کانسپت تمام‌الکتریکی نیسان با رانندگی خودکار

این کانسپت نیسان IDS است؛ وسیله نقلیه‌ای که دیدگاه خودروساز را در مورد آینده رانندگی خودکار و خودروهای الکتریکی با آلودگی زیست‌محیطی صفر نشان می‌دهد. البته این کانسپت باید عناصری از طراحی نسل بعدی «لیف» را نیز در خود داشته باشد، ولی نیسان تاکنون در این رابطه صحبتی نکرده است.

Nissan IDS concept
Nissan IDS concept

کانسپت IDS که در نمایشگاه اتومبیل توکیوی امسال رونمایی شده، مجهز به سیستم «رانندگی هوشمند نیسان» است؛ سیستمی که نسل آینده تکنولوژی رانندگی خودکار در این خودروساز است و قرار است تا از سال ۲۰۲۰ در مدل‌های آینده این کمپانی استفاده شود. برای این سیستم، دو حالت در نظر گرفته شده است؛ اولین حالت، «رانندگی دستی» است که در آن، کنترل در دست راننده است. ولی در همین حال، سیستم «رانندگی هوشمند نیسان» با حسگرهای رصد کننده خود به صورت فعال باقی مانده و در نقش دستیار کمکی عمل می‌کند. در هنگام یک خطر قریب‌الوقوع، این سیستم به راننده در اقدام برای جلوگیری از برخورد کمک خواهد کرد. در حالت «راننده پایلوت»، خودرو خودش تمام وظایف رانندگی را به عهده می‌گیرد، ولی عملکرد وسیله نقلیه در مواردی نظیر شتاب‌گیری، ترمز، گردش‌ در پیچ‌ها، از سبک و ترجیح شخصِ راننده، تقلید می‌شود.

Nissan IDS concept
Nissan IDS concept
Nissan IDS concept
Nissan IDS concept

Nissan IDS concept
Nissan IDS concept

طراحی داخل کابین این خودرو، انعکاسی از این واقعیت است که با یک وسیله نقلیه با رانندگی خودکار روبرو هستیم. وضعیت کابین نسبت به حالت‌های «رانندگی دستی» یا «رانندگی پایلوت» تغییر می‌کند. در حالت رانندگی پایلوت، فرمان به سمت وسط پنل ابزارها جمع می‌شود و یک صفحه تخت بزرگ بیرون می‌آید. در نتیجه، فضای بیشتری در دسترس قرار داده می‌شود. به علاوه، تمام صندلی‌ها قابلیت چرخش به سمت داخل و ایجاد فضای گفتگوی بهتر را دارا هستند.

Nissan IDS concept
Nissan IDS concept
Nissan IDS concept
Nissan IDS concept

Nissan IDS concept
Nissan IDS concept

ولی در حالت «رانندگی دستی»، تمام صندلی‌ها حتماً‌ رو به جلو هستند و غربیلک فرمان به همراه نشانگر و نمایشگر سر بالا که وضعیت مسیر و دیگر اطلاعات موردنیاز را نشان می‌دهد، در دسترس قرار می‌گیرند. همچنین روشنایی داخلی به رنگ آبی تغییر می‌کند؛ چیزی که به گفته نیسان، باعث تقویت تمرکز می‌شود.


برای طراحی بیرونی، بیشترین توجه به جنبه‌های آئرودینامیک شده است. بدنه کوتاه‌قد فیبر کربنی که ارتفاع آن ۱۳۸۰ میلی‌‌متر است، دراگ آئرودینامیک پایین دارد و در همین حال، تایرهای باریک سایز 175 برای بهینه‌سازی کمترین مقاومت در برابر غلطش و هوا طراحی شده‌اند. موقعیت این تایرها در محلی نزدیک به گوشه‌های این بدنه است تا به این وسیله، بیشترین فضای داخلی ممکن ایجاد گردد و امکان استفاده از یک طراحی بهتر برای کابین فراهم شود.

Nissan IDS concept
Nissan IDS concept

Nissan IDS concept
Nissan IDS concept

طرح جلوپنجره شبیه به یک قطعه یخ و به صورت شفاف است و کاملاً با رنگ نقره‌ای (Satin Silver) در بدنه مطابقت می‌کند. همچنین از آنجایی که این یک وسیله نقلیه با رانندگی خودکار است، سعی شده است که با استفاده از چراغ‌ها و روشنایی‌های مختلف در بدنه، توجه بیشتری در میان عابران پیاده و دیگران جلب شود.


کانسپت نیسان IDS از یک پیشرانه تمام‌الکتریکی استفاده می‌کند که منبع انرژی آن یک باتری ۶۰ کیلووات ساعت است. گفته می‌شود، این باتری ظرفیت‌-بالا می‌تواند انرژی لازم برای رانندگی این خودرو را برای مسافتی طولانی تأمین کند. از دیگر تکنولوژی‌های به کار رفته در این کانسپت نیسان می تواند به سیستم «پارک خودکار» با قابلیت هدایت از طریق یک گوشی هوشمند یا تبلت و همین‌طور تکنولوژی شارژ بی‌سیم اشاره کرد.


[دانلود ویدئو]

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

22 دیدگاه

  1. Archi KHAN
    سوابق: (1658 دیدگاه) ,

    پیشنهاد یکی از نمایندگی های بیمه ایران به مشتریانش

    درصورتی که پول اقساط ۲۵ میلیون تومن
    وام خودرو را در یکی از شرکتهای بیمه ای سرمایه گذاری کنیم
    در پایان ۷ سال چه مبلغی خواهیم داشت؟
    شما خودرویی میخرید
    و ۷ میلیون تومن آن را نقد
    و ۲۵ میلیون آن را طی اقساط ۷ ساله
    که ماهانه چیزی حدود 496 هزار تومن میشود میپردازید
    در پایان سال هفتم شما یک خودروی ۷ ساله با ۲۱۰ هزار کیلومتر کارکرد
    و ۴۹ میلیون پول پرداخت کرده اید
    ارزش زمانی خودرو پس از هفت سال چیزی حدود ۱۸ میلیون تومان است

    در گزینه دوم اگر ماهیانه ۴۹۶ هزار تومن
    در یک شرکت بیمه عمر سرمایه گذاری کنید
    و ۷ میلیون تومان در یکی از بانک ها سپرده گذاری کنید در پایان سال هفتم

    شما از شرکت بیمه با سودی تضمین شده
    حدودا مبلغ ١٠۶ میلیون نقد میگیرید
    و از بانکی که در آن سپرده گذاری کردید حدود ٣١ میلیون
    و جمعا در پایان سال هفتم ١٣٧ میلیون پول خواهید داشت
    قابل تامل است …..

    پاسخ
    1. SARD
      سوابق: (77 دیدگاه) ,

      فک کنم کمپین شکست بخورن.
      پس تو این مدت به فکر این بودن که چجوری ملت رو (((((مجبور))))) کنن خودرو بخرن.
      نامردااااا…

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل shahab
        shahab
        سوابق: (646 دیدگاه) ,

        کمپین داره شکست میخوره چون همه اطلاعات چندانی درباره ماشین های خارجی ندارن و دقیقا نمیدونن که چه لگن هایی سوارن پس همین که خودروساز میگه کیفیتو بالا میبریم و شرایط اقساطی میذارن براشون کافیه
        درضمن خیلیا میگن: با7میلیون ماشین دار میشیم چی از این بهتر؟

        پاسخ
        1. Ashkan
          سوابق: (312 دیدگاه) ,

          فکر کن شکست بخو ره
          البته اگه امثال شما هی جو ندن

    2. رضا
      سوابق: (127 دیدگاه) ,

      مردم بدبخت گیر یه مشت زالو افتادن و خونشون مکیده میشه. تا زمانی که بازار رقابتی نباشد و سردمدارن بی درد صاحبان صنایع باشند وضع همینه

      پاسخ
    3. تصویر پروفایل سعید
      سعید
      سوابق: (477 دیدگاه) ,

      به106میلیون شرکت بیمه شک دارم
      ارچی خان جان اگه اعداد و ارقام دقیق بدی ممنون میشم
      ماهم به اطلاعاتمون اضاف شه

      پاسخ
      1. SARD
        سوابق: (77 دیدگاه) ,

        آقا ببخشیدکمپین هنوز بجاست!
        هورا!!!

        پاسخ
    4. سینا
      سوابق: (10 دیدگاه) ,

      با این طرحی که شما گفتید برای کسی که سرمایه گذاری میخواد بکنه خوبه ولی من تو مورد اول که وام 25 میلیونی میده خودرو دیدم ولی تو سیستم شما خودرویی در کار نبود هدف کسی که میخواد خودرو داشته باشه برای راحتی خودشو خانوادش سرمایه گذاری نیست اگه اینجوری بود اصلا به فکر خرید خودرو نمیفتاد.

      پاسخ
  2. king 918
    سوابق: (1605 دیدگاه) ,

    وای خیلی جالبه …دیگه اکثر خودرو ها دارن وارد این تکنولوژی های اینده نگری میشن که بسیار جالبه و با ارزش ………واقعا تبریک به نیسان تبریک به لکسوس و همه ی خودرو ساز های خارج از ایران که فقط فکر جیبشون نیستن ……..

    پاسخ
  3. شاهین
    سوابق: (3142 دیدگاه) ,

    با اینکه تو این 20 روز اخیر از رانندگی به شدت هراسان و بیزار شدم اما باز هم لذت رو تو رانندگی میبینم.مخصوصا رانندگی با گیربکس دستی رو.
    اما به هر حال نمیشه تکنولوژی رو پس زد؛دنیای امروز حتما طالب این نوع سیستم ها هستش که خودروساز ها دارن روش کار میکنن.
    اما میگم باز هم کلاچ و گیربکس دستی و تیک اف و معکوس رو دوست دارم…
    ارادت

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل shahab
      shahab
      سوابق: (646 دیدگاه) ,

      کاملا درکت میکنم
      این تکنولویها قابل احتراما و به سازندشون باید دست مریزاد گفت
      اما عشق ماشینایی مثل من و شما همون کلاچ و گیربکس دستی و نداشتن AWD (فقط دیفرانسیل عقب) ترمز دستی و… رو ترجیح میدیم

      پاسخ
  4. تصویر پروفایل shahab
    shahab
    سوابق: (646 دیدگاه) ,

    اینا ماشین میسازن که خودش رانندگی میکنه اونوقت ماشینای ما از دستورات راننده هم پیروی نمیکنن و یا میرن تو باقالیا یا ترمز نمیگیرن میوفتن ته دره
    حالا ما کمپین میزنیم که لطف کنن کیفیت همین لگنارو ببرن بالا تا وقتی باهاشون رفتیم تو باقالیا جنازمون تیکه تیکه نشه

    پاسخ
  5. sina
    سوابق: (309 دیدگاه) ,

    طراحی توی چراغ های جلوش شبیه لکسوس شده

    پاسخ
  6. تصویر پروفایل shahab
    shahab
    سوابق: (646 دیدگاه) ,

    چه تکنولوژی داره ژاپن ثانیه به ثانیه پیشرفت داره
    حتی موقعیت دقیق ادمی که کنارش داره راه میره رو به خودش نشون میده
    AFTER YOU

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل shahab
    shahab
    سوابق: (646 دیدگاه) ,

    عاشق چرخیدن فرمونو داشبوردش شدم عین ماشینای فضایی بود

    پاسخ
  8. محمد
    سوابق: (500 دیدگاه) ,

    خیلی توپه
    ببین دنیا وماشیناش تاکجاها رفتن…ما داریم پراید بی کیفیت وپزو ویه مشت اشغال چینی سوارمیشیم
    لعنت برظالمان

    پاسخ
  9. احمد باقری
    سوابق: (4358 دیدگاه) ,

    خیلی باحال طراحی شده.

    پاسخ
  10. MILAD
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    ((ببینید دنیا به کدوم سمت میره و ما به کدو سمت!!!))
    باید فقط تماشا کرد یک کشور چقد میتونه از دنیای اطرافش عقب بی افته ….کشوری که با این همه قدمت میتونست یکی از بهترین ها باشه در حال حاظر داره ماشینیو بزک میکنه که توی هیچ کشوری حق تردد حتی توی فرودگاهم نداره(پراید)…..تمام اینا به خاطر ظالمانه مظلوم نمایی که دارن تمام دارایی این کشورو به تاراج میبرن …..واسه خودمو مردمم متاسفم که سهمشون از این همه ثروت ملی حتی نمیتونه یه ماشین با کیفیت باشه اونوقت عربا استفاده کنن به ریشو منو شما بخندن…..دل پر ….حرف زیاد ولی فقط تماشا

    پاسخ
  11. رضا
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    سال 1431 , پراید 194 cs خودران , تولید کاملا داخل ( البته در صورتی که تحریم نباشیم اون موقع

    پاسخ
  12. چی بگم...
    سوابق: (83 دیدگاه) ,

    چی بگم ازین خودرو . چی بگم ازین خودروساز..
    اونا کار خودشون رو به بهترین نحو میکنن و مردمشون هم بهترین استفاده رو ازشون میکنن.. و من و ما هم فقط میتونیم بیایم اینجا نظر فشانی کنیم و دلمون خوش باشه که یه تعداد لایک بگیریم..
    این است فرق زندگی ما و اونا..

    اما وااااااای به حال اون مفلوکی که همینجا هم جای لایک گرفتن کاری کنه که آنلایک بگیره !! یعنی فقط باید به حالش گریست..! :|:

    پاسخ
  13. javad
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    چندسال میخوان وام بدن؟؟؟چندتا ماشین میتونن بدن؟؟؟؟بالاخره کافیه یه شرکت خارجی بیادو کمپانی بزنه..ک یه روز میشه بالاخره..اونوقت قیافه این پرایدیا دیدن داره…اصنم نیاد بعد 4 سال سوار شدن 80000 تا کارکرد تازه به نام میزنن..خدا جای حقه..و حق این ادما همین ماشیناس..الحق ک حقشونه..

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.