نیسان

بررسی خودروی مفهومی نیسان بلیدگلایدر

نیسان بلیدگلایدر یکی از رادیکال‌ترین خودروهای مفهومی ۵ سال اخیر است. خودرویی الکتریکی با ظاهری منحصربه‌فرد و طراحی سه‌نفره‌ی فریبنده.

Nissan BladeGlider
Nissan BladeGlider
هم‌اکنون نیسان یک‌قدم فراتر گذاشته و نمونه‌های پروتوتایپ این خودرو را ساخته و ما این شانس را داشته‌ایم تا این خودروی کانسپت را آزمایش کنیم و ببینیم که روی جاده چه حسی دارد.

Nissan BladeGlider
Nissan BladeGlider
بلیدگلایدر با طول ۴۳۰۰ میلی‌متر تقریباً از نظر طولی با فورد فوکوس برابری می‌کند اما به‌طور باورنکردنی‌ای به سطح زمین نزدیک است. ارتفاع خودرو از سطح زمین نیز تنها ۱۳۰۰ میلی‌متر است. نیروبخش این خودرو مجموعه باتری لیتیوم یونی ۲۲۰ کیلووات ساعتی است که دو پیشرانه‌ی الکتریکی ۱۷۴ اسب بخاری را یاری می‌رسانند. هر یک از این پیشرانه‌ها روی چرخ‌های عقبی قرار دارند.

Nissan BladeGlider
Nissan BladeGlider
این نیرو برای چنین خودرویی زیاد است چراکه بلیدگلایدر تنها ۱۳۰۰ کیلوگرم وزن دارد؛ بنابراین شریک فنی نیسان در این پروژه که شرکت مهندسی پیشرفته‌ی ویلیامز است ادعا می‌کند این خودرو در کمتر از ۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و می‌تواند به سقف سرعت ۱۹۱ کیلومتر در ساعت نیز دست یابد.

Nissan BladeGlider
Nissan BladeGlider
کابین این خودرو نیز طراحی رادیکال سه‌نفره را به نمایش می‌گذارد. دو صندلی عقبی اندکی پشت دو سمت راننده قرار دارند و به‌طور شگفت‌انگیزی فضای پای زیادی را ارائه می‌کنند. دید صندلی مرکزی نیز توسط صفحات نمایش احاطه شده و دو صفحه در هر دو سمت پانل سیستم اطلاعات سرگرمی مرکزی دیده می‌شوند. غربیلک فرمان نیز دارای تنظیمات منتیو مانند فراری بوده و دارای اهرم‌هایی است که سیستم کنترل کشش این خودرو را تنظیم می‌کنند. ویلیامز نیز کار مهندسی برخی از تنظیمات را بر عهده داشته که از آن‌ها می‌توان به توانایی خاموش کردن کامل این سیستم و یا حالت دریفت اشاره کرد.

Nissan BladeGlider
Nissan BladeGlider
تست کوتاه ما در پیست خودروهای کارت برزیل به راننده‌ی شرکت ویلیامز اجازه می‌داد تا مزیت‌های بخش جلوی نازک و بخش عقبی پهن‌تر را به همه نشان بدهد. حتی با غیرفعال کردن سیستم کنترل کشش، بلیدگلایدر توانایی حیرت‌آور خود در چسبیدن به زمین را نشان می‌داد.

Nissan BladeGlider
Nissan BladeGlider
همچنین موج بی‌وقفه‌ای از کارایی سیستم الکتریکی آنی وجود داشت، این احساس را در هر خودروی الکتریکی از نیسان لیف گرفته تا BMW i3 وجود دارد اما چیزی که این حس را تقویت می‌کند دیدن عناصر جدید و دانستن این نکته است که تنها چند سانتی‌متر از سطح زمین فاصله دارید. پرفورمنس واقعی است. خط شروع/پایان پیست کوتاه است اما ما در زمانی کوتاه سرعت بیش از ۱۱۰ کیلومتر در ساعت را روی سرعت‌سنج مرکزی می‌بینیم.

Nissan BladeGlider
Nissan BladeGlider
راننده ویلیامز در پیست اولین نشانه‌های کشیده شدن لاستیک‌های جلو روی آسفالت را می‌شنود و از آن به عنوان نشانه‌ای برای کاستن فشار روی پدال گاز استفاده می‌کند. در کل این خودرو هیجان بسیار زیادی دارد و ما دوست داشتیم تا مدت بیشتری را با حالت‌های مختلف این خودرو بگذرانیم.

nissan bladeglider concept

Nissan-BladeGlider-1
محیط کابین از نظر سرنشینان عجیب‌وغریب است و اگر قدتان بلند باشد باید پاهایتان را به طرف راننده کج کنید. وارد شدن به کابین خودرو به‌طور شگفت‌انگیزی آسان است که البته نبود سقف به این موضوع کمک کرده است.

Nissan BladeGlider
Nissan BladeGlider
آیا این خودرو به خط تولید راه پیدا می‌کند؟ مقامات نیسان انتقال این خودرو از حالت مفهومی به حالت تولیدی را رد کرده‌اند اما کمپانی قویاً در حال توسعه‌ی خودروهای الکتریکی خود است. یکی از مقامات بازاریابی و استراتژی تولید کمپانی به ما گفته که قدم بعدی اضافه کردن خودروی الکتریکی دیگری به خط تولید است اما این خودرو احتمالاً نمونه‌ای اسپورت نخواهد بود.

Nissan BladeGlider
Nissan BladeGlider
شکی وجود ندارد که بلیدگلایدر دید هیجان‌انگیزی از آن چیزی که یک خودروی اسپورت الکتریکی می‌تواند ارائه کند را نشان می‌دهد. این خودرو تکنولوژی‌های فریبنده و شاسی عالی خود را در یک پکیج برجسته ارائه می‌کند. تخم‌مرغ‌ها واقعاً در سبد نیسان قرار دارند. اگر سخنان مقامات به حقیقت بپیوندد، شاید نسخه‌ی تولیدی چنین خودرویی نیز چراغ سبز را دریافت کند اما اگر خط تولید خودروهای الکتریکی توسعه هم نیابد، شاید یک خودروی اسپورت الکتریکی با ظاهری معمولی‌تر را ببینیم. اما تا آن زمان شاهد الفت روزافزون مشتریان با این‌گونه تکنولوژی‌ها در خودروهای جدیدشان خواهیم بود.

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. Elemento

    ۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    این فرم در های قیچی بر عکس هم جدیدا مد شده. لایکان هایپر اسپرت و حالا هم نیسان بلیدگلایدر. بهدنظر من زیبا وودوست داشتنیه.
    طراحیش واقعا زیباست.
    به ارتفاع کمش نمیشه ایراد گرفت. چون یک کانسپته.
    نیسان خیلی خوب پیشرفت کرده. در بازار خودروهای الکتریکی منتظر رقیبی برای i3 و i8 ازطرف نیسان هستم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۲ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      خداییش خودروهای اینده انگار عصر جدید تمدن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. کامیاب

    ۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (499 ديدگاه)

    باتری دویست کیلوواتی محدوده ی حرکتی چقدری رو تامین میکنه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. محمد

    ۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1486 ديدگاه)

    مردم ما تصوری که از شرکت نیسان دارن نیسان گاویه خدایا ما را از دست این فرغون ساز ها خلاص کن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حمي

    ۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    کم کم ماشینها داره شکل فیلم های علمی تخیلی میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. new great britain

    ۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2751 ديدگاه)

    نیسان سابقه همکاری با ویلیامز در تولید نیسمو رو هم داره.
    این همکاری هاست که من خوشم میاد.
    دم ویلیامز هم گرم یه شرکت فوق پیشرفته هستش در اکثره ضمینه ها.
    پیشنهاد میکنم یه سر به سایتش بزنید.(ضرر نمیکنید!!!)
    http://www.williamsf1.com/

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Elemento

      ۲ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      آره کارش خیلی درسته.
      فوق حرفه ای کار میکنه.
      تو F1 هم امسال چهارمه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. احمد باقری

    ۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    دامنه کاربردیش اونقدر زیاد نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا