چون حسی که طراحی gtr بهم میده رو به هیچ وجه از ظاهر اروم و ملایم ایودی نمیتونم دریافت کنم کاری هم ندارم چ مجله ای چه نظری داره.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Hamid...Audi
      Hamid...Audi
      سوابق: (281 دیدگاه) ,

      تو دیگه خود تعصبی…
      طراحی یه چیز سلیقه ایه ولی اینکه GTR از اوایل تولید فقط فیس لیفت جزئی ای رو تجربه کرده غیر قابل انکاره.
      GTR ماشین خیلی خوبیه ولی کاملا متفاوته با R8 یکی توربو شارژره و یکی تنفس طبیعی…
      GTR به خاطر توربو بودنش گشتاور خوبی رو تولید میکنه و شتاب بالایی داره ولی آئودی لوکس بودن و ظاهر یک سوپر اسپرت رو داره.
      ایشالا که همه بتونیم یه روزی بین انتخاب این دو تا گیر کنیم…

      پاسخ
      1. Nissan...japan
        سوابق: (93 دیدگاه) ,

        داداش مثلا غیر متعصب من…همون طور که نیسان طی این چند سال تغییرات زیادی از نظر طراحی نداشته ائودی هم زیاد تغییری نکرده اصلا معنی فیس لیفت چیه؟تغییرات کوچک در عین حفظ ساختار اصلی… نکنه ائودی که طی این همه سال فقط یکم چراغاش چند ضلعی شده خیلی تغییر داشته؟؟؟اتفاقا بنظر من r8 اولیه خیلی چهره پخته تر و بهتری از این اسباب بازی داشت…تعصب رو من ندارم بلکه نویسنده متن داره.منم امیدوارم یروز این خودرو ها جزیی از انتخابامون باشن.

        پاسخ
    2. امین
      سوابق: (67 دیدگاه) ,

      من کاری به نویسنده ی متن ندارم ولی شما چرا انقدر یکجانبه حرف میزنی؟
      خودت نیسان دوس داری داشته باش دلیل نمیشه برتر بدونیش.
      طراحی های آئودی همیشه برنده ی جایزه هستند با اینم مخالفی ؟!
      تقریبا اکثر کمپانی ها تولیداتشون جلوپنجره ی بزرگ شش ضلعی داره الان که همشون پیروی شده از کانسپت آئودی سال 2009 هستند که ارائه شد و اکثریت قبول کردند و اولین تولید کننده ی خودرو با جلوپنجره ی شش ضلعی آئودی بود و الان مدلای مختلف هیوندای فورد دوج و … از این طرح پیروی میکنند
      با این اوصاف آئودی عقب تره یا نیسان ؟!

      پاسخ
  2. عام پوری
    سوابق: (74 دیدگاه) ,

    نویسنده عزیز آئودی دوس داری؟

    پاسخ
  3. Sardar
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    نویسنده اش هیچ چیزی از ماشین نمیدونستم فقط لاف میزنه آقا محترم شما مدل جدید GT R نشنیده مدل جدید GTR که خیلی به صرفه تره حدود ۶۵۰ اسب قدرت داره چی‌واسه خودت نوشتی تازه آئودی فقط و فقط وموتورش با هوراکان یکیه لطفا به مردم دروغ نگید

    پاسخ
  4. kian
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من خودم آلمانی بازم ولی تو کامنت ها میبینم دوستان جوری بحث میکنن که انگار خودشون GTR سوار یا R8 سوارن. ول کنید بابا این بحثها بچگانست وقتی تهش باید پراید و 206 سوار شیم

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل V.D.T
    V.D.T
    سوابق: (17 دیدگاه) ,

    والا اینا برای R8 بنده خدا ثبت شده که اینقدر مورد عنایتش قرار دادین از هر سمت!
    Zero to 60 mph: 2.7 sec
    Zero to 100 mph: 6.1 sec
    Zero to 130 mph: 10.4 sec
    Zero to 150 mph: 14.6 sec
    Rolling start, 5-60 mph: 3.3 sec
    Top gear, 30-50 mph: 2.1 sec
    Top gear, 50-70 mph: 2.1 sec
    Standing ¼-mile: 10.6

    و اینا هم برای جی تی آر:
    Zero to 60 mph: 2.9 sec
    Zero to 100 mph: 7.0 sec
    Standing ¼-mile: 11.1 sec
    الان R8 شکست خورده؟!!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.