داستان طراحی نیسان قشقایی

داستان طراحی نيسان قشقايی از زبان سرپرست بخش طراحی، شیرو ناکامورا و مدیر ارشد طراحی داریل اسکرایوِن می‌تواند شنیدنی باشد؛ کسانی که در تمام مراحل طراحی این خودرو در استودیوی طراحی اروپایی نیسان در بریتانیا، درگیر این پروژه بوده‌اند.

Nissan Qashqai Design Sketch
Nissan Qashqai Design Sketch

کانسپت

تغییر و بهینه‌سازی خودرویی که نزدیک به ۲ میلیون مشتری و هوادار دارد، کار ساده‌ای نیست. با این‌حال، تحت رهبری شیرو ناکامورا، استودیوی طراحی اروپایی نیسان در بریتانیا، به سرعت، سه مؤلفه پایه برای قشقایی جدید تعریف کرد.

شیرو ناکامورا می‌گوید:

ایده‌ی اولیه، سه لایه داشت. چالاکی، هوشمندی و کنترل، سه عنصری بودند که در تمام قسمت‌های طراحی مدّنظر قرار داده شدند. خودرویی که می‌بینید نتیجه صرف چند سال کار بی‌وقفه است. ما با یک طراحی جدید، زمینه موفقیت نسل اول قشقایی را فراهم کردیم و اکنون قشقایی، به عنوان سرآمد کراس‌آور در کمپانی نیسان است.

طراحی

قشقایی جدید، ویژگی‌های زیادی از خانواده کراس‌آورهای نیسان به ارث برده و نمایی جسورانه و اسپورت دارد؛ و در همین حال، ظاهری جدید و هیجان‌انگیز دارد.

Nissan Qashqai Profile Design
Nissan Qashqai Profile Design

یکی از مؤلفه‌های طراحی قشقایی، نسبت بین اندازه‌ی چرخ‌ها و دیگر ابعاد بدنه است. داریل اسکرایون، مدیر ارشد طراحی نیسان در اروپا می‌گوید:

می‌خواستیم که با استفاده از کمان دایره‌های چرخ‌ها بر قدرت و اعتماد‌به‌نفس خودرو، تأکید داشته باشیم. با استفاده از خط پنجره طولانی‌تر، این امکان فراهم شد که جرم بیشتری در اطراف چرخ‌ها قرار گیرد. ما از وسط بدنه به عنوان اتصال چهارگوشه‌ی آن استفاده کردیم و در نتیجه، شکلی به‌دست آمد که شرایط کاملاً ورزشی و مسابقه‌ای داشت. چنین طراحی بر اساس ابعاد چرخ‌ها، قدرت و ایمنی بیشتری را در یک خودرو نشان می‌دهد و نشان از یک حالت غرور و اعتماد‌ به نفس در درون خودرو دارد.

نسبت بین قسمت‌های بالا و پایین کاپوت، یکی دیگر از چالش‌های زمان‌بر تیم طراحی نیسان بوده است. داریل اسکرایون در این‌ باره توضیح می‌دهد که:

تفاوت چندانی بین دو قسمت بالا و پایین وجود ندارد، با این‌حال، پیچیدگی‌های بدنه در قسمت پایین، بیشتر درنظر گرفته شده است.

به‌عنوان مثال اگر سپر عقب را درنظر بگیرید، در نسل اول قشقایی، شکلی بسیار ساده داشته، امّا در نسل جدید، از طراحی بهتر و ضربه‌گیرتری استفاده شده است. در این مدل، سعی شده تا عناصر ایمنی، احساس آسایش بهتری ایجاد کنند.

تایسوکه ناکامورا اضافه می‌کند:

ماه روح بیشتری به طراحی بدنه داده ایم. حرکات بیشتری در سطوح دیده می‌شود و حجم‌ها به صورت روشن‌تر تعریف شده‌اند.

هدف این‌بوده که قشقایی جدید، شکلی مدرن‌تر داشته باشد و من نیز اطمینان دارم که به این هدف دست‌ یافته‌ایم. وقتی از جلو به خودرو نگاه می‌کنید، می‌توانید تباین دینامیکی احجام  را در مواردی مانند طرح‌های برجسته چراغ‌ها و جلوپنجره، درک کنید. جلوپنجره V شکل در محل اتصال به بدنه، باعث یک حرکت دینامیکی شده و در تضاد با دینامیک طراحی کلی بدنه قرار دارد.

عناصر دیگری مانند «خط سقف»، همان‌طور که داریل اسکرایون می‌گوید، دوباره به صورت کامل طراحی شده‌اند:

قشقایی جدید، دارای یک سقف «تیز» تری نسبت به نسل اول است. ارتفاع این سقف در عقب خودرو، کاهش می‌یابد و ما نیز به برای هم‌پوشانی، خط سقف را طولانی‌تر درنظر گرفته‌ایم. این کار باعث می‌شود تا حسّ سرعت و مسابقه در خودرو تقویت شده و نمای دینامیک بیشتری برای قشقایی جدید، ایجاد شود.

طراحی هوشمندانه

Nissan Qashqai front end design
Nissan Qashqai front end design

با بکارگیری تمام تکنولوژی‌ها و ویژگی‌های در دسترس در مراحل اولیه طراحی،  تیم طراحی NDE این فرصت را داشته‌اند که تمام عناصر کلیدی را در طراحی این خودرو لحاظ کنند. تایسوکه ناکامورا توضیح می‌دهد:

تکنولوژی، هیچ‌گونه شکل و فرم خاصی ندارد. برای بیان تکنولوژی در قالب طراحی بیرونی خودرو، ما با چالشی بزرگ روبرو بوده‌ایم. درک افراد مختلف از «تکنولوژی» متفاوت است و سؤال اینجاست که چگونه این مفاهیم را در طراحی جای دهیم.

Nissan Qashqai rear end design
Nissan Qashqai rear end design

کلید این مشکل، استفاده از تکنولوژی از همان مراحل اولیه است. داریل اسکرایون می‌گوید:

چراغ‌های LED یکی از مثال‌های خوبِ استفاده از تکنولوژی در طراحی‌های ما برای قشقایی جدید است. ما از اول هم می‌خواستیم از همین پلتفرم برای روشنایی استفاده کنیم. ولی انتظار نداشتیم  که این کار ما، باعث ایجاد یک نمای هوشمندانه و تکنولوژیک برای خودرو شود. بر این اساس، قاب‌های چراغ‌ها را نیز به صورت کامل، دوباره طراحی کردیم. این قسمت، یکی از عناصر زیبای طراحی قشقایی جدید با خطوط و اشکال هندسی پیچیده است.

Nissan Qashqai Front Three Quarter View
Nissan Qashqai Front Three Quarter View

همچنین تیم طراحی ناکامورا، سعی داشته‌اند که با استفاده از تجهیزاتی که بیشتر در خودروهای گران‌قیمت و لوکس پیدا می‌شود، حسّ سواری در قشقایی را ارتقا دهند. بر این اساس، از همان اوایل طراحی، استفاده از این تجهیزات، پیش‌بینی شد. در اين رابطه، داریل اسکرایون می‌گوید:

استفاده از عناصری مانند طرح کروم دور پنحره‌ها، از گام‌های نخست طراحی جدید بودند. ایجاد یک طرح شاهکار، به این سادگی‌ها نیست. جزئیات، تأثیر زیادی در حس بهتر رانندگی دارند. به‌عنوان مثال نگاهی به جاهای خالی در پنل‌ها و همچنین جاهایی که سه پنل در کنار هم از سه جنس مختلف هستند، داشته باشید. طراحی و ساخت این قسمت‌ها، زمان زیادی گرفته تا تکمیل شود؛ امّا در مقابل تأثیری که در جلوه‌ی خودرو ایجاد می‌کند، ارزشش را دارد.

Nissan Qashqai Profile View
Nissan Qashqai Profile View

یکی از نواحی  ویژه در طراحی بدنه که وقت زیادی از تیم طراحی را به خود اختصاص داده، طرح «کلامشل» برای بازشدن در کاپوت است؛ یک طراحی پیجیده که تیم طراحی نیسان را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است. در این زمینه داریل اسکرایون اشاره می‌کند که:

طراحی پنل‌های کاپوت کلامشل، کاملاً سه‌بعدی است و برای ساخت دقیق آن، وقت زیادی لازم است. می‌توانستیم کار خودمان را راحت کنیم و از یک کاپوت صاف با طراحی ساده استفاده کنیم؛ ولی این چیزی نبود که احساس یک سواری بهتر را منتقل کند. قبول دارم که کار بسیار سختی بر روی دوش طراحان قرار گرفت، امّا نتیجه‌ی کار، باورنکردنی بود.

Nissan Qashqai Dashboard
Nissan Qashqai Dashboard

طراحی مبتنی بر «کنترل»

کنترل، یکی از مؤلفه‌هایی است که در تمامی عناصر طراحی قشقایی جدید حضور دارد. از طراحی کابین متمرکز بر روی نیازهای راننده و همچنین موقعیت صندلی‌ها گرفته تا طراحی بدنه، همه‌ی قسمت‌های خودرو، دست به دست هم داده تا احساس کنترل و آسودگی‌خاطر را برای راننده و سرنشینان ایجاد کنند. تایسوکه ناکامورا توضیح می‌دهد:

ایجاد احساس امنیت از طریق طراحی، کار مشکلی بود و باز هم تیم طراحی با چالش‌های زیادی مواجه گردید. ما از اول هم می‌دانستیم که باید اندازه چرخ‌ها را افزایش دهیم؛ زیرا طراحی یک خودرو با چرخ‌های بزرگتر، بر عملکرد رانندگی بهتر و حسّ امنیت بیشتر پشت فرمان، تأکید خواهد داشت. تیم طراحی از شروع کار، به این سمت کشیده شد.

در نتیجه قشقایی جدید، به صورت استاندارد از چرخ‌های ۱۹ اینچی استفاده می‌کند. به‌منظور تأثیرگذاری بیشتر بر شخصیت خودروی جدید، جزئیات کلیدی مانند چراغ‌های عقب و جلو، توسط تیم طراحی، به صورت موشکافانه بررسی شد. همان طور که داریل اسکرایون می‌گوید:

قصد ما این بود که در هر شرایط روشنایی روز و شب و هوای ابری، قشقایی جدید، از دور، مشخص باشد. در چراغ‌های عقب از طرح بومرنگ استفاده شده است؛ طرحی که به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های اساسی طراحی‌های جدید نیسان شناخته می‌شود و قدرت روشنایی مناسبی در جهت خودش دارد. با وجود تعداد زیاد رقبا در این عرصه، باید هم به فکر یک عنصر قوی در طراحی بیرونی خودرو باشیم؛ چیزی که بتواند هم در شب و هم در روز، بدرخشد.

Nissan Qashqai Interior Design
Nissan Qashqai Interior Design

ایجاد حس امنیت و کنترل در داخل کابین، یکی دیگر از اولویت‌های طراحی قشقایی جدید بوده است. تایسوکه ناکامورا در این باره توضیح می‌دهد که:

پنل اصلی ابزارها، ساختمان کلی طراحی جدید را تشکیل می‌دهد. این طراحی، به صورت مجازی، عرض کابین را بزرگتر جلوه داده و جریانی پیوسته با درها ایجاد می‌کند. در همین‌حال، یک محل متمرکز برای تمام ابزارهای مهم  رانندگی است و باعث می‌شود که تمامی سرنشینان در خودرو، احساس امنیت کنند. برای آسودگی خاطر بیشتر، قسمت پایین داشبورد، پنل‌هایی برای قرارگیری زانوها در یک حالت راحت، درنظر گرفته شده است.

[jwplayer mediaid=”60382″]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

52 دیدگاه

  1. .....
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    این قشقایی چرا اینقدر شبیه به تویوتا rv4 هست ؟؟ در هر دو تیپ !!!

    پاسخ
      1. saied
        سوابق: (819 دیدگاه) ,

        از عاشق های المان و بخصوص پورشه دعوت میکنم که این کلیپو حتما ببینن!
        http://www.aparat.com/v/NrP6R
        دیگه توضیح نمیدم ! هرکی نظر خودشو زیرش بنویسه .

        پاسخ
        1. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
          سوابق: (1422 دیدگاه) ,

          سعیدجان، کلی خندیدم 🙂

          شبیه اون وانت قدیمی که پدال هم کلیپ ش رو گذاشت! واقعا فکر میکنی اینجور ماشینها چه ارزشی دارند؟؟؟!!!

        2. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
          سوابق: (1422 دیدگاه) ,

          درضمن اگه با دقت نگاه کنی (وکمی هم منطقی!) متوجه میشی که پانامرا به هیچ عنوان لانچ نداشت! مشخصه که اصلا گاز نمیداد!
          من از شما میپرسم:
          به نظرت وقتی یه پانامرا توربو با موتور قریب 5 لیتر! با حداکثر توان گاز بده، نباید صداش شنیده بشه ؟؟!!
          آخه اون پراید برفرض هم که توربو گذاشته باشن روش 🙂 فوقش میخواد چند اسب بخار باشه ؟؟؟!!! عزیزم GTR که نیست!!!

        3. یارو .فقط المان . فقط فولوکس
          سوابق: (290 دیدگاه) ,

          فکر کنم پراید رو کلا یه موتور دیگه انداختن روش یکی از معلم ما کیا اپتیما داره می گفت داشتم 150 تا می رفتم دیدم یه پراید مثل جت از بقلم رد شد . گفت گزاشتم دنبالش یه جا وایساد رفتم ازش پرسیدم . کاپوتو زد بالا دیدم متور فورد بسته رو ماشین . اینم اگه هزاران دلار خرج کنه و به یه تیونر ماهر بده راننده ش خوب باشه. شانس هم باهاش باشه می تونه یه پانا مرای کا خونه ای رو شکست بده

          (پرچم بالاست)

        4. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
          سوابق: (1422 دیدگاه) ,

          یارو جان نمیتونه! تازه تو این فیلم ادعا شده پانامرا توربو بوده!!!
          شما به من بگو با همه این تفاسیر که موتورش رو عوض کرده باشه و تیون شده باشه و… فوقش میخواد چند اسب باشه؟؟؟!!! تازه اگر قدرت موتورش از یه حدی بیشتر باشه وضعیت بدتر میشه! چون پراید چسبندگی لازم رو برای یه لانچ کامل نداره!
          من به هیچ وجه این فیلم روقبول ندارم! یه دلیل دیگه هم تو نظر قبلی گفتم!

      2. رضا 2272
        سوابق: (187 دیدگاه) ,

        این مدل چراغ جلو مد شده انگار. سراتو ، سورنتو ، هوندا ، نیسان، همه یه مدل میزنن..

        پاسخ
        1. M5
          سوابق: (194 دیدگاه) ,

          این مدل چراغ هم Audi مد کرد با اولین R8 !

    1. Kurosh
      سوابق: (311 دیدگاه) ,

      تا حالا نیسان قشقایی رو از رو اسمش می شناختم…
      این دفعه رسماً دیدم نیسان چه کرده وقشقایی چیه…
      طراحی متفاوتی داره و واسه همین طرفدار زیاد پیدا میکنه…

      پاسخ
    2. Zonda R
      سوابق: (1591 دیدگاه) ,

      F.A
      بی نقصه
      این کلاسه حساسیه
      و
      رقبای قدری داره

      پاسخ
  2. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
    سوابق: (1422 دیدگاه) ,

    واقعا زیباتر شده. طراحی قبلی زیاد دلچسب نبود.

    پاسخ
  3. Ehsan
    سوابق: (1252 دیدگاه) ,

    نسبت به مدل قبلی خیلی جالب تر شده مخصوصا عقب ماشین

    پاسخ
    1. Zonda R
      سوابق: (1591 دیدگاه) ,

      F.A
      پرفروش ترین نیسانه انگلیسه

      پاسخ
  4. matin
    سوابق: (211 دیدگاه) ,

    ما هم طراحی داریم ده سال سمند رو تولید کردن زورشون سورن بود

    پاسخ
  5. توفیقی
    سوابق: (1124 دیدگاه) ,

    آفرین به نیسان.واقعا یک ماشین زیبا و GF جذب کن

    پاسخ
  6. كربنادو.فقط آلمان.فقط منصوري
    سوابق: (3637 دیدگاه) ,

    داستان جالبي بود !!!!!

    پاسخ
    1. SALAR
      سوابق: (378 دیدگاه) ,

      واقعا داستان جالبی . میبینید چقدر برای ایل قشقایی ایران ارزش قائلن که اسمش قشقایی اما یه عده هستن که برای هیچکس ارزش قائل نیستن فقط فکر جیبشونن ……. درود بر نیسان ……. زنده باد ایران و ایرانی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

      پاسخ
      1. كربنادو.فقط آلمان.فقط منصوري
        سوابق: (3637 دیدگاه) ,

        ,عزيز من تو إيران معروف به قشقايي است!!!!!

        پاسخ
        1. ارش
          سوابق: (19 دیدگاه) ,

          داداش تو وب سایت نیسان هم اسمش قشقائی هست

  7. بهزاد
    سوابق: (759 دیدگاه) ,

    همیشه تغییر دادن خودروهای موفق کار سختی بوده و از عهده ی هر طراحی بر نمیاد.
    با توجه به قیمتش عناصر طراحی داخلی و خارجی اون گرانتر به نظر میرسن و نشون دهنده ی موفقیت تیم طراحی رو میرسونه.
    امیدوارم این مدل هرچه زودتر وارد ایران بشه.

    پاسخ
  8. آقا محمد ، فقط ژاپن ، فقط لکسوس
    سوابق: (1683 دیدگاه) ,

    برادر راو4

    پاسخ
  9. mahsa
    سوابق: (263 دیدگاه) ,

    چقد فقط فقط زیاد شده
    ولی خودمونیم اولین کسی که فقطو اینجا باب کرد من بودما
    با مهسا فقط آلمان

    پاسخ
    1. كربنادو.فقط آلمان.فقط منصوري
      سوابق: (3637 دیدگاه) ,

      من براي خوشى دل شماها اسمم رو عوض كرده ام . ميل باطني من أين نيست!!!!!!!

      پاسخ
    2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود.

      مطمئنی مهسا خانوم؟؟؟؟

      این من بودم که باب کردم و لقب متعصب رو هم یدک کشیدم.

      ولی باشه مهسا .

      چون دوستت دارم قبول میکنم بر خلاف میلم.

      ((( ایران و المان )))

      پاسخ
      1. سینا . فقط ایتالیا . فقط فراری
        سوابق: (620 دیدگاه) ,

        عجب
        میلاد خودتی؟!!!!!!!!!!!!!
        امروز بچه های پدال خیلی شیطنت میکنن ها.

        پاسخ
    3. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
      سوابق: (1422 دیدگاه) ,

      اتفاقا یکی از چیزهایی که من ازش متنفرم همین تقلید کردنه!

      اینکه من اسمم رو عوض کردم،دلیل داشت و با هماهنگی کامل با میلادجان بود وگرنه هیچوقت همچین کاری نمیکردم!!!
      درضمن مهسا خانوم با عرض معذرت شما اشتباه میکنید! اونموقع که آقامیلاد این اسم رو داشت،با بیش از 500دیدگاه! شما هنوز اولین دیدگاه رو ثبت نکرده بودین!

      پاسخ
      1. طوفان
        سوابق: (152 دیدگاه) ,

        به چه چیزایی افتخار می کنید شما !

        پاسخ
        1. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
          سوابق: (1422 دیدگاه) ,

          دوست عزیز، بحث افتخار نیست!!!

  10. علی
    سوابق: (124 دیدگاه) ,

    واقعا فوق العاده شده خیلی زیباست
    نیسان واقعا شاهکار کرده قطعا پرفروش خواهد بود
    دربرابر مدل قبلی خیلی بهتره

    پاسخ
  11. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2211 دیدگاه) ,

    نسل جدیدش خیلی طراحی خوبی داره.هم عقب هم جلو

    پاسخ
  12. مصطفی
    سوابق: (174 دیدگاه) ,

    بسیار زیبا و عالی و تناسب خوبی هم داره

    پاسخ
  13. farshi
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    پشتش خیلی شبیه new سانتافه هست !!!

    پاسخ
  14. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود.

    افرین به نیسان.

    خدایی خیلی قشنگ شده.

    عیبهاشم برطرف شده.

    مثلا در نسل قبل ، سپر عقب کوتاه بوده که در این نسل بر طرف شده!!!!

    افرین . افرین .

    ((( ایران و المان )))

    پاسخ
    1. Zonda R
      سوابق: (1591 دیدگاه) ,

      F.A
      امیدوارم نسله جدیدش وارد بشه

      پاسخ
  15. بنده خدا
    سوابق: (233 دیدگاه) ,

    سلام.درست ایرانی ها انسانهای خوش انس و عاطفی ان ولی دوستان این مجله تخصصی ماشین ……ای به قربان ایران و ایرانی و اقوامش که همشون تاج سرن…مزدا…قشقایی…تاتا…

    پاسخ
  16. سینا . فقط ایتالیا . فقط فراری
    سوابق: (620 دیدگاه) ,

    بسمه تعالی

    اینو مطمئن باشید اگه نیسان تا دو سال دیگه همین طراحی هارو ادامه بده طرفدارش خیلی زیاد میشه.

    البته تا اینجا نیسان طرفدار کمی هم نداره.

    پاسخ
  17. mds
    سوابق: (221 دیدگاه) ,

    اینجا سایت تخصصی خودرو هست جای دیگه برا چت کردن پیدا کنید 😡

    در ضمن بـــوس در مکان عمومی حرام است 😛

    پاسخ
  18. mahsa
    سوابق: (263 دیدگاه) ,

    نمیدونم شاید میلاد اولین نفر بوده اما خداییش من فقط آلمانو از خودم درآوردم از رو کسی نبود

    پاسخ
  19. mahsa
    سوابق: (263 دیدگاه) ,

    میدونم فیس بوک نیست اما خسته شدم به خدا تا کی بگیم این خوبه اون بده.آخه به ما که چیزی نمیرسه جز نگاه کردن

    پاسخ
  20. حامد MASERATI GT
    سوابق: (281 دیدگاه) ,

    اگه بیاد ایران فکر کنم بتونه با سانتافه رقابت کنه.

    پاسخ
  21. خادم
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    يادش بخير اقاي مهندس سهراب قشقايي
    درسال ١٣٨٠ در يكي از مطبوعات كشور نقل شده بود كه در يك جلسه با حضور وزير صنايع كه ميزبان مقامات ارشد شركت تويوتا مقام ارشد تويوتا مي پرسد غير از ماشينهاي زمان جنگ كدام مدل در ايران زياد بوده ومورد علاقه مردم است. موضوع بحث مي شود مهندس سهراب قشقايي كه دران زمان نماينده فيروزاباد در مجلس و جزء مقامات كميسيون صنايع بود و در جلسه حضور داشت توضيح مي دهد لندكروز كه معروف است به ” جيپ تويوتا ” كه در بين عشاير طرفداران زيادي دارد مدير عامل تويوتا علاقه مند مي شود براي ان همايشي بگذارد كه مهندس قشقايي مي گويد مي تواند در ايل قشقايي ٥٠٠ تا ١٠٠٠ تا از انهارا در يك جا جمع كند البته اضافه ميكند كه اگر چنين كاري كرد شركت تويوتا يك خط توليد در فارس بزند ونام يكي از مدلهاي خود رو را قشقايي بگذارد. كه اين امر محقق نمي شود ولي سال بعد در سفري در ژاپن در كاخانه نيسان يكي از مقامات نيسان موضوع را از قول مدير عامل تويوتا نقل نموده و جوياي تشابه اسمي مي شود كه اقاي مهندس قشقايي توضيحاتي داده ومقداري ايل قشقايي وعلاقه انها را به ماشينهاي شاسي بلند ( suv ) نقل ميكند كه گويا اين موضوع يكي از عوامل ناگذاري نيسان قشقايي قرار مي گيرد

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.