ثبت اختراع گیربکس جدید هوندا با ۱۱ دنده و ۳ کلاچ

اگر تاکنون در این فکر بوده‌اید که بالاتر از ۱۰ دنده برای انتقال قدرت خودروها، گیربکسی نیست، شاید باید در این رابطه تجدیدنظر کنید. هوندا اخیراً اختراعی را برای یک سیستم انتقال قدرت با ۱۱ دنده ثبت کرده است. البته موضوع به همین جا نیز ختم نمی‌شود و نکته دیگر در مورد این گیربکس، داشتن ۳ کلاچ است.

Honda-Civic-Hatch-interior (1)
در این ابتکار ژاپنی، گفته می‌شود که کلاچ سوم برای کاهش افت گشتاور در مقایسه با شرایط مشابه یک گیربکس دو کلاچه استفاده شده است. از لحاظ تئوری، این موضوع حتی باعث افزایش سرعت تعویض دنده‌ها می‌گردد. ضمن اینکه با داشتن ۱۱ دنده، مصرف سوخت موتور نیز احتمالاً بهتر مدیریت می‌شود.

Honda-Project-2-4-1
البته اینکه هوندا در آینده از این گیربکس جدید در محصولاتش استفاده کند یا خیر، هنوز مشخص نیست. ولی با توجه به تأکید این خودروساز بر بهینه‌سازی مصرف سوخت، این سیستم می‌تواند یکی از گزینه‌های احتمالی انتقال قدرت در مدل‌های اقتصادی مانند «فیت» و حتی مدل‌های بزرگتر نیازمند کاهش مصرف سوخت، مانند «پایلوت» باشد. شاید هم به زودی تمام خط تولید هوندا از این گیربکس بهره‌مند شوند.

2016 Honda Pilot
2016 Honda Pilot

منبع: roadandtrack

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

21 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل اسطوره
    اسطوره
    سوابق: (3653 دیدگاه) ,

    آفرین و تبریک به خودروسازان ژاپنی.
    چند وقت پیش سیستم ضریب کمپرس متغیر از نیسان حالا هم گیربکس 3 کلاچه از هوندا.
    گیربکس ها در چند دهه ی اخیر خیلی به تکامل رسیدن و هدف اصلی تحمل گشتاور های بالا و کاهش زمان شیفتینگ بوده. گیربکس 3 کلاچه شاید یک ذره سنگین تر بشه ولی اهداف رو کاملا برآورده میکنه.
    البته به شخصه از ایده ی آقای کریستین ون کونیگزگ در هایپرکار Regera خیلی خوشم اومد. حذف گیربکس و تعویض دنده خیلی ایده ی جسورانه ای بود ولی گویا موفق بوده . به نظرم این طرح خیلی جای کار داره.

    پاسخ
  2. حسین
    سوابق: (1157 دیدگاه) ,

    یه سوال؟
    اگه پیکان ۴ دنده رو با ۵ دنده عوض کنی،
    یا کامرو های قدیمی رو گیربکس جدید تری نسبت به گیربکس خودش بش بخورونی، شتاب ماشین الزاما بهتر میشه؟

    پاسخ
    1. كوروش
      سوابق: (320 دیدگاه) ,

      خیلی مقوله فنی هست ،باید ضریب دنده با دقت بالایی با دور موتور فیکس بشه بعد باید یه جوری گیربکس رو بخورونی به ماشین که یک اوستا کار ماهر می خواد من و همکارم توی زمان بیکاری گیربکس بنز e180 4 دنده رو ۵ دنده کردیم توی ٣ ماه هیچ تخصص خاصی هم نداشتیم تازه هر دو گیربکس مال بنز بود یک مدل هم بود (١٩٨٠) ولی خب خیلی سخت بود. بخصوص اینکه وقتی دنده عوض می کردی دور موتور بالا و پایین می شد در کل یک مکانیک بسیار ماهر می خواهد که قطعا هزینش بالا می ره و واسه پیکان ارزش نداره ولی خودرو امریکایی بخصوص کلاسیک می تونه ارزش داشته باشه

      پاسخ
    2. ali
      سوابق: (118 دیدگاه) ,

      اگه می شد یه طوری سی وی تی با این سه کلاجه ادغام می شد
      خیلی خوب بود .

      پاسخ
  3. uss zumwalt DDG-1000
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    بازم ژاپنی ها افتخار دیگه ای به ارمغان اوردن.
    افرین

    پاسخ
  4. SINA-GERMANY-PORSCHE
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    ژاپن به گیربکس 11 سرعته 3 کلاچه رسید.ما هنوز 5 دنده دستی یک کلاچ رو مونتاژ میکنیم…!!!
    به امید فردایی بهتر…

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل حسين
    حسين
    سوابق: (1167 دیدگاه) ,

    درود.
    هوندا همیشه یکی از شرکتهای پیشرو بوده و در طول تاریخش نوآوریهای زیادی داشته. اما متاسفانه در سالهای اخیر کمرنگ شده و حتی خیلی از افراد نوآوریهای قدیمی هوندا رو هم نمیشناسن. خودمم الان حضور ذهن ندارم که مثال بزنم ولی خیلی چیزایی که امروزه عادی شدن رو اولین بار هوندا به صنعت اتومبیل معرفی کرده.

    پاسخ
    1. mehran911
      سوابق: (791 دیدگاه) ,

      دقیقا
      هوندا هزینه زیادی برای تحقیق و توسعه اش میکنه
      بعنوان مثال همین سیستم فرمان پذیری چرخهای عقب که جدیدا خیلی از خودرو سازها استفاده میکنن از دست آوردهای هوندا و مرسدس هستش
      .
      .
      والبته تکنولوژی های خوبی که هوندا معرفی کرده فقط محدود به خودرو نیست این خودرو ساز در عرصه موتور سیکلت و هوانوردی هم عالی عمل کرده

      پاسخ
  6. Sir William Wallace
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    قول میدم نیومده تو بازار به دلیل نقص فنی جمع آوریشون کنن. سنگ بزرگ نشانه نزدنه. هر چی مسائل فنی پیچیدتر کنی بیشتر درگیر خرابی و تعمیر میشه. گیربکس فقط ساخت انگلیس تمام.ی بنده خدایی جگوار داشت مال زمان احد تیرکمون هنوزم جنازش داره راه میره.

    پاسخ
    1. کاوه آهنگر
      سوابق: (333 دیدگاه) ,

      یعنی نه ژاپن و نه آلمان ! فقط انگلیس ؟!

      پاسخ
  7. me84
    سوابق: (399 دیدگاه) ,

    سیستم خودروهای هیبریدی رو هوندا برای اولین بار به دنیا معرفی کرد.
    هر چند که تویوتا با مدیریت درستش اصل سود رو داره از ماشینای هیبریدی میبره.

    پاسخ
  8. کاوه آهنگر
    سوابق: (333 دیدگاه) ,

    آفرین به هوندا و ژاپن ، هوندا چند وقت پیش هم یک تکنولوژی درباره پیشرانه ثبت کرده بود

    پاسخ
  9. کامران
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    با بالاتر رفتن تعداد دنده ها به CVT نزدیک میشه. چرا به جای اینکار از همون CVT استفاده نمیکنند؟

    پاسخ
  10. تصویر پروفایل ALIREZA034
    ALIREZA034
    سوابق: (71 دیدگاه) ,

    هوندا قدیمی ترین و بهترین خودرو سازه ژاپنیه.مدلاش زیاد نیست ولی عالیه.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Hamid
      Hamid
      سوابق: (234 دیدگاه) ,

      جهت اطلاع شما موسس کارخونه هوندا کارمند شرکت تویوتا بوده.

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل ALIREZA034
        ALIREZA034
        سوابق: (71 دیدگاه) ,

        درست دوست عزیز اون روز درست به خاطرم نبود.ولی اقای هوندا کارمند شرکت تویوتا نبود بلکه سعی کرد تا برای اولین بار رینگ وپیستون های تولیدیشو به تویوتا بفروشه و قرداد بست.بین کارمند و پیمانکار خیلی تفاوته.

        پاسخ
  11. رضا
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    پس چرا دعوا دوستان؟
    همینکه گیربکس اتو رو ماشیناشونه خودش یه دنیاس
    مثل خودروسازهای ما نیستن که!!!!
    دویس شیش تیپ آخر داشتم
    حدودا ۱۶ ماه روندم. مثلا گیربکسش اتو بود
    ۳ بار تعمیر اساسی شد بازم خر خر میکرد

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.