موتور سه سیلندر شگفت انگیز نیسان

نظر شما در مورد یک موتور سه سیلندر 1.5 لیتری که می‌تواند 400 اسب بخار نیرو تولید کند و در عین حال آن‌قدر سبک وزن است که می توان به راحتی آن را جابجا کرد چیست؟

Nissan ZEOD-RC engine
Nissan ZEOD-RC engine

نیسان برای خودروی مسابقه ای ZEOD RC خود که برای مسابقات دشوار لومانز آماده کرده، یک موتور بسیار کوچک با طول 40، عرض 20 و ارتفاع 50 سانتی متر و تقریباً در اندازه یک چمدان و با وزن تنها 40 کیلوگرم را ساخته است.

Nissan ZEOD-RC engine
Nissan ZEOD-RC engine

این موتور سه سیلندر توربو با حجم 1.5 لیتر می‌تواند تا 7500 دور بر دقیقه، دور بگیرد. نیروی تولیدی این پیشرانه 400 اسب بخار و گشتاور آن 380 نیوتن متر است. این نیرو معادل نیروی مدل‌های 8 سیلندر سنگین وزن است و بنابراین می توان یک تعادل بسیار عالی در نسبت قدرت به وزن را در این موتور یافت. به گفته نیسان، تکنولوژی این موتور از موتورهای فرمول یک نیز پیشرفته‌تر است.

58 دیدگاه

  1. نیما
    سوابق: (56 دیدگاه) ,

    من به نظرم ژاپنی ها خیلی خیلی زیادتر از چیزی که ماها می دونیم یا می خونیم پیشرفت کردن و هر چند وقت یه بار بسته به شرایط و احتیاج یه چشمه ای از اونو نشون می دن ، واقعاً این موتور شگفت انگیزه!!!

    پاسخ
    1. Zonda R
      سوابق: (1591 دیدگاه) ,

      F.A
      عالیه
      ولی نکتش وزنه 40 کیلویی و قابل حمل بودنه
      من ستایش میکنم این پیشرفتو

      پاسخ
      1. رضا 2272
        سوابق: (187 دیدگاه) ,

        طراحی خود ماشین چقدر خوب و خاصه

        پاسخ
    2. کیوان
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      سلام خدمت دوستان آقا من یه راهنمایی میخوام.معنی این اصطلاحات رو. نمیدونم میشه راهنمایی کنید
      لاکچری؟
      اتوهولد؟
      دی لایت؟
      کی لس؟
      شیفتر؟
      تیپ ترونیک

      پاسخ
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
        سوابق: (6524 دیدگاه) ,

        درود.

        اقا کیوان من اونهایی که میدونم رو برات مینویسم.

        دی لایت : جدیدا تو کاسه چراغ جلوی ماشین ها یا خارج از کاسه

        چراغ ، یکسری لامپ LED گذاشتن که همیشه روشنه.یعنی از زمانی

        که سوییچ باز میشه و ماشین روشن میشه ، این سیتم در اروپا

        اجباری شده برای جلوگیری از تصادف.چون در بیشتر روز های سال

        در اروپا یا هوا مه است یا برفی و بارونی.نمونش:لکسس های جدید.

        لندکروز. بنز . ب ام و و …

        کی لس : این یعنی سیستم ورود به داخل ماشین بدون کلید.

        زمانی که سوییچ ماشین تو جیبت باشه و نزدیک ماشین بشی ،

        اتوماتیک قفل درب ها باز میشه.البته این سیستم روی همه ی

        ماشین ها نیست.

        تیپ ترونیک : این هم نوعی گیربکس اتوماتیک هست که که هم

        قابلیت تعویض دستی رو دارد و هم قابلیت اتوماتیک.

        شیفتر : شیفتر هم به اون اهرم هایی میگن که پشت فرمان قرار

        میگیره و برای تعوض دنده است.دیگه نمیخواد دستت و تا دسته

        دنده ببری.

        لاکچری : مطمئن نیستم ولی فکرکنم که به خودروهای لوکس و رده

        بالا میگن .

        اتوهولد رو نمیدونستم.

        موفق باشی .

        ((( ایران و المان )))

        پاسخ
        1. کیوان
          سوابق: (2 دیدگاه) ,

          دمت گرم حاجی کلی چیز یاد گرفتم زت زیاد.

        2. توفیقی
          سوابق: (1124 دیدگاه) ,

          اتو هلد هم نگهداشتن خودرو در حالت یکسان و رانندگی اتوماتیک.اعم از شناسایی و راندن بین خطوط پارک اتوماتیک تنظیم سرعت همون کروز کنترلو…و از این جور سیستمهای آت آشغال دیگه

        3. آقا محمد ، فقط ژاپن ، فقط لکسوس
          سوابق: (1683 دیدگاه) ,

          میلاد جان وکیوم درب هم میدشه بگی چیه؟؟

    3. محمد
      سوابق: (9 دیدگاه) ,

      دقیقا همینطوره ! ما الان یه تلویزیون LED میزاریم جلومون و یه فیلم Full HD میبینیم به خودمون میگیم که عجب پیشرفتی داشته دنیای تکنولوژِی ولی این در حالی هست که ژاپن فرمت تصویری خاصی داره که 20 برابر بالاتر از 4K و 100 برابر بالاتر از 1080p کیفیت داره ! وانحصارش در دست خود ژاپنه !

      پاسخ
    4. Ehsan
      سوابق: (1252 دیدگاه) ,

      این موتوری که ساختن وانکل نیست ؟

      پاسخ
      1. Ehsan
        سوابق: (1252 دیدگاه) ,

        یهتر بود اینطوری مینوشتم ، چی میسازن ژاپنی ها چون فقط یک موتور وانکل میتونه با این ابعاد و حجم چنین قدرتی تولید کنه

        پاسخ
    5. AMir
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      عجب موتور خوبی هستش
      کاش قابلیت نصب رو پراید رو داشته باشه که پراید عزیز یکم جون بگیره،چون بعید میدونم پراید به این زودیا دست از سر ما برداره

      پاسخ
  2. سینا . فقط ایتالیا . فقط فراری
    سوابق: (620 دیدگاه) ,

    بسمه تعالی

    این کار غیر ممکنه،اگه هم ممکن باشه هزینش زیاده.

    نیسان دیگه جزء بهترین های دنیاست باید بهش آفرین گفت

    پاسخ
    1. k1
      سوابق: (81 دیدگاه) ,

      عالیه یعنی فقط میشه نمره 20 داد و بس
      البته صد در صد معایبی هم داره که یک نمونه اش خوردگی و استهلاک بالا به دلیل تمام الومینیوم بودن موتوره

      پاسخ
  3. داوود
    سوابق: (132 دیدگاه) ,

    اگر بخوام در یک کلام مهندسی ژاپنی رو توصیف کنم باید بگم: توجه به جزئیات
    بر روی هر موضوع کوچکی ساعت ها بحث و مطالعه میشه. هر طرحی از چندین مرحله بررسی و مطالعه می گذرد تا به مرحله تولید برسد. حجم کار مهندسی اعجاب انگیزه. ژاپنی ها روزی بیش از ۱۲ ساعت کار میکنند بدون آنکه اضافه کاری دریافت کنن. این ملت فوق العاده هستن و این وظیفه شناسی و کار سخت رو در هیچ جای دنیا مشاهده نمی کنین. این موفقیت اتفاقی نیست.

    پاسخ
  4. سینا . فقط ایتالیا . فقط فراری
    سوابق: (620 دیدگاه) ,

    بسمه تعالی

    داوود خب اگه کشور ما هم حقوق مناسب داشت چه لزومی داشت کارگر ها اضافه کار باشن حتی مجانی اضافه کار می موندن و فقط برای پیشرفت کشور تلاش می کردن.

    دولت خودش نمی خواد ایران پیشرفت کنه.

    پاسخ
  5. یارو . فقط المان . فقط فولوکس
    سوابق: (290 دیدگاه) ,

    عالیه . افرین به زاپن . اونا اگر سرزمینشون کوچیک نبود و بلایای طبیعی نداشتن الان دنیا رو اشغال کرده بودند همین الانش اقتصاد زاپن از روسیه که بزرک ترین کشور دنیاست قوی تره

    (پرچم بالاست)

    پاسخ
  6. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود.

    افرین . خیلی قدرت زیادی داره!!!!!!

    بچه ها کسی میدونه که چرا این موتور هارو روی خودروهای معمولی نمیذارن؟؟

    ایا طول عمری دارند؟؟؟

    هرکسی که اطلاعات خوب و مفید داره به ما انتقال بده.

    ((( ایران و المان )))

    پاسخ
    1. یارو . فقط المان . فقط فولوکس
      سوابق: (290 دیدگاه) ,

      جدا از طول عمر فکر کنم قیمت تمام شدش خیلی زیاد بشه
      (پرچم بالاست)

      پاسخ
    2. arash1354
      سوابق: (121 دیدگاه) ,

      ميلاد جان فكر ميكنم نكته اي كه اشاره كردي (طول عمر) ايراد سيستم باشه كه در گزارش به آن اشاره اي نشده . درضمن نسبت گشتاور به توان موتور خيلي بالا نيست كه نشون ميده از نوع كورس كوتاه است .

      پاسخ
    3. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
      سوابق: (1422 دیدگاه) ,

      میلاد جان معمولا این موتورها عمر بسیار کوتاهی دارند و همچنین مصرف خیلی بالا!

      البته با همه این اوصاف بازهم تکنولوژی بسیار پیشرفته ای به حساب میاد.

      پاسخ
      1. سینا .فقط ایتالیا .فقط فراری
        سوابق: (620 دیدگاه) ,

        بسمه تعالی

        آره منم با محسن موافقم امکان داره طول عمرش کوتاه و همون طور که خودم گفتم هزینش هم زیاد باشه.

        پاسخ
    4. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
      سوابق: (1422 دیدگاه) ,

      همچنین هزینه ساخت بسیار بالایی دارند!

      پاسخ
    5. HASSANBMW
      سوابق: (401 دیدگاه) ,

      از نظر فنی که مشکل نداره!!!

      پاسخ
      1. علی
        سوابق: (3 دیدگاه) ,

        ژاپن یعنی صنعت برتر؛ژاپن یعنی نیسان GTR

        پاسخ
    6. mehran911
      سوابق: (789 دیدگاه) ,

      میلاد جان مدیران شرکت نیسان گفتند که در حال ایجاد تغییرات کوچک در این موتور هستیم ودر آینده نچندان دور از این موتور در ماشین های نیسان وشاید اینفینیتی استفاده بشه ولی فعلا تمرکز نیسان روی مسابقات لمانز هستش

      پاسخ
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
        سوابق: (6524 دیدگاه) ,

        خدا کنه.

        البته یکسری دوستان میگن معایبی هم داره!!!!

        ولی عملکرد این موتور عالیه.

        ((( ایران و المان )))

        پاسخ
        1. mehran911
          سوابق: (789 دیدگاه) ,

          من خیلی موافق پیش بینی نیستم و باید صبر کرد تا اطلاعات کامل ودقیقی از جزئیات موتور منتشر بشه البته شکی دراین نیست که عملکردش عالیه

  7. محمد
    سوابق: (29 دیدگاه) ,

    قابل توجه دوستانی که میگند در قرن 21 هنوز تکنولوژی موتورهای پیشرفته دست آلمان و آمریکا و ایتالیاست. این نشون میده همه دانش همه کاری رو دارند.

    پاسخ
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود.

      تو اینکه که ژاپن صنعت قوی داره ، هیچ شکی نیست.

      ولی همین شرکت از مرسدس بنز پلت فرم میگیره.

      تازه این نه . اینفینیتی .

      لینکشم در پایین میذارم.

      ((( ایران و المان )))

      پاسخ
        1. carbonado aventador
          سوابق: (3637 دیدگاه) ,

          عزيز من هرجيزي خرج داره !!!!!!

  8. SALAR
    سوابق: (378 دیدگاه) ,

    حرف نداره ولی چرا فقط برای مسابقات . انشاالله که به تولید انبوه برسه و
    تمام مردم بتونن ازش استفاده کنن.

    پاسخ
  9. حمزه
    سوابق: (136 دیدگاه) ,

    بابا. بخدا این جاپونیها روانین. آخه پیشرفت و تکنولوژی تا چه حد؟! واویلا. اینا کارشون عالیه. از یه موتور سه سیلندر، با حجم 1.5 لیتر، چه توانی ازش کشیدن بیرون. اوففففففففففف

    پاسخ
    1. جلال
      سوابق: (585 دیدگاه) ,

      سلام
      راست میگی ها!
      به قول شما که : ایول جاپونیها 😀

      پاسخ
  10. ali persis
    سوابق: (40 دیدگاه) ,

    همونطور که قبلا گفتم فقط نیسان

    پاسخ
  11. امیر حسین
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    خیلی جالبه . شبیه جادو میمونه !!!

    پاسخ
  12. رامتین
    سوابق: (732 دیدگاه) ,

    واقعا عالی است. نیسان با ارائه جی تی آر نشون داد که از همه همرده هاش در جهان از نظر شتاب برتره.
    این موتور هم مطمئنا تکنولوژی فرمول1 توش هست، چون موتورهای فرمول1 با حجم کمتر از 3.5 لیتر قدرت 900 تا 1000 اسب دارند ولی بنظرم هزینه های نگهداری و یا نوع سوختش جوری خواهد بود که شاید قابل استفاده در اتومبیلهای معمولی نباشه.
    مثلا پراید یا تیبای 1.5 لیتری چنین موتوری داشته باشه و براحتی جنسیس کوپه یا شاید باکستر 2010 را پشت سر میزاره، اونوقت قیافه راننده چطور خواهد بود؟ 🙂

    پاسخ
  13. SAEED
    سوابق: (198 دیدگاه) ,

    سلام.
    آفرین نیسان،آفرین ژاپن!!!!!!
    اسم ژاپن ک روی ی ماشین میاد،آدم باید ب ی چشم دیگه بهش نگاه کنه!!

    پاسخ
  14. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2207 دیدگاه) ,

    دیگه با این موتور نیازی به دزدگیر نیست.هر جا پارک کردی انجین رو در میاری با خودت میبری

    پاسخ
  15. Kurosh
    سوابق: (311 دیدگاه) ,

    واقعاً حرکت های کمپانی نیسان ایول داره…

    پاسخ
  16. عادل
    سوابق: (152 دیدگاه) ,

    عجب پیشرفت قابل توجهی کرده این نیسان، درکش خیلی سخته،چه تکنولوژی خفنی داره که تونسته با این حجم موتور و سیلندر 400 اسب بخار تولید کنه…

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (25 دیدگاه) ,

      ببخشید حواسم نبود همون 400 درسته

      پاسخ
  17. پژو rcz
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    واقعا نميدونم چي بگم اين ژاپنيا اگه سيل زلزله سونامي ي جا براشون بياد بازم فردا صبح از ماها جلوترن واقعا آفرين به گروه نيسان

    پاسخ
  18. امیرقاسمی
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    سلام توجه کنید7500 دوریعنی 400اسب اماالفارومنو دردور پایین تربازده بیشتر میده در اینجا صحبتی درباره نوع سوخت ومصرف ان درهر 100کیلومتر چقدر هست صحبتی نبود ازمتن اول معلوم هست این موتور با عدداکتان بالاتری کارمیکنه دعکس مشخص هست که موتورسیتم جرقه زنی شمع نداره یعنی بافشار بسیار بالاکارمیکنه.

    پاسخ
  19. موآلنو
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام یه ایراد توی این موتور هست که تعجب میکنم که همه ندیدین یا فکر میکنن که موهبت در حالی که این یه ضعف بزرگه . وزن موتور ماشین اگه از مقداری کمتر بشه میزان فشار گرانشی جاذبه روی ماشین کمتر میشه که در کنار گریز از مرکز میشود عدم تعادل .غیر از این مشکلی که برای ماشین های سبک وجود داره اینه که با حرکت به جلو وزن ماشین روی چرخهای عقب میره که وادار میکنه خودرو سا حتما ماشن رو دیفرانسیال عقب بسازه که باعث اتلاف انرژی بیشتر میشه ضمن اینکه وزن باک سوخت از خود موتور بیشتر میشه باعث ایجاد سردرگمی ماشین موقع حرکت با سرعت بالا مشه.
    خودتون هم توجه کنین متوجه این معایب میشین 😐

    پاسخ
    1. carbonado aventador
      سوابق: (3637 دیدگاه) ,

      ولي به وسيله ي اسبويلر و اسبيليتر أين مشكل رو برطرف مي كنند . كسي كه أين موتور رو مي ساره فكر همه ي مواردش رو مي كنه!!!!!

      پاسخ
  20. جلال
    سوابق: (585 دیدگاه) ,

    سلام
    زنده باد ژاپن
    فقط دوستان یه آقا از این یارو خوش قیافه تر نبود؟
    طفلکی خیلی بد قیافس

    پاسخ
  21. شهریار
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    بی نظیره!بنازمت japan امیدوارم ماشین من هم روزی از این موتورا داشته باشه گر چه هنوز به دلایل معلوم و نامعلوم !تو همون پرایدش موندیم!

    پاسخ
  22. ساسان.م
    سوابق: (238 دیدگاه) ,

    اون از شاهکار GTR اینم از این موتور

    پاسخ
  23. mtm
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    خب ژاپنی هستن دیگه چیز دیگه ای نمیشه انتظار داشت

    پاسخ
  24. vahid (only nissan
    سوابق: (402 دیدگاه) ,

    واقعا محشره. دوستان ایراد الکی نگیرید نیسان کارش درسته

    پاسخ
  25. سهیل
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    تبلیغ الکیه، همه موتورهای الومینیومی همین وزن دارند، البته با توجه به تعداد سیلندر و سایر شاخصها

    پاسخ
  26. اسخر
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دوستان گرامی ما در مملکتی زندگی میکنیم که به خاطر 200 300 هزار نیروی کار که با نمیندگیها کارخانه ها ویا صنایع وایسته صنعت خودرو عقب مانده و رانتی مان کار میکنند 80 میلیون نفر را فدا میکنیم تا صنایع گندیده و دور از نواوریمان سرپابماند اون وقت توقع داریم دنیا هم در این گنداب فاسد اقتصادی که ما دران گرفتاریم درجازده باشد خیر عزیزان در همین کشور ما افرادی راداریم که درمنزلشان دستگاههای cnc طراحی میکنند وبا هزینه شخصی ان را تولید کرده اند ما در همین کشور افرادی داریم که ازای موتور پیشرفته تر راهم میتوانند تولید کنند اما به شرطی که هزینه توسعه تحقیقات فقط در جیب نور چشمیان و انگلان اجتماعی که در چنین قسمت هایی (البته نه همه انها) مشغول به کار هستند نرود ووقتی فردی مثل شما توان انجام چنینی کاری را داشته باشد از جامهع فاسد اداری کشور تودهنی نخورد آن وقت است که مغر و روحیه این نوابغ شکوفا خواهد شد .

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.