نیسان

نخستین رانندگی با نیسان کیکس مدل 2018

سام کاویانی: کیکس به زودی می‌آید تا جایگزین جوک در این نقطه از عالم گردد. جوک، این ساخته جنجالی نیسان، بزرگ مرد کوچکی بود که حیاتی به غایت افسانه‌ای وار داشت و در تمامی ادوار تولید، خیل عظیمی از مشتاقان پرشور را به سحر خود مفتون و اسیر نمود؛ اما چون دیگر افسانه‌های تاریخ که مأموریت قهرمان آن با چشم برهم زدنی خاتمه می‌پذیرد، جوک هم به ساحل آرامش خواهد پیوست و مسند گرانسنگ خود را به قهرمان دیگری محول خواهد نمود، قهرمانی به نام کیکس، قهرمانی که می‌رود غوغایی سخت را در سرتاسر گیتی و ازجمله خاورمیانه به راه اندازد.

Nissan Kicks 2017
کیکس (KICKS) یک کراس‌اوور کامپکت است که برای اولین مرتبه، در گرماگرم بازی‌های المپیک تابستانی سال ۲۰۱۶ ریو پا به عرصه وجود نهاد. فروش آن از پنجمین روز ماه آگوست همان سال در برزیل آغاز و تا پایان سال نیز به مابقی بازارهای آمریکای لاتین معرفی شد. بنا به تقاضای برزیل، تولید این خودرو در وهله نخست به شعبه مکزیکی نیسان محول شد، شعبه‌ای که هم‌اینک کیفیت ساخته‌های آن به محک و معیاری برای دیگر توابع فرامرزی نیسان بدل شده است. سپس در سال ۲۰۱۷ میلادی، تولید این خودرو در خود شهر ریودوژانیرو برزیل استارت خورد. شرکت نیسان برای فروش کیکس در ۸۰ کشور دنیا برنامه‌ریزی نموده است و بنا به ادعای متصدیان آن،۹۰ درصد از قطعات این خودرو ساخته شده در همان محل تولید است، محل‌هایی که فعلاً تنها به دو خطه پهناور برزیل و مکزیک منحصر شده‌اند.

nissan-kicks-2017-02

nissan-kicks-2017-1
نمای ظاهری کیکس آکنده از المان‌های جدید و هویت‌بخش است، عناصری که پیش‌تر در خودروی کانسپت SWAY نیز مشاهده شد. ازجمله آن‌ها می‌توان به جلوپنجره V شکل نیسان، چراغ‌های بومرنگی در جلو و عقب و طرح شناور سقف، اشاره داشت.

nissan-kicks-30
این خودرو بر مبنای پلت‌فرم V شرکت نیسان تکوین و توسعه یافته است، پلت‌فرمی که با مدل جوک همسان و مشترک است. نیسان کیکس با دو پیشرانه ۱.۶ لیتری ظاهراً متفاوت و با توانی نزدیک به یکدیگر، عرضه می‌شود. یکی از این دو پیشرانه از توانی معادل ۱۱۳ اسب بخار برخوردار است و عمدتاً در خود برزیل عرضه می‌شود و آن دیگری نیز، با توانی معادل ۱۱۸ اسب بخار در دیگر کشورهای آمریکای لاتین فروخته می‌شود. البته ناگفته نماند که پیشرانه نسخه برزیلی این خودرو قدری متفاوت بوده و قابلیت بهره‌گیری از سوخت اتانول را هم داراست. توان حاصل از پیشرانه این خودرو با گیربکس‌های ۵ سرعته دستی و یا اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلوی آن منتقل می‌شود.

thumb_14718_default_large
چندی پیش سایت «DRIVEARABIA» نسخه‌ای از این خودرو مورد بررسی خود قرار داد که در اینجا برگردان متن آن را تقدیم یکایک شما خوانندگان عزیز می‌کنم.

Nissan Kicks 2017
نیسان ما را به یک رویداد شگفت‌انگیز در دوبی دعوت نمود. تنها به ما گفته شد که موضوع این رویداد درباره گونه جدیدی از کراس‌اوور خواهد بود. بعداً مشخص شد که این کراس‌اوور، نیسان کیکس مدل ۲۰۱۸ است. خبر جالب‌تر اینکه، خودروی مذکور جایگزین نیسان جوک و تیدا در بازار کشورهای حوزه خلیج‌فارس خواهد شد و حتی در دیگر بازارها ازجمله لبنان و اردن نیز فروخته می‌شود.

nissan-kicks-01
نیسان کیکس یک کراس‌اوور ساب کامپکت دیفرانسیل جلو می‌باشد که بر مبنای پلت‌فرم نیسان جوک تکوین و توسعه یافته است، اما ابعاد کلی آن کمی بزرگتر است. طرح این خودرو از تم مشترک جدید نیسان پیروی می‌کند، تمی که شروع آن با مدل ماکسیما آغاز شد. گو اینکه تشابه بین کیکس و ماکسیما از چند خط هویتی فراتر نمی‌رود. ما با مدل پایه نیسان کیکس رانندگی نمودیم ولی ظاهر این خودرو با وجود تجهیزاتی چون رینگ‌های استیل ۱۶ اینچی، ریل‌های سقفی، اسپویلر عقب و تریم نقره‌ای سپر جلو، شباهتی به یک نسخه پایه ندارد. تیپ‌های بالاتر کیکس با رینگ‌های آلومینیمی ۱۷ اینچی و معدودی از تریم های رنگی بدنه چندان متفاوت از مدل پایه آن به نظر نمی‌رسند.

nissan-kicks-05
هرچند ممکن است که نیسان کیکس کراس‌اوور کوچکی باشد، اما کابین آن با توجه وجود حجم فراوانی از فضا برای سر، پا و صندوق عقب، فضای بیشتری را نسبت به خودروی جاداری چون نیسان تیدا پیشکش سرنشینان خود می‌کند. ضمن اینکه، خودروی تحت تست ما از صندلی‌های تاشو ۶۰/۴۰ عقب بهره می‌برد و یک تور بارگیری و یک محفظه پلاستیکی یدکی هم در صندوق عقب، جزییات کوچکتر آن را شامل می‌شدند. بادگیر نیز در خودروی ما جز لوازم آپشن به شمار می‌آمد. متریال به کار رفته در کابین منحصراً شامل پلاستیک‌های سخت می‌شد؛ اما جو ناشی از کاربرد این ماده با جزییاتی چون پدهای داخل درب‌ها و القاء حس پارچه گونه برخی دیگر از اجزا، می‌شکند. بخشی از داشبورد خودروی تحت آزمون ما را به نحو جالب توجهی، بافت فرو رفته و یا “چال مانند” فرا گرفته بود، اما در تیپ‌های بالاتر تکه‌های چرمی روی پانل داشبورد را پوشانده است.

thumb_14711_default_large
حداقل امکانات موجود در خودروی ما که مدل پایه کیکس بود شامل مواردی چون: سامانه ورود بدون کلید، تهویه مطبوع دستی،۲ عدد اسپیکر ساده با درگاه USB و اتصالات بلوتوث و تجهیزات ایمنی ازجمله ۲ عدد کیسه هوا،ABS با EBD،ESP و سامانه کمکی شروع حرکت از روی تپه و سیستم مانیتورینگ فشار باد لاستیک‌ها، می‌شد. ضمن اینکه چرخ‌های جلو از ترمز دیسکی و چرخ‌های عقب از ترمز کاسه‌ای بهره می‌بردند. تجهیزاتی چون سامانه “پویایی هوشمند نیسان” و مانیتور دید پیرامونی (AVM) و سیستم پایش جسم متحرک (MOD) و سنسورهای پارک و کیسه‌های هوای جانبی تنها منحصر به تیپ‌های بالاتر کیکس است. در تیپ پایه، شما امکاناتی چون لامپ‌های LED روشنایی در روز، چراغ‌های اتوماتیک، لامپ‌های مه شکن، تهویه مطبوع اتوماتیک، کلید هوشمند، نویگیشن با صفحه نمایش ۷ اینچی، پشت آمپر دیجیتالی و مواردی از این دست را مشاهده نمی‌کنید.

کیکس از یک پیشرانه متداول ۱.۶ لیتری کمپانی نیسان نیرو می‌گیرد، پیشرانه‌ای که از توانی معادل ۱۱۸ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۴۹ نیوتن‌متر برخوردار است. این پیشرانه به همراه یک گیربکس اتوماتیک CVT عرضه می‌شود. کیکس تنها در حالت محور دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود. این کراس‌اوور کوچک، کارایی درخوری را در سطح شهر از خود ارائه می‌دهد و در حالت تمام گاز و در زمان سبقت‌گیری در بزرگراه‌ها نیز کمی به تقلا می‌افتد، اما درمجموع، بازیگر خوبی در هنگام سیر و سیاحت روزانه است. گیربکس CVT آن هنوز نیاز به کار جهت رفع تأثیرات ناشی از “نوار پلاستیکی” خود بر مقوله شتاب‌گیری دارد، اما نیسان می‌گوید که آنها به طور مصنوعی توانستند مراحل تعویض دنده را در این گیربکس به صورت شبیه‌سازی شده خلق و اضافه نمایند (گرچه ما متوجه هیچ نوع تکانی ناشی از شیفت دنده‌ها نشدیم).

نیسان کیکس از سواری راحتی در سطوح صاف و هموار برخوردار است اما در سطوح ناهموار، حجم نسبتاً اندکی از زبری و آوای مسیر به درون کابین آن انتقال می‌یابد. این خودرو در مکزیک ساخته شده است و با نصب معدودی از پانل‌ها در بدنه، اسپورت شده است. خودرویی به تمامی صلب و محکم بوده و در نتیجه هیچ‌گونه از سروصدای عجیب‌وغریب و جیرجیر را در آن مشاهده نمی‌کنید. هندلینگ نیسان کیکس بسیار خوب و بادی رل و یا همان نوسانات بدنه هم در حداقل میزان خود است. در سر پیچ‌ها نیز، سیستم کنترل پایداری (ESP) و تجهیزات وابسته به آن ازجمله سامانه “کنترل کشش فعال” – که به فشردن ترمزها در سرپیچ‌ها می‌پردازد – توان پیچشی قرص و محکمی را برای این خودرو مهیا می‌کنند. گرچه فرمان این خودرو سبک بوده و بازخورد حداقلی را ارائه می‌دهد اما کار خود را به‌خوبی انجام می‌دهد و در کنارش، ترمزهای خودرو نیز به این گونه‌اند.

اما ضربه واقعی در عرصه قیمت‌گذاری است که رخ می‌دهد. بهای نیسان کیکس با رقم ۵۶,۳۰۰ درهم برای مدل پایه ۱.۶ S شروع می‌شود و به ۶۱,۵۰۰ درهم برای مدل کمی بهتر ۱.۶ SV ادامه می‌یابد و در بالاترین تیپ، یعنی SL که مجهز به پوشش چرمی است با برچسبی معادل ۶۸,۵۰۰ درهم قیمت می‌خورد. با این حال، امکاناتی همچون نویگشین و دوربین‌های پارک کماکان به صورت آپشن و یا سفارشی عرضه می‌شوند. ولی باز هم چنین ارقامی برای یک نیسان بسیار جذاب هستند، خودرویی که با چنین ارقامی، قلب قلمرو سدان‌های کامپکت را هدف خود قرار داده است.

مشخصات کلی نیسان کیکس (سفارش امارات)

  • حجم موتور: ۱۵۹۸ سی‌سی
  • توان: ۱۱۸ اسب بخار
  • گشتاور: ۱۴۹ نیوتن‌متر
  • شتاب صفر تا صد: ۱۲ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
  • طول/عرض/ارتفاع: ۴۲۹۰/۱۷۶۰/۱۵۹۰ میلی‌متر
  • فاصله بین دو محور: ۲۶۱۰ میلی‌متر
  • وزن خالص:۱۱۴۲ کیلوگرم
  • نوع گیربکس: اتوماتیک CVT
  • محل ساخت نسخه‌های صادراتی به امارات: کشور مکزیک
  • قیمت: ۵۶,۳۰۰ الی ۶۸,۵۰۰ درهم (بسته به تیپ مربوطه)

منابع:
YALLAHMOTOR.COM
WIKIPEDIA.ORG
و…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. حمیدرضا

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    قیمتش خیلی خوبه ظاهرشم از اون جوک خیلی بهتره واقعا چهره جوک رو نمی پسندم ولی خوب کیفیت قطعا بسیار بالا خواهد بود خوش به حال اونایی که میتونن سوارش بشن

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. peyman

      ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (2032 ديدگاه)

      ولی بیاد ایران بالای ۱۵۰۰۰۰درهم میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. رامتین

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (3038 ديدگاه)

    جناب کاویانی بنده در فکر یه کراس اور با عملکرد بالا بودم که نیسان جوک توربو 190 اسبی این ویژگی را داشت اما ظاهرش منو راضی نکرد. آیا این نیسان نسخه توربو داره؟
    اگه توجه کرده باشید نیسان جوک در سایت اصلی نیسان 3 موتور داره:
    1- مدل پایه که در ایران هم هست و 1600 تنفس طبیعی با حدود 120 اسب و انگار همین موتور کیکس همینه.
    2- مدل اسپرت که در ایران هم هست و 1600توربو 188 اسبی.
    3- مدل نیسمو که در ایران نیست و 1600 توربو با 215 اسب.
    البته جوک انگار در سال 2018 فیس لیفت میشه و موتورهای فوق هم حدود 5% قویتر میشن. مثلا نیسمو میشه 225 اسب. با تشکر
    آیا نیسان کیکس چنین موتورهایی نداره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (899 ديدگاه)

      رامتین عزیز،همانطور که در متن هم ذکر شد از سال 2018 میلادی،نیسان کیکس جانشین نیسان جوک در کشورهای حوزه خلیج فارس می گردد و تنها با یک نسخه از پیشرانه آنهم 1.6 لیتری (118 اسب بخاری) عرضه خواهد شد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. شاهین

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    واسه نیسان متاسفم.نباید خودشو میسپرد دست اون مثلا خودروسازای سطح پایین فرانسوی.یه زمان ماکسیما میساخت که از 10 کیلومتری با آدم حرف میزد با اون چهره باحال و موتور سه هزار.حالا داره به ساز رنو میرقصه و واسه شاسی بلند موتور 1600 میزاره.کاری به تکنولوژیش ندارم اما هنوزم لذت رانندگی و حجم موتور مهمه که نیسان با گذاشتن یه موتور ضعیف و گیربکس cvt این لذت رو دریغ کرده از خریداراش.کاش یکم راه و روش مزدا و هوندا و تویوتا رو در پیش میگرفت.حیف

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. datsun

      ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (3469 ديدگاه)

      مطمعن باش مهندس های کمپانی که بیش از صد سال سابقه داره از منو شما خیلی بیشتر میدونم همین کمپانی که شما میگی واسه شاسی بلند ۱.۶ لیتری میزاره واسه شاسی بلندی مثل پاترول موتور v8 و حجم 5.6 لیتری چهارصد اسبی گذاشته

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. noble

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    ببخشید بی زحمت قیمت ها رو خودتون از درهم به دلار یا تومان تبدیل کنید.
    به هر حال یه بخش هم از ترجمه ی متن ، ترجمه ی اعداد و واحد هاست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حميد

    ۳۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با درود
    ممنون از مقاله تون.
    نیسان کیکس به هیچ وجه نمیتونه جایگزین جوک باشه. ماشین دیفرانسیل جلو با قدرت ١١٨ اسب نمیتونه جایگزین جوک توربو دو دیفرانسیل ١٩٠ اسبی باشه غیر از اینکه ورژن های دیگری با قدرت و قابلیتهای بالاتری از کیکس شاهد باشیم.
    در جواب آقای شاهین، دوست عزیز کارخانه های خودروسازی مشهور و بزرگ همچون مرسدس بنز هم در حال حاضر در صدد کمترکردن حجم موتورهای خود هستند. مثلا مرسدس، gla کراس اور با حجم موتور ٢۵٠٠ سی سی ، چهارتوربو به شتاب صفر تا صد ۴/٢ ثانیه دست پیداکرده است!!!! به کمک تکنولوژی میتوان با حجم کم موتور به شتاب و سرعتهای عجیب دست پیداکرد. سپاس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. بهنام

    ۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من در رشت شاهد عبور و مرور این کراس زیبا بودم با پلاک منطقه آزاد انزلی واقعا کراس اور زیبا و شکیلیه من خودم یکی از گزینه های مناسب جهت خرید برای همسرم دیدم ، با توجه به کیفیت نیسان و سابقه خویش این یک انتخاب عاقلانه می‌تونه باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. محمد

    ۵ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    این ماشین واقعا عالیه من خودم یک ماه پیش خریدم شتابش عالیه صندلی هاش راحتن مصرف سوختش هم کم هست ورانندگی باهاش خیلی خوبه در کل ماشین عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مرمر

      ۲۱ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام.
      در مورد مصرف سوختش توضیح بیشتری میدید؟
      من النترا 2016 دارم البته 1800 هست ولی خب باتوجه به وضع خیابونای ما مصرف بنزینش زیاده…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. محمد

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    مصرف سوختش ۷.۵

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حمید

    ۲ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (3 ديدگاه)

    قیمت نیسان کیکس در ایران چقدر میشه پولش و با نیسان قشقایی در ایران حدود چقدر تفاوت داره از نظر قیمت و اپشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. افسانه

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من هم میخوام بدونم قیمتش در ایران چقدر هست و آیا الآن فروش داره؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا