ثبت اختراع مهم هوندا در رابطه با پیشرانه‌ها

هوندا در حال تدارک برنامه‌ای برای نسل آینده‌ی پیشرانه‌ها است و به نظر می‌رسد که این برنامه مهم و انقلابی خواهد بود.

2016-Acura-NSX-124
زمانی که درباره‌ی حجم پیشرانه صحبت می‌شود، بسیار واضح است که همه محفظه‌های احتراق از اصول یکسانی پیروی می‌کند و از حجم و سایز یکسان در همه‌ی سیلندرها برخوردارند. از طرف دیگر، خودروساز ژاپنی با راه‌حلی پا به میدان گذاشته که می‌تواند حرکت پیستون در پیشرانه را تغییر دهد و باعث کوتاه‌تر شدن کورس پیستون در تعدادی از سیلندرها شود که این نیز به‌نوبه‌ی خود باعث تغییر حجم کلی آن سیلندرها خواهد شد. به عنوان مثال در یک موتور چهارسیلندر خطی، حجم سیلندرهای میانی و کورس حرکت آنها بیشتر از سایر سیلندرها خواهد بود. تصور کنید یک موتور 2 هزار سی‌سی را که به جای اینکه حجم سیلندرهای آن به صورت یکسان و هرکدام 500cc باشد، حجم های متفاوتی مثلا 300، 400، 600 و 700 سی‌سی داشته باشد. هنوز شگفت‌زده‌اید؟

honda-2

honda-1
خبرها آشکار کرده‌اند که این ثبت اختراع هوندا احتمالاً به کاهش مصرف سوخت از طریق غیرفعال سازی سیلندر کمک می‌کند. اساساً، در یک پیشرانه‌ی 4 سیلندر، سیستم اجازه‌ی بیش از 4 حجم مختلف پیشرانه با 15 ترکیب یک تا چهار سیلندرها را می‌دهد و 15 گنجایش و حجم مختلف در آن زمان کار می‌کنند.


علاوه بر این، کانسپت هوندا در پیشرانه‌هایی با طرح‌های 4،3،2 سیلندر خطی و 6 سیلندر V شکل کار می‌کند و با سیلندرهایی که روی میل‌لنگ و برای محدود کردن لرزش‌ها توزیع‌شده‌اند، این کار را انجام می‌دهد. در حال حاضر مشخص نیست که آیا این طرح به خط تولید راه خواهد یافت یا خیر و همچنین معلوم نیست که نقاط ضعف و قوت این طرح چیست؛ اما ممکن است هوندا به چیزی متفاوت فکر کند.

منبع: carscoops

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

16 دیدگاه

  1. سعید
    سوابق: (202 دیدگاه) ,

    صد احسنت…
    وقتی جوون های یک کشور تامین باشند خب معلومه انرژِ اون جوون ها صرف تفکر خواهد شد که به دنبال اون پیشرفت جامعه رو در پی خواهد داشت، اما وقتی جوون های یک جامعه فکر و انرژیشون شب تا صبح دنبال وام ازدواج، امرار معاش روزانه و هزار گرفتاری دیگه باشه که فقط بتونن شب رو به صبح برسونند دیگه چه توقع میتونیم داشته باشیم که…

    پاسخ
  2. تصویر پروفایل (پهلوان مک لارن)new great britain
    (پهلوان مک لارن)new great britain
    سوابق: (873 دیدگاه) ,

    ژاپن که اینقدر تو اختراع و خیلی چیزا خوبه.خوب میشد یه فکری هم به حال تعداد جمعیت مسن کشورشون میکردن که روز به روز در حال زیاد شدنه.
    همه چی که اختراع و از این قبیل نیست.
    هرچی جووناشون کمتر بشه خلاقیت وابتکار وجسارت و خیلی چیزهای دیگه که جوون ها دارن کمتر میشه.

    پاسخ
    1. احسان(احسان سابق)
      سوابق: (2213 دیدگاه) ,

      …واسشون سریال های ایرانی رو پخش کنن که هر موضوع بی ربطی رو در اخر به تبلیغ فرزنداوری بیشتر ختم می کنن مشکلشون حله.مثلا نشون میده طرف مشکل مالی داره و معتاده و داره عشقش رو از دست میده.طبق فرایند عجیبی یهو بچه دار میشن دیگه خونه و زندگی و کا همه چیزشون جفت و جور میشه…

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل (پهلوان مک لارن)new great britain
        (پهلوان مک لارن)new great britain
        سوابق: (873 دیدگاه) ,

        منظورم این نبود احسان.
        گفتم دولتشون کمک کنه مثلا ساعت کاری رو کم کنن.
        برای مادرانی که بچه دارن مزیت های مختلف قرار بدن.و خیلی کارهای دیگه که فقط با کمک دولتشون حل میشه.نه سریال های آبگوشتی که ارزش دیدن نداره بزارن براشون.که از این سریال ها تو کشوره خودمون زیاده.
        همونطور که میدونی تو ژاپن کار در درجه اول اهمیت داره.بهتره به چیزهای دیگه هم اهمیت بدن.حالا هر طور راحتن ژاپن در حاله حاضر پیرترین کشوره دنیاست.
        پس معلومه که دولتشون تا الان کوتاهی کرده تو این ضمینه.

        پاسخ
  3. king 918
    سوابق: (1607 دیدگاه) ,

    خب این که کورس پیستون کوتاه شه فکر نکنم تاثیری ان چنانی داشته باشه اتفاقا در موتور های حجیم تر با این که کورس پیستون بلنده اما با سرعت زیادی جابه جا میشه که در قدرت و سرعت بی تاثیر نیست اما اگه کوتاه باشه چه تاثیری میذاره درسته زودتر جابه جا میشه اما عملکرد پایینه به نظرم …….

    پاسخ
    1. amir ali
      سوابق: (101 دیدگاه) ,

      دوست عزیز
      بنده فکر میکنم با تغییر کورس حرکتی پیستون نه تنها حجم تغییر میکند بلکه نسبت تراکم هم تغییر میکند ( با توجه به عدم تغییر حجم سیندر ها) و تغییر در نسبت تراکم یعنی تغییر توان نامی یک موتور احتراق داخلی که آن هم به نوبه خود یعنی تغییر در مصرف سوخت .

      پاسخ
      1. king 918
        سوابق: (1607 دیدگاه) ,

        واقعا توضیحات ناکافی بود ……….
        یه مقداری گمراه کننده …..

        پاسخ
  4. مجید
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    در ابتدا صحبت از کاهش کورس شد و در انتها از غیر فعال شدن سیلندرها صحبت شد که دو مطلب کاملا جداست، در کل توضیحات ناکافی و گنگ بود.

    پاسخ
  5. بهنام طیبی
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    معمولا خودروسازی ژاپن خیلی رو مصرف سوخت کارمیکنن

    پاسخ
  6. احمد باقری
    سوابق: (4370 دیدگاه) ,

    وقتی هدف داشته باشن و کار و تلاش کنن، معلومه که دائم در پیشرفت می مونن.

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل Hamid
    Hamid
    سوابق: (234 دیدگاه) ,

    اصلن تفاوتهای اصلی این نوع موتور با موتورهای فعلی و مزایا و معایبش توضیح داده نشده.

    پاسخ
  8. تصویر پروفایل Hamid
    Hamid
    سوابق: (234 دیدگاه) ,

    چون کوتاه کردن کورس پیستون در سیلندر و غیرفعال شدن سیلندرها موضوع تازه ای نیست که نیاز به ثبت اختراع داشته باشه.

    پاسخ
  9. hamed
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دوست عزیز ژاپنیها که یک شبه به همه چیز نریسدن که شما میگید جوونای اونا تامین هستن.
    ژاپن 50 سال پیش کجا بوده؟؟؟؟
    جوونای نسل چند دهه قبل ژاپن اگه تفکرات جنابعالی را داشتن که حالا به اینجاها نرسیده بودن.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.